ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2012  (läst 3411 gånger)

2010-11-27, 07:11
läst 3411 gånger

Sten Magnusson

26 november står tydligen barometern/febertermometern på 6937 (26 nov) av 13000. 53,4 %. 13.000 är dock från föregående uppdatering 2 november. Vore väl bättre om antalet Röttervänner uppdaterades samtidigt med antalet användare. Som det nu är tycker jag siffrorna verkar halta en del.
 
Röttervännerna ökar inte! är rubriken på en artikel i senaste numret av Angeläget.
 
Artikelns första stycke lyder söm följer: Antalet användare på Anbytarforum ökar kraftigt, och vi har nu över 13 000 konton, där nyttjandet varierar från många inlägg per dag till något då och då.
 
Andra styckets första mening: Men antalet Röttervänner, som man blir genom att betala 100 kr/år, ökar inte i samma takt.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-27, 09:22
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och som alla ser så stämmer inte rubriken i Angeläget, det verkar vara klippt lite för tidigt, vilket framgår om texten läses
 
Rötters Vänner ökar, men inte i samma takt som antalet konton på Anbytarforum.  Det är rätt, men vi ska komma ihåg att vara Röttervän baseras på en aktiv åtgärd, som är högst ett år gammal, under det att ett konto kan behållas under betydligt längre tid än ett år utan någon form av aktivitet. Det haltar därför lite i den jämförelsen.
 
Jag tycker det är bra att 53,4 % (taget från meddelandet ovan, ej kontrollerat) är Röttervänner, samtidigt utgör resterande 46,6% en bra målgrupp för ytterligare Röttervänner, det finns ju att ta av. Är du, som läser detta, betalande Röttervän? Om inte, gå in på Rötters Vänners sida och läs hur du blir med. Man kan också betala mer än 100 kr i frivillig avgift, det är bra att veta.
 
Vill du engarera dig med spridning av information om Rötters Vänner, kanske i din förening, eller har frågor, så kan du vända dig till rottervan@genealogi.se

2010-11-27, 09:47
Svar #2

Sten Magnusson

Det är lätt att kontrollera procentsatsen. Det är ju bara att dividera uppgivet antal Röttervänner med uppgivet antal användare.
 
Låt säga att det egentligen skulle vara t.ex. 6937/13500. Det skulle i så fall innebära fortsatt minskning procentuellt. Vad jag menar med att det haltar är ju att det uppges ett uppdateringsdatum för Röttervänner men ett annat 24 dagar äldre för användare.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-21, 13:16
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Över 7 000!
 
Den senaste uppdateringen på Rötter Vänners sida Just Nu visar att antalet Rötters Vänner nu är 7 266.
 
Glädjande tycker jag, att trenden är uppåtgående och att det finns så många som är villiga att stödja utvecklingen av Rötter, på en helt frivillig basis. Är du inte Röttervän, kolla på http://www.genealogi.se/rottersvanner/index.htm hur du blir det.
 
Vill du engarera dig med spridning av information om Rötters Vänner, kanske i din förening, eller har frågor, så kan du vända dig till rottervan@genealogi.se
 
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR tillönskas alla Rötters Vänner, din insats gör det möjligt!
 
(Meddelandet ändrat av mats 2010-12-21 14:10)

2010-12-22, 10:21
Svar #4

Sten Magnusson

Uppdateringsdatum för antal Rötters Vänner 2010-12-20. 7266
 
Uppdateringsdatum för antal anbytare 2010-11-02. 13000
 
7266/13000 ger då 55,9 % Rötters Vänner. Är detta verkligen riktigt?
 
Antal anbytare i Anbytarforum skulle alltså inte ha ändrats på nära två månader?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-22, 10:48
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
De två uppdateringarna följer inte varandra så procenttalet är irrelevant, men från den 23 augusti till nu har antalet just nu betalande Röttervänner ökat från 6396 till 7266, en ökning med 870 (över 13%) och det är bra för utvecklingen av Rötter.
 
Rötters Vänner huvudsyfte är att generera intäkter till utveckling av Rötter, och varje ny 100-lapp från en Röttervän möjliggör ytterligare utvecklingsinsatser.  
 
Än en gång: GOD JUL och GOTT NYTT ÅR tillönskas alla Rötters Vänner, din insats gör det möjligt!

2010-12-22, 11:32
Svar #6

Sten Magnusson

Varför kan inte aktuellt antal anbytare anges, likväl som aktuellt antal Rötters Vänner? Förut skilde det på någon vecka, men nu på ca två månader. Är det för att siffran för Rötters Vänner ska se bättre ut i förhållande till antal anbytare?
Har det verkligen inte skett någon ökning av anbytare efter 2/11-2010?
 
Även antalet anbytare borde väl vara minst lika intressant. Om sedan procentsatsen är irrelevant torde väl bero på hur skev statistiken är.
 
Sedan står det i föregående inlägg bl.a. att Rötters Vänner huvudsyfte är att generera intäkter till utveckling av Rötter.
 
Det är väl ändå meningen att intäkterna också ska gå till bl.a. underhåll och drift av Rötter med underavdelningar? Inte bara till nya projekt utan även till de kostnader som krävs för att sköta den här platsen?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-22, 13:14
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Varför så misstänksam, var glad att det går åt rätt håll  :-)
 
Rötters vän blir man genom att aktivt betala, och sedan gäller det ett år, sedan försvinner man om man inte betalar igen. Konto på Anbytarforum får man, sedan är man med utan krav på någon åtgärd, och kan var det länge, så jämförelsen mellan de två haltar en del.  
 
Att huvudsyftet är att genererera intäkter till utveckling innebär inte att det är det enda, en del går naturligtvis till underhåll också, men den kostnaden är ganska konstant så nytillkomna Rötters Vänner genererar möjligheter till nyutveckling eftersom de pengarna hamnar på toppen av intäkterna.  
 
Så, ju fler Röttervänner, desto mer utveckling. Ta chansen, bli med du också (uppmaning till alla som inte redan är Röttervänner)

2010-12-22, 13:21
Svar #8

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
men från den 23 augusti till nu har antalet just nu betalande Röttervänner ökat från 6396 till 7266, en ökning med 870 (över 13%) och det är bra för utvecklingen av Rötter
 
Strålande, ditt ihärdiga kampanjande har nog stor del i detta Mats!

2010-12-23, 11:09
Svar #9

Sten Magnusson

Varför så misstänksam, var glad att det går åt rätt håll.
 
Så här stod det vid uppdateringen i augusti.
 
Nu finns det 12 150 anbytare i Anbytarforum (15 aug). Av dem är 6 396 (23 aug) också Röttervänner.
 
Ska det verkligen vara så krångligt att göra en konsekvent redovisning månad för månad?
 
Jag tycker visst att det är bra om Rötters Vänner ökar i antal, men samtidigt att redovisningen Rötters Vänner i förhållande till antalet anbytare också ska vara med.
 
Annars blir ju månadsstatistiken snedvriden.
 
Säg t.ex. att antalet Rötters Vänner i förhållande till antalet anbytare skulle varit lika högt som när denna statistikserie inleddes. Då var ju siffran 6354 Rötters vänner av 10000 anbytare, d.v.s. 63,5 %. Med den uträkningen skulle det idag behövas 8255 Rötters Vänner av 13000 anbytare för att åtminstone stå på den nivå som gällde 26 februari 2010.
 
Om vi nu utgår från att antalet anbytare ligger närmare 14000 istället för 13000 behövs då 9142 Rötters Vänner för att få en liknande nivå som när det var som högst.
 
Stämmer då antalet anbytare och Rötters Vänner i senaste uppdateringen av febertermometern är det väl knappast tillfredsställande.
 
Jonas skrev f.ö. 25 augusti 2010 i en lista bl.a. 10/4 - 6181 (Annan plats på nätet). Den siffran gällde den uppdatering av febertermometern som då gällde på Rötters förstasida. Det nämndes också på en annan hemsida som inte uppdaterat den uppgiften därefter.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-30, 18:26
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ett riktigt Gott nytt Rötterår tillönskas alla, kanske lite mer till alla som är (eller blir) Rötters Vänner!
 
Det är ett fantastiskt Rötterår som ligger framför oss, vi väntar med spänning på att den tekniska lösningen ska bli klar (att den blir klar är jag säker på) så att Rötters Vänner får tillgång till det fantastiska materialet som finns i Medborgarskapshandlingarna.
 
Och tänk om just jag blir månadens Röttervän, då får jag kanske något extra, undrar om det blir den fina tidningen Släkthistoriskt Forum, eller om det dyker upp nya överraskningar. Det känns nästan som att få möjlighet till julafton hela året, som att vänta på att tomten ska kliva in
 

2010-12-31, 15:38
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tack detsamma Mats, men varför har du lösskägg på bilden? Det är väl inget fel på ditt originaldito

2011-03-28, 12:43
Svar #12

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Jag har nu fått inbetalningskortet till Rötters Vänner.
Där står att betalningen gäller för perioden 1103 - 1103.
Jag hoppas verkligen att jag får vara Röttervän mer än en dag!
 
Mvh/Sylvia

2011-04-02, 10:51
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Sylvia, det hoppas vi alla! Leve Rötters Vänner, ett ÅR i taget!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2011-04-02 10:52)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-04-03, 13:31
Svar #14

Utloggad Lars Sundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:36
    • Visa profil
Sylvia
 
Några inbetalningskort blev felskrivna. Man är givetvis Röttervän ett år.
 
Mvh/Lars

2011-04-03, 13:39
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är lätt hänt, även utanför Lettland, Lars!  
 
Bra med förtydligande förklaring och gott besked av dig!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-04-03, 22:22
Svar #16

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Bra!
Då kan jag lugnt fortsätta att med gott samvete ta del av all kunskap som samlas på detta forum. Och även själv vara aktiv!  
 
Sylvia

2011-05-01, 07:54
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det skulle vara intressant att veta om antalet Rötters Vänner har ökat, genom olika satsningar som mer kampanj för att vi finns eller möjligheter till utnyttjande av specifika databaser?
 
Kanske att synliggöra RV kan ha lika stor effekt, som tillgång till vissa databaser (med tanke på allt strul med inloggningen och folk, som ska sköta om allt detta)
 
Någon som har någon statistik på antalet Rötters Vänner?
Ann-Mari Bäckman

2011-10-13, 16:09
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Trevlig liten artikel om månadens Röttervän.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-01-27, 15:42
Svar #19

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Intressant med en ny databas. Kommer vi att kunna samsöka RV:s databaser framöver?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-02-01, 11:14
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Lägg gärna till Gravstensinventeringen i samsökningen. Det vore perfekt om alla register/databaser (också tillfällighetsfynd, emigrantforum, porträttfynd etc) kunde genomsökas från ett och samma formulär.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-02-01, 17:01
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Fick idag ett mail ang Rötters vänner med en länk ang Årsboken och förhandsbeställning: [color=0000ff]Beställ här om du ej är tidningsprenumerant men vill ha boken![/color] (min färgning)
När jag klickar på länken får jag upp:

Försöker kryssa i för en bok, men blir osäker.
Den gröna cirkeln ang Släktforsk Årsboik är klickbar, men leder endast till en bild.
Tror att man  skall klicka i rutan som ligger tom längst till höger .... för sig själv ....
Kanske detta behöver göras om/kollas så att det inte blir missförstånd.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-02-01 17:04)
Vänligen,
Olle Elm

2012-02-29, 10:25
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nog borde det väl vara möjligt att se till att nuvarande Rötters Vänner får ett mail en eller ett par veckor innan abonnemanget går ut?  
 
Själv upptäckte jag idag att mitt abonnemang/medlemskap gick ut i måndags, och har förstås förnyat detta nu, men en påminnelse hade ju suttit fint. Det är liksom inte något datum som jag håller i minnet.

2012-02-29, 12:58
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kommer inte det automatiskt om man är gammal vän?
Tror jag fick inbetalningskort som betalades direkt.
Kan väl ingen begära att man  
har koll på när ens vänskap går ut?
 
Vänligen ,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-02-29, 18:33
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det vore lättare att hålla reda på när vänskapen upphör om alla gjorde sin betalning i början på året. Nu har jag för mig att vi betalar vid olika tider beroende på när vi gick med som Rötters vän. Jag har ingen aning när min vänskap går ut.
Ann-Mari Bäckman

2012-02-29, 21:39
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Att jag upptäckte att vänskapen tagit slut, var för att jag loggade in på den nya databas-sidan, och där stod att jag inte var behörig att titta på databaserna, för att det var slut.  
 
Kollade då där på Min profil, och där stod när jag betalt senast. Jag har varit med i Rötters Vänner ända sedan det hela hittades på, men har inte fått något inbetalningskort på länge, om än någonsin.  
 
Med den berömda moderna tekniken borde det väl gå att få en påminnelse ett tag innan tiden är ute.

2012-02-29, 22:26
Svar #26

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Jag fick nyligen ett brev med en räkning gällande Rötters vänner, en förnyelse. När jag sedan hade betalt avgiften fick jag ett mail som meddelade att betalningen hade registrerats. Så i mitt fall har det fungerat, jag betalade i början av året förra gången också.

2012-02-29, 23:44
Svar #27

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Elisabeth; är du säker på att du inte fick ett inbet kort med Släkthistoriskt Forum (SHF) nr 5. Med det numret skickades inbet kort för SHF för dem som har prenumeration kalenderår och för de Röttervänner vars prenumeration skulle gå ut i jan eller feb. Möjligtvis att det kan ha fallerat då du kanske får tidningen via din förening och inte har en personlig prenumeration.
 
Alla som är Röttervänner kan, precis som Elisabeth gjorde, se när prenumerationen går ut under min sida i inloggningen till Rötters vänner. Där kan man själv administrera sina uppgifter: adressändra och byta lösenord. Under förutsättning att man som röttervän har meddelat sin mejladress till vår prenumerationstjänst.

2012-03-01, 09:40
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Barbro, exakt, jag fick ShF till min förening, och där var inte något inbetalningskort.
 
Menar du, att jag, som inte har en privat prenumeration på ShF, borde anmäla min mailadress till prenumerationstjänsten? Det har jag inte hört förut, men det kan jag ju kika på.

2012-07-11, 09:53
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Har lite sommarfunderingar om nyttan med att det i profilen, som finns vid sidan om ett inlägg, ska stå om man är Föreningsmedlem eller Registrerad användare.  
 
Orsaken till att man är medlem i en släktforksarförening kan ju vara att man aktivt deltar i en sådan, man deltar inte aktivt, utan vill endast stödja den lokala föreningen eller man får böcker o d billigare.
 
Tidigare var det förbehållet för endast Föreningsmedlemmar att skriva i Förbundsforum, vilket numera är borttaget. Så av den anledningen finns inte någon orsak att meddela vid inlägget huruvida man är en Föreningsmedlem eller inte.
 
Däremot kan jag tycka att det hellre finns en anledning, om det nu ska stå något, att man är en Röttervän, eftersom det har så stor betydelse för den nättidning man aktivt deltar i (Anbytarforum, Porträttfynd). Det blir en reklam för att det faktiskt finns något som heter Röttervän.
 
Någon som vet varför det står att man är en föreningsmedlem eller inte vid sidan om inlägget?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna