ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2008  (läst 2807 gånger)

2008-09-02, 00:23
läst 2807 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är nu två år sedan riksstämman gav förbundsstyrelsen i uppdrag att bilda en internationell kommitté med uppgift att lyfta frågor kring internationella kontakter och släktforskning för den allt större gruppen av utlandsfödda i Sverige.
Styrelsen har uppdragit åt ett par ledamöter att söka efter intresserade personer, men allt har runnit ut i sanden genom att dessa inte varit tillräckligt starkt engagerade i frågorna. Möten har varit på gång, men blivit inställda pga missförstånd, så ännu har inget hänt.
De internationella frågorna är av stort intresse för ett förbund av vår kaliber. Det pågår internationella kongresser och möten, och vill vi ha ett ord med i laget, t.ex. för vilken slags släktforskning man tycker att man bör bedriva, bör man se till att vara representerade. Annars är det risk för att den internationella släktforskarrörelsen fortsätter att ägna sig åt idel ädel adel...
Huvudfrågan är dock upprättandet av kontakter med invandrarorganisationerna i Sverige. Vi går en framtid till mötes då allt fler av våra svenskfödda medborgare härstammar från utlandet. Och för varje generation som fjärmar sig från sina utländska rötter, ju svårare blir det att knyta kontakterna när man börjar undra över sina anor. Det gäller att uppmuntra de tidiga generationernas intresse, så att det inte uppstår luckor som blir omöjliga att överbrygga.
Med detta vill jag uppmärksamma problemet åter igen och hoppas att någon nappar på tanken att ingå i en internationell kommitté under förbundsstyrelsen.

2008-09-14, 09:19
Svar #1

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag får ofta frågor från människor som har sina rötter utomlands hur de ska börja men allt jag kan svara dem är att försöka leta reda på en site på nätet från det landet där de kommer ifrån. Jag hade gärna velat hjälpa dem mer, att ha konkreta svar om var de kan leta, vilka de bästa siterna är osv.
May the Force be with you.

2008-09-14, 12:05
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är just det en internationell kommitté måste börja arbeta med. Folk med invandraranor är lika intresserade av sina rötter som vi andra, det vet bara inte hur de ska börja, och många gånger saknas kunskaper om vilka sajter som är lämpliga. Det är heller inte någon självklarhet att de generationer som fötts här i Sverige har tillräckliga språkkunskaper för att ta till sig den information som finns.
 
Jag har fått i uppdrag att samla ihop en internationell kommitté. Uppdraget kommer från förbundsordföranden Barbro Stålheim. Om du, eller någon annan, är intresserade av att ingå i denna grupp - som bör starta helt förutsättningslöst, är det bara att anmäla intresse här i denna diskussion, eller skriva till mig via mitt privata mail (klicka på användarnamnet för länk).

2008-09-14, 14:26
Svar #3

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag hade jättegärna velat vara med men jag tror att tiden räcker inte till.  Annars hade det varit väldigt roligt.
May the Force be with you.

2008-09-14, 18:19
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den som vill ge tips om forskning i andra länder, kan med fördel gräva sig ner i Mormonernas Familysearch (som numera inte funkar i Netscape). Om man klickar på Research Helps, så hittar man handledningar på engelska för forskning i de flesta länder. Vissa kan vara hopslagna till världsdelar som Latinamerika, men oftast är det ett visst land det handlar om. Här finns också diverse blanketter, som kan var till hjälp.
 
Tyvärr tycks handledningar saknas för de baltiska staterna, men det kommer väl så småningom.

2008-09-14, 18:37
Svar #5

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Polen finns inte med (har fått en fråga om det) utan det verkar mest vara Amerika, Norden och Tyskland, Frankrike. Väldigt lite om de Östeuropeiska och Syderopeiska länderna.
May the Force be with you.

2008-09-14, 21:31
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anna, du har säkert rätt, men en del går nog också att hitta på Cyndi's List http://www.cyndislist.com
 
Och sen finns The Federation of East European Family History Societies [http://www.feefhs.org/]
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth den 14 september, 2008)

2008-09-14, 23:22
Svar #7

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Men hur många av de av invandrarhärkomst som börjar/vill börja forska, vet hur man hittar till Cyndi´s list? Logiskt borde väl vara att leta på en svensk site efter information?
 
Sen har vi många av arabisk härkomst.....med mera.
May the Force be with you.

2008-09-15, 11:14
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Förvisso, men det är väl en fråga för Jojjes grupp.  
 
Jag ville bara ge några allmänna tips om att det faktiskt finns en  
hel del på nätet om man letar. Sen är det ju också en fråga om vilken sorts folkbokföring som finns i hemländerna etc.

2008-09-15, 13:57
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Här på Anbytarforum finns ju också avdelningen Länder:
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-09-15, 14:09
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Med ett riktigt CMS som grund kan man enklare skriva artiklar i diverse ämnen, ex hur man släktforskar i Syrien,
vilka källor som finns, länktips etc. Alla med ett konto skulle kunna skriva, men några redaktörer (moderatorer)
kan godkänna artiklar m.m. innan de läggs ut. Med möjlighet att kommentera artiklarna kan de hållas uppdaterade.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-15, 17:44
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Precis, Stefan, det är viktigt att skilja på förbundsfrågorna, som vi dryftar här i Förbundsforum, och vanliga släktforskningsproblem, som bör ställas i Anbytarforum. Det här är en diskussion om hur förbundet ska tackla internationell frågor, t.ex. genom att bilda en internationell kommitté.
Det är bra om problemställningar som den som Anna Martinsson uppmärksammar också diskuteras här, medan tipsen om mormonerna kanske hör hemma i Anbytarforum.

2008-09-15, 18:15
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Släktforskarförbundet har i många år haft representanter i organisationen NordGen, som också har representanter från de ledande föreningarna i Norge, Danmark och Finland, och däribland också DIS-föreningarna. På senare år har NordGen tydligen haft för vana att träffas IRL i samband med Släktforskardagarna.  
 
Jag tycker det vore av intresse att få veta något om vad som diskuteras på dessa möten, men man ser sällan eller aldrig till några rapporter i Angeläget eller ShF, eller på Rötter. Detta trots att det är många av Förbundets medlemsföreningars medlemmar som har sina rötter i något grannland.

2008-09-15, 19:16
Svar #13

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Lite på övertid representerade jag Sveriges Släktforskarförbund vid Nordgens överläggningar i Köpenhamn den 1/9. Jag har lovat en rapport från detta möte, och det finns inget som hindrar att jag också gör rapporten offentlig. Annars finns Nordgens egna protokoll att läsa på www.nordgen.com - det senaste lär komma in om några veckor.
Mvh
TED

2008-09-15, 21:58
Svar #14

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Om det fanns en internationell grupp inom SSF som hade någon slags kontakt med släktforskarföreningar utomlands, så kunde man tipsa direkt till frågeställaren om lämplig förening som han/hon kunde ta kontakt med. Den kontakten kunde ju vara så simpel som att bara ha en länk till det berörda utländska släktforskarföreningens hemsida. Eller om man vill ha mer utbyte med t ex personer som kommer och berättar hur man forskar i respektive länder. Det kan ju ske på Släktforskarmässorna där de kan göra reklam för sig också. Men det får ju vara om intresset är/blir stort. Jag vet inte om SSF har någon koll på hur eftertraktat det är med utländsk släktforskning?
 
Det finns en stor grupp med folk från forna Jugoslavien, Grekland m.m, de s.k. arbetsinvandrarna från mitten av 1900-talet och framåt. Kanske de så småningom vill börja söka sina rötter. Det är bara lite tankar jag har.
May the Force be with you.

2008-09-15, 23:41
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag saknar ett inlägg här av Mats Ahlgren från kl 21.24 som verkar ha borttagits utan kommentar!  
 
Vadan denna snabba censur av ett inlägg som beklagade ett ordval knäppgökar på www.nordgen.com.
Vi lever väl inte i Kina?
Eller är det jag som är koko?  
Koko,koko, koko....
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-09-15, 23:45
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag ser i alla fall fram emot Teds snabba respons och utlovade rapport från mötet med våra nordiska grannforskare!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-09-15, 23:55
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det var jag själv som censurerade mitt inlägg, eftersom jag funderade på om det hamnade under fel rubrik, men efter att ha sökt andra rubriker, och inte funnit någon bättre,så lägger jag ut det igen:
 
Intressant sida, referatet från oktober 2007 kan ju läsas med viss förnöjsamhet.  
 
Jag citerar en del från det officiella protokollet, där förbundets representant säger:  
 
Hjemmesiden Rötter. Anbytarforum er ødelagt av «knäppgjökar» og ble stengt for en uke siden. Åpner med DISCUS 4 om en stund, og det vil da kreves innlogging for å delta i diskusjonen.  
 
Att det finns reella fel i det som sägs är uppenbart (jag förmodar att alla minns de tekniska problemen med gamla Discus, debaclet med byte till Vbulletin och sedan den långa tiden för ny uppstart). Inget av detta hade med knäppgökar att göra, förutom vissa delar av Vbulletin  
 
Jag tycker det är beklämmande att det sprids denna typ av felaktig information till våra grannländer av Förbundet.  
 
Jag hoppas verkligen att det senaste mötet innehöll en mer balanserad och verklighetsanpassad rapport.

2008-09-16, 00:05
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vad skönt att det var så, Mats! Tanken slog mig just, att det kanske var självcensur, när jag tog sista kaffeslurken i köket! Nu fortsätter provrättningsarbetet ett tag till...
 
(Meddelandet ändrat av simson den 16 september, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-09-16, 00:14
Svar #19

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tror Du inte att det var alla dessa spam, som avsågs - med knäppgökar.
Det var ju fullständigt kaos med spam ett tag.
Det kan ju tyvärr missförstås - dåligt uttryck.
 
Eivor

2008-09-16, 05:41
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var intressant att läsa referaten från Nordgen, mötena framstår som mycket interna och bara för den inre kretsen. Man har ju inte tidigare informerat om att hemsidan finns. Det var också intressant att höra att individualister, forskare som forskar utanför föreningarna är ett problem. Varför? Vill man ha kontroll av alla? Det är ju faktiskt en hobby att släktforska, inte en anställning eller en sektverksamhet.

2008-09-16, 08:11
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Från mitt föreningsperspektiv ser jag inte individualister som ett problem, men som en utmaning. Jag blir glad och stolt om min förening kan erbjuda dem tillräckligt av intresse för att motivera dem att gå med. Däremot kan det, med den struktur Förbundet har, vara ett problem om individer kräver inflytande utan att vara med i någon förening.

2008-09-16, 10:10
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är ju bara att läsa diverse 'visdomsord' i ett (allt för stort) antal veckobrev, inklusive det sista, och uttalanden i pressen (till exempel den påstådda motiveringen till att Ordet är fritt stängdes härom året), så är det uppenbart att höga vederbörande inte avser spam när han talar om knäppgökar...
 
(För övrigt länkade jag nyligen till samma Nordgen-protokoll i samband med diskussionerna om Förbundets avtal med Genline - så en fullständig nyhet är dess existens inte...)
 
(Meddelandet ändrat av jts den 16 september, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-09-16, 11:58
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Samarbete för att utveckla programvaror, databaser och dylikt vore kanske något för att minska kostnader.
Det borde vara mer som är gemensamt än vad som skiljer åt. Släktsamband ser likadant ut över hela världen.
Bedrivs några internationella projekt idag? Diskuteras ex utveckling av standarder för utbyte av genealogisk
information (gedcom, xml) eller är det helt överlåtet till mormonerna?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-25, 09:18
Svar #24

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Skulle inte enskilda forskare kunna tipsa IK (Internationella Kommittén) om bra utländska siter/utländska föreningar som de stött på när de letat på internet? Som en liten hjälp/uppbackning.
 
Nackdelen skulle kanske kunna vara att tipsen i så fall speglar forskarens intresseområde.
 
Hoppas det inte gör något att jag använder denna sida som bollplank?
May the Force be with you.

2008-09-25, 12:02
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Anna, det vore säkert bra.  
Men det är väl lika viktigt att lägga in sina länkar i Länder-diskussionerna här på Anbytarforum, så alla kan se dem direkt!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-09-25, 12:50
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Som jag nämnde ovan tycker jag man ska skapa artiklar på svenska för olika länder enligt en viss mall
där det ingår bl.a. länkar. Man kan tänka sig rubriker som Allmänt (språk, religioner, historia),
Organisationer (släktforskarföreningar, arkiv etc), Källor (on- och offline), Forum, Länktips, Guider
(om hur man går tillväga). Eftersom sån här information är ständigt föränderlig vore det bra med en
redaktionsgrupp som kan arbeta med att ta emot synpunkter och uppdatera artiklarna vid behov. En mycket
stor del av Sveriges befolkning har anknytning till andra länder och jag tror det är ytterst få som idag
vänder sig hit till Anbytarforum (släktforskarförbundet) om de söker sina rötter utrikes (förutom i USA).
 
Jag fick inget svar på om vilken typ av internationellt utbyte som finns idag. Finns någon övergripande
internationell organisation på det här området?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-25, 17:02
Svar #27

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag har lite svårt ibland att få fram vad jag menar..
 
Nu vet jag inte upplägget för IK men ska man tänka sig att de ska ha någon sorts samarbete med utländska föreningar, så menade jag att forskare som varit ute på Internet och möjligen hittat på andra sätt bra utländska föreningar, skulle kunna tipsa IK om dem, kanske så att ett samarbete blir möjligt. Det behöver väl inte bara vara nationella föreningar man samarbetar med, eller?
jag har inte varit inne på länder-diskussionerna men ser de ut som Länklistan tycker jag det verkar totalt oöverblickbart. Det finns säkert många bra länktips men vem orkar titta igenom hela listan?
May the Force be with you.

2008-09-27, 00:41
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om det nu blir någon internationell kommitté, vilket verkar något avlägset just nu med tanke på att INGEN anmält intresse här på FF, så är självklart alla tipsen välkomna. Hur sedan kommittén ska arbeta och vad den ska koncentrera sig på för frågor, är ju fortfarande en helt öppen fråga, även om jag personligen tycker att just den biten du är inne på - nämligen invandrargruppers möjlighet till släktforskning - är mest angelägen.
Rent allmänt tycker jag ändå att Anbytarforum är rätt plats för spörsmål som inte är organisatoriska - t.ex. tips om hur man hittar intressanta sajter - medan Förbundsforum ska användas för att bygga en organisation till hjälp för en internationell släktforskning.
Jag tycker att du ska tänka om Anna. Du jobbar redan med internationella frågor rent mentalt, så steget till att ingå i en internationell kommitté behöver inte blir så stort för dig. Jag har ytterligare minst en intresserad sedan tidigare, och ett par personer som kan tillfrågas, men vi behöver i alla fall vara fem-sex personer till att börja med så att arbetet kan initieras. Arbetet är ju hur viktigt som helst!

2008-09-27, 06:04
Svar #29

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jojje, jag hade gärna varit med för internationella frågor och bevaring av gravstenar är 2 av mina käpphästar. Problemet är var jag ska få tiden ifrån. Dels bor jag i på fel sida i landet, dels studerar jag + jobbar vid sidan om, är ersättare i 2 olika styrelser (vilket jag knappt har tid med och funderar på att hoppa av) och en hel del annat som drar i mig. Det hade varit jättekul att få vara med och dra igång något man brinner för.
Det hade varit kul att träffa dig också, Jojje,  eftersom vi haft en kort kontakt innan ang Farstorp.
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna