ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24 augusti, 2009  (läst 2298 gånger)

2009-07-20, 22:12
läst 2298 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris!
 
Det var en bra idé eller så har man en rubrik i AF, Tillfällighetsfynd, där den som vill kan lägga ut valfria fynd till diskussion. Det vore bra om själva diskussionen hamnar tillsammans med det inlagda fyndet.
 
Så att det inte blir som med  Gamla bilder, Porträttfynd; enskilda bilder, att man/jag glömmer många gånger eller förväntar mig att andra ska lägga in det som har kommit fram till själva bilden. Just i Porträttfynd, så bör inte långa diskussioner föras till själva fotot, men det går ju alldeles utmärkt för Tillfällighetsfynd.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-20, 22:28
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Fast sökning på de 25 senaste tilfällighetsfynden visar på ett antal inlagda under 2009, även om det som först kommer upp är från 2006.
 
Har fått höra att det pågår en genomgång av samtliga databaser (fast allt ligger tydligen i en databas), något som torde vara en stor uppgift men inte desto mindre en oerhört viktig och efterlängtad sådan.

2009-07-20, 22:36
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag blev så inspirerad, att jag kommenterade ett Tillfällighetsfynd under Ångermanland. Vad hände? Jo, kommentaren ser jag inte!!! Är det någon som godkänner även dessa, så dröjer innan de syns?
Ann-Mari Bäckman

2009-07-21, 08:04
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Chris,
På Nystierna-fronten intet nytt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-21, 12:07
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Något konstigt är det med Tillfällighetsfynd, som Niclas R. påpekar, för det inlägg jag kommenterade, står längst upp bland de senaste kommenterade, men mitt inlägg syns inte. Dessutom är de senaste kommentarerna från 2006!!! Nog måste väl någon ha gjort en kommentar sedan dess?
 
Jag använde mitt vanliga namn, så jag har inte blandat ihop något användarnamn från AF.
 
Nu har jag skickat ett mail till redaktör Niclas Åhlberg om detta, om det nu är han som har hand om det?
Ann-Mari Bäckman

2009-07-24, 10:47
Svar #5

Carl Szabad

Alla(?) databaser i Rötter ska ha funktioner för omindexering, som kan användas när sådana här fel uppstår. Jag misstänker dock att kännedomen om hur de fungerar är kunskaper som försvunnit under resans gång.

2009-07-26, 08:09
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det kanske är samma fenomen med Porträttfynd och ihopblandningen med de senaste inlagda korten, bland de senaste kommenterade i en salig blanding. Trots upprepade påpekande av mig och andra, om detta, har inget förändrats på ca fyra år.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-26, 10:27
Svar #7

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Tidigare var det så att tillfällighetsfynd visade sig direkt men när databaserna fick problem med spamposter och viss vandalisering så togs direktvisningen bort och nu skall allt godkännas av redaktören. Detta var i början av Cristers redaktörsperiod.
Förhoppningsvis så finns det nu en hel massa nya fynd att publicera. Jag har också lagt in nya under de senaste dagarna.

2009-07-26, 12:44
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl-Johan!
 
Så kommentarer och nya inlägg ska godkännas? I så fall har inget hänt sedan 2006, för det är de senaste inlagda kommentarerna eller kan en hel drös inlägg och kommentarer finnas, som icke är godkända? Konstigt att ingen reagerat på det under dessa år!  
 
På måndag verkar redaktionen komma tillbaks och då kanske jag får ett svar av nuvarande redaktören.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-26, 22:10
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det har nog hänt en del sedan 2006. Vid sökning på Senaste 25 uppdateringarna så är den som kommer upp först märkt med Kommentar av Carl-Johan Ivarsson 26 juli 2009 kl 13:43 och det är ju inte så längesedan

2009-07-26, 23:11
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hm, så såg det inte ut den 20 juli 2009, då jag hade gjort min kommentar, för då fanns endast huvudinlägget från Ångermanland överst, utan att min kommentar syntes. De som var under det var inlagt 2006.
 
Så något har hänt sedan dess  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-07-28, 11:27
Svar #11

Lotta Nordin

Det är rent ut sagt bedrövligt att den nye redaktören för Rötter presenteras i Helsingborgs Dagblad först - och inte alls i Rötter!
 
Ordföranden utlovade en presentation tidigare när redaktören blivit varm i kläderna. Det har han tydligen blivit nu, men inte tillräckligt för att bli presenterad på förbundets egen hemsida. Eller tror förbundsledningen att alla släktforskare läser Helsingborgs Dagblad?

2009-07-28, 12:05
Svar #12

Lotta Nordin

En länk till artikeln om Rötters redaktör i Helsingborgs Dagblad:
http://hd.se/familj/slaktforskning/2009/07/22/han-ger-rotter-nytt-utseende/#more -4380
 
OBS! Man hamnar en bit ner på sidan, så för att se en bild på redaktören får man rulla upp den lite.

2009-07-29, 08:44
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lotta!
 
Jag håller med dig! Varför inte en presentation här? Är Helsingborgs dagblad en rikstäckande tidning eller varför ska allt stå där först? Jag som bor i norra Sverige, inte läser jag HD.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-07-29, 08:47
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Speciellt som det varit en hel del diskussioner på AF om databaserna och det bristande underhållet av dem så vore det en bra strategi att lägga in intervjuer eller artikelpresentationer på Rötter. Medlemmarna vill veta vad som händer. Om inte annat så kunde man ju länka till HD på första sidan

2009-07-29, 10:12
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, precis! Vi har ju väntat länge nog nu och väntar med spänning på vad som ska ske med underhållet. Att enbart HD:s läsare ska få veta vad som ska ske, känns ju helt galet.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-29, 10:36
Svar #16

Lotta Nordin

Eftersom Rötter (enligt Rötter) är en dagstidning för alla släktforskare, så kan det ju vara lämpligt att där publicera nyheter - åtminstone sina egna - innan man låter andra dagstidningar göra det.
 
På sidan Rötter - översikt står följande:
Nättidningen RÖTTER är världens första dagstidning för släktforskare och ges sedan 1996 ut av riksorganisationen Sveriges Släktforskarförbund. RÖTTER vänder sig både till nybörjare och mer erfarna och har tre huvudsyften: sprida kunskap, skapa kontakt och främja debatt. Till RÖTTER är knutna ett antal fristående utgåvor (se nedan). Nättidningen (med redaktionella sidor och läsarsidor) och de fristående utgåvorna, utgör tillsammans den naturliga startpunkten på Internet för den som är intresserad av släktforskning i Sverige. (mina understrykningar)
 
Som det är nu så verkar det som om den naturliga startpunkten för dom som är intresserade av släktforskning i Sverige är Helsingborgs Dagblad. Ska det verkligen vara så? Håller alla medlemsföreningar i förbundet med om det?
 
Det finns ju också en del av Rötter som heter Förbunds-Nytt där både artikeln om redaktören och Barbros första år som ordförande hade passat betydligt bättre än i HD.  
 
Det kanske är ytterligare en nyhet som saknas på Rötter?:  
Förbunds-Nytt - numera i Helsingborgs Dagblad.

2009-07-29, 10:53
Svar #17

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Är fullständigt okunnig om databaser - möjligheter och möjliga problem. Rent allmänt anser jag att förbundsledningen och kansliet gör ett bra jobb. Är det inte lite onödigt att sressa och gnälla? Låt den nye redaktören jobba i lugn och ro så blir det nog bra till slut. Ord som bedrövligt är väl inte behövligt?  
 
Har en liten fråga. Hur söker man idag i tillfällighetsfynd? Tycker också att det låter som om det vore en intressant plats att kunna botanisera i. För att avslöja min okunnighet; varför ligger inte detta ämne under Anbytarforum?
 
Vänliga hälsningar
Göran

2009-07-29, 11:17
Svar #18

Lotta Nordin

Göran,
att förbundsnyheter presenteras i Helsingborgs Dagblad först, och inte alls i förbundets egen dagstidning Rötter - det är bedrövligt. Det bedrövliga har inte ett dugg med redaktörens jobb med databaser och annat att göra.

2009-07-29, 11:22
Svar #19

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det kan ju också vara så att det är HD:s reporter (Roland Classon) som själv tagit initiativ till presentationen. Han brukar vara på alerten när det gäller sådana saker. Håller dock med Chris om att en länk på Rötters förstasida till artikeln vore på sin plats. Det ligger ju en länk till en annan artikel i HD där (precis under informationen om kansliets sommarlov).

2009-07-29, 11:22
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Göran, alla databaserna hittar du via Rötters startsida, www.genealogi.se därefter i vänstermenyn ser du under menyn Läsarsidor de olika databaserna, liksom under menyn Sökfunktioner - valet Databaser eller valet Snabb-Sök.
 
Databaserna kan egentligen lätt sökas på landskap på respektive datbas startsida (då ofta socken för fynden kommer upp som nästa valmöjlighet) och genom sökfunktionerna där och i Snabb-Sök.  
 
Snabb-Sök har haft den röda texten Vissa funktioner under uppdatering sedan någon gång under Crister Lindströms tid som redaktör då något påbörjades.
 
Men jag tycker de olika sökfunktionerna fungerar hyfsat, även om den omindexering Carl nämner här ovan fredagen 24 juli 2009 - 10:47  kanske skulle behöva göras för att uppdatera kommentarerna.  
 
Hälsningar,
Eva

2009-07-29, 11:27
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran!
 
Du kan kalla det stressa och gnälla, men jag tycker det aldrig är fel att presentera medarbetarna till den nättidning som vi alla hjälps åt att fylla med inlägg och kommentarer.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-29, 13:08
Svar #22

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack Eva, jag har testat sökfunktionen för tillfällighetsfynd. Tycks fungera ganska bra tycker jag.

2009-08-05, 15:02
Svar #23

Niclas Åhlberg

Åter från semestern ska jag kommentera lite av det som skrivs om ovan.
 
När det gäller tillfällighetsfynd så har jag nu dels godkänt de inlägg som inte var kontrollerade (tre nya inlägg och 3 kommentarer). Jag har även genererat om alla filer vilket gav många nya sökträffar, jag vet inte vad som gått fel men tydligen så hjälpte det att generera om filerna från databasen.
 
När det gäller databaserna på Rötter så håller vi på och går igenom dem och förbereder en flytt av alla databaser till en ny server. Då det samtidigt innebär att vi byter databasformat så måste alla script skrivas om vilket tar lite tid. När det är gjort ska vi se över sökfunktioner och annat men det kan ta lite tid.
 
När det gäller avsaknaden av en presentationen av mig på Rötter fastän jag förekommer i en intervju i Helsingborgs Dagblad så beror det helt och hållet på mig . Givetvis ska jag skriva en presentation av mig själv och lägga upp på Rötter, det har bara inte blivit av ännu men jag ska åtgärda det så snart jag hinner. När det gäller Roland Classons intervju så var det något han tog initiativet till men det ursäktar inte att ni fått vänta så länge på en presentation på Rötter.

2009-08-05, 18:24
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vi gläder oss åt att du svarar så trevligt och sakligt på alla frågor och undringar

2009-08-05, 18:28
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Niclas!
 
Välkommen och tack för att du gav oss svar!  
 
Dessutom så trevligt att du även meddelade i Anbytarforum om problemet med Porträttfynd. det uppskattas verkligen!
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2009-08-05 18:30)
Ann-Mari Bäckman

2009-08-15, 11:40
Svar #26

Carl Szabad

Är det någon mer än jag som upplever att svarstiden från åtminstone Litteratur-Sök är ovanligt lång? Det tar över två minuter för att få upp en träffbild i Litteratur-Sök. Har testat från flera snabba datorer med 15 Mb/s näthastighet. Det verkar som om indexet inte fungerar.
 
Även i Anbytarforum tar det lång tid innan ett inlägg är bekräftat.

2009-08-21, 09:18
Svar #27

Niclas Åhlberg

Tyvärr har vår databas slagit i taket vilket innebär att det inte går att lägga in bilder eller kommentarer i Porträttfynd förrän vi byggt en ny lösning och fört över den gamla databasen. Det är något som inte är gjort i en handvändning och det innebär att Porträttfynd kommer att vara stängt för nya bidrag under tiden.  
 
Porträttfynd kommer fortfarande att vara tillgängligt att söka i under tiden.

2009-08-21, 13:42
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hänger detta möjligen ihop med en fråga om , eller är det ett annat problem?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-24, 12:31
Svar #29

Niclas Åhlberg

Förlåt att du fått vänta på svar Olle.
 
Jag är inte säker men det kan hänga ihop och jag arbetar på att lösa det så fort det går.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna