ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009  (läst 2253 gånger)

2009-08-29, 08:23
läst 2253 gånger

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Varför har man på Rötters första-/startsida slutat att ange datum för när något publiceras? Nu blir det istället lite svårt att veta vad som är nytt och inte.
 
Med vänlig hälsning
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2009-09-03, 09:53
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Skulle man inte kunna lägga upp en rubrik begravningsvapen där man kunde lägga upp bilder på dessa. Vi har ju ändå mycket sånt ute i kyrkor. Det skulle ju kunna vara roligt att se de i verkligheten.
 
Jag antar att det behöver sanktioneras i och med att det blir ju en bilddatabas. Vad tror ni?
 
(det samma skulle ju kunna gälla för ex. kyrkor också, det kostar så mycket att åka runt, och tiden sedan puuu). Även om man kan hitta bilder på nätet (alla?), så tycker jag att det är en så stark koppling till släktforskningen.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-03, 10:07
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En databas över gamla vapenbilder vore inte fel. Förutom på Epitafier finns de i sigill, i dokument, på gamla föremål (av silver, tenn och porslin etc) ... När vi ändå håller på kanske vi ska ha en särskild databas för alla gamla lacksigill (som inte bara innehåller vapenbilder) och som dagligen förstörs ute i våra arkiv.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-09-03, 21:32
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ni känner förstås till http://hem.passagen.se/gronstub/
Men det här skulle väl gälla såväl adliga som borgerliga vapen då?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-03, 21:43
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på dig
 
Jo, de flesta vapnen är ju adliga. De tar ju inte Bäckmark upp. Claes-Görans förslag kompletterar ju mina förslag bra tycker jag. En del intressanta saker med vapnen kan ju möjligen vara att det kanske framkommer uppgifter som inte finns innan, född död etc..
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-03, 21:49
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Men är inte de adliga vapnen redan registrerade och diskuterade av heraldiker, riddarhusgenealoger och andra?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-03, 21:53
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jo, vapnen är nog diskuterade. Fast det här handlar väl mest? om en kulturgärning innan de försvinner/brinner osv.. Samtidigt så är de otroligt vackra, jpegbilderna man kan ladda ner är inte i närheten av dess glans.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-03, 22:13
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag skickar upp ett exempel att beskåda. Den uppmärksamme ser skillnader. Bilden är beskuren.
 
 
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-05, 10:38
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Den här typen av bilder är väl oftast knutet till en person eller till en släkt. Kan man inte lägga in sådana bilder under respektive släkt här på Anbytarforum?
 
Med tanke på att vi dels har Bäckmarks Gröna stubben för borgerliga vapen och dels de redan väldokumenterade adelsvapnen, så vet jag inte om en egen databas på Rötter är så akut.

2009-09-05, 14:46
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jo, visste är de knutna till person eller framför allt ätt. Problemet om man lägger in det i släkterna kan ju bli att man får leta efter det, om det finns bild. I en databas så vet du ju var du skall leta, dessutom finns ju allt på ett ställe. Akut tror jag nog att det inte är.
 
Sedan är det ju faktiskt så att det finns en databas med begravningsvapnen.Problemet är att den inte är offentlig, dessutom är den säkert inte komplett heller.
 
Tanken med en databas här skulle ju vara att man gemensammnt gör en sådan komplett och fullt tillgänglig.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-06, 10:59
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det låter som en bra tanke. Var finns denna icke offentliga databas över begravningsvapen?

2009-09-06, 12:14
Svar #11

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Riddarhuset håller på och arbetar med den. Om det resulterar i en köpskiva vet jag inte. Otroligt är det väl inte. Men de kan säkerligen inte fått in alla,även om det rör sig kring 2100st.
 
Eller så väntar man in en eventuell köpeskiva och därefter lägger upp de saknade (om det blir några) här på forumet.
 
Claes-Görans förslag kan man ju isåfall fortfarande beakta.  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-26, 13:21
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Idag finns ett inlägg under Tillgängliggörande av register av Stig-Ove Wisberg som länkar till en hemsida där man finner ett fint arbete som utförts helt på ideell väg. Det finns många sådana som borde synliggöras i Nya Rötter på ett överskådligt sätt. Kan man tänka sig en avdelning, som uppdateras och underhålls, med medlemmars gratisregister så att deras arbete kommer till användning för fler?

2009-09-26, 20:12
Svar #13

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil

2009-10-25, 09:28
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:37
    • Visa profil
Det är med stort intresse som jag läser informationen om flytt av Rötter till ny webbserver.
 
Innebär denna flytt mer än byte av hårdvara?  Sker någon form av städning eller annan ändring som blir synlig för oss användare?  Förbättringspotentialen är stor, därav min fråga
 
(Meddelandet ändrat av mats 2009-10-25 10:42)

2009-10-28, 18:02
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Du får kanske samma svar, som då jag ställde samma fråga i Porträttfynd  
 
fråga
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-03, 21:24
Svar #16

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
På Förbundsforum, diskussion Rötter står att Ann-Mari Bäckman har gjort ett inlägg 2009-11-03 kl. 10:54, alltså här. Har det tagits bort?
 
Sylvia

2009-11-03, 21:50
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sylvia, titta häruppe på rubriken Rötters Vänner!
Ann-Mari Bäckman

2009-11-03, 21:54
Svar #18

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Ja visst!
Ibland är man mer än lovligt korkad!
Sylvia

2009-11-04, 07:35
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, då är jag nog det också, för jag brukar göra samma misstag. Mest logiskt är  att ha tre huvudrubriker, istället för två plus denna, som inte har någon rubrik alls.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-04, 18:23
Svar #20

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Ja nog finns det mycket som kunde ordnas bättre på detta spretiga forum, som ju tycks växa ut åt alla håll.
Jag förstår att våra moderatorer gör ett jättejobb, var och en på sin avdelning. Min beundran och mitt tack till dem! Men kanske behövs det också någon som mer än nu har en övergripande funktion och tittar på helheten coh delar in forumet på ett mer överskådligt sätt.
 
Sylvia

2009-11-05, 21:44
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gratulerar till flyttningen av Rötter!
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-11-06, 08:30
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Och då vill jag fråga, jag vet inte vilken gång i ordningen det är, men fungerar Tillfällighetsfynd nu? Är alla kommentarer godkända? Vem godkänner inlägg/kommentarer och hur ofta sker det?
 
Det känns som om jag pratar för döva öron. Ingen verkar bry sig och ställer man en fråga om det, får man inget svar. Är det någon som överhuvudtaget sköter om Tillfällighetsfynd?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-06, 21:16
Svar #23

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Nej, det är ingen som sköter om Tillfällighetsfynd. Vi har helt enkelt inte resurser för det just nu. Finns det någon frivillig som vill anmäla sig till det arbetet tar vi tacksamt emot den hjälpen!
 
Alla våra dataresurser går åt till att arbeta med Rötter och de största databaserna som också är de mest frekventa. Tillfällighetsfynd tillhör inte dessa. Ha bara lite tålamod med oss så ordnar vi det också!
 
De som har arbetat natt och dag med rötterflytt och databaserna är beordrade helgvila! När jag skriver natt är det en realitet, det som har åtgärdats på dagen har ideellt testats nattetid för att dagpersonal skulle kunna fortsätta nästa dag. Vi har levt med kniven mot strupen - det är över nu - och nu går vi in i steg 2 i utvecklingen av Rötter. Se mera om detta på Rötters förstasida!

2009-11-06, 22:25
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Barbro!
 
Bra att du talar om hur det ligger till. Det är bara det, att vad jag vet, så står ingenstans att Tillfällighetsfynd är ur funktion. Om man gör en kommentar, som kan kräva ett visst arbete, så är det ju bra att veta att, ingen finns där som godkänner den.
 
Jag förstår mycket väl att folk jobbat hårt med att flytta Rötter till en ny server, men jag ville bara veta om det är lönt att kommentera fynden eller inte.  
 
Det var samma sak när jag ställde en fråga i Porträttfynd, om det skulle bli några förbättringar i sökfunktioner och så. Då fick jag samma svar, att folk jobbade hårt med att flytta rötter till en ny server. Det hade väl räckt med att säga, inte nu, vi koncentrerar oss på att flytta allt, som steg ett, men planerar senare att....
 
Samma sak med denna fråga. Det hade väl räckt med att säga, Nej, vi har inte resurser till det nu. Vi får ta det senare när.....  
 
Varför detta ge-mig-dåligt-samvete-borde-skämmas-svar?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-07, 12:43
Svar #25

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd innehåller mycket värdefullt material som kan lösa många svåra problem, t. ex. födelser och dödsfall i 'fel' socken. Att det inte är många besök där kan delvis hänga ihop med att den inte har så stort omfång, delvis med att många inte känner till den. Därför blir det inte heller så många rapporter. Om de rapporter som sänds in sedan inte publiceras, tröttnar naturligtvis insändarna.
 
Om den frivilliga hjälp som efterfrågas inte är märkvärdigare än att sortera in på rätt ställe, kontrollera källor och formuleringar, m. m. ställer jag gärna upp som frivillig efter förmåga. Hör av Er om och när det finns någon som har tid att göra materialet tillgängligt och att lämna mig erforderlig information.  
 
När den nu liggande kön av tips är avbetad bör en liten reklamkampanj för Tillfällighetsfynd startas, så att så många som möjligt verkligen skickar in sina fynd. Man gör ju ofta sådana slumpmässiga fynd när man letar efter något speciellt för egen del. Om dessa rapporteras in och blir tillgängliga kommer värdet av denna databas att kunna bli betydligt större än nu.

2009-11-07, 15:24
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det låter ju väldigt bra, Per!
 
Vi hade tidigare diskuterat om att plocka ut intressanta fall och gemensamt diskutera dem i AF, vilket jag bl a gjorde, men då ingen godkände kommentarerna, så finns dessa utredningar någonstans i AF. Speciellt gamla inlägg, kan ju var kul att utreda, då sökmöjligheterna med nya CD-skivor ökar hela tiden.
 
Precis som du säger bör man påminna om denna möjlighet att lägga in fynd, man hittar, när man söker annat. Det finns ju massor av barnhusbarn t ex, som snurrar runt hos olika familjer. Dessa fynd, skulle säkert komma till nytta.
 
Sedan har jag funderat på om man inte skulle kunna logga in med det användarnamn man har i AF, så slipper man någon som ska godkänna inläggen. Då behövs ju bara en moderator, som håller koll på inläggen precis som i AF.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-08, 10:27
Svar #27

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Barbro! Det är oklart för mig om ni vill ha felanmälningar av saker som inte fungerar efter flytten - om ni och testarna redan känner till vad som inte fungerar eller om det är något oupptäckt. Jag upptäckte igår att Forskarkatalogen inte fungerar som den ska (se mer ).
 
Det är ju jättebra att det gick bra att göra flytten och att det är en hel del som snurrar igen, men man får intrycket av att allt fungerar som det ska bortsett från Kalendariet.
 
Om ni känner till att vissa databaser eller länkar inte fungerar till följd av åldern eller efter flytten, så är det ju bra att skriva det på en sida så att användarna vet dels att det inte fungerar, dels att ni vet om att det inte fungerar så behöver man inte mejla eller fråga. Om ni vill ha felanmälningar om var det inte fungerar så kan det också anges var & hur ni vill ha det (eller anges om ni inte vill ha det).
 
Hälsningar,
Eva

2009-11-08, 10:31
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Låter mycket klokt Eva! För det är väl inte så att felanmälningssidan felar?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-11-08, 17:41
Svar #29

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det är Björn Jönsson som vet bäst hur det fungerar; det jag vet är att Emigrantforum, Registersök och Kalendariet ska göras klart kommande vecka. Allt är alltså inte 100 % klart; men vi tyckte det var viktigare att Rötter kom igång igen. Jag har mailat Björn och bett honom ge ett kort besked här.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna