ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tappat bort byn Kubbe  (läst 1755 gånger)

2016-04-01, 09:10
läst 1755 gånger

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil
Jag håller på och forskar om familjen Per Jonsson Nordström född 18640507 i Nordmaling. De bor enligt Anundsjö AIIa:1a s 328 i byn Kubbe. Mannen, hustrun, sju barn samt Pers mor.

Men när jag ska följa familjen i nästa bok, AIIa:2a så finns inte byn Kubbe med. I den första församlingsboken ligger byn Kubbe mellan Knäsjö och Lindom. När jag tittar i boken 2a så finns byarna Knäsjö och Lindome med, sidorna 326 och 334. Men ingen by Kubbe och de jag letar efter är spårlöst borta.

Är det någon från socknen som vet om huset brann ner eller vad som hänt? Jag har kört fast.

2016-04-02, 08:42
Svar #1

Utloggad Gunnar Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2018-06-04, 16:15
    • Visa profil
Familjen finns i Anundsjö AIIa:2b sidan 466.
Per Nordström dör i Kubbe 19380329 enligt Sveriges Dödbok.

2016-04-02, 16:54
Svar #2

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil
Tack så jättemycket för hjälpen, Gunnar! Vet du varför man ändrade på turordningen när man skrev i församlingsboken? Kubbe har ju inte flyttat på sig.

2016-04-14, 09:49
Svar #3

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 17:43
    • Visa profil

Hej Agneta Björk!Per Nordström var nog inte född i Nordmaling, utan i Mo.
M v h
Rut Hellström

2016-04-14, 22:12
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Agneta Björk! Detta är inte ett svar på din fråga, men jag reagerade på Per Nordström, då det lät så bekant.


På den tomt där mina morföräldrar bodde i Norrmesunda, Anundsjö, så fanns det ett torp, där båtsmannen Per Liten bodde och det måste vara densamme som Per Nordström. På ett av fönstren var ristat ett sirligt P av den siste båtsmannen Per Liten.


Torpet plus vårdkasen på Antarsberget klassades som bevarandevärda. Vi sålde mina morföräldrars fastighet 2004. Det gamla båtsmanstorpet revs och köptes av några stockholmare, för att byggas upp igen och säljas någonstans. Tyvärr gick visst inte detta utan p g a att för mycket var förstört. Däremot har jag bilder på torpet, om du är intresserad.


Det verkar som om du följer honom framåt i tiden, då måste du även ha sett honom i Norrmesunda?
Ann-Mari Bäckman

2016-04-14, 22:45
Svar #5

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 17:43
    • Visa profil
Hej!
Jag stötte på Per Nordström Litens namn i Kubbe, är dock inte släkt med honom.
Själv har jag en förfader båtsman Nils Liten på rote 4, så han bodde nog också i det torp du nämner.
Jag tror mig ha sett en bild på torpet, men vet nu inte var jag har den, s[size=78%]å vill du skicka bilden så är jag tacksam för det.[/size]
Herman Olsson i Kubbe, som dog för några år sedan, mindes Per Nordström och har skrivit några rader om honom i sitt häfte "Berättelser och axplock ur Kubbe bys historia". Är du intresserad, så kan jag skriva av det.
M v h
Rut Hellström

2016-04-15, 07:18
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rut!

Agneta kanske är intresserad av det som skrivits om Per Nordström Liten. Själv har jag ingen släktskap med honom, vad jag vet. Min mormors föräldrar köpte fastigeten i Norrmesunda kring 1895. Min mammas morfar kände till att båtsmannen hade bott i torpet, men Per verkar ha flyttat tidigare än 1895 till Själevad (1887?). Jag tyckte det var så häftigt med det inristade P:et i den gamla fönsterrutan.

Jag har nyss bytt dator och har inte lagt in korten i datorn än, så det kan dröja ett tag innan jag skickar bilden, såvida Jag inte hittar något i ett album.
Ann-Mari Bäckman

2016-04-15, 09:09
Svar #7

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil
Hej!
Jag är jättetacksam för allt jag får av er. Ett foto skulle vara kanon. Det är inte jag som är släkt med honom utan jag hjälper en kamrat som är ättling till honom och som inte har dator.
Har ni någon aning om varför han heter Liten? Som soldatnamn är det ju inte så bra, där borde man vara Stor:-)
/Agneta

2016-04-15, 09:12
Svar #8

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil
Rut, jag är förstås jätteintresserad av den text du nämner. Får jag en avskrift är jag tacksam.
/Agneta

2016-04-15, 10:17
Svar #9

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 17:43
    • Visa profil
Liten var båtsmansnamnet på rote 4 i Anundsjö. Det var väl så att den förste som fick namnet var liten till växten, men sedan var väl inte alla efterträdarna småväxta. Jag har även en anfader i Sidensjö som hette Jätte.
M v h
Rut Hellström



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna