ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2010  (läst 2386 gånger)

2010-09-27, 15:11
läst 2386 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
jodå, inte en länk till befintlig information om historien, men en uppräkning har tillkommit nu ... så sidan ändras ofta nu ;-)
 
Hälsningar,
Eva

2010-10-05, 14:24
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har den senaste tiden stört mig på att notiserna under senaste nytt på Rötter-sidan inte kommer i datumordning. Är det något man uppmärksammat och kommer åtgärda?
 
Med vänlig hälsning
 
Henrik Törnqvist

2010-10-15, 06:38
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det någon som förbarmar sig över Tillfällighetsfynd numera?
 
Jag lade in ett fynd för några dagar sedan och skulle vilja kompletera med mer uppgifter, men eftersom det förra inte är godkänt, så går det ju inte.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-10-15, 06:40
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Varför går det inte att lägga in sådant direkt???
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-10-15, 11:36
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är ju för att det ligger utanför AF. Man loggar in med sitt användarnamn, som man ev skaffat sig via forskarkatalogen eller med sitt namn. Då behövs ju någon som håller koll på det som läggs in, precis som i Porträttfynd.
 
Varför kan det inte ligga i AF, med rubriken Tillfällighetsfynd? Då kan man ju lägga in direkt, plus att man kan ha bättre diskussioner kring personerna, som hittas. Nu sker allt detta utan engagemang, eftersom det dröjer evigheter innan inläggen godkännes. Vi har haft funderingar förr om det trevliga i att föra lite forskning över dessa fynd, som kan vara barnhemsbarn, vandringsmän, resande o s v.
 
Alltså varför kan det inte ligga i AF?
Ann-Mari Bäckman

2010-10-15, 11:40
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Exakt! Tilläggsfynd måste vara enkelt och högst rimligt att ha i Anbytarforum!
 
Porträttfynd fanns det tidigare betänkligheter kring, men med inloggning och strukturerade instruktioner skulle detta också fungera, vilket ökar såväl direktkoppling på gjorda inlägg som tillgänglighet och besked om uppdateringar! Således för bra tydligen!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-10-19, 14:12
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
En efterlängtad nyhet. Välkommen till http://www.genealogi.se/wiki/ (Wiki-Rötter), som kommit till som ren bonus utifrån behovet att ha en internationell avdelning under Rötter. Nu blev det inte bara det, utan en Släktforskarnas encyklopedi som alla kan bidra till!
 

2010-10-19, 14:29
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
En oerhört trevlig nyhet och vad det lider förmodligen ett oslagbart verktyg för släktforskandet!

2010-10-19, 14:43
Svar #8

Moderator Källor

Jag har lagt till en ny specifik rubrik för Wiki-Rötter här i Förbundsforumet.

2010-11-13, 02:04
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När kommer det att finnas resurser för att fixa till Tillfällighetsfynd, så att man kan se de senaste 25, 50, 100, 200 senaste inläggen, likaså de senaste inlagda för 1 vecka, tror jag det var, osv?
 
Som det nu är, så spelar det ingen roll vad man väljer, så ser man bara de senaste 5 inlagda.
 
Det är märkligt att det finns så lite intresse för denna avdelning. Alla dem som lägger in fynd, måste väl ändå tycka att det ska vara lätt att kunna läsa just deras nyinlagda fynd, genom att klicka på t ex de senaste 25 inlagda eller vad man nu väljer.
 
Är jag nu ensam om att tycka denna avdelning är intressant, så förstår jag att man inte lägger ned resurser och pengar på denna avdelning.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-11-13, 15:03
Svar #10

Sten Magnusson

Det är inte alltid vi är ense Ann-Mari, men jag håller med dig fullständigt om att Tillfällighetsfynd ska justeras så att de bidrag som läggs till också kommer i den ordning som tilläggen kommer och att visningen av dessa ska ske i det antal man vill ha.
 
Rötters vänner är ju till för att man frivilligt ska kunna bidra till underhållet av Rötter med underavdelningar. Annars får man väl korrigera den information som f.n. finns.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-26, 14:17
Svar #11

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Själv undrar jag över över några andra fel i Rötter.
De problem som dök upp häromveckan i Rötters funktion ordnades ju snabbt.
Men fortfarande finns ett antal saker som inte funkar som de ska sedan
bytet av server för sisådär ett år sedan vid det här laget.
 
Så hur går det med dessa fel? Är de helt enkelt extra besvärliga, eller
är förbundet kanske inte medvetna om felen?
 
Det handlar om minst 3 problem, så om ni inte är medvetna om felen, var
ska man meddela dem. Dvs. ska jag meddela dem här? Eller i vilket annat ÖPPET forum?
Ulf Berggren

2010-11-27, 09:32
Svar #12

Sten Magnusson

Enligt min åsikt borde sådana problem inte meddelas här då tillgängligheten är inskränkt. Det skulle väl vara under avdelningen Datorprogram och teknik på Anbytarforums allmänna avdelning. Där kan ju alla se vad det rör sig om och det är väl ändå ingen organisationsfråga?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-27, 14:34
Svar #13

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Om någon upptäcker tekniska problem med Rötter är vi naturligtvis tacksamma om det meddelas. Det gör man lämpligen via mail till vår webbmaster eller via telefon. Kontaktuppgifter finns på Rötter. Det är inte självklart att förbundets anställda håller sig uppdaterade om vad som skrivs i detta forum och inte heller på Anbytarforum.

2010-11-29, 09:08
Svar #14

Sten Magnusson

Det kan ju också finnas tekniska problem som inte är direkt uppenbara för de som studerar hemsidan, som bl.a. ibland får dras med konstigheter med användarnamn, lösenord m.m. och att då efter flera veckor efter en intensiv debatt om sådana saker få höra att felen ligger centralt och inte hos användarna är väl knappast något önskvärt. Som sagt information om felsökningar, uppdateringar, framtidsplaner i realtid torde alltid gagna alla, även de som inte är föreningsmedlemmar.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-29, 16:27
Svar #15

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Som sagt bör felen meddelas här eller i ett helt öppet forum.
Mail är uteslutet, eftersom man måste kunna se om felen redan är meddelade av någon annan, så man slipper meddela saker i onödan.
Ett av dem kunde ju ha varit ovan nämnda Tillfällighetsfyn.
 
Så frågan återstår, är ni medvetna om några långvariga tekniska problem med Rötter; i så fall vilka?
Bara Tillfällighetsfynd?
De som ni inte känner till kommer sedan att meddelas här om ni inte uppger någon annan offentlig plats.
Ulf Berggren

2010-11-29, 21:44
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om nu ansvariga vill bli meddelade via email tycker jag gott att man kan respektera detta, t ex genom att posta felrapporten här och emaila en kopia till ansvariga.

2010-11-30, 00:45
Svar #17

Sten Magnusson

Men då bör väl också de ansvariga svara på inkomna email utan onödigt dröjsmål?
 
Fel bör givetvis meddelas i öppet forum då det inte är enbart föreningsmedlemmar som har användarkonton för att kunna delta i Anbytarforums diskussioner.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-02, 16:58
Svar #18

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Bra förslag, Daniel!
 
Att bara meddela saker per mail är däremot självklart uteslutet. Man ska inte behöva ägna tid åt att skriva långa beskrivningar av fel (inkl. ev. behov av att göra tester för utförlighetens skull) om någon annan redan meddelat felet.
 
Så nu återstår bara ett meddelande från någon på förbundet om ev. långvariga fel de redan känner till.
Så att inga felrapporter behöver skapas i onödan.
Ulf Berggren

2010-12-02, 22:27
Svar #19

Sten Magnusson

Ovanstående tycker jag är självklart liksom att problem m.m. ska meddelas i det öppna forumet. Då kanske någon säger att I Anbytarforum ska enbart diskuteras sådant som rör släktforskning, men det är också en fråga om att alla som kommer in på forumet ska känna till eventuella fel och problem. Då behöver det ju inte uppstå onödiga diskussioner om eventuella problem som redan är kända.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-02, 23:17
Svar #20

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Man kan få intrycket att Rötter har en mängd fel och snart ska braka samman ...! Det kan inte listas någon felrapport här om okända långvariga fel av en enda anledning, man måste först känna till dem! Om nu Ulf Berggren har upptäckt något som ingen annan har upptäckt, så förstår jag inte varför det inte kan meddelas till förbundets webbmaster som arbetar med Rötters funktionalitet hela dagarna? Ulf, du är ju dessutom på Anderstorpsvägen då och då, det är ju bara att titta in på kansliet och tala med Nina, krångligare än så ska det väl inte behöva vara?

2010-12-03, 00:15
Svar #21

Sten Magnusson

Nu blir jag faktiskt något förvånad över ovanstående resonemang.  
 
Om nu webbmaster fått kännedom om ett fel som uppstått, exempelvis trassel med lösenord som försvinner efter att ett inlägg postas, är det väl självklart att information om att felsökning pågår omedelbart lämnas ut på Anbytarforums allmänna avdelning. Då slipper alla användare fundera på den saken och istället använda sin tid till att delta i Anbytarforums övriga diskussioner.
 
I fallet med lösenorden som försvann kom informationen ut ca en månad efter en livlig debatt om möjliga orsaker. Först då fick användarna veta att felsökning centralt hade pågått lika lång tid.
 
Är snabb och konkret information inte en fråga om service?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-03, 13:31
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ibland så får man ha lite perspektiv. Visst, man kan bli irriterad när AF inte funkar ett tag eller när det uppstår små problem. Men så stort är det inte för den som hela dagarna jobbar mot datasystem. Just nu ligger hela det svindyra lokal- och schemasystemet för Uppsala universitet, dess mer än 40 000 studenter och några tusental lärare nere och beräknas inte fungera på ett bra tag. Då kan man bli frustrerad, minst sagt. För ett par år sedan skulle jag flyga till USA via London, då brakade datorn som styr hela flygledarsystemet i Norra Europa (inkl England) sönder - ingen kunde resa någonstans.
Så någon liten miss på AF blir i sammanhanget en mycket litet irritationsmoment. Man får komma ihåg att det är endast ett fåtal anställda (och ska så vara)på kansliet, det mesta sker på frivillig väg. Vi får acceptera att det blir små missar och lära oss leva med det. Det är inte hela världen. Var glada att Af finns istället.

2010-12-03, 14:56
Svar #23

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Rötter är en sak och Anbytarforum en annan sak. Anbytarforum ligger fristående under Rötter och vår webbmaster Nina har inte ansvar för Anbytarforum. Anbytarforums funtionalitet är bra, den är inte toppenbra, men för de allra flesta fungerar Anbytarforum utan mankemang. Den programvara som används idag utvecklas inte längre, vi måste därför leva med de ev. småfel som finns. Vi tittar på ett nytt forum och kommer att försöka lansera det under 2011 eller senast 2012.
 
Sten; du verkar missnöjd med Sveriges Släktforskarförbund! Du klagar på förbundets anställda och förtroendevalda, bl.a. att vi inte gör något. Du kräver åtgärder och omedelbara svar på ditt och datt. Nu är det precis som Chris skriver - förbundskansliet är en liten organisation som har fullt upp med sina arbetsuppgifter. Man har inte tid att följa de propåer eller diskussioner som pågår här.  
 
Du verkar ha mycket och tid och energi över, kanske du kan lägga den energin på att hjälpa till med någon församling i projektet Namn åt de döda eller ta hand om något konsulat åt oss. Det skulle säkert generera mer positiv energi både för dig och för oss.

2010-12-06, 08:55
Svar #24

Sten Magnusson

I ovanstående inlägg står bl.a. att jag klagar på förbundets anställda och förtroendevalda, bl.a. att vi inte gör något. Du kräver åtgärder och omedelbara svar på ditt och datt.  
 
Detta stämmer inte. Jag kände inte till exakt vem som är tekniskt ansvarig för att Rötter fungerar. Jag känner tyvärr inte heller till vem som är tekniskt ansvarig för att Anbytarforum fungerar.
 
Är det att klaga på Förbundets anställda? (Är förresten ansvarig IT-tekniker för Anbytarforum anställd av Förbundet?)
 
Vad jag bara avser är ju löpande information på allmän plats där samtliga läsare kan se t.ex. ev. kända problem, (alltså inte bara den som är medlem i någon till Förbundet ansluten förening). Det kan väl inte ta så lång tid för en datorkunnig att sätta ut ett litet meddelande på allmän plats, t.ex. Ett problem i Discus har uppstått med ett skript som hanterar lösenord. Felsökning pågår och vi hoppas kunna åtgärda det så snart som möjligt
 
Ang. uppdatering se Rötters förstasida.
 
Uppdaterat 1 dec 2010. PÅ INTERNET SEDAN 1996
 
Jag är lite nyfiken på varför det står den 1 december när det idag är den 6?
 
Jag är också nyfiken på vad som menas med ditt och datt?
 
Syftar det på en svarsskrivelse 21/3-2010 (e-post) jag sänt till Anbytarvärden (ordinarie), där jag enbart bett om lite tips i en angelägen fråga? Den är fortfarande nästan 9 månader efteråt inte besvarad.
 
Du verkar ha mycket och tid och energi över, kanske du kan lägga den energin på att hjälpa till med någon församling i projektet Namn åt de döda eller ta hand om något konsulat åt oss. Det skulle säkert generera mer positiv energi både för dig och för oss.
 
Ovanstående påstående får tala för sig själv. Jag konstaterar bara att jag tyvärr inte har så mycket tid och energi över.  
 
Slutligen.  
Rötter, Anbytarforum m.fl. underavdelningar är en utmärkt resurs för alla forskare i samtliga åldersgrupper. Det är bra fart på det, lite krångel m.m.
 
Det är bara de ev. problem som ibland uppstår jag och säkert flera andra användare skulle vilja ha bättre information om.
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-07, 16:22
Svar #25

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Frågan var ju om man på förbundet kände till dessa långvariga problem. Äntligen fick vi reda på att man inte känner till några sådana. Förutom förstås ovan nämnda Tillfällighetsfynd, som tydligen glömdes bort i sammanhanget.
 
Som jag redan sagt är det självklart att man inte ska behöva lägga ner en massa tid på att meddela fel om de redan är kända. Lika självklart är det förstås därmed att de åtminstone ska finnas i något skriftligt forum. Mao är det inget alternativ att även ta upp dem muntligt, oavsett att det vanligtvis vore svårt att hinna med vid mina korta besök på kansliet dagtid.
 
Så inom kort kommer en lista här och till Nina.
 
Det minst krångliga hade förstås varit att inte börja blanda in mail utan direkt låta listan vara här eller i Anbytarforum.
Ulf Berggren

2010-12-08, 08:07
Svar #26

Sten Magnusson

Det är väl bättre om du lägger listan i Anbytarforums öppna avdelning t.ex. här.
 
Anbytarforum: Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Kända fel, brister, underhåll, felsökning m.m.
 
Där tänkte jag att man enbart skulle lägga information av typen felrapporter o.dyl.
 
När det sedan är åtgärdat kan ju det noteras där av den datortekniker som ansvarar för det hela.
 
Varför inte här? Det är väl självklart (eller borde i alla vara det) att alla som har tillgång till Anbytarforum också ska ha det till den information som kan finnas om felsökningar m.m.
 
Här har tillgången begränsats, så det är därför jag menar att det ska ligga öppet.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-14, 17:26
Svar #27

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nedanstående lista mailade jag nyss till Nina. Av forumen väljer jag detta, eftersom det är här det tidigare kända felet är nämnt:
 
Hej!
 
Här är min lista på fel i Rötter som ni på förbundet tydligen inte känner till, fast de uppstod efter serverflytten och alltså funnits nu i cirka ett år:
 
1) Litteratur-Sök
 
Det kanske allvarligaste felet. Nyinlagda saker syns bara på startsidan. De kommer aldrig upp i nyinlagda titlar 1 / 2 ... 30 dagar tillbaka.
Det är alltså väldigt lätt att missa vilka nya saker som har lagts in, om man inte kollar det varje dag.
 
2) Forskarkatalogen
 
Datum syns inte längre när man valt Senaste veckan. Man kan alltså inte avgöra hur nya de inlagda uppgifterna är, bara att de är nya senaste veckan.
Det syns bara del av månaden, nu t ex 2 eftersom december (12) slutar på 2.
 
3) Länkar
 
På länksidan är det inte längre någon skillnad på 10-i-topp, 25-i-topp etc.
Man får alltid alla länkar, alltså långt över 50.
Det går visserligen att nöja sig med att läsa de 10 första (motsv.), men meningen är ju att man ska kunna välja hur många man vill se, och lätt se t ex om en länk ligger bland de 25 populäraste.
 
Att ingen annan har meddelat felen kanske beror på att jag är inne i fler delar av Rötter än de flesta andra, bland annat när jag visar sajten på mina kurser.
Ulf Berggren

2010-12-17, 19:18
Svar #28

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
När Rötter lade till RSS-feeds för ett tag sedan så provade jag att addera detta till min Outlook men fick ett felmeddelande om att RSS-innehållet inte kan läggas till på grund av ett problem med anslutningen till servern. Idag lade jag till Wiki-Rötters RSS-feed utan problem, men Rötters vill fortfarande inte.
 
Båda dessa servrar står hos Ålcom (tror jag) men det verkar vara något som gör att jag inte får Rötters feeds att fungera. Är det någon annan som har samma problem? Någon som kan tipsa om en lösning?

2010-12-17, 19:27
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag har inte märkt några problem själv. Om du öppnar http://www.genealogi.se/RSS/rotter_nyheter.xml i en webläsare, funkar det då?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna