ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2011  (läst 3079 gånger)

2009-07-04, 00:42
läst 3079 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har också följt diskussionen, och vad jag tycker kommit bort lite är det övriga innehållet. Claes Malmberg är bara med på ett par sidor, och AD tar inte heller upp alla 49 återstående sidor. Vad var bra, vad var mindre bra, vad vill ni se mer av?
 
Vad det gäller korrektur och liknande kan jag bara instämma med Michael, vi måste hitta bra former för det, ingen var glad att det blev som det blev.

2009-07-04, 11:22
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Att skärpan i debatten kommit tillbaks till språkfrågorna som är rubriken för detta ämne välkomnas av en gammal fotograf och redaktör, även om foton och ilustrationer (särskilt på omslaget) kan vara såväl popularitetsskapande som bildande!  
 
Att Michael Lundholms inlägg innehöll så många korrekturfel, var det ett akademiskt eller pedagogiskt skämt på -nivå eller det torde väl bara röra sig om olyckliga tangenttryckfelsnisse-omständigheter i ett engagerat gryningsskrivande som jag själv råkar ut för allt som oftast!
 
I grundskolan gäller numera mottot att det är viktigare att våga skriva alls, än att skriva rätt! Detta för att alla ska komma igång att skriva. Om det är fler som skriver än förut vet jag inte, men tanken är att eleverna inte ska behöva vara rädda för att skriva pga läraren, däremot verkar många fortfarande lida av dåligt självförtroende och för lite övning i att skriva seriösa texter.
Tyvärr har det lett till att många skriver sämre, eftersom granskningen och framförallt ändringen av det granskade alltmer sällan utförs!
 
Man kan rimligen ställa högre krav på en tidskrift än en skolelev eller en dagstidning när det gäller språkbehandling och alla tycker väl att det ska vara så god kvalitet som möjligt, sedan är det olika hur mycket man störs av det. Nu är en bättring utlovad och det är bra!
 
När det gäller innehållet i Släkthistoriskt Forum, så håller jag med Michael och andra om att tidskriften bör ha ett omväxlande och populärt innehåll, såväl som Förbundsinformation och släktforskarartiklar av mer avancerat innehåll och bildande pedagogisk karaktär.
 
Det är klart att alla former av släktforskning, och det som rör den, ska beskrivas i Släkthistoriskt Forum. Att då utelämna stora tv-satsningar som Vem tror du att du är? vore då mycket märkligt. Ju populärare tv-serie, desto bättre för oss, med större nyfikenhet som leder till fler som släktforskar och fler medlemmar! Sedan kan man diskutera hur mycket plats det ska få förstås. Det ena behöver i alla fall inte utesluta det andra!
 
Personligen saknar jag också Svenska Antavlor som väl borde kunna publiceras digitalt på Rötter (eller i Anbytarforum) numera?  
 
Fast man kanske ska nöja sig med DISBYT på www.dis.se som en enda stor elektroniskt sökbar Antavla i kombination med att den fungerar som Stamtavla också förstås?
 
Jag saknade också Släkt och Hävds etablerade kvalitet som fenomen, men tyvärr var det mycket sällan det rörde min egen släkt och blev därför inte så intressant för den egna forskningen och den lästes därför alltmer sällan, när den fortfarande kom ut regelbundet.
 
Inte ens alla intressanta och välskrivna Släkthistorisk Forum och årsböcker har öppnats, liksom alla andra släktforskartidningar, historiska tidskrifter och ens alla dagstidningar öppnas längre av en tidigare så flitig läsare! Trots att jag gillar att läsa det mesta när jag väl gör det, men tiden är begränsad och orken!  
 
Datorn har tagit över alltmer av tiden från läsning och tv-tittning, också från arkivbesök och föreningsliv.
 
Däremot kollar jag alltid Anbytarforum, av någon underlig anledning och några andra internetsajter. Är jag unik? Troligen inte... Men lite märkligt är det!
 
Slutar skriva här och återgår till läsning och forskning, utan att ha kollat mina skrivfel mer än en gång! Hoppas det blev rättstavat och formulerat!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-04 13:44)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-04, 11:45
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Stefan!
 
Jag bad min 11-åriga son läsa ordet tangenttryckfelsnisseomständigheter vilket du använder dig av. Han läste tangent-ryckfel-sinnes-omständigheter. Skriva så att alla förstår??  
 
Helene

2009-07-04, 12:45
Svar #3

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Stefan, det vore märkligt om en släktforskare inte kollade Anbytarforum.

2009-07-04, 13:56
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Helene, tack för gensvaret. Ursäkta, men jag försökte bara vara lite nyskapande och rolig där (hoppas mitt inpetade bindestreck hjälper lite då)! Fullständigt omedveten om att jag skrev för elvaåringar, (min elvaåring är dessutom bortrest och nu stack femtonåringen till Säter i Dalarna, när jag skulle testa hennes uppfattning om vad som stod, och där finns väl värre galenskaper än t o m jag kan åstadkomma!).  
 
Men det ska aldrig upprepas! I alla fall inte på en liten stund! Som min gamla avlidne svensklärarkollega alltid sa, när han fick kritik!  
 
Det var inget annat i själva innehållet du reagerade på då? Jag tyckte väl som du?
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-04 14:00)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-04, 15:12
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
*skratt* Stefan! Klart jag förstod vad du menade! Sonen gjorde det inte men det var bara en enkel liten test. Och det är här vi faller tillbaka till vad SHF bör innehålla.  
 
Det har berörts tidigare av mig själv men ffa av Michael Lundholm, dvs att SHF är en tidskrift för den stora massan av släktforskare. Det måste finnas en bredd. Man kan inte förutsätta att alla släktforskare ligger på samma nivå, vare sig i kunskap om källor, tydning av gammal skrift eller ens har samma forskningsintressen.

2009-07-07, 09:04
Svar #6

Utloggad Martin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 19:30
    • Visa profil
Även om jag själv började prenumerera på SHF som 11-åring, så tror jag knappast att det varken är meningen eller ens önskvärt att anpassa innehåll och språkbruk efter denna målgrupp, eftersom jag (måhända fördomsfullt) ser framför mig den arketypiske släktforskaren som något äldre än så. Givet är naturligtvis att en förbundstidning måste ha en stor bredd och innehålla reportage av vitt skilda slag. En så pass stor händelse inom släktforskningsvärlden som tv-serien måste naturligtvis behandlas, även om också jag anser att det inte var en alltför väl vald omslagsbild - vederhäftig för artikeln kanske, men nog borde det funnits någon trevligare bild med släktforskningsanknytning att ha istället.
 
Också jag saknar Svenska Antavlor och anser att de fyllde en funktion, vilken SHF inte kan uppfylla. Det allra klokaste vore, eftersom det inte längre gick att publicera SvA i tryckt form, att låta den finnas till i en digital version här på Rötter. Det skulle göra tillgängligheten maximal, samtidigt som man aldrig behöver oroa sig för alltför få manus eftersom man inte har något speciellt utrymme man måste fylla. DISbyt ser jag som något helt väsensskilt, det är inget forum för publicering av resultat eftersom man där inte kan lägga in vare sig kommentarer, källor eller resonemang kring sina uppgifter. Naturligtvis deltar jag ändå i databasen eftersom den är till god hjälp för att söka och finna kontakter med andra forskare.

2009-07-07, 12:42
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Svenska Antavlor passar perfekt att lägga på nätet, sökbara. De äldre upplagorna kan man med fördel scanna och förse med register. Då finns de tillgängliga även på olika platser och på resa. Vi med överfulla bokhyllor skulle bli extra glada. Jag är övertygad om att läsarskaran skulle bli betydligt större.

2009-07-07, 15:53
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns redan register för äldre Svenska Antavlor. När 10 häften publicerats gjordes ett registerhäfte, som även kunde innehålla rättelser. Några av de senaste registren finns möjligen kvar som Word-filer.

2009-07-20, 08:01
Svar #9

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Diskussionen om språket i Släkthistoriskt Forum har flyttats hit från Språk, ord och namn i Anbytarforum.

2009-07-20, 19:41
Svar #10

Lotta Nordin

Dom prenumeranter som betalar 210:- om året för ShF och som inte är medlemmar in någon av förbundets medlemsföreningar eller inte har föreningsmedlemskonto här, har alltså inte rätt att ha någon åsikt om språket i tidskriften och inte heller rätt att läsa andras åsikter om det. Har jag förstått saken rätt?

2009-07-20, 22:14
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och inlägg gjorda av de som inte är föreningsmedlemmar har nu flyttats hit, vilket innebär att de inte kan bemöta ev svar på deras inlägg.

2009-07-22, 05:49
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-22, 20:00
Svar #13

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Jag har inte läsa SHF på flera år men de tidningarna sista jag läste var  inte intressanta.
May the Force be with you.

2009-12-06, 19:33
Svar #14

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Snart kommer ett nytt nummer av Släkthistoriskt forum (SHF) ut till föreningar och prenumeranter. Till detta utskick bifogas inbetalningskort till dels tidningen, men också till Rötters vänner och  förhandsbokning av Årsboken för 2010 till reducerat pris på 215 kr, om man förbeställer boken. För den som har pågående prenumeration t.ex. av Släkthistoriskt forum och som ska förnya den någon gång från januari till mars är beloppet i fyllt. Vid nästa utskick av SHF bifogas inbetalningskort till prenumeranter av Släkthistoriskt Forum och Rötters vänner för perioden april till juni.  
 
Mvh
Anna-Lena A

2009-12-07, 23:21
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anna-Lena! En fråga - läser jag rätt när jag läser att den som har ShF men betalar på en annan period än från januari, t.ex. april-juni, inte får något inbetalningskort med möjligheten att förhandsboka årsboken 2010 till det låga priset?  
 
Eller ska jag tolka det som att alla prenumeranter får ett inbetalningskort nu men bara de som har ett belopp för tidningen ska betala för tidningen nu, övriga ska vänta men de får gärna betala Årsboken och Rötters Vänner?
 
Hälsningar,
Eva

2010-01-08, 00:13
Svar #16

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag vill bara framföra min uppskattning över att Shf dök upp i brevlådan. Jag är numera nybliven prenumerant!
 
Mvh

2010-01-08, 00:38
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det påminner mig om att jag skulle berömma förbundsstyrelsen för att de skickat ut ShF nr 5/09 till alla Rötters Vänner - inte bara till prenumeranterna (jag tror det stod så tidigare på Rötters startsida).  
 
Det innebär ju just det jag efterlyste ovan - att alla skulle få ett inbetalningskort som ger möjligheterna (påminner om  ) att prenumerera på ShF och chansen att teckna kommande Årsbok till det lägre priset, samt påminna om Rötters Vänner-kontots existens. Marknadsföring som vi efterlyst  
 
Hälsningar,
Eva

2010-03-19, 13:54
Svar #18

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hur hanteras inlämnade manus till artiklar i Släkthistoriskt Forum? Det finns en kommitté och det finns en redaktör. Vem beslutar om att acceptera ett manus och låta trycka det? Hur och när sker kontakt med manusförfattare? Om det finns motsägelser eller oklarheter i texten ber man då om förtydliganden? Hur ser processen ut? Ett antal dumma frågor antar jag. Men vore ändå tacksam för svar.
 
Hälsningar
Göran

2010-03-21, 10:54
Svar #19

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Göran Johanssons fråga är intressant med tanke på senaste numret och artikeln Rykten i byn: Kungen är far till kolarsonen av Jan Granath (Shf nr 1/2010 s 12-15). I denna artikeln tas upp en muntlig tradition om att Oscar I skulle haft en undansmusslad son hos ett sedan länge gift par ute på landsbygden [i Norrbärke socken, Västmanland bor Jan Jansson (1797-1863) gift 1820 med Greta Carlsdotter (1797-1839) som har sonen Carl Petter Landström (1836-1930) som av Jan Granaths artikelresonemang påstås vara ett  barn till Oscar I och en eljest okänd Lovisa]. Födelsenotis för nämnda kungason finns i kyrkboken där vederbörande bondfolk anges som föräldrar vilket om tesen och den anförda diffusa muntliga traditionen skulle vara korrekt alltså innebär att någon samtida förfalskat kyrkobokens uppgifter, vilket inte är speciellt troligt. Det fokuseras i artikeln inte mycket kring själva traditionen och exakt vilka som traderat denna historia och idag står som informanter för Granaths artikel, vilket med tanke på själva titeln faktiskt skulle varit det intressanta. Det är sådana här lösrykta berättelser som i framtiden skapar kungabarn utan att det finns minsta tillstymelse av belägg i samtida källor. Genom att framtida släktforskare hänvisar till Sveriges släktforskarförbunds seriösa tidskrift får då berättelsen en viss legitimitet - traditionen är publicerad och erkänd av Sveriges släktforskarförbund kan då bli orden som får höras. När författare driver teser utifrån redan fastställda svar kan det lätt bli tautologier som i olika konstellationer bekräftar det den drivne författaren redan bestämt är sanningen. Detta är inte vetenskap eller genealogi.
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-03-21 10:56)

2010-03-21, 12:02
Svar #20

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Intressant att Niclas i klartext tar upp den artikel som jag tänkt nämna (men avstod). Jag delar förstås de synpunkter han framför och vill varna för att denna släkthistoriska rikstidning kan få dåligt rykte.

2010-03-22, 21:36
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Eftersom vi sitter med som ledamöter i redaktionsrådet för Släkthistoriskt Forum vill vi gärna meddela följande:
 
Normalt sett får redaktionsrådet korrektur på nummret och kan avge synpunkter till redaktören. Redaktionsrådet har också varit delaktigt i utvecklingen genom att ge artikelförslag. När det gäller den redaktionella hanteringen ligger dock denna främst på redaktören som är anställd och när det gäller publiceringsbeslut kanske även på ansvarig utgivare. Redaktionsrådet har fungerat mer som ett bollplank. Det tycker vi är en rimlig ordning.
 
Inför nummer 2010:1 var hanteringsordningen annorlunda. Redaktionsrådet fick inte se några av artiklarna i SHF 2010:1 innan de kom i tryck. Inte heller som korrektur. I januari fick vi visserligen en bruttolista med rubriker på artiklar som skulle kunna vara med i nummret. Granaths artikel hade då rubriken Kolarprinsen; en rubrik som inte fick någon av oss att reagera.
 
Till sist: Vi instämmer helt i Niclas analys och slutsatser angående Granaths artikel.
 
//Michael Lundholm och Anders Ryberg  (gm ML)
//Michael Lundholm

2010-07-16, 21:44
Svar #22

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Nytt ex. av tidningen SLÄKT(Släkthistoriskt forum! Tack för det!
Många intressanta artiklar!
Tidningen har ju blivit mer flashig de senaste åren med många färgbilder och så, och det uppskattas väl av många.
 
Visst är Elisabeth Renström och Gunilla Nordlund väl värda Örnberg-priset, coh visst är de trevliga att titta på, men - fem (5) stora bilder på dem, varav en förstasidesbild!
 
Och Ann Ighe. Mycket läsvärd artikel om hennes avhandling. Söt är hon ju också, - men två (2) bilder, varav en större än en helsida!
 
Tänk så mycket intressant text som kunde ha fått plats!
 
Kommer det in för lite material till tidningen, eller vad?
 
Undrar
 
Sylvia

2010-07-19, 11:15
Svar #23

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Och - på sid. 28 och 37 hittar man samma bild på en ritning av Allmänna Barnhuset!
 
Den ena är större än den andra och upptar en halv sida!
 
Sylvia

2010-07-22, 00:28
Svar #24

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 12:56
    • Visa profil
Det är roligt att många av artiklarna i Släkthistoriskt Forum uppskattas. Det glädjer alltid en redaktör.  
En svårighet med att göra en publikation som Släkthistoriskt Forum är att den bör har en stor bredd för att passa så bra som möjigt för de olika läsare som vill ha tidningen.  
Inom släktforskarrörelsen finns allt från högkvalifierade genealogiska forskare till sådana som ganska nyligen börjat söka sina rötter och kanske just påbörjat eller slutfört en kvällskurs i släktforskning.
Förhoppningen är att alla de ska kunna hitta intressant och matnyttigt material i Släkthistoriskt Forum.
När det gäller tidningens grafiska form kan man alltid ha olika åsikter om bilder storlek och frekvens.  
Men i redaktörsuppdraget ingår att också göra Släkthistoriskt Forum mera lättillgänglig och intressant även för en bredare målgrupp i syfte att också kunna öka antalet prenumeranter. Det är något som bland annat tar sig uttryck i en modernare grafisk form som förhoppningsvis tilltalar en bredare målgrupp.
Det är inte i brist på texter som en del bilder blivit större på sidorna. Fler bidrag i form av artiklar (som gärna också får innehålla grafik och bilder) tar vi gärna emot. Fler pennor skapar en mera levande slutprodukt.
 
8-) PP

2010-07-22, 22:18
Svar #25

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Tack för svaret Peter!
 
Det är ju fint om tidningen får fler prenumeranter genom sin grafiska utformning, och att det bjuds på olika typer av artiklar.
Jag förstår att det måste vara en viss bredd på innehållet, eftersom vi som försöker släktforska är en så heterogen grupp.
Det tycks ju inte vara någon brist på texter - däremot kanske på bilder!
Jag efterlyser fler bilder med olika motiv!
 
Kanske ska vi läsare ta till oss det du skriver om att ni gärna tar emot fler artiklar. Alla har vi ju egentligen något att berätta, och vi ska kanske inte vara så rädda för att försöka formulera oss.
 
Själv har jag inte medverkat i tidningen sedan nr 2/2002.
Och det är enda gången!
Vänligen/Sylvia

2010-10-25, 20:29
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har inte fått senaste numret, trots att jag mailat till kansliet (info-adressen). Var kan det ha tagit vägen?

2010-10-31, 18:40
Svar #27

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Hoppas Chris och alla andra som prenumererar nu har fått senaste numret. Jag har fått det och vill ge en eloge till redaktionen för en mycket bra utgåva med många intressanta artiklar!
 
Jag kritiserade en del saker här när det gällde förra numret, men ingenting av det som min kritik gällde finns i detta nummer.
 
Korrekturläsningen kunde varit bättre, men: Förnämlig layout och fin balans mellan text och bild!
 
Vänligen/Sylvia

2010-10-31, 20:26
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jäpp! Nu har jag fått det och jag håller med Sylvia om att det var ett intressant nummer.

2011-02-01, 09:35
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Förra året fick jag Släkthistoriskt Forum tillsammans med inbetalningskortet för Rötter, utan att jag hade bett att få prenumerera på tidskriften.
 
Är det tillsvidareprenumeration som gäller, d v s så länge jag inte hör av mig så fortsätter prenumerationen? Jag har för avsikt att inte prenumerera mera på tidskriften. Räcker det med att jag bara inte bryr mig om inbetalningskortet eller dyker det upp en tidning igen, som jag ska känna mig skyldig att betala?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna