ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 januari, 2008  (läst 2787 gånger)

2008-01-22, 16:21
läst 2787 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Igår meddelade Crister L att arbete pågick med den kraschade databasen (under annan rubrik) och idag(?) fick Anders ett inbetalningskort.  Hur kan det komma sig, nog borde detta inbetalningskort ha varit producerat igår, från en kraschad databas?
 
Eller har det dragits igång manuella rutiner som ersättning?

2008-01-22, 18:08
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Kanske Anders, liksom en skribent på nog.nu, har fått fakturan via e-post? Jag hade inte fått någon faktura via epost, när jag kollade webmail för några timmar sen. Men den kanske kommer.

2008-01-22, 19:23
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2008-01-22, 19:28
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jaha, då är den säkert manuellt processad. Är det 23% dröjsmålsränta på din också, och kort betalningstid :-)

2008-01-22, 19:28
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som Anders säger, nog vill man veta vad bidraget till Rötters Vänner avser, innan man betalar. Det känns ju som tårta på tårta att bidra till Rötter och även betala för att skriva i AF, som ingår i Rötter.
 
Är det inte uschligt, att man inte får någon information, innan inbetalningskortet skickas ut?
Ann-Mari Bäckman

2008-01-22, 19:44
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tog en sväng förbi nog.nu och konstaterar att Lotta Nordin fått samma faktura. Hon ställde några högst relevanta frågor med epost, och fick svar från kassören, som bland annat skrev:  
Texten på fakturan blev missvisande. Den rätta texten skulle varit Rötters Vänner årsavgift 2008 som berättigar till deltagande i anbytarforum och förbundsforum
 
Här föregriper vad jag förstår kassören styrelsemötet den 1-2 februari, genom att deklarera vad som skall ingå i Rötters Vänner 2008.

2008-01-22, 22:16
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Faktura?? Dröjsmålsränta?? Ska det bli inkasso också?
 
Daniel har rätt, man måste ingå ett avtal för att kunna bli krävd på pengar. Ingen som anmält sig till AF för att få användarkonto har ingått något som helst avtal. För det ska gälla måste villkoren för vad som ska levereras samt vilka skyldigheter som köpare och säljare har klart definieras. Man måste också godkänna avtalet. Här tror jag förbundet är ute på mycket hal is, det kommer inte att gå att lagligen kräva pengar av de som har användarkonto idag.

2008-01-22, 22:29
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det kan inte ses som ett ingånget avtal. Inbetalningskort kan man skicka ut (som på RV tiden, de var frivilliga), men inga fakturor och dröjsmålsräntor.  Ni måste nog göra om hela proceduren i så fall så att det kommer fram ordentliga köpeavtal.

2008-01-22, 22:39
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och nu tog plötsligt övergångstiden slut och förbundet fakturerar Rötters vänner avgift som berättigar till deltagande i Anbytarforum och Förbundsforum. Detta är uppåt väggarna.
 
Vi fick häromdagen veta att Rötters vänners framtid ska diskuteras på kommande styrelsemöte eftersom det tidigare har beslutats (åtminstone har det skrivits på Rötter) att Rötters vänner upphör när betalningsfunktionen, som skall innehålla möjlighet att betala med kontokort, införs.
 
Om det nu plötsligt börjar faktureras, utan minsta föregående information, så skriv då rätt sak, så att det går att agera utifrån det som gäller. Att gömma sig bakom felaktiga benämningar brukar rendera en plats på Svensk Handels varningslista för oseriösa lurendrejare (kanske en bra plats)

2008-01-22, 23:16
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag ser Daniels inlägg när jag postade mitt 23:11:
 
När jag betalar min hundralapp vill jag att den ska gälla från den dag jag betalar, inte retroaktivt från 1 januari eller vilket datum man nu försöker sätta i efterhand.
 
Det är också det som är styrelsens beslut såvitt jag kommer ihåg; betalningen skall gälla 12 månader from betalninsgdag. Jag har ingen förklaring till formuleringarna på och om fakturorna annat än att det kan vara olyckfall i arbetet.
//Michael Lundholm

2008-01-22, 23:29
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det är frapperande att det plötsligt, utan föregående information och i strid med de diskussioner som förts om betalningsmodell, skickas ut fakturor med missvisande text och felaktiga villkor. Nog kan det ställas kvalitetskrav även på ideella organisationers hantering av dessa dokument, likväl som vi ställer krav på dokumentation i vår forskning.
Jag hoppas verkligen att de som inte bor i Sverige sluppit de förödande mailen.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 22 januari, 2008)

2008-01-22, 23:30
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Var vänlig framför den synpunkten till kansliet!
//Michael Lundholm

2008-01-22, 23:39
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Olycksfall kan alltid inträffa och det är ju bara att rätta i så fall, det blir det aldrig försent för. Tror fortfarande att ni tjänar på att bestämma ett datum, meddela detta i förväg till alla kontohavare och få rutinerna på plats innan detta datum. Åtminstone fattas (väl?) idag rutiner för betalning via kontokort - t ex Paypal - och de engelskspråkiga är ju redan delvis frånvarande från nya AF, och det vore synd om en bankbetalning skulle skrämma bort dem helt.
 
vad finns det då för anledning att diskutera andra alternativ?
Det bör väl vara så att det alltid ska gå att diskutera andra alternativ, men att man samtidigt antingen drar åt det håll man fattat beslut om, eller ställer sig åt sidan.

2008-01-23, 00:17
Svar #13

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Är det bara för Rötters Vänner det kommit ut fakturor (inte till mig ännu)? Eller har det kommit sådana för prenumeration på Släkthistoriskt Forum och Släktforskarnas årsbok också?

2008-01-23, 00:31
Svar #14

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Så här står det på Rötters startsida (direkt kopierat):
 
Inbetalningskort kommer
 
Vi har fått en fråga om det kommer inbetalningskort för Årsbok, tidning och Rötters vänner i år. Ja, det gör det! Vi jobbar just nu med att säkerställa tekniken för ocr-läsningen. Förra året blev det fel i utskicken, vilket skapade en del förvirring. (11 dec)
 
- - - -  
 
Då jag har trott att förbundets administration helst vill att vi använder OCR-betalning, har jag väntat med att betala, trots att mina avgifter förfaller i januari. Jag väntar nog över det kommande månadsskiftet också, för det verkar väldigt soppigt just nu.

2008-01-23, 08:37
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Att sända fakturor med sista betalningsdag, dröjsmålsräta etc till ekonomiskt ordentliga människor, dvs majoriteten av folket, är att skrämmas. Det hjälper inte att man säger att det tar vi inte ut. ´Genomsnittsmänniskan upplever det som tvingande med tråkiga konsekvenser om man inte betalar och blir orolig.  
 
Att ett beslut fattats i enlighet med en förenings stadgar innebär inte med automatik att det är bra. Det har väl den ekonomiska utvecklingen på förbundet visat, besluten har ju fattats enligt ordningen av styrelse och stämma. Det är inte ovanligt i föreningar och förbund att man i god demokratisk ordning beslutar om det man ser som bra verksamhet utan att tänka på hur den ska finansieras långsiktigt. Att bygga ett jättestort släktforskarcentrum kan ses som bra, att satsa på andra stora och dyra projekt (som ska vara gratis för medlemmarna) kan också ses som bra. Men ingen har sett till att täckning finns för den verksamheten. Därav den rådande krisen inom förbundet. På samma sätt måste man kunna sätta upp olika konsekvenser av en avgiftbeläggning och av ett betalsystem och sedan diskutera alternativ. Vi användarrepresentanter och hela Forumgruppen har gång på gång framfört allvarliga tvivel på ändamålsenligheten av att ta betalt för AF/FF. Det kan komma att bli ett bakslag för dessa verksamheter, de utländska deltagarna har redan dragit sig ur t ex. Däremot, och det ska understrykas, inser vi till fullo att det råder en likviditetskris och att man måste finansiera förbundets verksamhet på något sätt. Men att ta betalt för AF är inte rätt väg.
 
Jag har just betalat mer än 1000 kr i medlemsavgift till mina föreningar, flera är jag med i eftersom jag köpt deras produkter. Produkter som framställts med stort ideellt engagemang från medlemmarna, därför tycker jag personligen att jag kan fortsätta att stödja dessa föreningar ekonomiskt även i fortsättningen.  Jag har ingen möjlighet att delta mer aktivt i deras möten eller aktiviteter. Det finns säkert många fler som resonerar så. Det är, inte för alla men många av oss, inte pengarna det handlar om utan vad som är bäst för verksamheten. För att goda verksamheter ska få överleva och utvecklas. Därför är jag emot avgift på AF - det ska vara en rekryeteringsväg för släktforskarrörelsen. Det är på AF man ska upptäcka möjligheterna, AF har den största möjligheten att nå ut till en stor målgrupp, därför ska man låta AF vara avgiftsfritt av PR-skäl. Klantar man sedan till det med fakturor och dröjsmålsräntor mm så har man ytterligare förstört PR-värdet.

2008-01-23, 09:12
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingegerd!
 
Jag har inte fått någon faktura. Nu lär jag väl inte få någon heller, eftersom jag själv har fått be om ett postgironummer att betala till tidigare.
 
Är det någon utvärdering gjord på om antalet inlägg sjunkit sedan inloggningssystemet infördes? Jag själv tycker mig se att frågorna under landskapen minskat. Av någon anledning ställs nästan inte några frågor alls under Västerbotten t ex, men de kan ju bero på andra orsaker. Den engelskspråkiga delen har minskat. Det ska vara intressant att se vad som kommer att hända när avgift krävs. Eftersom man ska göra en utvärdering på, om avgiften ger en negativ effekt av antalet besökande, så måste man väl även ha fört någon sorts statisik, då, nu och sedan (=efter obligatorisk avgift)
Ann-Mari Bäckman

2008-01-24, 22:02
Svar #17

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Fick idag TVÅ fakturor
 
De var för all del exakt lika så det var väl något tekniskt som stammade.
 
MEN vilket krångligt sätt att skicka ut pdf-filer till alla
 
Hoppas Ni har något bra program så det inte behöver sitta någon  och tugga igenom detta
 
KUNDNR
 
Det har jag inte sett att jag har förut, men det kan ju vara bra att känna till vad mitt kundnummer är
 
Går det att få in i mitt konto
 
Sedan till nästa gång så kan ju förstasidan på Anbytarforum användas till att skriva till alla att nu är det dags att betala 100 kr till postgirokontot och ange ditt kundnummer
 
Så slipper ni detta onödiga utskick till kanske 80% av de som skall betala
 
De som inte betalar kan få en påminnelse på mail efter förfallodagen

2008-01-26, 09:24
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Från vilket register är e-postadresserna återskapade?  
 
Mina två fakturor kom till en gammal epostadress - inte den som förbundskansliet har haft till mig det senaste året ... inte den som står i min profil.
 
Som tur är för mig kan jag fortfarande läsa epost på den adressen, fast kontot formellt upphört. Hur många fler gamla adresser används?
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Fortfarande inga fakturor för ShF och Årsbok . Jag ser också i en annan diskussion (edit - jag lyckas inte länka till den: Anbytarforum » Förbundsforum » Rötter » Rötters vänner, inlägg 24 jan 2008 kl 22:03)  en förklaring varför det är ett nytt kundnummer på denna fakturan jämfört med det kundnummer jag redan har hos förbundet.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av edah den 26 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 26 januari, 2008)

2008-01-26, 09:55
Svar #19

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Dessutom innehöll fakturan en förening under Er referens som ajg inte är medlem i.

2008-01-26, 10:13
Svar #20

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Eva! Den e-postadress, se@nedan, som du har angett i din profil gav nog kansliet ett felmeddelande. Jag gissar att dom då hittade din gamla adress någonstans.
 
Många har en felaktig e-postadress i sin profil vilket ställer till problem, särskilt om man samtidigt begärt e-postavisering av inläggen i några ämnen. Varje gång ett inlägg då aviseras till den felaktiga e-postadressen får jag ett felmeddelande. Gissa om jag får många felmeddelanden!
 
Om man inte vill visa sin rätta e-postadress direkt i profilen, är det bättre att i profilen kryssa i rutan för Visa inte min riktiga e-postadress i min användarprofil
 
(Meddelandet ändrat av Anbytarvärd den 26 januari, 2008)

2008-01-26, 10:30
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anna-Lena - om man tittar se nedan (som det ju står) så framgår min adress längst ner i min profil och att bonetmail-adressen inte längre fungerar.  
Det var en anti-spamåtgärd som har fungerat - och ett sätt att ändå visa adressen utåt. Jag tog bort adressen och lade den nederst med en hänvisning.  
 
Alla kontakter det senaste året har skötts på andra adresser än bonetmail.
 
Sedan inser jag i stressen att det inte fungerat - men ingen har på ett förståeligt sätt kunnat förklara varför ni inte kunnat använda befintliga uppgifter för era kunder (t.ex Rötters Vänner) för att skicka ut fakturorna (Crister Lindström skrev i diskissionen Anbytarforum » Förbundsforum » Släkthistoriskt Forum den 21 jan att Vi har tyvärr fortfarande problem med den kraschade databasen. kort och gott.)
 
Har hela kundregistret med befintliga uppgifter kraschat?  
 
Hur får jag bort felaktig adress ur ert nyuppbyggda kundregister?  
Genom att skriva in den på rätt ställa i användarkontot - och trycka för inte visa utåt ... jag ska göra det ... men uppdaterar ni i ert nya kundregister eller är det en engångsuppbyggnad ni gör nu?
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 26 januari, 2008)

2008-01-26, 11:29
Svar #22

Carl Szabad

Jag har nyss talat med förbundskassören och medlemsregistret har inte kraschat utan det är intakt. Han trodde även att inbetalningskorten för Släkthistoriskt Forum och årsboken var på väg ut.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 26 januari, 2008)

2008-01-26, 13:17
Svar #23

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Vad gäller diskussionen om emailadresser.. så gick jag in på mitt användarkonto igår för att ändra emailadress. Detta för att spray, som varit min leverantör, haft driftstörningar och inte levererat mailen på snart en vecka.
Då ser jag i min profil att det finns ingen emailadress inskriven?
Hittar heller ingen ruta att bocka i att den skall vara dold.
Men för att byta så måste man ha en aktiveringsnyckel (då såg jag att min gamla fanns någonstans men inte syntes.)  
Jag fick nyckeln och aktiverade och nu fungerar den på emailaviseringen.
Men... vilket krångel för att byta adress. Jag har heller inte fått faktura för årsbok eller konto.
Jag avvaktar med betalning till styrelsemötet är klart.
Eivor

2008-01-26, 14:04
Svar #24

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Mycket är krångligt med det nya forumet både vad gäller registering av användarkonto, föreningtillhörighet mm. Det verkar lättare att få tillgång till bank och bankärenden via internet.

2008-01-26, 14:06
Svar #25

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Får man e-faktura även för årsboken?, när man får det för Rötters vänner eller vad det heter nu för tiden.
Henrik Mosén

2008-01-26, 14:32
Svar #26

Carl Szabad

Henrik! Enligt besked idag från förbundskassören ska inbetalningskort för Släkthistoriskt Forum och årsboken vara på väg ut.
 
Lennart! Det är ungefär samma regler som gällt för användarkonto under de nio år Anbytarforum funnits. Vill man ha ett användarkonto måste man betala avgiften till Rötters vänner medan läsning är gratis. Det som tillkommit i och med bytet till version 4 av Discus i höstas är att det blivit obligatoriskt med användarkonto om man vill göra ett inlägg, vilket åtminstone till en del beror på de spam-problem som fanns tidigare när det var helt öppet att skriva inlägg.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 26 januari, 2008)

2008-01-29, 20:13
Svar #27

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Nu har jag fått E-faktura för Rötters Vänner, 100 kr.
 
Jag har fått samma faktura 2 ggr med skilda mejl.
 
Så här står det på den:
12 månader från inbetalningsdagen
100 kr till Rötters Vänner är ett frivilligt stöd till
utveckling av nättidningen Rötter, men är också en
förutsättning för att aktivt få delta i
Anbytarforum/Förbundsforum
 
Varför 2 fakturor ?
Under Er referens står SSGF, som jag förvisso är med i liksom en handfull andra föreningar, men det är ju inte deras faktura. Vore det inte bättre att skriva Anbytarforum eller liknande ?
Varför just 100 kr, om det är en gåva ?
Har Rötters vänner blivit en förutsättning... ?
Då är det alltså inte en frivillig gåva ?
Fortfarande ingen faktura för användarkonto (men detta måste väl ingå i den fakturerade avgiften ?), årsbok, ShF.
 
Jag läser Carls inlägg ytterligare 3-4 ggr. Aha, begreppet Rötters vän har förlorat sin innebörd, det är ett användarkonto helt enkelt och det kostar 100 kr, jag slänger det ena exet av fakturan. Om man vill vara vänlig mot Rötter, så kan man (?) betala en gåva, men som vanligt vid vänskap ska man inte vänta sig någon gentjänst. Högst rimligt om det är så, märkligt att jag har så svårt för att fatta, men jag hade haft det lättare om det stått på fakturan.
 
(Meddelandet ändrat av LOE den 29 januari, 2008)
LOE

2008-01-30, 09:37
Svar #28

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
 
En E-faktura är väl något som ska gå direkt till mitt bankkonto där jag kan godkänna den för betalning om jag vill.
En faktura skickad med e-post är något annat. På plusgirot är det väl bara Tvlicensen som kan betalas med e-faktura.
Kjell

2008-01-30, 12:04
Svar #29

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det stämmer så bra, Kjell. Vi är några stycken som har påpekat det, och det finns en liten notering om det felaktiga ordvalet sist i den notis om Rötter-fakturorna, som finns på Rötters startsida. Däremot tror jag inte att det står något på Anbytarforums startsida om saken.
 
Jag fick svar inom 10 minuter av förbundskassören när jag mailade om saken till honom och redaktören. Han bekräftade att påpekandet var korrekt. Föredömligt snabbt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna