ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2013  (läst 3433 gånger)

2008-03-08, 08:43
läst 3433 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag saknar en central svensk databas över nekrologer eller dödsrunor (eng. obituraries). Gärna en där SSFF:s medlemmar via webben kan lägga in nya uppgifter. Hur vore det om man sedan lade till uppgifter om dessa i Sveriges Dödbok, i alla fall för dödsrunorna efter 1900? Låt säga att man i Sv Dödbok söker fram en person, Nils Karlsson, död i Solna 1987-09-01. Som ett extra fält kan ligga information om att nekrologer finns införda i Dagens Nyheter 1987-09-14, HSB-nytt 1987:4 och Spelmannen 1988:1 ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-11-13, 15:15
Svar #1

Sten Magnusson

Ovanstående förslag tycker jag vore värt att åtminstone ta upp till diskussion i stället för att låta det falla i glömska. Kan man tänka sig att låta en sådan databas läggs som underavdelning till t.ex. Gravstensinventeringen, Namn åt de döda e.dyl.?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-13, 16:11
Svar #2

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Men vem/vilka ska nu göra detta omfattande arbete? Det låter ju alldeles förfärligt stort, detta jobb. Vi kan väl glädja oss åt att Gf har klipparkiv, ett och annat smärre arkiv finnes säkerligen på något av arkiven. Visst är KB:s mikrofilmade tidningsarkiv en tänkbar källa, men vem ska scanna? Tanken med förslaget från 2008 är visst det god, men genomförbar??

2010-11-23, 12:26
Svar #3

Sten Magnusson

Man kanske inte direkt behöver skanna in allt utan i stället skapa något slags länkarkiv till de olika klipparkiv som digitaliserats?
 
Mvh/Sten Magnusson

2013-01-03, 23:49
Svar #4

Utloggad Kent Eliasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 23:02
    • Visa profil
Upprop för namn åt de döda läser jag på förstasidan.  
Nu verkar det som att alla tusentals poster jag knappat in verkar ha hamnat hos ancestry.com.  
Jag trodde att jag gjorde en tjänst åt släktforskarförbundet.  
Ancestry verkar ha som största mål att alla släktforskare ska lägga upp sitt material, varpå ancestry sedan blir ägare av all information som läggs upp.  
Hur har sveriges dödbok hamnat på ancestry?
 
Mvh
/Kent (som vägrar lämna sitt kreditkortsnummer eller alls använda sig av ancestry.com)

2013-01-04, 00:23
Svar #5

Carl Szabad

Kan du förtydliga dig? Var står det att de frivilliga insatsernas resultat hamnar hos Ancestry?

2013-01-04, 00:46
Svar #6

Utloggad Ronny Sjöstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2019-03-15, 14:46
    • Visa profil
Bra Carl. Skulle precis ställa samma fråga men du hann före. Det står inget om det som Kent antyder.
Är själv Ancestrybojkottare men arbetar med Sv.dödbok.

2013-01-04, 10:02
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kankse det faktum att förbundet överlåtit viss information till Ancestry redan idag. Följande finns att läsa på Ancestry.com  
 
About Sweden, Births from the Swedish Death Index, 1901-2006
 
This database contains birth information for over 7.5 million individuals who died in Sweden between 1901 and 2006. The records include births from about 1800 to 2006. The birth information is taken from the database compiled by members of the Swedish Federation of Genealogical Associations, Sveriges Släktforskarförbund, and published under the name of Swedish Death Index, 1901-2006 (Sveriges Dödbok 1901-2009).  
 
Det är alltså en delmängd av data från en utgåva av dödboken

2013-01-04, 10:25
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Och på svenska (även om informationen skiljer sig något åt):
 
Sverige, födelseuppgifter för personer som avled mellan 1901 och 2006
 
Den här databasen innehåller födelseinformation för drygt 7,5 miljoner personer som dog i Sverige mellan 1901 och 2006. Det finns uppgifter om personer som föddes mellan cirka 1800 och 2006. Födelseuppgifterna kommer från en databas som sammanställts av Sveriges Släktforskarförbund och som publicerats under namnet Sveriges Dödbok 1901-2009. Databasen har huvudsakligen sammanställts från kyrkböcker och offentliga register. Inga familjerelationer finns omnämnda i databasen. De fält som du kan söka i är följande:
 
Förnamn
Efternamn
Födelsedatum
Födelseort
 
Sökresultatet i Ancestry innehåller en länk till Släktforskarförbundets webbplats där det går att köpa en CD-skiva med fullständiga födelse- och dödsuppgifter för varje person.
 
Exakt vilka uppgifter man får vid sökning och träff i databasen framgår ej, endast att man måste köpa skivan för att få tillgång till fullständiga födelse- och dödsuppgifter för varje person. Precis som Mats skriver, är det alltså en delmängd av data från dödskivan som återfinns i Ancestry's databas.

2013-01-04, 17:12
Svar #9

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
I Ancestrys databas finns bara just de uppgifter man kan söka på. Alltså de uppgifter om födelsen som finns på den utgångna skivan Sveriges Dödbok 1901-2006...med tillägget Sverige, t.ex. anges min mor vara född i Maria Magdalena, Stockholm, Sverige. Det känns ju lite bakvänt att söka efter sin mors födelse med hennes namn som gift...
På de amerikanska message boards som GenForum och Ancestry Message Board frågas det sedan om när dessa människor dog.
 
Som dödboksmedarbetare tycker jag att frågeställningen är högst relevant - jag gör ett gratisjobb åt Sveriges Släktforskarförbund som sedan säljer (delar av) mitt arbete till Ancestry, som tar betalt för att tillgängliggöra det. Och jag får dessutom senare nöjet att hjälpa till med att slå upp döduppgifterna...
Att Ancestry hävdar äganderätt till uppgifter de köpt eller t.o.m. fått är ett välkänt faktum.
 
För mig som dödboksmedarbetare känns det här inte särskilt bra, och ett redovisande av avtalen mellan Ancestry och Svenska Släktforskarförbundet tycker jag vore på sin plats.

2013-01-04, 17:50
Svar #10

Utloggad Kent Eliasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 23:02
    • Visa profil
Hej igen,  
 
Carl: ja jag menar just det som Mats Ahlgren visar här ovan ( ursäkta att jag var lite otydlig, då jag trodde att detta var allmänt känt och redan diskuterat, och även en orsak till att sidan om dödboken legat o-uppdaterad så länge ).  
 
Jag tycker det är ganska intressant och givande att hacka mig igenom församlingars dödböcker, och samtidigt göra en god gärning, men intresset har helt svalnat när nu allt hamnar där det hamnat.  
 
Mvh
/Kent

2013-01-04, 18:38
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, det är mycket viktigt att veta var uppgifter man hjälper till att ta fram, hamnar.
 
Att delar av materialet hamnat i Ancestrys databas tycker jag inte alls är bra.
 
Det är då förståeligt om personer - som t ex Kent Eliasson - reagerar som de gör.  
 
Så jag kan bara instämma med vad Ingela säger:
 
en redovisning av avtalen mellan Ancestry och Sveriges Släktforskarförbund vore på sin plats.

2013-01-04, 19:20
Svar #12

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil

2013-01-04, 22:31
Svar #13

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
... som under en begränsad tid får visas på Ancestry, står det här
 

2013-01-04, 22:42
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
...och gäller Sveriges Dödbok 4, här diskuteras 6:an...

2013-01-05, 12:33
Svar #15

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hur definieras begränsad tid? Teds inlägg är skrivet den 6 maj 2008. Det är snart fem år sedan. Inte tycker jag att det kan räknas som en begränsad tid.

2013-01-09, 16:25
Svar #16

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
Kan någon med insyn i samarbetet med Ancestry kommentera denna tråd. Har de rätt till (köpt eller samarbete) det som läggs in på Namn åt de döda?

2013-06-20, 12:54
Svar #17

Utloggad Kent Eliasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 23:02
    • Visa profil
Inte något svar på ett halvår. Eller har tråden flyttats ?

2013-07-03, 17:38
Svar #18

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 796
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 05:58
    • Visa profil
Jag ställde denna fråga till kundtjänst på Ancestry.se via mejl.
 
Ser att ni tar betalt för abonnemang som bland annat visar uppgifter om döda mellan 1901-2006. Flera av dessa uppgifter har registrerats av frivilliga hjälpinsatser (privatpersoner) åt Sveriges Släktforskarförbund.
Har ni köpt eller fått uppgifterna från dem och vem äger uppgifterna?
 
Till svar fick jag.
 
Tack för att du kontaktat oss på Ancestry angående vem som äger uppgifterna om döda mellan 1901-2006.
Vi har ett samarbete med Sveriges Släktforskarförbund där vi har tillstånd att visa vissa utdrag ur deras register.
Dom har mer information än det som finns på Ancestry så är det något du saknar så gå in på deras hemsida och titta där.
 
Som synes svarade de inte på frågan alls trots att de hänvisade till den i första meningen.
 
(Meddelandet ändrat av NikLun 2013-07-03 22:28)
Vänliga hälsningar
Niklas

2013-07-04, 15:57
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det tycker jag nog att de gör.
 
De säger att det finns ett samarbete med förbundet som ger dem, Ancestry, rätt att visa vissa utdrag ur deras, Förbundets, register.
 
Registren äga av Förbundet, tolkar jag det som. Sedan har jag full förståelse för att Ancestry inte berättar allt om sina samarbeten, det är ju ett kommersiellt företag.
 
Det finns ytterligare  exempel på samarbete med förbundet där registeruppgifter lånats/lånas ut

2013-07-07, 18:07
Svar #20

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 796
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 05:58
    • Visa profil
Jag ser att du bytt ut deras ord tillstånd mot rätt men jag ser inget svar på vem som äger uppgifterna.
Denna fråga är ju ändå underliggande den om det är ok att i ta betalt för något en organisation frivilliga gjort åt någon annan.
Vänliga hälsningar
Niklas

2013-07-07, 18:24
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Då ska du rikta frågan till förbundet som gett ancestry rätt/ tillstånd att lägga ut uppgifterna

2013-07-07, 23:39
Svar #22

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Detta låter ju häpnadsväckande! Vad är anledningen till att Sveriges Släktforskarförbund skulle ge Ancestry sådana förmåner? Vilka kopplingar finns mellan förbundet och Ancestry?

2013-07-08, 00:04
Svar #23

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 796
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 05:58
    • Visa profil
Är inte du intresserad av hur det ligger till Mats?
Vänliga hälsningar
Niklas

2013-07-08, 00:04
Svar #24

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Grundtanken med avtalet är att Ancestry inte har tillgång till hela materialet på skivan utan i princip bara träfflistan, och de som får en träff via Ancestry ska alltså därmed lockas att köpa skivan för att få hela resultatet. Det är av samma skäl som man får träffar på dödboken när man söker i Disbyt.

2013-07-08, 08:03
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om jag inte minns fel så skedde detta i utbyte mot att medlemmar i Släktforskarförbundet får rabatt på abonnemang. Men de stora, kommersiella släktforskningsbolagen har inneburit en annan risk. Det förslag som nu ligger i EU om begränsning av tillgången till personuppgifter grundar sig på att arkiv frestas att sälja sina uppgifter till just kommersiella bolag,för att öka sina resurser. (Se: http://www.genealogi.se/forbund/index.htm).
Det finns många föreningar som framställer register med avsevärd frivilliginsats, hur reagerar de frivilliga som arbetat för föreningens bästa, om deras arbete sedan säljs till högstbjudande? Visserligen kan föreningen få stora kassatillskott, men hur påverkar det viljan att jobba gratis? Kan föreningarna förhandla på ett relevant sätt mot stora, professionella verksamheter? Vill föreningarna sälja sina register? Det är en diskussion som jag anser att vi måste ta.

2013-07-08, 20:04
Svar #26

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det kan hända att SSF:s grundtanke med avtalet är att locka folk att köpa död-skivan. Det är inte Ancestrys tanke - för att få reda på att man kan köpa en skiva måste man klicka på en särskild länk, få reda på mer, som står längst ner i en ruta med tråkig text om hur många poster etc., efter att man klickat upp en utvald person, vilket man snabbt lär sig att inte göra eftersom ingen ytterligare information ges jämfört med indexet.
 
Jag tror dessutom att få blir intresserade av ett köp, eftersom den enda ytterligare information man kan få från själva skivan är dödsdatum och -plats. Vilket folk istället frågar efter på olika message boards.
 
Jag har redan tidigare sagt att jag skulle vilja se hur avtalet mellan Ancestry och SSF ser ut. Det måste vara ett särdeles bra avtal för SSF för att jag skall ha lust att fortsätta arbeta gratis för Ancestry.
 
Ingela

2013-07-08, 23:49
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Niklas, jag ser inte behovet av att jaga Ancestry på ett besked som de inte kan lämna. De har gjort en överenskommelse med förbundet och därvid stannar det. Jag är en av de som drar nytta av samarbetet eftersom jag betalar ett lägre pris för abonnemanget (ancestry)  genom förbundets överenskommelse.
Jag har inte samma förmåner genom det avtal som finns med DIS, där de som en del av sitt erbjudande har med samma info som Ancestry.
 
Däremor ser jag gärna en öppenhet om kommande överenskommelser med företag och föreningar, men har samtidigt full förståelse för att när det gäller kommersiella överenskommelser håller man vissa delar för sig själv, om den ena (eller båda) parten så begär.
 
Är man helt mot de beslut som tagits,  så finns det ju en möjlighet att byta ut de som bestämmer, det är stämma i augusti.

2013-07-09, 22:04
Svar #28

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Att Ancestry inte vill svara är en sak, men varför vill inte förbundet svara? Den som bidrar med frivilligt arbete vill för fanken veta om uppgifterna säljs vidare!  
 
Svarar inte styrelsen på frågor under denna rubrik (Förbundsforum)?

2013-07-10, 20:53
Svar #29

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Uppgifterna säljs inte till Ancestry, inte heller till Släktdata och inte till DIS - alla tre har enbart tillgång till födelseuppgifter. Vill man ha mera uppgifter och då klickar på personen ifråga kommer man antingen direkt till förbundets bokhandel eller till Rötters första sida. Från Ancestry till den engelska delen varifrån man kan klicka sig vidare till sidorna på svenska. Vi följer trafiken till förbundets webbadress från våra samarbetspartners och kan då se att förbundet får köpare av bl.a. dvd-skivan Namn åt de döda. Bl.a. dessa klick har genererat många köp som ger bidrag till förbundets utveckling av flera projekt som Gravstensdatabasen, Porträttfynd och de andra databaserna som ju är fritt tillgängliga på Rötter. Utan försäljningen i Bokhandeln skulle verksamheten inte kunna bedrivas i den omfattning som sker nu.
 
Under släktforskardagarna kommer nya Rötter att presenteras, likaså nya Porträttfynd - mer än ett års arbete ligger bakom dessa projekt. Allt möjliggjort i första hand genom försäljningen av Namn åt de döda (NÅDD), Begravda i Sverige, men också  Röttervännernas bidrag. Så alla som bidrar med uppgifter till NÅDD bidrar också till så mycket annat bra material som förbundet har möjlighet att erbjuda. Och som jag tror att alla släktforskare är mycket tacksamma för.    
 
Överenskommelsen med Ancestry är precis som Mats skriver här ovan - är man medlem i en av förbundets medlemsföreningar får man en stor rabatt på sitt årsabonnemang, det som Ancestry kallar World Deluxe. Det är många släktforskare i Sverige som har det abonnemanget och som säkert uppskattar denna möjlighet till rabatt som man får visa sitt föreningsmedlemskap.  
 
F.ö. så har förbundet redovisat överenskommelsen för sina medlemsföreningar - det är ett gammalt avtal som skrevs för flera år sedan.
 
(Meddelandet ändrat av Stigtomta 2013-07-10 20:56)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna