ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 november, 2010  (läst 2953 gånger)

2010-10-19, 16:51
läst 2953 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil

2010-10-19, 17:20
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Apropå länk från vänstermarginalen direkt till Wiki-Rötter... Nina jobbar på det, som sagt, men AF ligger inte på samma server som Rötter i övrigt, så det kan ta lite tid innan hon hittar en väg in till hur man ändrar där. Det kommer f.ö. att dyka upp en annan liten flik-ikon - i en annan färg - för AF, som f.n. saknar flik-ikon.

2010-10-19, 17:25
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Några tankar på hur man ska lägga upp länder, provinser (län) och församlingar? Kanske som kategorier i en hierarki om det går? Eller ska alla församlingar knytas till en kategori Församlingar!? Jag är inte övertygad om att det är bra att släppa kategorierna helt fritt. Nån typ av struktur behövs i en wiki och den skapas huvudsakligen med kategorier.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-10-19, 19:41
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Håller helt med dig, men wikis ska ju inte vara toppstyrda, utan skötas med ett gemensamt ansvar. Vi har lagt grunden för hur vi skulle kunna tänka oss en början, men allteftersom wikin växer ställs nya och mer organiserade förväntningar på hur strukturen ska se ut. I detta ögonblick är det svårt att förutse exakt hur Wiki-Rötter kommer att utvecklas, så vi avvaktar lite med att organisera den för mycket.
 
Förslag tas dock tacksamt emot, och det är därför denna diskussionstråden existerar.

2010-10-20, 12:30
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hemmablinda? I Wiki-Rötter (en för övrigt bra satsning för att återta ett initiativ) läggs nu en rad artikar långa och korta in, men trots att det är en förbundsprodukt där avlönad personal lägger in uppgifter - och som enligt uppgift vänder sig till nybörjare - så saknas uppgift om vad Sveriges Släktforskarförbund och Rötter är (borde vara högt prioriterat!).
 
Likaså undrar jag om Förbundet har en strategi för hur man ska marknadsföra sina produkter i Wiki-Rötter? I artikeln om Sveriges dödbok (som alltså f.n. vid lanseringen av wikin och några dagar efter har röda markeringar för både SSF och Rötter) framgår bara att produkten ges ut av Släktforskarförbundet - inte hur eller var man köper den (det står i en reklamruta på wikins startsidan).
 
Och varför använder man inte litteratur som källor? När det gäller sjukdomar citeras SAOB, Nordisk familjebok etc. Får man inte hänvisa till böcker i wikis (jag har inte läst på om reglerna det erkännes  )? Som t.ex. den som Släktforskarförbundet givit ut - Svenska sjukdomsnamn i gångna tider - som man kunde tipsa om som litteratur (kanske inte skriva av all texten för då köper väl ingen ...)
 
klippt från Rötter-Bokhandeln:  
Beskrivning:  Författare: Lagerkranz, Gunnar
Antal sid: 143 Bindning: Häftad
Förlag: Sveriges Släktforskarförbund  
Publiceringsår: 2003 ISBN: 91-87676-00-1
Utgåva: 9:e Tryckning: 1:a
Vikt: 376g
 
Förklaringar av 900 gamla sjukdomsnamn, varav ett 50-tal är mera utförligt beskrivna.  
-----------
 
hälsningar,
Eva

2010-10-20, 12:44
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Angående sjukdomarna är det något som jag började plita lite på som en spinnoff av att jag fick för mig att lägga in en artikel om radioprogrammet Släktband, som i sin tur genererade en länk till en sjukdom. Nu har inte jag någon bok på ämnet sjukdomar och använder därför Runeberg. Men det är fritt fram för var och en, inte bara avlönad personal på SSF (vilket jag inte är), att fylla på med vad man önskar så länge det är kopplat till släktforskning. Det är det som är poängen med en wiki. Skapa nya artiklar, förbättra befintliga artiklar...
 
Visst får man använda litteratur som källor så länge man inte bryter mot upphovsrätten.

2010-10-20, 13:02
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag avsåg inte att alla som lägger in är avlönad eller egen personal, men några är, så förlåt att det blev en missledande formulering. Men policyn eller liknande tankar från Förbundet är av intresse.
 
Hälsningar,
Eva

2010-10-20, 13:17
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej Eva,
 
Jag är INTE avlönad av förbundet - utan av Försäkringskassan, och wikin, som upprättats på mitt initiativ, är en sidovinst ur det projekt jag är satt att sköta, nämligen Släktforskning för invandrare och den internationella kommittén. Tillsammans med Nina Wikström, som är anställd som IT-ansvarig, har vi lagt grunden för en förbunds-wiki, så att det finns någon form av substans till att börja med. Tanken är att DU och alla andra ska vara med och bygga wikin - så.... allt det där du inte är nöjd med (som du skriver här ovanför) är det meningen att DU ska fylla i, i stället för att klaga. Det är liksom så där som en wiki funkar... Fyndigt va!

2010-10-20, 13:25
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
att fråga är inte att klaga  ... jag kan väl tycka att om Förbundet startar en wiki med förbunds-baserad personal, så är det förbundet som ska beskriva förbundet, inte andra ... och kanske samtidigt med att man bekriver andra organisationer. Man kan ju faktiskt vara lite hemmablind eller ha glömt att diskutera om man har en policy för sina egna produkter och sin egen marknadsföring.
 
Och av diskussionerna på wikin så framgår att det är svårt att hitta rätt, alltså är det väl lika bra att fråga här vad förbundet har för tankar med den, innan man börjar ägna sin fritid (som även ägnas åt släktforskarföreningar, Namn åt de döda, artiklar och annat utanför släktforskningen) till att skriva där och riskera få det raderat ...
 
Hälsningar,
Eva

2010-10-20, 13:42
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vitsen med wikin var från början att kunna publicera internationellt material (som stått månadsvis och väntat på att bli publicerat i Rötter) utan att belasta den redan hårt belastade anställda personalen. Wikin var alltså en förutsättning för att något av det framtagna materialet skulle kunna bli publicerat inom rimlig tid. Under tiden som vi arbetat med att lägga grunden för wikin, har vi kommit underfund med att den skulle kunna bli ett minst lika bra medel till hjälp för släktforskare som Anbytarforum varit hittills. Bägge avdelningarna bygger dock på samma princip, nämligen att vara ett deltagarstyrt projekt. Det är alltså inte riktigt meningen att Wiki-Rötter ska vara toppstyrt av några anställda, utan utvecklas som en wiki normalt ska göra - helt själv, med minimal insats av de anställda, som i stället kan ägna sig åt att sköta förbundets övriga administration.
Själv så tänker jag koncentrera mina insatser på det internationella planet, så att de utlandsfödda svenskarna som intresserar sig för släktforskning ska hitta resurser som kan hjälpa dem med deras släktforskning. Produktreklam är inte min avdelning, så det får andra sköta.
Jag föreslår att du riktar din uppmaning till styrelsen i stället.

2010-10-20, 20:55
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jojje, jag hoppas ju att styrelsen läser det som skrivs här, jag avsåg inte att rikta en uppmaning till dig att svara på allting som skrivs i denna tråd.  
 
Hälsningar,
Eva

2010-10-20, 21:05
Svar #11

Sten Magnusson

Jojje!
Jag har en liten fundering på ovanstående svar. Du föreslår att Eva riktar sin uppmaning till styrelsen i stället. Menar du här i denna diskussion?
 
F.ö. har jag också tagit en titt på Wiki-Rötter och måste nog hålla med Eva om att det är svårt att hitta rätt.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-20, 21:37
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hitta rätt?  Hur ska det se ut för att du ska hitta rätt på en Wiki?

2010-10-20, 21:58
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Sten, jag har inte sagt att det är svårt att hitta rätt i själva wikin.
 
Hälsningar,
Eva

2010-10-20, 22:26
Svar #14

Sten Magnusson

Ursäkta Eva om jag blev lite konfunderad, men vad menade du när du skrev Och av diskussionerna på wikin så framgår att det är svårt att hitta rätt?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-20, 22:38
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
jag avsåg hur man ska hitta rätt nivå att skriva på, vad och hur och vilka källor som ska eller bör omfattas av en artikel. I vissa fall hade det kunnat lösas av om förbundet hade låtit skriva en del av sidorna innan publicering.

2010-10-20, 22:44
Svar #16

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Förbundet har en informationspolicy, den är ännu inte uppdaterad med Wiki-Rötter. Det uppdraget har två styrelseledamöter till förbundsstyrelsens nästa sammanträde som är i november.
Förbundet kommer att uppdatera wikin med uppgifter om förbundet, Rötters vänner, publikationer etc. men varken wikin eller Rom byggdes på en gång. Det finns mängder av material på Rötter som också skulle kunna flyttas till wikin eller fortsättningsvis finnas på båda ställena. Det kommer att övervägas allt eftersom vi hinner med att gå igenom materialet.
 
Huvudingången till Wikin är via Rötter och så kommer det att förbli även om vi är medvetna om att många kanske så småningom länkar direkt dit så som många gör till Anbytarforum.
 
Huvudsyftte med wikin har varit det uppdrag som Jojje Lintrup har, men under tiden som de diskussionerna har först har idén utvecklats. Nu lever wikin och vi har förhoppningen om att släktforskare tillsammans ska se värdet av att bygga upp ett uppslagsverk för släktforskare, en kunskapsbas precis som Anbytarforum är.
 
Nina går nu vidare i sina arbetsuppgifter med den nya databas vi ska presentera inom en snar framtid för alla Röttervänner.
 
(Meddelandet ändrat av Stigtomta 2010-10-20 22:46)

2010-10-20, 22:54
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
... kanske bäst jag citerar mig själv (en för övrigt bra satsning för att återta ett initiativ) - så står det faktiskt i första inlägget! Tack Barbro för ditt svar!  
 
Som en kommentar: Både Rötter och Anbytarforum är kunskapsbanker, liksom den litteratur och andra produkter som förbundet tagit fram genom åren, men låt inte det ena utesluta det andra, så att allt ska ligga i wikin (om ni inte på sikt tänker lägga ner någon del av det andra). Men det är en annan diskussion i sig.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-10-20 22:56)

2010-10-20, 23:19
Svar #18

Sten Magnusson

Tack Eva för det klargörandet! Ber om ursäkt för mitt missförstånd! Sedan är det ju en annan sak att enbart den släktforskare som är medlem i någon förening, ansluten till Släktforskarförbundet, har möjlighet att följa vår debatt.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-21, 09:50
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ja, och nu hoppas jag att du, Eva, också drar ditt strå till stacken genom att skapa ett konto i Wiki-Rötter och skriva om det du tycker är viktigast. Detta gäller förstås även alla andra som vill bidra. Wikin bygger nämligen på frivilliga deltagarbidrag, där den som tycker att något saknas, fyller i det alldeles själv.
 
Man kan kritisera en författare av en bok, eller en webmaster för en hemsida, för att inte inkludera vital information i publikationer som inte kan ändras av vem som helst. Detta gäller inte wikis, där all sådan kritik faller helt platt till marken, eftersom det är just den som saknar informationen som är den som bör komplettera wikin med den. En väldigt bra princip.

2010-10-21, 13:39
Svar #20

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag efterlyser en sida i sil med bybrunnen på wikipedia där vi som engagerar oss i Wiki-Rötter kan diskutera sånt som bara rör oss såsom teknikaliteter och allmänna spörsmål om hur wikin skall utvecklas och som inte behöver dryftas i detta forum.
 
Sen så har jag försökt mig på att skapa en mall som kan ligga till grund för hur artiklar om socknar/församlingar kan tänkas se ut. Den mallen hittar man om man söker på mall:församling i wiki-rötters sökfunktion. Det är bara ett första utkast men det är av intresse att få så mycket synpunkter kring detta med mallar som möjligt.
 
Jag vill även poängtera att man som användare bör försöka tänka bort eventuella prestationskrav som kan leda till rädsla och tveksamheter inför att skriva en artikel på wikin. Blir det fel så hjälps vi åt att rätta till det, man får inte skäll för att man försöker. Tycker du det verkar svårt att redigera din text i wikin, titta hur andra är skrivna men skriv den som brödtext istället, så kan någon annan ta sig an biten med redigering. Kan du bara lite så gör inte det någonting, lite är bättre än ingenting.Dessutom kanske någon annan kan mer om samma ämne och blir inspirerad av att se din början till en artikel. Vad jag förstår så kan man som skribent agera anonymt i förhållande till läsarna om man önskar det.
 
Börja skriv något litet för att få ett hum om hur det fungerar.

2010-10-22, 12:40
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag är redan positivt överraskad och imponerad över en del artiklar, särskilt uppgifterna om hur det är internationellt, såväl bakåt, som framåt, hade jag ingen aning om!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-10-22, 14:57
Svar #22

Utloggad Barbro Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 11:58
    • Visa profil
Även jag är imponerad, detta måste ju bli Himla bra!

2010-10-26, 17:43
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Några frågor:
 
Vilka regler gäller för artiklarna i Wiki-Rötter? Vem bestämmer om en artikel inte passar och har befogenhet att ta bort den? Vem bestämmer om en användare ska stängas av?
 
Hur kommer reklam att hanteras? På Wikipedia har man policyn att man inte får skriva artiklar om sig själv, organisationer som man företräder etc. Jag antar att vi inte kan ha sådana regler i Wiki-Rötter, då skulle inte mycket skrivas. Men var går gränsen? Får jag skriva en artikel om min ideella sajt Scangen? Får Ancestry skriva en artikel om sin kommersiella verksamhet?  
 
Får olika synvinklar på ämnen tas upp? För och emot, kritik. Vanligt på Wikipedia är att olika synsätt får förekomma om dessa balanserar varandra.
 
Hur hanterar vi om redigeringskrig utbryter?

2010-10-26, 21:20
Svar #24

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det är intressanta spörsmål du tar upp!
 
Det står en del under Integritetspolicyn som du hittar längst ned på sidan, bland annat att reklam inte är tillåtet. Men man måste ju kunna berätta om en sak utan att det för den skull måste klassas som reklam. Jag tycker ju absolut att du måste kunna få beskriva din sida Scangen, vare sig den är kommersiell eller inte, bara du gör det på ett sakligt sätt, men det är min åsikt som simpel användare. Däremot hör ju inte uppgifter om priser för tjänster, erbjudanden och liknande hemma på en wiki.
 
Wikipedia har ju som en av sina ledstjärnor att artiklarna inte skall ta ställning, det är väl en bra utgångspunkt även för Wiki-Rötter, tycker jag!

2010-10-27, 13:28
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, integritetspolicyn finns, men ser ut som ett standarddokument och inte direkt anpassat för Wiki-Rötter.  
 
Ska personer tas med i Wiki-Rötter? Jag tänker då på individer som utmärkt sig inom släktforskning på olika sätt. Om t ex Victor Örnberg och Gustaf Elgenstierna platsar, var drar man gränsen nedåt?

2010-10-27, 13:51
Svar #26

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Alla frågor kan inte få svar med en gång. Vad som händer med Wiki-Rötter (precis som med Anbytarforum) får praxis avgöra. Icke uppkomna problem är ju inga problem - förrän de uppstår, och som Barbro skriver här ovan, Rom byggdes inte på en dag. Sunt förnuft brukar ju faktiskt räcka länge, och vad är det som säger att man inte kan ha en lägre gränssättning för hur känd en person måste vara för att få platsa i Wiki-Rötter! Släktforskarsverige är ju trots allt en ganska begränsad värld.
 
I dagsläget finns det två personer med högre behörighet i Wiki-Rötter. Vi kan, om någon missköter sig, blockera vederbörande eller hindra honom/henne från att använda wikin tokigt. Inom den närmaste framtiden kommer det att delas ut flera behörigheter till de vi ser arbetar med Wiki-Rötter på ett seriöst sätt. På det sättet utökar vi kontrollen och möjligheten att stävja avarter redan i sin linda. Det blir ganska likt det system med moderatorer som redan existerar på Anbytarforum, och problemen lär inte bli större. Redigeringskrig stoppas på samma sätt som i Wikipedia - helt enkelt genom att man skrivskyddar de artiklar som utsätts för redigeringskrig för en tid, tills lusten att bråka svalnar. I värsta fall får man kasta ut bråkstakarna.
 
Ambitionerna med Wiki-Rötter måste vara att bli en bra och tillförlitlig encyklopedi för svenska släktforskare, och utgå från det behov som finns bland dessa. Därför ska wikin helst skräddarsys för våra egna förhållanden och inte efterapa andra wikis. Hur en idealisk släktforskar-wiki ser ut, kan bara framtiden utvisa. Därför kan vi inte besluta allting nu.

2010-11-01, 16:48
Svar #27

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Idag har Jojje agerat budbärare och framfört en del direktiv från förbundsledning om hur hur vissa artiklar skall kategoriseras i Rötter-Wiki. Det har bestämts att subkategorier till Församlingar i Sverige inte skall få finnas. Sen så fördelas det ut andra kategorier inom vissa områden. Jag tycker dessa direktiv tyder på okunskap om hur kategorier används på en wiki! Om ni tycker att så inte är fallet så får ni jättegärna förklara hur ni tänkt?
 
Därför ber jag ansvariga att ta sig tid till att sätta sig in vad som står i manualen för den Svenska Wikipedia och då i synnerhet under rubrikerna:
 
Bygg ett nät  
Strukturering  
Kategorier
 
Jag tror att man från ansvarigt(förbundsledningen?) håll har missuppfattat användningsområdet för det som kallas Kategorier. Om man kikar runt lite bland wikis så hittar inte jag någon som använder huvudsidan för Kategorier (där alla kategorier listas i en lång lista) som ett startnav för navigation och jag tror det på sikt blir ohållbart att försöka upprätthålla det som ett sådant. Om ni är oroade över hur sidan Kategorier ser ut på Wiki-Rötter och att för många kategorier där skulle vara ett problem, titta då gärna på Svenska Wikipedias motsvarande sida.
 
På Svenska Wikipedia används inte http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:Kategorier för någon central navigation utan bara för att samla artiklar och kategorisera dem, på alla plan.
 
Den Danska Wikipedia http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kategorier och den Norska Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kategorier använder en paraplysida till motsvarande sida som utgångspunkt för navigering (och jag tror att den Svenska jobbar på något motsvarande). De båda grannländernas exempel tror jag är den bästa vägen att få till en vettig navigering och jag tror inte att den är särskilt svår att skapa heller, om inte det från förbundsledningens håll kommer propåer som motverkar detta.  Att reducera antalet kategorier för att det skall bli överskådligt är fel väg att gå och blir istället kontraproduktivt!
 
Jag är även helt övertygad om att vissa saker kommer att bli fel, eller snarare mindre bra, så här i inledningen. Men dessa galenskaper måste de som jobbar aktivt med wikin få lösa på sätt som de finner är lämpliga och inte med styrmedel uppifrån. Det fungerar inte och är så långt från hur man normalt jobbar med en wiki som det bara går.
 
Mvh

2010-11-04, 09:59
Svar #28

Sten Magnusson

Finns det någon artikel på Wiki-Rötter om vad Sveriges Släktforskarförbund står för, när det bildades, vad man har för verksamhet o.s.v.?
 
Hittar nämligen bara denna länk med rubriken Sveriges Släktforskarförbund och där står att Det finns för tillfället ingen text på denna sida. Du kan söka efter denna sidas titel i andra sidor, eller söka i relevanta loggar.
 
Detta om något borde väl varit det första man informerar ev. tilltänkta forskare (föreningsmedlemmar, de som inte är medlemmar i någon förening) och även ickeforskare om när man sjösatte Wiki-Rötter?
 
http://www.genealogi.se/wiki/index.php?title=Sveriges_Sl%C3%A4ktforskarf%C3%B6rb und&action=edit&redlink=1
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-11-04 10:02)

2010-11-05, 10:56
Svar #29

Sten Magnusson

Vad jag förstår är det användarna i första hand som skapar kategorier m.m. Wkin ska ju fungera som uppslagsverk och då ska väl det inte styras uppifrån. Annars skulle väl Släktforskarförbundet ha tänkt på detta innan man sjösatte Wiki-Rötter.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna