ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 augusti, 2013  (läst 3338 gånger)

2012-05-31, 16:43
läst 3338 gånger

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag var inne på SJ:s hemsida nyss och då fanns det möjlighet att beställa biljett till 17.12-avgången både lördag 25/8 och söndag 26/8. Kanske de har tagit ditt brev på allvar och lagt till en enhet till dubbeldäckaren.
Jag har just beställt Södertälje-Gävle 10.50 på fredagen och Gävle-Södertälje 17.12 på söndagen för 144 kr i vardera riktningen inkl. platsbiljett.
 
Men visst är det bra att du tar upp rabattfrågan. Hoppas att arrangören hinner göra något åt saken, då det ändå är ca tre månader kvar till släktforskardagarna.
 
Mvh
Ingegerd

2012-05-31, 17:44
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det är nog så att aktuell avgångstid hela tiden har funnits till Ua, Sth och - som för dig - Södertälje men att den inte gäller för mig mellan Gävle och Örebro. För jag måste byta i Sth och då är turen, som avgår 19:07 slutsåld. Och då visas detta när jag försöker beställa. Så det är nog ingenting de ändrat nu. Men jag får helt enkelt stanna ett dygn till, inget mer med det!
 
Jag tycker att arrangörer av större arrangemang har ett särskilt ansvar och bör verka för att vi, som bara är enkla besökare, reser kollektivt för att minska belastningen på miljön. Det gäller även Sveriges Släktforskarförbund och dess medlemsföreningar.  
 
Och en väg att att öka medlemsantalet i föreningarna är också att få intresserade - inte bara redan frälsta - att för en billigare peng resa kollektivt till släktforskarrörelsens största arrangemang.  
 
Och både vad gäller Gävle och Köping nästa år är Tågkompaniet, med TiB (Tåg i Berglagen) och TiM (Tåg i Mälardalen), en viktig part i sammanhanget. Det är i alla fall min åsikt.

2012-05-31, 19:56
Svar #2

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Arrangörena har varit i kontakt med SJ. Vi kan tyvärr inte garantera att ev. extra vagnar fylls då vi inte vet hur besökarna planerar att ta sig till Gävle. Många föreningar i mellansverige ordnar bussresor till Gävle för sina medlemmar. Det gör bl.a. några grannstäder till Örebro, om nu inte närkeföreningarna redan har planerat för buss de också.
 
Vi kan omöjligt ta ansvar för att tåg från Stockholm till olika orter i Sverige redan nu är fullbokade. Just i samband med den här helgen startar alla högskolor sin verksamhet efter sommaren. Under fre/lörd/sönd är tusentals studenter på resande fot till sina skolor.
 
Så tänker du besöka Gävle - beställ din biljett i god tid!

2012-05-31, 20:30
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Att en arrangör av ett stort evenemang i mellansveriges befolkningstätaste område vid själva uppstart implemiterar ett miljötänk bland medarbetarna och på ett tidigt stadium etablerar kontakt med SJ och Tågkompaniet tycker jag är en självklarhet idag.  
 
Och om man dessutom har en målsättning att ta tillvara det ökade intresset för släktforskning och locka nya medlemmar till föreningarna, är Släktforskardagarna ett utmärkt tillfälle att gör någonting extra för att inte bara vana släktforskare utan f f a nybörjare & allmänheten i ökad utsträckning ska besöka arrangemanget.
 
Det handlar om hur gemene man, du och jag, ser på kollektivåkandet. Är det något vi vill ska växa till förmån för miljön? Eller ska vi skjuta det ifrån oss, stoppa huvudet i sanden och säga: det är inte mitt bord - det är någons annans ansvar!  
 
I det första fallet skapas ett trycka på de parter i samhället som kan se till att kollektivtrafiken ökar; nya spår, fler tåg, bättre framkomlighet, tätare avgångstider och i slutändan - hållbarare miljö till gagn för kommande generationer.
 
I det senare fallet skapas inget tryck mot beslutande och verkställande organ, ingen förändring sker och det blir våra barn och barnbarn som får ta smällen av alltför stor belastning på miljön under alltför lång tid!
 
Och jag väntar då på vad kontakterna med SJ har utmynnat i...

2012-08-29, 00:12
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Nu har vi lagt ytterligare en uppsättning Släktforskardagar bakom oss, och jag vill  rikta ett mycket stort TACK till er alla i Gävle med omnejd som slitit före, under och efter dessa dagar. Ni lyckades till och med hålla undan det mesta av regnet!  Vi i Genealogiska Föreningen har inget att klaga på (utom kanske på att föreläsningen om Inrikes Pass var så intressant att lokalen långt ifrån räckte till).
 
Vi fick möjlighet att berätta om oss, vi fick plats i montern och bra belysning var det med. Att vi fick en bra bit över 100 nya medlemmar gläder oss, och det är också ett bevis på att hela arrangemanget fungerade, eftersom varken vi eller besökarna  upplevde strul, utan var nöjda.
 
Tack till Gävle och nu ser vi fram mot Köping!

2012-08-29, 09:55
Svar #5

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Även vi i ArkivDigital vill tacka för helgen och Släktforskardagarna i Gävle. Det blir många man träffar och pratar med. Det är alltid lika kul, spännande och inspirerande att träffa alla andra som brinner för samma sak som man själv gör.
 
Tack till arrangörerna, besökarna och alla utställare som gör dagarna till en höjdpunkt på året. Vi önskar arrangörerna i Köping lycka till i förberedelserna för 2013 års träff.
 
Vi ses i Köping i slutet av augusti 2013.
ArkivDigital
Niklas Hertzman

2012-08-29, 11:13
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ett personligt tillägg. Jag saknade utdelningen av Örnbergpriset, en diskussion ovan som bara dog ut och vi fick inte veta något mer. Undrar om principdiskussionen, som skulle fortsätta här, fortsatte bakom lyckta dörrar, eller ......
 
rättat stavfel
 
(Meddelandet ändrat av mats 2012-08-29 11:21)

2012-08-30, 21:03
Svar #7

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Tack för vänliga kommentarer om Släktforskardagarna i Gävle! Och tack alla släktforskare som kom till Högskolan och tog del av utställningar och övriga program, bl.a. 35 olika föredrag, alla av hög kvalitet. Trång och varmt på lördagen och lite mera luft på söndagen! Nu ser vi fram emot nästa år i Köping!

2012-08-30, 21:20
Svar #8

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Angående Örnbergpriset och f.ö. de andra priserna också, Hedersdiplom och Årets Eldsjäl, det kommer för få nomineringar. När det gäller de två sistnämnda priserna borde det komma många fler förslag, det finns så många som gör fina insatser i sina föreningar som jag tycker att föreningarna borde belöna, vara mera generösa. Priset Årets Eldsjäl, som ska gå till någon som brinner extra mycket för släktforskning, det kan även enskilda släktforskare nominera till. Vi tror inte det riktigt har gått fram.
 
När det gäller Örnbergpriset kommer det väldigt få nomineringar, någon enda om året. Det verkar vara brist på goda kandidater inom släktforskarrörelsen nu för tiden. I förbundsstyrelsen har vi diskuterat att bredda prismöjligheten att även omfatta en grupp, en organisation etc. Kraven för att få Örnbergspriset är stora, det är ändå 10 000 kronor som ska delas ut och vi tycker att det ska tillfalla någon som är aktiv släktforskare.
 
Till nästa år hoppas vi att vi får fler nomineringar, vi kommer redan i höst att efterlysa förslag till nästa års utdelning av priser.

2012-08-30, 22:57
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fast det fanns en mycket väl kvalificerad person nominerad, som av någon anledning inte föll de beslutande i smaken. Resonemanget kring att det var för mycket hembyggdsanknytning visar på bristande insikt i det som presterats.  
 
Intressant är att det ju står styrelsen, eller den av styrelsen utnämnd, fritt att utse pristagare. Föreningar har rätt att nominera, men styrelsen har inget krav på sig att utse pristagare enbart bland de nominerade. Tydligtvis har inte heller styrelsen hittat någon som de själva tycker är värd priset, och vad som ligger bakom det kan man fråga sig.
 
Men nu finns det ju två priser, ett för 2012 och ett för 2013 att dela ut i Köping, då kan det bli fest!!

2012-10-04, 18:54
Svar #10

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
För alla vi släktforskare, som inte hade möjlighet att närvara på Släktforskardagarna i Gävle, skulle det vara intressant att här på Anbytarforum få reda på väsentliga beslut som togs under dessa dagar och som berör Anbytarforums alla användare, Porträttfynd och liknande.
 
Hälsningar
Lars-Åke Johansson
Lars-Åke Johansson

2012-10-04, 21:38
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det togs , mig veterligen, inga speciella beslut om Anbytarforum etc. Naturligtvis är fastställande av budget ett indirekt beslut, men där fanns inget nämnt om förändrad inriktning. I den av styrelsen föreslagna verksamhetsplanen finns det uppgifter om Anbytarforum etc, se sidan 21 i http://www.genealogi.se/filer/Angelaget_1_2012.pdf . Verksamhetsplanen accepterades av stämman

2012-10-19, 15:20
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ett tips på boende - dessutom kungligt - vid nästa års Släktforskardagar i Köping är -  Sörby Herrgård, straxt NO Arboga i Kungsörs kommun. Det är 12 km till Köping, där det antagligen blir trångt om utrymmet dessa dagar.

2013-05-15, 13:45
Svar #13

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Glömde man bort att dela ut priset 2012?
 
Och så grattis till Carl, förstås!

2013-05-15, 14:06
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
År 2012 delade man inte ut något pris, för man tyckte inte man fått några lämpliga förslag på kandidater, trots att flera nominerats av medlemsföreningar och andra.

2013-05-15, 14:35
Svar #15

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Carl är verkligen en värdig pristagare, och det hedrar förbundet att man uppmärksammar hans stora insatser för oss släktforskare. Mina varmaste gratulationer till en synnerligen välförtjänt utmärkelse, Carl!

2013-05-15, 14:35
Svar #16

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Elisabeth; det är en sanning med modifikation - ett fåtal nomineringar fanns det, men det finns vissa meriter som ska uppfyllas för att man ska erhålla Örnbergpriset.
 
Låt oss nu glädjas åt Carl under denna rubrik! (Moderator får gärna flytta detta och ovan två inlägg till en plats där det bättre hör hemma för ev. vidare diskussion!)

2013-05-15, 16:35
Svar #17

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 806
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 12:02
    • Visa profil
Barbro: Jag vet vem som nominerades, och jag är av den åsikten att det berodde på styrelsens okunskap att vederbörande inte fick priset....

2013-05-15, 21:17
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Barbro, eftersom det är jag och Erik Thorell som skrivit själva kriterierna för Örnbergspriset, så vill jag vidhålla att den kandidat som Svenska Genealogiska Samfundet framförde förra året var en mycket väl kvalificerad person. Titta på de personer som tidigare fått priset, så ser du att spännvidden är mycket stor.  
 
Jag kanske bör tillägga att jag då (1989) var förbundssekreterare och numera avlidne Erik Thorell Släktforskarförbundets förste ordförande.
 
Om man dessutom avvisar en nominering på det sättet, som gjordes förra året, så riskerar man även att föreningar och enskilda inte tycker det är värt besväret att tänka till och nominera någon.
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2013-05-15 21:19)
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2013-05-15 21:20)

2013-05-15, 21:29
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Grattis Carl!
 
Det var mer än en förening som  nominerade kandidater ifjol, så låt inte den diskussionen förmörka årets utmärkelse - i det fallet är ju ändå gjort gjort.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2013-05-16 07:54)

2013-05-15, 22:38
Svar #20

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Ovanstående inlägg med dagens datum är flyttade från .
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd / moderator Västergötland

2013-05-16, 15:37
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Admin - Urban kunde väl fått vara med oss andra på den grattis-listan?
Vänlien,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-05-16, 21:25
Svar #22

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Ja, Urbans inlägg hade platsat väl även på grattis-listan, men med tanke på att han även nämnde förbundet valde jag att flytta med det hit. Och jag hoppas på att Carl läser även denna sida.  
 
Vänliga hälsningar,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd / moderator Västergötland

2013-05-21, 20:31
Svar #23

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3746
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 19:55
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Hur är det egentligen med ordförandekonferenser etc. under Årets Släktforskardagar. Är de inställda?
 
Det står inget om dessa i nya Angeläget, och tidigare har det bara stått att de delvis ersätts av info på em.
Detta kan tolkas olika, för min del är den självklara tolkningen att konferenserna kortats, genom att delar av dem ersätts av info på em.
Detta som en följd av att stämman är på fredagsem.
 
Nu krävs omedelbart tydlig information från förbundet om vad som gäller. Vi i föreningarna håller ju så här års till stor del på att planera
inför Köping. Och ev. konferenser påverkar mycket,
t ex om man behöver åka dit redan på torsdan.
 
Det borde förstås ha varit tydlig information redan i Angeläget ifall konferenserna tagits bort, efter att ha funnits med i alla år.
Ulf Berggren

2013-05-21, 21:08
Svar #24

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Följande information fanns redan i Angeläget nr 2/2012.
 
Förbundsstyrelsen har fått önskemål om att flytta stämman från lördagseftermiddagen i samband med Släktforskardagarna.
 
Många föreningar ställer ut och har svårigheter att lämna sina montrar på grund av det stora besöksantalet under just lördagen. Om vi har klarat av stämman före alla aktiviteter ger det alla möjlighet, utställare som besökare, att ta del av föreläsningar, utställningar etc.
 
Förbundsstämman 2013 kommer därför att flyttas till fredagen och ersätter delvis alla de olika konferenserna. Start sker på eftermiddagen den 23 augusti med förbundsinformation, som sedan följs av stämma och därefter gemensam buffé och trivsam samvaro.
 
Förtydligande:
Det blir inga konferenser i samband med Släktforskardagarna 2013. Stämman inleds kl 16:00 fredagen den 23 augusti - stämmohandlingar ska ha hämtats ut senast kl 15:30 samma dag.
Dock inleds dagen kl 14:30 med senaste information från förbundet om ca 1 timma. Alla stämmoombud hälsas välkomna till den delen också.

2013-05-21, 22:04
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag håller nog med Ulf, och tycker att slopandet av konferenserna borde ha angivits tydligt i en egen notis, så att alla intresserade kunde se detta. Nu står det bara som en egen rad i kallelsen, som kanske alla inte läser så noga. Jag missade själv denna rad.
 
Kanske borde det redan i Gävle ha berättats att det fanns planer på att avskaffa konferenserna, och även frågat föreningarna om deras synpunkter på detta.  
 
Sen tror jag ju att stämman är en av orsakerna till att det är så mycket besökare på lördagen, många föreningar ordnar ju bussresor då, så att inte bara ombuden, utan även andra intresserade kan gå på stämman. Det är ju alltid mycket lugnare på söndagarna.

2013-05-22, 17:41
Svar #26

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5381
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 16:35
    • Visa profil
På redaktörskonf. i Gävle framgick det att det var slut med just denna konf. De som höll i konf. tänkte lägga av.
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2013-05-22 19:18)

2013-05-22, 20:56
Svar #27

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det fanns inget beslut om att lägga ned eller förändra konferenserna i augusti förra året. Att de båda som höll i konferensen slutade efter Släktforskardagarna i Gävle hänger inte ihop med senare beslut.

2013-08-26, 08:46
Svar #28

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Grattis KÖPING till de välplanerade och innehållsrika släktforskardagarna! Well done!
 
En droppe malört i glädjebägaren var dock publikens uppförande vid banketten. Man hade anlitat en trubadur för att sjunga visor av Jeremias i Tröstlösa. Det var inget fel på framträdandet, men det intima formatet platsade inte i den stora lokalen, vilket resulterade i att den oborstade publiken inte gav sångaren en chans, utan tjattrade och babblade sönder hela framträdandet.  
 
Jag satt och skämdes å publikens vägnar!
Även om man inte gillar programmet eller artisten, så har man väl ändå fått så pass mycket hyfs och artighet med sig hemifrån att man förmår tiga de få minuter som framträdandet tar.  
 
Ynkligt!

2013-08-26, 09:08
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tack alla ni i Köping som lagt ner er tid och resurser på att ordna Släktforskardagarna i Köping!
 
Många kom, många fler än vad åtminstone jag trott skulle vara möjligt, och vid vår monter var det ett tryck som jag inte upplevt tidigare. Och luften räckte till oss alla, trots det fantastiska, varma, sommarvädret.
 
Vi ser med glädje tillbaka på dagarna, att vi också blivit många fler i föreningen gör inte vår uppfattning om Köping sämre :-)
 
Mats, som fick prata DNA i två dagar i Genealogiska Föreningens monter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna