ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wiki-Rötter  (läst 4034 gånger)

2012-03-18, 11:09
läst 4034 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Ja, känner igen det där med att sql-frågan i sig ser bra ut, men kan helt plötsligt ta mycket längre tid än normalt.
 
milt våld

2012-05-18, 12:48
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Wiki-Rötter är tydligen så populärt att någon har funnit det 'mödan' värt att göra en kopia!
 
Läs mer om detta här: Arkivguidens Forum > Internettjänster > Släktforskning på nätet
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-05-18, 14:24
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Verkar som sidan försvann fort, nu möts man av
 
Sidan är under uppbyggnad!
 
Men följ gärna Stens och Jörgens tråd på:
 
http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/47207.shtml

2012-05-18, 23:07
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
I tråden ovan ser man nu att sidan är tillbakalagd, med all text från Wikirötter, men med en fotnot att det är från Wikirötter som materialet kopierats, men reklamintäkterna går någon annan stans (till F...)
 
Titta och bedöm, undrar hur han tänkt sig hantera de förändringar som sker kontinuerligt?

2012-05-19, 00:06
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag ser då ingen reklam just nu, den verkar ha plockats bort, eller!?
 
Hrm, nu ser jag den, jag hade ju addblock påslaget!  
 
 
Sidan i sig uppfyller ju inte de krav som gäller för att ha rätt att använda de texter som har kopierats, vilket innebär att det är ett brott mot upphovsrätten.
 
Dessutom är det tråkigt att se text, där folk lagt ned tid och möda på att göra något vettigt av det, som förvanskas i och med att referenshänvisningar och länkbeskrivningar ligger kvar i texten men själva källangivelserna och länkarna är borta.
 
Dessutom tycker jag att den copyrighttext som ligger nu © 2012 Texter och bilder kommer från hemsidan Wiki-Rötter Sveriges Släktforskarförbunds egen Wiki för släktforskare. kan vara vilseledande och att besökare på sidan kan tolka det som att den är sanktionerad av förbundet eller rent av tillhör förbundet?
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2012-05-19 00:12)

2012-05-19, 02:35
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Då nämnda sida länkar direkt till bilderna på wiki-rötter kunde jag inte låta bli att gå in och göra en mindre ovidkommande editering så länken dog. Som Mats skriver undrar hur han tänkt sig hantera de förändringar som sker kontinuerligt?
 
Jag har dock återställt det nu...
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2012-05-19 02:42)

2012-05-19, 08:00
Svar #6

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Vederbörande har tydligen drabbats av viss förvirring. Just nu är allt som står på sidan följande:
 
[color=0000ff]Sveriges Släktforskarförbund med Barbro Stålheim i spetsen hotar med att ta strid.
 
Återkommer inom kort!
 
under tiden kan ni följa gråsossarna Sten o Jörgens tråd på:
 
http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/47207.shtml[/color]

2012-05-19, 09:03
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Den morgonpigge webbadministratören har tagit bort en del direktlänkar till bilderna på Wiki-Rötter samt ändrat copyrighttexten igen.

2012-05-19, 10:11
Svar #8

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Nu har sidan kompletterats med texten:
 
Viktigt meddelande angående diskussioner som förs på anbytarforum angående denna sida!
 
Denna sida är liksom Wiki-Rötter delvis byggd på artiklar från Wikipedia och andra wikisajter  (t.e.x Wiki-Rötter) som går under licensen Erkännande-DelaLika 3.0 Unported
 
 
Dock försöker Sveriges Släktforskarförbund som står bakom sajten Wiki-Rötter hävda upphovsrätt för materialet vilket är tvetydigt då deras egna sajt till stor del använder sig av samma metoder som denna....d.v.s att helt lagligt kopiera text för vidare kunskapsspridning......vilket i sig är grundiden med en wikisajt.
 
Så nu är sidan både copyrightad och licenserad under Erkännande-DelaLika 3.0 Unported. Får man kopiera texterna på sidan eller inte?

2012-05-19, 10:28
Svar #9

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Nu får jag en känga också:
 
En flitig Jonas på anbytarforum tycks själv inte ha några moraliska gränser med publicering. Dock har denna gått ännu ett steg och publicerar böcker rätt av på sin sida. Känner någon att han inkräktat på deras upphovsrättsliga skydd av materialet kan man som han skriver kontakta honom. Vad Jonas inte verkar ha förstånd  att förstå, är att i dennes fall har skadan redan skett i.o.m kännandet av inkrktningen.
 
Han har uppenbarligen inte satt sig in i vad det är för material som finns tillgängligt på min sida. På min sida finns återgivna register (inte böcker rätt av) från böcker där upphovsrätten utgått eller där jag erhållit tillstånd att publicera materialet. Att jag sen skriver en brasklapp för att vara tillmötesgående mot någon som jag mot förmodan har förbisett, så är ju det knappast något att lastas för?

2012-05-19, 11:11
Svar #10

Utloggad Fredrik Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 08:47
    • Visa profil
    • Min släkt
Hej!
 
Har sätt att det förs duskussioner om min sajt och även om mig.  
 
Vill klargöra att jag endast äger sajten och leasar ut den men ändå tar den i försvar.
 
Vad är det för skillnad mellan artiklarna ur ett moraliskt och juridiskt perspektiv på min sajt vs de som finns publicerade på wikirötter där exakt samma texter finns att återfinnas på t.e.x wikipedia långt innan wikirötter fanns?

2012-05-19, 11:20
Svar #11

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Förutom att texterna är kopierad på ett sådant sätt så att källhänvisningar och länkar försvunnit så är det den här lilla textsnutten:
 
© 2012 Texter kommer från hemsidan Wiki-Rötter, Svenska Wikipedia och Geneawiki
 
Det du gör är ju att du copyrightar något som inte ska vara copyrightat!

2012-05-19, 17:18
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Wikipedia och Wikirötter kan jag ändra/rätta text på, kan jag det på den kopierande sajten?

2012-05-19, 17:32
Svar #13

Utloggad Fredrik Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 08:47
    • Visa profil
    • Min släkt
Hallå Mats!
 
Det är inga problem att åstakomma det liksom det inte är något problem att göra hela sidan efter wiki-modell som även den är gratis att använda . Frågan är bara om det är nödvändigt. Och om det kanske skapar allt för mycket förvirring. Detsamma gäller alla vedertagna iconer och liknande som Wiki-Rötter använder sig av.
 
På fem minuter kan sidan se exakt ut som Wiki-Rötter om det är det du önskar?

2012-05-19, 18:33
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag önsar att den text som jag producerar i Wiki's av olika slag kan rättas/justeras av mig eller annan som upptäcker fel eller förändringsbehov, och jag ser inte att denna kopia gör det.
 
Dessutom tycker jag personligen inte om att mina alster ligger på sidor med annonsintäkter, där intäkterna tillfaller ett för mig totalt obekant ändamål

2012-05-19, 18:38
Svar #15

Utloggad Fredrik Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 08:47
    • Visa profil
    • Min släkt
Åtgärdat!
 
Nu syns vem som lagt in en artikel (dock står jag felaktigt nu som inläggare för tillfället)
 
Du kan även logga in o registrera, du kan diskutera en artikel, och du kan dela en artikel

2012-05-19, 20:02
Svar #16

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Fredrik, om du gör det här för att dra in några kronor på annonsintäkter tror jag du kommer bli grymt besviken. Min sida har några hundra träffar per månad på ett material som är unikt men inte den största kioskvältaren inom släktforskningen. Jag har en donationsfunktion men går givetvis back, inkomsterna täcker inte ens domänregistreringen, men det är oväsentligt för min del.
 
Jag känner till folk som har ett antal tusen besökare per månad i kombination med Google ads, men inte heller det genererar något att hurra över.
 
Din sida, om jag tillåts sia, kommer när den initiala nyfikenhetsvågen lagt sig, ha hundratals besök/månad snarare än tusentals och du kommer kanske dra in några hundringar på årsbasis. Det är min gissning.
 
Därför kan jag tycka att det vore mycket mer välinvesterad tid om du erbjöd dina kunskaper i att programmera webb med CMS till något projekt som behöver den kunskapen. Förmodligen genererar det väldigt lite om ens några pengar, men det tillför ju troligtvis något substansiellt till släktforskningen, vilket inte din nya sida gör. Dessutom slipper du tjafs om upphovsrätt, vinstintresse you name it!

2012-05-19, 21:41
Svar #17

Utloggad Fredrik Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 08:47
    • Visa profil
    • Min släkt
Hej!
 
Visst har jag en agenda för sidan som ligger några år framöver när de kommersiella krafterna börjar komma igång på riktigt inom släktforskingsbranschen.
 
Därför leasar jag under tiden ut mina domän för att hålla dem i trim och för att bygga PR (Page Rank).
 
Har erfarenhet av andra sidor jag driver och snittar ca 7 öre / besökare i adsenseintäckter......Denna sida kommer uppskattningsvis landa på ca 300 besökare om dan beroende på hur mycket SEO jobb som läggs ned.
 
Nu ska vi se hur detta löser sig...har som sagt var en tredje part i detta.

2012-05-20, 00:34
Svar #18

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
några år framöver när de kommersiella krafterna börjar komma igång på riktigt inom släktforskingsbranschen är en intressant kommentar men jag undrar vad du bygger antagandet på.
 
Jag förhåller mig ytterst skeptisk till att du skulle nå bortåt 10000 besökare/månad till din sida. En förstasidesexponering här på Rötter gav 379 träffar för min sida under det första dygnet men utslaget över de tre första dygnen så är besökssiffran måttliga 184. Oavsett vilket arbete du lägger ner på optimering så har jag väldigt svårt att tro att det skulle kunna matcha den exponeringen och dessutom varje dag!?

2012-05-22, 21:12
Svar #19

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Tråden har stängts och en del inlägg tagits bort. Jag vill passa på att hänvisa till ordningsreglerna: Håll en vänlig ton i kontakt med andra anbytare. Personangrepp är inte tillåtna!.
 
Moderatorn för Förbundsforum har inte varit anträffbar av personliga skäl och har tyvärr inte kunnat hejda diskussionen.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson

2012-06-02, 10:34
Svar #20

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Några inlägg är borttagna på grund av olaga hot.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson

2012-06-03, 21:54
Svar #21

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag vill lyfta en principfråga rörande Wiki-Rötter. Den handlar om vad man får och inte får göra med det material som publiceras på wikin. För att råda klarhet i det måste man ha ett par saker klart för sig. Det ena är vad upphovsrättinnebär. Så här definieras upphovsrätt enligt svensk lagstiftning.
 
Framställningar i tal eller skrift, datorprogram, databaser, musikaliska och sceniska verk, bildkonstverk, byggnadskonst, brukskonst - liksom alla typer av andligt skapande av ett litterärt eller konstnärligt verk - är skyddade genom upphovsrättslagen. Lagen ger konstnärer, författare, kompositörer eller andra skapande personer rätt att bestämma över hur deras litterära eller konstnärliga verk ska användas. (http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920
 
Samt under vilken licens som Wiki-Rötter verkar och vad den innebär:
 
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.sv
 
Den kortfattade sammanfattningen av ovanstående licensen lyder:
-----
Du har tillstånd:
 
    att Dela — att kopiera, distribuera och sända verket
    att Remixa — för att skapa bearbetningar
    använda verket för kommersiella ändamål  
 
På följande villkor:
 
    Erkännande — Du måste ange upphovsmannen och/eller licensgivaren på det sätt de anger (men inte på ett sätt som antyder att de godkänt eller rekommenderar din använding av verket).
 
    Dela Lika — Om du ändrar, bearbetar eller bygger vidare på verket får du endast distribuera resultatet under samma licens eller en liknande licens som denna.
 
Övriga förutsättningar:
 
    Undantag — Undantag från villkoren ovan kan ges av upphovsrättsinnehavaren.
    Public Domain — Om verket eller någon av dess beståndsdelar är public domain enligt tillämplig lag påverkas denna status inte på något sätt av licensen.
    Övriga rättigheter — Följande rättigheter påverkas inte av licensen:
        Dina rättigheter enligt fair dealing, fair use eller andra tillämpliga undantag och begränsningar i upphovsrätten;
        Upphovsmannens ideella rätt.
        Rättigheter som andra personer kan ha antingen till verket själv eller dess användning, t.ex.publicitets- och integritetsrättigheter.
-----
 
Vad innebär då detta rent konkret. Bland annat:
 
- Man kan fritt använda materialet i ett annat sammanhang så länge man licensierar det under samma licens, inte begränsar den licensen och sammanhåller all information om licensieringen. Det vill säga att man kan inte aplicera en copyright på det man skapar med hjälp av materialet från Wiki-Rötter.
 
- Man får ta betalt för en sådan skapelse. T ex skulle man kunna ta materialet, omforma det till en bok och sälja den boken, så länge man i boken bifogar information om att det är fritt fram att använda det som står i boken enligt den gällande licensen.
 
- Materialet får omformas, eller inkorporeras i en samling, så länge man redogör för ursprunget. Det finns inga krav på att den nya skapelsen skall kunna editeras av utomstående.
 
- Det står bland annat följande under rubriken restrictions  i licensen When You Distribute or Publicly Perform the Work, You may not impose any effective technological measures on the Work that restrict the ability of a recipient of the Work from You to exercise the rights granted to that recipient under the terms of the License. Vilket innebär att om SSf skulle använda tekniska medel för att hindra någon från att utöva sin rätt att fritt använda materialet så bryter SSf mot upphovsrätten.
 
---
Man kan tycka vad man vill om ovanstående men det är det som gäller. Jag blir sjäv irriterad när någon tar en text jag skapat och sen använder den på ett sätt som jag själv inte uppskattar, men man kan inte göra mer än att bli irriterad och acceptera det hela, om det görs på rätt sätt. Man har ju genom att bidra till wikin under dessa premisser godkänt detta. Fallet som diskuterats tidigare i denna tråd hade från början begränsats genom en copyright och saknade uppgifter om materialets ursprung, vilket är brott mot upphovsrätten. Men detta är åtgärdat i vart fall till en sådan nivå att det är jämförbart med Wiki-Rötters, där det också finns stora brister vad det gäller information om ursprung samt sammanhållande av licensinformation.
 
Jag tror att det är bra om de från SSf har detta i bakhuvudet innan man börjar prata om att stjäla material (jag vet nu inte om Barbro avser det senaste fallet när hon nämner det i sitt inlägg eller om hon skriver i allmänna ordalag) eller blockerar någon från tillgång till Wikin?!
 
För att ingen skall tro att detta är skrivet för att försvara någons aggerande nämner jag att så inte är fallet utan detta handlar bara rent och skärt om vad som gäller för materialet som finns i Wiki-Rötter.
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2012-06-04 06:25)

2012-06-03, 23:31
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jonas, är då Wiki-Rötter så pass OK så att jag kan kopiera in annat material (med likadan licens) utan problem, utan att ange varifrån det kommer?

2012-06-04, 00:15
Svar #23

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag vet inte riktigt vad du menar med OK, men man kan absolut kopiera in material i Wikin som är tillgängligt enligt samma licens, men man måste behålla den sammantagna licensinformationen för det man kopierar. Den gällande licenstexten finns här, inte helt lätt att tillgodogöra sig:
 
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/legalcode
 
Det kan tyckas konstigt att man skall hålla samman licensinformation för något som är fritt tillgängligt under en licens, men det finns begränsningar för visst material. Jag har till exempel sett sådana begränsningar när det gäller användandet av vissa symboler, som tillexempel Sveriges Riksvapen vars bild och licensinfo finns här på Wikimedia Commons:
 
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coat_of_Arms_of_Sweden_Lesser.svg
 
I en grön ruta så finns det tillägsinformation till licensen som lyder it is not permitted to use in such a way that implies it is being supported by the municipality, county or authority involved, for example in part of trademarks or other commercial products.. Denna information skall biläggas bilden vid användandet, vilket har missats på Wiki-Rötter. Det finns säkert ganska många liknande exempel och jag har själv bidragit till att lägga in saker som jag trott varit public domain rätt och slätt, men missat liknande detaljer eller inte varit tillräckligt tydlig med mina angivelser om ursprung, detta på grund av okunskap.
 
Wiki-Rötter lider tyvärr av att det är få som jobbar med den och de som gör det har egentligen ingen erfarenhet av att jobba med wikis under rådande förhållanden.
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2012-06-04 11:59)

2012-06-04, 17:18
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Inte lätt att tillgodogöra sig, det var ett bra konstaterande. Nu går jag in i dimman runt detta och kommer väl ut om några år :-)

2012-06-07, 13:41
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt Jonas beskrivning av licensreglerna ovan (och jag kan inte tolka den citerade engelska texten på annat sätt), så kan man inte publicera något under den aktuella licensen (Creative Commons) och sedan använda tekniska medel för att hindra någon från att utöva sin rätt att fritt använda materialet. Gör man det, så bryter man alltså mot licensreglerna.
 
Trots detta IP-blockerar Sveriges Släktforskarförbund Fredrik Eriksson från Rötters server, där Wiki-Rötter ligger. Detta har bekräftats från förbundsstyrelsen (den 26/5 kl. 0.18).
 
Enligt uppgift från Fredrik själv (den 6/6 kl. 17.22) ska han dessutom IP-blockeras från Anbytarforum/Förbundsforum.
 
Rötter (och därmed Wiki-Rötter) ligger kvar på den gamla servern hos Ålcom; Anbytarforum (och därmed Förbundsforum) ligger på en ny egen server hos Glesys. Det är alltså inte bara frågan om olika servrar, det är t.o.m. olika näthotell. En IP-blockering från den ena servern gör alltså inte att man automatiskt också blockeras från den andra; blockeras man från båda, så är det m.a.o. ett aktivt val av utgivaren att man inte ska komma åt någon av servrarna.
 
Förbundsledningen ska alltså inte bara (i strid med licensreglerna) hindra honom från att komma åt Wiki-Rötters artiklar och ha  (så att han inte kan bemöta anklagelserna) - om Fredriks uppgifter är korrekta, så betyder det alltså att man dessutom hindrar honom från att ens läsa vad det skrivs om honom här i Förbundsforum (t.ex. om de falska anklagelserna om stöld och olaga hot ligger kvar eller har tagits bort, och om det eventuellt kommer till något nytt).
 
Kan någon från förbundsstyrelsen bekräfta eller dementera att man använder sådana 'nordkoreanska' metoder?
 
För undvikande av missförstånd: Jag försvarar inte det sätt som de aktuella kopiorna av Wiki-Rötters artiklar har använts. Tvärtom har jag starkt kritiserat det (även om de flesta av mina inlägg försvann i 'motorsågsmassakern' på den här diskussionen). Men att kritisera är inte det samma som att kalla det för stöld, som Släktforskarförbundet officiellt och offentligt har gjort via sin ordförande. Det skedda är helt lagligt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-06-08, 00:01
Svar #26

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag har (på rötter-webservern) blockerat den ip-adress som slurpade i sig större delen av wikin häromveckan. Därtill har jag tidigare genom åren blockerat ett antal B-nät och vissa enskilda ip-nummer som antingen hackat, slurpat sajten eller lastat ovanligt mycket.
 
Vissa ip-nummer är blockerade i Discus också. Det är typiskt pga spam, kontokapning, beteende som orsakar hög last, med mera. Det sker också en automatisk avstängning av ip-nummer då ett konto blir banned.
 
Kan inte hålla med om att det du citerar från Jonas om tekniska medel skulle ha någon relevans. Vi hindrar ju inte någon person att utöva sina rättigheter; vi hindrar vissa ip-nummer att läsa sidor från vår server. I den engelska texten (någon officiell översättning av den aktuella texten verkar inte finnas i senaste versionen) står dessutom ordet effective och Fredrik har ju redan skrattat ut ip-blockeringen som varandes icke-effektiv.
 
Notera också punkten 1i som verkar innebära att den som brutit mot licensen har förverkat sina rättigheter. Fredrik bröt ju mot licensen själv genom att inte ange korrekt källhänvisning.
 
Men som jag sagt på annat håll: den som inte gillar att hans/hennes ip-nummer är blockerat kan kontakta mig så får vi diskutera saken. Det kan ju hända att någon med dynamisk ip-adress råkar få ett gammalt blockerat ip-nummer, även om det är osannolikt. Jag ser blockeringen enbart som en normal driftsåtgärd. Den är ju ganska lätt att gå runt, via proxy, mobiltelefon eller varför inte genom att gå hem till någon god vän och låna datorn där.

2012-06-08, 11:48
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vissa ip-nummer är blockerade i Discus också. Det är typiskt pga spam, kontokapning, beteende som orsakar hög last, med mera. Det sker också en automatisk avstängning av ip-nummer då ett konto blir 'banned'.
 
Nu talar vi inte om spam, kontokapning eller något som orsakar hög belastning på Anbytarforums server, utan om normal läsning av diskussionssidorna. Och om avstängda användarkonton får IP-numren blockerade automatiskt, så är det för att ni har valt att det ska vara så. Det är alltså en inställning som man gör i Discus (forumprogrammet). Men vad finns det för vettigt skäl till att den som är avstängd från att skriva i forumet också ska vara blockerad från att läsa?
 
Kan inte hålla med om att det du citerar från Jonas om tekniska medel skulle ha någon relevans. Vi hindrar ju inte någon person att utöva sina rättigheter; vi hindrar vissa ip-nummer att läsa sidor från vår server. I den engelska texten (någon officiell översättning av den aktuella texten verkar inte finnas i senaste versionen) står dessutom ordet 'effective' och Fredrik har ju redan skrattat ut ip-blockeringen som varandes icke-effektiv.
 
Poängen är inte om det går att trixa sig runt er blockering, utan att det finns en blockering som man behöver trixa sig runt. Till Wiki-Rötter lånas det texter från annat håll enligt samma licens, men sedan släpps de alltså i praktiken inte fritt tillgängliga för alla.
 
Notera också punkten 1i som verkar innebära att den som brutit mot licensen har förverkat sina rättigheter. Fredrik bröt ju mot licensen själv genom att inte ange korrekt källhänvisning.
 
Och det rättade han till när det påpekades. Det lånas som sagt också in texter till Wiki-Rötter. Anges det alltid korrekt källhänvisning där? Kanske skulle några av Wiki-Rötters medarbetare blockeras från t.ex. Wikipedia om man där resonerade på samma sätt?
 
Det kan ju hända att någon med dynamisk ip-adress råkar få ett 'gammalt' blockerat ip-nummer, även om det är osannolikt.
 
Varför är det osannolikt? Om IP-numren automatiskt blockeras när AF-konton stängs av, så är det ju rena slumpen som avgör vilka andra personer som också stängs ute.
 
Jag ser blockeringen enbart som en normal driftsåtgärd. Den är ju ganska lätt att gå runt, via proxy, mobiltelefon eller varför inte genom att gå hem till någon god vän och låna datorn där.
 
Det är ju en märklig argumentation att försvara blockeringen som en normal driftsåtgärd och samtidigt säga att den inte spelar någon roll för att den är lätt att gå runt. Om IP-blockeringen är så verkningslös som du vill ge sken av, varför inte slopa den då?
 
F.ö. säger du inget om Släktforskarförbundets falska anklagelser mot Fredrik eller raderingarna av inlägg som inte bröt mot forumets ordningsregler - men det hade jag heller inte förväntat mig. Men kvar ligger anklagelserna - inklusive förbundsordförandens solklara brott mot ordningsreglerna...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-06-08, 13:02
Svar #28

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Jörgen,
 
Om man upptäcker att en viss IP-adress orsakar onormal belastning på en server, och då blockerar ip-adressen så är blockeringen inte verkningslös då, eftersom den av hjälper belastningsproblemet (=normal driftsåtgärd). Däremot är det inte till så stor nytta under längre period, eftersom det är lätt för någon som vill fortsätta belasta servrarna att gå runt en blockering.
 
Gällande dynamisk IP, så tilldelas oftast en ny IP bara om du startar om datorn eller har haft den avstängd. Om belastningen sker från en annan server, som dessutom har dynamisk ip, så lär den väl oftast ha samma IP under en lång lång period. Får nog hålla med Daniel om att sannolikheten att få samma IP inte är så hemskt stor, och om det händer så är det väl ingen större panik heller, eftersom man har dynamisk IP så är det inte permanent. Starta om datorn kan ju i bästa fall hjälpa. Att väga det fallet mot att blockera ett IP som riskerar att överbelasta servern känns ganska lätt.  
 
Bara kommenterar det tekniska biten i inläggen, i övrigt håller jag mig utanför diskussionen.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-06-08 13:11)

2012-06-08, 14:41
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu har jag svårt att tänka mig att Daniel tillbringar hela dagarna med att ständigt kontrollera Rötters och Anbytarforums servrar och genast, i realtid, upptäcker och blockerar IP-nummer som just då överbelastar servern...  Den normala driftsåtgärden lär därför genomföras i efterhand (efter koll av loggarna).
 
Men i det här fallet handlar det ju inte om överbelastning, utan om...
 
· när det gäller Anbytarforums server: att hindra att en avstängd person ens kan läsa diskussionerna;
 
· när det gäller Rötters server: att hindra kopiering av texter i Wiki-Rötter, som enligt licensreglerna ska vara fritt tillgängliga och man dessutom till icke ringa del själva har kopierat från andra källor.
 
Vad dynamiska IP-nummer beträffar, så finns det naturligtvis personer som har datorn stående på hemma hela dagen när man inte är inne och hela natten när man sover, och därför behåller samma nummer hela tiden (och förmodligen klagar på höga elräkningar... ).
 
Men om man inte gör på det viset, så lär man få ett nytt IP-nummer en eller ett par gånger om dagen - och kan då råka ut för det osannolika att det numret är spärrat på det ena eller andra stället (t.ex. i Anbytarforum) för att någon annan som har haft det tidigare inte är välkommen tillbaka där.
 
Vi talar ju inte här om ryska eller kinesiska spammares IP-nummer...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-06-11, 10:54
Svar #30

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad stort sker, sker tyst...
 
Någon gång under helgen (eller kanske nu på morgonen) har förbundsordförande Barbro Stålheims inlägg från den 19/5 kl. 1.29 försvunnit lika tyst och spårlöst som oliktänkandes inlägg emellanåt kan göra...
 
Då väntar vi bara på en ursäkt till Fredrik för inläggets falska anklagelse mot honom som legat offentligt och fullt synlig för alla i tre veckor. Kanske kommer den om ytterligare tre veckor?
 
Vidare återstår att ändra raderingsorsaken i inlägget den 2/6 kl. 10.34. Olaga hot är ett allvarligt brott - till skillnad från hotet att använda sin grundlagsfästa yttrandefrihet till att informera om förtal man utsatts för...
 
Därför ska naturligtvis Fredrik också få tillbaka sitt användarkonto, som avregistrerades med samma olaga hot som motivering.
 
(Meddelandet ändrat av jts 2012-06-11 14:11)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna