ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2008  (läst 2901 gånger)

2008-04-16, 22:53
läst 2901 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det börjar kännas som att delegater på Riksstämman i Malmö bör ta med sig en liten checklista för att kontrollera om nominerade styrelseledamöter är lämpliga. Exemepel på relevanta frågor:
 
Vill du regelmässigt radera alla inlägg på Förbundsforum?
Vill du kraftigt höja avgiften till Förbundet från medlemsföreningarna?
 
Sedan är det bara att undvika att rösta på dem som svarar ja på frågorna...

2008-04-17, 00:09
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kan annan än de nominerade väljas?

2008-04-17, 08:13
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mats, ja det har hänt ... om det nomineras andra på stämman av ombuden och de får fler röster vid voteringen av ombuden (betonar att det är ombuden som beslutar).
 
Min åsikt är att inläggen inte ska raderas (med de undantag som andra nämnt), och ja det händer att jag läser äldre inlägg här under Förbundsforum - saker kan bli aktuella på nytt efter en tid!
 
Hälsningar,
Eva

2008-04-17, 13:00
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Dessutom innebär det att vissa diskussionstrådar som inte diskuterats på en tid försvinner, och att det då blir omdiskussioner om saker och ting därför att man inte kan återfinna det tidigare diskuterade.
Jag måste säga att paranojan i den nuvarande styrelsen över att vidkännas kritik kan liknas vid den paranoja och censurmentalitet som präglas totalitära stater. Att skylla på att vanliga medlemmar har en annan åsikt än de som uttrycker sina åsikter öppet är både här i SSF och i Kina, Vitryssland, och andra stater precis samma slags tillvägagångssätt. Även om ledamöterna i styrelsen kanske inte upplever sin roll på det sättet.
Men å andra sidan tror jag inte heller att politbyrån i Peking upplever sig som annat än vänliga herrar som vill nationens bästa och tror sig känna till vad folket egentligen vill.
Sedan finns det förstås en hel drös med människor som inte förstår att man måste engagera sig i politiska frågor på förbundsnivå för att det överhuvudtaget ska finnas ett förbund. De sitter hellre hemma framför datorn och löser släktforkarknutar och vill inte störas av organisatoriska diskussioner. Men det är inte konformisterna som bygger förbundet, det är inte de som bidrar till utvecklingen, och det är inte deras världsbild som ska styra släktforskarrörelsen!

2008-04-18, 11:21
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag är såååå glad och tacksam att lilla jag får skriva här och att mina inlägg kan läsas sekunder, minuter eller t o m ett helt dygn! Men tre månader, sååå läääänge kan väl ingen vara intresserade av mina inlägg.....?  
----
 
Allvarligt talat, det glädjer mig verkligen att kunna hålla med Ted och Jörgen!
 
Alltså absolut ingen radering!!!
 
P.S. Få se hur länge detta inlägg får ligga kvar? Jag startar tidtagningen nu! ;)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-04-25, 12:39
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enkäten om hur många släktforskarföreningar vi är medlemmar i har pågått ytterligare två veckor efter min  i den här diskussionen.
 
Den tendens som man märker ju längre tid enkäten ligger ute är att andelen släktforskare helt utanför föreningslivet ökar sakta. Nu är det knappt 10% som anger det alternativet.  
 
Däremot är dubbelanslutningsgraden nästan exakt samma som den 11 april. 192 medlemmar innehar idag 588 medlemskap, vilket om man applicerar den kvoten på totala antalet medlemmar i förbundets föreningar ger låga 23 000 unika medlemmar.
 
Tydligen stiger inte den siffran när enkäten ligger ute länge. Den är ju för låg. Bara DIS har 25 000 medlemmar. Möjligen kan man dra slutsatsen att just DIS medlemmar är mer aktiva på nätet och hittar fram till enkäten, och att DIS medlemmar också ofta har minst en annan förening de är medlem i. Mörkertalet kan då vara alla släktforskare som inte använder internet, inte är medlemmar i DIS, antagligen med hög medelålder, som inte enkäten når hur länge den än ligger ute. Hur många föreningar dessa är medlemmar i kan man bara gissa. Kanske ofta bara en enda.
 
Jag kommer snart stänga enkäten och starta en ny. Några förslag?  
 
Edit: fixat andra länken
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 25 april, 2008)

2008-04-25, 12:58
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Något som förvånar mig är att styrelsemedlemmar i en släktforskarförening aldrig använder sig av AF. Varför? Internet måste man väl använda sig av? Det känns ju väldigt omodernt annars.
 
Varför ska dessa styrelsemedlemmar vara de som sedan avgör om AF ska vara gratis att delta i eller inte? Det säger ju sig självt att om man inte vet vad man röstar på, så röstar man på någon som kan framföra ett bra argument för eller mot.
 
Anders, varför inte fråga vilka styrelsemedlemmar som har användarkonto i AF/FF.
Ann-Mari Bäckman

2008-04-25, 18:03
Svar #7

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag hade ett konkret förslag till beräkning av antalet unika medlemmar, som jag inte fått någon reaktion på:
 
LOE

2008-04-25, 20:08
Svar #8

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:49
    • Visa profil
Jag använder AF/FF och jag sitter i en styrelse iof bara som ersättare. Men det kommer att bli slut nu eftersom jag inte tänker betala avgiften eftersom jag inte har råd med den. En föreningsavgift räcker om man är arbetslös och släktforskare. Det börjar bli för dyrt att forska överhuvudtaget.
May the Force be with you.

2008-04-25, 20:26
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ny enkät!  Jag har valt att försöka pejla stämningen idag till avgiften och hur inställningen är bland släktforskarna när forumen varit igång några månader.
 
Hur är din inställning till Anbytarforum och Förbundsforum sedan en avgift införts för att skriva?
 
Klart positiv
Försiktigt positiv
Neutral
Tveksam
Klart negativ
Ointresserad
 
Klicka på länken för att rösta.

2008-04-25, 22:00
Svar #10

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Anders !
 
Du ställer två frågor som en.
LOE

2008-04-25, 22:27
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag försöker mäta inställningen till hela paketet, men visst kanske det är svårt att svara om man t ex är för avgift på AF men mot avgift på FF.

2008-04-25, 23:48
Svar #12

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Anders,
 
Ny enkät, jag röstar men möts av beskedet att jag redan röstat??? Tidigare idag tittade jag på resultatet av den föregående, kan det vara förklaringen till att enkäten nu tror att jag redan röstat i denna nya enkät? Min ip-adress slutar med .234
 
Mvh /Ricke

2008-04-26, 01:45
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ursäkta. Jag kunde inte heller rösta. Röstningskontrollen blev av någon anledning inte nollställd ordentligt när jag bytte enkät.
 
Nu ska det gå bra.

2008-04-26, 04:18
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Problemet med Din formulerade fråga Anders, är väl att man kan vara Klart positiv till båda forumen, men vara negativ till att avgiften införts.
Eller?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-26, 09:31
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle, det är inställningen till avgiften som ska mätas. Jag tror de allra allra flesta är klart positiva till ett väl fungerande forum.
 
Många var negativa innan avgiften infördes, men jag vill testa om motståndet minskat när många faktiskt betalt sin hundralapp och systemet är igång.

2008-04-26, 09:50
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anders,
Har Du sjösatt undersökningen eller kan Du ff ändra meningen?
Tror det vore bra för att veta vad Du mäter.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-26, 17:09
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Du måste läsa hela meningen, Olle.  Den slutar med ..sedan en avgift införts för att skriva. Det är alltså din inställning till detta som mäts och det står i frågan.

2008-04-27, 09:50
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är frågan vilken typ av användare som svarar vilket? En nybörjare, som ställer frågor och får svar känner sig säkert nöjd. Gamla användare, som i huvudsak hjälper folk, kanske tycker att alltför få frågor ställs och därför tappar intresset att gå in i forumet och läsa längre. Andra som kanske känner sig nöjda, är de som nu kanske är ensamma som herre på täppan, men tidigare kände sig bortkonkurrerade av att allt för många slogs om samma frågeställare. (Elakt)
 
För egen del tycker jag forumet har blivit tråkigt, knappt några frågande och många kända forskare, som man numera aldrig ser röken av.
Ann-Mari Bäckman

2008-04-27, 11:01
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, det ligger något i det du säger Ann-Mari. Även det elaka

2008-04-27, 11:55
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Med anledning av Olles fråga ska jag förtydliga lite hur jag tänkt med enkäten. Det finns möjlighet att nyansera sitt svar med att vara försiktigt positiv, neutral eller tveksam, just för att det kan finnas saker som man är positiv till och annat som man är negativ till. Man får alltså lägga avgifter och annat i sin egen vågskål och bedöma hur man totalt sett ser på AF/FF efter några månader i praktiken med det nya systemet.  
 
Naturligtvis är detta mest på skoj och man ska inte dra för stora växlar av resultatet, hur det nu blir. Enkäten kommer ligga ute ett tag. En liten fingervisning ger den nog ändå.

2008-04-28, 11:11
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En information om denna enkät bör publiceras på Rötter, så länge funktionaliteten saknas på den sajten, eller åtminstone på Anbytarforum.  
 
Torde vara intressant för alla parter att få spridning på frågeställningen till fler än de som läser Förbundsforum

2008-04-28, 16:26
Svar #22

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Nu har jag betalt användaravgiften. Trots det valde jag tveksam i Anders enkät. Jag tror att den stjälper mer än hjälper (avgiften alltså). Antalet inlägg sjunker fortfarande, trots att åtminstone nån till (jag) betalt avgiften. Nu är det iofs ett vanligt fenomen på våren när det blir utesittarväder, men det känns ändå oroande. Mina socknar har jag knappt sett till i anbytarforum på sistone.

2008-04-29, 10:34
Svar #23

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Håller med. Ser nästan inga inlägg i mina socknar. Men nu har även jag betalt avgiften så då blir det väl mer? Känns lite dubbelt att betala för något som man inte tycker man får något utav.

2008-04-29, 13:05
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Micael!
 
Det är 64 sidor just nu. Vid högsäsong förr var det kring 180 sidor och vid lågsäsong (semester och , jul, påsk) kring 90. Än är det för tidigt att prata om lågsäsong. Det är mycket oroande! Folk flyr ju från AF. Vem vill stanna på ett sjunkande skepp?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-05, 20:18
Svar #25

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Här kommer lite information från förbundets styrelsemöte angående Förbundsforum:
 
Styrelsen beslutade att Förbundsforum, så som det var tänkt från början, skall vara avgiftsfritt och tillgängligt för alla medlemmar i förbundets medlemsföreningar, men att samma krav kring obligatoriska uppgifter samt föreningstillhörighet även fortsatt skall gälla. Beslutet kommer att verkställas så fort det är tekniskt möjligt. Efter att ha lyssnat till den massiva kritiken på det tidigare beslutet om rensning av diskussionerna på Förbundsforum efter 90 dagar, har förbundsstyrelsen nu beslutat upphäva detsamma.  
 
Mvh
Anna-Lena A

2008-05-05, 20:44
Svar #26

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ett stort tack till styrelsen för två bra beslut!

2008-05-05, 21:23
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2008-05-06, 10:11
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Dubbla stora TACK!!  
(För dessa självklarheter egentligen!)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-05-06, 11:35
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:23
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag kan naturligtvis bara instämma i att det är utmärkt att förbundsstyrelsen har börjat att lyssna på gatans parlament (understundom också kallade föreningsmedlemmar...), och har ändrat sina gamla tokiga beslut!
 
Vad beträffar så fort det är tekniskt möjligt, så är det omedelbums (eftersom det har varit möjligt hela tiden) - men det vet ju styrelsen redan...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 06 maj, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna