ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 juli, 2009  (läst 2379 gånger)

2009-03-25, 05:42
läst 2379 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja, jag gör ofta som du. Men då ser man ju bara de senast upplagda rubrikerna i Rötters dagstidning(som under perioder inte uppdaterats på lääänge o därför tappat i värde!), men inte uppdateringarna i Rötters databaser, som t ex Portträttfynd. De borde ju kunna ligga under samma struktur som Anbytarforum, så att man dessa uppdateringar där. Då tror jag att fler skulle engagera sig i fotona och diskussioner kring dessa.  
 
Även Litteratur-Sök skulle få mer liv på det sättet. Nu används den funktionen väl inte mycket?
 
Om förstasidans dagstidningslikhet skulle kunna uppdateras i Anbytarforumstrukturen så skulle det vara enklare att se när något skrivits där, men det är kanske lite bakvänt som du skriver och även tråkigt om det bara var så man hittade artiklarna!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 25 mars, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-05, 00:20
Svar #1

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag vet inte om jag hittat rätt med följande minimala problem. Möjligen kan det vara symptom på något mera allmänt problem.
 
När man i forskarkatalogen lägger in tecknet o [oe], så omvandlas det vid uppladdningen till tecknet æ [ae]  - i själva originaltexten ! Detta är uppenbarligen inte fallet i forumet.
LOE

2009-04-05, 07:53
Svar #2

Carl Szabad

Lars-Olov! Forskarkatalogen är en avdelning i Rötter som är skapad av PBS på Åland, som också skapat de andra databaserna, medan Anbytarforum bygger på programvaran Discus.
 
o finns inte som åttabits ASCII-kod (den gamla DOS-koden), däremot æ som har nr 145. Forskarkatalogen har större problem med tecken som inte var standardiserade på DOS-tiden. Detta har även visat sig när Mac-användare försökt lägga in något Mac-specifikt tecken och då inte kunnat spara sin text i Forskarkatalogen. Varför programmet konverterade o till æ har jag dock ingen förklaring på.

2009-04-05, 21:51
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Aha, intressant. Märkligt att fransmännen accepterat detta.
 
Du har säkert rätt, men om man i Word gör Infoga/symbol och visar källan ASCII (decimal) får man:
'     145
o   156
æ    230
ÿ    255
 
Är detta en nyare ASCII då ?
 
Som sagt, inget stort problem för mig med en felstavning i Forskarkatalogen.
LOE

2009-04-05, 23:39
Svar #4

Carl Szabad

Lars-Olov! Den finns i Words tabell, dock inte i den gamla tabellen. Jag vet inte hur många ASCII-tabeller det finns, där finns det säkert läsare som är mer insatta än jag. Jag brukar använda Alt-kod när jag vill ha fram æ och då är det 145 som gäller (Alt + siffran på det numeriska tangentbordet), men ska du använda Word-tabellen måste du sätta en nolla först, således för æ Alt + 0230.
 
Jag tror ingen frågade fransmännen innan ...

2009-04-17, 10:02
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man söker en It- webbutvecklare, står det på Rötters första sida.
 
Då är frågan, kommer denna/denne att även ta hand om den utveckling, som behövs i Porträttfynd eller blir det bara i mån av tid?
 
Vi som är intresserade av Porträttfynd, har massor av förslag på förbättringar och även på justering av fel, som nu förekommer vid inläggning av kommentarer bl a.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-05-08, 18:02
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Idag står det på Rötters förstasida; Släktforskarnas Årsbok är det enda forum som finns för längre och mer djuplodande artiklar om släktforskning och angränsande ämnen. Min fråga blir om man den som skriver detta inte sett att Svensk Genealogisk Tidskrift utkommer och att det däri ingår längre och mer djuplodande artiklar om släktforskning och angränsande ämnen? Om nu inte min egen artikel i SGT är så lång måste väl ändå Magnus Bäckmarks Wattrangartikel och Stig Östenssons nya Randanmärkningar räknas dit  
Själv skulle jag vara glad om det fanns ytterligare en tidskrift av det här formatet så att mångfalden i det genealogiska författandet ökades.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-05-08, 18:54
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Och eftersom GF ger ut Släkt och Hävd regelbundet så finns det definitivt ytterligare forum. Detta ha också påpekats tidigare, men det kanske behövs något mer för att ändra på den något tokiga meningen

2009-05-08, 19:04
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Och för nästan samma pengar så kan man bli medlem i Genealogiska Föreningen och få Släkt och Hävd utan extra kostnad. Kolla på http://www.genealogi.net/hur.htm

2009-05-08, 22:41
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag kan ju nämna att jag i kväll skrivit till förbundsordföranden och undrat vem som författat denna tokiga mening, men har inte fått något svar ännu.  
 
Det är ju roligt att Släkt och Hävd kommer att återuppstå, men vi får väl vänta några månader innan den finns i sinnevärlden?

2009-05-09, 00:04
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Är ni inte lite njugga nu ? Det är väl bra att det (äntligen) görs reklam för Förbundets Årsbok på Förbundets webbplats?
 
hälsningar,
Eva

2009-05-09, 06:07
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Eva,
Tänkte inte på det ... att det varit dåligt med reklamen för SlfÅb i Rötter. För har det varit så?  
Märkligt i så fall. Kan någon förklara varför?
 
Alltså; Utmärkt att det görs reklam för SlfÅb ... men den får inte vara vilseledande - § 10 Marknadsföringslagen  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-05-09, 07:43
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jättebra med reklam för Årsboken!  Det är också jättebra att visa på den spännvidd som finns bland släktforskare, med ett antal fina och värdefulla publikationer.  Att årsboken tillhör de bästa ska framhållas, men varför säga  det enda
 
När jag går in på Förbundsnytt, väljer Skrifter och sedan Släktforskarnas Årsbok, så får jag upp en sida med information, jättebra, men länken på sidan går till gamla Bokhandeln, liten ändring vore bra (till vem skickar man sådana påpekanden, är det någon som läser mail till redaktören?)

2009-05-09, 10:58
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är ju kul att det lönar sig att påpeka felaktigheter!  
 
Nu står det så här på Rötters första sida: Släktforskarnas Årsbok är ett forum för längre och mer djuplodande artiklar om släktforskning och angränsande ämnen.
 
Och jag kan gott hålla med Eva om att det varit för litet skrivet om Årsboken på Rötter och i andra förbundspublikationer.

2009-05-28, 11:12
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Rötters Vänner har nu en bra skylt under annonser på första sidan. Om man trycker på den får man bl a följande information:
Nättidningen RÖTTER ges, sedan 1996, ut på Internet av Sveriges Släktforskarförbund. Den vänder sig både till nybörjare och mer erfarna forskare och har tre huvudsyften: sprida kunskap, skapa kontakt och främja debatt.  
 
Eftersom det här var ett så tidigt internetprojekt tycker jag det vore något att skryta lite mer med, så att de som nu blir vänner känner vilken anrik (=nästan gbg-skämt ;o)
klubb de går med i. Det vore också bra att i en länk (benämnd historia eller liknande) berätta om Håkan Skogsjös pionjärarbete - för det var väl Håkan som själv började med Rötter? Om det var fler inblandade kan de också nämnas.  
Kanske finns det redan en artikel; Skrev inte Hans Egeskog en - eller minns jag fel?
Vänligen,
Olle
PS. Det var själva ... vad det var svårt att stava rätt; Nu har det stått Håkans primärarbete, pionjärbete och till slut pionjärarbete ... Beklagar strulet, men kanske det var någon mening med de olika orden. DS
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-05-28 11:14)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-05-28 12:46)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-05-28 18:27)
Vänligen,
Olle Elm

2009-05-28, 21:48
Svar #15

Carl Szabad

Här är länken till Rötters historia.

2009-06-09, 19:22
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ser att webbredaktören fått ett namn, Niclas Åhlberg. Välkommen!  
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-06-15, 20:36
Svar #17

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll!
 
Jag hittar just nu inget bättre ställe, så om någon moderatvill flytta detta, så varsågod.
 
Vad jag vet så har det ju tagits upp en fråga om nyare fotografier i någon tråd. Jag kommer inte ihåg svaret just nu, men det var väl kapaciteten? som satte gräns för detta? I vilket fall.
 
Skulle man inte kunna skapa en översiktstråd (inget bra namn, jag vet) där man kunde efterlysa folk från sin ungdom och liknande, där man kanske endast har ett foto och litet info om personen utöver man man gjorde igår. Jag vet att någon veckotidning sysslar/sysslat med detta (hemmets veckotidning?)borde inte en sådan sak kunna ligga under Rötter? Bättre spårhundar finns ju inte!
 
Nu finns det ju lite olika sätt att lösa detta ändå, sannolikt bör tilläggas. Fick senast idag ett uppdrag som bara sträcker sig 25 år tillbaka, men ändå!
 
Ibland dyker det ju upp på forumet lite småfrågor av denna typ. Man skall ju inte ta upp levande personer, men det gör ju tidningen också, är det någon skillnad?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-06-16, 10:37
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Patrick!
 
Vi har ju en gräns på 100 år på Rötter. Egentligen vet jag inte skillnaden mellan Rötter (internet) och Veckotidningars tidsgräns. Skillnaden är möjligen att det ena är just internet och det andra är en tidning. För internet gäller nog andra regler. Detta har diskuterats tidigare, men var?
 
Personligen så känns det inte som den typen av efterlysningar hör hemma här.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-06-16, 12:57
Svar #19

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Patrick, om du googlar på ordet efterlysning kommer du att få upp ett antal sidor där jag tror du hittar det du efterfrågar. T.ex. har tidskriften Hemmets Journal en sådan sida. Jag hittade både www.efterlysta.se och www.efterlysning.nu  och det finns säkert flera. Dessutom finns Facebook och Stay Friends. En viktig faktor i detta sammanhang är ju PUL som gör att vi inte kan lägga ut nu levande på våra sidor. Om du vill veta mera om PUL kan du titta på Datainspektionens hemsida.
Vänligen
Ingrid Månsson Lagergren

2009-06-16, 18:21
Svar #20

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Ja där var ju några sidor. Med tanke på att frågan ibland dyker upp så skulle man ju kunna samla dessa länkar under något.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-03, 14:21
Svar #21

Lotta Nordin

När och hur har förbundsledningen tänkt meddela att kansliet är stängt till 28 juli?
 
När stängde kansliet för semester?

2009-07-03, 18:10
Svar #22

Lotta Nordin

Tänk vad bra det skulle vara om någon i förbundsledningen kunde svara, och göra det där frågan ställs.
 
Kanslisidan uppdaterades 15:35 med uppgift om att växeln är semesterstängd till 28 juli (stängt för besök till 27 juli). Ännu senare uppdaterades Rötters förstasida med upplysning om sommarlov.
 
På Rötters förstasida står också att bokhandeln är öppen som vanligt hela sommaren. Och då undrar man ju... Vem sänder ut eventuella beställningar och när? Får man vänta tills efter 27 juli på leveranser? Om så är fallet så bör det väl upplysas om det både i bokhandeln och på Rötter?
 
Och så vill jag gärna ha svar på min andra fråga:
När stängde kansliet för semester?

2009-07-03, 21:11
Svar #23

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det står på Rötter att Bokhandeln är öppen hela sommaren, vill du beställa något är du välkommen att göra det och du kommer att få din beställning på ordinarie leveranstid.  
Kansliet kommer att ha viss bemanning hela sommaren, men under lite olika tider vilket innebär att också mail till info@genealogi.se kommer att hanteras, en del kanske med viss fördröjning p.g.a. semestertider.  
 
 
(Meddelandet ändrat av Stigtomta 2009-07-04 10:06)

2009-07-19, 14:46
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Under Tillfällighetsfynd har jag lagt in nya fynd, men dessa visas ej. Senaste inlägg som visas är ifrån 20 januari 2006...  Likaså när man klickar på visa inlägg senaste veckan så kommer inga fynd upp. Något är galet med denna databas och jag vill fästa er uppmärksamhet på detta.  Likaså skulle jag önska att denna databas lyfts fram mer i Släkthistoriskt forum och även via andra kanaler så att forskare lägger in fynd, eftersom det faktiskt vimlar av dessa i kyrkböcker och andra källor.

2009-07-19, 16:12
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Är det någon som underhåller den databasen överhuvudtaget? Det som läggs in ska väl kollas först precis som i Porträttfynd.
Kunde den databasen var mer användarvänlig? Den är svår att hitta i tycker jag.

2009-07-20, 10:37
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
De viktiga tillfällighetsfynden behöver tas ordentligt om hand då vissa av dessa fynd är hart när omöjliga att finna under ett eget forkarliv; Skulle denna uppgift kunna läggas ut på en moderator och ej belasta förbundets personal? Gärna på någon med stor arkivkunskap. Vad gäller de abonnemang en sådan moderator behöver för att göra kontroller bör en diskussion i så fall tas med förbundet.  
 
Hur tänker Du Chris att den är svår att hitta i?
Det enda jag reagerar på just idag är att det finns både Gränna och Gränna stad, men att uppgifterna under dessa är blandade. Det får räcka med Gränna tycker jag, eller så får någon sortera i materialet.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-20, 11:36
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag är allmänt missnöjd med sökfunktionen i Rötter, porträttfynd är också svår. Några skarpa hjärnor skulle behöva sätta sig och fundera på hur Tillfällighetsfynd skulle kunna ges en optimal sökning - man söker ju ofta något man inte har så precisa uppgifter om.
 
Kanske skulle fler sporras till att sända in fynd om det blev fart på databasen och lite PR? Jag skulle göra det i alla fall, idag missar man ofta eftersom man glömt databasen.
 
Det är jätteintressant att läsa fynden - de skulle behöva mer PR, de är alltför osynliga idag. Kan man, som när det gäller bilder, ha en månadens tillfällighetsfynd med något inlägg som kanske går att forska mera på med gemensamma krafter på AF?
 
(Meddelandet ändrat av izla 2009-07-20 11:38)

2009-07-20, 11:51
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bra idéer Chris!
Det där med månadens tillfällighetsfynd skulle man också kunna skapa diskussioner av i AF; Det skulle kunna bli sådana där roliga race som Du och jag hade omkring Nystierna t ex. Det glömmer jag inte.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-20, 11:53
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, den var kul! Har det hänt något på Nystierna-fronten?
 
Man skulle kunna uppmuntra till liknande samarbeten med att ha månadens fynd. Sammantaget finns mycket kunskap, summan blir större än delarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna