ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emibas  (läst 2167 gånger)

2008-01-20, 11:17
läst 2167 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Som många säkert har noterat har projektet EMIBAS gått i stå. Förbundet har hela tiden velat gå vidare och försöka komplettera de kanske 300.000 - 400.000 poster som saknas i den första versionen av CD-skivan. Tyvärr har vi stött på patrull. Dels har Emigrantinstitutet, som var initiativtagare till och under många år ledde projektet och som också äger den databas som låg till grund för skivproduktionen, varit ovilliga att låta förbundet fortsätta med excerperingsarbetet. Dels har några av de ursprungliga projektdeltagarna protesterat mot att förbundet, som de upplever det, shanghajagde projektet. Förbundet menade när det begav sig, att det var nödvändigt att låta en riksorganisation med ett omfattande kontakt- och informationsnät, ta tag i det slumrande projektet. Annars hade EMIBAS-skivan knappast sett dagens ljus - i alla fall inte i denna kungens regering. Personligen anser jag att EMIBAS-skivan är något av det bästa som hänt den svenska släktforskningen - användbar inte bara för dem som forskar efter emigranter, utan också som nyckel till det sena 1800-talets svårpenetrerade husförhörslängder.  
 
Nu finns det tankar om att lägga över EMIBAS och annat emigrantmaterial på en särskild betalsite med nament EMIWEB. Detta är säkert inte fel, även om jag anser att CD-skivor än så länge har klara företräden framför Internetlösningar. Däremot anser jag att det är olyckligt om själva arbetet, excerperandet av nya poster och rättning och komplettering av gamla, tillåts avstanna. Ingen kan ju sägas äga poster som ännu inte finns. Forskningen är och måste vara fri.  
 
Vad tycker släktforskarrörelsen. Bör Förbundet, trots motståndet från de ursprungliga projektdeltagarna, dra igång en kampanj för ett slutförande av EMIBAS - eller skall vi bocka och tacka för oss?    
 
Ted Rosvall

2008-01-20, 17:38
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I likhet med dig föredrar jag CD-skivor. Det går snabbare att söka och man är inte beroende av en någorlunda snabb dataanslutning. Dessutom fungerar förbundets program mycket bra i de flesta fall. Har man en gång köpt skivan så kostar det inget mer heller. Därför tycker jag att stora, centrala databaser ska finnas på CD också.
 
Tråkigt om arbetet avstannar - Emibas är en ypperlig källa, som du skriver. Det är överhuvudtaget tråkigt med alla konflikter mellan olika intressenter inom släktforskningen, det bara hindrar utvecklingen.

2008-02-13, 08:45
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
I måndags besökte Anna-Lena Hultman och jag Växjö för att tillsammans med Emigrantinstitutets nye chef, Lars Hansson, och arkivarie, Christina Persson  
diskutera projektet EMIBAS. Som den minnesgode kanske erinrar sig, samarbetade förbundet under ett par år med Emigrantinstitutet kring produktionen av CD-skivan EMIBAS. Den baserades på den grunddatabas som tillkommit genom ett initiativ av Emigratinstitutet mer än 20 år tidigare, och som sedan haft många villiga händer i det digra arbetet med excpering av framför allt husförhörslängder och flyttningslängder. Institutet har haft och har flera samarbetspartners kring porjektet, inklusive Emigrantregistret  
i Karlstad, Göteborgsemigranten, Örebro Stadsarkiv, Frändernas Hus i Alfta, Östmark, SGF i Skåne, Forskarcentrum i Kallinge och många andra. Saknades gjorde dock en publik presentation av det ca 1 miljon poster stora materialet. Det var här förbundet kom in i bilden och såg till att denna unika resurs tvättades, rättades, kompletterades och tillfördes de nu så bekanta sökfunktionerna, kända från bl.a. befolkningsskrivorna och Sveriges dödbok.
 
Man kan säga att resultatet blev mycket gott, och alla som använder sig av EMIBAS-skivan tycks vara mer än nöjda med den. Det har också visat sig att den kan användas som ett bakvänt register för lättare orientering i det sena 1800-talets ofta svårpenetererade husförhörslängder och församlingsböcker.
 
EMIBAS-skivan är dock inte komplett. Det fattas stora bitar, kanske så mycket som 400.000 poster. Hela Norrbotten tycks fortfarande saknas, liksom stora delar av Stockholm. Men framför allt är det den senare emigrationsperioden, 1895-1930 som på många håll aldrig blev gjord. Det saknades helt enkelt rimlig tillgång till det nödvändiga källmaterialet efter 1895. Nu har den situationen ändrats, inte minst genom Riksarkivets beslut häromdagen, som öppnar de digitaliserade flyttningslängderna ända till 1980, församlingsböckerna till 1923. Kanske är det dags att åter dra igång projektet EMIBAS och se till att det som fattas blir gjort, och att de församlingar eller landskap som inte håller god kvalitet får sig en översyn.
 
Förbundet har länge velat gå vidare med EMIBAS, men har tyvärr stött på patrull. Turbulensen kring Emigrantinstitutet och ovissheten om dess framtid har gjort att det inte har gått att få något besked om en eventuell fortsättning. Förbundet har också erfarit en viss irritation från några av de ursprungliga deltagarna i EMIBAS-projektet över att förbundet gick in och tog över. Den konflikten hara emellertid tonats ned, och vid ett trivsamt möte i Göteborg i höstas stod det klart att nästan alla nu är positiva till  
ett fortsatt engagemang från förbundet kring en fortsättning och ett fullbordande av EMIBAS.
 
EMIBAS är inget projekt som ger stora inkomster åt förbundet. I bästa fall kan det gå jämnt upp. Det är däremot ett viktigt åtagande som alla emigrantforskare, och inte minst våra släktingar i USA, skulle tacka oss för. Men det bygger på frivilliga krafter, föreningar och enskilda som är beredda att lägga ned lite arbete på den eller de församlingar man åtagit sig.
 
Vad tycker föreningarna pch vad tycker släktforskar-sverige?
Bör förbundet gå vidare med EMIBAS och hjälpa till att föra det mot sin fullbordan?
 
Med vänlig hälsning
TED

2008-02-13, 08:57
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det låter positivt att konflikter etc har minskat. Projektet är värdefullt ur många aspekter och man vill naturligtvis se en så komplett databas som möjligt. Nu är vi släktforskare så funtade att vi gärna vill se allt tillgängligt och vi ser dessutom nästan allt som viktigt, därför bör man tänka efter före.
 
Du skriver att detta är ingen kassako för förbundet. Jag tror att frågan bör kompletteras med en arbetsplan och en tentativ, realistisk budget inklusive finansieringsförslag. Det bör göras för alla projekt - sedan får man välja de som är ekonomiskt genomförbara och relatera kostnad till nytta.

2008-02-13, 09:08
Svar #4

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Jag är av uppfattningen att EMIBAS är ett mycket viktigt projekt och anser att förbundet bör gå vidare med detta. I min förening registrerade vi oss för komplettering av våra församlingar men fann ganska snabbt att det material vi fick ut för komplettering hade så stora luckor (ca 30 %), men även andra brister (framför allt felläsningar av både personnamn och ortsnamn) att vi har fått börja om mer eller mindre från början. Vi har funnit flera förklaringar till bristerna, dåligt förda flyttningslängder (eller inga alls!), en stor andel sjömän som emigerat illegalt samt närheten till Danmark vilket också gjort att den illegala delen varit stor. Vi är ännu inte klara med arbetet men det förtsätter så sakteliga.
 
En sak som vore intressant i det här sammanhanget är om det vore möjligt att ha en funktion på CD-skivan där man kunde klicka och få upp ett formulär där man sedan kunde skicka in kompletteringsuppgifter till en databas på Rötter. Här tänker jag främst på uppgifter om var emigranten tagit vägen i USA, dödsdatum, dödsort mm. De flesta av oss har ju den här typen av uppgifter i vår forskning. Kunde man samla upp dessa så kunde man göra senare versioner av EMIBAS ännu bättre.
 
Mvh,
 
Magnus Persson

2008-02-13, 09:21
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En regsiteringspetitess. Som källa anges ofta en sida i hfl, tyvärr har man inte registrerat vilken hfl. I stora socknar och städer kan man få leta igenom många volymer, det vore bra om kompletteringarna i databasen även tar upp volym.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 13 februari, 2008)

2008-02-13, 09:39
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det är bra att förbundet engagerar sig i frågan. Emigrantinstitutets verksamhet är beklagligt introvert. Jag tycker denna typ av databas skall vara åtkomlig via Internet. Databasen kan då uppdateras vartefter man lägger in nya eller korrigerade uppgifter, och alla som kommer åt den kan hjälpa till att komplettera informationen. Eventuell kostnad för åtkomst och redogörelse för hur de pengarna används kan ha betydelse för villigheten att bidraga till projektet.
 
Jag har inte full koll på vad EMIBAS innehåller nu eller ska innehålla i framtiden, men om det bara är frågan om uppgifter från HFL kan man se ett slut på projektet. Om man ser den som en allmän emigrationsdatabas med uppgifter från alla möjliga typer av källor kommer den aldrig att bli fullständig, men då börjar den mer knyta an till tankarna om en gemensam genealogisk referensdatabas (RGD), låt vara enbart för emigranter.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-13, 10:01
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En genealogisk referensbas med emigranter tror jag är ett mer realistiskt och attraktivt projekt än en referensdatabas för Sverige. Redan Nils William-Olssons arbeten innehöll uppgifter om vad som hänt personerna i USA så det skulle vara en värdig uppföljare.
Eftersom jag personligen liksom Ted tycker om CD så anser jag att man kan ge ut en CD med grunddata men ha den ständigt levande databasen med kompletteringar på nätet (mot avgift!). Den blur ju, som C-G skriver, aldrig komplett vilket gör den attraktiv.

2008-02-13, 10:35
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Grunddatabasen måste också ligga på nätet, inte bara kompletteringarna, men det kanske du menade Chris. Endast en kompletteringsbas på nätet lär inte locka många betalande.

2008-02-13, 10:36
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Chris, anvisningarna i Emibas-projektets kompletteringar var just att skriva hela volymen, för att komplettera sidhänvisningarna med riktiga källhänvisningar. Den som inte känner till projektet kan läsa mer här.  
 
Projektet lades inte bara på is pga. konflikter utan även på bristande frivillig vilja och förbundets dåliga ekonomi som gjorde att inga morötter kunde delas ut. Den frivilliga ivern har varit större för Namn åt de döda-projektet. De frivilliga händerna kanske inte räcker till båda projekten.
 
Hälsningar,
Eva

2008-02-13, 10:44
Svar #10

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Det är sant att det gjordes stora frivilliga insatser med Namn åt de döda men det finns stora skillnader i projekten. I fallet namn åt de döda fanns det ju listor färdiga som skulle kompletteras vilket gjorde det projektet mycket enklare. I fallet EMIBAS fanns det material, men arbetet med att komplettera detta är mycket större än den tidigare Namn åt de döda insatsen. Detta eftersom det inte finns någon motsvarighet till dödboken där alla avlidna är med. Flyttningslängderna är inte jämförbara utan en mycket större mängd kyrkoböcker måste genomsökas.

2008-02-13, 10:58
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Är det inte dags att hejda sig en aning? Nu gäller det väl i första hand att koncentrera sig på att försöka hålla förbundet vid liv, dess dåliga ekonomi till trots! Dödbokens nästa version lär väl ta alla krafter i anspråk, såväl frivilliga som ofrivilliga. Det är väl tämligen meningslöst - för att inte säga oansvarigt - att i detta läge föra fram planer på ett nytt mastodontprojekt, tillika ett mer eller mindre oekonomiskt sådant.  
 
Jag håller helt och fullt med Eva i hennes andra stycke ovan och tycker att hela denna tråd kan läggas på is tills man kan se om detta projekt är något som det överhuvudtaget går att mäkta med.

2008-02-13, 16:55
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anders B: Jo, det menade jag! Hela databasen på nätet alltså.
Man bör kunna diskutera projekt, inte bara lägga goda idéer på is, men vara medveten om just begränsningarna i form av mannakraft och pengar. Det finns flera påbörjade projekt som också är angelägna. En rejäl diskussion om prioriteringar saknas. Samordning av projekt likaså. Som sagt, vi vill gärna ha allt och gratis ska det vara - då krävs uppfinningsrikedom OCH realistisk planering.

2008-02-13, 18:13
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det skadar väl inte med lite visioner
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-13, 18:21
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nä, man ska ha visioner. Men vara realist också, det är det som är så svårt. Men utan visioner förtorkar verksamheten.

2008-11-05, 21:49
Svar #15

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Alla verkar väldigt intresserade av emigranter, men det borde också finnas en rikstäckande databas för immigranter. Jag har några i släkten som jag vet varit i Amerika och sedan kommit tillbaka, men jag vet inte när och hur. Kanske den redan finns men jag har i så fall inte hittat den.

2008-11-05, 22:26
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
För Örebro län finns en databas med immigranter, som man kan hitta på Örebro Stadsarkivs hemsida, som har följande adress:http://www.orebro.se/stadsarkivet  och sedan klickar man sig vidare på Att söka information.

2008-11-05, 23:01
Svar #17

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
I Blekinge har man också ett Immigrantregister, som jag tror framställts hos SVAR i Kallinge.
Likaså har Gävleborgs län och möjligen Västernorrlands län tillgång till sådana register, framtagna i Alfta.
För vissa län finns det tryckta (utskrivna och kopierade) immigrantregister, framtagna ur SCBs avskrifter. Jag tror att perioden där är något i stil med 1875-1947. Dessa böcker finns bl.a. hos Riksarkivet/Arninge, på Landsarkivet i Göteborg, delvis på Emigrantinstitutet i Växjö och kanske på ytterligare några platser.
TED

2008-11-06, 22:35
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
EmiWeb jobbar en hel del med immigration och håller på med registering.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna