ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 augusti, 2009  (läst 3306 gånger)

2009-06-02, 23:20
läst 3306 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
At verksamhetsberättelserna för de olika åren sparas på lite olika platser, utan hänvisning till de nya platserna, är olyckligt men på intet sätt ovanligt för Rötters informationshantering.
 
Fram till 2003 sparas de, som Elisabeth skriver, under en egen rubrik på Förbundsnytt.  Efter det så finns de i Angeläget, som sparas under en helt annan rubrik, nämligen Nyhetsbrev.  Att samla allt på ett ställe är ju att föredra och skulle göra det lättare för samtliga inblandade att återfinna information.  
 
Till ett helt annat ärende:  Förra året uppmanades föreningar att tänka till på om inte antalet styrelseledamöter borde sänkas till 8 stycken, vilket är helt i enlighet med stadgarna, vid nästkommande stämma. Propån kom från valberedningen, som sedan under ett år funderat på förslaget, men ännu inte på något sätt drivit debaten om detta.  Finns inte heller med ett enda ord nämnt i det utskick som finns inför årets stämma.
 
Fortfarande gäller det ju för alla inblandade parter att tänka till. Kanske är det bättre med färre ledamöter, eller var det bara för att underlätta valberedningens arbete som förslaget kom?

2009-06-03, 01:13
Svar #1

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Nej, förslaget kom bl.a. från mig. Det blir kortare beslutsvägar och mera effektivt med en mindre styrelse. Men valberedningen var, med all respekt, inte beredd att driva den frågan förra året.  
 
Med ett års erfarenhet är jag inte lika säker på att det är bra att banta styrelsen. Det är många arbetsuppgifter som ska fördelas i styrelsen, nuvarande styrelse är minst sagt en hårt arbetande styrelse. Det finns flera tunga arbetsupgifter och då kan det vara bra att fördela de arbetsuppgifterna på många händer.

2009-06-03, 07:28
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller informationen i Angeläget så finns det ett problem med denna. De bokslut som skickades ut under tidigare kassörer var i allmänhet felaktiga, och nya, korrigerade versioner brukade varje år presenteras inför sittande stämmor. Det kunde vara bra om dessa korrekta versioner någon gång blev tillgängliga, om de finns bevarade.

2009-06-03, 22:13
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag undrar vad som hänt med följande, hittar inget om det i den publicerade verksamhetsberättelsen, vilket jag hoppats.
 
Påryckning om detaljerad folkräkning 2011
 
Släktforskarläger för ungdom
 
Ändra namn på publikationer, papper och nät, till det gemensamma Rötter
 
Kampanj för bevarande av gravstenar
 
(Meddelandet ändrat av mats 2009-06-03 22:26)

2009-06-03, 22:58
Svar #4

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Verksamhetsberättelsen omfattar 2008 och det hände säkert mycket under 2008, precis som det gör under 2009, som inte i detalj tas upp i en verksamhetsberättelse.
 
Folkräkningen 2011, som ska genomföras enligt EU beslut, har varit uppe flera gånger, inte bara under 2008. Den frågan är tyvärr en återvändsgränd. Vi har talat om vad vi tycker i flera kontakter. Dessutom kommer frågan upp ännu en gång via en motion på årets stämma.
 
Släktforskarläger för ungdom, den frågan vet jag inget om. Har den frågan varit aktuell? I och för sig en bra idé. Den idén kan gärna t ex en förening nappa på. Sådana verksamheter brukar de flesta föreningar vilja ha i egen regi.
 
Att det fanns en idé om att ändra namnet på Släkthistoriskt Forum till Rötter har inte varit någon välkänd fråga och förslaget genomfördes aldrig. Det fanns m.a.o. inget att berätta.
 
Kampanj för att bevara uttjänta gravstenar finns som motion till årets stämma.

2009-06-04, 11:50
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tack för svar.
 
Uppgifterna är hämtade från den verksamhetsplan som stämman 2007, på förslag av styrelsen, beslöts skulle genomföras under 2008.
 
När stämman uppdrar åt styrelsen att genomföra aktiviteter/uppdrag så torde det vara bra med en återrapportering av vilka beslut som inte genomförs, gärna kompletterad med en analys av varför det inte skedde. Om denna återrapportering inte sker så är det ganska meningslöst att ta upp tid på en stämma för att besluta om något som sedan inte följs upp.
 
Kanske vore det bättre med ett visions/strategidokument som avser en längre period än dessa ettåriga verksamhetsplaner som ändå inte verkar ha full verklighetsförankring?

2009-06-04, 13:55
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan hålla med om att det kunde vara bra med lite återkoppling om varför vissa beslut inte genomförts. i synnerhet som det för 2008 angavs vara huvudmål att vidareutveckla Rötter och ShF. Det finns trots allt ett stämmobeslut om att styrelsen skall göra detta, och jag tror att ökad återkoppling är bra. Förmodligen bidrar det också till mer realism i framtida verksamhetsplaner och i de förslag som föreningar lämnar till stämman.

2009-06-04, 15:49
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
StorStockholms Genealogiska Förening (SSGF) yrkade vid föregående förbundsstämma i Malmö 2008 att förbundets styrelsearvoden avskaffas, d v s en återgång till vad som gällde före 2003. Efter plädering av Ted Rosvall för arvodenas behållande röstade stämman för avslag till SSGFs yrkande och arvodena behölls. Vid årets stämma i Falköping kommer SSGF ånyo yrka på att arvodena avskaffas. Inom SSGFs styrelse diskuterades huruvida vi skulle motionera om detta men eftersom det ej är en förbundsstyrelsefråga, och valberdningen hanterar ärendet inför stämman, valde vi att i stället för motion lämna förslag till valberedningen. Denna har uppenbarligen ej tagit till sig andemeningen i vårt förslag, utan föreslår att arvoden fortfarande skall utgå. Om årets stämma fortfarande tycker att arvoden skall utgå avser SSGF att motionera i ärendet till nästa års stämma.  
 
Här följer vårt förslag som skickats till, och mottagits av, valberedningen:
 
Förslag om avskaffande av styrelsearvoden inom Sveriges Släktforskarförbund
 
SSGF anser det otillfredsställande att sexsiffriga belopp årligen betalas ut som arvoden i en så liten organisation som Släktforskarförbundet (till en kostnad av i år ca 280 tkr inklusive sociala avgifter), särskilt när boksluten år efter år visat röda siffror. När arvodena infördes efter stämman 2002 hade förbundet gått med överskott under många år och hade vid utgången av året drygt 7 mkr i kassan. Situationen var alltså helt annorlunda än vad den varit under flera år med röda siffror.  
 
Inom ideell verksamhet förekommer i de flesta fall inga arvoden och där det förekommer handlar det mestadels om symboliska belopp. Vi tror inte att en ideell styrelse blir mer motiverad för sitt arbete om man har höga arvoden.  
 
Vi föreslår därför:
 
att Valberedningen till Riksstämman framlägger förslag om avskaffande av de särskilda styrelsearvodena, men liksom före 2003 ska styrelseledamöter få traktamente samt ersättning för förlorad arbetsförtjänst och egna utlägg.
 
För StorStockholms Genealogiska Förening
 
Tord Påhlman
Ordförande
 
(Meddelandet ändrat av tord 2009-06-04 22:35)

2009-06-04, 16:12
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
1) Hur fördelar sig arvodena?
 
2) Hur löd motiveringen för att behålla arvodena?
 
Stefan Simander
Föreningsmedlem i mer än 10 släktforskarföreningar
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-04, 22:31
Svar #9

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
1) Fördelningen framgår av valberedningens förslag i Angeläget (kallelsen till stämman).
 
2) Ted Rosvalls motivering kommer jag inte ihåg i detalj, men den gick ut på att det blev billigare för förbundet att behålla arvodena än att avskaffa dem!
 
Dessutom yttrade sig någon annan och tyckte att de som fick arvoden var värda det, om jag minns rätt.
 
(Jag är medlem i bara sex släktforskarföreningar.)

2009-06-05, 01:40
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för dina svar Tord!  
 
Jag hade även hoppats på svar på fråga 2) från någon som är FÖR arvoden!
 
Jag formulerar om fråga 2) och riktar mig i första hand till de som var och/eller är FÖR arvoden.
 
2) Varför infördes arvoden?
 
3) Varför bör dessa behållas?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-05, 03:28
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Lägger in notisen från Angeläget 2009/1:
 
Valberedningen
förslag angående
ersättningsfrågor
 
Valberedningen föreslår förändrad ersättning,
med justering för prisbasbelopp.
Förbundsstämman föreslås besluta
att traktamente normalt utgår vid förrättning
åt Släktforskarförbundet enligt statens
reglemente
att förbundsordföranden erhåller ett årsarvode
motsvarande 2,5 prisbasbelopp, förbundskassören
erhåller 60 procent av
ordförandens arvode, marknadsföringsansvarig
erhåller 20 procent av ordförandens arvode
och att 1:e vice ordföranden erhåller 10
procent av ordförandens arvode (något
mindre mot föreg. år).
att övriga ledamöter som måste ta tjänstledigt
med helt löneavdrag eller ta ut semester
för att delta i sammanträde med förbundsstyrelsen,
kan erhålla sammanträdesarvode
med 2,6 procent av ett prisbasbelopp per dag.
Detta kan även gälla för annat uppdrag åt
Släktforskarförbundet.
Ett prisbasbelopp är f n 42 800 kr.
För valberedningen
Elisabeth Leek,
Sunhultsbrunn
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-06-05 03:30)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-05, 09:24
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kanske någon som är tillräckligt insatt kan redogöra för den totala kostnaden för ovanstående eftersom jag förmodar det utgår sociala kostnader ovanpå dessa arvoden.  
Dras det även skatt på dessa arvoden så blir ju den del som tillfaller respektive styrelsemedlem ganska liten och (om sociala avgifter) kostnaden för förbundet ganska stor.

2009-06-05, 14:51
Svar #13

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Arbetsgivaravgifter utgår på arvoden.
Beloppen är skattepliktiga och är inte avhängigt om förbundet drar skatt eller inte men förbundet skall dra skatt såvida inte uppdragstagaren presenterar skattejämkning. Det förändrar dock inte frågan om arvodet är skattepliktigt eller ej.
 
Din slutsats Mats att det blir väldigt lite kvar för den skattskyldige i förhållande till samfundets kostnad är riktig. Så är det alltid, speciellt för de som ligger över brytpunkten.

2009-06-05, 14:56
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hur stora (ungefär) blir arbetsgivaravgifterna på dessa arvoden?

2009-06-05, 16:30
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
När det gäller skatter och arbetsgivaravgifter är det precis samma villkor för arvoden som för vanlig lön.
 
Arbetsgivaravgiften är:
för dem som är födda 1943 eller tidigare 15,49%,
för dem som är födda 1944-1982 är det full avgift 31,42%,
för dem som är födda 1983 och senare 10,21% (ungdomsrabatt!).
 
Arbetsgivaravgift utgår inte på ersättningar understigande 1.000 kr under ett kalenderår. Har man ett dataprogram för lönehantering, håller programmet reda på både vilken kategori (efter åldern) man tillhör och när det är dags att ta med ersättningen i avgiftsunderlaget/skattedeklarationen. Sköter man det manuellt, får man hålla reda på när någon som har mindre än 1.000 kr per gång i ersättning passerar 1.000 kr vid en senare utbetalning och då ta med hela det hittills utbetalda beloppet (under ett och samma år).
 
Jag sitter just med skattedeklarationsblanketten för min arbetsgivare bredvid mig (ska vara inne på Skatteverket om en vecka, annars blir det 500 kr i förseningsavgift), så det var bara att ta %-satserna därifrån.
 
Mvh
Ingegerd

2009-06-07, 19:08
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag ser att det finns ett felaktigt datum angivet i Angeläget, avseende när anmälan till riksstämman skall vara inne.
 
Stadgarna säger klart att det ska vara en månad innan stämman, så uppgiften om att anmälan ska vara inne den 12 juli torde vara en felskrivning, ska säkert stå 22 juli vilket ju är en månad innan stämman avlöper. Vore bra om detta korrigeras, kanske på Rötters första sida, så att inga oklarheter uppstår.
 
(Meddelandet ändrat av mats 2009-06-07 20:11)

2009-06-08, 19:13
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det verkar inte som felaktigheten observerats. Får kanske skriva direkt till ansvariga

2009-08-17, 23:34
Svar #18

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Så här i elfte timmen inför förbundsstämman i Falköping vore det tacknämligt om någon svarade på Stefan Simanders frågor ovan från den 5 juni kl 01:40. Eller ska frågan bara tigas ihjäl? Det tycker jag inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle.
 
(Meddelandet ändrat av tord 2009-08-18 09:38)

2009-08-18, 08:43
Svar #19

Carl Szabad

Styrelsearvoden infördes efter riksstämman 2002 i Borlänge, där förslaget lades fram av DIS dåvarande ordförande Sture Bjelkåker. Innan dess förekom inga styrelsearvoden i förbundet. Konstruktionen bled då i stort sett densamma som gäller fortfarande.

2009-08-18, 11:32
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt stöd Tord!  
Tack för ditt klarläggande Carl. Men det svarar egentligen inte på varför det ansågs nödvändigt. Ger det vad det är tänkt? Är det självklart med höjningar?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-08-18, 11:55
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Med risk att bli tjatig efterlyser jag ånyo svar på frågor rörande detta ärende, gärna från någon som är mer berörd av frågorna. Vad säger valberedningen? Vad säger de som åtnjuter arvodena?

2009-08-19, 00:43
Svar #22

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Vad exakt vill du att jag/vi ska svara på? Det är ingen i förbundsstyrelsen som berikar sig på förbundets bekostnad. Jag har varit föreningsaktiv i så många år att jag vet att arbetar man i en styrelse betalar man ur egen ficka för det - allt från frimärken till bensinpengar. Så är det i förbundsstyrelsen också.
 
Skillnaden är att förbundsarbete inte kan bedrivas enbart på kvällstid eller lördagar och söndagar. Förbundet har kansliverksamhet, arbetsgivaransvar, driver en bokhandel och mycket mera. De man måste träffa t ex företag, myndigheter, arkiv har öppet på vardagar. Det handlar om många tjänstlediga dagar för t ex förbundsordföranden. Kansliet har ingen verksamhetsansvarig, förbundsordföranden har personalansvar och ansvar för den dagliga driften både på distans och med närvaro. Utöver alla andra frågor, det finns oändligt mycket frågor! De handlar upp emot 35-40 timmar i veckan på kvällstid och helger. Alt. är att anställa en verksamhetsansvarig på kansliet - det kostar 500 000 kr inkl. sociala avgifter. Men för principernas skull kanske det är så vi ska göra?
 
Det är också en fråga om vilken verksamhet förbundet ska ha och vad medlemsföreningarna vill ha sitt förbund till. Ett aktivt förbund eller kanske som tidigare år ett förbund med pengar på bankboken men en verksamhet där det inte hände så mycket. Om man vill ha aktiva människor mitt i livet i förbundsstyrelsen kostar det mera än att välja en förbundsstyrelse där ledamöterna har lämnat yrkeslivet bakom sig och kan disponera sin tid även på dagtid. Det valet är stämmans ansvar och nu är det ju stämma på lördag! Låt oss lyssna på vad ombuden vill med sitt förbund!

2009-08-19, 01:12
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt svar Barbro. Du och de andra lägger förstås ner massor med arbete i förbundets styrelse. Tack även för detta.
 
Vad jag undrar är:
 
1) Varför fanns inte styrelsearvoden innan 2002?
 
2) Varför infördes styrelsearvoden 2002?
a) Ingen eller för få ställde upp annars?
b) Verksamheten utökades?
c) En förändrad syn på förbundsstyrelsearbete?
c) Man ville ha som i andra förbund?
d) En rimlig ersättning för förlorad arbetsförtjänst som tidigare saknats?  
e) En lön för mödan som saknats tidigare?
f) En uppmuntran?
g) Annat?
 
3) Vad är motiven för att ha kvar och indexhöja styrelsearvoden?
a) Är det självklart att ha dem?
b) Är det självklart att indexhöja dem?
c) Är det kanske för låg ersättning?
 
4) Hur fungerar styrelsearvodena?
a) För de som får dem?
b) För Förbundet?
 
5) Finns det fler ersättningar, uppdrag eller anställningar som bör prioriteras nu och i framtiden?
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-08-19 01:14)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-08-19, 07:30
Svar #24

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Från ca 2002 (möjligtvis 2003) avskaffades tjänsten som kanslichef och det arbetet lades ut på styrelsen, främst ordföranden. Arvodet ersatte och ersätter en rimlig ersättning för förlorad arbetsförtjänst inkl. småutlägg. En fast summa i månaden ersatte i princip samma summa som det ändå blivit med alla reseräkningar, utlägg etc. och så är det också idag. Som sagt ovan, många ersättningskvitton går in i arvodet och begärs ingen ersättning för. Tjänar man dessutom lite mer än en medelinkomst skulle man få lägga till tusentals kronor varje månad ur egen ficka för styrelsearbetet - och det anser jag inte vara rimligt för det arbete som utförs och som i slutändan kommer föreningarna tillgodo.
 
Att man måste ta så här många tjänstlediga dagar från sitt ordinarie arbete ses inte alltid med positiva ögon av en arbetsgivare. Man kan t ex hamna längre ned i kön för befordran eller liknande. Det kan alltså kosta på att ta ett sådant här uppdrag.  
 
Arvodet indexhöjs inte med automatik - det är kopplat til basbeloppet och det har sänkts i år och kommer säkert pga av finanskrisen att sänkas nästa år också.
 
Förbundets verksamhet har under 2000-talet väsentligt utökats - för att få inkomster och därmed inte belasta föreningarna med höga förbundssvgifter drivs förbundet näst intill som ett företag. Bakom varje positivt månadsbokslut ligger hårt arbete av både anställda och styrelse.
 
Ja, det finns ett uppdrag som vi vill priorietera - därför görs fördelningen av den totalt lägre arvodessumman om i år (om stämman godtar det) - så att den i styrelsen som har ansvar för Bokhandeln (en viktig inkomstkälla) arvoderas för sitt arbete. Det påverkar som sagt inte den totala summan.

2009-08-19, 11:27
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som en av de som varit med i Förbundets verksamhet sedan 1985 (ledamot i valberedningen, sedan förbundssekreterare) blir jag åter förvånad över den historielöshet och brist på källkritik som Barbro uppvisar när hon skriver i svaret till Stefan ovan:  
 
Det är också en fråga om vilken verksamhet förbundet ska ha och vad medlemsföreningarna vill ha sitt förbund till. Ett aktivt förbund eller kanske som tidigare år ett förbund med pengar på bankboken men en verksamhet där det inte hände så mycket.
 
Jag kan försäkra dig Barbro att de miljoner som fanns i kassan 2000 inte kom från Vår Herre, utan var resultatet av åratals arbete med olika projekt och mycket annat.  
 
Styrelsearvoden var inte på tal, och själv var jag verksam som förbundssekreterare i ungefär 5 år innnan jag såg röken av något arvode för alla de timmar jag lade ner på förbundet, till förfång för min egen verksamhet.  
 
Det är liksom inte helt enkelt att bygga upp en helt ny organisation och få den att växa från 0 till 128 medlemsorganisationer och nära 9000 betalande stödjande medlemmar, så som läget var vid utgången av år 2000. I kassan fanns 6.600.000 kronor + varulager och annat.
 
Den som vill kolla mina uppgifter och se den mångskiftande verksamhet, som nu till största delen lagts ner, kan gå till Verksamhetsberättelserna  
http://www.genealogi.se/forbund/verk3.htm

2009-08-19, 19:51
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Barbro, du skriver (som jag tolkar det)  att det inte förekom mycket verksamhet när förbundet hade god ekonomi, vilket säkert upplevs annorlunda av de som var verksamma då, och la ner sin själ i förbundets utveckling. Att det nu visas upp en bätttre ekonomi än föregående år innebär ju inte med automatik att det beror på ökad verksamhet, vilket jag läser in i det du skriver
 
 Det vore intressant om du förtydligade åsikten att det beror på ökad verksamhet. Om jag tittar lite i Rötter så verkar det snarare ha försvunnit en mängd verksamheter sedan dess (Göteborgs-kontoret är nedlagt, Förbundsförsäkringen är nedlagd, Svenska Antavlor är nedlagda, skriften Släktcirkeln som var förbundets kontakt med alla cirkelledare är nedlagd, deltagandet i Bok&Biblioteks-mässan är nedlagd, utvecklingstakten på Rötter och därtill hörande delar har varit låg etc). Att kostnaderna för föreningarna genom höjd organisationsavgift och sänkta resebidrag också påverkar ekonomi har ju inget med verksamheten att göra.
 
Det vore intresant att få reda på konkret vad som tillkommit för föreningarna eller släktforskarna sedan den gamla ”onda” rika tiden

2009-08-20, 12:52
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Barbro för ditt snabba och utförliga svar!  
 
Det vore intressant att höra fler synpunkter på detta. Två har ju redan kommit.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-08-22, 18:15
Svar #28

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Citat från Rötters förstasida idag:Släktforskarföbundets stämma kännetecknades av konsensus. Det var inga frågor som vållade någon större debatt utan förbundsstyrelsen och valberedningen fick igen sin linje på alla punkter.
Det är med andra ord ett enat förbund som nu kan ägna sig åt det kommande årets verksamhet.
 
Som stämmodeltagare kan jag bara konstatera att det kändes lite trist då inga frågor.....vållade någon större debatt. SSGFs motion om reseersättning möttes tyvärr med iskall tystnad från övriga stämmodeltagare. Endast ett fåtal röstade med oss och ingen yttrade sig. Vi avser dock att återkomma i ärendet till nästa stämma. Det verkar som om de flesta överlåter allting till styrelsen. Varför har vi en förbundsstämma?
 
(Meddelandet ändrat av tord 2009-08-23 01:02)

2009-08-22, 22:53
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ett intressant beslut togs i dag på stämman.  Det gäller arvoden, där det enligt beslutet kommer att bli en radikal sänkning av kostnaden.
 
Läs gärna förslaget,i Angeläget som finns på Rötter, som bygger på att ett arvode utgår till orförande, som denne sedan ska dela med sig av till övriga ledamöter.  
Tidigare har det varit olika delar, men nu ska alla dela på ordförandens arvode.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna