ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 december, 2010  (läst 3060 gånger)

2008-07-30, 22:37
läst 3060 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunnar!
 
Mycket bra att du skriver vad PUL är förkortning på (för dem som inte känner till det). Det finns så många olika förkortningar på ditt och datt och det är inte självklart att alla ska veta vad de betyder.
Ann-Mari Bäckman

2008-07-31, 08:27
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Att indexera folkräkningarna på personnivå måste vara oerhört tidskrävande och det finns säkert någon gammal räv som kan säga hur länge indexeringen av de gamla folkräkningarna tog. Jag håller själv på att hjälpa till med indexeringen av SCB-utdragen (som är en annan historia) och tycker att det materialet blir väldigt mycket lättare att söka i när man åtminstone får det indexerat på församligsnivå.  
 
Att SVAR scannar in materialet och gör det snabbt tillgängligt är för mig viktigare än att det läggs ner flera år på indexering ner på personnivå och att det istället står helt stilla på nytt material.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-07-31, 16:47
Svar #2

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Så mycket jobb är det inte att indexera 1930års folkräkning. Tittade på min församling där är det c:a 900 poster.
För dödboken var det 640 poster men där var det dubbelt så mycket att skriv för varje post plus att man måste hämta uppgifter både från födelse och församlingsboken.
Jag och en kompis skrev av dödboken för vår kommun över 5000 poster på två månader, Därefter skrev vi även av födelseböckerna 1900-1937 när vi var igång.

2008-08-01, 11:30
Svar #3

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag inte har någon mer erfarenhet av indexering än av SCB-utdragen, där det går ganska fort (varje års utdrag tog ca 3-4 timmar för Örebrolän), men där man bara registrerar aktuellt år, aktuell församling och typ av bok (f,v,d). Jag kan därför inte uttala mig om hur tidskrävande det är att indexera 1930-års folkräkning på samma sätt som med t.ex 1890-års folkräkning, mer än att hänvisa vad som finns skrivet om 1890-års:
 
Registreringen av folkräkningen 1890 har pågått under 7 års tid och har drivits under projektnamnet Arkivinformation i skolan. Projektet hade till uppgift att dataregistrera 1890-års folkräkning. Uppdraget har inneburit registrering av ca 4, 8 miljoner människor boende i Sverige den 31 december 1890. Uppgifter om varje enskilt hushåll, dess uppbyggnad och samtliga individer, deras yrken med uppgifter om födelseår och födelseorter, civilstånd och mycket mer ger mångfacetterat underlag till forskning av skilda företeelser för forskare inom skilda discipliner, för elever inom grundskola/gymnasium samt för hembygds- och släktforskare.  
 
Källa: www.svar.ra.se
 
Nu var väl i och för sig detta den första folkräkningen(?) som digitaliserades och mycket har antagligen hänt sedan dess, plus att dessa 7 år antagligen innefattade inscanning, m.m. Man kan ju, om man vill, gå in och kontrollera gamla nyheter på SVARs hemsida och se hur folkräkningen för t.ex 1900 och 1880 uppdaterats (alltså hur många nya personer som tillkommit sedan den förra nyhets-uppdateringen).
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-08-01, 14:15
Svar #4

Carl Szabad

Jag kan komplettera med att det inte var en person som gjorde Svars arbete på sju år utan ett antal registreringsbaser runt om i landet med som mest ca 150 personer inblandade.
 
1930 fanns det 6,1 miljoner människor i Sverige enligt SCB. En rimlig arbetsinsats för registrering av det årets folkräkning torde röra sig om minst 100 manår om man räknar med 60.000 poster per år, vilket på heltidsbasis ger i snitt 240 poster per dag. Fast i själva verket tror jag knappast det går att komma upp i den takten utan det torde i realiteten ta betydligt längre tid.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 01 augusti, 2008)

2008-10-11, 13:56
Svar #5

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Är det någon mer än jag som tycker att biblioteken är väldigt ointresserade av släktforskning/släktforskarrörelsen?(<)Ett närmare samarbete kanske?
May the Force be with you.

2008-10-12, 18:53
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det behövs nog ett samarbete för att det ska fungera. Det gäller även t ex hembygdsföreningarna, där behövs också ett samarbete, som någon har nämnt under någon annan rubrik. Som det nu är så ska man bara ha tur om man stöter på en släktforskningsintresserad personal. Jag själv jobbade hårt för att en viss hembygdsgård, skulle synliggöra sina gamla album och även ta hjälp av någon datakunnig person för att lägga in korten i Porträttfynd. Jag fick inget gehör för det. Efter ett par år så hade en person i den trakten där hembygdsgården ligger, läst mitt inlägg här i AF. Hon är själv intresserad av gamla kort, så hon tog kontakt med hembygdsföreningen och fick deras tillåtelse att lägga in korten i Porträttfynd. Hon engagerade även andra att leta bland sina kort och bli intresserad av dem.
 
Jag antar att det är samma sak med biblioteken, man ska råka stöta på en som är intresserad, annars händer ingenting.
 
Därför håller jag med dig, Anna, att ett samarbete behövs för att ta tillvara deras resurser.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-10-12, 19:30
Svar #7

Utloggad Bertil Foss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-04, 08:01
    • Visa profil
Hej!
 
Släkt- och Bygdeforskarföreningen Engelbrekt Norberg förhandlar för närvarande om samarbete inom släktforskningen. Förhandlingen skall utmynna i ett avtal som innehåller en penningpung. Biblioteket kommer att ha kvar sin släktforskarhörna men kommer inte att jobba med att hjälpa till med tolkningkning av kyrkböcker när texten är svårläst. Då kommer man att hänvisa till oss.
Besökare som kommer till Norberg som turister och söker sina anor med inga eller ringa ingångar kommer även att hänvisas till oss för att få hjälp.  
 
Bertil Foss

2008-10-12, 19:52
Svar #8

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Nu menade jag inte att bibliotekarierna skulle var en slags jourhavande släktforskare utan att ha ett samarbete med den lokala släktforskarföreningen, kanske även den lokala hembygdsföreningen. Jag har stött på olika varianter av är det någon som är intresserad av sådant och även trots den lokala släktforskarföreningen försökt få till ett närmare samarbete och mött total likgilitghet och sedan får man höra bakvägen att varför ska släktforskarna ha ett eget rum när det aldrig är någon där. Föreningen jag pratar om har försökt få till att det ska finnas jourhavande släktforskare i rummet (från föreningen)och kanske även lite rundvisning m.m.
Det finns ju mycket litteratur som forskare använder och var går man och lånar sådant? Jo, på biblioteket.
May the Force be with you.

2008-10-12, 21:47
Svar #9

Utloggad Bertil Foss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-04, 08:01
    • Visa profil

Om man skall få någon förståelse från biblioteken så behövs det utbildning och information av bibliotekspersonalen om släktforskning. Vem har i grunden den plikten - jo biblioteksutbildningen. Har hört att den utbildningen alternativt informationen är mindre än 5 timmar under hela utbildningen. Om vi skall stå för utbildning och information till personal och presumtiva släktforskare på biblioteket så skall ersättning utgå tillföreningarna. Varför? Jo vår verksamhet kostar likaväl som kommunernas verksamhet kostar. De flesta kommuner ger så eländiga verksamhetsbidrag att de är att betrakta som smulor från den rike mannens bord. De hjälper inte till eller från i föreningarnas verksamhet. En förening som har en väl utåtriktad verksamhet fångar upp presumtiva forskare och utbildar dem i egen regi och lär dem vad för literatur och arkiv de kan hitta information för att fylla sin forskning med relevant information.
Skall vi arbeta mot biblioteken skall kulturförvaltningarna lära sig att det kostar om man inte ger verksamhetsbidrag som är värt namnet bidrag.
I vår kommun har vi fått i stort sett ny personal i kulturförvaltningen och de har fattat att det kostar men kultur och fritidsnämnden lever i den tron att de kan få hjälp av föreningar utan att ge något.
Jag ser fram emot hur förvalningens personal skall kunna övertyga nämnden att de skall teckna ett avtal med oss.
 
Bertil Foss}

2008-10-12, 22:04
Svar #10

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Som student på Biblioteks-& Informationsvetenskap (1a terminen) kan jag säga att det enda vi har fått lära oss om är ABM, Arkiv, Museer och Bibliotek-samarbetet. Kanske det dyker upp lite senare i utbildningen men en sak är säker, jag kommer att driva det hårt på utbildningen, hängiven forskare som jag är.
Vi har redan varit på vår första praktik och vissa av oss har fått höra av bibliotekarier att vår utbildning är inte bra. Vi får inte lära oss Bookit eller något annat i databas-vägen.
Jag har fått några av mina med-studenter lite mer insatta i saken. En nämnde tex att på ett bibliotek stod släktforskardatorn undanskymd i ett hörn och personalen var inte intresserad.
min förening har mycket hängivna medlemmar och styrelseledamöter. Vi har många öppet hus, anbytardagar osv där personer ställer upp gratis. Vad jag har förstått skulle jourforskarna i biblioteket utgöras av styrelsemedlemmarna, som ställer upp utan ersättning, vilket gör bibliotekets tveksamhet svår att förstå.
May the Force be with you.

2008-10-13, 02:01
Svar #11

Bernt Bergkvist

Man måste vara två för att dansa tango, och något säger mig att antalet släktforskare som återfinns på biblioteken har gått ned med stora tal sedan man kunde börja titta på kyrkböckerna på nätet. Böckerna som berör släktforskning och hembygdshistoria hör inte heller till de mest utlånade.
 
Det är inte bara släktforskare som har idéer om vad bibliotek borde syssla med. Ett axplock ur floran av förslag är att de skall:
- Vara ett galleri för lokala konstnärer
- Ha förskoleverksamhet för yngre barn i form av sagostunder, gärna med inslag av drama och/eller musik.
- Ha dagverksamhet för skolungdom som får hjälp med att läsa läxor på biblioteket
- Ha kvällsverksamhet för skolungdom i form av fritidsgård
- Bygga upp samlingar av främst barn- och ungdomslitteratur på främmande språk för hemspråksundervisning
- Tillhandahålla lokaler för ett antal studieförbunds studiecirklar i ett brett spektra av ämnen
- Tillhandahålla möteslokaler för ett otal föreningar på orten
- Inrymma medborgarkontor där invånarna kan få kontakt med lokala myndigheter. Här finns det exempel på att t.ex. advokatbyråer, polisstationer, försäkringskassekontor, arbetsförmedling, kassaservice och kommunens föreningsservice ockuperat valda delar av bibliotekets lokaler.
- Vara ett fritt internetcafé för alla medborgare
- Bedriva datautbildning för äldre så att de kan tillgodogöra sig information
- Och sedan skall de naturligtvis ha en eller helst flera datorer som enbart är för släktforskare, med massor av inköpta databaser och abonnemang.
 
Utöver det finns det också ständiga ifrågasättanden från politiker som undrar:
- Måste de ha så stora lokaler?
- Måste de ha lokaler så centralt?
- Måste de köpa så mycket böcker? Och tidningar? Och musik? Och konst? Och nu dataspel också?
- Måste det vara så mycket personal?
 
Naturligtvis är det bra om man kan ha ett bra lokalt samarbete med biblioteket, men jag har svårt att se att det är mödan värt att centralt bedriva någon slags lobbykampanj för att tvinga trilskande bibliotekschefer att via ett centralt avtal ge med sig.

2008-10-13, 05:10
Svar #12

Utloggad Bertil Foss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-04, 08:01
    • Visa profil
Dagens bibliotek skall vara något av en diversehandel. Flera av de funktioner som skall finnas där ligger oftast inom andra kommunala och statliga instutitioners områden. Det är inte underligt att det då blir konflikter om vad som skall finnas på biblioteket och vem som skall betala för de olika ämnesområdena. Det viktigaste är att man kan skapa en dialog lokalt. På mindre orter finnes det ofta dåligt utbildad personal på biblioteket och då får vi special föreningar stötta, men det skall kosta förvaltningarna.  
Bernt dina slutord är bra. Att lobba centralt är som att kasta pärlor för svinen, den största påverkan vi kan göra är på det lokala planet.

2008-10-13, 07:38
Svar #13

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag har faktiskt lånat hembygdsböcker och andra böcker gällande emigration på biblioteket, för att komma vidare i min forskning.  
 
På det stora biblioteket i stan fins det mesta av vad du räknade up, Bernt. Jag hade inte tänkt mig någon sorts lobbykampanj heller men eftersom jag dels håller på att utbilda mig inom området, dels är släktforskare, får jag en känsla av att om man inte är försiktig kommer släktforskningen helt att tas bort från biblioteken. Då är det är synd om de forskare som inte har råd att prenumerera på Genline mer än korta perioder eller få tillgång till de andra databaserna. det finns kanske forskare som inte har datorer heller och nu när mikrokorten ska försvinna, av vad det ryktas, var ska de ta vägen i så fall?
 
Jag tror de lokala släktforskningsföreningarna måste vara mer aktiva när det gäller kontakt med biblioteken. Att försöka få bibliotekarierna att förstå att släktforskningen hamnar inom kultursektorn, vilket deras yrke också gör.
May the Force be with you.

2008-12-05, 18:10
Svar #14

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Jag skulle gärna vilja ha en funktion i databasen Gravstens-Sök där man kan kommentera de inlagda personerna/stenarna, på samma sätt som det fungerar i Avrättade-databasen.
 
Vad tror ni om det?
Mvh Mårten

2008-12-05, 22:24
Svar #15

Carl Szabad

Mårten! Gravstens-Sök är inte en interaktiv databas på samma sätt som Porträttfynd eller Avrättade personer. Den kan snarare jämföras med Socken-Sök, Register-sök eller Årsboks-Sök.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 05 december, 2008)

2009-11-30, 11:23
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Skulle inte släktforskarrörelsen (centralt) och hembygdsrörelsen kunna göra mer för varandra än vad de gör nu (gör de något nu?) Gemensamma projekt! Det är ju ändå två rörelser som tarvar i varandras intressen.  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-12-02, 00:40
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-03-10, 14:09
Svar #18

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Hej!
Hur får man tillgång till rotemansregistret?

2010-03-10, 15:06
Svar #19

Carl Szabad


2010-03-10, 18:31
Svar #20

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil

2010-03-24, 13:42
Svar #21

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Jag tycker att man kunde öppna en rubrik i anbytarforum där forskare och släktforskarföreningar kunde göra lite reklam för sina alster. Det kan ju inte röra sig om några massupplagor. Det är ju dessutom frivilligt om man vill köpa eller inte. De flesta släktforskarföreningar har väl ganska dålig ekonomi och om de kan göra sig en hacka för att överleva är vi ju alla hjälpta av. Det man kan diskutera vidare är vilka regler som skall finnas så inte rubriken används felaktigt.

2010-03-24, 19:17
Svar #22

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
CD-skivor i massor säljes av Hallandsrötter t.ex. Det finns länkar till alla medlemsföreningar på forumet, det räcker säkert.

2010-03-24, 21:20
Svar #23

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Och alla har vi våra rötter i Halland?

2010-03-24, 22:54
Svar #24

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Förbundets bokhandel köper alla medlemsföreningars produkter på kommission och marknadsför dessa i en frekvent besökt bokhandel - Rötterbokhandeln - som når ut till många släktforskare, både utom och inom förbundet och dess medlemsföreningar.  
 
Föreningarna kan också köpa förbundets framtagna produkter och övriga produkter i bokhandeln på kommission (lägre priser än vad som framgår i bokhandeln) för att sälja till sina medlemmar. Medlemmarna får lägre priser och föreningen tjänar pengar. Det är ett antal föreningar som har upptäckt detta och förstärker sin föreningskassa med detta aktiva arbete.

2010-03-24, 23:00
Svar #25

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Birgitta Olsson:
 
Tydligen uttrycker jag mig luddigt. Jag menar att åtskilliga  föreningar - inklusive hallänningarna har ganska mycket till salu, men deras utbud når alldeles utmärkt ut via deras respektive hemsidor. Ska deras utbud mera intensivt annonseras via Rötter, ja då får man allt släppa in - gratis - ev. andra - även enskilda - som har databaser och avskrifter i alla upptänkliga varianter att sälja.  
 
Vänligen,
 
Bo N.
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2010-03-24 23:00)

2010-03-25, 09:39
Svar #26

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
I rest my case. Tack båda för svar.
 
Mvh
 
Birgitta

2010-11-30, 13:30
Svar #27

Sten Magnusson

Patrick skrev ett intressant inlägg för ett år sedan om att släktforskar- och hembygdsrörelsen skulle kunna försöka satsa mer på gemensamma projekt.
 
Det möttes tydligen inte av någon större respons så jag tänkte försöka återuppta den tankegången.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-30, 15:42
Svar #28

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Sten!
 
Tanken är god, men att få den att ramla i god jord är svårare. Jag tror personligen efter att några år följt gången att vi står inför ett skifte, där man inte riktigt vet vilken ben man skall stå på. Rädd för det okända? Som man även kan läsa utav Jojjes olika inlägg (?) så tror jag inte att man förstår att den nya tekniken är här. Den är inte bakom hörnet längre! Visst läsandet och pusslandet är ju fortfarande det gamla vanliga, men tekniken idag kan ju tillföra så mycket mer. Jag säger inte att det är en generationsklyfta åldersmässigt, utan snarare vilken sida man står på och vill vara på, och det har ingenting med ålder att göra,utan kanske mer var man är i samhället och vilka influenser man snappar upp och vad som är på gång där ute. Nu går det fort!
 
(fast om mitt inlägg hör hit?)
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-12-01, 08:06
Svar #29

Sten Magnusson

Jag tycker bara det är synd att inte ditt inlägg för drygt ett år sedan inte fick något gensvar här på forumet. Det vore väl värt att åtminstone fundera på?
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-12-01 08:07)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna