ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 april, 2009  (läst 2909 gånger)

2008-09-07, 11:11
läst 2909 gånger

Anna-Lena Andersson

Just nu finns det 2320 sådadana konton och av dessa har 707 varit inloggade den senaste månaden.
 
Mvh
Anna-Lena A

2008-09-07, 20:37
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tack Anna-Lena
 
En liten undring; de 707 som varit inloggade, är det enbart på Förbundsforum eller räknas besök på Anbytarforum även som inloggning?
 
Finns det teknisk möjlighet att se hur många som är Föreningsmedlem respektive Föreningsmedlem FF?

2008-09-15, 10:17
Svar #2

Lotta Nordin

Jag tror att vi är många som är intresserade av att få svar på dom frågor Mats ställde den 7 september....

2009-02-18, 17:28
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt Förbundsforums förstasida ska det ha gjorts ett inlägg av Lotta Nordin här klockan 16.19 i dag. Vart har det tagit vägen?  
 
Jag upphör aldrig att förvånas över förbundsledningens tro att Rötter/Anbytarforum/Förbundsforum är det enda ställe på hela internet där upplysningar om Sveriges Släktforskarförbund kan lämnas. Om något påstås från officiellt håll här, så finns det ingen annanstans där en annan version kan publiceras. Och om något raderas här, så... Syns inte! Finns inte!
 
Men så är det naturligtvis inte - vilket självklart alla ute i verkligheten redan känner till...
 
NOG:s Forum: Sveriges Släktforskarförbund: Förbundsforum (www.nog.nu/discus/messages/380/769.html#POST4499).
 
(Meddelandet ändrat av jts den 18 februari, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-21, 12:57
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag tror att det behövs en ny punkt under FörbundsForum, nämligen en där Ordförandelistan kan diskuteras. Jag blir mer och mer tveksam om den kommer att fylla sitt ändamål.
 
Det har nämligen kommit ett allmänt välkomstmail från moderatorn, Anna-Lena Andersson, där hon skriver:
 
Denna lista kommer att fungera precis som tidigare, med den skillnaden att jag modererar alla inlägg innan de når listan, så vill du bara fråga något så går det bra att använda samma adress, det visas inte för någon annan än mig om jag inte anser att det är av allmänt intresse. Listan är alltså stängd!
 
Är det verkligen Anna-Lena som ska bestämma vilka inlägg som är av allmänt intresse? Kan inte de olika ordföranderna betros att kunna bedöma detta själva innan de skriver?
 
Elisabeth Thorsell
Ordförande
Svenska Genealogiska Samfundet

2009-02-21, 15:33
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hur den här nya och utvidgade förbundscensuren fungerar i praktiken kan vi se ett exempel på här: Förbundsforum: Förbundets ekonomi (den 21/2 klockan 11.29).
 
Det har nu alltså gått så långt att det inte bara raderas inlägg här i Förbu(n)dsforum, när de innehåller upplysningar som man från högre ort inte vill att simpla föreningsmedlemmar ska få se (vilket har skett flera gånger; för ett aktuellt exempel, se här ovan den 18/2 klockan 17.28) - nu censureras också ordförandelistan!  
 
Som föreningsmedlem, dock mångdubbel sådan (och alltså mer än en av de 71.826 personer som enligt Rötters förstasida är medlemmar i Förbundets föreningar), så skulle jag vilja ha svar på följande:
 
Med stöd av vilken punkt i Sveriges Släktforskarförbunds stadgar, eller vilket stämmobeslut, avgör förbundsstyrelsen vad som får skrivas på ordförandelistan och vilka av inläggen där som ska få lov att läsas av övriga deltagare på listan?
 
En sak håller jag dock med Anna-Lena om: Det borde diskuteras mer i Förbundsforum. Men it takes two to tango... Om detta inte ska vara ett monologforum snarare än ett diskussionsforum, så får faktiskt förbundsstyrelsen krypa ut ur sitt skal och svara på frågor från medlemmar! (Se till exempel här: Förbundsforum: Anbytarforum: Anbytarforums administration den 15/2 klockan 23.05; det kan alltså i skrivande stund läggas till ytterligare sex till de redan då förflutna dagarna utan svar...)  
 
Till sist ett litet tips: Om allting nu är så hemligt inom Släktforskarförbundet, så kanske det inte är det mest lämliga att allt som skrivs på ordförandelistan, inklusive bilagor, lagras på Googles servrar... En epostlista är en elementär sak att sätta upp utan inblandning av något amerikanskt kolossföretag utom kontroll - särskilt när man redan har en egen server på ett näthotell.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-21, 17:34
Svar #6

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Jag har släppt nya Ordförndelistan fri och kommer inte att moderera den mer. Det kanske blir lite många frågemail nu i början med vi får väl överleva det.
 
Mvh
Anna-Lena A

2009-02-21, 18:02
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

2009-02-21, 20:27
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Utmärkt!
 
Vågar man hoppas på att det i fortsättningen också ska råda yttrande- och meddelarfrihet här i Förbundsforum, det vill säga att det inte längre kommer att plockas bort inlägg som anses innehålla information som det inte är lämpligt att vanliga föreningsmedlemmar får se?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-22, 07:16
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När vi nu ändå är inne på raderingar; Har jag drömt, eller fanns det en blänkare på Rötters första sida betitlad något som Inget färdas så snabbt som rykten, skriven av Crister Lindström? Vart tog den i så fall vägen (felplacerad?) och/eller av vilket skäl raderades den?  
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-02-22, 08:41
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ryktena kanske gick alldeles för snabbt, d v s de skrevs ner före ett beslut var gjort. Det är ju inte första gången blänkare har ändrats eller raderats. Så vi får nog ta det före detta meddelandet, om Crister Lindströms avgång med en nypa salt. Det kanske inte är så lätt att hitta en ersättare.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-02-22, 11:48
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att ta det man läser på Rötters förstasida med en nypa salt brukar i och för sig vara en god idé, men den här gången handlade notisen om skribenten själv - den var till och med undertecknad av den 'beryktade' - så då får vi väl trots allt utgå ifrån att det som stod där stämde.
 
Däremot tar det säkert en stund att hitta en ersättare - det är trots allt tre stolar som ska besättas: Verksamhets- och personalansvarig, redaktör för Rötter och redaktör för Släkthistoriskt Forum. Så det kanske blir lite 'övertid'...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-01, 08:12
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Håller Förbundsforum på att dö ut?
 
Om någon tar upp något eller ställer en fråga, så är det knappt någon som ids svara. Det blir längre och längre mellan inläggen.
 
Det betyder inte att alla känner sig nöjda med Rötter, utan känner en resingation över den envägskommunikation, som råder.
 
En livlig debatt betyder att forumet lever och inte något som ska försökas stävjas till varje pris. Vilket jag anser man gjorde, när man tog bort debattmöjligheten för alla, som betalar till Rötter.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-03-25, 11:20
Svar #13

Lotta Nordin

Hur lång tid är tills vidare?
 
Är det inte dags att öppna  igen?
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 25 mars, 2009)

2009-03-26, 05:32
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När ska diskussionen Anbytarforums administration öppnas igen?  
 
Varför är den stängd?  
 
Det måste väl finnas bättre sätt att hantera eventuella problem än att stänga en diskussion, kan man som enkel användare tycka! Särskilt en så viktig diskussion för hur Anbytarforum hanteras!  
 
Det var väl precis sådana här saker vi skulle slippa med inloggning och Förbundsforum?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-27, 09:42
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Är det alldeles omöjligt för ansvariga att svara på frågor här?
 
Så jag ställer samma fråga som Lotta och Stefan redan gjort
 
När ska diskussionen Anbytarforums administration öppnas igen?

2009-03-31, 20:24
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Intressant att Anbytarforumsmoderator går in i Förbundsforum och på eget bevåg stänger diskussion, där det finns intressant pågående diskussion om Förbundsstämman.  
 
Så länge de modererar sina egna delar har jag full förståelse och acceptans för det, men ....  
 
se  5474

2009-03-31, 21:24
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Konstigt nog känner jag inte för att svara på frågor på AF längre. Om det kommer något riktigt intressant får man väl fundera men vanliga frågor kan ju andra ta hand om. Den svanskommentar som kom i diskussionen från en av de mest kända i den branschen var ganska så typisk för mentaliteten på AF.  
Det finns så mycket annat roligt att syssla med så man får prioritera det.
Är det någon som vill ha svar på något som jag eventuellt kan tänkas kunna så kan de skriva på andra fora eller mail till mig.
 
Men det är inte så märkvärdigt - det som är värre är hur andra uppfattar AF. En verksamhet jag trott mycket på, men som utvecklas till att skrämma bort folk. Det finns fler som inte vill hamna i sura bloggar. En lösning kanske skulle vara att ha ett särskilt AF för eliten, de som tror sig veta bäst. Så kan alla vi vanliga dödliga få diskutera släktforskning i fred, på alla nivåer, och dessutom ha roligt.

2009-03-31, 21:43
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var ska vi kunna få diskutera hur släktforskare kan bli angripen av andra släktforskare i och utanför AF. Är inte förbundsforum, det rätta stället för det? Ska oegentligheter bara sopas under mattan?
Ann-Mari Bäckman

2009-03-31, 21:58
Svar #19

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag tror säkert att det är helt OK att i någon form diskutera den frågan på förbundsforum, men definitivt inte under rubriken förbundsstämman och inte i de ordalagen. Jag informerade anbytarvärden om det inträffade och bad henne avgöra om något av de borttagna inläggen kan läggas tillbaka på ett för ändamålet bättre ställe.

2009-03-31, 22:02
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det viktigaste är sakfrågan: Att deltagare på AF, en hel del deltagare dessutom, råkar ut för otrevligheter (de som såg bloggen innan den försvann såg hur det ser ut i mail också) pga att de svarar på frågor. Vad kan man göra åt det?

2009-03-31, 22:14
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man brukar prata om arbetsklimatet på en arbetsplats och det kan väl i viss mån även passa in här. Och det är inte bra.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-31, 22:38
Svar #22

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag skriver det igen eftersom att mitt inlägg togs bort i en annan tråd. Om någon forumsmedlem blir påhoppad via mejl eller andra kanaler av andra forumsmedlemmar på grund av inläggs som skrivs på forumet så ska banne mig dessa personer varnas och, om det inte upphör, stängas av. Kan man inte stå för sina åsikter och ventilera dem på forumet så ska man ta mig sjutton ha vett att hålla tyst, och har man det inte så behöver man uppfostras en aning.
 
Det måste väl någonstans i förbundet finnas folk som har mandat och kurage att göra något åt problemet?? Det blir ju inte bättre, och/eller höjer förbundets anseende att inlägg raderas och att man försöker ignorera det hela?

2009-03-31, 22:55
Svar #23

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Håller med föregående inlägg. Men jag tror inte det hjälper att klaga här inför döva öron. Gå hem i era föreningar och driv igenom ett beslut om att sända en motion till förbundsstämman i frågan. Kommer det sådana, inte bara en utan kanske från flera föreningar så kan inte förbundsstyrelsen blunda för problemet längre.
Även jag tillhör de som blivit förlöjligad på andras hemsidor för mina inlägg och även fått likartade mail. Jag är nu mera mest kvar som läsare i forumet. Och som sådan måste jag säga att en allt mindre del av inläggen handlar om släktforskning.
Mvh
Lars

2009-03-31, 23:16
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är tveksamt om denna benämning på deltagarna på AF gör att vettiga människor vill stanna kvar:
 
loppor, vägglöss, väggmadamer och annat som kryper i vår tillvaro utgör länk till den nu stängda bloggen
 
Jag kan inte publicera länknamnet pga reglerna här.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 31 mars, 2009)

2009-03-31, 23:43
Svar #25

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Nå, några av inläggen låg kvar i Googles cache... Ja, inte blir jag gladare av att ha sett vad som skrivs. För det första är det fullkomligt otroligt att vuxna människor kan bete sig på det viset, speciellt med tanke på att det gäller en jäkla hobby, och dessutom en hobby som bygger på mer eller mindre kvalificerade gissningar där det är väldigt svårt att kategoriskt klassa uppgifter som rätt eller fel.
 
När jag började släktforska för 3 år sedan var Anbytarforum en sida rolig att gå in på, nu känns den betydligt plattare och enklare och Förbundsforum ger en nästan magvärk att besöka..

2009-04-01, 00:19
Svar #26

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Mårten och Lars, vad tycker ni att förbundsstyrelsen eller värdarna ska vidta för åtgärder? Det enda vi möjligtvis kan göra är att stänga av personernas användarkonton, och då enbart för de inlägg som görs på AF eller FF. Det man skriver någon annanstans kan vi inte göra något åt. Någon/några av de här personerna har dessutom inte något användarkonto.
 
Tyvärr kan jag inte referera till eller publicera de mail som förbundsstyrelsen eller anställda får, mer eller mindre dagligen. Men jag kan säga att en del av dem är obehagliga, några mycket obehagliga. Därför skulle jag gärna se att alla här visade förståelse för om man t ex som moderator inte vill framträda med sitt namn.  
 
Tack och lov finns det så mycket positivt att glädjas åt att man kan bortse från allt det här negativa. Man kan inte styras av ett fåtal personer tyckanden och särskilt inte om de framförs i hotfulla ordalag. Låt oss istället tillsammans ignorera de här personerna så att deras brasa inte eldas på - då dör det här avarterna förhoppningsvis ut!

2009-04-01, 07:41
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Barbro,
 
När jag satt i forumgruppen ansåg jag att man fick tåla lite mer om man hade en officiell position, däremot inte allt. De icke-officiella, till vilka även jag räknas idag, har varit tysta och ignorerat länge. Det är också det råd som jag själv hittills gett till andra som utsatts för smutskastning och otrevliga mail. Men det är inget försvar för inaktivitet i ärendet, att styrelsen får otrevliga mail så därför ska alla andra acceptera otrevliga kommunikationer.
 
Men nu har situationen blivit värre och värre. Vi vanliga skribenter framträder med namn och är därför uppenbarligen legitima måltavlor för diverse mjältsjuka personer. Jag anser att de nått gränsen nu, flera kompetenta skribenter på AF har under lång tid råkat ut för otrevliga kommunikationer av olika slag. Vi kan inte fortsätta ha den käcka attityden att man låter dem hållas och är snäll och söt så blir allt bra. Dessutom lär det vara så, att man tillåter grova övertramp från personer med kontakter.
 
Nej, man ska inte låta våldet vinna, i princip. Men våldet är på väg att vinna nu, avarterna har inte dött ut, alltfler lämnar AF eller minskar sin aktivitet betydligt. Det är OK att man i det aktuella ärendet låtit den missunnsamme personen vinna, han har fått som han vill och kommer att forsätta med nya tilltag, men på sikt blir det bara sådana kvar på AF om man fortsätter. Då är vi tillbaka i den utbredda stereotypen om släktforskning som trist, gubbigt och inskränkt och hur kan vi då föra ut släktforskning som en modern, rolig och givande hobby?

2009-04-01, 09:04
Svar #28

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Jag menar naturligtvis inte att alla andra ska tåla något bara för att styrelsen får otrevliga mail. Det är inte acceptabelt för någon, oavsett om man är officiell eller inte.
 
Dessutom lär det vara så, att man tillåter grova övertramp från personer med kontakter.  -- Jag förstår inte den meningen, menar du att Forumvärden inte behandlar alla personer lika? Jag har svårt att ta det till mig då jag tycker att forumvärden arbetar konsekvent.  
 
Du råkade väldigt illa ut i den blogg som nu är borttagen, vilket jag beklagar. Menar du att den personen, om han nu har ett användarkonto, skulle stängas av från FF för att han bloggar utanför FF? Eller skriver obehagliga mail? Om det är de åtgärderna som efterfrågas så betyder det både en tuffare moderering och beslut om avstängning och inte minst, kunskap om vilka som får mail och vad de innehåller.
 
Jag tycker du har en pessimistik syn på värdet av Anbytarforum, jag delar inte alls din tro om att AF kommer att dö ut. Det tillförs hela tiden nya släktforskare som tycker att AF är ett fantastiskt forum.

2009-04-01, 09:21
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr är det min erfarenhet från en tid som aktiv att några få etablerade tillåts bete sig på ett icke acceptabelt sätt. Jag har fått just den förklaringen - att man måste ta hänsyn till att den som beter sig illa har goda kontakter i branschen och därför acceptera deras övertramp.
 
Jag har också erfarenheten att det finns några få, med inflytande, som vill behålla släktforskningen som sitt territorium och försöker skrämma bort andra. Just den aktuella bloggen är ett bra exempel: Jag  borde avhålla mig från att svara på frågor på AF och låta de föreningsaktiva sköta det. Det räcker alltså inte med medlemskap i ett antal föreningar för att vara rumsren på AF
 
Som lärare är jag fantastiskt tålig, det händer oss alla då och då att missnöjda studenter vädrar sin otillfredsställdhet via mail, personliga besök, telefon och inte minst Internet, i ytterlighetsfallen urartar det till regelrätta förföljelser av läraren och hans familj. You Tube är speciellt populärt, vissa universitet har infört förbud mot filmande i lärosalarna. Det tillhör tyvärr jobbet idag. Men i en hobbyverksamhet ska man inte behöva vara utsatt, det ska vara en rolig avkoppling. Där har förbundet ett ansvar, anser jag. Obskyra bloggar som få läser är inte det värsta, de ständiga nålsticken på AF skadar mer i längden.
 
AF är ett fantastiskt forum, men på senare tid är det flera skribenter som tagit upp just otrevliga kommunikationer, ännu fler har beskrivit sådana på andra platser. Om gamla skribenter lämnar AF och det bara kommer att bestå av nya släktforskare är det inte bra. Om AF ska fortsätta vara fantastiskt så måste något göras för att stävja sådana olater, uppenbarligen räcker det inte att ignorera.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 01 april, 2009)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna