ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juni, 2010  (läst 3215 gånger)

2009-09-01, 19:15
läst 3215 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag ser verkligen fram emot att Porträttfynd, ska komma igång igen. Samma sak med Tillfällighetsfynd, där det tydligen inte heller fungerar. Jag har sänt in två kommentarer, men dessa har aldrig kommit in/blivit godkända. Jag skickade ett mail till redaktören förra onsdag, om detta med Tillfällighetsfynd, men har inte fått något svar.
Ann-Mari Bäckman

2009-09-01, 21:30
Svar #1

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Just nu pågår ett intensivt arbete med Porträttfynd, därefter följer alla andra databaser samt en ny databas för gravstensinventeringen. P.g.a. en förestående flytt hos det dataföretag där förbundets servrar står måste arbetet med databaserna snabbas på ännu mera, vår tidsram för arbetet har krymt väsentligt. De som arbetar med detta fokuserar till 100 % på att hinna klart.
 
Vi är mycket tacksamma om förbundets officiella mailadress info@genealogi.se används för synpunkter, frågor etc. Alla mail via den adressen får svar inom några dagar. Oftast redan samma dag.
 
När allt det arbete, som vi nu planerar för är klart, kommer alla att få ta del av ett väsentligt bättre Rötter! Och flera nya databaser.

2009-11-02, 14:23
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det här skrev jag i våras, under annan rubrik.  Tänkte bara påminna om det, även om behovet av pengar inte är så stort längre, så kan ju behovet uppstå framöver.
 
Mina förslag:  Nu borde vi satsa på att lyfta fram Rötters Vänner på ett betydligt mer markant sätt. Jag tycker det ska finnas en barometer som visar hur mycket som kommit in hitills i år, jag tycker det ska skapas en egen rubrik på FF för Rötters Vänner (det finns en gömd under begreppet Rötter idag, men jag vill ha rubriken mer synlig), jag tycker de föreningar som har en stor andel Röttervänner ska premieras med något (deltagande i nästa serie av  Vet du vem du är kanske), jag tycker det ska gå att utmana föreningar eller aktiviteter med vem som är bäst på att få fram nya Röttervänner, jag vill..(det finns mer men nu räcker det tills jag vet att det finns någon som lyssnar)

2009-11-03, 10:54
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Absolut så ska det vara. Det har jag hävdat tidigare också, att man måste lyfta fram Rötters vänner mer. Alla nytillkomna känner säkert inte till hur vi kämpat för att få ett avgiftsfritt AF och då behövs bidragen. De finner väl ingen anledning till varför man ska betala till Rötter Vänner om de ens känner till det? .
 
Jag har ju haft förslaget om att det skulle stå Röttervän í namnrutan, där det står Föreningsmedlem, för alla som bidrar varje år, men tydligen finns det motstånd mot det. I så fall kan man väl ha samma motstånd mot att det står Föreningsmedlem i rutan med namnet. Varför bör man upplysa om det? Där har man ju också bidragit med pengar? Ska de som inte är Föreningsmedlemmar av en eller annan anledning, pekas ut (samma argument mot att skriva ut Röttervän)
Ann-Mari Bäckman

2009-11-29, 22:53
Svar #4

Björn Jönsson

I och med att vi nu har flyttat hela www.genealogi.se till en ny produktionsmiljö, vilket har inneburit en omkodning av samtliga databaser.
Detta är beskrivet tidigare i AF o FF.
 
I detta steg har ingen förändring skett av det du ser på skärmen !
 
Genom att RV nu är frivilligt var vi tvungna att koda om ett antal moduler som var knutna till om medlemmen hade betalt avgiften.
Dess historik är således nu borta.
 
En av förutsättningarna att skapa nya databaser var att vi var tvungna att flytta hela hemsidan till en modern produktionsmiljö med senaste versionen av vår databasmotor.
För att stimulera medlemmarna att betala den frivilliga RV avgiften, vilket vi så väl nu behöver för att gå vidare med bl.a. att skapa nya databaser, kan man som Mats föreslå visa någon form av barometer.
 
Jag skulle uppskatta om fler kommer med realistiska förslag.  
Vi gör något av det bästa förslaget !!
 
Björn Jönsson

2009-11-29, 23:16
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Vad sägs om en vanlig emailkampanj av det enklare slaget? Hos mig, t ex, har planen att betala till RV avancerat till en lapp på skrivbordet, men det har kommit andra lappar ovanpå den...
 
Ett email där man berättar vad som händer, plus en uppmaning att betala till RV, borde väl kunna ge en del. Enklast är då att skicka till alla, oavsett om man betalt eller inte, och formulera texten därefter.
 
Hur är det förresten, om man betalar till RV via bokhandeln, får man då årliga påminnelseemail när det är dags att betala igen?

2009-11-30, 09:58
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Uppdatera sidan om Rötters Vänner.Berätta om vad som gäller, vilka som får påminnelse hur och när. Hur man betalar/ när man kan betala etc
 
Se till att adekvat information kommer med på utskick av fakturor (för tidning och årsbok)
 
Lägg upp en blänkare om RV på Rötters första sida och se till att ny kort blänkare kommer en gång i månaden
 
Nämn RV på ordförandelistan
 
Låt toppbannern på första sidan skifta mellan bokhandeln och RV med korta intervaller.
 
Och, i enlighet med Daniels förslag, nyttja de mailadresser som finns på AF och FF.  Jag har bockat i ett Ja (i min profil) för Nyhetsbrev, men tror mig inte fått ett enda någon gång. Dags att nyttja denna funktion nu!

2009-11-30, 11:44
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför kan man inte göra ett litet jippo av det hela, med t ex förslaget med barometern, som nu har det inkommit xx kr och publicera det en gång i veckan under en viss tid?
 
Jag tror mycket på detta att man ska sporras av något, för att komma till skott med betalningen.
Ann-Mari Bäckman

2010-02-26, 15:47
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nu finns barometern, jättebra. Kul med aktiviteter för Rötter-vänner - det borde dra folk att man får något extra.
Vi ser fram emot de nya inslagen på Rötter

2010-02-26, 15:48
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Nu har det hänt.  Barometern har kommit och nu gäller det att se till att den måste uppdateras. Ju fler som propagerar för Röttervänner, desto bättre.  Och ju fler som betalar, desto mer kan göras på kortare tid.  
 
Är du inte Röttervän, så bli det,...nu!

2010-02-26, 16:23
Svar #10

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Var finns denna Barometer? Är det kanske bara vissa utvalda som får se den?  
(Jodå, jag är Röttervän, men ser den ändå inte.)

2010-02-26, 16:30
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bravo! Det här var ett bra initiativ för att påminna alla om att bli Röttervänner!  
 
Carin!
 
Barometern finns på Rötters första sida!
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2010-02-26 18:20)
Ann-Mari Bäckman

2010-02-26, 16:41
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och tänk på att även föreningar kan bli Röttervän.  Är din förening det?

2010-02-26, 17:59
Svar #13

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Måste vara blind på någon del av ögat, för jag hittar ingen barometer på Rötters första sida. Var någonstans ska jag börja leta?

2010-02-26, 18:11
Svar #14

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Carin,
 
Rötters framsida
 
Mvh /Ricke

2010-02-26, 18:12
Svar #15

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Här   http://www.genealogi.se/
och några cm nedanför rubriken Röttervän -du gör det möjligt!

2010-02-26, 18:48
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om det är problem, ladda om sidan (tryck P5 eller liknande) eftersom sidan kan ligga cache-lagrad (den spars i datorns minne och datorn förstår inte att det finns en ny sida)

2010-02-26, 19:46
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-02-27, 13:56
Svar #18

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Nu ser jag den. Konstigt att den inte dök upp igår. Har ändå ställt in alternativet att kontrollera om det finns senare versioner av lagrade sidor varje gång jag besöker webbsidan. Det verkar inte alltid fungera, för det har hänt någon gång tidigare att jag inte fått fram den uppdaterade sidan. Gick ändå in på förstasidan flera gånger igår, utan att den uppdaterades. Får försöka komma ihåg att välja uppdatera i fortsättningen.

2010-02-28, 11:12
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den finns kvar idag också  och är en påminnelse om att vi kan göra ett aktivt val att stödja utvecklingen av Rötter och alla de fantastiska resurser som finns där att användas av oss alla.
 
Du vet väl att allt som kommer in går oavkortat till utvecklingen av Rötter, där det finns stora möjligheter till förbättringar. Jag är säker på att det kommer att synas förändringar, ibland små, ibland större om vi bara ser till att de som håller på kan slippa fundera på pengar utan kan satsa all energi på den framtida utvecklingen. Det är där, och inte på kringaktiviteter, deras energi ska läggas ner.
 
Tänk på överskriften på första sidan  Det är du som gör det möjligt
 
(Meddelandet ändrat av mats 2010-02-28 11:49)

2010-03-02, 12:08
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Borde inte antalet nya medlemmar under till exempel senaste månad/olika månader synas med en annan färg?  
 
Allt för att sporra fler nya medlemmar, men oxå för att vi andra ska se hur utvecklingen går!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-03-02, 13:21
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Mycket bra idé!  Det framför vi till den som gör barometern, och som säkert läser detta.

2010-03-08, 16:53
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om du missat första sidan på Rötter, så får du ny chans här
Så här står det
 
Knyt kontakten med andra Röttervänner på Facebook.
 
Klicka bara på länken  
http://www.facebook.com/pages/Solna-Sweden/Rotters-Vanner/352589194167?ref=nf&v= wall

2010-03-24, 13:21
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Febertermometern - även känd som barometern - på Rötters förstasida visar som bekant hur många Rötters Vänner är för tillfället.
 
Just nu - eller i varje fall vid den senaste uppdateringen - sägs de vara 6.531, varav 177 ska ha tillkommit under perioden 26/2-10/3.
 
Men hur är denna summa framräknad? Eller m.a.o.: Vilka ingår i de 6.531?
 
De senaste 177 har naturligtvis betalat i år, men gäller det alla de andra också? Eller är de 6.531 alla som står på utskickslistan för nya inbetalningskort, d.v.s. också de som betalade förra året, men ännu inte har förnyat sin avgift i år?
 
Om det är det sistnämnda: Hur många har då betalat i år?
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-03-24 13:27)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-24, 22:38
Svar #24

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det är så många som är aktiva Röttervänner just nu. Röttervän är man ett år i taget från det datumet man har betalat. Det tillkom många nya Röttervänner under andra halvåret 2009. Det kan därför bli så att barometern eller termometern både kan öka och minska under ett kalenderår. Ny avstämning kommer att ske någon vecka in i april. Alla som är Röttervänner får ett nytt inbetalningskort när perioden är på väg att gå ut.

2010-05-31, 14:36
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det gamla önskemålet om ett chattforum är åter på tapeten i AF. Varför skulle man inte kunna låta endast Röttervänner ha tillgång till ett sådant forum, som en favör för det bidrag man gett? Det skulle nog locka fler att bidra med pengar till Rötters vänner, just av den orsaken att man känner att man får något mer än att vara en icke Röttervän.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-05-31, 19:11
Svar #26

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Såsom Röttervän vill jag personligen inte ha en chatt. Men många tycker kanske det är en bra idé. Men för övrigt finns Rötter på Facebook har jag sett nånstans. Räcker inte det??

2010-05-31, 19:57
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Rötters vänner finns på Facebook, och det gör även Sveriges Släktforskarförbund och en hel del släktforskarföreningar, såsom GF, SSGF, G-gruppen etc
Det finns en del skrivet på Röttervänssidorna (åtkomliga från Rötter) om kommande planer. Dock inget om chat

2010-05-31, 21:36
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag är inte heller så intresserad av ett chattforum, men tydligen finns det andra som är det. Om nu allt detta finns på Facebook, kanske det är idé, att upplysa om detta för dem, som har önskemål, om ännu ett chattforum.
Ann-Mari Bäckman

2010-06-16, 11:44
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På Rötters förstasida kan man i dag läsa följande:
 
Tidigare i år utlystes en tävling mellan föreningar där det gällde att skaffa flest nya till Rötters Vänner. Vinnare blev Västerås Släktforskarklubb...
 
Det föranleder några frågor:
 
1) När och var utlystes den tävlingen? Jag kan inte hitta något i Rötter, varken på förstasidan eller i nyhetsarkivet, inte heller i något av årets nummer av Angeläget.
 
2) Vilken tidsperiod omfattade tävlingen?
 
3) Hur många vänner värvade den vinnande föreningen? Det står inte i artikeln i Rötter.
 
4) Hur många vänner värvades totalt av föreningarna under tävlingsperioden?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna