ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2008  (läst 2796 gånger)

2008-01-18, 21:57
läst 2796 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Den här rubriken är väl delvis lite sen, för det är ju bestämt vart förbundet flyttar om några veckor, när det gäller Stockholmsområdet.
 
Men vad händer i Göteborg?

2008-01-19, 12:11
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Det är väl bara att be alla goda makter att forskarstugan i Göteborg får vara kvar även om Kent Andersson slutar.
Räcker det inte med flitiga besökare, trevliga och kunniga medarbetare och bra kursutbud/föredrag?
Jag kan personligen tänka mig att betala en slant per besök för att få behålla den här möjligheten.

2008-01-19, 13:12
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundet hade erbjudit Föreningen DIS-Väst en förlängning av forskarstugan i nuvarande lokaler till den 31/5 2009, ett förslag som DIS-Väst till att börja med ställde sig försiktigt positivt till. För någon vecka sedan meddelade dock DIS-Väst att man inte ville fortsätta med verksamheten efter nuvarande avtalsperiods utgång i september i år. Detta innebär sannolikt att verksamheten i Forskarstugan upphör redan till sommaren (eller strax därefter) - vilket bara är att beklaga, eftersom verksamheten där har varit enastående framgångsrik. Det innebär tyvärr också att förbundet blir stående med onödiga lokaler och därmed kostnader i ytterligare 9-10 månader - detta eftersom DIS-Väst, trots påtryckningar och vädjanden, inte förmådde leverera sitt slutbesked förrän förbundet redan tvingats binda sig för den utökade tiden till 31/5 2009.
 
Ted Rosvall

2008-01-19, 14:58
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Finns det ingen möjlighet att utnyttja lokalerna så länge som hyran ändå måste betalas?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-01-19, 20:50
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Låter väldigt underligt att förbundet går och hyr en lokal som man inte säkrat upp användningen på.
 
Trots att jag är medlem i väst så anser jag att svaret skulle ligga på DIS-väst och återkom de inte i tid så var loppet kört och man stod utan lokal.

2008-01-20, 00:17
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Instämmer med föregående talare. Men jag vill vända lite på det.  
 
Jag kan inte se att det är DIS-Västs ansvar. Det enda ansvar de hade var förmodligen (kom ihåg att vi förmodligen inte vet alla detaljer) att lämna ett svar inom en accepttid.  
 
Förbundet hade att agera utifrån det svar de då fått. Nu hävdar dock Ted att inget svar erhållits från DIS-Väst i laga tid. Det är då förbundets sak att väga och värdera, utifrån den information de har, huruvida de skall förlänga kontraktet eller ej.
 
Om det var rätt eller fel, att trots uteblivet svar från DIS-Väst teckna på en förlängning, kan endast den med god insyn i förbundets ekonomi bedöma.
 
Väga kostnad mot nytta.
 
Som det blivit nu är det uppenbart att man finner det mer ekonomiskt att låta lokaler, för vilka man betalar hyra, stå tomma, framför att låta Kent Andersson vara kvar och göra nytta på samma sätt han under många år gjort. Det enda man vinner är Kents lön, inget annat.
 
Rent företagsekonomiskt är det möjligen en korrekt bedömning. Men mänskligt? Under ett antal år har pengar rullat ut ur förbundet på mer eller mindre genomtänka projekt. Personal i långa banor har kommit och gått. Och återigen, jag förstår det företagsekonomiska MEN......
 
En anställd, som jobbat häcken av sig i flera år, varit lojal, kunnig och omtyckt av föreningar och föreningsmedlemmar, gör man arbetslös alldeles innan han ska gå i pension. Skall hans sista år i arbetslivet behöva fyllas av a-kassekort, en känsla av att kanske inte duga... ja, ni förstår nog vad jag menar.
 
Jag vill ha kvar Kent och hans humor och kunskap. Hör av Dig om Du vill de samma.
 
Mvh
Lena A L
 
PS: jag har inte talat med Kent om vad kan känner och han är inte på något sätt inblandad i mitt inlägg. DS.

2008-01-20, 08:30
Svar #6

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Förbundet varken kan eller får diskutera personalärenden offentligt och i synnerhet inte i ett diskussionforum på Internet.
 
TR

2008-01-20, 17:15
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
I de flesta fall med liknande innehåll så finns det två sidor av myntet.  
 
För de som är intresserade av den andra sidan, förbundet har ju påtalat sin syn, så kan det vara lämpligt att följa länken http://www.dis-vast.o.se/v2/x.html

2008-01-20, 21:52
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ted har helt rätt. Förbundet varken ska eller kan diskutera personalärenden utanför den personalansvariga kretsen.
 
Egentligen borde nog inte jag heller ha nämnt någon vid namn, men i det här fallet var det nog hugget som stucket med tanke på att det bara finns en anställd i Göreborg vars namn inte är okänt.
 
Därför var inte heller mitt inlägg ställt till förbundsstyrelsen utan mer allmänt till övriga medlemmar i medlemsföreningar. Ibland kan man göra saker tillsammans.....  
 
Lena A L

2008-01-22, 19:14
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag vet inte vilken rubrik som jag ska skriva så jag provar här så får vi se om inlägget flyttas.
 
På Rötter annonseras det ut datorer, av lite äldre slag. Det står också att inga skivor medföljer. Jag trodde i min enfald att detta avsåg släktforskningsskivor men det avser även de recovery-skivor som ska följa med operativsystemet så att det går att rädda maskinen om den stannar. Detsamma gäller office, inga skivor där heller.  Att maskinerna också saknar varje form av garanti, gör det ännu osäkrare att köpa in dem.

2008-01-27, 17:09
Svar #10

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Sveriges släktforskarförbund har beslutat att de ska stänga kontoret i Göteborg, den s.k Forskarstugan på Mandolingatan. Det är beklagligt att det inte i samband med detta har gjorts några insatser från förbundets sida att ge de släktforskningsintresserade som bor i Göteborg fortsatta möjligheter att träffas, antingen om det är för att lyssna på intressanta föreläsningar, gå en kurs i DIS Väst regi eller sitta och forska på egen hand. Besökstalet för forskarsutgan har varit bra under 2007 och lokalen är ändamålsenlig. Min fråga är hur man kan lösa detta problem som stängningen av forskarstugan kommer att innebära för alla släktforkare i Göteborg. Släktdata, Göteborgs Regionens Släktforskare, DIS väst, och andra, Landsarkivet har ett vikande besöksantal trots allt material som finns på arkivet och bara väntar på att bli läst. Vill förbundet att släktforksningen endast ska bedrivas i form av egen forskning hemma vid datorn?

2008-01-27, 20:39
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ett förslag i all välmening. Finns det ingen möjlighet att föreningarna på er sida av landet går ihop och tillsammans håller forskarstugan?

2008-01-27, 21:45
Svar #12

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Christina,
 
Förbundsstyrelsen har i oktober 2007 beslutat att förbundet efter 31 maj 2009 inte har för avsikt att bedriva verksamhet i Göteborg. Mitt skäl för att stödja det beslutet var att det enligt min mening inte finns ekonomiska förutsättningar för en fortsatt drift. Stora ansträngningar har gjorts för att vi skall kunna bedriva verksamheten fram till den dagen. Dessutom har DIS Väst erbjudits att ta över lokalen. Därefter har DIS-Väst dock meddelat att man säger upp hyresavtalet med förbundet (en uppsägning som är för sent inkommen; det återstår att se vilka åtgärder förbundsstyrelsen kommer att vidta med anledning av detta). DIS Väst agerande innebär att förutsättningarna för den nuvarande verksamheten förändras redan i år genom att då DIS Väst uppenbarligen avlyttar i höst. Ställ därför din fråga till DIS Väst styrelse.
//Michael Lundholm

2008-01-27, 22:00
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som jag ser det är det lokalföreningarnas sak att hålla i forskarstugor o dyl Därför har jag tyckt att Släktforskarcentrum har varit ett onödigt sätt att koncentrera resurser på stockholmare, därför har jag inte förstått varför Förbundet skulle driva en forskarstuga i min hemstad.

2008-01-29, 13:08
Svar #14

Utloggad Kjell Weber

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:02
    • Visa profil
Ni som är intresserade av ämnet forskarstugan i Göteborg, var vänliga läs även på http://www.dis-vast.o.se/v2/x.html
 
   Då ser ni hur man här från flera av förbundets företrädare försöker vrida det till att det är Dis-Västs skuld att forskarstugan läggs ner. SÅ ÄR DET INTE.
 
   Dis-Västs avtal med förbundet har en viss längd, till den 30/9 2008. Det är ingen nyhet för de inblandade, även om man här försöker framställa det så. Det har vi vetat i tre år.
Dis-Väst har inte sagt upp något avtal.
 
   Det Dis-Väst gjort, är att tacka nej till erbjudandet av en kortare förlängning. Erbjudandet kom den 16/12 och man ville ha svar före fredag? Att få tag i alla i styrelsen dagarna före jul är ju omöjligt. Dis-Västs styrelse svarade 9/1 enhälligt, nej tack, efter sitt extra styrelsemöte. Det är detta man här kallar för, inte lämnat svar i tid osv.

2008-01-29, 13:15
Svar #15

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Erbjudandet från förbundet om en förlängning av Forskarstugan till den 31/5 2009 kom faktiskt DIS-Väst till del redan under tidig höst. Av underhandskontakterna att döma ställde sig DIS-VÄst positiv till detta erbjudande, och det kom inga som helst indikationer till förbundet om att man övervägde att tacka nej. Den 16/12 bad förbundet om ett definitivt besked, och det var det som kom den 9/1 - efter det att förbundet redan förbundit sig visavi hyresvärden för en förlängning. Detta kan sägas ha varit en chansning, men den var grundad på muntliga besked under hela resans gång. Beskedet den 9/1 kom som en total överraskning.
 
Rätt skall vara rätt!
 
Ted Rosvall

2008-01-29, 13:45
Svar #16

Utloggad Kjell Weber

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:02
    • Visa profil
Ni som är intresserade av ämnet forskarstugan i Göteborg, var vänliga läs även på http://www.dis-vast.o.se/v2/x.html  
 
Då ser ni hur man här från flera av förbundets företrädare försöker vrida det till att det är Dis-Västs skuld att forskarstugan läggs ner. SÅ ÄR DET INTE.  
 
Dis-Västs avtal med förbundet har en viss längd, till den 30/9 2008. Det är ingen nyhet för de inblandade, även om man här försöker framställa det så. Det har vi vetat i tre år.  
Dis-Väst har inte sagt upp något avtal.  
 
Det Dis-Väst gjort, är att tacka nej till erbjudandet av en kortare förlängning. Erbjudandet kom den 16/12 och man ville ha svar före fredag? Att få tag i alla i styrelsen dagarna före jul är ju omöjligt. Dis-Västs styrelse svarade 9/1 enhälligt, nej tack, efter sitt extra styrelsemöte. Det är detta man här kallar för, inte lämnat svar i tid osv.

2008-01-29, 14:24
Svar #17

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Är det förbundet som äger inventarier, material, datorer m.m. i Forskarsalen i Göteborg?
Skall detta också säljas av då?
Eivor

2008-01-29, 14:42
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag tycker hela den här historien är illa skött - från båda parter.
 
Tidigare har i alla fall målsättningen från förbundshåll varit att understödja utvecklingen av forskarstugor bland medlemsföreningarna. Och jag ser ju från en av mina föreningar hur lyckat det har varit.
 
Men här, när det gäller forakrstugan i Sveriges näst största stad, sjabblar förbundet och medlemsföreningen bort den här möjligheten; att fortsätta utveckla verksamheten för släktforskningens fromma. Det är kontraproduktivt.
 
Det allena saliggörande är inte att i ensamhet, på sin kammare, bedriva sin slätkforskning via internet. Det finns också sociala värden i att medlemmar kommer tillsammans och i forskarstugor runt om i landet bedriver sin forskning. Också via databaser och internet. Och inte minst i Göteborg.  
 
Om förbundet har lämnat det tidigare klart uttalade målsättningen med utveckling av forskarstugor - hoppas verkligen jag har fel! - är hela släktforskarrörelsen ute på ett sluttande plan.

2008-01-29, 15:03
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är inte ett rikstäckande förbunds uppgift att driva forskarstugor i de två största städerna, majoriteten av medlemsföreningarna och deras medlemmar har ingen nytta av dem och ska därför heller inte behöva betala för dem. Däremot kan man vara till stöd med kunskap, om det skulle behövas när lokala forskarstugor ska byggas. Finansieringen bör skötas av de lokala krafterna. Lokala forskarstugor fyller säkert ett behov som träffpunkter. Enligt vad en del källor uppger blir det dock allt svårare att få folk till forskrstugorna på sina håll. Man kanske bör tänka på att förändra verksamheten med tidens krav, så att syftet med att träffas åter uppfylls? Föryngringen av släktforskarrörelsen är en viktig uppgift inför framtiden.

2008-01-29, 15:09
Svar #20

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det är lite blandat. DIS-Väst äger datorerna och en del utrustning i övrigt, medan förbundet äger det mesta av möbler, böcker och inventarier.
Mvh
TED

2008-01-29, 15:29
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Den 16 december meddelade Kjell Weber att man i DIS Väst sedan en tid haft en arbetsgrupp för avtalsfrågor rörande forskarstugan samt att man den 15 december diskuterat förbundets förslag (som precis som Ted skriver framfördes tidigare under hösten). Den 16 december framför man bara en invändning av teknisk natur (det står 2007 i ett avtalsförslag där det borde ha stått 2008). Man vill ha ett nytt rättat underlag och får samma dag bekräftat att det är ett skrivfel samt besked om ett snabbt svar är av nöden om DIS-Väst inte avser vara kvar i lokalen.  
 
Man kan jämföra med systerföreningen DIS-Östs hantering av motsvarande fråga i Stockholm.  DIS-Öst har varit aktiva, intresserade, konstruktiva samt även beslutskompetenta under hela processen.
//Michael Lundholm

2008-01-29, 15:36
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Går det inte att hyra ut till någon annan under resten av kontraktsperioden? Det finns väl andra verksamheter än släktforskning.

2008-01-29, 15:37
Svar #23

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kjell Weber har dubblerat sitt inlägg under Lokalisering i framtiden; jag svarar honom där.
 
Chris uppfattning är också den som lokaliseringskommitten (som förbundsstyrelsen tillsatte på uppdrag av Riksstämman efter en motion från Föreningen DIS) tidigare gett uttryck för. Det är också den linje som förbundetstyrelsen gått på när det gäller de förändringar som man beslutat om när det gäller lokaler.
//Michael Lundholm

2008-01-29, 18:43
Svar #24

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Självklart måste det vara den lokala föreningen som själv beslutar om hur de vill driva verksamheten. Men idén med forskarstugar, som förbundet tidigare lanserade, var burit frukt på många håll. Att fortsätta understödja en fortsatt utveckling av forskarstugor behöver därför inte vara fel, även om förbundet inte kan stödja detta ekonomiskt. Det kan ju ske på andra sätt, t ex föreläsare, databaser, studiematerial. OK, det kanske lämpar sig mera på mindre orter, där utbudet av andra aktiviteter inte är så extremt som i våra största städer. Men likafullt är social samvaro kring ett gemensamt intresse av godo för alla människor och kan aldrig bli omodernt. Sedan kan man ha olika syn på AF. Jag ser det som ett viktigt komplement till övrig verksamhet. AF är inte och har aldrig varit oundgängligt för min släktforskning.

2008-01-29, 21:52
Svar #25

Utloggad Kjell Weber

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:02
    • Visa profil
Michael
Du beskyller Dis-Väst för det ena falska påståendet efter det andra. Du har ju inte en aning om fakta. Hoppas inte läsarna här går på dina osanna påståenden. Fakta finns att läsa på http://www.dis-vast.o.se/v2/x.html

2008-01-29, 22:40
Svar #26

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kjell, jag tycker du skall fundera både en två gånger över ditt ordval.
//Michael Lundholm

2008-01-30, 08:49
Svar #27

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Det börjar att likna en sandlåda med beskyllningar hit och dit.
Om inte Kjell, Michael och Ted är överens hur postgången gått så lär dom inte bli bättre överens genom att debattera detta här.
 
Försök att göra detta genom att prata med varandra direkt, istället.

2008-02-01, 09:31
Svar #28

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Varför blir det bråk i sandlådan?
Kan det vara följande samband?
För att skriva i Rötter skall man vara med i Rötters Vänner.
För att vara med i Rötters Vänner skall man vara med i Släktforskarförbundet.
För att vara med i Släktforskarförbundet skall man vara med i DIS-Väst.
För att vara med i DIS-Väst måste man vara med i DIS.....
etc etc
 
Denna form av organisation påminner närmast om Sovjetsystemet eller korsvist
ägande i släktföretag där man vill minska transparensen.
 
Ser fram emot en svensk Perestrojka i släktforskarnas föreningsliv.

2008-02-01, 10:32
Svar #29

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Rolf.
Blev det inte fel där lite.
Man behöver väl inte vara medlem i Släktforskarförbundet för att vara Rötter-vän.
Dessutom KAN man inte vara medlem i Släktforskarförbundet.
Där kan bara föreningar vara medlem.
Och då har föreningens årsmöte bestämt detta.
Där alla medlemmar kan påverka.
Demokratiskt så det räcker till väl?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna