ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2011  (läst 3032 gånger)

2009-08-23, 08:53
läst 3032 gånger

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Efter riksstämman pratade jag med flera stämmodeltagare som gick nöjda från mötet och vara glada över den goda stämningen och att det var så stor enighet. Mötet gick därför också rekordfort (om man jämför med de senaste stämmorna ) och var över ca 2 timmar efter start.
 
Vi har en riksstämma bla för att tillsätta en styrelse som skall besluta om den löpande verksamheten mellan stämmorna. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att den styrelse som valdes förra året åtnjöt föreningarnas förtroende eftersom riksstämman beslutade i enligt styrelsens förslag. Valberedningens förslag till nya styrelseledamöter vann också stämmans gillande och beslutet kunde fattas med acklamation.
 
(Meddelandet ändrat av milton 2009-08-23 22:10)
//Michael Lundholm

2010-02-11, 07:59
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag letar febrilt efter Victor Örnbergspristagaren 2009!
 
Det står inget på sidan i Rötter
 
http://www.genealogi.se/forbund/victor.htm
 
Betyder detta att ingen utsågs? Var står det om detta?
Mina sökningar har inte gett något resultat!
 
Inte fann jag någon lämplig rubrik för min fråga heller! Var skulle jag ha frågat om detta?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-02-11, 08:43
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det var pensionerade överläkaren och fd klinikchefen Stig Östenson i Osby som utsågs. Se Angeläget nummer 1 2009.
//Michael Lundholm

2010-02-11, 10:31
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Michael för snabbt svar!  
 
Då behöver allstå såväl Röttersidan http://www.genealogi.se/forbund/victor.htm som Wipediasidan om Örnbergspriset uppdateras!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-02-11, 10:35
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det vore roligt om även de som fått Förbundets Hedersdiplom presenterades på en sida på Rötter! Det är de verkligen värda!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-08-25, 23:55
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tar mig friheten att citera ett inlägg i Ordförandelistan:
 
Eftersom ordförandelistan tydligen anses vara ett utmärkt forum för lobbying vill
jag passa på att slå ett slag för motion 6, från Nora Släktforskarklubb, Sollefteå släktforskare och SSGF.
 
 
Jag har nämligen undersökt skillnaderna mellan deltagande på stämmorna mellan
stora och små föreningar (under 100 medlemmar) och upptäckt att vi här har ett
tydligt demokratiskt underskott, som dessutom förvärrats.
Jag hade kvar några deltagandelistor och jämförde:
 
 
Redan vid stämman i Karlstad 1999 deltog småföreningarna i mycket mindre grad
än de stora. Bara 35 % deltog, mot mer än dubbelt så många av de stora.
 
 
I Halmstad 2007 hade sedan småföreningarnas deltagande sjunkit till 27 %, medan de
stora fortfarande hade en stor närvaro, på 64 %.
 
 
Vad hände då ifjol, efter att reseersättningen sänkts med 500 kr? Jo, då sjönk
deltagandet av småföreningarna till 20 % medan de storas närvaro höjdes något,
till 68 %.
 
 
Efter denna ändring har alltså det demokratiska underskottet förvärrats ytterligare.
Nu är det i ännu högre grad de stora som bestämmer över de små.
 
 
Ett minimikrav är alltså att stödja motionen från Sollefteå, Nora och SSGF och
återgå till att reskostnaderna maximeras till 300:- (och motsvarande
motioner 7-8 från SGS och Örebro släktforskare).
Förbundet har nu råd med detta. Frågan är om vi har råd att fortsätta att ha ett så
stort demokratiskt underskott. Tvärtom måste man nog sedan fundera över om
det kan finnas ytterligare åtgärder som får deltagandet att till att börja med återgå till
1999 års nivå.
 
 
Ulf Berggren
ordförande i en stor förening (FFS), men alla har vi varit små!
 
Se även mitt eget inlägg ovan lördagen 22 augusti 2009 - 18:15 (stämmodagen 2009)
 
(Meddelandet ändrat av tord 2010-08-26 00:07)

2010-08-30, 16:31
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Förre förbundsordförandens inlägg på 2010 års förbundsstämma var det värsta jag hört i hela mitt liv. Den mannen verkar inte ha någon skam i kroppen!

2010-08-30, 18:40
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ja, det var verkligen ett bedrövligt uppträdande i samband med pläderingen för kandidater till styrelsevalet. Tyvärr tog ombuden tydligen till sig det han framförde. Jag hoppades att det skulle ha rakt motsatt effekt och att den som drabbades av påhoppet skulle få ett stort stöd av ombuden. Så blev det tyvärr inte.
 
Egentligen borde ordföranden för stämman ha avbrutit honom och påpekat att i pläderingar talar man gott om sin kandidat och håller tyst om dem man inte gillar. Men det är kanske inte så lätt när man är utomstående.

2010-08-30, 19:21
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Instämmer helt och fullt med Tord Påhlman!  
 
Vederbörande borde snabbt ha avbrutits av någon i presidiet och mer eller mindre vänligt uppmanats att avlägsna sig. Folkvett är vad han helt och hållet saknar, vilket också visades ideligen under hans ordförandeår.  
 
Märkligt att en man, som så skadat förbundet, genom att helt (nästan) ha kört ekonomin i botten, skulle har någon som helst trovärdighet hos ombuden!
 
Heder åt valberedningens ordförande, Michael Lundholm, som påpekade att så gör man inte! Men sådant milt språk rinner av vederbörande som vattnet på gåsen.
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2010-08-30 19:22)

2010-08-31, 11:38
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan Ted Rosvall eller någon av majoriteten bland ombuden som gick på hans linje försvara sig mot kritiken? Jag var inte där men hörde på söndag att det tydligen handlade om förslaget att rösta in Håkan Skogsjö i styrelsen.

2010-08-31, 11:53
Svar #10

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jaså det var så nu igen..
 
Det var samma som hände för flera år sedan.
Det lyckades då också.
Och varför röstar inte ledamötena efter egen vilja, kan man undra??
Håkan Skogsjö hade varit en stor tillgång och startade hela Anbytarforum.
 
Eivor

2010-08-31, 12:50
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Och det är indirekt Håkan Skogsjös förtjänst att det blev Släktforskardagar i Örebro. För om inte Anbytarforum hade funnits hade inte det som hände hänt.
 
Det var nämligen så att Malin Engström, projektkoordinator för Örebro2010, ringde mig i slutet av oktober 2008 efter att ha läst mitt inlägg i Af vintern 2007/2008 om Släktforskardagarna till Örebro. De hade då googlat för att se om något annat projekt var i görningen som kunde förläggas till Örebro. Och första träffen var mitt inlägg! Det som sedan följde är historia och avslutades i förrgår.
 
varmt tack Håkan Skogsjö för ditt skötebarn som låg till grund för Släktforskardagarna 2010 i Örebro!  
 
/Leif G:son Nygård

2010-09-01, 00:43
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Anders Berg:Kan Ted Rosvall eller någon av majoriteten bland ombuden som gick på hans linje försvara sig mot kritiken? Jag var inte där men hörde på söndag att det tydligen handlade om förslaget att rösta in Håkan Skogsjö i styrelsen.
Nu ska vi skilja på Teds inlägg och sakfrågan. Ted får själv försvara sitt inlägg om han tittar in här. Vad gäller sakfrågan hade ju valberedningen lagt ett förslag och därefter hade ytterligare två kandidater lanserats på ordförandelistan. Alla hade alltså haft god tid att tänka igenom frågan innan man gick på mötet och därför tror jag att Teds inlägg inte hade så stor effekt - åtminstone tror jag det tills jag ser bevis på annat...

2010-09-04, 11:57
Svar #13

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Eftersom inte alla är medlemmar på ordförandelistan vore det oändligt intressant att få veta vilka två ytterligare kandidater som lanserats just där.Det vore också väldigt intressant att hitta ett referat från stämman, något inte ens google klarar av.... och kikar man på Rötters egen rapportering blir man bara förvirrad.
28 augusti
Årets förbundsstämma  
 
På årets förbundsstämma i Sveriges Släktforskarförbund omvaldes Barbro Stålheim som förbundsordförande.
Efter en sluten omröstning utsågs nya ledmöter i förbundets styrelse: Johan Alexander Lindman och Victoria Jonasson.
 
Sveriges Släktforskarförbunds stämma hölls sedvanligt i anslutning till Släktforskardagarna som i år går i Örebro. Stämman omvalde Barbro Stålheim som förbundsordförande. Gunilla Didriksson, Björn Jönsson och Anna-Lena Andersson fick även de förnyat förtroende som styrelseledamöter av stämman.
 
Äh.... är det någon mer än jag som tror att dessa två stycken är skrivna efter varandra med det översta sist och att man då glömt ta bort det första.... det ser ju faktiskt ut som om det stycket skulle ha skrivits redan innan omröstningen och att det översta stycket är tillskrivet i efterhand. Å man ju undra varför man upprepar att Barbro Stålheim blev omvald....  
 
Daniel: Du skriver att ALLA haft god tid att tänka igenom.... MEN alla ombud är INTE med på ordföradelistan! Alltså kan det mycket väl tänkas att det fanns ombud i salen som INTE var informerade om de förslag som legat på ordförandelistan, än mindre haft tid att sätta sig in i fråga eller för den delen se till att de haft mandat att rösta efter eget huvud. Många var förmodligen redan låsta till någon beslut i den egna hemföreningen, där man faktiskt inte alltid kan vara så säker på att  information från ordförandelistan faktiskt går igenom just en ordförandes filter.
 
För övrigt är jag bara så oerhört förvånad över att någon ens orkar reagera längre. Eller ens kommentera vad vissa före dettingar gör när de är back-seat-drivers. Så har det ju varit länge..... och en skönsjungande kantor kan få mer än en gammal farbrors öga att tåras.... det har jag sett förr. Rim och reson, eller för den delen sanningar, finns inte föreningsvärlden! Bara maktkamper! Eller sällskap för inbördes beundran!!!! Småpåvar med mindervärdeskomplex vilka utan en tanke på andra sprider såväl lögner som elakt förtal om människor som inte kan försvara sig!!!
 
Å vad är väl en demokratiskt vald valberednings väl utarbetade förslag till stämman mot allt detta. Slätt intet!!!
 
Att föreslå Håkan Skogsjö var det klokaste beslut en valberedning gjort på många många år. Detta förslag har stötts i många år av fler än en förening. Men som sagt, ute i obygden, bland frimicklare, 70+:are och annat, där går kantorers visor hem för si där förutsätter man att allt en sådan kristen person säger är sant.  Men en dag, kanske, just someone may call the bluff!!! Och en dag kanske hut går hem i såväl Falköping, Borås som andra platser.
 
Som tur är finns det faktiskt några väldigt hedervärda undantag i denna häxkittel till föreningsvärld - trots allt! Men frågan är: kommer framtida forskare att ens vara intresserade av att driva något sådant......
 
Håkans stora kompetens har vi nog denna gång trots allt tappat för alltid!

2010-09-04, 14:38
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jaha, varför är jag inte förvånad! Liten plaskedam. Är det verkligen inte tid att kasta ut alla skuggvarelser, levande som gengångare.
 
Det jag tycker är intressant med nya människor i styrelsen är ju att läsa deras visioner (inget ont om de nya) men liksom de som gått före så brukar det befinna sig i det blå. Om det är känns fel att jag utrycker mig så, titta då på vad som hittils inte blir gjort. Att skapa en styrelse utifrån en dålig (tänker på de dåliga beslut som gjorde ekonomi dålig). Man borde plocka någon/några som inte är besmittade utav det förstörda. Tänker nu inte på er två nya!! utan jag hoppar tillbaka i historien.
 
Men man får den skit man förtjänar, det är bara synd att det skall drabba andra som det alltid gör. Nä, skär bort det skämda och släng det till hundarna, så att det fräscha är kvar.  
 
Med all vänlighet Patrick (tillhörig den generation som står bakom och stampar)
 
Ps. Från ett underbart soligt Norge Ds.
Vänligen Patrick : )

2010-09-04, 15:23
Svar #15

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Instämmer i Lena A.
Varför är det så tyst om vad som hände på stämman över lag. Inte bara styrelse utan också motionen, ekonomi, framtidsplaner mm. Finns det ingen referent utsett?

2010-09-04, 20:51
Svar #16

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag vet inte inte vilka som brukar befinna sig i det blå som du tänker på  Patrick. Kanske mig? Kanske andra?
 
Valberedningens förslag hade sänkt medelåldern i styrelsen trots att Håkan är en veteran som varit med länge. De två (Victoria och Johan) som nu valdes in sänkte också medelåldern i styrelsen. Och båda kommer enligt min fasta övertygelse att göra ett utomordentligt jobb i styrelsen alldeles oavsett det faktum att det var en sluten omröstning som ledde fram till det valet och att Johan var föreslagen av valberedningen och Victoria inte var det.
 
Men att betrakta tex Håkan som besmittad är ju något märkligt; det är ju ungefär 20 år sedan han förra gången satt i styrelsen och han kan inte hållas ansvarig för förbundsstyrelsens beslut de senaste åren. Det är det andra som får ta ansvar för, tex jag. Med viss tillfredsställelse konstaterar jag dock att förbundets nu goda ekonomi inte till ringa del beror på de konstnadssänkningar som genomfördes under min tid i styrelsen bla genom den flytt jag personligen förhandlade fram på den dåvarande förbundsstyrelsens uppdrag.
 
Men visst är det ett visst mått av plaskedamm. Delvis är det ofrånkomligt i demokratiska organsiationer att det finns olika uppfattningar.  
 
Det finns emellertid enligt min uppfattning alltför många förtroendevalda i förbundets olika delar som inte har tillräckligt mycket elementär förenings- och organisationskunskap. Några exempel: (1) Man har inte klart för sig när nomineringstiden går ut till de olika befattningarna i förbundet. Så sent som i maj frågar man när nomineringstiden går ut; den gick ut i mars! (2) En föreningsrepresentant (här inte nämnd med namn men vi vet alla vem det är; om någon inte vet det så maila mig så ger jag klara besked privat) begår på riksstämman övergreppet att tala emot en nominerad kandidat genom ett rent personangrepp istället för att argumentera för sin kandidat. (3) Två stadgevidriga beslut fattades på stämman. Dels fattades beslut i en övrig fråga som inte var anhängiggjord innan stämman på vederbörligt sätt (visserligen avslagsbeslut) och dels beslutades att den nya valberedningen ska bestå av 6 ledamöter trots att stadgan föreskriver 5.
//Michael Lundholm

2010-09-04, 22:27
Svar #17

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Missförstånd!
 
Håkan fanns inte i tanken när jag skrev! Jag tror nog att han också skulle kunna tillföra mycket som saknas där nu, liksom de du anser kommer göra.  
 
Vad det gäller de blå drömmar, har du läst visionerna.
Jag vet inte inte vilka som brukar befinna sig i det blå som du tänker på Patrick. Kanske mig? Kanske andra?  
Om du är en och de andra är resten, då täcks väl alla upp? Då måste det väl vara någon/några av dessa, eller? Då behövs ju inga frågetecken, eller hur!  
 
Fast nu var det inte dig jag tänkte på. För jag har inte sett din vision angående släktforskarsverige. Har du någon vision? eller låter du andra framföra sina? Det är faktiskt fullständigt ointressant för mig vilka visioner du har, för du sitter inte i styrelsen, men om man väljs ut att sitta i styrelsen, kanske tack vara sina visioner och sedan händer inget med dessa. Då är man i det blå!!!!
 
Anser du att visioner är uppfyllda? Nu låter jag dig svara i och med att du gav dig i kast med mitt inlägg!  
 
Sedan att ta en styrelseledamot och göra till en ordförande från en styrelse som lät ekonomi gå över styr (nu rättade ju enomomin upp sig tack vare styrning från just den dåvarande styrelsen)då gör man det väldigt lätt för sig i valberedningen. Att sitta där är så mycket mer än att bara ta hand om ekonomi.
 
Jag hade hellre sett att man tog någon utifrån som inte var påverkad utav någon relation/tyckande o.s.v.
 
Men så länge man nöjer sig med att bara någon tar det så blir det bra, så länge de inte frågar mig Då får man vad man får, och får nöja sig därtill.
 
Men jag nöjer mig inte med det näst bästa. Målet måste alltid vara högre än så.
 
Skall vi bara acceptera att det är plaskdam bara för att det är en demokratisk organisation? Har vi då inte redan begränsat framåtskridandet? Är du nöjd med situationen? Finns det inget som kan förbättras menar du?
 
Fast nu handlar det ju inte om dig Michael, men förtruppen brukar ju få ta första smällen.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-09-04, 23:44
Svar #18

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det du skriver framstår som back-seat-driving. Vilken person utifrån och opåverkad skulle vi ha tagit? Det är lätt att säga det, men svårare att leverera namn. Du kanske har något namn att kasta fram nu (?), men valberedningen hade i allt väsentligt en tabula rasa att jobba med under våren.
 
(Meddelandet ändrat av milton 2010-09-04 23:48)
//Michael Lundholm

2010-09-05, 00:13
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Den föreningsrepresentant som begick ovannämnda övergrepp hade - enligt sin föreningsordförande - föreningens uppdrag att stödja Viktoria Jonasson, inget annat. Respekt för sina föreningsstyrelsekolleger? NEJ! Demokrati? NEJ! Folkvett? NEEEJ!!

2010-09-12, 00:08
Svar #20

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
När nu två veckor förflutit sedan förbundsstämman verkar det som om de flesta slappnar av fram till nästa stämma i Norrköping 2011. Tråkigt!  
 
Beträffande de stadgevidriga beslut som fattades på stämman reagerade jag, i likhet med Michael Lundholm, då det beslutades i en övrig fråga, men eftersom det blev avslag brydde jag mig (i likhet med Michael Lundholm?) inte speciellt mycket. Att valberedningen stadgevidrigt utökades med en ledamot kände jag inte till eftersom jag, förmodligen i likhet med de allra flesta (alla?), förbundsstämmoombud inte har förbundsstadgarna i huvudet. Vad händer i förlängningen? Kommer justerarna att justera stämmoprotokollet? Kanske de redan gjort det! Detta kanske kan betraktas som en petitess, men stadgar är stadgar och de ska följas! Varför har man annars stadgar?
 
Slutligen, det av Michael L m fl nämnda övergrepppet, hur hanteras det? Enligt min uppfattning tar åtminstone delar av förbundsstyrelsen avstånd från detta avskyvärda beteende. Men, jag tycker att förbundsstyrelsen borde offentligt deklarera att de tar avstånd, t ex genom att skriva ett öppet brev. Detta får inte upprepas!!

2011-02-16, 15:15
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Till medlemsföreningarna i Sveriges Släktforskarförbund
 
Valberedningen har nu påbörjat sitt arbete genom att 5 februari intervjua den sittande styrelsens ledamöter angående styrelseledamöternas uppfattning om förbundets verksamhet och styrelsearbetet.
 
Då har följande framkommit från de ledamöter vars styrelsemandat går ut i samband med förbundsstämman i Norrköping:
1:e vice ordförande Karl Ingvar Ångström: STÅR TILL FÖRFOGANDE FÖR EVENTUELLT OMVAL Anna Löfgren: STÅR TILL FÖRFOGANDE FÖR EVENTUELLT OMVAL Birger Bergenholtz: AVBÖJER OMVAL Sonja Sahlén: HAR EJ GETT BESKED Förbundskassör Lars Sundell: AVBÖJER OMVAL
Det är alltså minst två nyval som förestår på stämman i Norrköping. Valberedningen uppmanar därför samtliga medlemsföreningar att inkomma med nomineringar. Hittills har INGA nomineringar kommit in till valberedningen.
 
Valberedningen kommer att arbeta med nomineringsarbetet även under april månad men planerar att avge sitt förslag till månadsskiftet april/maj; alltså ca 2 veckor innan den tidsgräns som stadgan föreskriver.
 
Vi uppmanar medlemsföreningarna att särskilt överväga kvinnliga kandidater. Det är inte fel om kandidaterna dessutom har ekonomisk kompetens (redovisning/bokföring) eller kan moderna web-teknologier; förutom att vara hängivna släktforskare förstås!
 
Nomineringar ska skickas till valberedningen@genealogi.se och vara valberedningen tillhanda senast 31 mars.
 
Bästa hälsningar
//Michael Lundholm
Valberedningens ordförande
Sveriges Släktforskarförbund
//Michael Lundholm

2011-02-16, 18:58
Svar #22

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
En LITEN undran!
 
Vad är det som gör att man vill ha kvinnliga kandidater??????
 
Styrelsen idag består av 11 personer, sex kvinnor, fem män. Två män har tackat nej till omval och en kvinna har då inte bestämnt sig ännu. Två personer av vadera kön står till förfogande om omval.
 
Ändå vill ni ha kvinnliga kandiater????? Vem vill det? styrelsen eller valberedning (vad har den med det att göra?).
 
Har vi inte kommit längre än kvoteringar?? Och varför i hela friden när det ändå är flest kvinnor i styrelsen.
 
Borde det inte vara så att det faktisk är kvalifikationer som är avgörande och inte kön?? Som då ändå inte går att motivera i detta fallet!
 
Tacksam för ett genomtänkt svar!
 
Vänligen Patrick (som söker logik och kunskap om saker i min samtid)
Vänligen Patrick : )

2011-02-17, 08:43
Svar #23

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det finns inte någon anledning att tro att det skulle finnas färre kompetenta kvinnor än män bland släktforskare. Erfarenheten visar dock att det är mycket svårare att få förslag på kvinnliga kandidater och dessutom att det är svårare att få kvinnor att ställa sig till förfogande. Det kräver alltså mer arbete och eftertänksamhet av både medlemsföreningar och av valberedning.  Om man inte är medveten om detta leder det till att vi tvärtom inte får förslag på tillräckligt kompetenta kandidater till valberedninsgarbetet.  
 
Jag är helt övertygad om att om en förening eller grupp av föreningar kan nominera  en kompetent man kan man också nominera en minst lika kompetent kvinna.
//Michael Lundholm

2011-02-17, 09:03
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Intressant svar! Tack för svar Michael.
 
Fast jag tycker att det går att läsa mellan raderna där (men det är ju jag det). Det skall bli intressant att se vilken kvinna som nu vill kandidera, för blir hon vald så är det på grund av sitt kön (självklart även kunskap). Så ni vill då se ett matriakalt styrelsearbete då?
 
Att det finns färre duktiga kvinnliga, än manliga kandidater tror som sagt varken du eller jag. Där är vi överens! Men nu skulle det ju bli en majoritet utav kvinnliga styrelseledamöter, enligt det av er framlagda förslag. Sedan om det krävs mer arbete eller inte är ju skit samma, en bra kandidat utkristaliseras ändå! Genom sin personlighet!
 
Finns det en dold agenda med i detta kandiderande??? Jag tror det!
 
Jag kommer kontakta DO i ärendet för att se om de skulle vara intresserade utav denna, ska vi kalla det, könsdiskriminering utav halva släktforskarkåren. På fredag kl 15,00 skickar jag iväg brevet!
 
Alltid lika vänlig och korrekt Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-02-17, 09:05
Svar #25

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Du har tydligen läst men inte förstått.
//Michael Lundholm

2011-02-17, 09:10
Svar #26

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Möjligvis!
 
Framtiden får utvisa.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-02-17, 10:10
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
DO arbetar bara med arbetslivet, inte med ideella föreningar.
(Just nu gör de inte mycket alls, pga interna problem)

2011-02-17, 10:14
Svar #28

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack Chris
 
Okey då vet vi det. Ni andra kan då andas ut!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-02-17, 13:41
Svar #29

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, läs lagen. DO arbetar INTE med bara arbetslivet och Diskrimineringslagen gäller inte bara arbetslivet. Men eftersom vi släktforskare är väldigt källkritiska så har väl alla andra också insett att Du hade lite fel för Dig.
 
Inget ont menat alltså.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna