ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2009  (läst 1972 gånger)

2008-02-06, 15:44
läst 1972 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ted skriver idag Läs mer om Rötters vänner....... som uppdateras med ny information under dagen
 
Jag hoppas vi får en förklaring då! Dagen är inte slut än
Ann-Mari Bäckman

2008-02-06, 16:08
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Någon frivillig gåva är det ju inte tal om.
Annars är det som förut att man betalade 100:- för att få användarkonto
 och emailavisering.  
De flesta har säkert betalat den frivilliga gåvan tidigare för dessa förmåner och för att stödja AF.
Nu ingår ju även förmånen att få skriva och svara på frågor också.
Så långt är det ok. om det är ett styrelsebeslut.
 
Men Förbundsforum anser jag att alla medlemmar i någon släktforskarförening skall ha tillgång till fritt. Det betalas ju en summa till Förbundet för varje medlem och de bör ju ha rätt att diskutera förbundsfrågor i sitt eget förbund utan fler avgifter.
 
Är det så att man vill fånga in en ny grupp, som betalar?
De som inte använder Anbytarforum men vill diskutera förbundsfrågor?
Eivor
 
(Meddelandet ändrat av Ema den 06 februari, 2008)

2008-02-06, 16:20
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor!
 
Inte jag! Jag skänkte pengar som bidrag till att utveckla Porträttfynd! Nu är det slut med det!
Ann-Mari Bäckman

2008-02-06, 16:32
Svar #3

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ann-Mari,
 
Alla har väl sitt eget intresseområde, men det ingår ju i paketet AF.
Tråkigt att Du inte vill fortsätta, det har varit kul med Dina frågor om bilder.
Du kanske skall tänka en gång till ?  
 
Hälsn. Eivor

2008-02-07, 16:13
Svar #4

Ulla Bagge

Ann-Mari!
 
Verkligen trist om du slutar medverka på AF!
Din bildhantering, kommentarer och idoga letande av hittebarn och mycket mera är minst halva nöjet med AF.
 
Jag har också tänkt tanken emellanåt. Tycker att AF ska vara avgiftsfritt.
Och frivilligt stöd till Rötters Vänner för den som vill ge en slant till utvecklingen.
Fast jag ska försöka gå den långa vägen via en motion till de föreningar jag är medlem i där inte inlämningstiden redan har hunnit löpa ut. Förhoppningsvis är det dom som varit raskare och redan fått iväg sina synpunkter, så att det kommer upp och kan behandlas på Förbundets årstämma i augusti. Om tillräckligt många i föreningarna vill ändring, är så möjligt redan till hösten.
Till dess kan man ju också protestera, även i det tysta, genom att inte göra inlägg i AF. Det kommer att märkas, tror jag. Hälsningar Ulla

2008-02-07, 18:42
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor och Ulla!
 
Det är roligt att ni uppskattar det arbete jag lägger ned på Porträttfynd, vilket gör att jag hittar intressanta foton att ta upp till diskussion.
 
Jag har bestämt mig att inte betala till AF och inte heller vara någon Röttervän. Det är mycket möjligt att jag ändrar mig framöver, om vi användare blir behandlade på ett trevligare sätt.
Ann-Mari Bäckman

2008-04-21, 10:14
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var diskuterar men Rötter i allmänhet? Jag finner inget lämpligare ställe att ta upp denna sak, som handlar om Debattsidan, än här.
 
För ett tag sedan skickade jag in ett inlägg till debattsidan, där jag framförde mina synpunkter om att man skulle annonsera om nya debattinlägg på Rötters förstasida, lika som man gör med ordförandes veckobrev. Bara för att synliggöra de sällan framförda debattämnena, som annars glöms bort av många.
 
Det togs naturligtvis inte in och i och för sig var det väl mer ett önskemål än ett debattämne. Idag har redaktören synliggjort Mats Ahlgrens debattinlägg på Rötters förstasida.
 
Redaktören! Tack för det!
Ann-Mari Bäckman

2008-05-20, 12:04
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad jag förstår så är det vissa som skriver här i AF/FF, som lever på sitt gamla-rötter-vänner-bidrag. Hur många är de?
 
Visst var det ca 5000, som betalt till Rötters vänner? Var är alla dessa? Hur kan det komma sig att man betalar och aldrig skriver? I AF kan man ju läsa gratis.
 
Anders B kan inte du göra en enkät om vilka som betalat till Rötters Vänner, men aldrig skriver i AF? Det skulle verkligen vara intressant!
Ann-Mari Bäckman

2008-05-20, 14:14
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det kan väl vara värt en 100-lapp om året att få följa diskussionerna, och alltid får man veta något märkligt med hjälp av någon som sitter lite närmare makthavarna än vi vanliga dödliga. Jag tänker på det som Lena A Löfström berättade under Förbundsforum igår.
 
Det är nog lättare sagt än gjort för Anders att göra den enkät du ber om, Ann-Mari! För inte får väl förbundskassören eller bokföraren lämna ut namn på vilka som betalat för det ena eller det andra hos förbundet.
 
Mvh
Ingegerd

2008-05-20, 14:29
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingegerd!
 
Om jag fattat saken rätt så är det gratis att delta i FF numera, men om det var det man var intresserad av tidigare, så kostade det ju 100 kr. Helt rätt.
 
Nej, en enkät besvaras frivilligt av den som vill svara! En fråga, typ, Du som betalat till Rötters Vänner (ja, det kallas så!!) går du in och skriver i AF? Jag syftar på de minienkäter, som Anders tidigare gjort på sin hemsida. Inte hade jag tänkt att man skulle skicka hem dessa enkäter till folk.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-20, 15:00
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Förlåt, Ann-Mari!
Jag tänkte bakvänt och läste in för mycket i ordet vilka (tänkte rent konkret att han skulle fråga efter namnen).
 
Mvh
Ingegerd

2009-01-26, 14:45
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om nu Rötters vänner införs igen, d v s att man frivilligt bidrar med pengar, istället för att ha kvar den obligatoriska avgiften, så skulle jag föreslå att det under användarnamnet i AF, skulle stå Röttervän, om man bidragit med pengar.
 
Alltså som exempel:
[color=0077aa]Ann-Mari
Bäckman[/color]
ines
Föreningsmedlem
Röttervän
 
Det kanske skulle sporra andra att också ge sitt stöd till Rötter!
 
En bra idé, visst?
Ann-Mari Bäckman

2009-01-26, 15:18
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jäpp, det var en bra idé!
Man kan ju ha som i USA: brons, silver och guld. Ju mer man ger desto bättre grad.

2009-01-26, 15:55
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, fast alla bidrag är lika goda. Jag vet inte hur den känner det som bidagit med sin sista hundralapp och får kanske brons och en rik knösus, där några hundralappar hit eller dit inte spelar någon roll, får guld för några hundralappar till.
 
Det är svårt att säga, men alla knep, som gör att andra sporras att bidra är bra. Så det kanske är bra med metallförslaget också.
Ann-Mari Bäckman

2009-01-26, 17:54
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Varför nöja sig med guld, silver, brons (som man har i USA?) när man kan ha summan i klartext så alla kan se hur mycket man betalt!  
 
Anders Berg
(Zzz)
Föreningsmedlem
Röttervän
123.560 :-
 

2009-01-26, 18:23
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lite skämt alltså!
Men man kunde ha någon form av aktivitetsnivå fast jag vet att det inte är så populärt heller. Dock vore det bra om man kunde visa vilka som är mycket aktiva och därmed bidrar till AFs verksamhet genom att svara på frågor. Idag finns ingen officiell belöningseffekt även om man får många mail.

2009-01-26, 19:18
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris, menar du endast de, som betalt till Rötters vänner då, förstås?
 
I ett annat diskussionsforum, som jag är med i så blir man brons- silver- eller guldmedlem efter antal inlägg man gjort. Nu har jag för mig, att man för att bli guldmedlem behövde bara göra ett fåtal inlägg. För min egen del, så känns inte detta så viktigt.
 
Kanske de som deltagit länge eller gjort många inlägg i AF kunde bli presenterad med bild kanske och helt kort om personens släktforskarbana på Anbytarforums eller Rötters första sida, som MÅNADENS RÖTTERVÄN. Det finns faktiskt många, som idogt svarar på frågor år ut och år in under de olika landskapen utan att göra så stort väsen av sig, men som borde premieras. Vi andra kan då komma med förslag, vem vi vill se på förstasidan.
Ann-Mari Bäckman

2009-01-27, 10:00
Svar #17

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det finns ganska många forum där användarna kan markera att man uppskattat ett inlägg eller en kommentar. Jag tycker det känns bra att kunna ge en sån uppskattning utan att skriva en särskild kommentar om det. Samtidigt vet jag att sådana system har många bieffekter. En del blir missnöjda då Kalle fick fjorton klick och jag bara fyra...
 
Jag tycker Ann-Maris förslag att lyfta fram enskilda användare med en liten presentation och intervju på första sidan är trevlig. Även om den inte heller lär vara fri från möjligheten att kritisera. (Varför presenteras Lisa, men inte Nisse...) Den idén funderar jag på att stjäla!  :-)
 
Den som driver något med målsättningen att aldrig kritiseras lär inte åstadkomma mycket.

2009-01-27, 19:25
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I sådana här belöningssystem beror ju allt på hur aktiva anmälarna är, precis som vissa är väldigt generösa med gåvor, medan andra är mer återhållsamma. Så då beror det på vem man så att säga hjälper, för att få en stjärna i kanten . Har man oturen att bara hjälpa de snåla, ja då får man inga lovord alls. Så visst kan det bli som du säger Anders, att det kan bli funderingar på varför får inte jag.
Ann-Mari Bäckman

2009-06-07, 18:29
Svar #19

Utloggad Susann Sannefjäll

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2011-12-03, 10:49
    • Visa profil
För ett tag sedan gjorde jag något som jag aldrig tidigare har gjort. Jag betalade en slant till Rötters Vänner, tänkte att det kunde jag minsann göra nu när Anbytarforum blivit fritt igen.
Vad jag nu funderar över är att skall det inte på min profil (eller vad man nu kallar det hela) ha en liten notering om att jag har gett ett bidrag till Rötters Vänner. Eller är det bara jag som inte ser det själv....
Och är det så att någon här har skrivit om detta tidigare så ber jag om ursäkt för detta inlägg. Men det är inte alltid så lätt att hänga med i alla trådar här.

2009-06-08, 09:11
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Susann!
 
Nej det noteras inte, men jag har flera gånger framfört mina önskemål om, att det skulle synas i vänsterkanten att man är en Röttervän. Det är bra att det är fler, som tycker så. Främsta skälet till varför jag tycker att det ska framhävas, är att det då kan locka fler till att betala. Vem vill inte ha en guldstjärna i kanten  eller kan hon betala, så kan jag.
Ann-Mari Bäckman

2009-06-08, 11:25
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Man kan ju själv skriva i sin användarprofil att man är medlem i Rötters Vänner.

2009-06-08, 18:48
Svar #22

Utloggad Susann Sannefjäll

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2011-12-03, 10:49
    • Visa profil
Ann-Mari, nu vet jag att det inte var hos mig det var fel.  
Tord, ja det kan man ju göra, tänkte inte så långt.
Tack båda för svar.

2009-06-08, 21:32
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, nog kan man skriva in det i sin profil, men jag tycker det ska vara synligt under namnet, eftersom man knappast är och klickar på namnen titt som tätt.
 
Nej, man ska framhäva Rötters vänner på alla sätt, så att det lockar fler att bidra. Man ska inte behöva leta sig fram, som tidigare, på krångliga vägar, för att kunna betala, eller klicka på namnen för se om någon betalat. Det ska räcka med en hastig blick åt vänster för att se vilka som är en Rötter vän.
Ann-Mari Bäckman

2009-06-08, 22:26
Svar #24

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Kan hålla med om att det vore bra med en liten markering i marginalen att man har betalt till RV, men debiteringssystemet är ju dessvärre frikopplat från kontodatabasen i Anbytarforum. Omfattningen på den tidigare manuella administrationen var ju en av anledningarna till att avgiften togs bort.
 
Kanske den nye webmästaren med tiden kan fixa ihop en automatisk funktion för detta men jag tippar att det finns saker med högre prioritet.

2009-06-09, 11:24
Svar #25

Lotta Nordin

Att det ska vara enkelt att hitta till information om Rötters Vänner och hur man – om man vill – ska kunna bidra med en hundralapp, är en sak. Men vad har enskilda användare för nytta av att se vilka som har betalat och vilka som inte gjort det? Ren nyfikenhet? Vill man ”skylta” med att man har betalat till RV så är det, som sagt, enkelt att uppge det i sin användarprofil, och då är det också valfritt om man vill ”skylta” med det eller inte. Man kan till och med lägga in en direktlänk till RV-sidan i sin profil om man vill hjälpa till med marknadsföringen.
 
Sedan kan man ju också fråga sig vart pengarna går. All information om det som finns på sidan Rötters Vänner är ju gammal när det gäller vad pengarna har gått till. Att det står att pengarna ska bidra till ”den allmänna utvecklingen av Nättidningen RÖTTER” och ”Tack vare bidragen kan vi skapa fler databaser, hjälpmedel och funktioner till gagn för släktforskningen”, är ju inte heller något nytt, och på dom senaste fem(?) åren har det inte hänt någonting, trots utlovande av ett ”nytt” Rötter, nya databaser och uppdateringar av gamla. Vad är det som säger att det kommer att hända något nu?  
 
Jag har sedan 1999 betalat hundralappen, förutom 2007 då jag fick ett makulerat inbetalningskort. Jag kommer dock inte att betala igen förrän jag ser att något verkligen händer, och att förbundsledningen och funktionärer slutar behandla användarna/medlemmarna som antingen luft eller som något katten har släpat in (ursäkta, alla katter!).

2009-06-09, 12:51
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lotta!
 
Se mitt inlägg 8/6 kl 9:11 varför jag tror att det är en fördel med att visa att man betalat, eftersom jag vill att det ska vara fritt att delta utan tvång att betala. Däremot så är det en fördel om så många, som möjligt bidrar frivilligt med pengar till Rötters vänner.
Ann-Mari Bäckman

2009-06-09, 14:11
Svar #27

Lotta Nordin

Ann-Mari,
jag förstår hur du menar, men jag delar inte din åsikt.  
 
Det är ju inte frågan om att ”ösa” in pengar bara för det stora nöjet att göra det och för att det är frivilligt. Det är inte heller en fråga om ”kan hon/han betala, så kan jag”.
Att vara en Röttervän ska ju innebära just det, att man är en vän av Rötter med dess innehåll och gärna bidrar till ”den allmänna utvecklingen av Rötter” och skapandet av ”fler databaser, hjälpmedel och funktioner”. Men då måste det ju också verkligen ske en utveckling av Rötter och komma till fler databaser m.m., samt att det som redan finns ska uppdateras. Det  krävs alltså en motprestation från förbundets sida, en motprestation som det inte har synts röken av dom senaste fem åren - snarare tvärtom - trots att dom hela tiden har fått in stora belopp till RV (förutom 2007).  
 
När den ”frivilliga obligatoriska” avgiften infördes var det många som ansåg att det blev för mycket pengar att lägga ut för sin släktforskning, med medlemsavgifter och annat. Kanske finns dom kvar och har samma åsikt, även om bidraget nu verkligen är frivilligt? Och hur kommer dom att betraktas om det inte finns något ”kvitto” under deras namn? ”Den där snåljåpen har inte betalat”? Jo, det finns folk som reagerar så också.
Att det står ”Röttervän” under namnet underlättar ju inte heller för någon att lättare hitta mer information om RV, det är ju snarare bara upplysning för dom som redan vet vad det är att någon har bidragit med en hundralapp.
 
Jag anser alltså att det ska vara frivilligt att bidra med en hundralapp och det ska också vara frivilligt om man vill ”skylta” med det.

2009-08-30, 11:35
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Nu händer det
Det har tidigare framförts kritik avseende utvecklingen av Rötter och dess olika databaser, en i mina ögon berättigad kritik.
 
Men nu är det annorlunda. I Falköping presenterades en bakgrund till dagens läge och en ambitiös, men realistisk, planering avseende framtiden. Det var en imponerande framställning, för första gången finns det en insikt i vad som måste göras, en plan för hur det ska göras och en resurstilldelning som möjliggör detta. Resurserna finns i form av kompetens inom beställardelen, inom tillverkningen och att det finns budgetmedel avsatta.
 
Jag ser fram mot att det publiceras, på Rötter, en sammanfattning av den plan som finns, som kommer att ge oss alla en möjlighet att se när vi kan förvänta oss förändringar.
 
Naturligtvis är det en förutsättning att den liggande budgeten kan hållas och då kommer definitivt vi alla in i bilden. Ett bidrag till Rötters vänner gör att vi tillsammans kan öka säkerställandet av utvecklingen.
 
Så, vare sig du redan är Röttervän eller inte, köp hur många prenumerationer du vill i Rötters Bokhandel eller sätt in valfri summa på Plusgiro 15 86  22 -1 eller Bankgiro 462 - 8848. Glöm inte att skriva ditt namn, adress och gärna e-post.

2009-08-30, 16:23
Svar #29

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Man fylls av onda aningar när man ser att Mats skrivit på FF, men den här gången var det en god nyhet. Mycket god t. o. m. Så länge som vi väntat på detta! Nog är det värt en glad gubbe med sol:  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna