ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2008  (läst 2413 gånger)

2008-03-09, 00:09
läst 2413 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Och summan av kardemumman blir - om man är medlem i flera föreningar - att betala 120:- mer till varje förening och få t.ex 3 konton att få tjata i och 3 tidningar att dela ut till släkten.
 
Fantastiskt! Det tror jag alla nappar på !
Då skall man inte heller glömma motståndet mot avgiften till AF. Det var inte heller friktionsfritt.
 
Eivor

2008-03-09, 00:29
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det lär vara lite över 2000 som betalt till AF. I gamla Rötters Vänner fanns 4000 betalande 2006, det sjönk till ca 1200 när man meddelade beslutet att införa obligatorisk avgift för att få skriva på AF, samt schabblade med inbetalningskorten.
 
Jag har tidigare pläderat för en höjd förbundsavgift, men inte på långa vägar så hög som Crister föreslår och ingen obligatorisk tidning. Däremot måste vi alla betala för en del saker som vi inte använder, de av oss som är med i föreningar som inte befinner sig på hemorten betalar ju för de aktiviteter som vi aldrig kan besöka. På samma sätt ser jag AF som en relativt billig verksamhet som är rikstäckande och borde fungera som en väg in i släktforskarvärlden, inklusive kanal till föreningarna. Enligt uppgift har många föreningar mer än hälften av sina medlemmar utanför verksamhetsområdet. Man kan inte argumentera att alla bara ska betala för de tjänster de använder i en förening eller ett förbund, då blir det ingen verksamhet alls. Däremot ska den gemensamt finansierade verksamheten vara av rimliga proportioner. Ett förbund ska vara en samlande kraft för föreningarna, en kanal till dem samt ta sig an större, rikstäckande projekt som då ska finansieras på ett vettigt sätt.
 
Nu talas det om plattformsbyte på Rötter, Mats A m fl varnar för överdåd i denna fråga och det ska man ta på allvar. Hur många havererade jätteprojekt med dyra konsulter finns det inte inom web-designvärlden? Räkningarna för sådana projekt springer lätt upp i halvmiljon - miljonklassen på kort tid. Även AF hade ett dyrt äventyr med konsulter förra året. Det viktigaste är innehållet i Rötter och underhållet - det blir inte bättre av tjusig (och oftast oöverskådlig) design och nya plattformar där man inte tänkt efter. Är det detta man vill ha in pengar till?

2008-03-09, 00:42
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Rent superegoistiskt för mig är detta ett kanonförslag av Crister. ;) Som ständig medlem i GF kan jag alltså genom att lämna alla andra föreningar få ShF och AF helt utan kostnad. Men vad kommer hända med föreningarna om många resonerar så? I slutändan kommer det betyda att de där pengarna till Förbundet ändå inte kommer in.  
 
Nåväl, det här förslaget kommer aldrig att klubbas igenom på en stämma. Det är ju föreningarna som är de stora förlorarna på det. Några enskilda personer är kortsiktigt stora vinnare, andra förlorare när de tvingas betala mer för sådant de inte använder, och vissa flera gånger om.
 
Det verkar som man på kansliet vill fortsätta pengarullningen och vägrar förstå att man måste krypa in i mindre kostym. Och det är föreningarna som ska stå för kalaset.

2008-03-09, 01:02
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Att skapa stora centrala kolosser är ett mycket effektivt sätt att slå ihjäl idéelt engagemang, samt att avlöna personal inom centralorganisationen. Det mesta arbetet inom släktforskarrörelsen sker inom medlemsföreningarna, inklusive arbetet med projekt som Namn åt de döda, där medlemsföreningarna ställer upp med gratis arbetskraft åt Förbundet. En drastisk avgiftshöjning skulle missgynna medlemsföreningarna, då förmodligen en hel del medlemmar skulle försvinna.
Medlemsföreningarna har förvisso en utmaning. Men den är inte att förse Förbundet med ett par miljoner till. Den är att bli attraktiv både lokalt, och för sådana som Bengt Isacsson, som inte är medlemmar i någon lokalförening, utan bara drar nytta av alla små föreningar som bär upp Förbundets verksamhet, som förser Sveriges dödbok med innehåll, som gratis arrangerar Släktforskardagar och som över hela landet utgör rörelsens grund.

2008-03-09, 01:10
Svar #4

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det är alltid gräsrötterna som får betala.
 
Chris, jag kan ge ett exempel på vad jag själv aldig använder på t.ex. AF:
Emigrantforum av alla slag, porträttfynd och resandediskussioner.
Men det skulle jag ändå aldrig klaga på att de kräver sina resurser.
 
Men att många äldre utan dator, i medlemsföreningarna, skall betala för att vi skall få tidningen och konton, är bara för mycket.
Ett förbund skall värna om sina medlemmar och sköta kassan, som t.ex. de flesta HSB-föreningar och andra klarar av.
Det är överskott som skall investeras i nya produkter och inte underskott.

2008-03-09, 01:21
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Eivor
 
Jag håller helt med dig om att man ska värna kassan och att överskott ska investeras i nya produkter som kommer medlemmarna till godo, inte stora lokaler i Stockholm t ex. Men jag ser AF som ett sätt att locka nya medlemmar till föreningarna, som precis som Anders säger står inför en utmaning. Man måste tänka framåt, vad jag förstår från de aktiva är det många föreningar som har svårt att få medlemmar som  engagerar sig. Vi är många som aldrig skulle upptäckt föreningarna om vi inte hade kikat in på AF, lätt och behändigt. Själv är jag med i 9 eller 10 föreningar, men har inte möjlighet att besöka dem på deras verksamhetsorter. Däremot bidrar jag gärna med pengar till olika projekt som de driver ideellt.
 
Däremot tycker jag att man kan ta betalt för ett attraktivt paket med databaser och scannat material på Rötter. Ja, det är alltid gräsrötterna som betalar, men de ska inte tvingas hosta upp med pengar för att återställa balansen i förbundets kassa efter slösaråren.

2008-03-09, 01:59
Svar #6

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Själva utgångspunkten i Cristers utspel är lätt att ansluta sig till: ett förbund bör inte för sin existens vara beroende av kommersiell verksamhet. Omfattningen på sådan verksamhet måste t o m vara liten i förhållande till omslutningen, annars kommer förbundet att fungera som ett företag, men utan kapital och utan risktagande ägare. Utifrån detta konstaterande kan man sedan härleda olika förslag - Crister har kastat fram ett.  
 
Detta är inte fel enligt den angivna utgångspunkten, för en tidskrift får anses som relativt riskfri och förutsägbar. Problemet är snarare att en så liten andel av medlemmarna hittills har valt att prenumerera, så det skulle bli fråga om en påtvingad förmån, dessutom behäftad med ett antal allvarliga biverkningar och rena absurditeter. Jag tror att trenden i föreningslivet är, att de mera påkostade tidskrifterna lyfts över till prenumeration. Till någon del kan man argumentera för bidragsfinansiering av det verktyg för förbundet, som ShF också är. Fördelen med prenumeration är också att redaktionen både kan sporras till och glädjas åt tidskriftens framgångar. Däremot borde man marknadsföra den mycket mera energiskt än idag, med annonser i sig själv, i AF, i föreningstidskrifter, med gratisexemplar, provprenumerationer o s v.  
 
När det gäller bidraget, tror jag i och för sig att 9 kr är mycket lågt jämfört med andra förbunds, men mellan 9 och 120 kr finns det många belopp som är högre än 9 kr ! Bidraget ska säkert täcka vad som ska anses vara ”kärnverksamheten”. Utöver denna tillkommer en ”kransverksamhet” baserad på avgifter, slutligen finns verksamheter baserade på ideellt arbete och ”kollekt”. De senare ska alltså tåla svängningar till följd av varierande idealitet, utan att förbundet skakar i sina grundvalar.
 
Så här långt är konstruktionen robust och trygg, men en fråga kvarstår som utmanande - de produkter som förbundet tagit fram, och som väl får anses som mycket uppskattade, skulle troligen inte ha kommit fram så snabbt och effektivt med denna form av förbund. Två ytterligheter kan urskiljas: stora nätverksprojekt av ideellt arbetande entusiaster eller kommersiell produktutveckling i företagsform utanför förbundet. Båda formerna är behäftade med fördelar och nackdelar, inte minst när det gäller förbundets initiativkraft. En eventuell omkonstruktion av förbundet är inte fädig förrän även denna fråga är omhändertagen i en strategi.
LOE

2008-03-09, 09:25
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad man främst bör ifrågasätta är hur mycket pengar Förbundet behöver. Anställda inom organisationen är naturligtvis parter i målet, i och med att de gynnas av att deras arbetsgivare får mer pengar på andras bekostnad. Så frågan, som Crister väljer att undvika är:
 
Vilken är Förbundets kärnverksamhet?
 
Mitt svar är att driva ett litet kansli, att driva en webbsida som uppdateras varje vecka, och att driva ett forum, som med fördel kan övervakas av ideela moderatorer, såsom sker hos så många andra föreningar.
 
För detta krävs en heltid, plus lokal. Säg att lokalen kostar 50 000, server bör vara billigare. Vid en lön på 26 000/månad till kanslisten blir årskostnaden ca 600 000. Lägg på diverse utgifter, 50 000 kr/år, och du hamnar i storleksordning på samma belopp som föreningarna betalar idag. Kanske det behövs höjas ett par kronor, men värre är det inte. Det innebär förvisso krympt kostym för Förbundet, men det är det som är kärnverksamheten.
 
Sedan är det naturligtvis fritt att utöver detta driva olika projekt som får bära sina egna kostnader (till exempel årsbok och ShF), och som kanske rent av kan ge överskott som kan återinvesteras i annat. Men detta skall ligga utöver kärnverksamheten.

2008-03-09, 09:37
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det finns en del tänkvärda aspekter som kommer fram när jag läser inläggen, något som visar på att den här formen av forum har en styrka. Vad som saknas för närvarande är uppgifter om de verkliga kostnaderna och intäkterna för de olika delarna av förbundet samt även funderingar från styrelsen om framtida inriktning för hela rörelsen.
 
Jag kan påminna mig att jag har läst att Släkthistoriskt Forum påstås gå runt (ekonomiskt), men vad kostar hela detta paket inklusive lön till anställda?
 
Jag påstår att fortfarande har ingen talat om vad Anbytarforum (exklusive Rötter) kostar i drift, men som jag skrivit tidigare så vet vi nu att siffrorna faktiskt finns eftersom redaktören kan jämföra den kostnaden med inkomsten från det obligatoriska användarkontot.
 
En intressant uppgift som torde vara lätt att ta fram är hur många som verkligen betalt för användarkontot. En liten stapel i ena hörnet på Förbundsforum som visar på aktuellt läge kan inte vara svårt att åstadkomma, under förutsättning att inbetalningarna redovisas på ett bra sätt. I dagsläget så är vi nog många som tror att de uppgifter som framlagts om 6000 eller fler kontobetalare är riktiga, men det är ju lätt att korrigera.
 
När, inte om, vi fått reda på ovanstående så är det mycket lättare att föra en saklig diskussion runt organisationsavgiftens storlek. Personligen så tror jag att det då kommer att visa sig att det inte finns behov av några extra 7,8 miljoner kronor för den delen, utan det finns säkert andra (imperiebyggande?) tankar bakom förslaget.
 
De förslag som förs fram rörande möjligheter för föreningar att få sin del inkluderad i Släkthistoriskt forum bör utvecklas. Ska alla 160 organisationer skriva i tidninge med sina motsvarigheter til nuvarande tidningar så lär det bli en tjock blaska, eller ska distributören av tidningen veta vilka jag är med i?  Tror inte på den iden, speciellt när jag sitter med Dsikulogen, Anropet m fl skrifter och jämför med Släkthistorisk Forum.  
Jag har svårt att se hur en centralt producerad publikation på något sätt ska överta dessa skrifters mer specialinriktade informationsöverföring.
 
Nej, glöm förslaget om 120 kr och låt debatten handla om vad förbundet ska göra, den något hotfulla kommentaren i slutet på ledaren om att en höjning till 120 kr är en förutsättning för förbundets fortlevnad, att denna höjning säkrar förbundets fortlevnad tycker jag vi lägger där den hör hemma, på glömskans sopptipp och istället går vidare med idediskussion om förbundets inriktning.

2008-03-09, 10:31
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Är det verkligen 6000 kontobetalare? Hade verkligen så många vid den tiden då siffran angavs betalt? Vi hade/har ju en viss tid på oss att betala. Kan det inte ha varit så att man skickat ut utbetalningskort till 6000? För min egen del var sista datumet den 28/2. Skulle så många som 6000 ha betalat före det, så måste det ju innebära att siffran blir ännu större, då man räknat in alla som betalt senaste tiden. När kommer den slutgiltiga uppgiften på hur många som betalat 100-lappen?
 
Jag betalar till en helt annan förening 175 kr/år, för det får jag 4 tidningar/år. På deras hemsida finns ett diskussionsforum, fritt för även icke medlemmar att delta i. Nu vet jag inte om denna förening för några bidrag för sin verksamhet, men där finns både lokal och anställda. Bara som jämförelse.
 
(Diskussionen ligger väl under fel rubrik)
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-03-09, 10:34
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är en bit över 2000 som betalt hittills, som jag skriver ovan. det var 4000 som frivilligt betalade till Rötters Vänner 2006, ca 1200 år 2007 efter beslut om avgiftsbeläggning av AF.

2008-03-09, 11:08
Svar #11

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Eivor och Mats
 
 Visst är jag seriös och inte är det 1:a April än på tre veckor.
 
Vad jag gjort är att försöka bryta ner det förslag som finns i några beståndsdelar för att se vad som menas.
 
Då har jag fått fram 3 delar som jag försökte belysa och det är:
 
1/ En höjning av förbundsavgiften till 50 kronor
2/ Att ge ut Släkthistoriskt Forum som förbundstidning
3/ En post som jag kallade förhandlingsutrymme men kalla det gärna Administrationskostnader
 
Vad jag sedan själv tyckte om förslaget var ju enbart att jag ställer mig bakom en höjning till 50 kronor men att tidningen ska vara kvar som prenumerantutgåva.
 
Anders B och Anders R
 
Jag vägrar att känna mig som en B-medlem för att jag - åtminstone f.n. - inte är medlem i någon lokalförening. Jag vet att Anders R inte menar så eftersom vi har debatterat frågan förut men jag vill bara klargöra att 1 medlemskap är lika värt som medlemskap i 10 föreningar.
 
Jag har läst på andra ställen här i forumet eller på Rötter att det ska finnas 69000 personer som betalt förbundsavgift men att det är cirka 63000 unika medlemmar. Om det är så är det ju bara 6000 medlemmar som är medlemmar i fler än en förening.  
 
Jag är inte heller för att skapa centrala kolosser utan vad jag eftersträvar är ett förbundskontor som ägnar sig åt att ta fram material som efterfrågas av medlemmarna.
 
Sedan kan jag lugna dig Anders R med att jag personligen inte har något att vinna med det här förslaget eftersom jag är i den fasen av min forskning att det jag behöver inte finns på andra ställen än i Uppsala, Vadstena och framför allt Göteborg.
 
Chris
 
En höjning av förbundsavgiften måste också ge något tillbaka för den enskilde medlemmen. Hur det ska ske får vi väl slåss om.
 
Lars-Olov
 
Jag ansluter mig helt till ditt resonemang

2008-03-09, 11:15
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bengt
 
Jovisst, en höjning av förbundsavgiften måste ge något annars finns det ingen chans i världen att få igenom ett sådant förslag.

2008-03-09, 12:29
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Bengt
Enligt uppgift i Angeläget 2/2007, där redogörelsen för år 2006 finns publicerad så fanns det vid ingången av år 2007 160 medlemsorganisationer som rapporterat 69 556 medlemmar. Så siffran 69 eller 70 tusen är rätt. Hur någon sedan kommit till att det rör sig om cirka 63 000 unika medlemmar vet jag inte, för det finns inte (och det får inte finnas) något centralt personregister som kan hålla ordning på vilka som är med var. Det kanske är samma källa som säger att finns 6 000 st har riktigt konto, men kanske bara 2 000 som betalt, uppgifter som ju debatteras ovan.

2008-03-09, 12:36
Svar #14

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Mats
 
Jag kan ju inte garantera att siffran 63000 är korekt heller - det var bara vad jag har för mig att jag läst någonstans.  
 
Egentligen är det inte intressant i det stora hela eftersom en höjning av förbundsavgiften till t.ex. 50 kronor också måste innefatta att en medlem bara ska behöva betala en förbundsavgift om han/hon vill vara med i flera föreningar. Hur det ska lösas är väl mest en teknisk fråga.

2008-03-09, 12:53
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Bengt
 
Den tekniska frågan är väl av vikt. Den organisationsavgift som betalas idag finns inskriven i stadgarna och där är det föreningens medlemsantal som är basen för denna avgift. Hur någon ska kunna hålla reda på vilka av medlemmarna i en förening som är medlemmar på fler håll undrar jag verkligen.
 
Dessutom får ju detta genomslag på ombudsberäkningen vid stämman, även här kan ju en person räknas flera gånger om hon/han är medlem i flera föreningar.  
 
Så nog finns det en del att tänka på, och jag återkommer till att första som bör fram är vilken framtida inriktning förbundets verksamhet ska ha. Stöd till föreningar eller en egen självständig verksamhet med höga omkostnader?

2008-03-09, 13:13
Svar #16

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Crister räknar i sitt förslag med att den obligatoriska ShF skulle få en upplaga om ca 50000. Han underförstår då att man på något sätt håller reda på multipelanslutna, eftersom han räknar med ca 67000 medlemsbidrag. Siffran 50000 måste vara hans uppfattning om antalet personer, som är med i någon förening. Man kan väl ta den som den mest välgrundade tills vidare.  
 
Marginalkostnaden för ShF härrör från produktion och distribution. Jag känner inte till portokostnaden för en tidskrift, men om den skulle vara enkelt brevporto, drar bara detta 5*5=25 kr av medlemsbidraget. Man kunde kanske erbjuda en PDF-prenumeration, som rabatterats för papper, tryck och porto (hoppas att det inte bli alltför populärt, dock, för jag njuter av att hitta nya ShF efter dagens cykeltur till sommarbrevlådan).
LOE

2008-03-09, 13:15
Svar #17

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Mats
 
För att börja från slutet i ditt inlägg så måste ju ett förbund vara till nytta för medlemmarna - att sedan centralisera gemensam verksamhet är ju en självklarhet. Jag tror nog många idag har i minne de senaste årens pengarullning och därför inte gärna ställer upp med mer ekonomiska resurser men det gäller att bortse från gamla synder och se framåt.
 
Visst behövs det en framtidsdebatt för att komma till klarhet vad förbundet ska syssla med framöver - jag har tidigare föreslagit ett medlemsrådslag (för alla enskilda medlemmar) av samma typ som politiska partier brukar genomföra när de har förlorat ett val.
 
Självklart finns det formella och tekniska svårigheter att genomföra saker och ting men sånt är ju till för att övervinnas och inte bara ses som oöverstigliga hinder. Stadgarna kommer enligt min mening också att behöva revideras. Kanske vi också behöver fundera på att regionalisera förbundet.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 09 mars, 2008)

2008-03-09, 13:25
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Crister räknar med att alla föreningar betalar för sina medlemmar, oavsett hur många som är flerföreningsanslutna, alltså alla 70 000 , så tolkar jag eftersom han talar om organisationsavgiften. Hur han sedan kommer till 50 000 måste nog han svara på, men jag tror det mer beror på ett dåligt underbyggt förslag än någon verklig beräkning, men... ser med spänning fram mot den stund Crister eller någon från styrelsen yttrar sig så det blir lite balans i debatten.
 
Jag vill också peka på att Crister påstår att merparten av de inbetalda organisationsavgifterna gick tillbaka till föreningarna i form av resebidrag för släktforskardagarna. Var detta finns redovisat vet jag inte, men det kanske är det som gömmer sig under rubriken stöd till föreningar, och då är det 100 av de 600 som går tillbaka. Men, kanske Crister kan reda ut hur mycket är, när han använder detta som ett argument.

2008-03-09, 13:55
Svar #19

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Carl-Johan.
Det är riktigt att man vänjer sig vis nya stilar och layout mm. Men det finns typsnitt som är mer eller lämpade för t.ex att läsa på Internet (dator), brödtext och rubriker etc i tidskrifter. Dessa bör man anmvända, de är inte remommenderade utan anledning.

2008-03-09, 14:17
Svar #20

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
För att förtydliga mig då det gäller typsnitt så är typografins viktigaste uppgift att
underlätta läsningen. Principen är att använda linjära typsnitt, det vill säga ett typsnitt utan ”fötter”, i rubriker och ett antikva typsnitt, det vill säga ett typsnitt med ”fötter”, i brödtexter.
 
I brödtext används typsnittsfamiljen Times New Roman eller Adobe Garamond. I rubriker används typsnittsfamiljen Arial eller Helvetica Neue.
 
På bildskärm används typsnittsfamiljen Verdana både i brödtexter och i rubriker.

2008-03-09, 14:27
Svar #21

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det gick till för några år sedan utmärkt att driva förbundet utan någon höjning av föreningsavgiften. Sedan började en vidlyftig styrelse hyra överstora lokaler och anställa alltför många utan plan eller strategi. Att pengarna inte skulle räcka förstod var och en som visste något om förbundets ekonomi. Att i detta läge - när pengarna är slut - börja diskutera extrema höjningar av medlemsavgiften verkar mindre genomtänkt. Varför skulle medlemsföreningarna plötsligt vilja betala mycket mer till en riksorganisation som just visat att den inte kan sköta sin ekonomi? Då behåller de säkert hellre pengarna själva.  
 
Det enda rimliga måste vara att strama upp ekonomin och verksamhetheten ytterligare - så att medlemsföreningarna med tiden förhoppningsvis återfår förtroendet för förbundet och dess ledning. Vi måste komma ihåg att släktforskarrörelsen av tradition präglas mycket lite av centralstyrning, eftersom det är så som medlemsföreningarna gång efter annan har visat att de vill ha det.  
 
Så Carl-Johan Ivarssons analys här ovan, att Crister Lindströms förslag vittnar om bristande förankring i Släktforskarsverige, är lätt att instämma i.

2008-03-09, 14:38
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det tråkiga är att det behövs någon form av central verksamhet just för att vi inte längre forskar i något eller några landskap nära hemorten. Annars håller jag med om att förtroendet för den ekonomiska skötseln är lågt. Föreningarna gräver en grop för sig själva om de tror att det kommer att gå med bara lokal verksamhet i framtiden. Centralstyrning är en annan sak. Den centrala verksamheten måste vara av en annan typ än den vi sett (som inte var så central - mest avsedd för stockholmsbor när det gäller lokalerna)

2008-03-09, 14:53
Svar #23

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Håkan
 
Det finns sjävfallet en del i vad du säger och du har säkert rätt i att föreningarna blir svårflörtade i frågan om en höjning av förbundsavgiften.
 
Att det gick att driva förbundet utan en hög förbundsavgift beror ju helt enkelt på att man tvingades att bedriva kommersiell verksamhet som i slutändan betydde att förbundets medlemmar fick stå för notan ändå (i huvudsak).
 
Jag vänder mig alltså mot att Förbundet egentligen har varit ett rörelsedrivande bolag. Därför förordar jag en höjning av förbundsavgiften till en vettig nivå som enligt min mening är 50 kronor per år och unik medlem.

2008-03-09, 15:01
Svar #24

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag betalar gärna mer till medlemsföreningarna, men inte för att de skall pumpa in pengar i Förbundets stora visioner.
Om man tog t.ex. 10:- mer från varje medlem till Förbundet så skulle det ge 60000x10 = 600.000 kr.
Med de tidigare 9:- = 540.000;- till . Då är man uppe i 1.140.000 kr.
 
Släkthistoriskt Forum bör stå utanför med frivilliga prenumeranter. De föreningar som vill annonsera där ibland kan ju göra det ändå.
Detta skulle  kanske gå att få gensvar i föreningarna. - Men 111:- tror jag är otänkbart.
Då går jag ur föreningarna och ger frivilliga bidrag till dem istället.
 
Eivor

2008-03-09, 15:29
Svar #25

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag förstår inte riktigt Bengts invändning. Släktforskarförbundet finansierade sin verksamhet med olika typer av avgifter (från privatpersoner och medlemsföreningarna) som möjliggjorde utgivningen av olika skrifter (Släkthistoriskt forum, Angeläget, Svenska antavlor och årsboken) och bekostade den centrala förvaltningen. Är det inte så som de flesta organisationer fungerar?
 
Dessutom gav förbundet ut en del böcker och CD-skivor som inbringade en del men som inte var nödvändiga för förbundets existens. Jag kan inte förstå att de skulle gjort förbundet till ett rörelsedrivande bolag. Vilken organisation sysslar inte med att sälja saker som de tror att medlemmarna är intresserade av?  
 
Varför ska man höja avgiften när det bevisligen inte behövs? Att en styrelse har klantat bort alla pengar på felaktiga satsningar under några få år, kan knappast vara en bra anledning. Det som behövs är istället ordning och reda i verksamheten. Ekonomin har aldrig varit något bekymmer tidigare.

2008-03-09, 16:14
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Bengt!
Vad är det för slags verksamhet som du anses drivs bättre och billigare genom ett centralt förbund än i lokala föreningar?
Vilka kostnader anser du att ett centralförbund skall ha?
Du bemöter inte alls mina invändningar om vilka kostnader som är nödvändiga, så jag antar du håller med mig på den punkten.
Vad det sedan gäller att göra avgiften till Förbundet personlig, som ditt förslag mycket riktigt kräver, så finns det ett stort administrativt problem. Hur skall de lokala föreningarna veta vilka de skall ta ut en extra 50-lapp av? Skall vi tillsätta en ny tjänst i Förbundet, som skall hjälpa till med denna funktion? Idag jobbar i stort sett alla föreningskassörer ideelt, en sådan funktion skulle inte vara gratis.
 
Sedan, en sak till. det är lite förmätet att hävda att föreningar visar ett makalöst förakt för sina medlemmars intressen om man inte själv är medlem i någon av de lokala föreningar som man vill skall betala för ens idéer om ett framtida Förbund. Det är till exempel genom ideelt arbete i dessa som Förbundet kunnat genomföra Namn åt de döda - jag tar för givet att du inte bara anser att Förbundet skall kunna ta ordentligt betalt av medlemsföreningarna för sina tjänster, utan att du även anser att Förbundet skall betala för alla de timmar av oavlönat arbete som olika föreningar utför runtom i landet - ett arbete med hjälp av modern teknik inte är bundet till en ort, utan kan ske var som helst, många föreningar har viktiga eldsjälar långtifrån verksamhetsorten.
 
Och för att ta mig själv som exempel. Jag lägger åtskilliga timmar på Tjörns släktforskares hemsida. Det är jag inte ensam om. Vi är ett antal som gör det, gratis, bara för att vi tycker det är kul. Åtminstone min entusiasm skulle vara mycket mer begränsad om arbetet istället skulle vara inriktat på att förse en centralorganisation med material till en databas, där jag reducerades till en liten underleverantör. En sak är att bidra till ett enskilt projekt, men i längden behövs de mindre sammanhangen där individen syns. Det finns all anledning att fundera över detta när man presenterar storskaliga visioner.

2008-03-09, 19:16
Svar #27

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Håkan
 
I mitt tycke ska organisationsavgiften vara den övervägande inkomstkällan för ett förbund eller en förening.
 
Jag tittade på en årsredovisning (2005?) för ett tag sedan och om jag kommer ihåg rätt så räknade jag ut att Förbundsavgiften var cirka 4 % av alla intäkter. Lade jag till de gåvor som det året kom in till Rötter och som var ungefär lika höga så blev det lika mycket (mellan tumme och pekfinger).
 
De totala intäkterna var 10 Mkr så Rötter och organisationsavgiften stod endast för 0,8-0,9 Mkr eller 8-9 %. Runt 9 Mkr rörde sig alltså om andra intäkter bl.a. prenumerationer, årsbok, CD-skivor, bokhandel m.m.
 
Det betyder, i min lilla värld, att de produkter som såldes, förmodligen mest till medlemmar i förbundet, såldes med en hygglig avans. Den avansen vill jag ta bort så att medlemmar kan köpa produkter från förbundet till i stort sett självkostnadspris. Extern försäljning ska självfallet ske till ett annat och högre pris på.  
 
Med rörelsedrivande menar jag alltså att 90 % av intäkterna kom från annat än organisationsavgiften.
 
 
Mats
 
Jag menar ex.vis att de projekt som finns eller har funnits som Sveriges dödbok, Elgenstierna o.s.v. sköts bäst centralt. Annat är ju Årsboken och Släkthistoriskt forum och det finns nog mer.
 
Vilka kostnader som ett centralförbund ska ha är ju väldigt svårt att definiera så här men vad jag menar är att vi ska ha ett förbundskontor med en minimal bemanning. Resurser nödvändiga för nytillkommande projekt tror jag mycket väl att man kan köpa in.
 
När det gäller mitt stöd till en höjd förbundsavgift och hur det i så fall ska skötas får man väl titta på det. Jag tillhör de som inte automatiskt gormar NEJ när något nytt diskuteras. Kanske du gör det.  
 
När jag menar att föreningarna visar förakt för medlemmarna är det för att de låter förbundet ta ut fullpris på sina produkter som medlemmar i stället för det lägsta möjliga. Ta t.ex. Sveriges Dödbok - jag undrar hur många medlemmar som hjälpte till med det och sedan fick betala ett fullpris för CD:n. (Självklart kallat medlemspris).
 
Dessutom vill jag påpeka för dig - och det är den absolut sista gången - att jag anser mitt medlemskap i DIS är minst lika mycket värt som dina 5 medlemskap i olika föreningar.
 
Vidare vill jag påpeka att jag har varit medlem i en lokalförening före mitt inträde i DIS. Anledningen till att jag gick ur den föreningen var att de stödde beslutet om avgiftsbeläggning av AF och dessutom tyckte att det var bra att medlemmar får betala för att skriva i FF.  
 
Jag kommer att gå med i en eller flera lokalföreningar när jag hittar dem som är mot avgiftsbeläggningen av AF/FF och dessutom är för en höjd förbundsavgift. Jag har i alla fall nu förstått att det inte blir Tjörns Släktforskare som får mina pengar - tack för informationen.

2008-03-09, 19:30
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Heter jag Mats?
För övrigt, i min värld börjar man med att presentera vad man skall ha pengar till, och kommer sedan med förslag på anslagstilldelning, inte höjer anslagen och försöker fylla dem med innehåll.
 
Har jag sagt något annat än att dina förslag missgynnar i synnerhet engagerade släktforskare, och om förmätenheten i att svepande klaga på att föreningar du inte är med i inte tillvaratar sina medlemmars intressen? Vet inte medlemmarna det bäst själva?
 
Och som vanligt uttalar jag mig här som privatperson, inte i egenskap av styrelseledamot i Tjsf.

2008-03-09, 19:36
Svar #29

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Förlåt du heter ju Anders förståss - glömde dää............

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna