ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötters vänner  (läst 3170 gånger)

2014-01-13, 18:41
läst 3170 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ok - om jag formulerar mig på annat sätt; Vi som inte är så kunniga behöver hjälp att förstå vad som inte fungerar just nu. Därav min ide med Då och Nu. Är den helt befängd behövs den sannolikt inte.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-13, 19:33
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Man kan motionera om att lösningen bör möjliggöra att nå de uppsatta målen, och då med beskrivning om vad som inte fungerar. Och bevisligen vet inte alla det :-)
 
Sedan kan det gälla porträttfynd i sig, eller kanske även andra databaser

2014-01-14, 11:12
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Vi får hoppas att det mesta av problemen är lösta till den 15 mars, släktforskningens dag har ju Porträtt som tema.

2014-01-14, 12:11
Svar #3

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
I debatten kan man få intrycket att Porträttfynd inte fungerar alls. Så är det inte! Porträttfynd fungerar alldeles utmärkt att registrera fotografier i, att kommentera dem och att söka i materialet. Det tillkommer nya fotografier dagligen som vår moderator tar hand om. Allt fungerar som tidigare till ca 95 %. Resterande är sådant som några dedikerade porträttfyndsanvändare saknar från den gamla versionen. En del av detta kommer att åtgärdas, inom rimlighetens gräns. Nina arbetar på det och kommunikation pågår mellan Ann-Marie och Nina om det sedan ett bra tag.
 
Jag vill gärna föreslå att man, innan man uttalar sig, sätter sig in i hur Porträttfynd fungerar. Debatten får annars en slagsida där till slut det blir som ett mantra att inget fungerar och det är mycket olyckligt. Testa gärna själv med att lägga in ett fotografi!

2014-01-14, 13:38
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Barbro!
 
Där kommer det igen! Testa gärna själv att lägga in ett fotografi. Det handlar ju inte enbart om att lägga in ett foto. Det fungerar alldeles utmärkt! jag har visserligen inte provat det själv, men ingen verkar klaga över det.
 
Jag kommer att redogöra för det som försvårar för oss som intresserar sig för det som är en del av Porträttfynds syfte, nämligen att få korten identifierade.
 
Snälla, lägg inte skulden på misslyckandet på det nya Porträttfynd på mig! Jag har fått testa Porträttfynd innan det presenterades och nämnde flera problem, som jag kunde se då. Nästa gång jag fick testa igen, var de flesta saker jag påpekat kvar. Jag har ingen aning om hur många vi var, som fick testa Porträttfynd och jag hoppas det var fler än de två jag föreslog.  
 
Att jag har skickat mail till Nina stup i kvarten (inte roligt för henne) under tre månaders tid, innebär inte att alla de fel jag påpekat har åtgärdats. Då skulle jag väl inte haft någon anledning att klaga, eller hur?
 
Du nämner att kommunikationen pågår mellan mig och Nina. Frågan är hur många frågor som: tror du att det går att ändra på det och det..., jag kan ställa till henne, när jag samtidigt vet, att det är de två punkter som nämns på startlistan i Porträttfynd, som ska åtgärdas. Sedan är det finito. Jag har ju också min stolthet och att ansätta någon med frågor om problem, som ändå inte ska åtgärdas, känns inte okej.
Ann-Mari Bäckman

2014-01-14, 13:59
Svar #5

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
För den oinvigde, så här kan man t ex jämföra två fotografier, genom att ladda upp dem bredvid varandra:
 

2014-01-14, 17:30
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Barbro,
Följer diskussionen med stort intresse, dels för att jag försöker förstå, dels för att jag värnar om Portträttfynd.
Hur skall ovanstående uppfattas? För den oinvigde, så här kan man t ex jämföra två fotografier, genom att ladda upp dem bredvid varandra: Hur hänger det ihop med den övriga diskussionen om eventuella problem? - som åtminstone jag försökt att sätta mig in i, dels genom att fråga, dels genom att lägga in nya kort - bl a det till vänster ovan.  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-14, 18:59
Svar #7

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Många som läser debatten om porträttfynd har inte arbetat med porträttfynd och känner då inte till att det finns finesser, bl.a. att man kan ladda upp två kort bredvid varandra för att titta på likheter och kanske på så sätt identifiera personer. Jag kan inte se annat än att detta måste underlätta identifieringen.

2014-01-14, 19:41
Svar #8

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Den funktionen fanns ju även tidigare i Gamla Porträttfynd!  
Då fanns bilderna nummer också med - som klickbara länkar, vilket är nödvändigt.
Anmäl gärna bristen till nyarotter@genealogi.se.

2014-01-15, 23:21
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
För de som vill lära sig lite mer om de problem och möjligheter som finns med Porträttfynd rekommenderar jag att läsa inläggen som finns under Förbundets databaser/Porträttfynd.  Ger en nyanserad bild.

2016-05-06, 12:37
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har alltid värnat för att man ska bidra till Rötters Vänner, men hur går med det viljan att bidra nu, när Anbytarforum fungerar så otillfredsställande och kanske många har dragit sig ur att svara eller ställa frågor?


Själv har jag bidragit med pengar, men min stora hobby Porträttfynd fungerar ju. Dessutom brukar jag använda mig av de databaser, som finns att tillgå, som Röttervän. Skulle jag ha tillhört den grupp, som hjälper frågande i Anbytarforum, så tror jag inte viljan skulle ha funnits att skänka några pengar alls. Hur tänker ni andra om det här?
Ann-Mari Bäckman

2016-05-06, 20:30
Svar #11

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Hej!

Jag har hållit på med släktforskning några år och har, för att lära mig mera, då och då hjälp andra med deras problem. Men den nya ordningen gör att jag tröttnar mer och mer. De just nu aktuella senaste inläggen ser ut som bifogad bild. Just det är inget som jag behärskar och skulle kunna vara behjälplig med. Slår jag på senaste dygn finns bl.a. Sven Palms förfrågan som ser ut som om den vore ny. Men under den ligger ett antal svar så det inlägget är inte aktuellt för mig.

Du frågar om jag skulle vara beredd att också fortsättningsvis betala och hjälpa andra i deras problem.

Årsbeloppet för Rötter är jag i och för sig beredd att betala under förutsättning att jag på ett enkelt sätt kan hitta de inlägg som verkligen är nya och som det kan vara aktuellt att närmare undersöka. Men självklart är lusten mindre nu, i synnerhet som jag inte har tillfälle att sitta längre stunder utan går in när jag tycker det är lämpligt.

Förhoppningsvis kommer de som arbetar med Anbytarforum att kunna reda upp problemen inom en nära framtid. Den som väntar får se; men om det tar för lång tid har jag mer produktiva sysselsättningar än att söka nya inlägg.

Lasse

2016-05-06, 20:54
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Någon Rötterkostnad finns det inte idag, det är helt gratis att använda Anbytarforum, porträttfynd etc

Rötters vänner är mest till för att stödja uppbyggnad och underhåll av alla de funktioner som finns, en helt frivillig avgift.  Att blanda ihop en nödvändig uppgradering med viljan att stötta allt det som finns och fungerar känns främmande. Drar vi det till sin spets så kan ju förbundet lägga ner vilken del som helst för att spara pengar, eller hur ska en minskning hanteras?

2016-05-06, 20:55
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det är kanske redan känt, men mm man vill se nya inlägg (dvs sådana man inte själv har läst) så är det kanske bättre att använda standardsidan för detta, i alla fall tills dess "Nytt senaste dygn" mm är reparerat.

http://forum.genealogi.se/index.php?action=unread;start=0

Nås även via "Nya olästa ämnen" på din personliga meny.

2016-05-06, 22:52
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil

 Nu tänker jag på de som ev har lämnat AF och sökt sig till andra ställen. De lär ju inte bidra med pengar till Rötters Vänner, om de nu har gjort det tidigare.

Vi får väl hoppas, att det inte är så.
Ann-Mari Bäckman

2016-05-07, 10:04
Svar #15

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
I enlighet med den gamla regeln: "Man överger inte en vän i nöd" betalade jag som vanligt min hundralapp i förra veckan. Det har visserligen hittills inte funnits något matnyttigt för mig i Nya Anbytarforum, men det händer ibland att jag smyger  mig in i det Gamla för att kontrollera någon gammal uppgift.
Sedan får jag se, hur läget är om ett år. Det ser inte lovande ut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna