ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2008  (läst 2771 gånger)

2008-04-13, 22:32
läst 2771 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ditt förslag om folder är ju bara nys Mats! Varför skulle man trycka upp en folder och efterhärma SHF i stället för att dela ut skarpa exemplar som redan är tryckta och dessutom helt aktuella (extra exemplar av SHF borde ju vara nästan gratis). En folder har en livslängd på högst ett år, och sedan är den passé. Snacka om fördyrande förslag!
Förslaget om att göra SHF till en medlemstidning i föreningar är egentligen inte någon förbundsfråga. Det måste vara upp till varje förening att besluta om man skulle vilja ha det så. Förbundet bör bara underlätta genomförandet genom att erbjuda den möjligheten och göra det möjligt att kunna undvika dubbelleveranser.
Att också blada in bilagor är en mycket intressant tanke, eftersom många medlemsblad faktiskt egentligen bara ägnar sig åt att distribuera ointressant sidutfyllnad för att ha någonting att skicka ut överhuvudtaget.

2008-04-13, 23:26
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tack för din positiva respons Jojje. Hur får du fram budskapet om möjligheten att prenumerera, hur får du fram en enkel väg att tacka Ja (och kanske ange din förening som kickbacksmottagare). Att dela ut tidningen kan kanske vara intressant, men det finns inte en enda uppgift i det senaste numret som talar om hur man prenumerera eller vad det kostar.
Så varför dela ut en sådan tidning utan tilläggsinformation, det är ju bara ren tokighet.
 
Sedan kan man undra över hur många överex som trycks, utöver de ca 7500 som upplagan uppges vara.  
 
Sedan förstår jag inte din åsikt om ointressant sidutfyllnad, blir det bättre för att den kommer med Shf?
 
(Meddelandet ändrat av mats den 13 april, 2008)

2008-04-14, 11:57
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Du har inte heller varit överdrivet positiv i dina inlägg. I alla fall inte till de förslag du har motsatt dig.
Antalet överex kan man väl själva reglera i förbundet, allteftersom behovet ökar eller minskar. De kostar mycket lite jämfört med att ta fra en helt ny folder som snabbt blir inaktuell. Jag har sysslat med marknadsföring på föreningsnivå i många år och vet ganska bra hur mycket färskvara trycksaker är. En kompletterande information till utdelningsex av SHF kan göras i PDF-format och skrivas ut i takt med att man delar ut tidskriften.
Vad gäller ointressant sidutfyllnad, så menar jag just det. Många medlemstidskrifters redaktörer känner ett behov av att fylla ut tidskriften så att den får lite volym. Det lilla intressanta materialet (jag har alltså inte sagt att allt är utfyllnad) drunknar då i allt mumbo-jumbo som publiceras som utfyllning. I en bilaga skulle detta inte behövas, eftersom utfyllnaden skulle bestå av SHF.

2008-04-14, 13:08
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Bra ide, med en separat folder, som relaterar till tidningen, i PDF format som var och en trycker upp i tillräckligt antal vid utdelning.

2008-04-15, 20:25
Svar #4

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Nu är det snart dags för styrelsemöte igen, där jag kommer att ge en rapport över aktiviteten och innehållet på Förbundsforum.
 
Med mig till mötet vill jag gärna ha svar på följande fråga:
 
Hur många av er som läser på forumet läser/kommer att läsa de meddelanden som är äldre än 3 mån?
 
Själv har jag fullt upp med att läsa alla de nya inläggen varje vecka och spara och fundera över det jag ska ta med mig till nästa styrelsemöte.
 
Mvh
Anna-Lena A

2008-04-15, 20:40
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det beror ju på vilken funktion man har inom förbundet, men inom DIS har jag, för Disgen-utvecklingen, haft enorm nytta av flera år gamla inlägg på Dis forum, även när det gällt frågor som varit överspelade sedan länge. Att se gamla ideer är värdefullt så länge som de inte har genomförts, och så länge som ideellt arbete är basen går saker ofta långsammare än man skulle önska.
 
Därtill finns ju den synpunkten att om man värderar inläggen så lågt att de ska strykas inom 3 månader, så lär inte det öka aktiviteten.

2008-04-15, 20:58
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är klart att gamla inlägg har ett värde, speciellt när det gäller olika förslag och idéer. Det finns en mängd sådana redan på FF och de förtjänar att ligga kvar. Alla sparar inte inlägg på sin egen dator. Precis som Daniel säger, så mal kvarnarna ibland långsamt av olika skäl och då behöver man ha tillgång till de äldre inläggen.

2008-04-15, 21:31
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tycker nog också det är intressant att kunna läsa äldre inlägg. Bra idéer har oftast lång hållbarhet.

2008-04-15, 21:31
Svar #8

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag tycker att det är självklart att allt ska sparas. Värden sparar ju mycket tid på detta också, för annars måste hon gå igenom och gallra alla trådar varje dag och följa upp svar till meddelanden som hon tar bort osv...
 
Jag tycker att alla som är intresserade av och har inflytande över förbättringar av organisation, verksamhet, teknik osv ska betrakta alla inlägga som i princip beaktansvärda.  
 
Det känns ju fruktansvärt att detta forum kanske betraktas som en terapiform bara.
LOE

2008-04-15, 21:52
Svar #9

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Nu ska jag begå ett utstuderat regelbrott och ta upp en släktforskningsfråga i Förbundsforum - enbart för att pigga upp lite !
 
Chris talade om trög organisation. Jag börjar luta åt att gamla tiders organisationer kunde vara mycket snabba, trots enkel teknik.
 
Jag har just följt ett rättsfall på Gotland som avhandlades blixtsnabbt. I tingsrätten kom fallet upp, gällande önskemål av en gift men övergiven hustru att gifta sig igen. Ärendet remitterades till Domkapitlet, som hade sammanträde vid samma tid i staden några mil bort. Där togs ärendet upp dagen därpå, med kontrahenterna närvarande, beslut fattades och resolution utgick till tingsrätten, som på sin tredje dag återupptog och avgjorde ärendet !
 
Detta var på 1600-talet.
 
(Meddelandet ändrat av LOE den 15 april, 2008)
LOE

2008-04-15, 21:57
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Absolut, svarar jag på frågan om inläggen ska ligga arkiverade. När frågor ställs och förslag framförs och det inget händer, så är det väl önskvärt från dem som inte orkar/vill svara, att inläggen förvinner efter en viss tid, gärna på så kort tid som möjligt. Då behöver man inte ha de besvärliga frågorna liggandes kvar och oroa. Ingen kan gå tillbaks och sägga att då och då ställde jag en fråga om det och det.
Ann-Mari Bäckman

2008-04-15, 22:16
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det har redan kommit så många bra svar på frågan om inlägg behöver sparas mer än tre månader, att mitt inhopp är överflödigt. Men då antalet svar kan ha en viss betydelse vill jag också betona att det är viktigt att inlägg sparas. En diskussion kan ju pågå med olika intensitet under en lång tid, och man kan ju inte ta bort de inlägg som var själva upptakten till diskussionen!!!

2008-04-15, 22:44
Svar #12

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Tre månader är alldeles för kort tid och för övrigt så förstår jag inte varför detta skall behöva fattas beslut om nu, endast några månader efter starten. Återkom gärna om ett år med frågan. Skjut detta avgörande på framtiden. Då vet alla inblandade lite mer.

2008-04-15, 22:50
Svar #13

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag vet inte riktigt vad det är för mening med att ställa frågan, Anna-Lena, du vet ju likaväl som jag att styrelsen kommer att fatta det beslut som behagar dem i alla fall. De har väl aldrig lyssnat till gatans parlament.

2008-04-15, 23:04
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Eftersom mycket av det som skrivs har en relation till äldre inlägg, så är det av vikt att kontinuiteten bevaras. Det märks inte minst inom den diskussion som handlar om vilka förändringar som önksas av olika individer och där de föreslagna delarna inte är åtgärdade, eller avfärdade. Låt inläggen ligga kvar, finns ingen som helst anledning att ta bort dem, försöken att förklara det konstiga beslutet visade ju på att det saknades varje grund för åtgärden.  
 
Utveckla AF/FF istället för att lägga kraft på att avveckla.
 
Samtidigt så vill jag trycka på att frågan om avgiftsfrihet verkligen lyftes, nu när det finns tekniska möjligheter. Den frågan är av betydligt större tyngd än 90 dagars raderingen.

2008-04-16, 00:38
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag behöver egentligen inte svara eftersom andra redan har argumenterat övertygande mot radering, men eftersom det är en form av enkät så kommer här en röst till.
 
10-0 mot radering.
 
Heder åt Anna-Lena som frågar forumet. Hoppas våra argument vinner gehör på styrelsemötet.

2008-04-16, 01:17
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den fråga som verkligen borde besvaras är: Varför ska inlägg över huvud taget raderas?
 
Det är ju inte av utrymmesbrist eller andra tekniska skäl. Den enda orsaken kan alltså vara att somliga inte vill att det ska gå att se vad som har skrivits här tidigare. Varför? Vad är det man vill dölja?  
 
Det märligaste av allt är att detta förslag kan dyka upp i Släktforskarförbundet, av alla organisationer - ett förbund vars hela existens bygger på intresset för att gräva i gamla arkiv!
 
Vi ska alltså kunna läsa vad folk för länge sedan har sagt inför tinget eller från Riksdagens talarstol - men inte vad som har skrivits i Förbundets eget forum; här ska inaktuella inlägg rensas bort...  
 
Om förbundsstyrelsen tar detta beslut om radering (oavsett om det blir efter 90 dagar, 24 timmar eller någon annan tidsgräns) - hur ska man då med någon som helst trovärdighet kunna kritisera andra för att de gallrar det de anser vara inaktuella handlingar?
 
Kan svaret från dessa myndigheter då bli något annat än Ni gallrar ju själva...?  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 16 april, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-04-16, 07:26
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om man menar allvar med förbundforum ska inläggen vara kvar
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-16, 08:04
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jörgen har en riktig femetta där. Vi bygger hela vår verksamhet på arkivlagarna och på offentlighetsprincipen. Visserligen är det myndigheter som är skyldiga att följa dessa, inte föreningar och förbund, men dessa principer borde vara vägledande ändå. Som myndighetsperson är jag tvungen att dokumentera och besvara alla ärenden, hur irrelevanta eller konstiga jag än tycker att de är. Studenter som vill ha godkänt på en tentamen kan skicka in de mest fantasifulla motiveringar, men jag är ändå tvungen att bemöta dem, besvara dem och arkivera beslutet. Beslutet och de handlingar som ligger till grund för det är sedan offentlig handling om inte sekretesslagen ska tillämpas. Då måste jag motivera mitt beslut att sekretessbelägga, med hänvisning till relevant paragraf. Vår verksamhet och våra arbetsinsatser är dessutom utvärderade tre gånger per år, även dessa handlingar är offentliga. Så har det varit i Sverige i många 100 år som Lars-Olov visar. Och precis det är grunden för vår verksamhet som släktforskare. Policyn i en släktforskarorganisation borde åtminstone närma sig det som vi kräver av andra, t ex våra myndigheter.

2008-04-16, 09:58
Svar #19

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Anna-Lena, jag önskar att inläggen kommer att finnas kvar, både på Anbytarforum och Förbundsforum, inte att de raderas.
Någonstans borde man kunna lägga gamla inlägg, precis som i ett arkiv, men tillgängligt för alla.

2008-04-16, 10:36
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Instämmer helt med Jörgen och Chris och alla andra som tycker att inläggen på Förbundsforum ska finnas kvar, det finns inga som helst rationella orsaker till att de ska raderas (annat än om de innehåller våldsamma personangrepp eller liknande).

2008-04-16, 11:47
Svar #21

Lotta Nordin

Självklart ska ingenting (förutom de undantag som Elisabeth nämner) raderas!

2008-04-16, 13:16
Svar #22

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Vid det styrelsemöte där beslutet om radering av gamla inlägg togs, argumenterade och röstade jag faktiskt emot förslaget, och det bl.a. med just det argument som Jörgen för fram här ovan. Dock fanns det en stor majoritet för - kompromissen blev 90 dagar i stället för de föreslagna 24 timmarna - och när ett beslut väl är taget måste man som styrelse ställa sig solidarisk bakom det och försvara det. Beslutet hade ju dock en så att säga INKUBATIONSTID om 90 dagar för sitt eget genomförande, varför det är sannolikt att det blir en förnyad diskussion i förbundsstyrelsen inför själva genomförandet.  
 
TED

2008-04-16, 14:59
Svar #23

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Då får man vara tacksam att beslutet om radering blev offentliggjort (har just tittat på en del inlägg i början av februari), så att vi som drabbas fått chans att visa vad vi tycker.
 
En förhoppning som säkert inte infrias, men ändå: Kan åtminstone någon av de styrelseledamöter som vill ha en radering efter 90 dagar ge sig tillkänna och ge skäl för sin ståndpunkt??? Kan den/de som ville ha radering redan efter 24 timmar göra detsamma???
 
Mvh
Ingegerd

2008-04-16, 15:49
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lars-Olov skriver att det är fruktansvärt, att detta forum skanske ska betraktas som en terapiform. Jag håller verkligen med, om det är så att vårt tyckande/frågande inte är värt mer än 24timmar/90 dagar.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-16, 15:49
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag tvivlar på att de som vill ha snabb radering av inläggen nånsin använt Förbundsforum  
 
Det vore bra om man kunde bestämma hur man ska ta tillvara de förslag som trillar in här och på Anbytarforum.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-16, 16:22
Svar #26

Lotta Nordin

Det är alltid en fördel om man vet vad något är och hur det fungerar innan man fattar beslut, så att man vet om det överhuvudtaget är praktiskt genomförbart. I det här fallet tror jag inte att dom som var för en radering efter 24 timmar/90 dagar själva använder Anbytarforum och Förbundsforum eller vet hur programvaran fungerar.  
Om en radering av inlägg enligt beslutet ska göras måste alltså någon radera dessa inlägg ”för hand”. Det går inte att få programmet att göra raderingarna automatiskt efter en viss tid, om jag förstått saken rätt.  
Dessutom måste givetvis denna ”raderare” läsa igenom inläggen noga före radering så att inte kvarvarande inlägg ”hänger löst”. Görs raderingen efter datum kan en diskussion på tio inlägg där fem raderas och resterande fem hänvisar till skribenter och innehåll i dom raderade inläggen bli väldigt märklig.  
Och då är ju frågan, hur ska man göra? Radera hela diskussionen trots att flera inlägg inte har nått ”tidsgränsen” eller låta alla inlägg ligga kvar trots att en del är för ”gamla”?
Och hur undviker man att det under tiden raderingen pågår kommer in nya inlägg i samma diskussion? Ska man stänga hela forumet under raderingen?  
 
Och vem ska sköta raderandet? Som det är nu har ju varken Anbytarvärd eller någon annan tydligen tid att ens sköta det som ska skötas.  
 
Nej, riv upp det fattade beslutet och kasta det i papperskorgen!

2008-04-16, 18:40
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har inte tid just nu att läsa igenom alla synpunkter ovan, men även för mig är det självklart att inläggen inte skall raderas. Varför skulle de det?  
Om jag utgår från mitt dagliga arbete med organisationer skulle utveckling se ganska konstig ut om man inte kunde besluta, utvärdera, ompröva och om det krävs fatta nya beslut som bättre stöder huvuduppgiften.
 
Om det nu blivit fel i styrelsens beslut, vill jag citera vad min gamle far Gösta som var byggnadssnickare brukade säga till lärlingar som uppgivet kom och sa: Gösta, jag har gjort fel!
- Har Du gjort fel! Då skall Du veta att där det inte begås några fel där blir det sällan särskilt mycket gjort....  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-16, 19:48
Svar #28

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Inlägg bör inte raderas. Till exempel är inlägg under ämnet Folkbokföringen i framtiden intressanta mer än 90 dagar, likaså inlägg under Förbundstämman, det är gott och väl mer än 90 dagar innan denna intäffar.
 
Mvh Linda

2008-04-16, 22:34
Svar #29

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ni som sitter i styrelsen och beslutade om radering, varför finns ni så sällan här?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna