ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2010  (läst 2868 gånger)

2010-07-13, 21:05
läst 2868 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
PGV, TNG & FTPHP funkar bra på one.com, men då är vi väl lite Off Topic ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-07-13, 21:34
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Men varför publicera gedcom-data på ett webhotell?
Varje släktregistreringsprogram med självaktning borde väl kunna exportera i html-format.

2010-08-05, 10:32
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Läsarnas hemsidor
 
Var för första gången inne och kollade under rubriken Läsarnas hemsidor, som jag missat. Bra initiativ!
Vad som slår mig är att presentationerna är så olika trots att det finns en mall:
 
*obligatoriska fält
 
*Förnamn:    
*Efternamn:    
*E-post:  
*Hemsida:  
 
Beskrivning
 
Fanns inte denna med från början, eller är det andra skäl till att det blivit olika?
 
Har inte riktigt hunnit tänka igenom vad jag föredrar, men jag lutar åt att jag vill se personens namn först - för att veta vem det är som presenterar sin hemsida. Min egen - som jag inte lagt in ännu - heter Örserum.info, och det säger ju inte så mycket  
 
Möjligen har de som grejar med detta något bollplank, men ibland undrar jag varför man inte använder oss här i Förbundsforum, innan man sätter saker i sjön..  
Här finns mängder med kompetenta och generösa människor som snabbt skulle komma med väl övervägda synpunkter. Men det kanske finns ett Rötterråd f f ...
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-08-05 10:34)
Vänligen,
Olle Elm

2010-08-05, 10:41
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har funderat över samma sak. Det finns många mycket intressanta hemsidor i listan, men det är nästan omöjligt att hitta dem. Ju fler det blir desto svårare dessutom. Kan man hitta ett system för att organiserad dem så att man kan hitta fram till de man helst vill se?

2010-08-05, 11:20
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Oj, har den sidan kommit tillbaka. Inga uppdateringar skedde där under tre år, och jag slutade att följa den.
 
Att presentationen ser lite olika ut beror nog på att sidan återupptagits 21 juni 2010. Hemsidorna före det är från 2007 och tidigare, tror jag, och lades till under en annan webbredaktörs tid.
 
Håller med om att man skulle kunna diskutera presentationen i en större dialog med användarna. Det borde vara ett ständigt utbyte mellan webbredaktör och användare om sådana saker. Varför inte på förbundsforum? Vad säger Nina?

2010-08-05, 13:17
Svar #5

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Nina har semester någon vecka till - jag ska göra henne uppmärksam på inläggen här när hon är tillbaka.  
Men samtidigt är det ju så att vi inte lägger ned så mycket arbete på det gamla Rötter längre, vi fixar till och uppdaterar det nödvändigaste och lägger energin på att skapa det nya Rötter som Nína arbetar med i en utvecklingsmiljö.

2010-08-06, 11:51
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Läsarnas hemsidor aktualiserades av mitt inlägg ovan, antar jag tacksamt!  
 
Se  
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=113052&post=1004110#POST1 004110
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-08-09, 14:46
Svar #7

Lotta Nordin

Finns det någon som uppdaterar läsarsidan Avrättade?
 
Eftersom alla inlägg måste godkännas av någon innan dom läggs ut, så kanske det vore på sin plats att någon gjorde det också? Skickar man in uppdateringar eller nya inlägg så förväntar man sig att dom ska komma in. Om inte så tröttnar väl dom flesta på att överhuvudtaget bidra med något i Rötters databaser.
 
Jag har skickat in rättelser till uppgiften angående Jaen Stille som blev avrättad 1812, inte 1810 som det står i Avrättade. Det var ett tag sedan och ingenting händer....
 
Dessutom kanske det vore på sin plats att lämna lite mer information om hur man uppger källa, ett GID-nummer räcker alltså inte.

2010-08-09, 17:11
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om kommentaren gjordes den 2 juli 17:08 så ligger den där.
 
(Meddelandet ändrat av mats 2010-08-09 17:42)

2010-08-09, 18:25
Svar #9

Lotta Nordin

Nu ja, men det gjorde den inte när jag skrev mitt inlägg här ovan.

2010-08-26, 20:23
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har fått ett meddelande från Porträttfynd:
 
Anna Matilda Hagberg var gift med Karl Johan Karlsson, d. i Fivelstad 1925-04-10.
(Sveriges dödbok 1947-2003, Begr. i Sverige).
 
----------------------------------------------------------------------
SVARA EJ PÅ DETTA MEDDELANDE! Detta är ett e-postmeddelande
som skickats automatiskt från Porträttfynd för att
informera dig om att en ny kommentar har gjorts till en av dina bilder.
 
Använd denna länk för att gå direkt till bilden:
http://www.genealogi.se/portratt/comment.php?id=93838  
 
Om en kommentar gjorts, hur kommer det sig att jag inte ser den?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-08-26, 21:29
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Om man har lagt in ett foto och meddelat att man vill ha epostmeddelande, när kommentarer görs till fotot,(man har använt sig av användarnamn och lösenord som hör till Forskarkatalogen) så ser du kommentaren i din epost, innan den blir godkänd av Admin för Porträttfynd.
 
Så man får stilla sin nyfikenhet om vem som lagt in kommentaren tills den blir godkänd.
 
Olle, ett litet tips, vi har en rubrik Porträttfynd här i FF, där denna fråga platsar bättre  
 
Hoppas jag förklarat, så du förstår hur det går till.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2010-08-26 21:49)
Ann-Mari Bäckman

2010-08-26, 21:52
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Ann-Mari för Din som vanligt tydliga information!
Jag anade att det kunde vara på detta sätt, men blev nyfiken på vem som är intresserad  
 
Letade efter en Porträttfyndsrubrik, men tydligen var jag inte alert nog.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-09-18, 14:23
Svar #13

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Är det ett stort jobb och plocka bort case sensitivity i sockensök? Det hände relativt ofta att folk misslyckas i sina sökningar på grund av att de skriver med enbart små bokstäver.

2010-09-18, 18:59
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Bra idé Jonas.
I dom flesta sökfunktionerna på internet kan man skriva gemena bokstäver och få träff på både gemener och versaler.
Om man i dessa sammanhang använder Versaler så sätts automatiskt detta som krav i sökningen.

2010-09-20, 00:28
Svar #15

Carl Szabad

Poängen är just att den är case sensitive. Det gör att man kan söka på korta namn utan att få mängder med irrelevanta träffar. En sökning på torp ger 118 träffar, Torp ger 15 träffar och Torp  (med mellanslag sist) ger de fyra som heter exakt Torp. Detta är förklarat med fet stil precis ovanför sökfönstret.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2010-09-20 00:29)

2010-09-20, 01:46
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det borde vara valbart med case sensitivity tycker jag. Det gäller flera av Rötters databaser att lite fler valmöjligheter skulle inte skada. Jag brukar reta mig på porträttfynd och gravstenssök - söker jag på berglund får jag drösavis med ointressanta träffar där fotot ägs av någon Berglund eller att gravstenen är inrapporterad av någon Berglund. Så för framtiden önskar jag mig fler valmöjligheter vid sökning...

2010-09-20, 11:51
Svar #17

Carl Szabad

Socken-Sök skapades när det uppstod ett större behov av att veta var en socken låg relaterat till i första hand landskap, i och med att Anbytarforum startades till julen 1998. Det blev en snabb, flexibel och billig lösning, som något senare också kompletterades med häradsindelning. De problem som kunde uppstå med korta ortnamn löstes genom att i databasen lägga till ett blanksteg sist efter varje namn. På så vis kunde man uppnå den flexibilitet som jag beskrev i förra inlägget.
 
På årets ordförandekonferens visades ett exempel på den nya typ av databaser som planeras framöver. Där ska man lösa det upplevda problemet genom att för varje inskrivet sökord välja ur en plocklista om träffen ska vara Exakt, Börja med eller Innehålla den sökta textsträngen. Om det är enklare att från början skriva in vad man vill ha träff på eller att därutöver välja sökmetod ur en plocklista kan vara en smaksak.
 
Däremot tycker åtminstone jag att man från förbundsledningens håll borde prioritera det som inte fungerar i Rötter, i ställer för att laga något som de facto fungerar. Som exempel kan man ta Bokhandeln, där den helt missvisande texten OBS! Vi är momsbefriade stått ända sen den den senaste versionen sjösattes. Förbundet är inte alls momsbefriat! Däremot har man avstått från att registrera sig för moms, vilket är något helt annat. Och därför står det i köpinformationen att moms ingår i priset, en något märklig upplysning om man samtidigt hävdar att man är momsbefriad!
 
En annan underlighet i Bokhandeln är att priserna i löptexten och de faktiskt uttagna avviker från varann. Vill man betala en årsprenumeration på Släkthistoriskt Forum kan man läsa att den kostar 210:- och att man därför ska betala 185:-!? Svaret på den kryptiska prisförändringen kan man inte läsa någonstans, men beror (gissningsvis) på att förbundet inhandlat en undermålig produkt. Den förra (och förrförra) nätbokhandeln hade inga problem att hantera produkter med eller utan expeditionsavgift, medan man numera valt att alltid ta ut den avgiften eftersom valmöjligheten nu är förlorad. Av det skälet måste alltså priserna på själva produkterna sänkas i stället, vilket ger ett något förvirrande intryck.
 
Sen anses tydligen inte själva innehållet i det sortiment man säljer vara intressant numera. I de tre föregångarna till den nuvarande bokhandeln var alla produkter indelade efter vad de handlade om, i stället för hur kunskapen var förpackad. Läseböcker, ordböcker, läroböcker, släktböcker, årsböcker, databaser, etc. Cdn Palografi har gissningsvis mer gemensamt med Läsebok för släktforskare än med Sveriges dödbok, för att ta ett exempel från dagens bokhandel, även om båda är runda, blanka och 13 cm stora. Nu får man i stället leta efter en produkt genom att försöka gissa sig till titeln som vanligtvis, men inte alltid, är sorterad i bokstavsordning.

2010-09-20, 21:17
Svar #18

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Carl Szabad:Detta är förklarat med fet stil precis ovanför sökfönstret.
En text som, om man går in via Snabb-Sök, syns först om man trycker på länken Ny sökning - klicka här som dyker upp när man väl fått svaret att sökningen inte gav något resultat. Sökfunktionen kanske fungerar, men det gör inte informerandet om hur alla gånger. Texten bör ju stå även i anslutning till Snabb-Sök eller i a f som en kommentar vid utebliven träff i samband med beskedet om detta.
 
Förvisso står det att Snabb-Sök är För dig som är van att använda RÖTTERs databaser men det är uppenbarligen folk som går den vägen och inte lyckas.
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-09-20 21:29)

2010-09-20, 21:31
Svar #19

Carl Szabad

Jonas! Jag förstår precis vad du menar nu när jag ser det, men har själv inte använt den ingången utan brukar gå via Databaser > Socken-Sök. Det är naturligtvis olyckligt att använda en sådan snabbmetod utan att samtidigt förklara förutsättningarna. Jag ska försöka förmå Rötter-redaktören att lägga till några rader om det på den sidan, eftersom de nya databaserna knappast är alltför nära förestående.

2010-09-20, 21:48
Svar #20

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se

2010-09-21, 17:35
Svar #21

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-09-21, 17:38
Svar #22

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Glömde nämna den bästa RSS-läsare, Google Reader, för dig med ett Google-konto (gmail etc).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-09-21, 17:46
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Apropos RSS. Det är inte så bra att bryta texten efter ett visst antal tecken om den innehåller en länk ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-09-25, 11:26
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag tycker det är tråkigt när man går in på Rötter och letar efter något, och då finner en sida som inte är uppdaterad sedan 2009 3/10, alltså nästan ett år sedan.
 
Visst kan sånt hända, men detta är en sida av intresse för många:  
http://www.genealogi.se/forbund/slaktdagar.htm
 
Och sen saknar jag en lista över de platser som sedan 1987 haft Släktforskardagar. På den ovanstående sidan börjar dessas historia med Göteborg 2005, det fattas alltså cirka 18 ställen. Är denna lista gömd någon annanstans?

2010-09-25, 12:20
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Elisabeth! Om du går in på Förbunds-Nytt, väljer Sammankomster i vänstermenyn så finns dels de olika valen som pekar mot de olika arrangörernas hemsidor från 2005 till 2010, dels ett menyval som heter Äldre sammankomster - där ligger alla nämnda med årtal och ort och en del även med program.
 
Sidan direkt har adressen http://www.genealogi.se/forbund/sldag.htm
 
Men det tycks vara läge att uppdatera till 2011 års arrangörers hemsida någonstans.
 
Hälsningar,
Eva

2010-09-25, 12:32
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen! Jag ser att din länk kommer från Rötters startsida, rubriken Släktforskardagarna under Riksförbundet i vänstermenyn. Den borde ju onekligen uppdateras och så kunde även en länk till sidan Äldre sammankomster finnas där på den sidan man når.
 
Hälsningar, Eva

2010-09-25, 12:37
Svar #27

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
En annan sak om uppdateringar av Rötter - uppdateras Rötter numera dagligen 7 dagar i veckan, eller har datumet på startsidan gått över till att visa dagens datum - även om det står uppdaterat framför? Jag  
har funderat på det några månader nu  
 
Uppdaterat 25 september 2010  PÅ INTERNET SEDAN 1996
 
Uppdateras något bakom startsidan som anges på detta sätt (men fortfarande sju dagar i veckan) eller står det kanske för det faktum att annonserna i högerspalten byter plats och då uppdateras startsidan ;-)
 
Hälsningar,
Eva

2010-09-25, 13:45
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om man stänger av javaskript i webläsaren (No Script kan rekommenderas om man har Firefox), så slipper man att se de uppdaterade och blinkande annonserna i någon ordning alls...  
 
Fast då ser man inte Rötters uppdaterings-datum heller - men å andra sidan lär detta datum då oftare vara överenstämmande med verkligheten än om man har skript påslaget...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-09-27, 13:19
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nyss uppdaterades infon om Släktforskardagarna (både sidan man når från Rötters vänstermeny och uppräkningen i Förbunds-Nytts vänstermeny), men varför kunde man inte ta med hela förslaget ovan från mig om att på sidan om slaktdagar http://www.genealogi.se/forbund/slaktdagar.htm göra en länk till sidan med historien - http://www.genealogi.se/forbund/sldag.htm - den är väl nog så viktig för oss släktforsakre och för förbundet självt som fyller 25 nästa år ...
 
Men droppen som urholkar ... så kanske det kan komma med?
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna