ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2008  (läst 3614 gånger)

2008-03-10, 23:15
läst 3614 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vad är skälet till det? Vill de att alla ska komma till Växjö och betala inträde för att använda det? (Rätt omöjligt) Vill de själva lägga det på nätet? Kanske skapa en egen sajt med information? Eller kan ni inte nå en för bägge parter tillfredsställande ekonomisk överenskommelse? Då kanske det är lösbart med bidare förhandlingar.

2008-03-11, 00:36
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
bidare förhandlingar = vidare förhandlingar?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-03-11, 07:17
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja just det! Fingrarna slinter ibland

2008-03-12, 08:11
Svar #3

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Emigrationen från 1850-70 vore kanske något att ta tag i. Det finns inte så mycket om detta tycker jag. Men iof har jag inte letat särskilt hårt, för jag forskar på lite underliga sätt men lyckas hitta dem ändå.
May the Force be with you.

2008-04-03, 11:03
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Förslag på en CD/DVD med kartor på alla Sveriges socknar/församlingar?  Kanske till detta skapa en GIS-applikation där man även kan lägga in information om socknarnas kyrkoarkiv (liknande Sveriges församlingar genom tiderna som Skatteverket gav ut). Dessa översiktskartor finns idag som uppkopierade stenciler på varje landsarkiv, riksarkiv etc men inte speciellt tillgängliga i övrigt. Inte heller är mig veterligt dessa landsarkivens sockenkartor samlade i något större verk (Lennart Andersson Palm har dock i Folkmängden i Sveriges socknar och kommuner 1571-1997 kartor över Sveriges nuvarande församlingar men det saknas en översiktsbild och länkning vilket skulle kunna göras i en digital miljö och på en CD/DVD).
 
Sam Blixt har lagt ut en del halvtaskiga inscanningar på sin hemsida (se bl a här) men en bättre kvalité och sammankopplade översiktskartor vore önskvärt. Sam Blixt ska i alla fall ha stor tack för att han försöker tillgängliggöra dessa (alltså ingen kritik av Sam - han är en släktforskarklippa!).
 
På den gamla NAD-skivan ifrån mitten av 1990-talet hade Riksarkivet med en kartfunktion som man sedermera slopade -  denna funktion var jättebra eftersom man fick en överblick på vilka socknar som ingick i till exempelvis ett härad och även kunde ta ut häradskartor över t ex södra Sverige. Det gick att välja geografisk nivå (landsakp, län, härad eller socken - och sedan skriva ut dessa kartbilder). En del påpekanden om fel i dessa kartor gjordes, men istället för att rätta till dem så tog man bort tillgängligheten vilket jag anser var dumt gjort.
 
Kan en sockenkartCD vara något för Sveriges släktforskarförbund?
 
Detta är alltså en sockenkarta för att upplysa:
 

2008-04-03, 11:10
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil

2008-04-03, 12:10
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Gunnar, denna sajt kände jag ej till. För oss släktforskare är det ju dock värre så att dessa moderna kartor inte alltid korrensponderar med de äldre geografiska kyrkoförsamlingar vi letar i. Kommunsammanslagningar har gjort att församlingar betecknade med egna äldre arkivnamn har försvunnit i moderna församlingsarkiv (jfr ex. Aringsås som nu finns ss Alvesta).
 
Det jag efterlyser och vill föreslå som projekt för Släktforskarförbundet är att skapa ett historiskt digitalt kartverk (kanske kopplat till en GIS-miljö där man kan lägga in klickbara länkar för varje socken) baserat på Sveriges församlingar. När man forskar och inte hittar en person så är det ganska bra att titta i grannförsamlingarna och med en historisk överblickbar karta kan man lätt navigera sig till vilka kyrkböcker som finns för dessa och leta vidare (i förlängningen skulle det även vara möjligt att i varje sockeninformation lägga in externa länkar, likt Disgens Dispos, för att kunna länka vidare till exempelvis Arkiv Digitals färgfotograferade kyrkboksvolymer och även kunna ge tipps på ofilmade källor i NAD). Jag tror att en GIS-baserad släktforskning är något vi alla skulle vinna på i längden. Detta är även något jag tror forskning i andra länder (ex. Tyskland och de bevarade kyrkoarkiven där vilka idag är rätt svåra att lätt få reda på om de är filmade eller ej och var de bevaras eller ifall de är förstörda) skulle vinna mycket på - att kunna röra sig digitalt i det geografiska rummet och därigenom lätt få fram bevarat arkivmaterial.  
 
Synpunkter?  Finns det redan några GIS-historiska kartor som använts internt inom exempelvis Riksantikvarieämbetet?

2008-04-03, 18:42
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Nicklas
 
Jag la fram ett förslag med sockenkartor för ett tag sedan, inte då med kopplingar som du nämner, utan endast rena sockenkartor som skulle kunna ligga som en rubrik någonstans i anbytarforum. Fick positiv kritik, tyvärr höll de ansvariga sig borta (är jag förvånad?). Det skulle spara in en del frågor på forumet om man själv kunde se vilka grannsocknarna är när man letar efter någon. Då skulle man kunna ta de först. Det känns som det inte finns respons på något just nu. Jag ville också ha fram tydligare kartor än de du nämnde, vilket tydligen finns ute i bygden, men var?.
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-04-09, 09:23
Svar #8

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Ovanstående karta över Skånes härader fick jag, när jag blev medlem i KSF. Vet ej var de har fått den ifrån, SGF kanske? Man kan kanse ta kontakt med den lokala släktforskarföreningen om de har kartor?
May the Force be with you.

2008-04-09, 12:57
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ska vi inte ha en databas över gruppfoto av skolelever!? Kräver dock ganska hög kvalitet på bilderna om det ska vara nån vits. Hur långt fram i tiden kan man gå?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-09, 13:05
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Gruppfoton mer generellt skulle jag i så fall vilja föreslå. Jag har ett gruppfoto av en skara tbc-patienter taget utanför Blommenhofs sanatorium i Nyköping, troligen 1918. Min farmor, som dog i november 1918, är med på fotot. Jag skulle gärna vilja ha fler personer identifierade.
 
Hur långt fram i tiden man kan gå vet jag inte, men jag har i alla fall sett ett skolfoto från 1952 på en hembygdsförenings hemsida. Förhoppningsvis är alla, eller i åtminstone de flesta, på det fotot fortfarande i livet.

2008-04-09, 13:16
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det skulle faktiskt vara jättekul med sådana skolfoton. Nu finns det ju önskemål om andra gruppfoton också, sådana som inte platsar i Porträttfynd, därför att det finns för många människor på korten.
 
Då skulle jag föreslå att man har en rubrik Gruppfoton, med lämpliga underrubriker, som t ex skolfoton landskapsvis eller årsvis bl a.
Ann-Mari Bäckman

2008-04-09, 13:28
Svar #12

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det finns ju en del olika typer av gruppfoton. Man måste se till att det, förutom personuppgifterna, går att söka på ort, men också på företags-, förenings-, samfundsnamn etc. Förhoppningsvis får vi en mycket bättre sökfunktion till en sådan databas ... Den till Porträttfynd är bedrövlig.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-09, 13:37
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ett personregister till intressanta akter i Utrikesdepartementet, 1902 års dossiesystem vore inte fel heller. Det skulle väl kunna hänga ihop med ett emigrantregister, men alla som nämns var inte emigranter. Där finns antagligen också sjömän, turister m.fl.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-10, 05:50
Svar #14

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
En jättebra idé! Utrikesdepartementets arkiv innehåller guld- och diamantgruvor av annars svårfångad information, men är f.n. allt för svårforskat. Dels behöver det skannas, och dels behöver det förses med någon form av rufft register, så att forskarna hittar in i det.
TED

2008-07-13, 08:54
Svar #15

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
I Riksregistraturet (1523-1718) finns en hel del intressant info för personforskaren och historikern. De borde ha renskrivits för länge sedan, tycker jag. Serien är mikrofilmad. Registren som finns är riktigt gamla och inte så lätta att hitta i. Det kan kanske vara värt att undersöka om det går att göra något av denna serie ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-07-16, 12:16
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Täcks inte en del av den perioden av Gustaf I:s registratur?

2008-07-16, 12:33
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Gustav Wasas registratur kanske är utgivet. Vet ej. Ser att det finns ett register utgivet för denna period. Ett digitalt register vore inte fel iaf.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-07-21, 19:43
Svar #18

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Nyligen har jag börjat  funderat på följande: Väldigt många ägnar sig åt att excerpera domböcker. Vad jag förstår utifrån mina kontakter med släktforskare som ägnat sig åt detta är att det sker på väldigt olika sätt. Målsättningarna verkar vara olika. Vissa gör personregister andra fokuserar på notiser med  material som kan ge genealogiska samband andra kanske tom excerperar urval av notiser  med användning av den diplomatariska metoden.
 
Domboksmaterialet är mycket intressant. Det är ett  för släktforskare med fokus på 1550-1750 ett oundgängligt material. Det är också viktigt för den akademiska historiska forskningen i allmänhet. Jag har tagit del av flera vetenskapliga studier (främst akademiska avhandlingar) där doktorandens av finansieringsskäl är tvingad till en begränsad undersökning. Eget studium av primärmaterialet blir då ofta inte att tänka på alternativt begränsat; det tar för lång tid. Man tar då till nödlösningen att använda de olika domboksutgåvor som finns.
 
Jag tror därför det kan finnas stora vinster, inte bara för släktforskare utan även för den akademiska forskningen, om Släktforskarförbundet skulle försöka normera excerperandet av domböcker. Peter Olaussson skrev om olika metoder att excerpera domböcker i Släktforskarnas årsbok '95. Han skiljde mellan diplomatarisk fulltextåtergivning,  normaliserad fulltextåtergivning,  regester, urval av domboksmål samt person- och ortregister.
 
Vilken metod bör man rekommendera? Borde släktforskare begränsa sig till metoder relevanta för dem eller finns det skäl att vidga perspektivet så att man använder metoder som gör materialet intressant även  för den akademiska forskningen.
 
Hur bör  materialet publiceras? Det är ju gott och väl om någon börjar excerpera domböcker. Men om det bara kommer till egen användning är det hela mer eller mindre förfelat. Om materialet kommer görs allmänt tillgängligt blir vinsten otroligt stor. Register på nätet? CD-skivor? Tryckta domboksutgåvor av traditionellt snitt?
 
Hoppas att detta kan väcka en diskussion mellan sommarregnen.
 
/Michael
//Michael Lundholm

2008-07-21, 22:16
Svar #19

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Excerpera         -     Göra utdrag ur skrift
Diplomatarisk     -     Bokstavstrogen
 
Enligt Svenska akademiens ordlista över svenska språket.
 
Hälsningar
Ingemar Gollungberg i Kalamata Grekland som saknar regn
 

2008-07-22, 17:13
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En spontan kommentar är att personregister vore mest det användbara. Även i akademisk forskning kan det vara fördelaktigt att läsa texten själv, men att hitta relevanta delar är mycket tidsödande utan personregister. Jag inbillar mig att sådana regsiter kan vara lättare att standardisera.

2008-07-22, 18:00
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Akademiska forskare kanske inte är så intresserade av person utan av vad målen handlar om. Ett sakregister skulle därför vara bättre där. Släktforskare är nog också intresserade av ett ortsregister.  Alltså, person-, ort- och sakregister. Ett skäl för register är (förutom att standardiseringen är enklare ) att de går snabbare att upprätta.
//Michael Lundholm

2008-07-23, 08:43
Svar #22

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Jag håller med dig Michael. Det bör vara både person-, ort och sakregister. Som varande folkbibliotekarie vet jag att både akademiska forskare och amatörforskare söker på det viset.  
Låter som en rolig sysselsättning.
Här på mitt bibliotek har vi Algot Hellboms bok Tingsprotokoll för Njurunda (i två band). Jag tycker den verka föredömlig. Han har återgett domboksinnehållet och dessutom gjort register på det sätt som Michael föreslår. Han har dessutom gjort en lista över det han anser vara svåra ord (med förklaringar). Det betyder att dessa böcker är mycket användbara (för alla)

2008-07-25, 14:14
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
För mig är person- och ortsregister absolut viktigast. Om man också skall göra sakregister riskerar det att bli så komplicerat och tidskrävande att man ledsnar... Möjligen kan man tänka sig korthuggna beskrivningar av typen:
 
Lönskaläge
Stöld
Gränstvist
Arvsmål
 
etc.
 
TED

2008-07-25, 17:01
Svar #24

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Håller med dig Ted. Man måste ju fråga sig avd syftet med registret är. För oss släktforskare är då helt klart person- och ortsregister prioritet 1. Det håller jag med om. Akademiska forskare har andra syften och de kan vara väldigt många. Exakt vilken sak som är relevant är därför inte så entydigt. En standardiserad företeckning över saker skulle kunna vara en variant, men i så fall bör ha ett samarbete med avnämare i den akademiska världen för att göra en sådan lista. En utgångspunkt skulle kunna vara faktiska sakregister till redan existerande källutgåvor av domböcker. När man väl har en lista väljer den som gör registret sakord från denna (en eller flera). Ett merarbete naturligtvis, jämfört med person- och ortsregister.
//Michael Lundholm

2008-07-25, 20:44
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om man tar sig tid att göra ett person- och ortregister till t ex domböcker så är merarbetet minimalt att också göra ett sakregister. Det behöver inte vara mer avancerat än i Teds exempel. Man måste ändå läsa igenom hela målet för att få med personerna och orterna, då vet man också vad det handlar om.
 
Jag blev väldigt besviken av den fjärde delen av Sammandrag av Fryksdals härads domböcker (1741-1750), som till skillnad från de tre första delarna saknar sakregister. Här kan det förstås vara en kostnadsfråga och att boken skulle blivit orimligt tjock, men hur som helst saknar man sakregistret mycket.

2008-07-25, 22:59
Svar #26

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nja, där håller jag inte med.
Föreningen Tingshuset i Häljebol har gjort person- och ortregister till domböckerna för Gillbergs och Näs härader i Värmland. Drygt en halv miljon registerposter för dessa två härader.
Vi testade alla möjliga varianter av register till en början, men fann att om det ska kunnas göras med rimlig arbetsinsats, så är det enbart personer och orter som kan registreras.
Som en idéell förening kan vi bara använda oss av arbetskraft som samhället bidrar med, vilket då för några år sedan innebar en viss omsättning på personal. Att då ha kunskap om vad målet egentligen handlar om visade sig inte vara hållbart.
Så vi valde att enbart registrera personer och orter, vilket bara det tog ett antal år.
Nu har vi börjat med lagfarter och uppbud och en bra dag med lätta texter hinner vi med kanske 100 paragrafer.

2008-07-26, 08:41
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det hänger väl helt på hur detaljerade sakregister man vill göra. Om man skummar igenom ett mål efter alla namn och orter kan man omöjligen missa om det gäller lägersmål, arv, uppbud eller gränstvist t ex.

2008-07-27, 22:45
Svar #28

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Ska det vara on-line/CD borde det vara en smal sak att ordna fritextsökning så kan man söka på vad man vill tex: namn +ort +sak1 -sak2 men även ett namn-och ortregister. Så kallade tagg/textmoln är ju väldigt populära nu förtiden på nätet (= de ord som förekommer mest får störst stil, se illustration här: http://sv.wiktionary.org/wiki/Bild:TagCloudBasedOnFlickr.png ). Jag gillar de inte speciellt mycket men i ett sådant här sammanhang hade det varit trevligt, eller så kunde man ha nöjt sig att visa kanske top 25 av mest förekommande ord som inte är namn eller orter.

2008-07-29, 10:11
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Linda, visst är fritextsökning bra men det förutsätter avskrift i fulltext, vilket är det mest tidskrävande sättet att registrera domböcker. Olika sammanfattningar eller register är antagligen det enda som är praktiskt genomförbart. Så länge man inte kan skanna och OCR-läsa gammal skrift!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna