ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges gravbok  (läst 1121 gånger)

2008-10-29, 23:57
läst 1121 gånger

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag bad Anna-Lena lägga upp den här rubriken då det faktiskt kan vara så att man vill diskutera projektet med förbundet och inte bara projektledaren.
 
Min första fråga blir således om ett pris är fastställt för denna produkt och vad det i sådana fall kommer landa på?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-30, 09:26
Svar #1

Carl Szabad

Först kanske ska klargöras att själva projektet heter Sveriges gravbok. Det blir lätt förvillande annars, eftersom lokala gravregister i begränsad omfattning finns under flera nätsajter med olika namn och det är naturligtvis inte så lyckat att blanda in ytterligare ett namn under resans gång. Från Församlingsförbundet kom dock sent omsider en propå att gravbok inte var ett lämpligt namn (efter att man först godkänt projektet i sin helhet), eftersom en gravbok är reglerad författningsenligt. Vi beslöt då i samråd att själva slutprodukten, CDn, ska få namnet Begravda i Sverige, i analogi med den första gravskivan som kom ut, Begravda i Stockholm.
 
Jag fick tidigt en förfrågan från förbundsordföranden om vad CDn borde kosta och föreslog samma som för övriga CD. Vad jag då inte visste var hur stor mängd information som skulle flyta in, i själva verket för närvarande bortåt fyra gånger mer än min första uppskattning. Just nu ligger datamängden på 4,6 miljoner poster från drygt 2.000 kyrkogårdar, så det blir mycket information för pengarna.

2008-12-07, 10:47
Svar #2

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Frågan flyttad till ämnet Bokhandeln.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 07 december, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna