ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2013  (läst 2563 gånger)

2013-10-26, 18:25
läst 2563 gånger

Utloggad Mats Wallin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 16:13
    • Visa profil
Hej Olle
 
Är det dessa du söker?
 
Älvsborgs lösen 1613-1619 - ett mikrokortsregister för Småland
Visingsborgs grevskaps dombok 1651-1680, ett register till mikrokort
 
MW
Varje gång jag står inför uppgiften att hålla tal känner jag mig som Karl XII i slaget vid Lützen. Jag hör inte riktigt dit.

2013-10-26, 19:28
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Mats!
 
Jag kopierade länkarna till dessa.  
Kan jag använda dem på min hemsida? http://www.orserum.info/hjalpmedel.htm  
De som ligger där är nu döda. (Jag kan inget om detta med http://web.archive.org/web/)
 
Kan Du eller någon annan se om materialet på de två av Dig angivna länkarna finns kvar på nya Rötter, eller har man kastat ut det utan att meddela givaren?
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-26, 19:35
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Har ingen aning var/om de hamnat på nya Rötter. Det är nog bäst att du kopierar över materialet från web.archive.org om du vill lägga det på din egen sida.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-10-26, 22:54
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Går det att använda dessa länkar med web.archive.org för att länka till min hemsida - eller måste jag kopiera/göra egna nya sidor?
 
Ff förbryllad över handhavandet av materialet i gamla Rötter ...
Är det likadant med annat gammalt material?
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-27, 07:26
Svar #4

Utloggad Mats Wallin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 16:13
    • Visa profil
Kopiera eller gör egna nya sidor av materialet så behåller du kontrollen över ditt arbete.
Varje gång jag står inför uppgiften att hålla tal känner jag mig som Karl XII i slaget vid Lützen. Jag hör inte riktigt dit.

2013-10-27, 09:41
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Olle! Tyvärr har alla länkar över från Anbytarforum till artiklar, sidor etc i Rötter brutits. Materialet från gamla Rötter ska finnas sparat, och ska läggas över successivt säger de. Mejla gärna på adressen nyarotter@genealogi.se om sådant. Det har skapats en ny avdelning i Rötter, Faktabanken - Rötterarkivet, där sådant ska finnas.
 
citat: Saknar du något?
Du kommer att upptäcka att några av fynd-databaserna inte är klickbara ännu. Detsamma gäller för Forskarkatalogen. Misströsta inte - de kommer att göras tillgängliga under de närmsta dagarna. Äldre artiklar kommer att sorteras in i Rötterarkivet efter hand.
Men är det någonting du redan nu känner att du saknar vill vi gärna veta det. Kontakta oss via mejladressen nyarotter@genealogi.seDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så har vi möjlighet att lägga till det du saknar så fort som möjligt.
Vi hoppas att du vill ta en rundtur här på den nya sidan och bekanta dig med det nya utseendet och funktionerna.
 
Jag skickade redan dag 2 om att hela personnamnsblocket är borta (Släktforskarförbundets namnlista, normeringsartikeln osv) som jag saknar.  
 
Hälsningar,
Eva

2013-10-27, 12:49
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nej Eva!!
Säg inte att det är så.
 
Varför kunde man inte gjort som norrmännen och gjort det gamla materialet sökbart?
Där finns: Arkiv - Innlegg fra tidligere debattforum. http://forum.arkivverket.no/
Jag vet att det inte är samma sak ... men ändå.
 
Jag var inne redan igår i Faktabanken - Rötterarkivet - men blev rätt trött ...
 
Tack Mats för Ditt råd! Jag får göra så.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-27, 13:19
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Olle! Det är svårt att se v ad som är brutet och inte, och om något finns någonstanas ... Jag ser nu att de/någon de senaste tio dagarna lagt in en pdf-version av Släktforskarförbundets namnlista så att den i alla fall är fungerar och är bevarad som en pdf som man t.ex. når här i en länk  
Anbytarforum » Språk, ord och namn » Personnamn  
och i ingressen till respektive bokstav i förnamnsdiskussionerna
Anbytarforum » Språk, ord och namn » Personnamn » Förnamn » Förnamn -  
 
Välkommen till Förnamn A. Här diskuterar vi frågor som rör särskilda förnamn som börjar på A. Klicka på knappen, skriv förnamnet du vill starta en diskussion om som rubrik (inget annat!) och ett första inlägg.
Är du intresserad av flera förnamn så startar du separata diskussioner för varje namn.
Starta aldrig en ny diskussion om ett namn som redan finns i listan nedan.
Kontrollera gärna om namnet finns med i Släktforskarförbundets namnlista, innan du lägger in en fråga, då information om namnet redan kan finnas.  
 
medan alla gamla länkar till den sidan (/namnnorm.htm) är brutna.
 
Men häromveckan fanns inte länkarna till den pdf:en.
 
Det är svårt att veta vad som är kvar och vad som inte är kvar, och vad som kan förväntas återkomma. Jag hitta Urban Sikeborgs Norrala-bas men inte S-I Gustafssons Hietaniemi-födda-vigde-döda-avskrifter t.ex.
 
Men filerna/sidorna du skickat upp till Släktforskarförbundet och Rötter ska finnas kvar, så du kan få igen det. Det nämns på Rötter något om landskapssidor som ska återkomma - där borde väl ditt kunna komma in?
 
hälsningar,
Eva

2013-10-27, 13:21
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag är inte inblandad i arbetet men jag kan säga att det gamla materialet (som givetvis finns kvar men inte är åtkomligt utifrån) var en vildvuxen snårskog utan dess like, och därför går det inte att göra det sökbart på något vis utan att arbeta om det. Vi frågade ett par frivilliga förra hösten om de kunde hjälpa till men man tackade nej, troligen pga arbetets storlek.
 
Vad de ansvariga behöver är ett sakligt email till nyarotter@genealogi.se där man påpekar vilket material man saknar, och gärna lite kort varför - det är ju inte självklart att ett register över mikrokort har relevans idag.
 
Så ge inte upp, Olle! Lägg gärna materialet på en egen server, men det är bäst om det också finns på Rötter.

2013-10-27, 21:55
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Eva för svar!
 
Daniel,
För den som varit med här och i Rötter även innan Anbytarforum fanns, känns det mest tröttsamt.
Kan bara hoppas att det arbete jag lagt ned på det som legat på Rötter varit till någon nytta.
Jag tar hand om det nu.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-11-02, 10:55
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Har någon ett tips om vad som blir fel? Jag har allseles nyss skaffat mig ett användarnamn och lösenord för att logga in på Rötter. Jag hamnar mycket riktigt då på mina sidor. När jag klickar på se uppladdade fotografier så har jag inga (jag antar att det menas de jag har i Portättfynd?). Vilket är helt fel.
 
Kan det bero på att jag hade ett annat användarnamn och lösenord för Forskarkatalogen?
 
Hoppas någon kan tipsa mig, för jag orkar inte skicka detta också till nyarotter@genealogi.se. Jag börjar tröttna på att meddela alla upptäckta fel och krångel gällande Porträttfynd. Det är frågan hur länge jag orkar hålla på med det här.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-02, 11:34
Svar #11

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Ann-Mari,
 
Jag har precis konstaterat att jag inte heller kan se mina uppladdade foton när jag har loggat in.  
Undrar om det kan bero på att jag inte var inloggad vid uppladdningen?
 
jag skickar in felanmälan.
 
MVH Barbro

2013-11-02, 12:18
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Barbro!
 
Mina kort fanns i Forskarkatalogen tidigare, plus att jag gjorde misstaget i början när jag kommenterade andras foton, att jag var inloggad även då.
 
Mvh
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-11-02, 12:51
Svar #13

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej jag har samma problem och mailade redaktionen nyarotter@genealogi.se den 17 oktober och fick svar den 18 oktober;  
 
Hej Sari!
 
Vad har du för användarnamn? Jag ska undersöka varför dina bilder inte dyker upp på Min sida. Sökfunktionen på porträttfynd är felanmäld och kommer så fort vi kan att åtgärdas.
 
Det har inte gått så lång tid och de har väl möjligen inte hunnit ta tag i denna biten. Då är det tydligen inte bara jag som har problem.  
 
Med vänlig hälsning Sari

2013-11-02, 13:20
Svar #14

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Mina bilder dyker upp på min sida (se mitt tidigare inlägg) när jag använder de användarnamn och lösenord jag nyligen fått,
 
/Annastina

2013-11-02, 13:55
Svar #15

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Jag använde också användarnamn och lösenord som jag nyligen fått mailat, men det gav alltså resultatet NOLL bilder.
(Jag hade alltså sedan tidigare ett Rötter-konto.)
MVH Barbro

2013-11-02, 14:11
Svar #16

Lotta Nordin

Under Förbundsinfo har man gömt information om konto på nya Rötter:
http://www.genealogi.se/en/om-roetter/konto-pa-roetter
 
Man ska alltså inte skaffa ett nytt konto om man redan hade ett till Forskarkatalogen. Det kunde ju ha stått lite tydligare och mer lättillgängligt någonstans kan man tycka.
Att få upp gammal information, t. ex. inlagda bilder, när man skaffar ett nytt konto låter inte rimligt att det skulle fungera.  
 
Ann-Mari,
vad händer om du loggar in på ditt gamla konto? Går det eller är det borta i och med att du skaffat ett nytt?

2013-11-02, 17:01
Svar #17

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Hej på er! Jag har förstått att det har kommit in väldigt många synpunkter. Det är just nu bara en person som arbetar med justeringarna, så ger er till tåls lite. Så småningom kommer det här att bli riktigt, riktigt bra. Ta bara Porträttfynd som nu kan ta emot rejält stora bilder jämfört med tidigare.

2013-11-02, 18:56
Svar #18

Lotta Nordin

Crister,
har du börjat arbeta med Rötter igen? Och vad innebär så småningom?
 
Nya Rötter borde naturligtvis ha varit ordentligt testat innan det togs i bruk. Eftersom det har varit på gång väldigt länge, så har det funnits gott om tid till det.

2013-11-02, 21:10
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag har aldrig tidigare haft ett konto till forskarkatalogen. Kan inte komma ihåg att jag fick något på den tiden jag lade upp bilderna på Porträttfynd heller.
 
Har nu hittat mina bilder i en mapp på datorn så jag vet i alla fall vilka jag tidigare lagt upp. Men vilka nummer jag hade på dessa har jag ingen aaaaning om.

2013-11-02, 21:15
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lotta! Det var precis det jag gjorde. Jag skaffade ett lösenord och användarnamn för att logga in på Rötter. Jag får väl testa Forskarkatalogens inloggningsuppgifter.
 
Det går inte att kommentera de nyinlagda korten, men enligt uppgift ska det gå. Jag har försökt alla möjliga varianter, men fortfarande kommer kravet om titel upp. Det borde ju stå någonstans hur man ska göra om det nu är så här krångligt.
 
Alltså tillåts att nya kort hela tiden läggs in, men man kan inte kommentera dem. Jag håller med Lotta om att man borde ha väntat med att presentera Nya Porträttfynd, tills det hade fungerat tillfredsställande.
 
Sari, Ett konto till forskarkatalogen fick man inte. Det kunde man ansöka om och i anvisningarna hur man lade kort, stod fördelarna med att var med i Forskarkatalogen. Jag tror jag lade in mina kort 2003 eller 2004 och då stod det om Forskarkatalogen.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-11-02 21:43)
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-11-02 21:45)
Ann-Mari Bäckman

2013-11-03, 11:13
Svar #21

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Jag har nu lyckats få Porträttfynd att svälja totalt tre kommentarer. (Jag sökte på det kortnummer som jag har byggt upp mitt album på. Hur sökningen har gått till har nog ingen betydelse.)
Det var igår jag lade in kommentarerna och nu syns de i fotona.
Det funkar dock inte på första försöket utan verkar som om man, när man har fått felmeddelandet med krav på titel, måste återvända till sidan med knapparna en gång först.  
När jag klickade på BLI FÖRST MED ATT KOMMENTERA DETTA INLÄGG för andra gången så svalde den betet och jag fick meddelandet  
Tack för din kommentar. Din kommentar kommer att granskas inom kort av Administratören och publicerad så fort den blivit godkänd.
 
De kort som jag har kommenterat är verkligen inte nya men hade tidigare inga kommentarer.

2013-11-03, 15:21
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Varför fungerar inte Tillfällighetsfynd?

2013-11-04, 05:05
Svar #23

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Kolla under fliken FAKTABANKEN! Där framgår tydligt att vissa databaser som tillfällighetsfynd och forskarkatalogen inte är färdiga. Rötter är en gigantisk site. Det är mycket arbete nedlagt under lång tid för att komma så här långt. Hav tålamod...... Och nej, jag jobbar inte med Rötter.

2013-11-04, 10:25
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är svårt att ha tålamod, när jag ser det ena fotot efter det andra läggs in, men jag är bakbunden, då det inte går att kommentera (har inte kollat idag)
 
Den 23 oktober fick jag ett mail om att jag skulle få möjlighet att kolla/prova när det gjorts någon ändring. Jag har fortfarande inte efter 12 dagar fått testa en enda ändring.
 
I morgon är det tre veckor sedan Porträttfynd visade upp sitt nya jag.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-04, 11:51
Svar #25

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Ann-Mari, jag tycker att du är beundransvärd som hela tiden protesterar mot Nya Porträttfynds alla ständigt återkommande dundertabbar och misstag.
 
Trodde man att det bara var att stoppa in en massa gamla bilder i en databas, så skulle allt vara frid och fröjd?  
 
Är det en vits med att kunna ladda upp stora och tunga bilder, vilka sedan försvinner i mängden, eftersom det är omöjligt att kommentera dessa. Och varför finns inte funktionen att kunna se senast inlagda kommentarer kvar?
 
Varför kunde inte gamla och nya porträttfynd ha fått existera samtidigt under en övergångsperiod, fram till dess nya varianten fungerade smärtfritt.
 
Jag klagar, därför att jag anser att denna stora bildskatt riskerar att försvinna, om ingen radikal förbättring görs av Nya Porträttfynd. Annars blir det väl bara att gömma och glömma alla dessa underbara gamla bilder i Nya Porträtthaveriet.
/Gun

2013-11-04, 12:16
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Gun! Jag misstänker att många tänker (de som inte bryr sig om Porträttfynd finns eller inte) Hur orkar hon hålla på att gnälla så? Än så länge orkar jag. Ilskan riktar jag inte till den som sliter med att få Porträttfynd att fungera just nu, utan till den/dem som bestämt att införa ett nytt system, innan det ens fungerar.
 
Jag vill att man med lätthet ska kunna få fram korten i ett inlagt album, bara dem och inga andra. Man ska kunna översiktsläsa korten utan att sitta och förstora ett och ett för att få fram all information. Fotografens hemvist ska stå. Man ska inte behöva göra en sökning för att veta i vilket landskap fotografen finns, om man vill söka dubbletter. Att kunna läsa de senaste kommentarerna är ett absolut krav. Det ingår i en del av identifieringen.
 
Det är skönt att vi är några till, som jobbar med identifieringen av albumen/korten, som känner en sor besvikelse om inte alla problemen går att rätta till.
--------------------------
 
När det gäller att kunna se en fotografs verksamhetsort, ser jag nu att, om man förstorar fotot, så står det i en menyrad ovanför fotot Du är här... och där kan man läsa orten. Det skulle inte vara dumt, om saker som man klagar på, att man skulle få ett svar som: Fotografens ort hittar du där och där. Då kan man ju lägga det åt handlingarna. För vissa saker man klagar på kanske behövs bara en liten information hur det fungerar, så blir man nöjd, istället för tystnad.  
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-11-04 12:35)
Ann-Mari Bäckman

2013-11-04, 16:33
Svar #27

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
För mig står det; You are here: ;)
 
Jag vet inte om felet ligger hos mig men jag får ett engelskspråkigt - eller rättare sagt - ett delvis engelskspråkigt 'Porträttfynd'.  
 
När jag går in på 'Porträttfynd' och väljer ett foto så ser adressen t ex ut så här: http://www.genealogi.se/en/2012-10-08-11-08-21/skane/sosdala/n-l-loven/137750  
 
Då blir en del av de val jag kan göra ( tex kommentera fotot) engelskspråkiga.  
 
Ser ut så här:
 


 
 
Tar jag bort 'en' i adressfältet är allt skrivet på svenska men jag förstår inte varför den delvis engelspråkiga kommer upp som default...?!  
 
 
Helene

2013-11-04, 16:48
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene! Uppe till höger kan man välja om man vill ha svensk eller engelsk text, men det verkar inte gå när man förstorar upp ett foto, eller?
 
Nu kan man i alla fall göra en kommentar!!!! Åtminstone gick det utan prut med foto # 137640. Få se nu om det blir godkänt.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-04, 17:09
Svar #29

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Det fungerar inte för mig. Engelsk text oavsett vilken flagga som är markerad. Ska testa att tömma cacheminnet...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna