ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 augusti, 2010  (läst 4411 gånger)

2008-09-27, 21:16
läst 4411 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Att vara ersättare ska väl inte ta någon tid? Dessutom är det i praktiken så att vi kommer att få träffas via telefonmöten i början, just p.g.a. de geografiska avstånden och det faktum att det ännu inte finns några stora pengar avsatta för ändamålet.
Tiden är en prioriteringsfråga, som alltid. Man gör det man tycker är kul, och blir det kul, så har man tid.
Första tiden blir väl att försöka dra med några fler duktiga personer i kommittén, så att vi får till en bra start.
Så var med nu!

2008-09-27, 21:40
Svar #1

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jo jag tycker det tar tid. Jag vill gärna vara med på styrelsemötena för att få ett hum om hur och vad föreningen/-arna jobbar med så jag inte totalt är Clueless. Jag tror att de gärna ser att man är med på mötena, det har verkat så i varje fall. sedan får man lite uppgifter att sköta från var och en. Jag och en till är tex utfärdsansvarig i en av föreningarna och och i den andra föreningen har de kontaktpersoner till andra föreningar (vilket jag har blivit. IOf inte mycket jobb men ändå.
problemet är om jag jobbar många kvällar o helger, och det är många dagar jag måste gå till kl 17 på universitetet. Jag pendlar så det tar ca 2 timmar att komma hem. Om jag skulle vara med i gruppen hade jag som sagt velat vara med så mycket som möjligt för att sätta mig in i de olika frågorna.
 
Man kunde kanske ha internetmöten istället för telefonmöten? kanske enklare och billigare, för de som har bredband fötståss.
 
Jag är väldigt frestad......
May the Force be with you.

2008-09-27, 21:52
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
OK, då ska du få en uppgift som du väl skulle kunna klara av oavsett om du är med eller inte...
Finns det någon därnere i söder som skulle kunna komplettera en internationell kommitté. Jag kom att tänka på Elisabeth Reuterswärd på Lunds landsarkiv, som har en hel del erfarenhet av utländsk invandring. Hon har förmodligen en del idéer om vad en internationell kommitté skulle kunna syssla med. (Vad sägs om att ta ett snack med henne?)

2008-09-27, 22:13
Svar #3

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Ja, det kan jag göra. Jag har letat upp hennes kontaktuppgifter på nätet. Hoppas bara jag kan formulera mig .. jag hör av mig när jag fått svar.
May the Force be with you.

2008-10-05, 22:35
Svar #4

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jojje, har du fått mailet jag skickade?
May the Force be with you.

2008-10-11, 13:53
Svar #5

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
May the Force be with you.

2009-03-13, 20:18
Svar #6

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
May the Force be with you.

2009-03-19, 10:15
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Inte riktigt än... Jag är mitt uppe i en process som syftar till en flytt från Mora, där jag bott i 29 år, tillbaks till Stockholm, med medföljande avslut av diverse uppdrag som jag innehaft varstans. Allt detta tar mycket av min tid och uppmärksamhet just nu, och det bidrar till att jag ännu inte har initierat någon träff med de som intresserat sig för de internationella frågorna.
Så fort jag har släppt de andra uppdragen och känner att jag har mer sinnesro (det är inte lätt att flytta efter nästan trettio år på ett ställe), kommer IK att sammankallas. Förhoppningsvis i så god tid att vi kan redogöra för vad som avhandlats på riksstämman i Falköping.

2009-03-27, 09:05
Svar #8

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jojje, jag är fortfarande frestad att var med i IKn. Om man bara kunde....
May the Force be with you.

2009-03-30, 15:28
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Du kommer att bli inbjuden när den dagen kommer, så får du själv avgöra hur du prioriterar...

2009-08-23, 23:39
Svar #10

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jojje, inget nytt om gruppen? Är den lagd på is?
May the Force be with you.

2010-07-01, 13:26
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Nu är ett projekt igångsatt som syftar till att kartlägga och beskriva hur man släktforskar i de länder flest invandrare härstammar från. Projektet leds av mig på heltid under ett halvår, och jag hoppas att vi kan få fram ytterligare ekonomiska resurser som kan göra det permanent och mer långsiktigt.
 
Jag kommer initialt att arbeta med några få pilotländer, Syrien/Libanon, Chile, Turkiet och Thailand, för att sedan arbeta vidare med andra länder som är starkt representerade i Sveriges befolkning.
 
Ur projektbeskrivningen: Antalet utlandsfödda i Sverige uppgår till omkring 1,5 miljoner personer. Tillsammans med sina barn utgör gruppen idag bortåt en tredjedel av den svenska befolkningen, och integreringen gör att antalet svenskar med omedelbar utländsk etnicitet kommer att överträffa den etnisk ”helsvenska” inom ett par decennier. Detta är en utmaning, både för släktforskarna och för samhället i övrigt som lunkat på i samma ullstrumpor i många sekler. För framtida svenska släktforskare kommer brutna band och språksvårigheter göra det synnerligen svårt att hitta rätt när man söker rötterna utomlands. Speciellt sedan de generationer som utgjort banden dött bort och kontakterna med ursprungslandet förlorats. Sveriges Släktforskarförbund har till uppgift att underlätta för alla svenskar att släktforska, därför initierar vi detta projekt som syftar till att ge en första orientering i hur man kan söka sina rötter i de länder flest invandrare härstammar från.
 
Den som vill hjälpa till är välkommen att ta kontakt med mig via tel: 070 641 60 40 eller via förbundskansliet. Mailadressen är j.lintrup@genealogi.se

2010-07-01, 13:35
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Mycket bra! Det här är synnerligen ett angeläget projekt. Förbundsstyrelsen ska ha all heder av att ha initierat detta.  Jag önskar Jojje & Co lycka till!

2010-07-01, 15:04
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Hur kommer resultatet att presenteras och kommer man att kunna följa projektet under arbetets gång (ex. via nån blog, wiki eller dylikt)? Det sista kan vara vettigt om ni fortlöpande vill ha synpunkter ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-07-01, 16:02
Svar #14

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vi kommer att inkludera resultaten i en utlandsavdelning på Rötter, som kommer att ersätta Rötters äldre tips om hur man forskar i andra länder. Detta kommer att genomföras löpande relativt snart, men jag kan inte säga exakt när sidan offentliggörs.
 
Jag tar redan nu emot alla uppgifter om de ovan nämnda länderna som kan underlätta genomförandet.

2010-07-01, 23:01
Svar #15

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Intressant projekt. Varför är de europeiska länderna exkluderade i detta skede? Hur är urvalet av pilotländer gjort?

2010-07-01, 23:52
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
De europeiska länderna är inte exkluderade, de har alltid funnits i Rötter, om du gjort dig besväret att leta... De länderna, där det dessutom är känt hur man forskar, utgör - med undantag av de nordiska länderna och Tyskland - i mindre utsträckning ursprung för våra invandrargrupper. Jag har valt fyra länder som kan tänkas ha olika system för folkregistrering och som dessutom förmodas bli väl representerade hos framtidens svenskar.

2010-07-02, 06:32
Svar #17

Carl Szabad

Cyndi´s List är förmodligen den mest omfattande länklistan på nätet vad gäller forskning i andra länder. Där kan man botanisera länge vad gäller samtliga de länder som ska ingå i pilotprojektet (och även andra, förstås).
 
(Meddelandet ändrat av carl 2010-07-02 07:00)

2010-07-02, 09:42
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Vist behöver man leta efter information på Rötter och då hittas följande rudimentära sidor om släktforskning i andra europeiska länder
 
Estland
Finland
Island
Italien
Rumänien
Tyskland
 
Övriga länder återfinner inte  jag , om vi exkluderar Anbytarforum som i sig själv är en fantastisk  resurs, men inte särskilt strukturerad.
 
Jag förmodar att direktiven också innehåller något om hur informationen ska dokumenteras och göras sökbar. Gärna som en egen del av Rötter, så den blir lätt att återfinna. Nyckeln till framgång är ju att det som beskrivs/tas fram också används av kommande släktforskare.

2010-07-02, 10:25
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jojje Lintrup,
Du skriver ovan i ett svar till Christer Gustavsson: De europeiska länderna är inte exkluderade, de har alltid funnits i Rötter, om du gjort dig besväret att leta...
Hur tänkte Du när Du formulerade slutet av den meningen?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-07-02, 10:59
Svar #20

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
[color=0077aa]LÄNDER
Länkar som leder ut i världen
 
Australien | Canada | Danmark | Estland | Finland | Frankrike | Irland | Island | Italien | Jugoslavien | Lettland | Nederländerna | Norge | Ryssland | Storbritannien | Tyskland | USA[/color]
 
Dessa länkar finns under länktips och har funnits i princip så länge Rötter existerat. Då uppgifterna föråldrats har förbundsledningen inlett en uppdatering under det senaste halvåret, då Peter Unger sysselsatt sig med jobbet. De nya sidor, som också omfattar flera nya europeiska länder, väntar bara på att monteras av webredaktören Nina Wikström, innan de sjösätts.
 
Projektet jag jobbar med sker på eget initiativ i enlighet med den motion som jag själv skrev och som antogs på stämman för några år sedan (du kan följa den diskussionen i den här trådens början), genom att jag påbörjat en praktik - som Försäkringskassan betalar - och syftar enbart på att få med invandrargrupper till den rätt så etniskt homogena gruppen släktforskare. Kanske det också kan leda till en vitalisering av släktforskarrörelsen som börjar stelna till av ålderskrämpor.

2010-07-03, 00:19
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
De angivna så kallade länkarna leder till Litteratursök och är knappast att anse som att information om forskning i dessa länder alltid funnnits på Rötter. De av mig angivna sidorna finns under Tips och Råd och ska, enligt texten avse På den här sidan hittar du tips och råd som du kan ha nytta av om du släktforskar i xxx-land. Har du själv något du vill tipsa andra om, kontakta redaktören.
Det torde vara mer värdefull information än att hänvisa till länkar.  
Dessa sidor återfinner man om man behagar leta, något som det kanske är fler som behöver göra.
 
Att hitta nya sidor som ännu inte är publicerade är ju inte lätt, men jag ser med tillförsikt fram mot den dag då de kommer, för nuvarande Rötter-ansvariga i alla positioner  kan verkligen sin sak.
 
Sedan tror jag att vitaliseringen behövs, men det är verkar inte vara ålderskrämpor som är det största problemet, utan vi blir säkert bättre med ett uns ödmjukhet i våra relationsskapande åtgärder, så skräms vi inte så mycket :-)

2010-07-03, 11:04
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det sista håller jag fullständigt med om. Börjar man med att leta fel, så kan man inte förvänta sig ett leende...

2010-07-03, 11:45
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Family Search (www.familysearch.org) finns ett antal Research Outlines som berättar hur man kan forska i diverse länder, främst USA, Canada, Sydamerika och västra Europa. Tyvärr saknas mycket för östra Europa och Mellanöstern. Filippinerna finns också med. Informationen är på engelska, men det brukar finnas hänvisning till annan litteratur på andra språk.  
Länk: http://www.familysearch.org/eng/Search/rg/frameset_rhelps.asp?Page=./research/ty pe/Research_Outline.asp

2010-07-03, 19:08
Svar #24

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jojje, ja det är riktigt att jag inte tänkte på att söka i Rötter. Det var mitt projektledaröga som fastnade i den citerade projektbeskrivningen och sedan ledde till lite funderingar om valet av pilotländer. Kul att du fick AF att tända på ditt förslag.

2010-07-06, 09:31
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
När det gäller släktforskning i utomnordiska länder, så har det redan gått ut en hyfsad information från förbundsstyrelsen. Den återfinns i Angeläget #1-2010 sidan 13. En detalj är dock fel i den, nämligen att Rötter inte kommer att uppdateras förrän nya Rötter sjösätts. Den nya hemsidan är långt ifrån klar, eftersom Nina har andra viktigare prioriteringar på sitt bord, så därför måste man räkna med att utlandssidorna (både de som Peter Unger arbetat med, och mina) kommer att bli färdiga inom ramen för gamla Rötter, och läggas in när det finns tid till det.

2010-07-28, 11:44
Svar #26

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Men om Nina har så mycket på sitt bord Jojje, när ska hon då ha tid att lägga in era nya sidor inom ramen för gamla Rötter? Många väntar otåligt på dessa sidor.

2010-08-05, 14:05
Svar #27

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har föreslagit att man utformar den avdelningen av Rötter som en slags Wiki, där auktoriserade eller registrerade användare själva fyller sidorna med adekvat information. Vi får se om styrelsen nappar på idén.

2010-08-16, 13:36
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
En internationell kommitté håller f.n. på att bildas sent omsider. Den består av i dagsläget mig själv och Leroy Billberg från Mormonerna. Vi kommer att knyta till oss några personer till i den mån det finns intresse, men väljer att skynda långsamt till en början. Hör av er om ni är intresserade!
 
Vad gäller de internationella sidorna i Rötter, kommer de med all säkerhet utformas som Wiki-sidor, och blir därmed självgående. Där kommer mormonernas wiki-sidor även fungera som någon slags speglar, där vi kan utnyttja varandras information och därmed bli dubbelt så effektiva, även om sidorna också fortsättningsvis ska vara helt oberoende av varandra. Mallen för de nya Wiki-sidorna blir förhoppningsvis klar före Släktforskardagarna i Örebro.
 
En av målsättningarna är att kunna presentera den första släktforskarföreningen för invandrare redan i år, eller åtminstone början till en sådan.
 
(Meddelandet ändrat av jojje 2010-08-16 13:38)

2010-08-16, 15:53
Svar #29

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Med anledning av att somliga uppfattar ordet invandrare på olika sätt vill jag förtydliga mig: Invandrare i närmast ovannämnda inlägg syftar på just nutida invandrare, inte ättlingar till de historiska invandrare, t.ex. tyskar, valloner, judar och finnar, som redan finns representerade i föreningar anslutna till SSf.
 
Wiki-sidorna kommer dock att omfatta all släktforskning i utlandet (dvs utanför Sveriges gränser).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna