ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2008  (läst 2710 gånger)

2008-02-05, 12:25
läst 2710 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Förslaget är nog inte tänkt som antingen eller utan det kan ju vara en valmöjlighet.. Minskar man pappersutgåvan med 30% så har man ju minskat tryckkostnaderna en hel del.

2008-02-05, 14:54
Svar #1

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil

2008-02-05, 16:09
Svar #2

John Sidén

Även jag fick mina tre inbetalningskort idag. Jag kommer att fortsätta vara prenumerant på ShF, jag har betalat för årsboken och jag kommer även, efter viss tvekan, att betala 100 kr till Rötters vänner. Om ett år får jag se vad jag tänker och tycker och känner.

2008-02-05, 16:29
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Samma här, varav en faktura för Rötters vänner. Jag lade den i bunten med de två fakturor för Rötters vänner som jag redan fått.
LOE

2008-02-05, 18:50
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag har också fått mina tre inbetalningskort. ShF och årsboken tänker jag betala direkt. Betalning till Rötters Vänner (dit jag vill räkna mig) och för användarkontot väntar jag med, för att se om det dyker upp någon information från styrelsesammanträdet. Där skulle ju frågan om Rötters Vänner komma upp.
 
Jag ser verkligen fram emot ett klargörande, för nuvarande info-soppa, där man likställer ett frivilligt bidrag till Rötters Vänner med obligatorisk avgift för användarkonto, kan man ju inte bara svälja utan vidare.

2008-02-05, 20:25
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Har förbundet börjat ta betalt av föreningarna för Släkthistoriskt Forum?
Erhöll idag faktura för densamma adresserat till vår förening?KALIXBYGDENS FORSKARFÖRENING.
Är det fler föreningar som fått faktura på tidningen?
Och gäller inte det som tidigare gällt och när är detta i så fall beslutat?
 
 Varje förening får utan extra kostnad följande:
Släkthistoriskt Forum (5 nr/år) och årsboken.  
Förbundets informations Angeläget, som utkommer med ett par nummer per år, sänds i fem exemplar till föreningen.  
Förbundets informationsblad till cirkelledare Släktcirkeln sänds gratis till alla cirkelledare som har anmält att de vill ha den.
 
Bengt-Göran Nilsson
sekr i Kalixbygdens Forskarförening
 
PS
Även årsboken ha vi fått faktura på.

2008-02-05, 20:41
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Bengt-Göran, vi i Jönköpingsbygdens genealogiska förening har också fått faktura på ShF och Årsboken, jag har just skickat en fråga på ordförandelistan om detta för att fråga om det blivit fel i hastigheten (det är ju många fakturor som skickats, den berömda ketchupeffekten - även min privata kom).
 
mvh,
Eva
 
PS. Elisabeth Thorsell har ställt samma fråga under tråden Förbundets ekonomi ser jag
 
 
(Meddelandet ändrat av edah den 05 februari, 2008)

2008-02-05, 20:51
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det förefaller som om någon eller några föreningar har fått fakturor på Släkthistoriskt Forum och Årsboken.
Vad ni gör - betala dem inte!
Årsboken och en prenumeration på Släkthistoriskt Forum ingår som en medlemsförmån för varje medlemsförening i Sveriges Släktforskarförbund.
Vi beklagar misstaget, och skall omedelbart försöka rätta till det hela.
Riv räkningen!
 
Med vänlig hälsning
Ted Rosvall
Förbundsordförande

2008-02-05, 21:52
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det fler än jag som begåvats både med en tidigare utsänd e-faktura på 100 kr och ett inbetalningskort till Rötters vänner i samband med dagens stora utskick?
Möjligheten finns nu att bli dubbel Rötter vän - eller hur man nu skall tolka detta?
Det skulle vara intressant att blicka in i hur den administration ser ut som har hand om detta ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-02-05, 21:56
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det var föredömligt snabba och tydliga besked till de drabbade föreningarna Ted!
 
Vad sades och/eller beslutades om Rötters Vänner och den obligatoriska avgiften för Anbytarforum på senaste styrelsemötet då?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-05, 21:58
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag har nyss ställt samma fråga som du Olle i en annan diskussion här i Förbundsforum!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-05, 22:04
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jadå, jag har fått både vanlig faktura (felaktigt kallad e-faktura) och ett inbetalningskort.  
 
Jag avundas inte kanslipersonalen som slitit så hårt med att lägga in våra uppgifter i ett administrationsprogram och fakturera oss, och sen bara en vecka senare fungerar OCR och faktureringen var onödig. Dessutom blir det en massa dubbelkontroller för att inte riskera att plocka bort någon Af- och/eller Ff-skribent som betalt enligt det ena eller andra alternativet.

2008-02-05, 22:14
Svar #12

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Den tredelade fakturan avser i första hand Årsboken och Släkthistoriskt Forum. Den tredje talongen avser Rötters Vänner (100 kronor) men det finns också en förklarande text, där det i fetstil står: Har du redan betalat kan du bortse från detta inbetalningskort.
Den som redan har betalat in sin hundralapp till Rötters Vänner, eller kanske fått en E-faktura, behöver alltså inte bry sig om denna del av kartan. Det är emellertid många som inte redan är Röttervänner, eller som kanske varit det men försvunnit ur rullorna i samband med förra årets makulerade inbetalningskort, varför en liten påminnelse av det här slaget inte kan skada. Men som sagt, strunta i den om du redan har betalat!
 
Mvh
Ted Rosvall}

2008-02-05, 22:33
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Utskicket innehåller, för mig, en ren felaktighet eftersom jag inte betalar för tidningen per kalenderår, något som nu påstås på inbetalningen. Undrar om jag får nytt inbetalningskort senare i år, det här slänger jag med den felaktiga uppgiften.
 
Rötters vänner, numera obligatorisk frivillig (sopp-)avgift, löper 12 månader från förutvarande betalningstillfälle, vilket kanske framgår av inbet.kortet. Tyvärr så framgår det inte när föregående betalning erlades. Jag undrar om SSf då förlänger tiden från föregående periods utgång eller om den info gäller som redaktören skrivit tidigare, att det är inbetalninsgtiden som startar den obligatoriska tidräkningen för konto på anbytarforum, och det måste vara 30 dagar från kontostart.
 
Blev det krångligt, kanske det, men det är ju brist på adekvat information som kännetecknar hela denna historia.

2008-02-06, 02:08
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Men snälla Ted, när du nu tar till ordet kan du väl ändå säga något om vad som egentligen gäller för Rötters Vänner efter styrelsemötet! Hur ska ni separera betalkontot på Anbytarforum från Rötters Vänner? Eller tänker ni inte göra det? Hur går man till väga om man vill vara Röttervän men inte vill stödja avgift på AF? Alternativt, hur går man tillväga om man vill betala till AF men inte vill vara Röttervän? Hur definierar ni begreppen obligatorisk och frivillig? Tänker ni fortsätta planerna på att ta extra betalt av föreningsmedlemmar för att få deltaga i sitt eget förbundsforum? Något måste ni väl ändå ha diskuterat i helgen!
 
Jag vill gärna veta exakt vad jag betalar till och vad jag får för pengarna, och vad jag stödjer, speciellt frivilligt.

2008-02-06, 07:38
Svar #15

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Då det gäller 100-lappen till Rötters Vänner så betalde jag in detta strax för nyår 2007. Det är ju tänkt att gälla 12 månader, från när?
1) När jag betalde (i slutet av december 2007)
2) När förbundet fick pengarna (Det var ju stängt ganska länge vid jul/nyår)
3) Eller när jag blev registrerad (17 januari)

2008-02-06, 10:33
Svar #16

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Fick ett svar från redakören genom e-brev. Det är datumet när kontot är registrerat som gäller. Bra

2008-02-06, 10:46
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Lennart
Dock ska de, vid nya konton, flytta fram detta med 30 dagar, eftersom en första fri 30 dagars period gäller.  
 
Detta gäller då naturligtvis om den tidigare informationen gäller, denna gratisperiod finns inte omnämnd i det klarläggande som publicerats idag

2008-02-09, 20:21
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som f.d. redaktör för Släkthistoriskt Forum så har jag ännu ett visst intresse för hur det går för min gamla bebis.
 
Det är nu 5 månader sedan Hans Egeskog aviserade att han skulle sluta med nr 5/07, och det borde väl ha varit möjligt att under denna tid finna en ny redaktör. Jag vet att Crister Lindström ska göra nr 1/08, men det är ju bara en temporär lösning på problemet.
 
ShF utgjorde på min tid den stadiga inkomsten för Förbundet och är väl fortfarande en viktig del av ekonomien, som inte bör slarvas bort?  
 
En välskött släktforskartidning behövs, och nog borde väl ShF i rätta händer kunna komma upp i åtminstone Diskulogens upplaga, d.v.s. bort 25.000 prenumeranter, och därmed ge Förbundet en stadig inkomst på bortåt 5 miljoner (om jag inte räknat alltför fel), och därmed skulle föreningsavgiften inte behöva höjas astronomiskt.

2008-02-09, 21:02
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil

2008-02-09, 21:06
Svar #20

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Upplagan idag är omkring 7500.
Mvh
Ted
Diskulogen har visserligen en upplaga på 25.000+ men den är inte prenumererad utan kommer som en medlemsförmån.

2008-02-09, 22:33
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Så ShF inbringar i runda slängar ca 1,5 miljoner just nu, men vad kostar det att producera den inkl. redaktörens arvode, tryckning och distribution? Något överskott lämnar den väl?
 
Jag vet, som uråldrig DIS-medlem, att Diskulogen får man på köpet så att säga, men om Förbundet nu har ca 65.000 medlemmar via föreningarna, så vore det väl inte en omöjlighet att var tredje eller var fjärde skulle kunna bli prenumerant, om tidningen vore mycket läsvärd. (Förvissa är somliga av föreningsmedlemmarna i själva verket färre eftersom många är med i ett antal olika föreningar, men ändå...)

2008-02-10, 08:09
Svar #22

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jodå, Släkthistoriskt Forum går med överskott, liksom årsboken. Men givetvis skulle vinsten öka med en större upplaga. Det kan tyckas, att varje aktiv släktforskare borde hålla sig med ShF, och i så fall kanske upplagan borde vara 40.000 sådär. Dit lär vi dock aldrig komma, men jag håller med dig om att det borde gå att öka antalet prenumeranter rejält. 10.000 låter väl som ett rimligt första mål. Men hur?
 
Mvh
TED

2008-02-10, 09:52
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag vet att det kräver resurser, men det bästa vore väl att fråga ett antal prenumeranter, och kanske även icke-prenumeranter.
De senare kanske man skulle kunna nå via en enkät man skickar med Diskulogen, kombinerad med att man lottar ut något bland de svarande för att öka svarsfrekvensen?

2008-02-10, 12:15
Svar #24

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Förbundet har i åratal på olika sätt t ex genom annonser i olika tidningar, via olika paket samt genom annonser i medlemsföreningarnas tidningar försökt få nya prenumeranter på SHF utan egentligt resultat de senaste åren. Vi tror fortfarande att tidningen fyller sin plats, men upplagan behöver upp ett snäpp för att bli tillräckligt lönsam.  
 
Det har ju till och ifrån diskuterats att tidningen skulle ingå i föreningarnas medlemsavgift, men det har oftats stött på patrull från medlemsföreningarna p.g.a. olika administrativa bekymmer samt att man med en höjd medlemsavgift kanske skulle skrämma bort medlemmar från den egna föreningen.
 
Med en upplaga på 25-35 000 skulle tidningen kunna utvecklas och produceras till en lägre kostnad än i dag och skulle med en moderat valfri tilläggskostnad på medlemsavgiften kunna vara ett tillval för alla föreningsmedlemmar utan att själva medlemsavgiften skulle höjas. Jag som är medlem i många föreningar skulle naturligtvis bara betala tillläggsavgiften till en av dem. Med aktiv administrativ hjälp (meddela ändringar) av förbundets föreningar skulle detta vara genomförbart och skulle, precis som Elisabeth här ovan skriver, hjälpa till att hålla förbundsavgiften nere i framtiden.
 
Är det dags att blåsa liv i det gamla förslaget igen?

2008-02-10, 12:28
Svar #25

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag tror att ShF har varit så bra, som man kan räkna med i sitt slag. Diskulogen är ju gratis. Dessutom fungerar den som en ständig uppdatering av bruksanvisningen till DISGEN, som är kärnan i DIS' verksamhet och ekonomi. Det går inte att dra paralleller med denna tidskrift. Det viktigaste är väl att göra ShF känd och öka antalet tillfällen då någon kan frestas att teckna ett abonnemang. Medlemsföreningarna tjänar ju på att förbundets ekonomi är stark, så de borde erbjuda gratis annonsplats. Anbytarforum är en annan annonsplats. Provprenumeration är vad publikationer traditionellt arbetar med, så det kunde man pröva. Gratisexemplar vid evenemang, eventuellt för varje hugad är ett lockbete. Förmånspris för tre nummer på prov är ytterligare en metod. Allt detta kommer att öka prenumerantstocken, men kanske inte så enormt mycket och - detta kampanjande kräver mycket arbete ! Föreningarna kunde kanske engagera sig i detta.
LOE

2008-02-10, 12:55
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag har på annat ställe, , föreslagit att det tas fram marknadsföringsmaterial och att det ges kommision på visa delar. Detta kan ju innefatta ShF också

2008-02-10, 16:07
Svar #27

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Varför inte göra en liten annons, hämtbar på Rötter, som sedan alla medlemsföreningar enkelt och smidigt kan kopiera in i sina medlemstidningar. Då når man även dem som inte sitter framför dator och Internet, förmodligen är det en hel del...

2008-02-10, 16:14
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag har genom Hans Egeskog flera gånger fått just en sådan annons att lägga in i JBGF:s tidning Rotposten (gratis för SSF) och föreslog flera gånger under mina två år i Förbundsstyrelsen att det skulle göras en sådan tillgänglig för föreningarna så att fler kunde göra som vi. Det är rakt inte försent att genomföra idén.
 
Likaså föreslog jag en mer aktiv marknadsföring. Nu finns t.ex. flera Anbytarforumanvändare som aldrig hört talas om varken Släkthistoriskt Forum eller Årsboken. En banner på Anbytarforum för de egna produkterna?
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Däremot vet jag inte om de regelbundna annonserna i Rotposten (minst 2 per år) eller att vi lagt ut gratis att ta hem-exemplar i bibliotekets släktforskarrum och det annonsblad som förbundet hade i Halmstad som vi på egen portobekostnad bad att få i höstas till  
vår Kulturdagnatt & Arkivens Dag har givit fler prenumeranter på tidningen i detta området ...
 
(Meddelandet ändrat av edah den 10 februari, 2008)
 
 
(Meddelandet ändrat av edah den 10 februari, 2008)

2008-02-10, 20:17
Svar #29

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag tror att shf har det antal prenumeranter den förtjänar. Jag menar att upplageminskningen har samband med hur bra den anses vara. Att försöka öka upplagan utan att förbättra tidningen kommer bara att kosta pengar. Jag har skrivit tidigare (och många med mig) att jag tycker att den blivit sämre på senare år och fokuserar för mycket på annat än släktforskning. Till sist, är det någon som vet upplagesiffrorna för de senaste fem åren ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna