ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2008  (läst 2948 gånger)

2008-03-19, 09:25
läst 2948 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Med all respekt för tidningen så är en upplagehöjning inte det som bör prioriteras av förbundet. Underhåll och utveckling av Rötter är betydligt mer akut. Vi ser här på FF många exempel på databasr som ligger i träda eller som inte finns alls på nätet. Porträttfynd, gravstenarna och litteratursök är bara några exempel. dessutom finns det mer material av stort intresse där man inte ens påbörjat utläggnning på Rötter. Det är dessa delar av den publika verksamheten som snarast bör komma igång.

2008-03-19, 13:44
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Crister, är Du medveten om att det finns föreningar som inte ens har en medlemsavgift som uppgår till Dina 120 kronor. Ska de då, med risk att förlora sina medlemmar, höja avgiften.
 
Det kan ju bli en avsevärd höjning om man vill först ha ut 120 till förbundet och sedan kanske också lite slantar till den egna verksamheten.

2008-03-19, 21:09
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Efter det senaste tillrättaläggandet av Crister så blir det helt klart att förslaget är ogenomtänkt och i praktiken ogenomförbart. Ska förbundet skapa en databas med samtliga medlemmar i de olika föreningarna, för att hålla reda på de 120 kronorna och också hålla reda på alla medlemmar så att de bara får en tidning.  
 
Varför inte se till att tidningen blir så eftertraktad att fler än idag är villiga att abonnera på den. Torde vara bättre än att pracka på dem som idag inte är intresserade av tidningen något de inte vill ha.  
 
Jag tycker vi lägger detta uppslag på glömskans sopptipp och diskuterar något positivt istället.

2008-03-19, 23:18
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Redan i förbundets förhistoria, på det sk Alvesta möte 1982(?), klargjorde de föreningar som deltog i mötet, vilket var alla som fanns i Småland då, att deras medlemmar var deras,och att något centralt medlemsregister inte skulle accepteras.  Föreningarna ville själva ha hand om alla medlemskontakter, och efter den principen organiserades också förbundet, när det väl bildades. Och det har fungerat väl och finns inte någon anledning att ändra på.

2008-03-26, 15:04
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Nedanstående handlar inte om vad jag tycker om tidningen, men även många av de tidigare inläggen berör prenumerationsfrågor, så det här kan väl också platsa.
 
Med dagens post ankom ett brev från Sveriges Släktforskarförbund, daterat 2008-03-18. Efter ett inledande Hej börjar brevet:
Du vet väl att din prenumeration på tidskriften Släkthistoriskt Forum upphör från och med nummer 1 år 2008.  Därefter följer en 'belysning' av fördelarna med och ett 'erbjudande' av ett enkelt sätt att förnya prenumerationen samt en  redogörelse för innehållet i tidskriften.  
 
Min prenumeration upphör inte 'från och med nummer 1 år 2008'. Den varar till och med nummer 1 år 2008. Det numret har jag också fått. Tillsammans med det numret kom tre inbetalningskort: Ett felaktigt avseende Släkthistoriskt Forum, ett avseende årsboken som jag aldrig köpt eller tänkt köpa och ett med bön om ett bidrag på 100:- till Rötters Vänner. Senast i September 2007 betalade jag 100:- till Rötters Vänner. Inbetalningskorten föranledde ingen åtgärd från min sida.
 
Innehållet i tidskriften är jag redan väl underrättad om, eftersom jag sedan tidigare är prenumerant, vilket brevskrivaren tydligen känner till. Den redogörelsen kunde med fördel ha fått lämna plats för:
-  Uppgift om avsändare med kontaktuppgift. Praxis att skicka fakturor och liknande utan angivande av avsändare och kontaktuppgifter förknippas som bekant med skumraskföretag.
-  Uppgift om betalningstermin,  
-  Uppgift om hur man meddelar, att man inte längre vill prenumerera på tidskriften. Jag hade gärna sett ett 'erbjudande om ett enkelt sätt' att meddela min avsikt att inte prenumerera i fortsättningen. Det hade besparat mig och kanske även den ansvarige för prenumerationregistret en del besvär.
 
Som det nu är återstår det mig endast att kasta brevet och så småningom bli struken ur prenumerationsregistret pga utebliven betalning.

2008-03-26, 15:36
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Instämmer i de 2 sista raderna.(även det andra)
Förövrigt har jag samma med 1:a numret av ShF betalt och fått.
 
Jag tycker att det är väl rörigt på faktureringsavdelningen...
 
Eivor

2008-04-14, 19:05
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Upplagans storlek?
 
I texten till det preliminära bokslutet står att det finns ca 7400 prenumeranter.  
Om jag delar intäkten under året med prenumerationskostnaden så hamnar jag på strax över 6000 ex.
 
Är det en kraftig uppgång under hösten, som givit den uppgång som siffrorna visar eller finns det cirka 1350 gratisexemplar som skickas ut.
 
Tacksam för info så att vi vet ungefär vad som skett

2008-05-05, 14:30
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag tackar så mycket för nya numret av tidningen! Många läsvärda artiklar.  
 
Men varför i hela friden sänder ni tidningen + den extra tidningen Amerikafararna i tunn, miljövänlig plast som som var upprispad på flera ställen, vilket skadat Släkthistoriskt Forum?? Snålheten bedrar visheten. Nu måste jag alltså begära en ny tidning. För jag vill inte som prenumerant ha en tidning som är kantstött, har repor och veck!  
 
Varför skickar ni inte ut tidningen i miljövänligt kuvert? I all synnerhet som det medföljer en extra tidning! Det måste finnas upphandling att göra i Sth eller på nätet med storförpackningar av kuvert i A4 eller A3 format. Vet att de i min förening (i Lindesberg) skickar ut medlemstidningen i ett skyddande kuvert. Och det verkar fungera hur bra som helst.

2008-05-06, 07:53
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Å jag som trodde, när började läsa ditt inlägg Leif, att du skulle protestera emot att det var plast runt tidningen, vilket det inte var förr! Där ser man hur olika man kan se på saker!
 
Nu är det ju bra att den är miljövänlig, men tråkigt att din tidning blev förstörd! Hoppas det ordnar sig. Min var fin både utanpå och inuti, men jag har en förmåga knögla till den bara jag tar i den, så det var ju synd att du inte fick min tidning och jag din, eftersom jag inte är lika noga med detta! ;)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-05-06, 15:22
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Men jag protesterar ju mot plasten, bäste Stefan! Jag tycker man ska sända ut tidningen väl förpackad i ett skyddande kuvert. I synnerhet som försändelsen innehåller en extra tidning!  
 
Jo jag vet att den inte var förpackad alls förut. Lika illa det. Jag har flera nummer som dimpt ner med skavanker av olika slag. Så ser jag på saken - den pedant jag är!

2008-05-06, 19:53
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Så har då redaktören återigen tagit upp organisationsavgiften i senaste numret av ShF.
 
Fortfarande berättas det inte om vad de 8,4 miljoner kronor som han vill ta in från föreningarna ska användas till, men det säkrar ju en del jobb, det är klart.
 
 I och för sig så tror jag på tesen att det nu skall bäddas för ett förslag till höjning av organisationsavgiften vid stämman i Malmö. De som bestämmer kommer att säga: Vi kommer inte alls att höja så mycket som det påstås, det blir säkert bara en tia eller så, så det är ju inte så farligt. En tia per år alltså, inte som redaktören som vill höja med en tia i månaden. Det blir ju bara 700 000 till som vi vill ha in. Sedan hoppas man att stämman ska gå med på 5 kronor, så har vi nått ett mål, fördubbling av organisationsavgiften på några år

2008-05-15, 23:28
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag fick idag en brev om fortsatt prenumeration på Släkthistoriskt Forum.
 
Jag funderar lite på texten i brevet och försöker sedan jämföra med upplevelsen av senaste numret.
 
ShF berättar om nyheter - Jag vet inte vad som avses, men tunt är det
Hjälper med råd och tips - Om Vista och CD skivor avses, så finns det, men är det rätt inriktning
Redovisar intressanta projekt - Kan tyvärr inte hitta något intressant
Forum för diskussioner - förutom redaktörens egna åsikter, som inte kan diskuteras så är det inte mycket
Får köpa årsboken rabatterat - det kan man genom Genline också, samma erbjudande fast det gäller efter att SSF stängt möjlighetetn att köpa boken billigt.
 
Dessutom kan jag vinna en miljon och så finns det en fantastisk reklamplats för förlaget Gröna Hatten. Undrar vad en sådan annons skulle ha kostat?
 
Som avslutning kommer en repris på en gammal krönika från Rötter
 
För att inte vara orättvis så finns det några artiklar, som har ett värde, men är de tillräckligt, de få sidorna för att uppväga de andra delarna av spaltutfyllnad?
 
Är det en tidning som mer börjar likna de vanliga veckotidningarna (saknar korsordsbilagan, men det är väl allt) vi vill ha som flaggskepp från förbundet? Är det en fördjupning vi får eller är det mer åt det ytliga som tidskriften drar. Behövs lockbete som påminner om lösnummerförsäljning finnas på första sidan?
 
Det får nog bli en funderare till innan jag bestämmer mig. Kanske en tanke från de ansvariga kan komma på pränt, vad vill vi med tidningen

2008-05-16, 13:57
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Med tanke på Mats jämförelse med vanliga veckotidningar undrar jag om det är kakrecept som majoriteten av Sveriges släktforskare vill se i en släktforskartidning? Om svaret på frågan är ja får jag väl finna mig i att tillhöra en minoritet.
 
(Meddelandet ändrat av tord den 16 maj, 2008)

2008-05-16, 14:00
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Är inte att vara man att tillhöra en minoritet?
(Om en oftast gynnad),
 
Frågan är däremot berättigad om det är den största delen av materialet! Annars kan väl lite av varje ingå!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-05-16, 15:40
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag, som tillhör majoriteten (fast den märks inte) tycker väl också att man kan ha den vinklingen på något reportage ibland. Bara en massa antavlor blir också ganska segt, om man inte har speciellt intresse av just den släkten. Det svåra är väl att bestämma målgrupp för tidningen.

2008-05-16, 15:41
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Själv blir jag litet besvärad av dessa jättelika personer som tittar på mig från ShF, så jag lägger den numera med baksidan upp. Maken undrade om jag köpt Året Runt?
 
Annars håller jag med Stefan att innehållet bör vara blandat (smörgåsbordsprincipen), så att alla kan hitta något läsvärt. Fast litet mer om arkiven, mer forskningsexempel och mera bokanmälningar skadar aldrig.

2008-05-17, 22:35
Svar #16

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Fick tidningen igår med posten. Som boende i södra Grekland är post i brevlådan för det mesta alltid välkommen. Denna försändelse innehöll förutom en bastant och leende bagerska till min glädje även den sedan länge påannonserade boken om afrikafararna vilken vid ett hastigt påseende verkar läsvärd.  
 
Tack för försändelsen.

2008-06-13, 13:12
Svar #17

Utloggad Mikael karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-02-03, 20:14
    • Visa profil
Se upp!
 
Idag fick jag ett brev på posten.
med rubriken vi saknar dig!
 
Rörande släkthistoriskt forum och Årsboken,
Jag har betalt båda och fick också så bekräftat när jag ringde upp dem.
 
Fick uppfattningen att det gått ut fel till många.
 
//
Micke
 
(Meddelandet ändrat av mikael den 13 juni, 2008)

2008-06-13, 15:09
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det sändes ju ut två fakturor, per epost och papperspost (epostvarianten för säkerhets skull i dubbel upplaga...). Har påminnelserna måhända sänts till dem som har nöjt sig med att betala den ena fakturan?  
 
PS!
 
Vid närmare eftertanke var det nog bara till Rötters Vänner som det sändes ut en epostfaktura (i dubbel upplaga dock). Det har ju varit så många underliga faktura-turer, så det är inte lätt att hålla reda på röran...
 
Så då är det väl bara ett tekniskt missöde som orsakade de felaktiga påminnelserna...
 
Det skulle f.ö. vara intressant att se Fakturahantering som en särskild post i bokslutet, inkluderande inte bara kostnader för porto, kuvert och tryckning för både ordinarie fakturor och påminnelser, utan också lönekostnader för den arbetstid som har lagts ned på denna förhoppningsvis lönsamma aktivitet...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 13 juni, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-06-13, 19:11
Svar #19

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Inte nog med att inbetalningskortet kom, det fanns inget OCR eller kundnummer eller annat för att använda vid Internetbetalning. Min bank t ex medger inte långa meddelanden, dvs förnamn och efternamn får inte plats...... hur ska man då på förbundet veta vem som betalat in pengarna, säger jag som vet hur det är att jaga anonyma inbetalningar.

2008-06-14, 00:20
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Men om man nu ser positivt på det hela, så har i alla fall en del inbetalningar under våren fungerat, eftersom inte alla fått påminnelser.
 
Så liksom för andra föreningar, om du inte fått din tidning, kontrollera att du betalt och påminn i så fall. Om du fått en påminnelse, kontrollera om du betalt eller inte och om du betalt så påpeka vänligt detta  -  det finns alltid en risk för fel.
 
Årsboken skickas inte än på ett tag om jag förstår saken rätt, så det är årets två första nummer av ShF du kan fundera på om du fått eller inte.
 
Hälsningar,
Eva

2008-06-14, 02:17
Svar #21

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Det räcker med att minst en har erhållit en felaktig faktura.
Det räcker med att minst en som redan har betalat fått en påminnelse
Det räcker ..... osv.
Alla dessa bäckar små blir med tiden en stor å kanske tom en älv.
Det är onödiga kostnader för förbundet samt större koll hos den enskilde
betalande medlemmen att kolla sina inkommande fakturor samt påminnelser från förbundet.
Jan-Christer

2008-07-31, 18:37
Svar #22

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Eftersom årsboken inte har någon egen rubrik väljer jag att lämna denna information under Släkthistoriskt Forum, som ju årsboken ibland räknas som en del av:
 
Släktforskarnas Årsbok 2008 trycktes före midsommar, men tyvärr hann inte bokbinderiet med att binda och distribuera boken före semesterperioden. Den här veckan har man satt igång med den, och jag hoppas att distributionen kan komma igång under nästa vecka.
 
Vi beklagar drösmålet
 
Mvh
TED ROSVALL

2008-07-31, 20:20
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för informationen Ted Rosvall! Då behöver jag inte titta i brevlådan mer denna veckan ...
(Ang något helt annat: Skrev en fråga till Dig i ett annat ämne , som möjligen är lätt att missa nu under semestern.)
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol den 31 juli, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-08, 15:46
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ser till min glädje att Genline skickar med Släkthistoriskt Forum när man köper ett ett eller två årigt avtal.
 
Är lite spänd på hur detta gynnar SSF, betalar Genline prenumerationsavgiften måntro

2008-08-13, 17:19
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
1405 kr eller 1545 kr? För den som funderar på erbjudandet som finns på Rötters startsida om Genline + Släkthistoriskt forum (ett år av båda 1545 kr), så kan man ju konstatera att ArkivDigitals ADOnline årsabonnemang kostar 1195 kr och en ordinarie prenumeration på ShF hos Släktforskarförbundet kostar 210 kr, dvs. summa 1405 kr. Man får visserligen göra beställningar på två ställen men det kan det väl kanske vara värt?  
 
ADOnline täcker ju efter samgåendet med DigiArkiv i stort sett hela södra Sverige, eftersom det redan fotograferade Blekinge, Halland och Skåne län är på väg att läggas ut i rask takt. Dessutom annat material (generalmönsterrullor, bouppteckningar, domböcker, och originalen av Födda-Vigda-Döda 1860-1894 samt sist men inte minst en bra kvalitet). Nackdelen är att man ännu inte täcker allt i södra Sverige - och att man ännu inte täcker något norr om Stockholm. Men det lär komma...
 
Genline & ShF i två år för 2000 kr är i så fall en mycket bättre affär. Men erbjudandet räcker endast till den 24 augusti, och den 30-31 är det Släktforskardagar så då kommer säkert fler erbjudanden.
 
Men jag håller med Mats om frågan - det vore mycket intressant att veta hur mycket förbundet får av Genline för prenumerationen. Får ni verkligen 210 kr per avtal eller får ni en lägre summa?
 
Hälsningar,
Eva
 
edit
OBS Mina beräkningar ändrade eftersom jag genomgående felaktigt skrev 280 kr för ShF, det ska ju vara 210 kr!
 
(Meddelandet ändrat av edah den 13 augusti, 2008)

2008-08-13, 17:30
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
(mitt inlägg skrivet innan jag sett Eva Dahlbergs.)
 
Mats ställde sin fråga ovan den 8/8. Idag finns en blänkare/annons i Rötter om Genline + Släkthistoriskt Forum i ett paket!. Det skrivs också I ett samarbete med Genline kan vi erbjuda dig 1 eller 2 års prenumeration på Släkthistoriskt Forum till rabatterat pris om du abonnerar på Genlines tjänster. Eftersom ordet vi förekommer, tolkar jag det som det är Sveriges släktforskarförbund och/eller någon som har behörighet att göra sådana uttalanden/fatta sådana beslut, som skriver.
 
Som vanligt är det osäkert var en fråga av den här arten kan diskuteras, om den nu kan diskuteras av oss som enskilda medlemmar av förbund anslutna till Sveriges släktforskarförbund. Jag väljer att göra ett försök.
 
Som gammal forskare har jag upplevt alla de förändringar som släktforskeriet genomgått - från läsande i originalhandlingar på landsarkivet, till läsande av inlånade rullar och senare fische på biblioteket, till läsande av hemlånade fische (revolution!), till Genline, till Svar, till ADOnline - och glatt mig mycket över denna egentligen ofattbara utveckling.  
 
När den nu är här - utvecklingen - och bara fortsätter, blir jag frågande/förvirrad av att Sveriges släktforskarförbund ser ut att endast satsa på en aktör - Genline, trots att Genline i jämförelse med ADOnline (jag har båda) har en - i mitt tycke - så mycket sämre produkt att erbjuda, i alla fall i förhållande till de handlingar ADOnline än så länge hunnit digitalisera.
 
Går det att diskutera hur det kommit att bli så - att förbundet så tydligt väljer en aktör?
Går det att diskutera hur det kommer att bli i framtiden?
 
Det skulle vara mycket intressant om också våra företrädare i de olika till Sveriges släktforskarförbund anknutna föreningarna, ville delta i den här diskussionen. Det är ju ni som är demokratiskt valda att företräda oss, och er åsikt är av stor betydelse.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol den 13 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av smol den 13 augusti, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-13, 17:43
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
(Också jag skrev mitt inlägg under tiden som föregående inlägg gjordes.)
 
I dag toppar följande nyhet nättidningen Rötters förstasida:
Genline + Släkthistoriskt Forum i ett paket!
 
I ett samarbete med Genline kan vi erbjuda dig 1 eller 2 års prenumeration på Släkthistoriskt Forum till rabatterat pris om du abonnerar på Genlines tjänster. Erbjudandet gäller till och med den 24 augusti. Du beställer direkt hos Genline - klicka här!Och hos Genline finner man följande under rubriken Erbjudanden:
1 år + prenumeration på Släkthistoriskt forum (5 nummer) - 1545:-
 
2 år + prenumeration på Släkthistoriskt forum (10 nummer) - 2000:-Frågan är då: Hur stor är den utlovade rabatten på ShF-preumerationen? Det framgår ju nämligen inte av Genlines erbjudande hur stor del av priset som gäller Genline resp. ShF.
 
Och observera att det inte sägs något om att man måste vara medlem i någon av Släktforskarförbundets medlemsföreningar för att få ta del av detta erbjudande! Är det viktigare för Förbundet att gynna Genline än de egna medlemmarna?
 
En liten fråga till sist: Går Släktforskarförbundet i god för att de Genline-tjänster som ingår i detta erbjudande finns kvar i två år - och inte innan abonnemangsperiodens slut har gått samma öde till mötes som SVAR:s mikrokort p.g.a. konkurrens från bättre alternativ...?
 
(Meddelandet ändrat av jts den 13 augusti, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-13, 17:54
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
1205 kr eller 1545 kr? Olles inlägg fick mig att komma på att även SVAR nu börjar bli ett alternativ där det finns mycket digitalt av det äldre materialet. Nackdelen är att det är spritt material över landet där det kanske ännu inte finns för en hel församling.
 
Där finns då också annat material som mantalslängder, de nya skannade 1900-talsböckerna, SCB:s 1900-talsmaterial och de sk. folkräkningarna.
 
Även här lär bildkvaliteten vara rätt bra, bättre än Genline i alla fall säger de som jämfört just dem.
 
Ett år kostar 995 kr + 210 kr för ShF blir 1205.
 
Skulle man vilja satsa runt 2000 kr i dagsläget, kan man ge 1195 (ADonline) + 995 (SVAR) + 210 (ShF) så får man under 12 månader för 2400 kr en relativt bra grund att stå på som släktforskare - givetvis får man se till att det digitalt finns för just de egna församlingarna.
 
Alla internetaktörerna har extrapriser av och till, t.ex. när det är dags att förnya - och samtliga lär ha det den 30-31 augusti, kanske även för dem som inte är på plats i Malmö.
 
Hälsningar,
Eva
 
edit  
OBS Mina beräkningar ändrade eftersom jag genomgående felaktigt skrev 280 kr för ShF, det ska ju vara 210 kr!
 
 
(Meddelandet ändrat av edah den 13 augusti, 2008)

2008-08-13, 19:06
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Som föreningsrepresentant (Jönköpingsbygdens Genealogiska förening) kan jag säga att vi efterfrågar att Förbundet medverkar till incitament för att släktforskare ska bli medlemmar i medlemsföreningarna.  
 
Som medlem i en förening bör du ha lägre priser på i alla fall Förbundets cd-skivor (men även Släkthistoriskt Forum om nu förbundet får mindre än 210 kr per avtal av Genline, det vet vi ju inte) än vad man kan köpa dem för hos Genline, SVAR-bokhandeln etc. Det diskuterade vi så sent som i måndags när vi hade styrelsemöte i JBGF.
 
Den prissättningen drev jag även när jag satt i förbundsstyrelsen 2005-2007 (då var det bara SVAR-bokhandeln som sålde dem till samma pris som en medlem i en förening betalar i Rötterbokhandeln). Jag fick inte gehör.  
 
Sedan dess har man från Förbundet sålt cd-skivor genom Genline - det har gått jättebra redovisar Förbundet, och visst är det bra att man kan dra nytta av en stor marknadsföringslista som Genlines lista över folk som en gång abonnerat eller visat intresse, för att få mer produkter sålt - men sådana kraftiga rabatter till medlemsföreningarnas medlemmar skulle kanske ge samma effekt!  
Och då skulle medlemskapet i föreningen ge ett mervärde för oss medlemsföreningar att presentera - att vi verkligen kan säga Bli medlem hos oss - utöver vår tidning får du förmånliga medlemsrabatter i vårt förbunds egna sortiment!
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna