ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2013  (läst 3478 gånger)

2012-05-01, 22:33
läst 3478 gånger

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Inga anbytaradresser har använts till något utskick. Endast adresser som finns i vårt prenumerationssystem har använts, dvs. adresser där det finns eller har funnits ett kundförhållande, t ex en prenumeration. Detta är inget nytt, förbundet har sedan många år skickat ut erbjudanden med bifogade inbetalningskort för Rötters vänner, Årsboken och Släkthistoriskt forum. Så har gjorts via vanlig post och även via mejlutskick. Att bifoga ett inbetalningskort är inget fakturaskojeri, det är bara att kasta det om man inte är intresserad.
 
Förbundets har ett avtal med en prenumerationstjänst. Självklart äger förbundet alla adresser och de kan inte användas i något annat syfte än att värva prenumeranter till ovan tre produkter. Just nu gäller det Årsboken - vi ska bestämma upplagan och ju fler som har förhandsbeställt desto bättre. Det har flera hundra gjort sedan det senaste utskicket och det tackar vi naturligtvis för.
 
Årsboken 2012 kommer inte att beställas i någon överupplaga. Endast några få extra böcker som vi räknar med ska säljas under Släktforskardagarna. Så räkna inte med att årsboken 2012 kommer att kunna köpas för ett reapris redan i höst eller nästa år.

2012-05-02, 00:21
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Inga anbytaradresser har använts till något utskick. Endast adresser som finns i vårt prenumerationssystem har använts, dvs. adresser där det finns eller har funnits ett kundförhållande, t ex en prenumeration.
 
Det är en sanning med modifikation...
 
Den epostadress som jag fick reklamen till har jag skapat med ett enda syfte: Inläggsabonnemang från Anbytarforum (för att inte vanliga mejl ska dränkas i inlägg). Jag har aldrig lämnat den adressen till Förbundet i något annat sammanhang, just för att den inte är avsedd för något annat.
 
Dock har man inte hämtat den från AF:s register nu (där finns nämligen en annan adress i dag). Det gjordes när man för fyra år sedan sände ut fakturan för det obligatoriska frivilliga bidraget till Rötters Vänner, som man ju då var tvungen att betala för att få ett användarkonto i Anbytarforum. Det är i varje fall enda - tidigare -  gången som jag har fått något annat än inlägg till den adressen.
 
Att bifoga ett inbetalningskort är inget fakturaskojeri, det är bara att kasta det om man inte är intresserad.
 
Nej, men att sända ut en faktura för något ej beställt är fakturaskojeri!
 
Självklart äger förbundet alla adresser och de kan inte användas i något annat syfte än att värva prenumeranter till ovan tre produkter.
 
De som äger adresserna är självklart inte Förbundet - det är kunderna själva! Och jag har aldrig tillfrågats om jag vill att min epostadress lämnas vidare till ett företag som jag inte är kund hos - och då skulle jag bli förvånad om någon annan har blivit det.
 
Prentjänst behöver naturligtvis kundernas postadresser för att skicka ut beställda böcker och tidskrifter - men för detta behövs ingen epostadress. Förbundet har lämnat över epostadresserna enbart för att det ska sändas reklam - och så gör ingen seriös aktör utan att ens informera om att adresserna kommer att användas på det sättet.
 
I mitt fall - och självklart också många andras, med tanke på hur adressen hamnade i Förbundets kundregister - så är det alltså dessutom en adress som jag inte ens själv har lämnat till Förbundet i samband med något kundförhållande (som sådant kan ju inte ett användarkonto i ett gratis diskussionsforum räknas).
 
Jag har nu fått reklam för årsboken på tre sätt: Först tillsammans med Släkthistoriskt Forum, sedan ett tag därefter fakturan i ett kuvert, och bara några dagar senare epostreklamen.
 
Detta sammantaget gör att reklammejlet närmast är att betrakta som spam!
 
(Meddelandet ändrat av jts 2012-05-02 00:33)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-05-02, 09:06
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nu blir det långt, för det finns mycket olika saker att tycka till om i den här frågan.  
 
Liksom Jörgen har jag fått tre utskick, och det är bara det första, det som kom med årets första nummer av Släkthistoriskt forum som jag kan beteckna som ett erbjudande . Erbjudandet har ett förtryckt inbetalningskort i nedre delen av erbjudandet.
(formulerat som det brukar, och förr Barbro, så skickades ett tredelat A4-ark med 3 st inbetalningskort - ett för ShF, ett för årsboken och ett för RöttersVänner, som möjliggjorde en förhandsbeställning, och som man kunde välja att kasta - det ni skickat ut med posten separat i mitten av april är faktiskt fakturor, inte inbetalningskort - men så lär förbundet ha gjort i flera år till de som enbart varit årsboks-köpare trots att det tagits upp tidigare om det är lämpligt formulerat eller inte).
 
 
Det andra utskicket (separat kuvert, mitten av april) är en faktura från Släktforskarförbundet - det är inte ett rent erbjudande, och inte formulerat som en påminnelse, även om det under ”meddelande” står ”Erbjudande att köpa Årsboken 2012. Vi hoppas att du vill ha årets upplaga [osv]”.
 
Det tredje ett e-postbrev med information kanske man kan säga - och det innehåller i rättvisans namn ju även information om Släkthistoriskt Forum och om en RöttersVän-förmån.
 
Några reflektioner jag gjort under mars-april:
 
Det var först när presentationen lades på Rötter den 23 april som jag fick reda på det ordinarie priset ... överallt i all information fram till dess - i 1-erbjudande och 2- faktura, på sidorna om Årsboken på FörbundsNytt på Rötter - framgår bara att man har rabatt eller ett lägre pris, inte vad det ordinarie priset är. (visserligen har det alltid varit så, men med tanke på att det första utskicket gjordes samtidigt som det var Bokrea i Förbundets bokhandel så undrade man ju …)
 
När man gör ett separat utskick i april med fakturan – varför inte i stället skicka det dokument man ändå hade tagit fram för ShF-prenumeranterna, formulerat som erbjudande och en möjlighet med inbetalningskort (inte faktura och fakturaspecifikation)? Förbundet har under flera år fått kommentarer på sättet med att skicka ut en faktura. Dessutom har det ju enligt Barbros inlägg den 29 april har gått även till de som redan betalt/beställt, då är en ren faktura än mer osnyggt.
 
Varför olika datum? Som Lotta konstaterar ovan – datumen skiljer, också lite ”högerhand – vänster hand?” liksom formuleringarna på Rötters startsida och i Bokhandeln. Ibland skapas förvirrning helt i onödan.
 
Varför görs utskick över huvudtaget så sent som en-två veckor före sista betalnings-/beställningsdatum? Det känns lite sent, särskilt som det gått även till de som betalar/beställer i god tid (till skillnad från mig som alltid betalar 30 april, oavsett hur många utskick ni gör, hur mäter ni förresten då effekten av de olika utskicken ….? - apropå Barbros kommentar den 1 maj: Det har flera hundra gjort sedan det senaste utskicket och det tackar vi naturligtvis för. - det kan kanske mätas om det är nya köpare och det lär ni väl inte ha hunnit analysera ....)
 
Barbro, ett svar från dig här ovan var faktiskt häpnadsväckande:
”Årsboken 2012 kommer inte att beställas i någon överupplaga. Endast några få extra böcker som vi räknar med ska säljas under Släktforskardagarna. Så räkna inte med att årsboken 2012 kommer att kunna köpas för ett reapris redan i höst eller nästa år.”
 
Om det bara beställs ”några få extra böcker” som då ska säljas till ordinarie pris i högst 4 månader (juni-juli-augusti-september) – då är det högst tveksamt om jag verkligen har köpt den till ett rabatterat pris!  
 
Då har ni hela tiden haft för avsikt att endast trycka och sälja den volym ni får sålt till ”rabatterat pris” (formuleringen i utskick nr 1 –erbjudandet), ”lägre pris” (formuleringen i utskick nr 2 – fakturan), ”Den sista veckan erbjuder vi alla Rötters trogna läsare att köpa boken till det förmånliga priset 235 kr inkl. porto inom Sverige” (utskick nr 3- e-posten och Rötters startsida 23 april – 2 maj), ”köpa den till kraftigt rabatterat pris” – FörbundsNytt.
 
Synnerligen märkligt resonemang! Det innebär ju dessutom att ni inte själva tror på er produkt. Det innebär att ni inte anser att den ska kunna köpas om ett-fem år av nytillkomna släktforskare som till exempel finner artiklarna eller den nya latinsk-svenska ordlistan för släktforskare som ska vara med i årets årsbok intressant.  
 
Jag och andra har reagerat på den mycket hastiga utrealisationen av tidigare årsböcker (när den reas redan året efter), men om det inte finns en hyfsad upplaga utöver det som är förhandsbeställt (och förhandsbetalt) så har ert sätt att locka köpare med rabatt fått en helt ny innebörd.  
 
Ni får nog se över era utskicks formuleringar rejält inför nästa år om de ska hålla.
 
Hur rimmar det för övrigt med förbundets verksamhetsplan för 2012 som antogs av Förbundsstämman 2011?
”Publikationer
Vi planerar fem nummer av Släkthistoriskt Forum samt en Årsbok även 2012. Vi kommer under 2012 att höja ambitionsnivån för både tidning och Årsbok.”  (Nyhetsbrevet Angeläget nr 1/2011)
 
Ytterligare en fråga:
Mejlutskicket den 25 april har även gått till den förening jag är ordförande i (Jönköpingsbygdens Genealogiska förening) som enbart är medlem i förbundet och handlar i Rötterbokhandeln (föreningen är alltså kund i Bokhandeln men medlem i Förbundet!, det finns inget RötterVänner-konto (eftersom endast fysiska personer kan betala till RöttersVänner) och inget anbytarforumskonto). Jag hoppas att Förbundet inte tänker ändra förmånerna för föreningarna, utan att det liksom tidigare ingår en årsbok och en ShF-prenumeration i föreningarnas medlemsförmåner.
 
Hälsningar,
Eva

2012-05-02, 12:12
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Mitt antagande ovan var fel, men det baserades på kombination av texten Prenumerant, Röttervän eller Anbytare i Sveriges Släktforskarförbund och det faktum  att jag fick mailet trots att jag inte är prenumerant eller röttervän. Jag antog då att begreppet anbytare betydde de som använder anbytarforum, men så var alltså inte fallet. Ber om ursäkt för eventuell förvirring inlägget skapade.

2012-05-03, 10:14
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Priset för Årsboken vid förhandsbeställning - har såvitt jag kan minnas - legat på 215 kronor de senaste åren. Höjningen till 235 kronor är säkert berättigad men vad jag inte förstår är varför Släktforskarnas Årsbok kostar mer om man bor utanför Sverige.
 
Från Bokhandeln;
 
Släktforskarnas Årsbok 2012 = 235 kronor (efter den 2 maj ska priset vara 325:- men detta har ännu inte justerats i bokhandeln).
 -  - (Inom Europa) = 305 kronor (bör därmed ha ett högre pris efter den 2 maj).
 -  - (Utom Europa) = 355 kronor (Prishöjning efter den 2 maj?)
 
Kunder utanför Sverige betalar för portokostnaden så varför detta högre pris på själva produkten?
 
Helene

2012-07-05, 04:54
Svar #5

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Jag har tydligen ställt denna fråga på fel ställe tidigare, så därför ställer jag den nu här. Vem - om någon - bedömer artiklarna som inkommer till Släkthistoriskt forum? I förra numret (2012:2) fanns en artikel som återupprepade den gamla skrönan om hur ätten Eketrä skulle härstamma från en illegitim son till Johan III. Jag ser av diskussionerna ovan att liknande skrönor tydligen spritts via ShF tidigare de senaste åren, så jag undrar: sker någon kvalitetsgranskning? Jag förstår att varje skribent själv ansvarar för sitt material, men uppenbara tokigheter bör väl kunna stoppas?

2012-07-06, 20:19
Svar #6

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag deöar helt Johans åsikt i denna fråga.
Det är direkt olyckligt att sådana här artiklar (i synner emotsagda) får spridas.

2012-09-11, 21:42
Svar #7

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Skulle moderatorn kunna flytta de senaste inläggen om latinet (från den 3 juli) till en egen diskussion kallad »Latinska ordlistor» eller liknande? Det kan vara bra att ha en diskussion där man mer samlat kan lägga in hänvisningar till och kommentera latinska nätresurser och tryckta ordlistor som kan vara till hjälp för släktforskare.

2012-09-11, 22:11
Svar #8

Utloggad Moderator Språk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det vore väl lämpligt att flytta in under Språk, ord och namn och underavdelningen Latin? Jag kan flytta berörda inlägg under morgondagen.

2012-09-11, 22:19
Svar #9

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Tack, det låter som ett bra förslag.
 
Urban

2012-09-12, 06:56
Svar #10

Utloggad Moderator Språk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Den av Urban önskade flytten har gjorts hit:  
 
 
Överrubriken Litteratur om latin är inte helt lyckad. Har någon ett bättre förslag så ändrar jag den gärna. Mejladressen finns i profilen.

2012-09-12, 08:09
Svar #11

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Jag funderar på rubriken: Latinska uttryck
 
I Ord för ord är synonymen för uttryck: ord, ordalydelse, ordasätt, fras, vändning, talesätt, uttryckssätt, formel, term
 
I Svenska språkets synonymer av Dalin: ord, glosa, uttryck, uttryckssätt, talesätt, ordalag, vändning, ordasätt, fras, tirad. Dalin har även förklarande tillägg för varje ord,

2012-09-12, 15:01
Svar #12

Utloggad Moderator Språk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Rune,
är det ett förslag till ny överubrik? Ditt förslag är trevligt men passar inte med innehållet som ju handlar om litteratur och ordlistor om latin (jösses, det var riktigt usel svenska i den meningen. Får skylla på att jag är mitt uppe i matlagningen och rätt ofokuserad)
 
 
Och som sagt, diskussionen passar inte riktigt här.

2012-10-15, 21:59
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I ShF 4/12, som kom ut nyligen, har en av damerna i artikeln Lokala arkiv i USA hjälp för svenskar (s. 18-19), blivit begåvad med helt fel namn.  
 
Arkivarien på Old Mill Museum heter Lenora Lynam, inte Leonora Lyndham.
 
Man kanske kan hoppas på en rättelse i kommande nummer. Namn ska vara rätt i en släktforskartidskrift!
 
Redaktören är underrättad om detta.

2012-11-30, 20:52
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den 1 maj 2012, se inlägg ovan, fick vi veta följande: Årsboken 2012 kommer inte att beställas i någon överupplaga. Endast några få extra böcker som vi räknar med ska säljas under Släktforskardagarna. Så räkna inte med att årsboken 2012 kommer att kunna köpas för ett reapris redan i höst eller nästa år.
 
Nu kan man diskutera vad reapris är, men idag läser jag:
Rötterbokhandeln firar första advent med ett fenomenalt tillfälligt pris på årsboken.
Bara under helgen får du köpa den för 225 kr!  
 
Om det inte är rea, så är det iallafall en rejäl prissänkning, så du som inte förhandsbeställde för 235 kr eller du som inte köpt till fullt pris, passa på nu (eller kanske det blir billigare i vår :-)  )

2012-12-20, 20:26
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Vilket prenumerationspris gäller för Släkthistoriskt forum 2013 (eller för 5 nummer tillsvidareprenumeration som ni kallar det)? 210 kr eller 225 kr?
 
Jag fick ett inbetalningskort tidigare i höstas, från förbundet, med priset 210 kr för 5 nr. Det betalade jag in i slutet av november 2012.  
 
Nu kom ShF nr 5/2012 i måndags, med ett inbetalningskort där det står 225 kr. Det står också Har du betalt denna avi den senaste tiden kan du bortse från den - om man bortser från syftningsfelet så är det mest förbryllande just att det skiljer i prenumerationspris.  
 
Vad jag kan läsa ut av Rötter och av Rötterbokhandeln så är prenumerationspriset just 210 kr, inte 225 som det står på den avi som kom med tidningen (texten ovanför avin säger också den attt priset är 225 kr).
 
Behöver jag betala in 15 kr i mellanskillnad  eller har felaktiga priser gått ut med tidningen eller är webbsidorna inte uppdaterade? Eller är det fem nummers-regeln (att ni inte alltid räknar kalenderår) som gör någon skillnad?
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2012-12-20 20:29)
 
(Meddelandet ändrat av edah 2012-12-20 20:40)

2012-12-20, 21:11
Svar #16

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det här är en kanslifråga som jag har skickat vidare till förbundskansliet. Förbundets anställda tar inte del av Anbytarforum så en kanslifråga blir oftats hängande obesvarad här.
Jag kan bara beskräfta att pren priset för 5 nr har höjts med 15 kr till 225 fr.o.m. det årsutskick som nu har gått ut. Underlaget för det utskicket togs fram i mitten av november.
Pren priset på Släkthistoriskt Forum har varit 210 kr i många år, nu var vi tvungna att göra en mindre höjning då andra kostnader inte står still.
Du behöver naturligtvis inte betala in 15 kr.

2012-12-20, 22:17
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Barbro! Tack för ditt svar. Jag har svårt att förstå vilka frågor som ställs till kansliet och vilka som ställs i Förbundsforum. Men visst kan jag föreslå kansliet att informationen i Rötter och Rötterbokhandeln uppdateras nu när jag vet vad som gäller  
 
Men är det kansliet som beslutar priset på tidningen? En rad om att priset höjs och enhetlig information skadar aldrig ...
 
Men så sent som i Angeläget 2/2012 häromveckan (daterad december) står på sidan 13 om ShF ... som fortfarande kostar 210 kr per år. Information är svårt.  
Visst vet vi att förbundets stora intäkter de senaste åren inte finns 2013, så det är inte prishöjningen i sig, utan funderingen kring om vilket pris som gällde eftersom enda stället jag hittade 225 kr på var på det nya inbetalningskortet som skickades med tidningen.
 
hälsningar,
Eva
 
PS. det kan ju vara fler än jag som undrar!
 
(Meddelandet ändrat av edah 2012-12-20 22:17)

2012-12-21, 13:52
Svar #18

Utloggad Ronny Sjöstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2019-03-15, 14:46
    • Visa profil
Hej !
I måndags stod det på Rötter att ett nytt nr av Shf hade kommit ut och som framgår av Evas inlägg ovan så anläde den också i måndags till henne.
Jag såg fram emot att tidningen borde kommit under veckan. Avvaktade idag till brevbäraren varit här, men ingen tidning. Tittade även i vår förenings brevlåda som finns på samma adress som min egen men ingen där heller. Om upplagan tog slut kanske det inte räkte till oss som finns i slutet på alfabetet. S som i Sjöstedt och Y som i Ystadbygden.
Avvaktar nu till efter helgerna, har den inte kommit då kontaktar jag kansliet och reklamerar den. Det kommer ju även en tid efter jul.
 
En God Jul och Ett Gott Nytt år till alla.
 
Hälsningar
Ronny

2013-01-01, 23:39
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Testar om detta inlägg syns i AF.
Gjorde ett inlägg här i morse som är försvunnet och som handlade om Släktforskarnas årsbok och bl a avsaknad av länk på Rötters första sida.
Har ej fått något moderatorbrev eller liknande.
 
Någon som såg det?
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-02, 00:08
Svar #20

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det borde hamnat bland mina email om det verkligen postades, men jag har inte sett det. Posta igen!

2013-01-02, 00:09
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle, Det har i alla fall inte gått ut något mail om ditt inlägg i morse.

2013-01-02, 08:38
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack! Återkommer när jag formulerat mig igen.
Kanske det var paddan som gjorde mig ett spratt  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-02, 13:35
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ang Släktforskarnas årsbok
 
Skriver här då jag inte hittar någon annan rubrik. Kanske det är symptomatiskt och i linje med varför jag skriver.
Fick ett brev från en musikhistorisk författare som hade uppmärksammat mitt arbete om musikanter hos greve Per Brahe - vilka kommer att nämnas i en kommande artikel i Släktforskarnas årsbok (kommer förmodligen 2013).
I svaret till honom ville jag lägga in en länk till Släktforskarnas årsbok och letade därför på Rötters första sida. Finns det någon sådan där? Nej - inte vad jag kan se. Aha - den ligger nog under länken Släkthistoriskt Forum, tänkte jag. Har läst någonstans att årsboken ingår/tillhör denna publikation - men jag kan också ha drömt.
Inte fanns den där heller - inte ett ord.
 
Skäms förbundet för denna fina publikation, i vilken åtminstone jag är stolt och glad att ha fått medverka?  
Med tanke på hur få tyngre publikationer vi har inom det genealogiska området, förefaller det märkligt att inte nykomlingar direkt bjuds på förekomsten av årsboken.
Med all respekt för allt arbete som lagts ner på diverse hjälpmedel och t ex Elgenstiernaprojektet med faschimil och kompletteringsband, tänker jag att Anbytarforum och Årsboken är de tyngsta delarna av förbundets verksamhet ... men det är bara en åsikt, bland andra möjliga.
 
Ok - vad sägs ni som har hand om ett´?
Är det bara en lapsus - eller är jag ute och cyklar?
 
Vänligen,
Olle Elm
 
[color=808080](Vg ta bort det andra här ovan som handlar om inlägget som försvann ;o) )[/color]
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-02, 14:01
Svar #24

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Den ligger under Förbundsnytt - Skrifter - Släktforskarnas årsbok.
 
Menystrukturen som finns är gammal och man kan ha ganska mycket synpunkter på den...

2013-01-02, 14:07
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Man finner den också via 'Sakregistret' på första sidan, dvs Sakregister -> Å -> Årsbok för Släktforskare  
 
Direktlänk; http://www.genealogi.se/forbund/arsbok.htm

2013-01-02, 14:09
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och än svårare att hitta är Årsbokssök, den guldgruva som nämndes nyligen här

2013-01-02, 15:18
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kanske jag uttryckte mig oklart. Och tack för svar!
 
Vad jag blev förbluffad över och försökte beskriva, var att en sådan tung produkt som årsboken inte syns på Förstasidan. Jag försökte se på oss utifrån - så som vi upplevs av de som inte kan och vet. (De som känner mig, vet att jag inte är tappat bakom en sten, när det gäller att leta.)
 
 
Jag fortsätter gnälla - i all välmening:
 
[color=119911]Varför i herrans namn har Släkthistoriskt Forum en rubrik och inte Släktforskarnas årsbok? [/color]
 
Min och min frus extramamma under många år - moster Ditte som blev 95 år och var östgötska - brukade säga när de små barna var på bordet:
 
- Dä finaste mor har, sätter ho på bordet!
 
Det tycker jag vi skall göra också - med Släktforskarnas årsbok.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-15, 15:36
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag kan meddela sällskapet att Wiki-Rötter innehåller en artikel om Släktforskarnas årsbok. Wiki-Rötter är en del av nättidningen Rötter.
 
http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Sl%C3%A4ktforskarnas_%C3%A5rsbok

2013-01-15, 18:46
Svar #29

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det är en viss skillnad i besöksfrekvensen på Rötters förstasida och en enskild artikel i Wiki-Rötter. Årsboksartikeln har haft ca 2200 besökare (i genomsnitt ca 2,7 besök/dag) den tid den funnits. En länk på förstasidan åstadkommer det på en bråkdel av den tiden. Årsboken är ett flaggskepp och förtjänar absolut en bättre plats än idag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna