ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2008  (läst 2759 gånger)

2008-02-10, 20:52
läst 2759 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil

2008-02-10, 21:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nu tycker jag inte att ShF är så dålig, det är trevligt att läsa den när den kommer. Jag tycker om riktiga tidningar som man inte behöver en skärm för att läsa. Men en nätbaserad tidning skulle vara mycket billigare att producera, den skulle dessutom kunna hållas aktuell snabbt. Det tillhör väl också prioriteringsdiskussionen som måste genomföras.
Vad skulle vara attraktivt? Det varierar nog ganska kraftigt mellan olka medlemmar. Man har olika syften med sin släktforskning och därmed olika intressen. Kan man på ett mer representativt sätt få reda på vad folk vill betala för? Vi är ändå ganska få som hörs på detta forum.

2008-02-10, 22:24
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Chris !
Attraktivt eller inte för dig och mig, upplagan har minskat och det måste bero på att innehållet upplevs som mindre attraktivt för de som slutat prenumerera. Jag har den kvar.

2008-02-10, 22:36
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, något ligger väl bakom det. Men det skulle vara intressant att veta mer om vad släktforskare vill ha som utbud.

2008-02-11, 08:54
Svar #4

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Det har funnits uppgifter här att det högsta antalet prenumeranter var 2002 då siffran var 9359. Det fanns samtidigt en uppgift om att 2006 var antalet endast 8203. Det är siffror i absoluta tal. Om man sedan beaktar att antalet registrerade medlemmar i föreningarna under samma tid troligen ökat en hel del så har antalet prenumeranter i förhållande till antalet medlemmar minskat ännu mera. Siffror för medlemsökning känner jag inte till men jag har fått den uppfattningen att det har skett en avsevärt ökning.
 
Under dessa år har en betydande utveckling på internetområdet ägt rum så förhållandena och förutsättningarna är troligen inte desamma som strax efter 2000. Kanske bidrar detta till en stagnation i antalet prenumeranter på papperstidningar över huvud taget. Är det någon som vet ?i

2008-02-11, 13:59
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tror inte ShFs minskade upplaga beror på att innehållet blivit sämre, utan det är som Ingemar är inne på en allmän nedgång i försäljningen av papperstidningar.
 
För min del så har jag blivit mindre och mindre benägen att betala för skval oavsett vilket media det är, däremot kan jag gärna betala för substans. Det kan handla om TV, radio, tidningar eller tjänster på internet. Därmed inte sagt att jag inte konsumerar skval men det finns tillräckligt av det gratis utan att jag behöver öppna plånboken. T ex prenumererar jag inte längre på en dagstidning.
 
I släktforskarvärlden gäller samma sak för mig. Lättsamma artiklar och hemmahos-reportage får man läsa ändå. Jag lägger pengarna på substansiell information. Jag köper årsboken, prenumererar på nättjänster som ger konkret värde för forskningen, men jag har valt bort ShF och är mycket tveksam till avgiften för AF. Dessa upplever jag alltså som till genomsnittet ganska mycket skval och ganska lite substans.
 
Inte vet jag om detta ger något för hur man ska göra med ShF, men så ligger landet och det är en allmän utveckling i mediavärlden.

2008-02-11, 16:47
Svar #6

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag tror inte att nedgången beror på en försämring av ShF och om det ändå skulle förhålla sig så, är det mycket svårt och dyrt att få reda på det. Att fråga människor om vad de kommer att tycka om olika saker är en svår konst - i stor utsträckning bortkastad ansträngning för en marknadsförare. Människor har inte den insynen i sig själva och tillhörande artikulationsförmåga. När köptillfället kommer vet de däremot precis vad de tycker - om den då föreliggande produkten (jag talar av erfarenhet). Vad man kan göra i rådande läge med en ändå betydande upplaga, är att a) se till att få en god efterträdare till Hans, b) marknadsföra tidskriften. När läget är lugnare och ekonomin säkrad, kan man börja skruva på olika parametrar.
LOE

2008-03-07, 11:13
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det nya numret av Släkthistoriskt Forum ramlade just in. Det var fullspäckat med intressanta artiklar så det finns kanske hopp för tidningen! Bra gjort!
Crister Lindström hävdar i sin ledare att han anser att förbundsavgiften borde höjas och där håller jag med honom. Däremot köper jag inte hans argumet att AF/FF ska fortsätta att vara avgiftsbelagt. Vi ser nu en avsevärd nedgång i antalet inlägg på AF (se statistik av Anders Berg)och även i variationen på de inlägg som kommer in. Våra utländska kollegor har uppenbara problem med betalningsdelen, inte ens från våra grannländer kan man betala utan att det kostar skyhöga avgifter. Många är mycket tveksamma, med all rätta, till att använda kreditkort på nätet.

2008-03-07, 13:29
Svar #8

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
En eloge till Christer Lindström som tog sig an att vara redatör för Släkt Historikt Forum som kom i brevlådan idag. Men jag beklagar att man gått ifrån gängse typsnitt till ett som jag anser mintre lämpligt typsnitt för tidningsproduktion. Det ger ett klent och magert intryck. Jag hoppas att vi i nästa nummer är tillbaka till det tidigare

2008-03-07, 13:56
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
En eloge för detta nummer? Jag har hört att det även skall gälla kommande nummer då han lär vara den nya redaktören.
 
Men det kankse bara är hear-say.... vad vet jag. Någon annan som vet.

2008-03-07, 19:54
Svar #10

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag håller med Lennart - det nya typsnittet är mindre lättläst p g a mindre kontrast. Med tanke på den förmodligen höga medelåldern på läsekretsen, så är detta med läsligheten en beaktansvärd egenskap.
LOE

2008-03-07, 23:48
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
I ledaren i senaste numret skriver Crister Lindström att han vet saker som ingen annan tycks veta, eller åtminstone inte vågar berätta. Jag citerar  Denna hundralapp täcker nästan (!) kostnaderna för driften av av forumet (anbytarforum, min kommentar).  
 
Crister Lindströms kunskap i ämnet tycker jag ska delges alla de som frågat efter kostnaden för driften av Anbytarforum respektive Förbundsforum. Det torde vara bra för debatten. Om inte Crister vill, så kanske någon ur styrelsen kan uppge siffran,  
 
Dessutom avslutas ledaren med Debatten startar här och nu, jag hoppas den fortsätter i detta forum och inte i nästa nummer av tidningen.
 
Så, upp till bevis runt påståendet, det torde vara det minsta vi kan önska.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 08 mars, 2008)

2008-03-08, 00:05
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Christer Lindström har som förslag att höja organisationsavgiften från medlemmarna till 120:-mot nuv. 9:-.
Och att avgiften till anbytarforum och FF samt Släkthistoriskt forum skall ingå i detta.
 
Skall då medlemsföreningarna ta ut 111:- mer från sina medlemmar och ge till förbundet?
 
Alla dessa tusentals medlemmar, som inte använder sig av Anbytarforum och RÖTTER eller vill ha släkthistoriskt Forum, skall då betala till detta.
 
Är det realistiskt tänkande??
Ger lite smak om tvångsanslutning tycker jag och tar upp debatten som Christer efterlyser i tidningen.
Eivor

2008-03-08, 05:51
Svar #13

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Eivor, det kommer aldrig att hända. Då kommer ett flertal föreningar att gå ut förbundet. 120 kronor är ju ungefär vad många föreningar har i medlemsavgift idag. Ska de då fördubbla avgiften??? Nä Du, inte för att hålla vissa med jobb inte.
 
Från en som för övrigt inte fått tidningen trots betalning.

2008-03-08, 06:58
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Den kom igår Lena, så posten kanske överlämnar den till dig på måndag.
 
Hälsningar,
Eva

2008-03-08, 11:48
Svar #15

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag undrar bara hur man kan framföra en sådan horribel idé?
 
Jag är t.ex medlem i 3 föreningar. Får jag 3 konton och 3 ex. av Släkthist. Forum då
 
Jag slutar aldrig förvåna mig...
 
Eivor

2008-03-08, 13:47
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tvång är aldrig bra.
Det är inte heller bra för mig att betala 3ggr mer för mina föreningsavgifter,
samt att för detta få tre konton, tre pren. utav ShF. Vem ska jag ge dessa överex till?
De som är ev intressenter har väl i så fall sina överex att sprida.
Råder det helt hjärnsläpp vid förbundsbordet? Först ska forumet raderas inom max 24 timmar.
sedan ska alla medlemmar betala dubbelt för att då få ngt som sannoligt de flesta inte
vill ha! Hurra för att det finns pappersåtervinning i kommunen där jag bor!
Jan-Christer

2008-03-08, 15:26
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu har jag inte läst ledaren, endast referaten här, men det låter som ett förslag som kommer leda till massflykt ur föreningarna...
 
Christer, debatten startar här och nu. Hur tänkte du motivera folk att vara med i fler än en förening, eller ens en förening? T ex tycker kanske många som jag att man kan avstå från Släkthistoriskt Forum.

2008-03-08, 15:49
Svar #18

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag dristar mig till att citera den delen av ledaren (det kommer väl ändå in som PDF-fil på RÖTTER senare)
OBS! jag får inte formateringsrutan ovan att fungera i FF)
 
citat: --Höj istället Organisationsavgiften till Sveriges Släktforskarförbund från 9 till 120 kr per år! Låt denna tidning och avgiften till Anbytarforum ingå. Det skulle ge förbundet möjlighet att skapa nya produkter och tjänster  till medlemmarnas fromma. slut citat.
 
Så jämförs pengarna med 2 paket cigaretter per år..  
 
Eivor
 
(Meddelandet ändrat av Ema den 08 mars, 2008)

2008-03-08, 17:21
Svar #19

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Och jag dristar mig till att inte kunna ta det hela på allvar. Men kännedom om redaktörer, gamla som nya, så är de inte så bra på korrekturläsning. Nog måste han väl mena 12 kronor och inte 120.....

2008-03-08, 17:38
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Cristers förslag verkar utomordentligt ogenomtänkt. Inte nog med att långtifrån alla är intresserade av ShF överhuvudtaget. Det slår dessutom hårdast mot dem som är med i många föreningar, i mitt fall minst fem. Jag skulle enligt detta förslag få betala 600 till Förbundet. Dessutom är det oftast de som har stort intresse och gör stora insatser i sina föreningar som är med i många, så det är verkligen att försöka klå dem som bär upp verksamheten på pengar...

2008-03-08, 18:20
Svar #21

Utloggad Ulla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 816
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 13:54
    • Visa profil
Har just läst igenom Släkthistoriskt Forum,den gav mig en trevlig lässtund.Vill samtidigt tacka Hans Egeskog för hans tid som redaktör.

2008-03-08, 21:40
Svar #22

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Eftersom det snart gått ett dygn efter att Eivor påtalade Christers förslag om drastisk höjning av organisationsavgiften från medlemmarna från 9 kr till 120 kr och det inte kommit någon dementi från Christer så antar jag att förslager i hans ledare är allvarligt menat.
 
Inte mycket att säga om det annat än att det är ett förslag till en stor kursändring från förbundets sida. Alla förslag är naturligtvis värda att diskuteras vare sig de kommer från förbundet, medlemmarna eller användarna.
 
Den här skrivningen innebär, skulle jag vilja säga, en lika stor förändring som då förbundets medlemmar för några år sedan blev prenumeranter och lokalföreningarna blev medlemmar istället. Den lösningen resulterade i ett förbund som några år senare höll på att förbruka hela sitt kapital.
 
Jag vet inte på rak arm hur många avgifter a 120 kr det rör sig om men det förefaller som om förslaget innebär bibehållande av en budget i samma storleksordning som i nuläget. Rätta mig gärna.
 
Det har framförts många olika åsikter i det här forumet om vilken inriktning som i fortsättningen skulle gagna släktforskningen bäst och jag är inte säker på att detta förslag som nu framförs är det bästa. Personligen tror jag mer på en lägre budget utan de inslag av beroende affärsverksamhet som funnits de senaste åren och hellre i fortsättningen istället ett större inslag av ideell verksamhet. Detta tillsammans med de olägenheter som många har framfört när man är medlem i flera lokalföreningar gör att jag inte tror att Christers förslag är en framkomlig väg.
 
Själv har jag inte fått tidningen ännu så jag har inte kunnat läsa vad Christer skrivit. Vanligtvis når mig post från Sverige på 2-3 dagar men förbundets tidning tar alltid god tid på sig att komma hit trots att vi som bor i utlandet får betala extra på grund av dyrare porto.

2008-03-08, 21:44
Svar #23

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Istället för att sätta sig ner i pur förvåning för att hämta andan efter det här ”dråpslaget” och sedan såga det jäms med fotknölarna kanske vi kan ta och analysera vad som föreslagits och sedan fortsätta debatten.
 
Jag har inte Släkthistoriskt forum och tänker inte spendera några ytterligare pengar på förbundet än vad jag redan gjort förrän det ändrar inriktning till ett förbund som arbetar FÖR sina medlemmar och inte en organisation som profiterar PÅ sina medlemmar.
 
Att förslaget dyker upp nu tyder på att FS har fått kalla fötter och äntligen har fått upp ögonen för att man gjort ytterligare två missbedömningar. Dels att de som betalar 100-lappen till AF är långt färre än vad man räknat med och dels att AF får färre och färre besökare och att interna skribenter (medlemmar) har minskar oroväckande mycket.  
 
Om jag ska analysera förslaget som sådant ser jag att det egentligen bara är en höjning från 9 kronor per medlem och år till 50 kronor som föreslås.  
 
Förslagsställaren har lagt på en marginal i förhandlingsutrymme så att säga, närmare bestämt 20 kronor per medlem. I övrigt innebär förslaget en höjning av medlemsavgiften med 41 kronor eftersom en ”omvandling” av Släkthistoriskt forum till förbundstidning förmodligen skulle motsvara den andra 50-lappen.
 
Motargumentet i ”förhandlingen” angående tjugan kan ju vara att förslaget innebär att administrationen ökar eftersom en central medlemsdatabas måste byggas upp och underhållas. Inte acceptabelt i dagsläget enligt min mening.
 
För mig personligen skulle ett avskalat förslag där Släkthistoriskt Forum i ett första steg blir kvar som en prenumerantutgåva innebära en fullt acceptabel nivå under förutsättning att allt det material som Förbundet har läggs ut på nätet fritt för medlemmarna plus att nya databaser inkorporeras med samma syfte i framtiden.  
För att inte få det här nerstoppat i halsen i framtiden vill jag säga att det också finns flera positiva effekter med att göra om Släkthistoriskt Forum till en förbundstidning i ett nästa steg.
 
Sedan återstår ju bara den lilla detaljen att föra ut det här bland föreningarna och deras medlemmar. Förbundsstyrelsen behöver nog ta hjälp av expertis inom pedagogikens område efter att de senaste åren haft spenderbrallorna på.

2008-03-08, 22:34
Svar #24

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Den  matematiken kan jag inte få att gå ihop.
Hade det varit användarna av AF som skall betala 111:- = 120-9 kr, så är det en sak, men det gäller alla som är medlemmar i en förening och där är största andelen inte prenumeranter av Shf eller användare av AF/FF.
Hur kan det bli 50:- ?
Det får Du förklara närmare, Bengt.
 
Få alla att acceptera detta, då är man nog snarare hypnotisör än pedagog.
I de flesta föreningar ingår dessutom en tidning med artiklar.
 
Hans Egeskog har gjort ett fint jobb med tidningen, men det skall vara frivilligt att prenumerera.
Detta är skrivet i en ledare och ser gärna att Crister Lindström förklarar sin åsikt.
 
Eivor

2008-03-08, 23:01
Svar #25

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Kan jag väl......
 
Förslaget innebär 120 kr per medlem och år vilket inkluderar AF och Släkthistoriskt Forum.
 
Om man räknar baklänges så får jag följande ekvation:
 
5 nummer av Släkthistoriskt Forum till 60 000 medlemmar är mellan tumme och pekfinger 50 kronor per medlem
20 kronor i ”förhandlingsutrymme”
9 kronor = dagens organisationsavgift
 
=120-50-20=50-9=41 kronor i höjning
 
Observera att jag har ”höftat” till kostnaden för tidningen men det bör nog ligga i den kyrksocknen i alla fall.
 
Idén med Släkthistoriskt forum som förbundstidning är egentligen inte särskilt tokig då det bl.a. kan öka på reklamintäkterna rejält eftersom tidningen får en 10-dubblad upplaga. Det ger också möjligheter för de lokala föreningarna att utan kostnad ha en bilaga med sina egna nyheter i den. Det minskar föreningarnas utgifter för tryck och porto. Men prenumerationsavgifterna på Släkthistoriskt Forum försvinner i gengäld.
Att göra tidningen till en ”förbundsblaska” tycker jag, som jag sa i mitt förra inlägg, eventuellt kan ske i steg 2 och då är vi nere på 41 kr i höjning (ungefär).
 
Du har nog rätt i att det behövs en hypnositör (tyvärr) - tääänkte inte på det.

2008-03-08, 23:20
Svar #26

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
En tidning behöver fräschas upp layoutmässigt då och då. Det är det inte mycket att säga om. Lika säkert är det att det är alltid finns folk som tycker att den nya stilen är svårläst. Annars är det en vanesak. Efter några nummer så vänjer sig de flesta, och så kan barnsjukdomarna i den nya layouten försvinna obemärkt. Mer färg har det blivit också.
Artikeln om Leif Mörkfors och Venjan - särskilt bilden av gumman - är en riktig höjdare.
Det var den här typen av artiklar som Hans Egeskog lyfte in i tidningen och som en del med visst förakt kallar för hemma hos-reportage. Jag skulle nog vilja kalla dem för mer av inspirationsreportage.
Annars finns det några konstigheter i artiklar som en vaken redaktör borde ifrågasätta. Det gäller artikeln på sidan 26 om den 69-årige friaren. Att angivna födelseår som skiljer sig nästan tre år (1724 eller 1727) skulle bero på omräkning från gamla stilen är helt enkelt inte möjligt. Jag misstänker att någon av årtalen måste vara fel. 13 dagar skilde väl gregorianska och julianska kalendern vid denna tid, eller hur?
Ett annat tecken på en nödartikel, dvs något som finns med för att fylla sidor är artikeln om den s. k. yrväderstisdan. Den skall ha förekommit i DN 199. I god källkritisk anda bör ett exakt datum anges. Inte bara årtionde. En omfattande artikel i ämnet fanns i ÖGF-Lövet för något/några år sedan, den borde ha funnits med som referens.
Något som Hans Egeskog inte var särskilt bra på, och det erkände han villigt, var att recensionerna blivit så få. En bra facktidskrift försöker recensera det som utkommer inom gebietet. En långa listan i slutet av förra numret bär syn för sägen. Det kommer ut mycket litteratur, som aldrig blir seriöst recenserad. Det är verkligen en uppgift som ligger för en rikstäckande släktforskartidning. En kvalitetsfråga!
Och då duger det inte, att bara notera att bokproduktionen är hög i notisen vad som hände för 20 och 10 år sedan. Eller att i notisform uppmärksamma två böcker - säkert bra sådana!
Är då Crister Lindström den nye redaktören? Har det blivit riktigt klart någonstans? Det är svårt att hitta en bra redaktör. Denne någon bör helst vara både släktforskare och journalist. Å andra sidan var Elisabeth Thorsell en bra redaktör. Hon är inte professionell journalist. Thomas Edgren var en gång i världen (1991-1992) redaktör - han var bara journalist. Det gick inte så bra. Så kanske släktforskningsförankringen är viktigast.  
Cristers förslag ser jag mest som ett tecken på bristande förankring i släktforskar-Sverige. Men det är klart att alla förslag får framföras!

2008-03-08, 23:28
Svar #27

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej igen Bengt,  
 
Skulle alla föreningarna (jag vet inte exakt hur många det är) ha sina nyheter och lokala artiklar,
i ShF, så blir det en diger lunta med enorma portokostnader.
 
Hur man än räknar så blir det 100% påslag på medlemsavgifterna, som ligger mellan 100-125:-
Alla vill ju inte ha tidningen eller har kanske inte ens dator, så de kan vara med i detta Forum.
 
Jag tror inte att Du är riktigt seriös - eller?  
 
Förslaget liknar mest ett aprilskämt.
 
Hälsn. Eivor

2008-03-08, 23:37
Svar #28

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Mnja !
Som medlem i en förening så skulle man få 120 kr mera i medlemsavgift men i gengäld slippa prenumerationskostnad för tidning och avgift till anbytarforum. Är det så det menas?

2008-03-09, 00:04
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Bengt's ekvationer får jag, likväl som Eivor sagt tidigare, inte ihop på något sätt. Idag har styvt sex tusen prenumeranter beslutat sig för att betala 210 kr ur egen ficka för tidningen.  De som inte har betalt har fog för sitt beslut, vare sig det beror på ekonomiska faktorer eller andra bevekelsegrunder.  Det finns också ett antal som finner det värt slantar och besvär för att betala för det obligatoriska användarkontot på anbytarforum, och får vi tror Ted så är det över 6 000 st.
 
Att tro att de idag ca 70 000 medlemmarna i medlemsföreningarna (jag vet att ett stort antal av dessa är dubbel, trippel , quadrauppel eller mer räknade) skulle acceptera att betala för en vara/tjänst de inte betalar för idag verkar långsökt. Att, som Crister föreslår i sin ledare, kollektivansluta alla till ett utbud av produkter som man inte vill betala för idag, luktar socialistiskt 60-tal med rullande femårsplaner och samtidigt en bra form för jobb protection.
 
Att samhället har förändrats och att kunder/användare förväntar sig att de tjänster/varor som levereras för en summa pengar också måste motsvara krav på kvalitet och berikande av den egna upplevelsen verkat inte ha gått fram till redaktören.  
 
Enligt de senaste uppgifterna som jag kan hitta från förbundet så finns det ca 70 000 anlutna betalningsresurser (vi får ju inte kallas medlemmar har styrelsen klart deklarerat) i de ca 160 anlutna medlemsföreningarna. Crister Lindström's förslag innebär att det ska ske en förflyttning av ekonomiska resurser i storleksordning 7,8 miljoner kronor per år (111 kr gånger 70 000 betalande resurser).  
 
Jag kan inte annat än ifrågasätta om en redaktör får komma med vilka förslag som helst i förbundstidningen och ser fram mot någon form av reaktion från styrelsen och/eller från de som sitter i ledningen för medlemsorganisationerna.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 09 mars, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna