ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2008  (läst 3485 gånger)

2008-01-24, 10:54
läst 3485 gånger

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Jag har forskat en del på min frus Finska släkt.
 
Det slår mig då vilka förnämliga hjälpmedel i form av digital databas se http://hiski.genealogia.fi/historia/indexr.htm med utmärkta sökfunktioner samt avfotograferade kyrkböcker se http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm Allt detta är dessutom helt gratis.
 
Om detta är möjligt i Finland borde man kunna åstadkomma det även i Sverige. Vi är ju många som kan hjälpa till med detta.

2008-01-30, 09:40
Svar #1

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag vet inte om det här hör hemma under den här rubriken men moderatorn kan väl flytta den om den hör hemma någon annanstans.
 
Jag har några förslag till vad förbundet ska prioritera i framtiden som jag funderat omkring den senaste tiden:  
 
a/ lägga ut alla sina CD-skivor och annat material som man har upphovsrätt till på nätet i en avgiftsbaserad del av AF men fri för medlemmar i någon av förbundets föreningar.
 
b/ sammanställa och underhålla ett ”länkskafferi” där alla medlemsföreningars material finns upptaget samt att hjälpa föreningarna med att publicera sitt material på nätet.
 
c/ motverka att släktforskning blir en sysselsättning för några få ”proffs”.  
 
d/ verka för att förbundets medlemsföreningar inte går in som ägare i privata företag som har som mål att tjäna pengar på vårt gemensamt ägda arkivmaterial.
 
e/ verka för att Staten/Riksarkivet håller mycket hög takt vid digitalisering av vårt material och att man tar bort i stort sett alla avgifter som man idag får betala. Dessutom är ju arkivmaterialet offentliga handlingar som ska vara avgiftsfria.
 
Arkivens lokalisering gör ju att det är svårt att besöka dem för gemene man.  Man kan ju också lägga till miljöaspekter på det i grunden onödiga resande som blir följden av att man har lång resväg.  
 
För egen del har jag 16 mil till Uppsala, 22 mil till Stadsarkivet och Krigsarkivet i Stockholm och 42 mil till Göteborg som är mina huvudsakliga arkiv för släktforskningen och jag bor ju ”mitt i smeten” om man ska se till alla som bor norr om Dalälven.
 
Jag kan väl också tillägga att jag är evinnerligt trött på att få det vanliga papperet om att Vill du har fler uppslag i arkivmaterialet så kostar det si och så mycket.

2008-01-30, 12:15
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bengt, många bra förslag där som jag håller med dig om. Jag undrar dock lite över din punkt d/  
 
Finns det verkligen föreningar som gått in som ägare i sådana företag? Vilka föreningar är det? Du borde ha något konkret du tänker på när du tar upp den punkten, eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att en förening tog en ägarställning i t ex  
 Genline. Så ska förstås inte medlemmarnas avgifter användas.

2008-01-30, 12:24
Svar #3

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag tog upp frågan enbart för att jag som nybliven medlem i DIS har läst de nummer av Diskulogen från 2007 som jag fick med medlemstutskicket. I Juni-numret fanns en redovisning över ekonomin 2006 och där har man tagit upp en aktiepost i Genline till ett värde av 180 kkr.

2008-01-30, 12:32
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hoppsan, det kände jag inte till. Har man kvar den posten, någon som vet? Det är klart olämpligt, jag håller verkligen med dig! Jag är själv medlem i DIS.

2008-01-30, 13:39
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Minns jag rätt från senaste årsmötet så hade man då sålt halva posten. Innehavet var i och för sig en god investering (föreningens kapital ska ju förvaltas på något vis) men det var inte placeringsmässiga utan strategiska grunder som låg bakom (har det sagts, och det tror jag på). Kan inte se något olämpligt i detta. Det är ju faktiskt Föreningen för Datorhjälp i Släktforskingen det handlar om. Med tanke på Genlines utveckling hoppas jag att man redan har sålt andra halvan, men det får vi väl reda på på årsmötet.

2008-01-30, 14:37
Svar #6

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Man kan ju undra vad som skulle vara strategiskt i det aktieförvärvet?  
 
Nu gäller det i och för sig DIS så diskussionen ska väl föras i DIS forum som dock inte verkar lida av hyperaktivitet direkt.

2008-01-31, 16:44
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det har framskymtat i andra inlägg att besöksantalet på medlemsmöten och i forskarstugor minskar. Jag vet inte alls om den bilden är sann; att släktforskningen generellt är på nedgång. Det borde i så fall oroa förbundsstyrelsen.  
 
Och ur en aspekt kan det ju mycket väl stämma eftersom förbundets prioritet nr 1 är att rädda ekonomin, bl a genom att utarbeta och sälja CD med olika databaser. Naturligtvis kan ingen tycka att detta är fel. Men är det inte så att detta ökar släktforskningen som individuell företeelse samtidigt som sammankomster på temat lockar allt färre? Behovet av att träffa likasinnade kring släktforskning försvinner eller i varje fall minskar drastiskt när jag på min kammare, via Internet och inhandlade databaser, kan utföra all forskningen själv. Jag ställer mig frågande: Är det den utvecklingen som vi - enskilda släktforskare, lokalföreningar och FS - vill se? Om inte, vad kan vi göra åt saken?
 
Jag är fullt medveten om att utvecklingen mot en mer individuell forskning knappast går att stoppa. Forskningen ser också lite olika ut beroende på var man befinner sig i livet; om man är ensamstående eller har familj, är ung eller gammal. Men jag tror ändå det inom oss alla finns ett tidlöst behov att komma tillsammans med andra kring ett gemensamt intresse. Och vad är mer välgörande och utvecklande än att få diskutera, utbyta erfarenheter och forskningsresultat, inte bara genom Internet, utan IRF? Så jag tror stenhårt på att idén med forskarstugor fortfarande är en framkomlig väg att behålla och möta nya medlemmar. Det handlar till syvende och sist, som så många gånger tidigare, om verksamhetens form och innehåll: Vad ska vi göra på våra möten? Vilket ämne ska behandlas? Hur ska det utformas?
 
Det gäller att föreningen är 1/noggrann vid utformning av programmet och 2/sänker ambitionsnivån. Det kanske inte är läge att ordna mera än ett par, tre möten per säsong? Genomtänkta och intressanta program - kanske utifrån medlemmarnas egna önskemål från enkätundersökningar eller medlems-/årsmöten - men ett mindre antal än tidigare, är förmodligen det enda sättet att locka forskaren från hemmets trygga vrå.
 
En idé jag har är att ordna en ”Släktforskarakut”, t ex en lördag på ett köpcentra. Här i Örebro har vi Marieberg - Mellansveriges största köpcentra. Ett utställningsbord med Internetuppkopplad dator, CD-skivor mm och reklamaffischen: ”Släktforskarakuten. Hitta en släkting på 10 min - 4 generationer på en halvtimme”. (Måhända för optimistisk tidsram? ). Kanske skulle detta vara något - utanför de vanliga utställningslokalerna? Jo, jag tror att många nyfikna skulle ta chansen.

2008-01-31, 17:26
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det låter som en alldeles utmärkt idé med släktforskarakut. Man har ju prövat det på släktforskardagar på några ställen och det har blivit mycket populärt. En regelbundet återkommande verksamhet som är utåtriktad och som kan värva folk.
 
Jag intervjuade en student som är ledande i LAN-partyrörelsen. Den började som ett sätt att spela tillsammans före Internet, men har numera precis samma syfte som det du skriver ovan. Att folk inte ska bara sitta hemma och isolera sig utan få sociala kontakter och trevlig samvaro med likasinnade. En mindre variant med samling kring släktforskarproblem skulle nog fungera bra. De har också olika sociala kringarrangemang vid den lokal de samlas i.

2008-02-02, 13:04
Svar #9

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Ett annat sätt för att stärka den sociala samvaron släktforskare emellan är om man kunde samla alla släktforskningsbloggar så man lätt hittar dem. Kanske en länksida på Rötter.
Nu vet jag ju inte hur många som skriver blogg av släktforskarna men jag är helt övertygad om att om att det kommer att bli fler och fler. Alla skriver ju blogg nu för tiden.
 
På en blogg har man ju möjlighet att se hur en forskares arbete kontinuerligt fortskrider. På ett forum blir det mer fragmenterat om ni förstår vad jag menar.
 
Jag har själv ganska nyligen börjat på en släktforskarblogg så där kan ni se bättre hur jag menar.
 
Adressen dit är: http://brizzlo.wordpress.com/

2008-02-07, 07:40
Svar #10

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
En idé kring Släkthistoriskt Forum.
Den drunknade helt i diskussionerna kring varför man fått inbetalningskort till Rötters Vänner igen, därför lägger jag helt fräckt in den här och hoppas på större chans till att höra vad andra tycker.
------
Många föreningar som har egen tidning, brukar numera ofta fråga om man vill ha föreningsbladet i pappersformat eller som pdf-fil; för att spara pengar åt föreningen både i tryckkostnader och porto.
 
Jag föreslår att förbundet erbjuder de prenumeranter som så önskar att få ShF som pdf. Det finns säkert fler privatpersoner med mig, som skulle kunna tänka sig att få tidningen via e-post. Sedan kan man ju själv spara ner filerna på en CD.
 
Tidigare årgångar finns/fanns att köpa på CD i Bokhandeln. Den CD-n var en riktig guldskatt, och enkelt att söka i. Så varför inte erbjuda KOMMANDE nummer som pdf?  
 
Vänligen,  
Helena i Södertälje

2008-02-08, 13:50
Svar #11

Ulla Bagge

Chris Bingefors och Leif Gson Nygård m.fl hade nyligen en diskussion om släktforskningens framtid, sociala aspekter mm som jag gärna vill läsa igen, men kan nu inte återfinna den.  Den avslutades vill jag minnas med 2 rader i fetstil.
Jag håller på och filar på en motion till Jämtlands läns lokalhistoriker och släktforskare som ska vara inne den närmsta veckan så det är lite brådis.
Tacksam om nån kan tala om under vilken rubrik o datum den finns. Mvh Ulla
 
(Meddelandet ändrat av ulle den 08 februari, 2008)

2008-02-08, 15:03
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Titta här ovanför men också på Förbundets ekonomi där Leifs inlägg med fetstil i slutet finns.

2008-02-08, 15:25
Svar #13

Ulla Bagge


2008-02-08, 18:53
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ett annat tips kan man få om man tittar på den diskussion som fördes på AF igår om ett lämpligt ämne för en skolklass. Kan man gå ut i skolor och visa hur roligt historia kan vara? Alle elever har ju idag inte släkt i Sverige, men tipsen om att leta efter Selma på tjugan eller en brottsling i frigivna straffångar kan säkert utvidgas ännu mer. Det vore något för föreningarna om de vill bredda sin verksamhet och bli synliga.

2008-02-16, 14:01
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Och hur det gick finns på
 
 
 
Väl värt att läsa och spara någonstans som underlag för framtiden

2008-02-27, 19:44
Svar #16

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Fick igår tisdag mitt exemplar av Everton's Genealogical Helper. Häri finns en notis om WeRelate.org. De är en fristående organisation som tydligen lever på donationer, men de har nog något att göra med mormonerna trots allt eftersom sätet är i UT. Men i alla fall är www.werelate.org en wiki. Den fungerar som vilken annan wiki, dvs i detta fall, vem som helst som har ett inloggninskonto och upplysningar om en person kan lägga till information.  
 
Det har varit diskussion här på Föreningsforum, ang att detta skulle kunna vara en idé även för släktforskarSverige. Att göra en svensk-version av en släkt-wiki, där den som har uppgifter kan bygga släktforskningsträd tillsammans med andra som forskar om samma familj och på så sätt få kontakt med släkt man inte visste att man hade.  
 
Problemet med denna version wiki är att den endast är på engelska. Någon som vet om det finns någon svensk släktforsknings-wiki? Trots allt skulle jag kunna tänka mig att lägga in uppgifter i denna, detta eftersom jag emigrantforskar en hel del. För man kommer inte ifrån att en engelsk version nog måste användas om man vill även ha kontakt med släkt i andra länder än Sverige och oftast kan de ju inte engelska. Men å andra sidan kan inte alla släktforskare i Sverige engelska, så hur löses språkproblemet.
 
/Annelie

2008-03-18, 12:20
Svar #17

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Tips: En egen rubrik för Släktforskningens dag här på FF. Dagen har varit för iår. Vad gjorde de olika lokala föreningarna (en massa kul saker såklart)? Var det lyckat (naturligtvis)? Hur blir det bättre till nästa år? Kan det göras något mer för att locka ännu fler nyfikna?  
 
Jag hade tyckt det hade varit trevligt med en Släktforskningens Dag - site. Länkar på denna till alla lokala arrangemang ute i Sverige med kartor och tider i snygg, enhetlig design (titta på tidningarnas/TVs speciella temasiter för Fotbolls-VM/Friidrotts-EM/Schlager). Marknadsför denna site med pressmeddelanden till tidningar och TT med information om Släktforskningens Dag. Tidninagar får koll på vilka aktiviteter som sker i deras utgivningsområden... förutom den vanliga kontakten som jag gissar de flesta föreningar har med sin lokaltidning. Lokala föreningar hade även kunnat länka till denna site med en snygg banner förutom att bara ha infomationen om sina egna aktiviteter.
 
På siten, erbjudanden till förmånliga priser på böcker/cd-skivor/diverse abonnemang. Nybörjartips. Boktips. Länktips.
 
När dagen är över, återrapportering med bilder och text (som det är på Rötter just nu), länkar till artiklar som tidningarna skrev efter att ha besökt de olika arrangemangen osv.
 
Efter några månader, meddelande om nästa Släktforsknings Dag infaller  2009, Välkomna och flytta ner all info/text/bilder om året till se vad som hände på släktforsningensdag 2008 eller liknande.

2008-03-18, 12:23
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vilken alldeles utmärkt idé! Hoppas någon ansvarig tar till sig detta och ser till att det blir verklighet.

2008-06-24, 12:58
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Intressant veckobrev idag.  
Jag hittar inte riktigt rätt rubrik, men kör här.
 
Ted skriver: Vad vi behöver, både i framgången och motgången, är givetvis uppmuntran och stöd. Tidigare fick man detta i föreningslivet. Tyvärr har det kraftigt ökande stugsittandet medfört att vi inte längre träffar varandra.....För föreningslivet kommer det att bli en utmaning att få ut medlemmarna ur deras datorhörnor och komma på möten, forskarresor och kurser. Vad skall vi annars ha föreningarna till?
 
 
Vi kan kanske vända på frågeställningen, om inte medlemmarna kommer till föreningen, så får föreningen komma till medlemmen.
 
Det virtuella mötet blir en (av många)lösningar. Möjliggörande av forum, chatt osv som innebär ett möte, även om det inte är fysiskt, ligger i tiden, se bara på alla communities som växer upp.
 
Hur ska föreningen, ensam eller i samarbete med andra, kunna skapa dessa möjligheter är ju en bra fråga. Kanske är detta ett av Förbundets absolut viktigaste utmaningar, att driva på denna utveckling.

2008-06-24, 14:34
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Mycket viktig fråga Ted tar upp. Jag vet inte heller om det är under denna rubrik frågan ska dryftas, men kör på här. (Anbytarvärden får annars flytta diskussionen, om hon finner det nödvändigt).
 
Jag är med i flera forum och funderar emellanåt vilket utbyte det ger och hur det påverkar mig. Det är en sak, om man har familjen i sitt hem och genom dem har direkt fysisk kontakt. Men hur påverkas man som ensamstående, och kanske arbetslös eller pensionär, där man sitter i sin kammare och snackar med folk till höger och vänster i en artificiell värld? Och finns det inte en risk att det är så bekvämt att man drar sig för att söka social kontakt genom föreningslivet? Jag är verkligen inte säker på att detta är så hälsosamt i längden.  
 
Och vem vet hur länge dessa virtuella möten kommer att bestå? Jag ser en uppenbar risk för en backclash inom kanske 10-15 år. Vi är sociala varelser och det ligger i den mänskliga naturen att söka fysisk och visuell kontakt med andra för att vi ska må bra, fysiskt och psykiskt. Jag tror att med tiden kommer allt fler erfara detta och vända sig bort från den artificiella världen, vilket innebär att intresset för div. forum och chatt avtar. Och då måste föreningslivet finnas där med sin mjuka famn av givande möten mellan människor.
 
Därför tycker jag inte att förbundet ska lägga all kraft på utveckling av virtuella mötesplatser. Det kan också ske. Men det ena utesluter inte det andra. Precis lika viktigt är utveckling av mötesformer och innehåll som attraherar människor. Den utveckling med forskarstugor som skett senaste åren är helt igenom en god idé. Jag ser ju vilken positiv utveckling som skett i en av mina föreningar (Linde).  
 
Så förbundet gör klokt i att satsa på BÅDE den konventionella föreningsverksamheten och virtuella mötesplatser. För vem vet, som sagt, vad som händer i framtiden. Inte så lyckat om förbundet satsar allt på ett kort och det sedan visar sig att människor vänder det artificiella ryggen eftersom det inte var så hälsosamt.  

2008-06-24, 16:20
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vi är verkligen olika! Jag mår alldeles ypperligt av att sitta framför datorn och umgås. Nu har jag både man, barn och barnbarn, så jag är inte alldeles ensammen, men på dagarna är jag det. Jag är ingen föreningsmänniska och kommer inte att bli det. Och om jag skulle känna mig ensammen, så kan jag ju delta i föreningslivet.
 
Jag vet inte hur dessa forskarstugor du, Leif, nämner fungerar, men i tio års tid utnyttjade jag släktforskningsrummet på biblioteket i den stad där jag bor och där var det nästan ingen kommunikation alls mellan forskarna. Alla hade sina tider inbokade, att sitta framför läsapparaten och när det var klart, så packade man ihop och for hem. Det hände att man frågade någon i förbifarten var den hade sin släkt, men det förekom inte alls några samtal där. Det var först när jag kom i kontakt med AF, som jag fick inblick i andras forskningar.
 
Jag håller med dig Leif, att människan mår bra av kontakt med andra människor, men den som känner för det, har ju all möjlighet att delta i någon typ av föreningsliv, om man vill det.
Ann-Mari Bäckman

2008-06-24, 16:25
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ett litet genmäle (till Leif): Jag ser en viss skillnad på vad Förbundet respektive på vad föreningen/föreningar ska satsa på.
 
Att möjliggöra en infrastruktur som kan vara bas för virtuella möten kan vara en Förbundsangelägenhet.
 
Att fortsätta med verkliga möten, gärna med lokal touch och/eller nytänkande avseende formerna är ett föreningsansvar.  Att vara förmedlande länk avseende lyckade och kanske även mindre lyckade försök är en lämplig Förbundsangelägenhet, men själva genomförandet måste ske på föreningens villkor.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 24 juni, 2008)

2008-06-24, 22:36
Svar #23

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Tror väl inte att vi är så olika ändå, Ann-Mari!  Jag mår bra och har utomordentligt mycket glädje av datorn och Internet. Men jag tillåter mig att reflektera över vad användandet kan göra med oss människor på lite sikt och vilka konsekvenser det har på föreningslivet.  
 
Forskastuga, i Lindesbergs tappning, är som följer:
 
- Egen lokal med internetuppkopplade datorer, databaser, böcker och tidskrifter (särskilt utbytestidskrifter från andra släktforskarföreningar).
- Internetabonnemang som Lindesbergs kommun (biblioteket) står för.
- Nyckel (som kan lånas på biblioteket) för forskning eller studier i lokalen på dagtid, helger eller annan tid när inte föreningen har möten.
- Öppet hus varje torsdag mellan 18-21 då möjlighet finns att över en fika träffa likasinnade och alltid någon från styrelsen.
- Kursverksamhet. Nybörjar- och fortsättningskurser i släktforskning.
- Mötesverksamhet. Medlems- och styrelsemöten.
 
Jag skulle tro att så här ser en typisk forskarstuga ut idag. Så har det utvecklat sig Ann-Mari! Och jag tror inte det pyr av missnöje bland Sveriges släktforskare över den utvecklingen.
 
Men en dag i framtiden, när vi lekt av oss i den artificiella världen och längtar tillbaka till den gamla släktforskarföreningen, kanske den inte finns längre. Det är tillbommat och stängt! Vi hänvisas då till diverse forum på Internet, med lite olika prägel, där vi möts som skuggfigurer - utan ansikten, med nicknamn och kanske med ryggen vänd bakåt (av rädlsla för att bli avslöjad - för vad?) - där ett i hastigheten felaktigt ord eller mening huggs i sten och kan bli svårt att reparera och skapar onödigt rabalder. I stället för att vi i den nerlagda föreningslokalen i direkta möten hade kunnat mötas utan skygglappar och reda ut eventuella missförstånd på ett ögonblick.
 
Jo, utvecklingen kan faktiskt leda dithän. Och därför tycker jag det är förbundets sak att, som jag skrev, verka för en utveckling av BÅDA riktningarna.  
 
Jag delar för övrigt Mats förslag och tycker inte de på något sätt står i strid med det jag framfört.

2008-06-25, 00:54
Svar #24

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Leif, vid en tid när inte ens internet fanns, var jag med i en community som hette Fidonet. Man skickade meddelanden från sin egen dator till datorer som utsågs till noder, som i sin tur ringdes upp och tömdes på information av deltagarna - en mycket primitiv form av internet. I den diskussionsgrupp jag var medlem i bestämde vi att gå vidare - vi träffades i den verkliga världen en påskhelg i Stockholm, åt en fantastisk middag hemma hos en av medlemmarna, pratade mycket om vårt gemensamma intresse, och avslutade kvällen på en pub på Söder.
På Proveniens (Anders Ellerstrands site) finns en tråd om att träffas i Malmö, i anslutning till släktforskardagarna, för en middag på restaurang.
De två exemplen ovan tycker jag ger en bra bild av hur verkligheten kan samverka med virtualiteten - man klarar alla mötesformalia hemifrån, och sparar det roliga sociala umgänget till den verkliga världen. Hylla inte Föreningen, utan försök hitta den sociala formen för samverkan inom släktforskningen.
 
(Meddelandet ändrat av kajan den 25 juni, 2008)

2008-06-25, 09:20
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog ska man utveckla och göra Föreningsverksamheten roligare för dem som vill använda sig av den möjligheten, men det ska inte ske på bekostnad av den virtuella. Att som Kaj nämner också bestämma att träffas i samband med släktforskardagar, är ju också en bra möjlighet att träffa dem, som man annars bara har kommunicerat med via datorn.
 
Leif, forskarstuga låter mer gemytligt än ett släktforskningsrum på ett bibliotek. Jag vet inte hur det fungerar nu hos oss, men jag har för mig att vår släktforskarförening ställer upp en dag i veckan för att hjälpa till, men det där med fika vet jag inte om de gör.
 
Förresten, är det så kul att prata släktforskning, om man skulle träffas? Att prata släktforskning passar alldeles utmärkt här i AF, men träffs man vill man väl prata annat.
 
Jag tycker man behandlar AF så styvmoderligt från förbundets sida, så kanske man vill styra forskningen mer ut i föreningarna och så hoppas jag det inte blir. Det ska finnas alla möjligheter, det virtuella, föreningsverksamheten och andra sociala träffar. Det ena ska inte utesluta det andra.
Ann-Mari Bäckman

2008-06-25, 11:12
Svar #26

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
En liknande diskussion som den ovan finns även under rubriken Förbundets mål och mening.
 
Mvh
Anna-Lena A

2008-06-25, 12:09
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kanske ska denna flyttas dit, passar bättre under mål och mening!

2008-07-30, 15:57
Svar #28

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
SVAR har lagt ut folkräkningen 1930 och det är ju bra. Men man har lite nytta av den om den inte är sökbar som de andra folkräkningarna. 1890,1900,1970 och 1980.
Vore något inte något för släktforskarrörelsen att ta i tu med. I första hand ett index på varje familjs huvudman om vi inte orkar med att indexera alla.

2008-07-30, 21:13
Svar #29

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag frågade SVAR om detta för nåt år sedan.
Man håller ju nu på med 1880 och svaret var att funderingar var att sedan börja med 1910.
Problemet är/var den berömda PUL, som ställer till det.
Då sa man att när 1880 är klart så finns ingen PUL som gäller för 1910.
Släktforskarrörelsen har just nu fullt upp med nästa version av dödboken, dvs 1900-2009.
 
PUL = PersonUppgiftsLagen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna