ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008  (läst 2369 gånger)

2008-09-01, 11:18
läst 2369 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ska de som har ansvaret recensera sig själva?  
 
F.ö. skulle avståndet vara mindre med mer information...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-09-01, 11:22
Svar #1

Lotta Nordin

Nu åker vi nog inte bil längre, det verkar mer som om vi är ute och cyklar.....
 
Att en f d förbundsstyrelseledamot inte känner till att det har rapporterats från stämmorna under pågående släktforskardagar tidigare är märkligt. Det är inte att bekvämt i retrospektivt och på avstånd utan ansvar recensera en verksamhet när man upplyser om detta. Det var just bara en upplysning i all välmening eftersom den f d förbundsstyrelseledamoten inte tyckte det var realistiskt att så skulle ske, vilket det naturligtvis måste vara eftersom det redan skett.....

2008-09-01, 11:28
Svar #2

Lotta Nordin

Det finns förresten en intervju med den nya förbundsordföranden Barbro Stålheim i Helsingborgs Dagblads pdf-upplaga idag, http://hd.se/dagenstidning/ sid 58, med en del (enligt min personliga åsikt) märkliga uttalanden.

2008-09-01, 12:08
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det fanns en person som hade uppgiften att rapportera från släktforskardagarna och stämman, och den var Crister Lindström som tyvärr ådrog sig en akut blodförgiftning redan före ordförandekonferensen och som var tvungen att tas in akut på Lunds lasarett. Så att beklaga sig över att informationen är knapphändig är knappast särskilt uppbyggligt.
Jag var där, och det finns i mina ögon inte mycket att rapportera om. Alla som klagat över diverse problem höll inne med sin kritik när det verkligen gällde och resultatet gick den tysta majoritetens väg.
Så om ni som har så många åsikter här på forumet inte dyker upp på stämman och hävdar dem, så varför öppna käften överhuvudtaget?
Till styrelsen nominerades förutom valberedningens förslag, endast Håkan Skogsjö, men han erhöll bara cirka 35 röster mot de andras cirka 135. Detta beror endast på att man från de som vill nominera personer utöver valberedningens förslag inte gör ett enda försök att argumentera för sina kandidater. Så den vithövdade majoriteten som fr.a. representerar de åldrande navelskådande föreningarna för inbördes beundran gör som röstboskap i allmänhet - röstar som valberedningen nominerat.
Resultatet är en ytterst svag styrelse som kommer att få enormt svårt att profilera sig efter sådana som Ted och Michael.
Jag är besviken - men hoppas förstås att bli överbevisad om motsatsen...

2008-09-01, 12:20
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu är ju bristande information inte ett tillfälligt problem som uppstod under den gångna helgen...  
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-09-01, 12:24
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Beträffande 100-lappen så finns det gott hopp om att den ska försvinna redan nästa år. Det bekräftades nämligen från styrelsehåll att administrationen äter upp det mesta av den. Dock begärde de att få göra utvärderingsåret klart innan ett nytt beslut togs, och det fick de.
 
Valberedningen omvaldes helt och hållet, vilket jag är ytterst kritisk till. Elisabeth Leek har nu suttit där alldeles för länge (hon satt där innan jag kom med, och satt där när jag avsade mig efter tre år - vilket jag tycker är fullt tillräckligt). Två nya kandidater nominerades men erhöll alldeles för få röster...
 
(Jag vill poängtera att min åsikt gäller ALLA som suttit länge på nationella förtroendeposter.)

2008-09-01, 12:28
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är ju förståeligt att det blev problem med rapporteringen.
 
Den fanflykt du beskriver Jojje är ju inte ovanlig, men tråkig. Men den förstärks säkert av federationsorganisationen, man måste gå via en förening som kanske blir ytterligare en stoppkloss för att få fram synpunkter och förslag. Då tappar säkert många sugen, hade de haft möjlighet att närvara hade de inte fått yttra sig ändå, endast via en förening. Därför är förslaget om en organisationskommitté bra, där kan nya tankar förhoppningsvis tas fram på ett mer organiserat sätt och därmed få genomslag. Nu röstades den idén ner, så vi får se.  
 
Ung i tanken kan man vara även om man är kronologiskt äldre, på samma sätt finns det gott om 25-åringar som redan fallit in i gubbvärlden med dess värderingar - det brukar vara bäst för karriären. Därför kan en äldre person, men med nytt tänkande vara bra. Faran är väl när folk sitter i evighet.

2008-09-01, 12:32
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
...och till alla som tycker att släktforskardagarna hållt till alldeles för långt bort de senaste två åren och som tycker att Falköping bara är lite närmare, kan jag trösta med att NORBERG i norra Västmanland är kandidat till att arrangera 2010...

2008-09-01, 12:38
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Chris, du kan ju i likhet med alla andra bilda nya föreningar för Unga i Tanken och mycket väl vara representerade på stämman nästa år. Och med din intellektuella kapacitet kan det väl knappast vara en stor sak att bli delegat för en befintlig förening.
Jag hade faktiskt också gärna sett dig som kandidat till förbundsstyrelsen, och är faktiskt förvånad över att ingen hittills nominerat dig.

2008-09-01, 12:46
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jodå, det finns någon som vänligt nominerat mig, men jag insåg snabbt att jag är för bråkig så det var inte mycket chans! Men tack för det positiva omdömet. Och - det är lite långt till en av mina närmaste föreningar, Ovansiljan.
 
 
Idag finns det många av oss som ser mer nationellt på släktforskarrörelsen, vi som inte bor där våra föreningar är t ex. Vi som gärna forskar lite överallt, både på egen, utspridd släkt och på andra roliga problem. Jag tror att själva släktforskningen förändrat sig och därmed har det kommit nya typer av personer som känner sig lite hemlösa i en federationsmodell. De vill jobba i tanke- och idégrupper med direkt inflytande och med nya medel för kommunikation. Där behövs det nationella medlemskapet.

2008-09-01, 12:51
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Apropå federationsaspekten... Av de 151 delegaterna som representerade de 163 medlemsföreningarna var flertalet från färre än hälften av medlemsföreningarna. En majoritet av de potentiella delegaterna var alltså inte närvarande, särskild de som hade långt att åka.
 
Ted Rosvall tillät sig att titta i kristallkulan och sia om framtiden på ordförandekonferensen , och såg till min förvåning ett förbund som slagits ihop med DIS. Det var fanimig på tiden, tycker jag, och det mest vettiga jag uppfattade under hela arrangemanget. För om det ska bli nogon framtid måste det till radikala grepp!

2008-09-01, 12:54
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Nogon var en felstavning - inte någon flört med Lotta...

2008-09-01, 12:54
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, det var vettigt! Har länge trott på DIS som riksförening. Håller inte med om allt de gör, men de verkar ha fart.  
 
Om man representerar medlemmarna, de som inte själva får yttra sig, då SKA man åka och representera på stämman anser jag.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 01 september, 2008)

2008-09-01, 12:56
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Förresten, finns det någon som vill sitta i styrelsen med alla problem som finns? Tveksamt skulle jag vilja säga.

2008-09-01, 13:25
Svar #14

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag tror att det är en väldigt liten klick av släktforskarna, som engagerar sig i förbundsfrågor. Det finns några eldsjälar som återkommer när dessa frågor är på tapeten.
Det kan man ju bl.a. se på antalet inlägg här i FF.
Majoriteten låter nog sina föreningsstyrelser sköta detta.Har man åsikter här, så kan man lika gärna sitta och ropa ut i natten..
Vi får väl se hur framtiden blir i Förbundet. Snart kommer väl kanske uppgifter hur den nya styrelsen ser ut.
Hälsn. Eivor (som stigit ner från barrikaderna för länge sedan   )

2008-09-01, 13:40
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Den nya styrelsen finns med i Angeläget 1, som finns på Rötter http://www.genealogi.se/filer/Ang081.pdf
 
Det blev helt enligt valberedningens förslag.
 
Där finns också motionerna, där styrelsens förslag vann i de flesta fall

2008-09-01, 14:22
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
I förbundsstyrelsen ska det sitta personer som har ett nationellt tänkande, t.o.m. internationellt ibland också vill jag hävda... Att peta in personer som ser allt utifrån sin förenings perspektiv, eller vars ambitioner sträcker sig till att förbundet ska ha goda relationer till arkiven och hembygdsrörelsen är inte särskilt produktivt.
Vi behöver ett förbund som tar itu med organisationen av släktforskarrörelsen och utvecklar den i en mer modern riktning, samtidigt som vi måste verka för att invandrargrupperna blir inlemmade bland oss. De är på sina ställen (särskilt i Malmö) i majoritet bland befolkningen, men syns inte alls i släktforskarsammanhang (där det enda utländska består av invandrare från svunna epoker).
Jag håller dessutom med delegaten från Södertälje som hävdade att förbundet håller på att krympa sig ända in i döden i besparingens tecken. Man kan inte vara på defensiven alltför länge, utan måste möta framtiden med offensiva satsningar. Särskilt gäller det medlemsavgifterna i föreningar och förbund, som idag består av rena rama kaffepengarna! Hur ska man kunna ha en verksamhet när varje medlem tillför en dryg tia till förbundet!?
Jag föreslog en höjning till 15:- i enlighet med flera styrelsemedlemmar, men det föll p.g.a. medlemsföreningarnas ovilja att höja sina medlemsavgifter till något mer än en hundring per år. Detta samtidigt som man utan att blinka häller bensin för 700 spänn i tanken på bilen var och varannan vecka!!!! (Tänk tanken - en stämmomiddag kostade en förening (eller bland snålföreningar - själve delegaten personligt) lika mycket som årsavgiften för mer än femtio medlemmar!)
Inte undra på att vi går bakåt...

2008-09-01, 18:04
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag var i god tid ute och förhörde mig, i mina två föreningar, hur man förhöll sig tiil avgiftsbeläggningen. Jag klargjorde vad jag själv tyckte om saken och framhöll att jag inte ville betala till en förening som stödde att man skulle betala för att delta i AF.
 
Från den ena fick jag svaret av ordförande, att hon själv var mot en avgift, men att man hade ännu inte diskuterat saken d v s vad de andra i styrelsen tyckte. Den andra föreningens svar dröjde och till slut fick jag svar från en avgående ordförande. I den föreningen hade man bestämt att var en fick själv ta ställning till avgiftsbeläggningen.
 
Nu vet jag inte om dessa föreningar hade någon representant närvarande på stämman eller hur de röstade när de ev var på plats.
 
Jag kommer att vänta till det är dags att åter betala föreningsavgiften och då förhöra mig om hur de röstat. Jag kommer inte att stödja en förening som säger ja till detta system, som vi nu har för att skriva i AF! jag har bara varit snäll och bidragit med stödpengar, ska jag dessutom betala för att skriva på förbundets nättidning, så måste jag välja var jag vill lägga mina pengar.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-01, 19:59
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som jag skrev här ovan, så begärde styrelsen att utvärderingstiden ska löpa ut innan man fattar något beslut om avgift eller inte. Det gick stämman med på, som aldrig voterade i frågan, så du kan helt enkelt inte få svar på din fråga...
 
(Meddelandet ändrat av Jojje den 01 september, 2008)

2008-09-01, 20:57
Svar #19

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag tycker diskussionen om hurvida man vet eller inte vet hur den egna föreningens representanter har röstat
slår tillbaka lite på frågeställaren. Jag vet inte om min bild av föreningsarbete är en utopi men jag tycker
att det har fungerat ungefär som jag beskriver nedan.
 
Vill jag som gräsrot se en förändring i hur förbundet styrs centralt lämnar jag in en motion till årsmötet
(eller för all del till ett styrelsemöte) för den lokala föreningen som föreslår ändringen åt det håll jag
vill. Då måste ju föreningen ta ställning till om de skall stödja den och ta den vidare till stämman eller
avslå motionen, det protokollförs och där kan jag se hur föreningen förhåller sig. Sen förutsätter jag att
representanter som representerar en förening röstar i enlighet med utfallet från det förberedande arbetet.
Om det inte är så (vilket man förmodligen då får ta reda på genom en direkt fråga) så bör man ta tag i det
problemet först.
 
Sen är det lämpligt att den lokala föreningen (i form av styrelsen) innan stämman tillsammans tar ställning
till hur de skall förhålla sig till de motioner som i förväg har presenterats. För att representanten skall
i möjligaste mån skall kunna rösta i enlighet med föreningens vilja.
 
Om detta förberedande arbete inte sker eller att representanterna på stämman inte är tillräckligt initierade
bara för att de är representanter på grund av att de råkar vara där. Då tycker jag att man hellre skall avstå
att ha en representant eftersom det självfallet snedvrider demokratin då sådana representanter i större utsträckning
röstar enligt sittande styrelses förslag. (Detta är givetvis också något man kan motionera om till den lokala föreningen)
 
Ovanstående tycker jag är en självklarhet...
 
Mvh
 
Jonas

2008-09-01, 21:12
Svar #20

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det är väl OK att vänta ut en utvärdering som borde komma inom loppet av säg fem månader. Och Jojje har väldigt mycket bra reflektioner ovan i tråden. Särskilt vad det gäller vilken kompetens som styrelsen borde ha - förnyelseförmåga! Frågan är var Barbro Stålheim står, hon är uppenbart beredd att ta ansvar. Men lägg samman följande tre kommentarer av Barbro,  saxade ur Helsingborgs Dagblad idag:
 
”Många yngre forskar via dator, men de missar den gemenskap man kan få i en förening”..
”Släktforskarna kan inte räkna med samma service som tidigare. Man får inte mer än man betalar för..”
”2010 kommer en ny version av Sveriges dödbok. Men jag vill se mer geist bland våra föreningsmedlemmar. Det är dags att sätta fart..”
 
  Släktforskarrörelsen missar de yngre (f.ö. är vi numera rätt många 50+ som enbart använder datorn, och som av olika skäl inte deltar i föreningslivet...),  
servicen till släktforskarna, dvs de som finansierar verksamheten genom köp av förbundets utgivning, kommer att försämras, om inte avgiftsfinansieringen förbättras, och  
enda möjligheten att producera nytt material är att föreningsmedlemmarna (jag uppfattar det som föreningarna som är medlemmar i Släktforskarförbundet) sätter fart...
 
Det är inte någon bra strategi som Barbro lanserar i HD. Jag delar Chrissans analys, som leder till att förbundet måste öppnas för enskilt medlemsskap, i högre grad baserad på de vanor som de yngre (läs de vana internetanvändarna) har. Föreningsgemenskap är i min begreppsvärld nästan synonymt med nätverk eller communities på nätet. Släktforskarförbundets strategi behöver baseras på detta istället för en nostalgisk uppfattning om gamla tiders kaffedrickande i föreningslokalen kombinerat med en föreläsning, som man kan få samma kunskaper om genom några knapptryckningar hemma. Där man också får lika stark gemenskap i olika communities (jfr Proveniens middag i Malmö...)

2008-09-01, 21:57
Svar #21

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ja, som jag skrev i en annan tråd så tror jag det är många släktforskare som upplevt mer gemenskap på AF och andra forum än vad man har i sin föreningslokal. Det är säkert väldigt trivsamt i många föreningslokaler, men de släktforskare jag har mest kontakt och utbyte med umgås jag med på nätet.
 
Vi såg ju en glimt av detta på igenbommade Kantstött Porslin. Så att forska via dator behöver inte alls innebära att man går miste om någon gemenskap.
 
Självklart är det också trevligt då man även får träffas på riktigt, som Proveniensmiddagen i Malmö, eller som då jag fick god hjälp av en nätvän under min släktresa i Västergötland för några år sedan.

2008-09-01, 21:59
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
För den som vill veta, kan jag berätta att Svenska Genealogiska Samfundet (SGS) var en av de 4 föreningar som motionerade om avskaffande av 100-lappen. Vid motionsbehandlingen var jag, som ombud för SGS, den enda av dessa föreningar som försvarade vår motion och fortsatte att yrka på avskaffande av 100-lappen. Det blev handuppräckning om detta och styrelsens förslag biföllls med 107 röster mot 41 för avskaffande.
 
Vid behandling av valberedningens förslag till ersättning för styrelsen yrkade Tord Påhlman från SSGF på att dessa arvoden skulle avskaffas helt, och SGS (jag) på en halvering av arvodena, vilket skulle ha givit en signal om att styrelsen vore beredd att bidra till den allmänna sparsamheten, när nu föreningarna ansågs skola pytsa ut nya pengar efter att årets egna budgetar redan var tagna. Detta avslogs förstås, och arvodena förblev oförändrade.
 
Jojje menar ovan att SGS nominering av Håkan Skogsjö var ungefär en tillfällig nyck, men vi hade faktiskt talat med ett antal föreningar om detta innan, som gärna var med på den linjen. Detta visas genom att Håkan i alla fall fick 33 röster, alltså 33 föreningar röstade för den förnyelse som ett val av honom säkert inneburit.
 
Praeterea censeo (Förövrigt anser jag) att valberedningen behöver total förnyelse!

2008-09-02, 00:25
Svar #23

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Somliga anser att förbundet pga framförallt den dåliga ekonomin inte har någon framtid, utan kommer att gå under inom en snar framtid. Jag börjar alltmer luta åt att dessa olyckskorpar kanske kan komma att få rätt. Men, om förbundet trots allt överlever t o m nästa årsstämma är jag övertygad om att flera föreningar, bl a SGS och min förening SSGF återigen nominerar någon - t ex Håkan Skogsjö om han fortfarande står förfogande - till förbundsstyrelsen. Eftersom valberedningen - som enligt Elisabeth Thorsells, och även min, åsikt borde bytas ut - är föga lyhörd för våra nomineringar kommer vi nog isåfall sannolikt att bedriva en ordentlig valkampanj. Om man verkligen vill, går det bra att köra över en valberedning. Det har jag varit med om i andra sammanhang. F ö är det minst sagt bedrövligt att en mycket kompetent och välkänd kandidat bara får drygt trettio röster. Det tycker även jag, i likhet med vad som sagts ovan, tyder på bristande engagemang från många stämmodeltagare. Man röstar enligt valberedningens förslag för dom vet nog bäst, vilket de med all önskvärd tydlighet har visat att de inte gör.

2008-09-02, 00:31
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag vet precis vad jag menar, Elisabeth... och det var inte alls att nomineringen var någon nyck. Vad jag saknade var en plädering för varför man nominerade Håkan, inte lite korridorsnack före mötet.
Vid valet av valberedningen var du inte ens närvarande...

2008-09-02, 08:48
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jojje!
 
Jag antar att du med du menar Ann-Mari i ditt inlägg 1/9 19:59?
 
Så Michaels inlägg den 31/8 kl 7:02 är inte helt korrekt då? Om så inte är fallet låter det ju hoppfullt!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-02, 09:12
Svar #26

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Michael har alldeles rätt, jag var tyvärr lite oförsiktig med ordet votering. Visst röstades det, men eftersom inget annat än en rösträkning gjordes är det omöjligt att säga vilka föreningar som röstade för eller emot. Så resultatet är det samma, du får inget veta säkert.
Dessutom kompliceras frågan av det jag nämnde ovan. Många kanske röstade för 100-lappen för att inte strula till utvärderingen, som styrelsen begärde.
Det förhoppningsfulla i saken är att 100-lappen knappast betalar sig, eftersom administrationen av den äter upp inkomsten.
Jag anser att det är bättre att höja medlemsavgiften i stället, för utgifter har man för Rötter och Anbytarforum, det råder det ingen tvekan om.

2008-09-02, 09:49
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jojje, vad tror du om det tidigare bidraget till Rötters vänner? Jag anser att man kunde ha marknadsfört det mycket bättre, kanske med någon morot på köpet. Mitt intryck är att vi är många som vill bidra för ett så bra Rötter, som möjligt. Själv använder jag ju mig av Porträttfynd och till det bidrar jag gärna. Ett frivilligt bidrag som gör att vi ska fånga in så många nya användare av AF, som möjligt och att även de sporadiska kan dyka upp.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-02, 09:50
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jojje, jag var förvisso inte där när valberedningen valdes, men har förstås hört i efterhand att de alla omvaldes, och  kan alltså nog få tycka att de bör ersättas med helt andra personer nästa år.

2008-09-02, 10:01
Svar #29

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Förtydligande: Att utvärdering skulle ske efter ett års användning var inget nytt beslut från styrelsen sida; det fattades redan på styrelsemöte 3-4 februari 2007 och meddelades på ordförandelistan 9 februari 2007. Det framgår också av styrelsens svar på motionerna (Angeläget 1/2008 sid 22).
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna