ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 april, 2008  (läst 3108 gånger)

2008-04-04, 08:51
läst 3108 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jojje, Daniel
 
Personligen tror jag det skulle bli mycket bättre med lite, om än lite, engagemang från styrelseledamöter.
 
Att bemöta någon med tysthet är visserligen en bra taktik, men kanske inte det bästa på detta forum,om man nu menar allvar med sitt tal om dubbelriktad kommunikation
 
(Meddelandet ändrat av mats den 04 april, 2008)

2008-04-04, 08:58
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Enkäten kom häromdagen och har kanske inte hunnit spridas i olika styrelser ännu. Jag hoppas att den besvaras av föreningarna, och inte av privatpersoner. Nackdelen ibland med att saker publiceras på Rötter (eller annorstädes) är att privatpersoner tror att de får skicka in motioner eller nominera ledamöter, och inte förstår att det ska göras av en förening.
 
Hälsningar,
Eva

2008-04-04, 11:05
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Å andra sidan kan privatpersoner(medlemmar) kanske påverka sin förening, som kan ta hänsyn till önskemål.
Alla är ju inte med på medlemsmöten ute i föreningarna.
En del föreningar, man är med i, ligger ju geografiskt ganska långt bort.
Det är alltid bra med information. Hellre för mycket än för lite.
Min första uppfattning av skrivelsen är att medlemsföreningarna skall rädda Förbundets varande eller icke varande och ta större ansvar.
 
Eivor

2008-04-04, 12:54
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tror att enkäten är gjord för att 1) Få acceptans för en ökad förbundsavgift 2) Få acceptans för att SHF blir medlemstidning
 
Resten är rökridåer.
 
Jag stödjer dock helhjärtat förbundet i bägge dessa frågor.

2008-04-04, 13:27
Svar #4

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har inte sett någonstans att Förbundet vill ha en ökad förbundsavgift?
Det var Crister Lindströms egna idéer.
Detta måste röstas om på Årsstämman och bara några kronors ökning ger ett stort belopp med så många medlemmar.
 
Sedan anser jag fortfarande att ShF skall vara frivillig genom preumeration. Inte påtvingad.
Förbundet kan skicka något litet häfte till alla som betalt in medlemsavgiften till användarkontot.
Det har de lokala föreningarna råd med. Deras årsavgift brukar ligga runt 100-lappen, som här.
För mycket pengar ger för stora vyer - har det visat sig i budgetresultaten.
 
Det var min åsikt - Eivor

2008-04-04, 15:32
Svar #5

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Enkäten ger vid ett hastigt genomläsande ett seriöst och genomtänkt intryck. Att publicera den på Rötter hade ju varit naturligt för att skapa ett brett engagemang, dessutom en gratis PR-åtgärd i det rådande, ansträngda diskussionsklimatet. Rent formellt ska naturligtvis förbundet diskutera med föreningarnas representanter, men dessa är ju i sin tur representanter för sina medlemmar - ska föreningarna nu per brev skicka ut samma enkät med sin egen styrelses yttrande som en del av enkäten ?
 
Det är bra att alla frågor ställs, men en del av dem är ju uppseendeväckande, t ex:
 
Ska förbundet fortsätta utgivningen av Årsboken ?. Den enda kvarvarande publikationen med lite höjd, som har en utomordentlig redaktör, som troligen inte har någon som helst brist på material och som bär sina kostnader skulle alltså övervägas för nerläggning ?!
 
Om er förening är positiv till att göra något mera i förbundets regi vad kan det då vara? ....3. Skriva i Shf, årsboken eller Rötter. Det är väl bra om föreningarna publicerar sig i ShF och Rötter, men årsboken och ShF till större delen ska väl vila på författarskap och jag kan inte tänka mig att det råder brist på stoff.
 
F ö kan man bara fromt hoppas att alla vettiga idéer och relevanta frågor som ventilerats i forumet under ett kvartal tillvaratas av föreningarna.
LOE

2008-04-04, 20:13
Svar #6

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Förbundet har, som det noterats ovan skickat ut en enkät med ett antal frågor till sina medlemsföreningar. Det är inte på något sätt några hemliga frågor som ställs i denna enkät. Den är dock ställd till förbundets medlemsföreningar med en uppmaning om att jobba igenom den på resp. förenings kommande styrelsemöte. Enkäten ska vara ett underlag för diskussioner på kommande ordförandekonferens i Malmö.
 
Brev och enkät är ställd till resp. medlemsförenings ordförande. Om resp. förening vill inhämta sina medlemars synpunkter på frågorna i enkäten har naturligtvis varken jag eller övriga i styrelsen några synpunkter på det. Det kan t.o.m. vara en bra idé! Men ... enkäten ska inte publiceras här av en privatperson eller av en styrelserepresentant i någon förening därför har den länk som publicerats här tagits bort.  
 
Ordföranden i medlemsföreningarna har inte haft en chans att tala med sina styrelser ännu. De sista breven skickades ut i går kväll (torsdag). Låt nu alla dessa 160 ordförande först få möjlighet att ta beslut om hur resperktive förening vill hantera enkäten! Den respekten är de värda.

2008-04-04, 21:09
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är inte på något sätt några hemliga frågor som ställs i denna enkät.
 
Ändå censurerar du den... Hur ska ett förbundsforum ha en chans att fungera om allt underlag för diskussion raderas? Menar du, Barbro, att föreningarnas ordföranden inte klarar att hantera detta om det samtidigt pågår en diskussion om innehållet i enkäten? Jag tror du underskattar dem å det grövsta.
 
Jag noterar för övrigt i ditt mail att du totalt missuppfattat vem som publicerat brevet. Allt jag gjorde var att länka till en extern sida som jag inte har något med att göra, men vars innehåll var av intresse för alla som önskar en öppen diskussion och kommunikation i släktforskarrörelsen. Dit hör knappast du, kan man nu slutgiltigt konstatera.

2008-04-04, 21:32
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Föreningar är ingenting utan sina medlemmar. Medlemmar är medlemmar av fri vilja. Medlemmar vill gärna engagera sig och få möjlighet att påverka, därför är de medlemmar. Ändå väljer man ständigt att försöka skapa en hemlig maktelit, det verkar som avsikten är att hålla alla diskussioner i ett litet, troget forum. Det är ett paternalistiskt synsätt på medlemskåren, att den endast ska informeras om ledningen finner det lämpligt.  
Vill man vara medlem om det enda av intresse är den inbetalade avgiften? Är inte syftet med föreningsrörelse att engagera, utveckla och påverka tillsammans?
Det är en farlig väg man valt att gå, att hemlighålla en enkät som gått ut till styrelserna. Alla de medlemmar som finns på annan geografisk plats eller som inte får veta att denna enkät finns fråntas då sina möjligheter att engagera sig i släktforskningspolitik och vi får en utarmad föreningsrörelse, på sikt färre medlemmar och säkerligen sprider sig letargin och bristen på engagemang.
 
Skicka gärna enkät till styrelserna, men låt medlemmarna veta att den finns och vilka frågor man vill ha svar på så att de kan komma med synpunkter till sin förening. Det är så en folkrörelse ska fungera.

2008-04-04, 22:39
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nej, nej, hemlighåll, smussla och göm undan. Gärna med en sekretessgräns på 70, 100 eller varför inte 1000 år! Tänk vad spännande för våra ättlingar att då kanske få ta del av detta material...  
 
Skydda gärna mig från enkäten, för jag känner mig så osäker på att om jag såg den skulle jag kanske inte tycka rätt, eftersom jag inte är med i någon demokratiskt vald styrelse, utan bara en simpel betalande medlem i flera släktforskarföreningar och i Anbytarforum/Förbundsforums gatu/bredbandsparlament! Jag är en farlig och vidrig människa, som inte kan fästas något avseende. Radera mina inlägg! Låt mig inte få läsa min journal! Ingen annan heller, ty de kan påverkas av mina förvirrade tankar och åsikter! Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!
 
Fast betydligt allvarligare är ju ändå att Folkbokföringen inte säkras för framtiden!!!
 
Såg förresten på TV-programmet Debatt att läkarna läggs ut på nätet med namn och födelseår och utvärderas emot sin vilja! Det spelar ingen roll vad någon tycker om det, eftersom det inte går att stoppa!  
 
Här får man inte nämna en levande själ (som kan nämnas överallt annars!) ens med de godaste avsikter! Eller välgjorda demokratiska enkäter! Är det hållbart i detta århundrade, särskilt om vi ska få med unga släktforskare?
 
Visste jag inte bättre skulle jag tro det vore 1 april!  
 
Nej det är lugnast att ägna sig åt släktforskningen (och inte lägga sig i sånt som man inte förstår för att man inte vet något om det för att man aldrig får reda på det och förlita sig på att det finns andra som förstår för att de vet något om det för att de fått reda på allt och därför tar hand om alla ens avgifter och sköter allt med påvens ofelbarhet!)
 
Eller......?  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 04 april, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-04-05, 00:09
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En ordningsfråga!
 
Exakt vad i ordningsreglerna bröt de borttagna inläggen mot?
 
Eller behöver man inte bry sig om sådana petitesser som ordningsregler när styrelsen bestämmer vad som får skrivas i det forum som beskrivs som ytterligare en del i vårt förbättrade kontaktnät där alla våra medlemmar ska kunna framföra åsikter och komma med förslag om hur vi tillsammans kan förbättra förbundet och alla släktforskares släktforskningsmöjligheter?  
 
Och därmed avslutar jag detta tillfälliga avbrott i min självvalda exil från AF/FF, och återgår till avskrädeshögen - utan förhoppning om något svar...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-04-05, 00:38
Svar #11

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag skulle gärna vilja se ett giltigt skäl varför en enkät rörande Förbundet inte skall kunna diskuteras i ett Förbundsforum?
Detta är ett medlemsforum för medlemmar i förbundets föreningar....
Det om något måste väl kunna diskuteras här!
 
Man föregår inte några beslut genom att ha åsikter i enkätens frågor heller.
Detta skulle lagts ut på första sidan på RÖTTER i samband med att det gick ut till föreningarna.
Vad är detta för smussel??

2008-04-05, 00:42
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns ingen grund i de ordningsregler, som finns publicerade,för det förfarande som skett.
 
Jag tycker att ordningsregler för förbundsforum skapas omgående. Att luta sig mot Anbytarforums var en initial eftergift för att komma igång.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 05 april, 2008)

2008-04-05, 01:11
Svar #13

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Vi gör ett nytt försök, så här ser enketen ut....
 
 
Enkät till alla medlemsföreningar i Sveriges Släktforskarförbund
 
(Markera genom att sätta en ring runt en siffra - det går bra att markera flera alternativ på varje fråga)
 
Behövs ett förbund för Sveriges alla släktforskarföreningar?
1. Ja
2. Nej
 
Vilken verksamhet ska ett förbund ha?
1. Ge ut tidskrift
2. Agera motpart (remissinstans) gentemot arkiv- och biblioteksvärlden
3. Producera hjälpmedel/verktyg för att underlätta för släktforskarna
4. Tillhandahålla elektroniska resurser t.ex. databaser på Rötter
5. Driva opinion/marknadsföra släktforskning
6. Annat som ..................................................
 
Vilken service ska förbundet ge till medlemsföreningarna?
1. Utbildningsmaterial till rimliga priser?
2. Marknadsföringsmaterial t ex broschyrer?
3. Hjälpa till med affischer inför aktiviteter?
4. Delta i föreningarnas större aktiviteter?
5. Föredragshållarbank?
6. Diskussionsforum Anbytarforum/ Förbundsforum?
7. Utveckla och driva släktforskarportalen Rötter?
8. Annat som ..................................................
 
Vad kan/vill er förening göra för förbundet?
1. Lägga ned förbundet
2. Delta mera än genom att tillsätta styrelse
3. Bilda särskilda utskott (t.ex. bokhandel, projekt, teknik)
4. Det är bra som det är
 
Om er förening är positiv till att göra något mera i förbundets regi vad kan det då vara?
1. Vara med i någon specialgrupp
2. Vara moderator i AF
3. Skriva i Shf, årsboken eller Rötter
4. Arbeta med någon databas (tekniskt eller praktiskt)
5. Annat som ..................................................
 
Är informationen från förbundsstyrelsen bra?
1. Ja
2. Nej
3. Vad kan göras bättre? ..................................................
 
Ordförandelistan - fyller den en funktion?
1. Nej - lägg ned den
2. Bra som snabb och enkel information från förbundsstyrelsen
3. Utveckla listan till ett diskussionsforum som vi gärna deltar i
 
Deltar er förening i diskussionerna på Förbundsforum?
1. Ja
2. Nej
3. Om Nej, varför inte? ..................................................
 
Är ni nöjda med kansliets service?
1. Ja
2. Nej
3. Om inte, vad kan göras bättre ..................................................
 
Marknadsför er förening Sveriges Släktforskarförbund i er verksamhet?
1. I medlemstidningen?
2. Länk till Rötter på förstasidan på er hemsida?
3. Marknadsför ni Anbytarforum?
4. Delar ni ut/skickar ut ev. broschyrer?
5. Berättar om medlemspriser på produkterna i Förbundets bokhandel?
6. Marknadsför ni Släkthistoriskt forum?
7. Marknadsför ni Årsboken?
8. Marknadsför ni Släktforskardagarna?
9. Anordnar ni resa till Släktforskardagarna?
10. Berättar ni om förbundets verksamhet/nyheter i er tidning/på möten?
11. Annat som ni gör ..................................................
 
Förbundsavgiften är 9 kr/medlem = ca 630 000 kr / år. Anser er förening att det är en rimlig avgift för förbundets verksamhet?
1. Ja
2. Nej
3. Annat ..................................................
 
Känner ni er väl insatta i Släktforskarförbundets ekonomi?
1. Ja
2. Nej
3. Vi önskar tydligare information
 
Vad är rimligt för att stödja Rötters utveckling och samtidigt ha möjlighet att öppna ett användarkonto på Anbytarforum/Förbundsforum?
1. Nuvarande avgift om 100 kr är rimlig
2. Avgiften borde höjas/sänkas till ...... kr
3. Rötters Vänner ska vara en frivillig avgift
4. Användarkontot ska vara avgiftsfritt
5. Ge gärna förslag på hur kostnaden för Rötter/Anbytarforum ska finansieras:
.................................................. ..................................................
 
Är ni nöjda med utbudet i Bokhandeln - böcker/cd skivor etc.
1. Ja
2. Nej
3. Vad kan göras bättre ..................................................
 
Är Släkthistoriskt forum ett bra organ för Sveriges Släktforskare?
1. Ja
2. Nej
3. Om Nej, vad kan göras bättre ..................................................
 
Vad skulle vara en rimlig prenumerationskostnad på Släkthistoriskt Forum om er förening skulle vilja erbjuda tidningen till era medlemmar som en medlemsförmån?
1. 100 kr
2. 125 kr
3. 150 kr
4. Vi tror inte på idén om en förbundstidning som medlemsförmån
 
Ska förbundet fortsätta utgivningen av Årsboken?
1. Ja
2. Nej
3. Om Nej, annat förslag ..................................................
 
Finns det intresse för flera större gemensamma förbundsmöten som ordförandekonferenser eller regionala träffar?
1. Ja
2. Nej
 
Om Ja, kan er förening tänka sig vara värd för en sådan träff?
1. Ja
2. Nej
 
Kan er förening ensam eller i samarbete med flera föreningar tänka er att stå värd för kommande släktforskardagar?
1. Ja
2. Nej
 
Kommer er förening att delta i kommande ordförandekonferens i Malmö?
1. Ja, vi tycker det är viktigt att delta
2. Nej, vi kan tyvärr inte delta denna gång
3. Lägg ned denna konferens
 
Kommer er förening att delta i Redaktörskonferensen i Malmö?
1. Ja
2. Nej
3. Lägg ned denna konferens
 
Kommer er förening att delta i Cirkelledarkonferensen i Malmö?
1. Ja
2. Nej
3. Lägg ned denna konferens
 
Annat förslag inför kommande släktforskardagar:
.................................................. ..................................................
 
Andra synpunkter eller förbättringsförslag på förbundets verksamhet:
.................................................. ..................................................
.................................................. ..................................................
.................................................. ..................................................
.................................................. ..................................................
.................................................. ..................................................
.................................................. ..................................................
 
Vår förening heter: ..................................................
Kontaktperson: .................................................. Tfn: .........................

2008-04-05, 06:42
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är ett märkligt förslag man driver, att göra ShF till medlemsförmån. Som någon tidigare påpekat, är det vanligt att man är medlem i flera föreningar. Om kostnaden för ShF läggs på medlemsavgiften kommer medlemsantalet i föreningarna att sjunka - vem vill betala för en hel hög med samma nummer av ShF? Ska man hålla rätt på flermedlemskapen och dra av kostnaden på alla föreningar utom en? Då blir det stora kostnader för administration, dessutom kan man se det som en tvångsprenumeration. För att överhuvudtaget vara med i en släktforskarförening måste man betala för ShF. Är egentligen enda skälet att öka förbundets intäkter, utan att tillföra något som folk vill betala för?

2008-04-05, 09:47
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Även jag såsom styrelsemedlem i KGF har fått denna enkät via vår ordförande, vilket utskick jag tycker är en bra idé, och som väcker många frågor. Innehållet och svaren kommer vi i vår förening att gemensamt besvara och diskutera vid nästa styrelsemöte.  
 
Jag personligen anser det bra att man innan ett svar ges är insatt och påläst, vilket faktiskt detta Förbundsforum är en arena för. Det är viktigt att grundläggande förbundsinformationen till ordförandena även kommer styrelserna till del - jag tror att det ibland är här informationen utåt fallerat, och/eller att det funnits oengagerade styrelseledamöter i förbundsföreningarna som inte är insatta i vad som sker på Förbundsnivå och på så sätt har liten möjlighet att kanalisera vad som sker till den enskilde medlemmen ute i bygden. Likaså anser jag att det i medlemsföreningarnas tidningar hade behövts mer information om just vad som sker på central släktforskarnivå. Det är dock svårt att engagera folk att skriva - någon morot till skribenterna skulle nog behövts.  
 
Det är bra att enkätens sakinnehåll tas upp till debatt här på Förbundsforumet - det kan ge tankar till de svar som ska ges.  
Om Christer Lindströms förslag om ökning av förbundsmedlemsavgifterna kan man tycka vad man vill, likaså om frågan i enkäten om att göra ShF till en allmän medlemsförmån etc. Det som är viktigt är att det behövs någon som sticker ut ibland. Likt Jörgen Tollesson behövs både Christer Lindström och Ted Rosvalls inlägg i en saklig debatt.

2008-04-05, 11:36
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Att ha EN obligatorisk förbundstidskrift är väl inte helt ovanligt (Svenska Naturskyddsföreningens tidskrift Natur och Diabetesförbundets Diabetes finns hemma hos oss), även om många frivilliga prenumeranter är att föredra förstås. Tekniskt borde det rimligen gå att ordna, så att endast ett exemplar per medlem skickas hem. Men om avgifterna måste höjas i lokalföreningarna, så lär ju benägenheten att vara med i mer än en förening minska hos de flesta, inte bara hos mig som är med i sju stycken. Hur många unika medlemmar finns det i Förbundet egentligen? De tidigare uppskattade enkäterna i Rötter som Håkan Skogsjö gjorde kanske borde väckas till liv igen för att snabbt få en uppfattning om denna och liknande frågor?
 
Risken är förstås att flera avstår från eventuellt förbundsmedlemskap helt och hållet om de inte anser sig vilja betala för tidskriften av olika skäl, vilket jag hört folk säga om de ovan nämnda tidskrifterna, annars hade man varit med för en billigare penning, enligt egen utsago.
 
Skälen till att inte fler prenumererar på Släkthistoriskt Forum är väl inte undersökta ordentligt? Kanske kommer fram nu när enkäten skickats ut, men risken är väl att styrelseledamöter redan är prenumeranter och då måste ta reda på varför?
Eller det kanske är så att en ganska stor andel av de unika medlemmarna i förbundet verkligen prenumererar? Åtminstone av de aktiva.
 
(Meddelandet ändrat av simson den 05 april, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-04-05, 12:23
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En av frågorna i enkäten verkar något konstig: Deltar er förening i diskussionerna på Förbundsforum?  Hur kan en förening delta på Förbundsforum? Det är väl medlemmar i föreningarna som deltar, men inte som representanter för föreningen/föreningarna utan som enskilda medlemmar.  
 
Om överhuvudtaget någon kan svara ja på den frågan, så vore det intressant att se en motivering.
 
Skrivet utan att representera någon av de föreningar jag är med i.  
 
PS Jag tror inte en förening kan få användarkonto, med tanke på de krav som ställs  DS

2008-04-05, 12:39
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En liten undersökning inspirerad av Stefan Simanders inlägg finns nu upplagd på min hemsida.
 
Hur många släktföreningar är du medlem i?
 
Skall givetvis endast ses som en fingervisning och inte som en vetenskaplig undersökning.

2008-04-05, 12:40
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Fast nog saknas det röster från de flesta föreningars styrelser här. Någon styrelse borde ju ha någon officiell inställning till någon fråga som därmed kunde framföras och diskuteras här av någon ansvarig från föreningen och då lämpligen styrelsens ordförande, sekreterare eller annan informationsansvarig!
Om det fanns något som helst intresse av detta. Men det gör det nog inte eftersom det är släktforskningen som är intresset och tiden begränsad och det inte ger så mycket att diskutera här! (Eller är nästan alla rädda för att yttra sig?)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-04-05, 12:41
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK Anders! (Nu skiner solen och det dax att beskära äppelträden!)
(Jag hade faktiskt glömt två! 1. Föreningen Släktforskare i Uppland. 2. Björklinge släktforskarförening. 3. Gotlands Genealogiska Förening. 4. Gästriklands Genealogiska Förening. 5. PLF. 6. SSGF. 7. Vallonättlingar. 8. Smedssläkter. 9. DIS.  
 
Dessutom varit medlem i Kalmar läns och Blekinges tidigare. Kanske Kronobergs oxå! Samt Genealogiska Föreningen och enskilt medlemskap i Förbundet, när det fanns! För att inte tala om några hembygdsföreningar som rör ens anor.)
 
Mitt enda uppdrag är som valberedare i nr 1, som är den enda släktforskarförening där jag deltar i möten.
 
(Meddelandet ändrat av simson den 05 april, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-04-05, 14:03
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tycker diskussionen om SHF är onyanserad här i FF. Varför skulle förbundet, eller de som vill göra SHF till medlemstidning, förespråka att en person som är medlem i flera föreningar skulle drabbas av flera höjningar av medlemsavgiften? Det är ju en befängd tanke!
Jag ser förslaget utifrån vad jag tror att det är, nämligen en möjlighet att via föreningarna få SHF som medlemstidning om man vill ha den - och i så fall få den billigare än om man bara prenumererar.
Idag står SHF för sig själv, och ingen förening tjänar ett vitten på att marknadsföra tidskriften, eller försälja abonnemang. Man upplever inte SHF som ens egen angelägenhet, utan som förbundets eget bekymmer.
Om man kunde hitta en modell för samarbete, där man som medlem kunde få SHF t.ex. genom att betala en förhöjd medlemsavgift i sin förening - och att föreningen möjligen också skulle kunna tjäna några kronor (eller poäng) på att se till att så många medlemmar verkligen fick SHF. Då skulle både medlemmar, SHF, förbundet och föreningarna tjäna på det.
I vår förening har vi tagit ett årsmötesbeslut om att utarbeta en modell för att få SHF som medlemstidning. Vi vet ännu inte i vilken form det ska gå att realisera detta, men vi tycker att det är angläget eftersom vi har haft svårigheter med att ge ut en egen tidskrift regelbundet. Jag skulle kunna tänka mig en modell där man betalar 100:- utan tidskrift och 200:- med SHF. Ett system som naturligtvis skulle gynna SHF-läsarna något, men som i längden skulle backa upp SHFs upplaga så pass att kostnaden för produktionen kanske sjönk till 100:- och jämnade ut skillnaderna.
Det måste ligga i föreningarnas intresse att förbundet ger ut en slagkraftig tidskrift som når ut till så många som möjligt. Och kom ihåg att vi ändå pratar om kaffepengar, när vi talar om 200:- eller därikring.
 
 
(Meddelandet ändrat av jojje den 05 april, 2008)

2008-04-05, 14:11
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kan man införa ett system där man mot tillägg får SHT så är det naturligtvis helt OK. Då finns det fria valet kvar, men det kanske kan öka upplagan. Men det ursprungliga förslaget lät inte så! Där skulle prenumeration vara obligatorisk.

2008-04-05, 15:02
Svar #23

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jojje,
 
Något man ser iöst och billigt kan tillgodogöra sig, alltså.
LOE

2008-04-05, 15:38
Svar #24

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Anders Berg
Kl 1633 har 22 st röstat. Dessa är med i 83 föreningar och av dessa är det endast 2 som är med i en förening. Det verkar inget vidare och skulle detta vara representativt och att dessa 22 endast skulle få en tidning vardera så måste man nog höja avgiften för tidningen ganska rejält. Men det är tidigt att dra slutsatser och det är inte säkert att svaren blir representativa för totala antalet medlemmar.

2008-04-05, 16:34
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om det Jojje skriver om blir realitet så måste alltså antalet intresserade vara dubbelt fler än de som idag prenumererar, innan förbundet får samma slant för Shf  och det kanske går fort att få fram dessa intresserade (jag betalat ju hellre 100 kr genom föreningen än 210 kr direkt)
 
Tanken på att föreningarna ska vara prenumerantanskaffare och administratörer och för det få en slant är intressant (men inte nytt) och det är i de banorna vi ska tänka, tycker jag.  
 
Att skapa win/win, som i det förslaget, gör att det finns en möjlighet till att få igång arbetet.  Jag tror detsamma gäller för årsboken, jag tror detsamma gäller för Rötters Vänner (utan den förhatliga obligatoriska slanten för Anbytar och Förbandsforum) och även andra aktiviteter.
 
Jag tror att en satsning på Rötters Vänner den vägen gett betydligt mer än dagens tvång, om man nu ska räkna in vad det kostat att få in pengarna, minst en anställd har ju arbetet med detta och det vet ju vi vad en sådan kostar, minst en halv miljon.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 05 april, 2008)

2008-04-05, 19:01
Svar #26

Bernt Bergkvist

Jojjes idéer är något jag gillar. Att få föreningarna att sälja tidningsprenumerationer och möjligheten att mot en låg kostnad bifoga en bilaga till sina medlemmar som är prenumeranter, lockar säkert. Kan man dessutom få en tjuga i föreningskassan för varje prenumerant man ordnar så kommer anslutningsgraden till tidningsprenumerationen att bli stor.
 
Samma sak kan användas även för olika CD-skivor och liknande som ges ut. Dels ger det föreningen lite provisioner, men det blir också en större social kontroll att det inte piratkopieras så mycket.  
 
Till syvende og sidst så handlar det också om att få kvalitet. Idag lägger sveriges samlade släktforskarföreningar ned enormt mycket tid och pengar på att ge ut tidskrifter som innehåller information om var möten hålls, hur styrelsen ser ut, dödsrunor över avlidna medlemmar och tack för gåvor. Och så naturligtvis en och annan artikel och antavla, ofta mycket läsvärda saker, men som sprids i en snäv krets till en hög kostnad och med en stor arbetsinsats.  
 
En förening som jag är med i berättade i senaste numret av medlemstidskriften att c:a 80% av medlemsavgifterna går åt för att göra tidningen och skicka ut den, eller c:a 100kr/år och medlem. Sett i det perspektivet kan man säkert få ut mer och bättre material för 100kr/år till sina medlemmar, eller möjligen till en lite högre kostnad, men det kan onekligen bli en hel del pang för pengarna.  
 
Det väldigt lokala material som inte får rum i Shf kan med fördel distribueras via Internet. Och de som inte har Internet kan säkert få material som är intressant utskrivet från dem som har tillgång till det.

2008-04-06, 08:40
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Några har reagerat på att släktföreningar inte är samma sak som släktforskarföreningar, vilket naturligtvis är helt korrekt, men jag tror att alla som röstat i alla fall har förstått vad som menas! Ordet är helt enkelt för långt för omröstningsrutan, men med en liten omformulering så gick det.  
 
Hur många föreningar för släktforskning är du medlem i?
 
Resultatet hittills är kanske lite snett i och med att det är mest aktiva på Förbundsforum som hittat dit, men man kan nog ändå redan nu säga att väldigt många släktforskare är med i fler än en förening. I alla förslag som innebär att t ex tidningar skickas ut som medlemsförmån måste man på något sätt administrera så att inte medlemmar får (och betalar för) ett antal identiska tidningar.

2008-04-06, 09:59
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Anders
Bra initiativ och intressant information.
 
Denna typ av enkät borde med lätthet kunna göras av Släktforskarförbundet på Rötter eller i anslutning till Anbytarforum, för att nå den användarkrets som använder tjänsterna.

2008-04-06, 13:43
Svar #29

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
6 april kl 1432 har 55 st svarat på Anders enkät och trenden är tydlig. Ju längre tiden går ju fler är de svarande som är medlem i en eller två föreningar i förhållande till de som är multianslutna. Det är för få som svarat för att man skall kunna dra några slutsatser annat än att det förmodligen är många som är anslutna till flera föreningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna