ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 augusti, 2008  (läst 3047 gånger)

2008-08-13, 19:13
läst 3047 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag kan inte nog instämma i det Eva skriver ovan! Det borde vara en självklarhet! Förbundet finns för oss, förbundet är vårt. Dvs våra medlemmars. Varför skall våra medlemmar subventionera åt andra. Nej, det skall löna sig att vara medlem i en förbundsansluten förening.
 
Förbundet måste inse vilka som är dess ägare.
 
Men å andra sidan är det ju vi, ägarna, som tillsätter förbundets styrelse. Antingen har vi den förbundsstyrelse vi förtjänar och så tröttnar de kloka, likt Eva med flera, eller så får vi se till att ändra på sakernas tillstånd.
 
Gå ur förbundet är ju en början. Om våra medlemmar inte får något extra av vårt medlemskap - tja...... då kan vi ju lika gärna stå utanför. Eller?
 
Lena A L

2008-08-13, 19:19
Svar #1

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag kan bara konstatera att erbjudandet inte har diskuterats i styrelsen än mindre har styrelsen fattat något beslut. Om delar av styrelsen som inte inkluderar mig diskuterat detta vet jag inte.
//Michael Lundholm

2008-08-13, 19:35
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Intressanta frågeställningar, som ju bland annat pekar på vikten av att vi klargör vad som är förbundets ändamål och vilka arbetssätt som ska gälla i framtiden. Naturligtvis ska förbundet i första hand tjäna medlemmarnas (föreningarnas) syften, något annat är inte acceptabelt.
 
Ett sätt att få upp detta till ytan är ju att stödja Motion 10 (motion rörande Sveriges Släktforskarförbunds framtida arbetssätt) vid den kommande stämman. Tyvärr så tycker styrelsen att den ska avslås, men om du påverkar dina stämmorepresentanter så kan ju beslutet bli ett annat, något som kan ingjuta framtidstro i rörelsen.
 
 
I övrigt så är jag fortfarande intresserad av ett svar på min fråga ovan från den 8 augusti, även om nu kretsen som kan svara tydligen blivit mindre än vad jag först trott.

2008-08-13, 21:21
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Michael för Ditt svar! Eftersom frågan då inte kan ha varit en styrelsefråga, lämnas utrymme för att fundera över vem som förfogar över beslut av den här typen. Intressant!
F ö kan jag inte låta bli att lägga in en bild på hur det kommer att se ut runt förbundet i Malmö. Möjligheterna att jämföra aktörernas produkter och kanske också diskutera med förbundsrepresentanter, ser ut att finnas inom kort avstånd....

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-14, 01:23
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ojdå! Det ser intressant ut...
 
Undrar just hur saftigt erbjudande som krävs för att lyckas kränga 'svartvita TV-apparater med en kanal' i den ena montern, när det säljs 'färg-TV-apparater med flera kanaler' i montern bredvid?
 
Det krävs nog bättre lockbete än Släkthistoriskt Forum till rabatterat pris...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-14, 11:19
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Så här står det i förbundets ändamålsparagraf:
 
 
Riksförbundets ändamål är att som sammanhållande organisation
 
§   tjäna medlemmarnas och släktforskningens syften genom att bevaka och främja släktforskningens intressen,
 
§   värna om det släkthistoriska källmaterialet och dess tillgänglighet för forskningen,
 
§   sprida kunskap om släktforskning och dess betydelse som kulturfaktor, ideell folkrörelse och vetenskap,
 
§   samarbeta med inhemska och utländska organisationer.
 
Man noterar i den första meningen att förbundet inte bara har att tjäna medlemmarnas (= medlemsföreningarnas) utan också släktforskningens syften. Det gör vi bl.a. genom våra publikationer, Nättidningen Rötter med Anbytarforum och diverse databser, Årsboken, vår CD-utgivning samt papperstidningen Släkthistoriskt Forum. Upplagan på den sistnämnda har på senare tid varit vikande, varför flera olika kampanjer har igångsatts för att värva nya prenumeranter och/eller återfå de gamla. Detta har delvis varit lyckosamt. Sommarens kampanjer, inklusive några veckor av den senaste Genlinekampanjen har genererat ca 500 nya prenumeranter.
 
Intresset från medlemsföreningarna av att, mot provision eller på annat sätt, värva nya prenumeranter till Släkthistoriskt Forum har varit mycket ringa. Delvis beror detta kanske på att man ogärna vill konkurrera med egna publikationer, men också på att marknadsföring aldrig har varit någon stark sida inom den ideella världen. Inte heller för förbundet, om jag skall vara ärlig.
 
I och med den digitala revolutionen och uppkomsten av flera olika skäktforskningsaktörer på marknaden, Genline, Arkiv Digital, Ancestry, SVAR o.s.v. är det numera allt mer vanligt att enskilda forskare by-passar den traditionella släktforskarrörelsen och går direkt på aktörerna. Det här utgör en potentiell risk för alla föreningar. Här gäller det att hitta fram till de nya släktforskarna och få dem att förstå att föreningslivet också har en hel del att erbjuda.
 
Under 2007 drev förbundet en kampanj via Genline kring Sveriges dödbok version 4. Den hade visserligen sålt hyfsat bra under året, men försäljningen hade börjat klinga av och trots påminnelser på både Rötter och i ShF blev det ingen nytändning. Så kom då Genlinekampanjen, som resulterade i ytterligare 1200 försålda skivor! Slutsatsen måste då bli den, att dessa 1200 kunder, inte nåtts av budskapet om den nya versionen av dödboken via de vanliga informationsvägarna. Flertalet av dem är förmodligen inte med i någon släktforskarförening. Hur nå dessa? Jo, genom samarbete med de olika aktörerna, till ömsesidig nytta och glädje.  
 
På samma sätt är det med den nya kampanjen för Släkthistoriskt Forum. Kanske får dessa nya prenumeranter upp ögonen för att det finns en aktiv folkrörelse kring deras fritidsintresse. Kanske får de incitament till att söka upp sin lokala förening, eller kanske någon specialförening eller rikstäckande sådan.
 
Företaget Genline har alltid varit angeläget om ett gott samarbete med släktforskarrörelsen, och vice versa. Men det föreligger inga som helst monopol. Förbundet samarbetar också med andra aktörer, exempelvis SVAR och Ancestry. Arkiv Digital och andra aktörer är också välkomna om de vill diskutera olika former för samarbete. När det gäller medlemsföreningarna ställer förbundet alltid upp som återförsäljare av egenproducerade CD-skivor om så önskas, och vill föreningarna direktsälja förbundets produkter, inklusive Släkthistoriskt Forum, finns det absolut inga hinder för detta.
 
Med vänlig hälsning
 
Ted Rosvall
Förbundsordförande

2008-08-14, 12:45
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Finns det kanske också en liten kommentar till inlägget i går kl. 19.19? Vem har egentligen fattat beslutet om den nya kampanjen för Släkthistoriskt Forum? Är det kanske en sådan liten bagatell att styrelsens dyrbara mötestid inte ansågs behöva slösas på detta, så att det i stället hinns med viktigheter som t.ex. hur länge inlägg ska sparas i Förbundsforum?
 
Och måhända finns det också ett svar på den ovan ställda frågan hur mycket Förbundet får betalt från Genline för varje ShF-prenumeration som tecknas genom detta erbjudande? 210 kr?
 
Det skulle också vara intressant att veta hur Förbundet kan ställa upp på det rena bondfångeriet att man måste nappa på detta erbjudande senast den 24 augusti? Det är fem dagar innan släktforskardagarna börjar och man har möjlighet att se vad Genlines konkurrenter har att erbjuda där!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-14, 13:59
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Svar finns det på det mesta om man frågar snällt.
 
På försommaren sammanträffade förbundsordföranden och förbundskassören med två representanter för Genline, vd och tidigare vd, för att utvärdera tidigare samarbete och för att ta ställning till eventuella nya kampanjer på ömse sidor. Förslaget om ett paketerbjudande kring Släkthistoriskt Forum kom från Genline och eftersom det låg helt i linje med förbundsstyrelsens ambitioner om att försöka öka upplagan för ShF fanns det ingen anledning att säga nej till erbjudandet. Ärendet är förvisso ingen bagatell, men heller ingen principfråga, eftersom det sker helt inom ramen för det samarbetsavtal som styrelsen för länge sedan tagit ställning till och godkänt.  
 
Frågan om hur länge inlägg skall sparas på Förbundsforum får däremot anses vara av principiell betydelse, varför den också vid två tillfällen behandlades på styrelsemöte.    
 
Förbundsstyrelsen kommer att delges alla detaljer kring uppgörelsen med Genline om ShF, inklusive storleken på den betalning för varje ny ShF-prenumeration som inkommer. Den uppgiften kommer däremot inte att läggas ut här, eftersom den är en del av en affärsuppgörelse.
 
Den sista frågan är så impertinent att den inte förtjänar något svar.
 
TED

2008-08-14, 14:17
Svar #8

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Impertinent betyder näsvis eller närgången enligt Svenska akademiens ordlista.
 
(Meddelandet ändrat av imar den 14 augusti, 2008)

2008-08-14, 14:22
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Under förutsättning att det finns en differens mellan ordinarie prenumerationspris och det pris som Genline betalar, så tycker jag att föreningarna ska erbjudas möjligheten att sälja prenumerationer, där föreningens kostnad ligger på en nivå som motsvarar Genlinepriset.  
 
Detta skulle kunna vara en annan väg att öka antalet prenumeranter, ett sätt som gynnar föreningarna och förbundet.

2008-08-14, 15:02
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
OK - nu klarnar det något..kanske.
 
Ted Rosvall,
Du skriver om ett samarbetsavtal och jag förmodar att det är ett samarbetsavtal mellan Sveriges släktforskarförbund och Genline - möjligen dagens Genline Holding AB (publ)(org nr 556506-3970).
 
Kanske det informerats om det tidigare och jag missat det; Är samarbetsavtalet offentligt?
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol den 14 augusti, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-14, 15:46
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den del av paketpriset som Genline sänder vidare till Släktforskarförbundet för Släkthistoriskt Forum är de facto det pris som kunden betalar för prenumerationen. Men hur mycket det är får kunden alltså inte veta - det är en affärshemlighet mellan Genline och Förbundet.
 
Därmed kan kunden kan inte bedöma om erbjudandet på Rötters förstasida är sant eller osant: I ett samarbete med Genline kan vi erbjuda dig 1 eller 2 års prenumeration på Släkthistoriskt Forum till rabatterat pris om du abonnerar på Genlines tjänster.
 
Undrar just vad KO säger om det?
 
Men åtminstone förbundsstyrelsen kommer att informeras -  kommer att informeras alltså - om det avtal som träffades redan under försommaren och presenterades i Rötter i går. Så bra att de inte hålls helt ovetande om vad Förbundet gör...
 
Sedan förstår jag att Ted tycker att det är svårt att förklara hur Förbundet kan ställa upp på Genlines bondfångeri att man måste nappa på detta erbjudande senast fem dagar innan man har sett vad Genlines konkurrenter har att erbjuda under släktforskardagarna - samtidigt som han i sitt förra inlägg försäkrar att Förbundet är helt neutralt mellan de olika aktörerna...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 14 augusti, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-14, 15:55
Svar #12

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Mats!
Just detta har vid åtminstone två ordförandekonferenser eller förtroendemannakonferenser föreslagits av förbundsstyrelsen, nämligen att föreningen skulle få en del av prenumerationskostnaden som provision. Jag vill minnas att det handlade om 50 eller 60 kronor av de 210. Tyvärr var intresset för detta förslag mycket ljumt.  
TED

2008-08-14, 15:58
Svar #13

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jörgen!
Nu lyckades du upprepa texten om bondfångeri, fem dagar och konkurrenter redan efter tre timmar.  
Om du hade varit med i På minuten hade du åkt ut med en gång för upprepning.
I övrigt kommenterar jag som sagt inte denna impertinenta fråga!  (upprepning)
TED

2008-08-14, 16:04
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att prata om På minuten är att avvika från ämnet...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-14, 16:04
Svar #15

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Olle!
Förbundet har vid olika tillfällen berättat om avtalet och vad det innehåller. Mest naturligtvis när det ingicks för kanske 5 år sedan eller så, men även när det förnyades och förändrades. Vissa detaljer har tillkommit (som t.ex. möjligheten för föreningarna att ha abonnemang i sina forskarstugor), andra har försvunnit eller justerats. Grundtexten är dock densamma. Avtalstext är alltid ett förtroende mellan de olika parterna och offentliggörs normalt inte.  
Mvh
TED

2008-08-14, 16:05
Svar #16

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil

2008-08-14, 16:11
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ted
Då tar vi upp detta förslag igen, det finns kanske nya krafter som kan ta tag i detta och se till att upplagan lyfts en bit och att intresset för den egna föreningen (eller det som kan bli den egna föreningen) ökas genom en sådan aktivitet.
 
När var detta uppe senast (kan ju vara bra att veta)?

2008-08-14, 16:34
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mats, i Angeläget nr 2/2007, sidan 32.
 
I JBGF:s tidning har vi flera gånger per år en notis med reklam för ShF (och t.ex. den möjlighet som funnits med att få dvd:n) - hellre än att ta provisionen - och dessutom lägger vi ut gratistidningar att ta och reklamblad på biblioteket (överex från kansliet i samband med stämmorna etc).
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 14 augusti, 2008)

2008-08-14, 18:45
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Att annonsera i Angeläget och tro att det ska dra nya prenumeranter är kanske något, men knappast vad jag anser vara bästa vägen.
 
 
Att göra det som Eva beskriver är ju bra, men bör ju kopplas till prenumerationserbjudande och varför då inte genom föreningen (som då kan besluta om de 50 kr ska gå till medlemmar eller till föreningen).  
 
Om vi når nya, de som inte redan är medlemmar, så kan det bli två flugor i en smäll, ny prenumerant och en kontakt med föreningen som man kan spinna vidare på. Blir lite jobb, men vad är det som inte är det?
 
(Meddelandet ändrat av mats den 14 augusti, 2008)

2008-08-14, 19:10
Svar #20

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Om en medlemsförening skall ta på sig att mot provision värva ny prenumeranter till ShF så måste givetvis detta föregås av en diskussion och ett beslut i föreningens styrelse. Därmed är Angeläget förvisso rätt forum. Det är ju den tidning som innehåller förbunds- och föreningsinformation och som riktar sig direkt till föreningarnas styrelser.
 
TED

2008-08-14, 19:59
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tja, vad säger man?  
 
Om det anses att den publicerade annonsen för 50 kr tillbaka till Din förening var en bra information och idespruta till att göra något extra för att stärka upp ShF, så kan du rätt. Men jag tycker inte den var så bra om det var avsikten, dessutom gav den inte ett dugg spelrum för alternativa vägar, som exempelvis att ta in betalning via föreningen och skicka beloppet minus de 50 kr vidare, eller andra varianter. Men å andra sidan så finns det ju de som sitter inne med facit.  Hur många kronor betalades tillbaka till föreningarna, hur många nya prenumeranter kom det. Kanske det blev en succe och då bör det upprepas, men det verkar inte så (här kan jag dock ha fel och tar tacksamt emot en rättning).
 
Men det är inte utan att det känns lite grann som att skriva i motvind, för det här är ju testat förut och befunnits inte fungera, så varför bry sig?

2008-08-15, 12:00
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En helt annan disk; Någon som fått sin årsbok ännu?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-15, 13:12
Svar #23

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag hoppas att den ligger i brevlådan när jag kommer hem ikväll (eller möjligen på måndag kväll), distributionen påbörjades väl i måndags den 11/8.
 
Mvh
Ingegerd

2008-08-16, 10:23
Svar #24

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Fick häromdagen per telefon och e-brev ett erbjudande från Genline: fortsatt helårsabonnemang för 1245:-. Visserligen utan ShF, men eftersom en prenumeration kostar 210 kronor skulle totalpriset ändå bli 90 kronor lägre än det erbjudna paketpriset (1545:-).
Hälsar vänligen
Maud

2008-08-16, 11:22
Svar #25

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Erbjudandena från Genline duggar verkligen tätt! Jag har just kollat i mailboxen och sett att jag har fått åtta stycken sen den 16 maj, alltså på tre månader. Ett av de senaste, men utgånget nu, 1495:- för 14 månader, blir omräknat på 12-månadersbasis (ca 1285 kr) också billigare tillsammans med 210:- för Släkthistoriskt Forum än det nyligen lanserade paketpriset.
 
Det är då sannerligen inte lätt att veta om man ska tacka ja till ett erbjudande eller ej, med så här snabba förändringar mellan buden.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av gerda den 16 augusti, 2008)

2008-08-16, 11:43
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jo, nog duggar Genlines erbjudanden tätt alltid.
 
De påminner mig om en mattaffär som jag ofta har vägarna förbi. Där är det alltid utförsäljning...  
 
Är det någon som betalar Genlines ordinarie priser - eller finns de där bara för att erbjudandena ska se mer lockande ut...?
 
F.ö. undrar jag fortfarande - väl medveten om att herr ordföranden vägrar att svara på en så impertinent fråga  - hur Förbundet kan ställa upp på Genlines bondfångeri att man måste nappa på detta paketerbjudande senast fem dagar innan man har sett vad Genlines konkurrenter har att erbjuda under släktforskardagarna... (Jo, jag vet att jag tjatar - men det kan inte upprepas nog många gånger, så att presumtiva kunder uppmärksammar det.)
 
Men varför Genline har sådan panik att binda upp så många kunder som möjligt på långa abonnemang innan släktforskardagarna, det är ju inte så svårt att förstå. Det räcker ju att ta en titt på monterplanen ovan (den 13/8 kl. 21.21)...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 16 augusti, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-16, 11:48
Svar #27

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Mitt Genline-abonnemang gick ut för några dagar sedan och jag fick då jag inte förnyade det erbjudande om att teckna 12-månader till 995 kr.
//Michael Lundholm

2008-08-16, 11:48
Svar #28

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Om jag skulle skaffa ett nytt abonnemang (har redan ett som räcker långt), så skull jag vänta till Släktforskardagarna och se vad där kommer för erbjudanden från alla parter.  
 
Det verkar lite panik från Genline att komma först , eller... Jag tycker det varit snyggare att vänta till Släktforskardagarna.  
Även de som inte kan komma till Malmö, kommer väl förhoppningsvis att se de olika erbjudanden som finns på Rötters förstasida efter årsmötet.
Hälsn. Eivor

2008-08-16, 11:59
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag citerar en av torgtanterna med bär och grönsaker som jag nyss hörde när jag var till torget Det är inte bara priset du ska titta på, det som ska avgöra är hur det smakar - vilket väl huvudsakligen får översättas till kvaliteten på bilderna (och i vårt fall här givetvis om ens forskningsområde inte alls finns med så måste det ju få spela in - eller vägas upp för tillfället av annat utbud).
 
För närvarande är ju summan av de ordinarie priserna för ShF med ADOnline eller SVAR fortfarande billigare än specialkombinationen (se mina inlägg från i onsdags).
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 16 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 16 augusti, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna