ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2008  (läst 2266 gånger)

2008-01-20, 12:50
läst 2266 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Skall Rötters Vänner finnas kvar, när det blir obligatoriskt med avgift för AF?
Den frivilliga delen alltså.
 
Hälsn. Eivor

2008-01-20, 13:55
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundsstyrelsen kommer att diskutera detaljerna kring Rötters Vänner vid sitt nästa möte den 1-2 februari, varför jag ber att få återkomma med besked i frågan efter detta datum.
 
TED

2008-01-20, 14:48
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack för svaret, Ted
 
Hälsn. Eivor

2008-01-22, 13:36
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag fick just en faktura för Rötters Vänner som avser 2008 på 100:-
 
Det är förstås väldigt bra att få veta vad man egentligen köper, så jag väntar nog till beskedet efter styrelsemötet 1-2 februari. Det är inom förfallodagen.
 
Kommer t ex en avgift för Anbytarforum att ingå i Rötters Vänner, och kommer eventuella avgifter för andra tjänster i Rötter att göra det? Vad kommer att skilja Rötters Vänner från ett betalkonto på Anbytarforum?

2008-01-22, 21:04
Svar #4

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
I min fråga i första inlägget ovanför, svarar Ted Rosvall att avgiften via Rötters Vänner skall diskuteras på styrelsemötet den 1-2 februari.
Jag betalar ingenting förrän det blir klarare uppgifter om vad det gäller.
Instämmer med övriga här.
Det verkar dåligt med informationen mellan personalen, när en säger si och en skriver så...
Det ger ett rörigt intryck.
Hälsn. Eivor

2008-01-22, 21:21
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag har heller inte fått inbetalningskort, varken men snigelpost eller e-post.
 
Men det kanske är tur för något mer oklart får man nog leta efter.
 
Förbundskassören säger:Rötters Vänner årsavgift 2008 som berättigar till deltagande i anbytarforum och förbundsforum
 
På AF står det: ...tills vidare alldeles gratis och Det finns planer på att börja ta betalt för användarkontona inom några månader....
 
Å tredje sidan så har jag hört att vi ska betala vännerna som vanligt och om/när det blir betalsite så har vi våra 100 kronor tillgodo.
 
Fast å fjärde sidan... om jag betalar 100 kronor nu för att jag vill stödja Rötter men, av någon okänd anledning, inte alls vill betala 400 kronor till den dag då någon bestämt att det ska kosta 500 kronor att få titta på AF och FF, har jag då om några månader förlorat 100 kronor till ingen nytta? För inte betalar de väl tillbaks slantarna till mig den dagen det blir betalsite?!
 
Å femte ... så säger Ted ovan att han vill återkomma efter styrelsemötet med att ge svar på om Rötters Vänner ens existerar. Varpå någon raskt skickar ut inbetalningskort på något som kanske inte ens finns.
 
Och eftersom ingen ens verkar veta, eller alla vet olika, hur det egentligen är med Rötters Vänner visavi Anytarforum som betalsite, är det nog bäst att göra som Anders. Vänta tills man kan vara säker på vad man egentligen får.
 
Vore suveränt om någon i beslutsfattande ställning, en gång för alla kunde klart redogöra för hur det ligger till samt då också se till att den information som lämnas av någon annan eller här på Rötter är den rätta och enda varianten.  
 
Tack!
 
(Meddelandet ändrat av lal den 22 januari, 2008)

2008-01-22, 23:58
Svar #6

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Michael, det Du säger stämmer ju med det jag ovan redovisade som det jag hört. MEN problemet är att det finns så många motsägelsefulla uppgifter och när Ted går ut och inte ens vill svara på om Rötters Vänner skall finnas kvar, tja då är det inte underligt att folk undrar varför i hela världen de får ett inbetalningskort.
 
Så en annan sak. Jag vet att Du ville klargöra saker och ting då Du oftast vet vad som gäller. Men tyvärr, den här gången lyckades Du röra till det än mer.
 
Du säger: Av texten på AF:s förstasida framgår också att om man betalar till RV behöver man inte betala extra för ett användarkonto (underförstått under den period RV-medlemskapet gäller).  
 
Men oj, så står det ju inte alls. Nej, i själva verket står det att man kan komma att behöva betala mer för ett användarkonto men att man då har sin hundralapp till godo. Det vill säga, man får dra av sin hundralapp från det pris styrelsen kommer att sätta på betaltjänsten.(Den som redan nu betalar in 100 kr till Rötters Vänner har dock ett tillgodohavande när betalfunktionen införs)
 
Det är något helt annat än Din tolkning av texten.
 
Jag tror att de frågor alla vill ha svar på är enkla:  
 
1. OM man betalar in 100 kronor till Rötters Vänner kommer man då att utan extra kostnad kunna fortsätta att använda AF oavsett vilket pris ni än sätter på tjänsten under 2008?
 
2. Kan man om man betalar in sin hundralapp vara säker på att Rötters Vänner finns kvar om en månad (detta med anledning av Teds uttalande ovan)?
 
 
Kan ni inte slå era kloka ihop och komma med ETT besked?

2008-01-23, 00:18
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Tro det eller ej men nu har jag hittat ytterligare en uppgift om det här med avgiften. Den stämmer mer med Michaels tolkning ovan.
 
Stöd gärna Rötter och Anbytarforum genom att betala 100 kronor till Rötters vänner! När det obligatoriska betalningssystemet införs kommer du kunna få ett konto utan att betala under den tid du redan har betalat till Rötters Vänner. Frivilliga gåvor mottages också gärna.  
 
Detta fanns på sidan för användarkonton.
 
Hur många olika versioner finns det egentligen?

2008-01-23, 00:27
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Å si... ytterligare en variant.
 
Men, det finns ett par förmåner som vi erbjuder enbart de läsare som stödjer RÖTTER genom en inbetalning till Rötters Vänner:
 
 
Användarkonto i Anbytarforum.  
Alla som tillhör Rötters Vänner kan skapa ett användarkonto i Anbytarforum. Kontot gör det enklare att läsa och använda forumet, exempelvis kan du få inlägg i diskussioner som särskilt intresserar dig skickade som e-post. (Hur du skapar kontot framgår nedan, under formuläret.)

 
 
Det är bara det är det där nedan, under formuläret inte finns på sidan..... ja självfallet inte heller formuläret.
 
Suck!

2008-01-24, 13:08
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om man inte betalar till Rötters Vänner inom 30 dagar, ja då stängs man av från Användarkontot. Så står det! Men om jag bara betalar för Användarkontot (går det?), blir jag inte automatiskt Röttervän då? Och om inte, varför ska jag betala till Användar kontot, om det ju är fördelaktigare att betala 100-lappen till Rötters vänner?
 
Om det ska finnas både Användarkontot och Rötters Vänner, där man har möjlighet att bidra till det senare med extra pengar och få något extra, så ska det vara åtskilt. Alltså 100 kr till Rötters vänner och 100 till Användarkontot.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-24, 13:35
Svar #10

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
När Anbytarforum låg nere under några månader, så fungerade RÖTTERs sida p.grund av att de hade varsin server.
Men emailaviseringen man får som Röttervän avser inlägg från Anbytarforum. Där måste finnas en koppling mellan servrarna.
Vore det inte bättre att ta bort namnet Rötters Vänner och ha en avgift på 100:-, för Anbytarforum med forskarkatalog, emailavisering.m.m. och ha fri tillgång till Förbundsforum för medlemmar i föreningar.
De betalar ju som sagt redan via medlemsavgiften i sin förening.
Frivilliga bidrag kan ju sändas ändå.
Så kan Förbundsforum ligga på RÖTTTERsidan som en diskussion.
Mitt förslag.
Hälsn. Eivor

2008-01-24, 22:03
Svar #11

Carl Szabad

Eftersom de nu utskickade fakturorna är utskrivna från ekonomisystemet är det inte samma kundnummer som man har i medlemsregistret, där prenumerationer, årsbok och Rötters vänner är inlagda. Det är således knappast någon mening att komma ihåg det här numret.

2008-01-24, 23:35
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Carl,
Jag tittade in i Bokhandeln.
Skall det bli exp.avgift på de 100:- till Anbytarforum också?
Jag uppfattar det så om man inte hinner betala in före fakturan kommer.
Eller gäller det något annat?
Hälsn. Eivor

2008-01-24, 23:52
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Idag så finns det möjlighet att betala via bohandeln. Hoppas bara att de ändrar det så att det inte utgår expeditionsavgift på 25 kr. Känns magstarkt att lägga på expeditionsavgift på en frivillig gåva, men inget är ju främmande.....

2008-01-25, 07:31
Svar #14

Carl Szabad

Det finns två olika sätt att betala för Rötters vänner utan att behöva betala expeditionsavgift. Jag kanske var otydlig i formuleringen där. Antingen betalar man 100:- via kort eller direkt till PlusGirot 15 86 22-1.
 
Vill man absolut betala via bokhandeln mot faktura, vilket är en administrativt krånglig metod för kansliet, tillkommer den sedvanliga expeditionsavgiften. Detta gäller dock inte de fakturor som nu håller på att gå ut på grundval av de anmälningar som inkommit via Anbytarforum.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 25 januari, 2008)

2008-01-25, 08:49
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Detta diskuteras på två ställen, så jag gör samma inlägg här. Vid kortbetalning, som ju är efterfrågat så finns de begärda 25 kr för expeditionsavgift  med vid Rötters vänner betalning, så det är inte bara vid faktura.

2008-01-25, 09:03
Svar #16

Carl Szabad

Som jag svarade under rubriken Bokhandeln kommer expeditionsavgiften inte upp hos mig.

2008-01-25, 09:35
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil

2008-01-25, 12:05
Svar #18

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hur skall man veta vilka som kommer att få faktura eller vem som skall betala via Bokhandeln?
Jag har t.ex. inte fått någon faktura än.
Det verkar bli dubbelarbete för kansliet med detta system.
En expeditionsavgift på något man gör på nätet - som Anbytarforum m.m. är ju horribelt.
Inte ens banken tar betalt när man betalar via Intenet.
Det hade inte blivit så många frågor och tveksamheter om det bara kom en inbetalning med raka besked utan krusiduller - efter styrelsemötet.
 
Eivor

2008-01-25, 12:22
Svar #19

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Jag tror att alla vi som har varit med några år kommer att få en faktura så småningom. Igår var jag i kontakt mailledes med en person på kansliet. De håller på att flytta över oss alla från programmet Access till administrationsprogrammet Visma Administration (Visma hette förut SPCS). Ett hästjobb, skrev personen. Och det instämmer jag i, som själv jobbar i Visma Administration. När man väl har kunder (i den kategorin hamnar vi adm.mässigt) och leverantörer upplagda, är det ett mycket bra program, tycker jag. Men att sitta och knappa in alla grunduppgifter, det tar sin tid.
 
Ingegerd

2008-01-26, 20:52
Svar #20

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
När jag nu har tagit mig ända hit, så har jag med viss behållning läst denna tråd och fakturatråden. Jag hade ju börjat få onda aningar om, att jag kunde komma att sumpa mitt medlemskap och skulle få börja om från början med alla inlagda uppgifter m m. Jag ägnade väl inte timmar direkt åt att ta reda på hur det förhöll sig men läste vad jag kom över här och var på sajten och förstod ingenting. Jag skickade då en fråga till den verksamhetsansvarige, som svarade, säkert helt korrekt, men jag förstod ändå inte. Vad jag hade förstått däremot, var att inga fakturor för vare sig bok, tidning, vängåva eller avgift har kommit. Nu förstår jag betydligt mera, bl a hur lite jag tidigare hade förstått hur mycket det fanns att förstå, som jag inte ens hade haft förstånd att undra över. Nu tror jag mig också förstå att jag ska ”just sit down, breathe calmly and do no nothing”. Det ordnar sig, nog, till det bästa, så småningom.  
 
Jag kollade just min profil och såg där att jag uppgivit mitt yrke som civilingenjör. Oh, those were the days - det var länge sedan, det.  
 
Nu ska jag inte störa den seriösa diskussionen mera. Jag ÄR verkligen mycket tacksam för att det finns duktiga människor som lägger ner sin själ i detta.
LOE

2008-01-29, 20:21
Svar #21

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
LOE

2008-01-31, 21:21
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Enligt ett borttaget inlägg så stod följande passus att läsa på ordförandelistan i höstas:
 
icke betalande medlemmar av Röttersvänner avskrivas
 
Jag hoppas det var en felskrivning, för det borde väl ha stått:
 
icke betalande medlemmar av Röttersvänner ska tillskrivas
 
Att bibehålla en kontakt med de som redan positivt inställda hade ju varit mycket bättre än att avskriva dem och sedan göra den sammanblandning som skett nu.
 
Men, allt blir inte på bästa sätt ......

2008-02-01, 08:49
Svar #23

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ja, nog borde de tillskrivas och inte avskrivas. De flesta av dem kanske tillhör kategorin som fick OCR-inbetalningskort som det stod Makulerad på.  
 
I brevet till dessa vänner borde förbundet be om ursäkt för att det blev felaktiga inbetalningskort och för att det tagit över ett år innan felet börjar redas upp genom fakturering i ett helt annat program.

2008-02-01, 09:55
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och efter vad jag förstår så är det bara nu de som har användarkonto som tillskrivs.  De 2 500 personer som tidigare betalat utan att begära det gamla användarkontot verkar vara bortglömda eller avskrivna.
 
Men det är inte försent än. Klargör att den nu fakturerade 100-lappen avser användarkonto och inte Rötters vänner och starta en renäsanskampanj för ett äkta Rötters Vänner. Det tycker jag vore ett bra beslut, som styrelsen kan ta i helgen, om de framhärdar att behålla den där 100-lappen för att skriva på anbytarforum och läsa/skriva på förbundsforum.

2008-02-01, 10:04
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag skulle kunna tänka mig betala till Rötters Vänner en 100 lapp (mer om avgiften till AF tas bort), men jag vill inte att den ska knytas till ett användarkonto i AF.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-03, 10:12
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ted Rosvall:Förbundsstyrelsen kommer att diskutera detaljerna kring Rötters Vänner vid sitt nästa möte den 1-2 februari, varför jag ber att få återkomma med besked i frågan efter detta datum.  
 
Nu väntar vi med spänning på att höra vad som egentligen gäller.

2008-02-03, 13:12
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Styrelsen sammanträden
 
1-2 februari 2008 Sundbyberg
 
står det på http://www.genealogi.se/forbund/start.htm så detta bör väl kunna vara riktigt. Min klocka är nu 13.11.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-02-03, 13:53
Svar #28

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Visst skulle det kännas bra med ett snabbt besked, men sannolikheten är väl stor att ingen information kommer förrän protokollet är justerat. Har jag fel blir jag inte ledsen för det, tvärtom välkomnar jag ett klargörande. Hela styrelsen kan väl ändå inte ha missat alla påpekanden om motsägelser i informationen, som har påpekats av många skribenter i olika fora.
 
Mvh
Ingegerd

2008-02-06, 15:02
Svar #29

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Den inledande frågan från Eivor är i alla fall besvarad med JA, om än i en annan diskussion än denna.
 
Men den omöjliga kombinationen frivillig gåva och obligatiorisk avgift kvarstår fortfarande. Förbundet verkar inte kunna se hur tokigt det blir, snarare blir vi som påpekar detta faktum behandlade som om vi hade svårt att fatta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna