ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2009  (läst 2481 gånger)

2008-04-29, 14:26
läst 2481 gånger

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Har ni upptäckt att det kommer att vara en inträdesavgift på 40 kr per dag vid släktforskardagarna i Malmö? Man får klicka sig en bra bit in i materialet innan man hittar ordet Entre att klicka på, så upptäcker man det.
 
Att det var inträdesavgift i Nacka vet jag, eftersom jag var där. Men var det så även i Halmstad? Jag hade tyvärr förhinder och kunde inte delta.
 
Jag har ingenting att invända mot avgiften, för visst kostar ett sådant evenemang en hel del, och kanske intäkterna från monterhyra inte täcker alla kostnader. Men nog kunde det framgå tydligare i informationsmaterialet.

2008-05-06, 11:55
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det var gratis inträde i Halmstad, och därmed mycket besökare.

2008-05-06, 12:41
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6863
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 23:25
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
För arbetet med jubileumsdagarna i Nacka 2006 hade Förbundet anlitat en mässgeneral.
 
Samme mässgeneral är nu åter engagerad av Förbundet (pdf-fil). Har det något samband med att det, precis som i Nacka, också kommer att vara entréavgift i Malmö?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-06, 13:00
Svar #3

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Nej, det finns inget som helst samband.
Den f.d. mässgeneralen arbetar nu som annonsackvisitör på provisionsbasis. Han är alltså inte anställd av förbundet, och det enda som möjligen berör Malmöarrangemanget är att Släkthistoriskt Forum 3/08 kommer att tryckas i en betydligt större upplaga än normalt - och vara tillgänglig vid Släktforskardagarna.
TED

2008-05-06, 13:20
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6863
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 23:25
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Betyder vara tillgänglig att den delas ut gratis eller att den ingår i entréavgiften?
 
Och är det bara för detta specialnummer som annonsackvisitören är anlitad?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-06, 13:57
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Annonsackvisitören är anlitad för just detta nummer. Om han gör bra ifrån sig och annonserna ökar rejält kan arrangemanget möjligen förlängas - men det tar vi inte ställning till förrän vi vet hur det gick.
 
Jag vet inte om extratidningarna skall delas ut här och var eller som en del av entréavgiften. Har det någon betydelse?
 
TED

2008-05-06, 14:14
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6863
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 23:25
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det har väl en viss betydelse om entréavgiftens syfte är att täcka kostnaden för släktforskardagarnas program, och detta utgörs av specialnumret av ShF (vilket var fallet i Nacka); det innebär ju i så fall att prenumeranter tvingas att betala för något som man redan har betalat...
 
Om specialnumret däremot bara ska delas ut här och var, så kanske annonsackvisitören bör upplysa annonsörerna om det...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 06 maj, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-06, 15:18
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Snälla Jörgen, låt oss sköta detta!
Det är bra med synpunkter och kritik, men kanske inte in på detaljnivå.
Mvh
TED

2008-05-06, 15:23
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6863
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 23:25
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då var det slut på dagens tillfälliga svarsvilja från förbundsordföranden - och allt är åter 'normalt': Låt oss sköta detta!  
 
Hurvida prenumeranter tvingas att betala två gånger för samma tidning är alltså en detalj som bara angår förbundsstyrelsen?  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 06 maj, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-06, 15:36
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Det enda sambandet mellan fd mässgeneralen Janne (som jag för övrigt tyckte gjorde ett bra jobb även om det blev väldigt dyrt) numera annonsackvisitör och förbundet är väl att den nye redaktören för Shf tillika personal- och verksamhetsansvarige på förbundet råkar vara kompisar sedan tiden före förbundet.

2008-05-06, 15:43
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6863
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 23:25
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ett stort kontaktnät hjälper till.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-07, 14:33
Svar #11

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jörgen! Förlåt om jag tröttnade på dina frågor igår. Efter att ha funderat på problemet (om det nu är ett sådant) slog det mig, att situationen är annorlunda jämförd med 2006, då det också var inträde till släktforskardagarna, och där besökarna fick ett ex av ShF i handen. Då (2006) var det förbundet som var värd för tillställningen och tog inträde. ShF, som är förbundets tidning, kunde då serveras vid dörren som en del av entréavgiften, och jag vill minnas att den också fungerade som mässkatalog. Nu (2008) är det en annan organisation som är värd och tar inträde. ShF kan därför inte rimligen utdelas som en del av entréavgiften utan får delas ut här och var som jag råkade skriva här ovan. Jag tror också att Malmö tänker ha en separat mässkatalog.
 
Mvh
TED
 
(Meddelandet ändrat av ted den 07 maj, 2008)

2008-05-09, 01:14
Svar #12

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Under släktforskardagarna i Malmö borde Lena och Jörgen få en vacker bukett rosor (gärna tillsammans). Bra att Ted funderade och slogs av situationen. Ibland är det smärtsamt att behöva förklara att man slogs.

2008-08-03, 10:16
Svar #13

Utloggad Torgny Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 22:50
    • Visa profil
Släktforskardagarna 29-31 augusti 2008 i Malmö:
- Sista anmälningdag till Konferenserna på fredagen, Konferensmiddagen på fredag kväll och Stämmomiddagen på lördag kväll är  
nu på torsdag 7 augusti 2008.
- De föreningar som ännu inte gjort sina anmälningar bör göra det snarast.
Anmälan skall göras på vår hemsida www.malmo2008.se.
Betalning skall vara gjord senast 17 augusti.
- Alla frågor är välkomna på e-post kansli@malmo2008.se
---- Malmö2008 Kansli ----

2008-09-08, 15:47
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Någonstans här i forumet, har jag läst om SGS nominering av Håkan Skogsjö till ordförande, samt - om jag inte missuppfattat det hela - att det var den enda styrelseplats som valberedningen uppfattat att han var nominerad till. I Rötter läser jag:
Barbro Stålheim, Stigtomta, blev med acklamation vald till ny ordförande i Förbundet, efter Ted Rosvall, som efter åtta år inte sökte omval. Efter att hon valts beskrev Barbro hur hon ville att styrelsen skulle arbeta, med tydlig ansvarsfördelning och aktiva insatser av ledamöterna. Votering blev det dock om övriga styrelseplatser, men i slutändan valdes valberdningens kandidater Anna-Lena Andersson, Anna-Karin Westerlund, Björn Jönsson, Gunilla Didriksson, Ewert Arwidsson och Birgitta Lahrm, som samtliga fick fler röster än Håkan Skogsjö. Som revisor valdes Olle Landin, som revisorssuppleant Torbjörn Näs och som sammankallande av revisionskommittén Sture Bjelkåker, samtliga genom acklamation. Även valberedningen, beståendes av Elisabeth Leek, Lisbeth Dahlin, Kent Lundvall, Sven Johansson och Gunnar Bergstedt omvaldes med acklamation, då övriga kandidater inte fick något större stöd.
Är det någon som kan förklara skrivningen ovan ang Håkan Skogsjö?  
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol den 08 september, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-08, 16:06
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Olle, den bästa redogörelsen för proceduren får du nog genom att titta på Håkan Skogsjös eget inlägg under rubriken Förbundsstämman, den 3 september kl 12.10.
 
Valberedningen fick tydligen uppfattningen att nomineringen gällde ordförandeposten - inte en post som ledamot.

2008-09-08, 16:12
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Håkan nominerades inför sittande stämma av SGS. I voteringen fick han endast ett trettiotal röster. Texten du läst skrevs sent igår kväll, och jag skriver krångligare ju tröttare jag är...

2008-09-08, 17:19
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Förutom nomineringen inför sittande stämma, så hade nog någon/några före stämman varit i kontakt med valberedningen, som då tyvärr hade missförstått saken och trott att det gällde ordförandeposten. Det framgår av Håkans inlägg som jag refererar till i inlägget ovan.

2008-09-08, 18:28
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jasså det är Du som skrivet Anders. Det missade jag kanske. Tack för det!
 
Vad jag funderade över var om det verkligen är riktigt att Håkan fick färre röster än övriga, om han nu inte deltog i samma val. Vad jag förstår deltog han endast i valet till ordförande - eller har jag fattat fel?  
Om jag har rätt, menar jag att det ser illa ut att skriva: som samtliga fick fler röster än Håkan Skogsjö. Det borde i så fall rättas till, utan att det behöver göras någon stor sak av det.
 
Ingen kampanj från min sida det här. Vill endast att oförsiktiga formuleringar inte ytterligare späder på negativa processer som tar kraft från det jag tycker är huvuduppgiften - utbytet omkring forskningen i forumet.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-08, 19:09
Svar #19

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det bör väl klargöras att SGS nominering som Olle först omnämner är den nominering till ordförandeposten som skickades till valberedningen i våras. SGS hade dock ingen nomiering till ordförandeposten på stämman. På stämman fanns nämligen bara ett förslag, Barbro Stålheim som föreslogs av valberedningen. Hon valdes med acklamation.  
 
På stämman nominerades dock efter avslutat ordförandeval Håkan Skogsjö till en styrelseplats av SGS ordförande Elisabeth Thorsell (det är den nomineringen Anders syftar på i sitt inlägg 16:12). Det fanns då alltså en person för mycket till de aktuella platserna i styrelsevalet och Håkan fick (efter sluten omröstning) färre röster än de andra, som alla föreslagits av valberedningen. Dvs formuleringen i referatet är helt korrekt.
//Michael Lundholm

2008-09-08, 19:31
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Michael! Nu blev det tydligt - även om den bakgrunden gärna kunde förekommit i en skrivning om händelserna på stämman. Det är inte helt lätt för oss som inte var med att hänga med i turerna.
Personligen finner jag det mycket intressant att representanter för det som väl kan kallas för SläktforskarSverige, väljer bort en person med den kompetens Håkan Skogsjö har.  
Avslutar den här frågan och återgår till forskningen  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 08 september, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-08, 21:55
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I det referat jag skriver åt ShF kommer formuleringarna att vara tydligare, hoppas jag. Åtminstone tror jag att jag är vaknare nu...

2009-03-09, 16:48
Svar #22

Utloggad Torgny Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 22:50
    • Visa profil
Fråga avseende Släktforskardagarna 2009.
Stämmer det att en 5kvm monter för en förening kostar 2.343:75 kr.
(375kr x 5kvm + 25% moms). Vilket är 65% högre än 2008.

2009-03-10, 00:04
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag vet inte om Falbygdens Släktforskarförening ska ta ut moms, så jag är fundersam på vad kostnaden egentligen blir

2009-03-10, 07:38
Svar #24

Utloggad Torgny Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 22:50
    • Visa profil
Mats. På deras hemsida står:
Monterhyra för företag / institution:  575 kr/kvm + moms.
Monterhyra för ideell förening: 375 kr/kvm + moms.
Man får väl anta att det stämmer.
1 bord, 1 stol, ett el-uttag ingår. Kostnader för övrig utrustning som  
extraväggar, hyllor, möbler, mattor, extra eluttag tillkommer.

2009-03-10, 22:00
Svar #25

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Om monterhyran är hög eller ej kan jag inte bedöma. Vad gäller momsen har jag en fundering:  
 
Om ett företag eller annan näringsidkare ska delta på stämman, vill man nog inte förlora möjligheten att dra av momsen på monterhyran. Så man kanske har löst det hela så, att uthyraren fakturerar utställarna direkt, utan att gå via föreningen i Falköping, som inte får vidarefakturera med moms utan att själv vara momsregistrerad. En gissning bara - jag vet inte.

2009-05-07, 09:06
Svar #26

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Nu är utfärdsprogrammet för Släktforskardagarna 2009 klart och kan studeras på värdföreningens hemsida http://fsffalbygden.se/ [klicka på den särskilda loggan längst upp till vänster, och sedan på någon av de fyra rubrikerna under utfärder/safaris - PDF]
 
Samtliga utfärder är inlagda fredagen den 21/8 kl. 13.00 - 17.00, men det finns också möjlighet att anteckna intresse för att i stället delta vid eventuella dubbleringar samma tid söndagen den 23/8.
 
Prislappen för dessa utfärder inklusive busstransport, inträden, guidning och eftermiddagskaffe är 250 kronor. Anmälning sker till Falköpings Turistbyrå [Falköping Nu]
 
Välkomna med på Safari!
 
Ted Rosvall

2009-06-04, 17:44
Svar #27

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Inför kommande släkforskardagar i Falköping. kan vi då inte  ta och verka inom det teknologiska samhälle som vi befinner oss i! Jag förslår att någon i föreningen som anordnar den samma (eller någon annan) att skapa en youtube film för de som inte har någon möjlighet att närvara!
 
Det samma anser jag när det kommer till föreläsningar av olika slag antingen genom förbundets omsorg eller ex. någon förening (självklart frågar man förläsaren om det går bra).
 
Sedan lägger man en länk i Rötter där då filmer efterhand läggs ut.
 
Låt oss verka för att släktforskningenh når ut, tekniken finns, är billig och inte komplicerad. Låt nu Falköpingsdagarna bli ny teknisk start att nå alla och en var!
 
(detta är bara en av kommande ideer som ligger på lut)
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-06-04, 19:39
Svar #28

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det kan ev. bli så, vår nyanställda webbutvecklare kan den tekniken. Han heter Niclas Åhlberg och började på förbundskansliet idag. Dessutom har vår nya redaktör för Släkthistoriskt Forum god kännedom om webb teknik.

2009-06-04, 20:59
Svar #29

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Hoppsan! Vår nya redaktör. Det här måste jag ha missat. För tillfället är jag inte prenumerant, så det beror väl på det, men var finns denna information på Rötter? Tittar jag på startsidan så står det i vänsterspalten att tjänsten är vakant. Väljer jag länken Tidningen så finns inte någon nyare information än från 27 februari.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna