ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 maj, 2012  (läst 3086 gånger)

2011-02-01, 21:40
läst 3086 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan mitt inlägg ha just med det som Eva Dahlberg skriver om ovan den 8 januari 2010 att göra? Så det var bara ett gratisexemplar, som jag uppfattade som en påtvingad prenumeration?
 
Min fråga kvarstår dock. Behöver jag göra något, om jag inte vill prenumerera mera?
Ann-Mari Bäckman

2011-02-02, 08:02
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Men snälla Ann-Mari! Lyft luren och slå numret till exp. så lär du få svar på dina frågor på ett ögonblick. Ska det vara så svårt??

2011-02-02, 09:40
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja så dum jag är, som tror att någon från redaktionen ska läsa här. Ja, Leif, du har rätt, jag är en riktig dumstrut! Tack för att du upplyste mig om det (alltså dumförklarade mig)!
 
Får jag en tidning, så får jag väl meddela redaktionen då (fast jag tycker det är fel att få hemsänt saker, som man aldrig har beställt)
 
(Meddelandet ändrat av ines 2011-02-02 09:46)
Ann-Mari Bäckman

2011-02-06, 12:48
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad får man och vad får man inte ta upp här? Jag ser att man har synpunkter på tidningens innehåll, hur manus hanteras, att inte tidningen har kommit (ingen framförde ilsket där, att ta luren, ska det vara för svårt!!!), språket, korrektur o s v. Syftet med dessa diskussioner måste väl ändå vara att man vill att någon ansvarig ändå ska läsa synpunkterna/frågorna, annars är det ju meningslöst att överhuvudtaget diskutera här. Har man synpunkter på att t ex tidningen har blivit mycket bättre, är det ju synd att inte de ansvariga får veta det. Så om man ska hårddra det, så bör man för säkerhets skull ta luren och framföra sina synpunkter till redaktionen?
 
Att jag som har mina funderingar hur hanteringen av prenumerationen går till ska behöva ta upp luren och ställa mina frågor, och bli dumförklarad för det. Det förstår jag inte. Är det skillnad på vem som framför sina synpunkter eller frågor här?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-02-07, 21:01
Svar #4

Utloggad Lars Sundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:36
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Vi vill naturligtvis få fler prenumeranter. Ett sätt är att presentera tidningen för alla som idag redan är våra kunder men som inte prenumererar. Vi gör detta i det årliga utskicket genom att ge bort ett exemplar av tidningen. Vi tror att det är ett relativt billigt sätt att göra reklam för tidningen. Ge gärna bort ditt ex till någon annan som kan vara intresserad. Vi betalar även 50 kr per prenumeration till den förening som skaffar oss nya prenumeranter.
 
mvh Lars

2011-02-08, 13:43
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lars!
 
Det var snällt att du ville svara på mina funderingar om hur er pren.-policy fungerar.  
 
Bara som en parentes vill jag säga, att jag tycker tidningen är alldeles utmärkt, behåller gärna ett gratisex, men som nybliven pensionär måste jag göra inskränknigar någonstans, för det blir alldeles för mycket kostnader till de fem föreningar jag är med i, plus Rötters Vänner plus pren. på Släkthistoriskt forum och allt ska ut i början på året.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-02-08, 15:28
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Fördelen med Släkthistoriskt Forum, och även Rötters Vänner, är att de löper i 12 månaders perioder, så starta din prenumeration lite senare, så hamnar inte alla utgifter i samma månad

2011-02-08, 18:32
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det kanske är en lösning.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-04-05, 15:45
Svar #8

Utloggad Jette Johansen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-04-06, 21:12
    • Visa profil
Suk, Er der nogen der ved hvem min tipoldefars svenske forældre var?
 
Min tipoldefar hed Anders/Andreas Løfgren født 17.03.1793 i Andrarum, han var skomager.
 
Han gifede sig på Mølmøhus, Malmø d. 8. nov. 1822 med Ane Christine Petersson.
 
Anes forældre hed Pehr Josephsson og Kerstin Jønsdotter, hendes 2 brødre hed Jøns Peter(1796) og Nils Peter(1802).
 
Enkemand Pehr Josephsson dør d. 6. aug. 1826 i Malmø Sankt Petri Sogn 74 år gammel.
 
Andreas og Ane får en datter i 1823 Christine Elenore, og i 1824 bosætter de sig i København.  
 
Venlig hilsen
Jette Johansen f. Løvgreen

2011-06-29, 00:58
Svar #9

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Mitt exemplar av senaste numret av Släkthistoriskt Forum saknade ett (stort) antal sidor, vilket jag meddelade Prentjänst och fick  följande svar per epost 2011-06-14:
 
Hej!
En ny tidning kommer på posten inom kort.
 
Vänliga hälsningar
 
Prentjänst Sveriges Släktforskarförbund
 
Ännu har ingen ny tidning dykt upp!! Nu undrar jag hur Prentjänst tolkar uttrycket inom kort. Någon som vet?? Jag antar att Prentjänst tolkar uttrycket helt annorlunda än vad jag gör.
 
Jag börjar fundera över om det verkligen är värt pengarna att förnya prenumerationen på Släkthistoriskt Forum då den dagen kommer.

2011-06-29, 21:24
Svar #10

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Vi beklagar verkligen det fel som vårt tryckeri har gjort. Nya ex av Släkthistoriskt Forum ska ha skickats av tryckeriet till alla som har hört av sig om saknade sidor. Om det inte har fungerat, ja då har vi ytterligare ett bekymmer med vår leverantör.
 
Förbundskansliet skickar ett ex till dig i morgon. Vi vill naturligtvis gärna behålla dig som prenumerant. Vi hoppas på ditt överseende denna gång och kan försäkra dig och alla andra prenumeranter att detta inte ska hända flera gånger.
 
/Barbro Stålheim

2011-07-01, 16:54
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ännu har ingen tidning dykt upp. Har jag tur kanske jag får den innan förbundskansliet går på semester

2011-07-04, 15:45
Svar #12

Utloggad Gunnar Bergstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-03-31, 20:16
    • Visa profil
Jag vet inte vilken postleverantör tryckeriet använder sig av, men ännu har inte några nya tidningar dykt upp.  
När jag var på kansliet 28 juni hette det att dom väntade på en lista med namn på de som inte hade fått en ok tidning. Undrar om den listan dykt upp ännu?  
De nya tidningarna har i varje fall inte visat sig ännu.

2011-07-04, 17:15
Svar #13

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Idag fick jag (äntligen) en komplett tidning, hurraaa!! För säkerhets skull har man använt B-post, för att det skulle ta lite extra lång tid. Det för mig mest intressanta innehållet finns i de tidigare saknade sidorna

2011-07-06, 23:57
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil

2011-12-14, 14:58
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Läser på Rötters sida om att Alla prenumeranter på Släkthistoriskt Forum kommer att få ett erbjudande om beställning av Släktforskarnas Årsbok 2012 till ett förbokningspris. Erbjudandet kommer att bifogas i Släkthistoriskt Forum nr 1/2012. Betyder detta att de som inte är prenumeranter men som t ex köpt årsböcker sedan bygennelsen, är Röttervän m m ej får detta erbjudande om årsboken till förbokningspris?
 
Med hopp om att detta bara var en lapsus ...
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-12-14, 22:22
Svar #16

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej Olle, läste detta idag och undrade likväl som du om det hade blivit något fel!!!
Med vänliga hälsningar.

2011-12-15, 12:48
Svar #17

Carl Szabad

Olle! Inte för att jag vet hur man numera hanterar den frågan, men historiskt sett har subskription av årsboken alltid varit knuten till ett stödjande medlemskap/prenumeration av Släkthistoriskt Forum. Den kallas ju även ShF nr 6, vilket framgår på den första vänstersidan.

2011-12-15, 13:41
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Nu står det på Rötter: Övriga årsboksprenumeranter kommer att få samma erbjudande som ovan., så kanske någon läst vad vi skrivet om.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-04-25, 21:55
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ser 2012-04-23 på Rötters första sida att Årsboken finns i bokhandeln.
Har den börjat sändas ut?
Fick idag ett rörigt meddelande Förhandsbeställ Årsboken i något Rötters vänner-utskick, trots att jag beställt boken.  
Förr var det aldrig något krångel - man gjorde en inbetalning och boken kom ...
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-04-29, 21:12
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Försöker väl ännu en gång enligt ovanstående meddelande; Har årsboken börjat sändas ut?  
Har kollat i mitt giro och den är betald.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-04-29, 21:23
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nej Olle, jag träffade Håkan Skogsjö för ett par veckor sedan, och då var han inte färdig med boken. Och det tar ju viss tid att producera den, så den är nog inte färdig för utskick ännu.

2012-04-29, 21:38
Svar #22

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Sä här står det på Rötter, i Bokhandeln och i det utskick som Olle Elm och många andra har fått:
 
Släktforskarnas Årsbok är sedan 1989 ett forum för längre artiklar om släktforskning och angränsade ämnen i en trevlig och inspirerande mix. Varje årgång på över 350 sidor, rymmer 15-20 korta och längre artiklar. Årsboken kommer i början av sommaren, med en rad spännande och nyttiga artiklar, som du säkert inte vill vara utan.
1 maj är sista dag för förhandsbeställning av Släktforskarnas Årsbok 2012. Du som köpt boken tidigare har fått ett erbjudande om årets bok hem i brevlådan.
 
Vi är fortfarande i vårmånaden april och det talas enbart om förhandsbeställning ännu så länge. Kansliet arbetar med att påminna om förhandsbeställningen av årsboken nu några veckor innan upplagan ska bestämmas med tryckeriet. Det har inte varit möjligt att undanta dem som redan har beställt i det stora utskick som har gjorts. Vet man att man har beställt boken är det bara att bortse från påminnelsen. Tisdag 1 maj är sista dag att beställa med det förmånliga priset.

2012-04-29, 21:46
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bra! Tack! Jag har förmodligen läst slarvigt men också blivit lurad av formuleringen [color=0000ff]Släktforskarnas Årsbok 2012 i Rötterbokhandeln [/color] på Rötters första sida. Ber om överseende om jag förhastat mig - och ser fram mot årsboken.  
Kanske rubriksättaren också kan reflektera över hur viktigt det är att rubriken motsvarar det som står i texten ....  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-04-29, 22:50
Svar #24

Carl Szabad

Fast första årsboken kom ju redan 1988 och blev dessutom så efterfrågad att den nytrycktes två gånger under 1990-talet.

2012-04-30, 12:59
Svar #25

Lotta Nordin

Nog har Olle rätt alltid! Det är en aning rörigt.  
 
Skriver man i rubriken att årsboken finns i bokhandeln, bör det innebära att den verkligen finns där. Men så är ju inte. I bokhandeln står inte något om boken inte är klar för utskick och att priset 235:- gäller endast till och med 1 maj.  
 
Det står på Rötters förstasida, och Barbro skriver detsamma, att Du som köpt boken tidigare har fått ett erbjudande om årets bok hem i brevlådan.
 
Jag har aldrig köpt boken, men fick en Faktura daterad 2012-04-15 i brevlådan. I fakturan står att sista dag att förhandsbeställa till det lägre priset 235:- är 30 april 2012. Ingen uppgift om vilket det högre priset var lämnades där.
 
I ett mejl jag fick 2012-04-25 står det att sista dag att förhandsbeställa är 1 maj 2012.
Både brevet och mejlet var utskickat av Prentjänst. I mejlet står att Rötters Vänner Sveriges Släktforskarförbund var avsändare, dock med mejladress till prentjanst.se.
Även i detta mejl står att om man köpt boken tidigare har man fått ett erbjudande hem i brevlådan.
 
I mejlet från Rötters Vänner/Prentjänst kan man läsa att man fått utskicket p. g. a. att man är Prenumerant, Röttervän eller Anbytare i Sveriges Släktforskarförbund. Dom har alltså fått tillstånd av Sveriges Släktforskarförbund att göra massutskick via epost?! Vem har gett tillstånd att lämna ut alla epostadresser till Prentjänst?
 
Sen kan man ju undra varför man ska köpa årsboken i år...
Förhandsbeställning 235:-. Ordinarie pris från 2 maj 325:-. Väntar man till nästa år kostar boken bara 120:-, åtminstone om prisutvecklingen(?) följer förra årets årsbok.

2012-05-01, 09:40
Svar #26

Utloggad Sven-Erik Grahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-07-30, 08:39
    • Visa profil
Förbundsstyrelsen bör nog tänka över hur man hanterar frågan om Släktforskarnas årsbok till nästa år.
Att sända ut en faktura till en person som ej har beställt en tjänst eller en vara kallas fakturaskojeri.
Släktforskarförbundet hoppas jag inte vill höra till de företag som ägnar sig åt det.
Lotta Nordins fråga om mailadresserna är även den berättigad.

2012-05-01, 18:24
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Prentjänst är det företag förbundet anlitar för att sköta prenumnerationsregistret för ShF och Rötters Vänner. De har fått förbundets uppdrag att göra ett sådant här mailutskick. Så just den detaljen är det inget konstigt med.

2012-05-01, 18:43
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag förmodar att det är de anbytare, som inte faller inom prenumerant eller vänkategorin, som angett att de vill ha nyhetsbrev i sin kontoprofil som fått utskicket.  Vill du inte ha mailutskick så finns det möjlighet att säga nej, längst ner under kompletterande personlig information.  (Vet inte vilket som är det värde som visas om inget val görs)
 
(Meddelandet ändrat av mats 2012-05-01 21:25)

2012-05-01, 20:09
Svar #29

Lotta Nordin

Om Prentjänst har fått förbundets uppdrag att göra mejlutskicket, så är det väl förbundet som lämnat ut alla epostadresser till Prentjänst? Vem har gett förbundet tillåtelse till det?
 
Prentjänst behöver inte min epostadress för att skicka ShF till mig. Det är inte en e-tidskrift, åtminstone inte än.  
Prentjänst behöver inte min epostadress när det gäller Rötters Vänner, eftersom jag inte är med där.
 
Jag har lämnat min epostadress till Anbytarforum för att få epostaviseringar från forumet, inte för att få nyhetsbrev från Rötters Vänner, Släktforskarförbundet eller Prentjänst.
 
Det finns ett val i kontoprofilen om ja eller nej till nyhetsbrev, men det ska givetvis inte tolkas som ett ja när man inte har gjort något val alls! Särskilt inte när det är frivilligt att fylla i något där.
 
När det gäller utskick skulle det komma ett erbjudande i brevlådan om att förhandsbeställa årsboken till dom som har köpt boken tidigare.  
Det har inte sagts något om att en faktura, med ifyllt OCR/Refnr och summa, skulle skickas till dom som inte har köpt boken tidigare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna