ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regionala träffar  (läst 46908 gånger)

2008-04-14, 14:12
läst 46908 gånger

Lotta Nordin

Nu måste jag säga att förvirringen är total!
Dels blev jag själv förvirrad när jag läste aktuell evenemangsannons och dels verkar arrangörerna, Sveriges Släktforskarförbund, Kalmar Läns Genealogiska Förening (KLGF) och Kronobergs Genealogiska Förening (KGF) vara ännu mer förvirrade än jag, åtminstone dom två förstnämnda.
I Angeläget nr 2/07 går att läsa följande:
”En idé om regionala träffar med medverkan från förbundet kommer att prövas. Konceptet kan ses som en sorts släktforskardagar i miniatyr, där ett antal medlemsföreningar inom ett landskap eller län står som värd, men där förbundet bidrar med själva programmet, föredrag, debatter, visningar, bokbord o.s.v.”
 
På Rötters förstasida fanns tidigare en blänkare för en träff i Växjö den 19:e april, ”Regional träff med Sveriges Släktforskarförbund och representanter för Smålands- och Ölands släktforskarföreningar”, en blänkare som försvann för ungefär en vecka sedan (ev. tidigare) med länk till en annons på Förbunds-Nytt, en annons som fortfarande ligger kvar där.  
På KGF:s hemsida finns samma annons, men på KLGF:s hemsida står bara att det den 19:e april är en ”Regionträff för styrelsen”.
 
Då kan man ju undra vad det egentligen är som gäller. Är det en ”sorts släktforskardag i miniatyr” som det står i Angeläget, eller är det en regionträff för styrelseledamöter som det står på KLGF:s hemsida? Ja, jag vet inte längre...tror jag. Först trodde jag det var en regional släktforskardag öppen för alla intresserade. Sen trodde jag att det var en regional träff för enbart representanter för föreningarna och förbundsstyrelse. Och nu, slutligen(?), tror jag faktiskt att det är tänkt att vara en regional släktforskardag öppen för alla intresserade...men säker är jag inte.  
 
Att dessutom ta bort blänkaren från Rötters förstasida när det närmar sig datumet för träffen är väl en total miss av ”redaktören”, trots att han ”har journalistutbildning och stor vana av Webbarbete”. Hur många läser Förbunds-Nytt och letar där efter arrangemang?  
Det är ju trots allt viktigare att ha med ”nyheter” på Rötters förstasida, som t ex hur många som betalat den ”frivilliga obligatoriska” avgiften för att få inneha ett användarkonto i Anbytarforum. Och det är väldigt viktigt att nästan toppa sidan med information om en träff som hålls först i slutet av juni! Eller hur?
 
Dessutom är det en felskrivning i Förbunds-Nytt, ”Smålands- och Ölands släktforskarföreningar” står det. På KGF:s hemsida står det däremot rätt, ”Smålands-Ölands släktforskarföreningar”, det är området som täcks in som beskrivs, inte vilka föreningar som arrangerar. Det finns t ex ingen släktforskarförening på Öland. Öland ingår i Kalmar län. Men sen kan man ju undra om ”Smålands-” är rätt, Kronoberg och Kalmar län är ju inte hela Småland, Jönköpings län ingår också, och vad jag kan se så är inte JBGF med och arrangerar träffen.
 
(Jag ber om ursäkt för att inlägget läggs under felaktig rubrik, men det finns faktiskt ingen rätt rubrik, t ex Släktforskarträffar, Regionala träffar eller liknande.)

2008-04-14, 17:56
Svar #1

John Sidén

Om jag har förstått det hela rätt, och det är jag inte helt säker på men nästan, så är träffen i Växjö den 19 april inte en regional släktforskardag öppen för alla intresserade utan en regionträff för styrelseledamöter i de föreningar som finns i regionen (som inte bara omfattar Småland och Öland utan också Östergötland). På två styrelsemöten där jag varit med har vi i ÖGF diskuterat den här träffen i Växjö och ingen av de gångerna framställdes den som att den skulle vara öppen för alla intresserade och en släktforskardag i miniatyr utan just en träff för styrelseledamöter i föreningarna i regionen. Därför kommer vår ordförande och vår kassör att åka dit. Men det är förbundet som inbjuder till den här träffen så har jag fattat alldeles fel får väl någon från förbundet rätta mig. Tyvärr kommer jag inte att åka till Växjö. Som vanligt på helgerna så arbetar jag.

2008-04-14, 19:28
Svar #2

Lotta Nordin

Ja du, John, säker kan man tydligen inte vara på någonting numera.  
 
Det framgår inte någonstans i dom annonser som ligger ute, Förbunds-Nytt och KGF:s hemsida, att det endast är för styrelseledamöter.
Att det dessutom är fel ”område”, eller ofullständigt, kan ju inte bero på att det är någon ”08:a” som skrivit annonsen, för det finns ju trots allt ledamöter från övriga delar av landet i förbundsstyrelsen som borde veta att Östergötland inte ligger varken i Småland eller på Öland.
Ett evenemang som enbart berör styrelseledamöter i en begränsad del av landet borde väl inte heller annonseras ut som om det vore för allmänheten? Det hade ju räckt med en inbjudan via e- eller ytpost direkt till respektive styrelse.
Och om det nu ska annonseras ut som det gjorts, så kunde man skrivit tydligt i annonsen att det endast gäller styrelseledamöter..om det nu gör det.

2008-04-15, 20:34
Svar #3

Lotta Nordin

Tack, Anna-Lena, för att du flyttade inläggen till en lämpligare rubrik.
Kan du möjligen också svara på vår undran, om Växjöträffen på lördag den 19:e är en regional släktforskardag öppen för alla intresserade eller bara en regionträff för styrelserepresentanter? Det kan vara bra att veta vilket det är innan man sätter sig i bilen och kör 12 mil....

2008-04-15, 22:00
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Lotta
 
Jag ser att anmälan måste vara gjord före den 1 april, enligt det som ligger på Förbundsnytt

2008-04-16, 11:44
Svar #5

Lotta Nordin

Mats,
när det gäller släktforskarträffar så brukar en anmälan i första hand krävas för att arrangörerna ska veta hur många som ska delta i middag och liknande. Om man bara vill delta på t ex föreläsningarna brukar det inte vara nödvändigt med anmälan. Men...det står inte specificerat i annonsen, det heller, så man vet som sagt inte mycket om vad den där träffen egentligen är.
Som jag skrev ovan så står det i Angeläget om regionala träffar som är en sorts släktforskardagar i miniatyr och i annonsen står det regional träff, och då är det ganska naturligt att man antar att det är just en sorts släktforskardagar i miniatyr det gäller. Åtminstone enligt min åsikt.
Men som vanligt - tyvärr - är det ingen ansvarig som svarar.

2008-04-16, 18:57
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Eftersom du inte får svar här, så får du väl maila en eller flera av de fyra representanterna från styrelsen, de är ju namnngivna. Trodde kanske de läste Förbundsforum, men så verkar inte fallet.

2008-04-16, 20:04
Svar #7

Lotta Nordin

Att skicka epost till förbundsstyrelsens ledamöter är nog det säkraste sättet jag vet att undvika svar, tyvärr.  
 
Enligt tidigare uppgift så läser dom inläggen i Förbundsforum...fast då undrar man ju varför en av dom måste samla ihop inläggen och redovisa innehållet på styrelsemötena....?
Dessutom måste väl fler än dom fyra som ska delta i Växjö veta vad det är för typ av träff. Eller?

2008-04-17, 08:18
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ni kan väl fråga någon av de som bjudit in till träffen. Jag har uppfattat det som att det inte är en träff för alla släktforskare utan att den är något som (på försök 2008?) kom att ersätta förtroendemannakonferenserna som tidigare hållits på våren.  
 
Att det annonseras på Förbunds-Nytt kan kanske också ge den tolkningen? Brev med inbjudan har skickats till styrelserna.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 17 april, 2008)

2008-04-17, 11:46
Svar #9

Lotta Nordin

Visst, Eva, kan man det. Men ska man verkligen behöva fråga någon av dom när bevisligen åtminstone tre styrelseledamöter, inkl. ordföranden, skrivit i Förbundsforum sedan jag la ut min fråga? En av dom har definitivt läst mitt första inlägg eftersom hon också flyttade inläggen till ny rubrik. Dom måste ju veta vad som gäller, men nonchalerar totalt frågan. Och det är inte första gången - tyvärr.  
 
Dessutom verkar det vara olika bud på vem/vilka som bjudit in till träffen.....
 
Mvh//
Lotta

2008-04-17, 15:32
Svar #10

Utloggad Anna-Karin Westerlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-04-27, 14:21
    • Visa profil
Hej!
De regionala träffarna är tänkta så att Förbundet hjälper till med information och program och den lokala föreningen bjuder in alla som vill komma. Jag kan inte tänka mig att det finns några som inte får komma. Det är ett 70-tal anmälda till träffen och jag hoppas det blir bra. Det är som sagt ett försök att koncentrera träffarna så att man skall slippa åka så långt.
Att jag inte svarat tidigare beror på att jag klantat till det och inte kommit in på Förbundsforum.
Mvh
Anna-Karin Westerlund

2008-04-17, 15:45
Svar #11

Lotta Nordin

Tack Anna-Karin för svaret!
Då är det alltså inte en träff för enbart styrelseledamöter i dom regionala föreningarna.  
Har jag förstått rätt nu? (var snäll och svara bara ja eller nej, jag känner mig nämligen fortfarande en aning osäker... )
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 17 april, 2008)

2008-04-17, 16:53
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hos oss har vi uppfattat det som att inbjudan från KGF & KLGF riktas till styrelsen i JBGF och har inte marknadsfört det bland våra medlemmar.  
 
Hälsningar,
Eva
som skriver detta inlägg som ordförande i Jönköpingsbygdens Genealogiska förening

2008-04-17, 17:04
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Lotta,
 
Träffen är tänkt att vara en ersättning för förtroendemannakonferanserna som hölls årligen, som redan sagts. Konferanserna var dåligt besökta p.g.a. de stora kostnader som det förde med sig. Nu vill man göra ett försök med mindre träffar närmare föreningarna.
Det finns sedan tidigare en Östra Götalands-grupp, som omfattar Kalmar län och Östergötland, där representanter för föreningarna diskuterar gemensamma frågor och informerar varandra om programpunkter m.m.
Till träffen i Växjö har föreningarna blivit inbjudna och alla som vill delta får göra det. Det spelar ingen roll om man sitter i styrelsen eller inte. Vi har dock inte annonserat ut den till medlemmarna i KLGF, utan vi är åtta deltagare som alla sitter i styrelsen.
 
Vill du haka på så finns plats i bilarna. Vi samåker från Kalmar. Ring mig i så fall. Hoppas bara att det går bra eftersom lunch är förbeställd.
 
(Meddelandet ändrat av janj den 17 april, 2008)

2008-04-17, 19:24
Svar #14

Lotta Nordin

Tack för svar och erbjudande om skjuts, Jan.  
 
Det kan då iallafall konstateras att jag hade rätt angående vilken typ av träff det var, en släktforskardag i miniatyr eller en regional träff för styrelseledamöter, oavsett vilket jag trodde!  
Det är alltså bägge delarna....åtminstone på sätt och vis. Inbjudningar har gått ut till styrelserna via brev och i en något luddig annons i Förbunds-Nytt (som även hade en blänkare på Rötters förstasida ett bra tag). Styrelserna i respektive inbjuden förening har dock inte gått ut och talat om för sina medlemmar att även dom är välkomna, men - och det är ett stort men - om medlemmarna lyckas få reda på att det är en träff och att dom är välkomna, så går det bra att vara med på träffen.  
 
Är det fler än jag som får en liten känsla av Moment 22 här?

2008-04-18, 15:02
Svar #15

Utloggad Anna-Karin Westerlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-04-27, 14:21
    • Visa profil
Hej!
Det här med information verkar alltid vara svårt. Vi får väl hoppas att vi lär oss något av det här första försöket så att de regionala träffarna kan bli bra och välbesökta. Det vore trevligt om du kunde komma imorgon Lotta. Lunch skall väl gå att ordna om du bestämmer dig och ringer till Aron Axelsson i Växjö.
Jag ser fram emot att få träffa er alla.
hälsar
Anna-Karin på tåget till Växjö

2008-04-29, 12:41
Svar #16

Lotta Nordin

Det kunde kanske vara dags att ta bort inbjudan till Växjö den 19 april från Förbunds-Nytt....
Varför inte lägga in ett litet referat om vad som hände och vilken information som förbundsrepresentanterna gav?

2008-04-29, 13:36
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, kan det läggas in ett referat i Rötter från en medlemsförenings årsmöte redan dagen efter mötet, så borde det väl ha hunnits med att skriva några rader också om Förbundets eget möte för tio dagar sedan...?
 
Redaktören är ju, enligt användarprofilen, inte bara medlem i GF, utan också i Kronobergs Genealogiska Förening...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-04-29, 14:50
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Lite av Occams rakkniv känns det som när du diskuterar Jörgen. Han var inte där så begär inte att han ska skriva något. Det var många närvarande och ett trevlig släktforskarmöte. Flera av de som närvarade aktar sig dock för att medverka här, på grund av bland annat DIG faktiskt - de är inga debattörer och vill inte riskera att snittas sönder med din vassa tunga, förlåt penna, förlåt sarkasm, men de är ändå engagerade släktforskare. På mötet informerade Barbro Ståhlheim sakligt om Släktforskarförbundets prekära ekonomi och hur viktigt nya intäkter är för förbundet i den närmsta framtiden. Har vi några förslag var vi välkomna med dessa. Det är alltså en lyhörd styrelse på möten irl - till skillnad ifrån vad som kanske upplevs över nätet. 100-lappen nämndes också och en kort diskussion tog vid som egentligen inte ledde till några svar. Jag hade önskat få veta mer om 100-lappen var öronmärkt för enbart Rötters verksamhet eller om tanken var att den även skulle hjälpa upp annan intern verksamhet. Jag tyckte mötet var sansat och gav intryck att många är intresserade av förbundsfrågor - betydligt fler än som syns med inlägg här faktiskt - även om jag gärna hade sett att fler av just Rötters användare och skribenter varit där (Lotta Nordin - jag saknade dig!).
Anna-Karin Westerholm hade sedan en intressant föreläsning om olika handlingar som finns på landsarkiven och redogjorde ifrån egen erfarenhet som arkivarie. En mycket bra genomgång. Jan Nilsson berättade kort om sin erfarenhet av digitalfotografering och gav lite tipps. Olof Cronberg hade även en kartguidning utifrån Lantmäteriets webbportal och vad vi kan finna där. Mer om detta kommer att publiceras i juninumret av KGF-Nytt.
 
Det jag begrep av mötet på Kronoberg var att Släktforskarförbundet har ekonomiska problem som måste lösas. Jag är personligen emot 100-lappen och sättet det infördes på. Barbro Ståhlheim nämnde att fyra motioner om avskaffande hade inkommit och varnade i anslutning till detta för konsekvenserna av en sinande förbundskassa.  
 
Sakfrågor kan få overspill på personer i styrelsen etc, men detta är inte bra. Bristande föreningsengagemang är resultatet om aktiva hängs ut och mer eller mindre ständigt kritiseras. Hur ska vi få en bra styrelse för SSF i framtiden om inga ställer upp för val? Samtidigt måste valda vara beredda att få kritik för sina beslut och göranden, som måste präglas av försiktighet. Det är svårt detta. Ett resultat för bristande engagemang är att se att det enbart fanns en sökande för släktforskardagarna 2009. Samtidigt är det en glädjande sak att få veta vem som ansökte om det - den lilla föreningen i Falköping Falbygdens Släktforskarförening, vilket faktiskt ger hopp för framtiden. Detta glädjer mig - gör släktforskardagarna enkla och gemytliga och inte Stockholmssvulstiga som kostar föreningen skjortan.
 
I framtiden skulle jag önska att få möta dig Jörgen Tollesson på några släktforskarmöten - just nu är du bara ett namn i cybern utan ansikte. Ditt engagemang som märks i debatter borde väl egentligen kunna bli lika stort utanför nätet, i Släktforskarförbundet?

2008-04-29, 15:40
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var ett bra reportage, Niclas. Du lyfte fram positiva saker och inte bara de negativa. Jag önskar att vi får se mer sådant.

2008-04-29, 17:14
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ironi, Niclas... Ibland får man onekligen intrycket av att Rötter är redaktörens privata hemsida (inte minst med tanke på det aktuella GF-referatet, eller vad det nu ska kallas). Därav min ironiska kommentar om hans medlemskap i KGF - vilket nog de flesta förstod...
 
Sedan är det alltså mitt fel att aktiviteten är låg i Förbundsforum... Det var värst så inflytelserik man har blivit plötsligt; betalningstvång även för föreningsmedlemmar och undangömda diskussioner som inte ens får skymta förbi under Nytt senaste dygn - vad är väl det i jämförelse med mina inläggs avskräckande verkan...
 
Låt oss då för en stund ägna oss åt lite källkritik - du vet det där som vi båda tycker är viktigt i vår forskning; men det kan faktiskt vara användbart också i andra sammanhang...:
 
Före det här inlägget har jag skrivit sammanlagt tretton (13) inlägg i Förbundsforum sedan det öppnade i februari, fördelade på fyra (4) sidor och skrivna under åtta (8) olika dagar. Av dessa gjordes 0 inlägg i februari, 1 i mars och 12 i april (varav flertalet efter Växjö-mötet, där du mötte de släktforskare som skrämts bort av mig...). Så långt fakta - om nu sådana oväsentligheter har någon betydelse för mytspridandet...
 
Jag försöker numera själv att undvika att skriva i Anbytarforum/Förbundsforum. Men ibland går det bara inte att tiga... Och att jag då inte är så diplomatisk mot förbundsmakthavare som begår övergrepp eller på annat sätt missbrukar sina poster, eller tyst ser på när andra gör det - det har sin naturliga förklaring.
 
Om jag skriver två (2) mejl till forumgruppen och ställer några frågor om det nya Anbytarforum, och får svar från en styrelseledamot som upplyser om att jag är avstängd för mejlbombning (!)...
 
...om jag skriver till styrelsen för att upplysa om att det, tvärtemot vad de påstår, finns en enkel teknisk lösning för att göra Förbundsforum avgiftsfritt trots att Anbytarforum i övrigt är avgiftsbelagt, och får till svar att liknande brev och propåer från mig i fortsättningen endast kommer att bemötas med tystnad, och att jag ägnar mig åt terror som skriver direkt till styrelsen i stället för att gå via min förening...
 
...om anbytarvärden kategoriskt vägrar att plocka bort grova personangrepp på mig i Anbytarforum för att det kräver mycket arbete, men är mycket snabb med saxen om det skrivs om något förbjudet ämne...
 
...om jag offentligt i Förbundets nättidning kallas för avskräde av ingen mindre än förbundsordföranden...
 
...ja, då blir jag som sagt inte precis uppmuntrad att vara diplomatisk i mina kommentarer om förbundsledningen.
 
Och inte heller uppmuntrar det till vidare engagemang för Förbundet...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-04-29, 18:00
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Jörgen, det är fortfarande Occams rakkniv du använder när du skriver Sedan är det alltså mitt fel att aktiviteten är låg i Förbundsforum. Lapri! Jag tycker absolut att du ska fortsätta medverka för Sveriges släktforskarförbund - du har en skarp hjärna och en vass penna. Det är dock det sista som jag menar skrämmer bort folk att debattera med dig. Din stilistik kallar du ironisk, men jag skulle hellre säga sarkastisk, men vi bygger väl vår tolkning på olika erfarenheter i livet. Ibland bör man undvika att vara ironisk om man ska nå sympati med vad man vill.  
 
Din Don Quiote-kamp mot Förbundsstyrelsen skulle nog vinna mer på om du engagerade dig i din lokala förening och skaffade sympati ifrån gräsrötterna för vad du vill inom Släktforskarförbundet. Du behövs verkligen för Sveriges släktforskarförbund - och kanske skulle du platsa i en framtida styrelse?  
 
När vi nu kommit in i diskussionen om debatten så nämner du källkritik - och då nappar jag direkt, så låt oss se på vad jag då skrev ovan: Flera av de som närvarade aktar sig dock för att medverka här, på grund av bland annat DIG. Förtydligande: med här - menar jag Rötter, inte Förbundsforum specifikt. För mig är här alltså Rötter - jag ser inte Förbundsforum som något separat, även om tillgängligheten är inskränkt. De som jag vet inte skriver på Anbytarforum och Rötter är alltså släktforskare som jag känt under flera år och som jag träffade på Kronoberg. Deras kontakter med Anbytarforum har mestadels varit som läsare, bland annat av dina inlägg - men givetvis av andras också. De har nämnt för mig om sina upplevelser av Anbytarforum och Rötter, och om debattklimatet här - om att de som läsare sett att det är en hetsk ton på Rötter - ditt namn har då dykt upp - och att de inte vill skriva här av bland annat denna anledning -sticker man ut får man på käften. Denna sistnämnda åsikt om Anbytarforum har jag även fått av mina elever i släktforskarkurser. Man undrar om det ligger någon sanning i vad folk läser in i inlägg ?
 
Det är viktigt att kunna framföra seriösa åsikter till styrelsen utan att de viftar bort dem. Vi är nog rätt ense i våra ståndpunkter här.

2008-04-29, 19:24
Svar #22

Lotta Nordin

Niclas,
först och främst tack för en kort resumé från Växjö.
Om du saknade mig där, så kan jag säga att mitt uteblivande enbart berodde på den bristfälliga informationen, alltså det att alla intresserade var välkomna. Jag ställde min fråga här den 14:e och fick inget klart(nåja!) svar förrän den 17:e, två dagar före träffen. Hade jag fått ett svar tidigare hade jag med säkerhet åkt till Växjö, och säkerligen många fler också.
 
När det gäller debattklimatet på Anbytarforum och i Förbundsforum, så kanske man (med tanke på källkritiken) ska hålla sig till den verkliga orsaken, alltså inte vilka som debatterar utan varför det blir som det blir. Och det beror, enligt mig, uteslutande på total avsaknad av moderering och förbundsfunktionärers (inkl. styrelseledamöters) totala tystnad eller otrevliga bemötande och agerande när någon ber om svar på någon eller några frågor.
På Rötter anser jag inte det finns något debattklimat överhuvudtaget. Det finns visserligen en sida för debattinlägg, men beroende på den som handhar sidan, och alltså enväldigt beslutar vad som ska få komma med där och till och med kan ändra insända inlägg, så är det inte många som vill använda sig av den. Däremot förekommer det titt som tätt på Rötter att det kommer in notiser/artiklar/veckobrev som är direkt kränkande mot medlemmar och medlemsföreningar, och det gör nog att många tröttnar på den nättidningen.
 
Att många säger att dom inte vågar skriva eller blir bortskrämda, det har förvånat mig sedan första gången jag läste det. Är släktforskare så rädda av sig? Och hur får nybörjare den tanken? Jag kan inte tänka mig att dom suttit och läst igenom alla debatter som förekommit innan dom beslutar sig för att dom är rädda. Jag har varit med och diskuterat och svarat på frågor på Anbytarforum i princip sedan det öppnade, och jag har aldrig sett någon ge sig på någon annan bara för att ge på käften.  
Det sista tar jag tillbaka direkt. Men det är aldrig någon som varit direkt involverad i någon debatt som burit sig åt så, sådana saker brukar inhoppare ta hand om. Och med inhoppare menar jag antingen anonyma skribenter eller skribenter som bara är ute efter att djä-s, och detta hade inte heller varit något problem om modereringen hade fungerat som den ska.
 
Anledningen till att jag inte deltar i Anbytarforum längre beror på ovanstående brister från förbundsfunktionärernas (inkl. styrelseledamöternas) sida. Jag är alltså inte bortskrämd!

2008-04-29, 19:44
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och hur citerar/argumenterar du själv, Niclas?
 
Din stilistik kallar du ironisk, men jag skulle hellre säga sarkastisk...
 
Jag sa att min kommentar om redaktörens medlemskap i KGF var ironisk - jag talade inte om min stilistik i allmänhet...
 
Och inte heller jag talade bara om Förbundsforum. Jag sa att jag numera så långt som möjligt undviker inlägg i Anbytarforum/Förbundsforum.
 
Och när jag tidigare var verkligt aktiv i AF, så var jag inblandad i 'heta' diskussioner utan förbundsanknytning bara när jag
 
· försvarade mig själv mot diverse påhopp (som det har varit åtskilliga av under årens lopp; sticker man ut får man på käften har inte minst jag själv fått erfara - och erfar det väl just nu också...);
 
· kritiserade skribenter som gjorde sig skyldiga till påhopp mot andra;
 
· kommenterade metodfrågor med kända sagoberättare.
 
De båda förstnämnda punkterna borde inte behövas, eftersom påhoppen skulle plockas bort med en fungerande moderering.
 
Och den sistnämnda punkten är jag inte ensam om - om jag inte minns alldeles fel har också en viss Niclas Rosenbalck deltagit i sådana debatter. Själv har jag där i det längsta försökt att hålla mig till fakta och logiska resonemang - men ibland blir vissa envist upprepade forskningsresultat bara för mycket, även för den tålmodigaste...
 
Men om någon inte följer en diskussion ordentligt, utan bara ser enstaka inlägg, så kan man naturligtvis dra både den ena och den andra slutsatsen. Det finns ju hur många exempel som helst på folk som hoppar in i en diskussion med kommentarer som visar att man inte har en aning om vad som har sagts tidigare och av vem - med resultatet att diskussionen urartar helt. Och för varje skribent som framför en åsikt i en diskussion, så finns det naturligtvis ett stort antal som tycker likadant bland dem som bara läser utan att skriva själva - det gäller självklart också dessa 'inhoppare' som inte tar reda på fakta först. Och mytspridandet om det hetska Anbytarforum är igång...
 
Men alla andra inlägg med efterlysningar, läshjälp, frågor om historiska fakta - d.v.s. de inlägg som totalt dominerar Anbytarforum (också före skapandet av Förbundsforum) - de talas det inte lika mycket om. Och alla som har fått hjälp av den sarkastiske Tollesson med släktforskningsfrågor, t.ex. landsarkivsgrävande i socknar med brunna kyrkoarkiv, dem hör man heller aldrig talas om - trots att sådana inlägg är många gånger fler än mina övriga inlägg.
 
Förutom förbundsledningens vanskötsel av Anbytarforum, så är det just sådant här diskussion-om-diskussion-tjafs som gör att jag för länge sedan har tröttnat på Anbytarforum. Jag har därför inget som helst intresse av att fortsätta denna 'riksdagsdebatt' om vem som sa vad där och då.
 
F.ö. visste jag inte att förbundsstyrelsen bestod av väderkvarnar. Tack för upplysningen! Oj, nu var jag visst ironisk/sarkastisk (stryk det som ej önskas) igen...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 29 april, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-10-05, 19:02
Svar #24

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Så har jag då deltagit på Bergslagssamverkans släkt- och bygdeforskarträff i Lindesberg. Det var min första som utställare.  
 
Och jag har bara idel lovord att ge arrangörerna. Bra jobbar Lindeberg och Nora! Ja, LBSF ligger mig varmast om hjärtat eftersom jag tidigare var aktiv i föreningen och har flera kamrater där. Så jag är måhända inte rätt person att lämna ett objektivt omdöme om träffen. (Det hoppas jag någon från arrangörerna gör).
 
Men det var gott om folk runt borden, föreläsningarna fyllde rummen, försäljningen runt mitt bord - mitt undantaget - var god och meningutbytet givande och glatt. Så roligt att åter träffa fler gamla kontakter! Och forskare som jag bara talat med i telefon eller mejlat och därför aldrig sett IRF! Nya kontakter skapades också vilket var minst lika trevligt.  
 
Skulle vilja säga att träffen innehöll det mesta och det bästa av vad man kan förvänta sig av den här typen av arrangemang. Jag tror de regionala, småskaliga träffarna har framtiden för sig. Det behöver inte vara så svårt för några få föreningar att ro i land ett regionalt arrangemang. Behovet av social samvaro runt släkt- och hembygdsforskning lär heller aldrig - trots eller tack vare datorer och internet - ebba ut. Det kan snarare bli tvärtom.
 
Nu har jag lagt ut några fotografier från  Släkt- och bygdeforskarträffen i Masugnen, Lindesberg 081004 i mitt Picasa webbalbum. Ni kan förstora bilderna något genom att dra reglaget (ovan) till höger.
 
Mycket nöje!
 
/Leif G:son Nygård

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna