ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 april, 2008  (läst 3331 gånger)

2008-03-13, 10:22
läst 3331 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Förbundets största medlem DIS håller också på att se över sin hemsida, och tänker använda det trevliga CMS-verktyget Drupal. Här kanske en del erfarenheter kan tillvaratas och komma även Rötter till del. Jag ansluter mig till Daniels synpunkter hur man bör gå fram, vilket dock inte står i motsatsförhållande till Mats visioner om en portal.
 
Vad gäller betallösningar till databaser på Rötter bör det inte ses som en ersättning för utgivningar på CD utan som ett komplement.

2008-03-13, 10:46
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det var nu inte framsidan - strukturen på innehållet - som Barbro talade om, utan uttryckligen baksidan på dagens Rötter, alltså den tekniska delen. Därav min kommentar.
 
Min övertygelse är alltså, precis som flera andra här ovan gett uttryck för, att innehållet måste sättas i centrum och de tekniska lösningarna skjutas i bakgrunden. I princip skulle det gå att göra ett bra Rötter med dagens teknik, bara man skötte underhållet av exempelvis Porträttfynd, som Mats noterar. Men med en bra cms-lösning kan man publicera mera, eftersom det blir enklare och kan göras av fler.
 
Alltså: Flytta dagens Nättidning till en cms-lösning, sköt om databaserna (och utveckla fler) och ta bort avgiften på Anbytarforum. Låt sedan personer som gillar släktforskning och kontakten med släktforskare sköta om det hela. Krångligare än så behöver det inte vara.
 
(Meddelandet ändrat av hakan den 13 mars, 2008)

2008-03-13, 15:04
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Att försöka öka den ideela insatsen, såsom Daniel är inne på, är en mycket attraktiv idé. Sedan kan man förstås förse dessa med mindre morötter, till exempel något abonemang eller gratisbiljett till stämmomiddagar.

2008-03-14, 13:35
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hoppas att vi kan se fram emot att dessa goda förslag från Daniel, Håkan, m fl snart blir verklighet!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-03-15, 08:37
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man inser raskt behovet när man tittar på t ex forskartips för Östergötland i Rötter, de senaste uppdateringarna verkar ha gjorts 1996-97. Resten lider säkert av samma problem. Nya, tjusiga portaler löser inte problemet. Det behövs en snabb insats med ansvariga för de olika delarna som tar tag i uppdateringar och annat underhåll. Sedan kan man börja jobba med att göra materialet mer åtkomligt och lättare sökbart. Men forfarande med en enkel plattform. Så lite dyra konsultinsatser som möjligt, men mycket frivillig kraft för ett högkvalitativt innehåll. Ungefär som Håkan m fl säger här ovan.
Just nu är Rötter mest pinsamt med de urgamla uppgifterna.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 15 mars, 2008)

2008-03-17, 02:29
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag kan med tillfredsställelse notera att Förbundsforum utvecklats till den succé den förtjänar. Att tillåta ett fritt utbyte av åsikter skapar utrymme för idéer och visioner, medan censur och åsiktsförtryck motarbetar utvecklingen.
För att kunna ge utrymme för ett fritt utbyte av åsikter, där alla idéer får blomma, måste man vara tillåtande och hysa förtroende för de som vill uttrycka sig.
Jag hoppas att ni som lade en kall hand på Anbytarforum under en så lång tid, nu förstår vad ett fritt forum betyder för att föra Släktforskarförbundet framåt.
 
Leve det fria förbundsforumet, död åt hamnkaptenerna!  
Låt hundra blommor blomma!
 
 
(Meddelandet ändrat av jojje den 17 mars, 2008)

2008-03-17, 18:43
Svar #6

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Här finns ingen rubrik för Veckobrevet, men vill ändå kommentera det här lite grand.
 
Jag vet inte om jag ingår i gruppen hejdukar, men vill man ha diskussion om ändringar i Förbundet, så
är det oundvikligt att vissa saker kan uppfattas som kritik. Annars finns det ingenting att diskutera.
Skall vi skriva att allt är bra, så har man helt resignerat och det är naturligtvis det mest bekväma för sittande styrelse.
Jag tycker att här har varit en sansad debatt utan större påhopp - mest rena fakta om vad som varit och vad som kan bli bättre.
Sedan bör man väl inte hänga upp sig på petitesser...
 
Eivor

2008-03-17, 21:36
Svar #7

Bernt Bergkvist

Jag reagerade också över Vem står ut med ”det-var-bättre-förr-papegojorna” bland tidigare medarbetare och deras hejdukar?.
 
Jag tror det är många som upplever att det var bättre förr, och antingen får en ny styrelse med ny ordförande i täten börja styra skutan åt rätt håll igen, eller så får man stå ut med sådan kritik.
 
Det fanns en tid då det alltid var roligt att gå in på Anbytarforum och diskutera släktforskning och ibland något annat. Då man på Rötter kunde läsa om ett förbund som låg i framkant, om saker som hände, och saker som utvecklades.  
 
Så har det inte varit på flera år nu.
 
Kalabaliken i och runt Anbytarforum, den ekonomiska kraschen med kapitulationen från borgen i Sumpan med svansen mellan benen som huvudnummer och att ha hamnat på efterkälken i viktiga debattfrågor är vad man kommer att minnas av de senaste åren.
 
Naturligtvis har man fått ärva en del saker, men det är väl näppeligen något som man varit omdveten om? Att den tekniska plattformen för Anbytarforum inte var den allra bästa har många vetat om i många år. Att det inte hinns med att moderera, ställa till rätta och granska känsliga ämnen med anställd personal har många kunnat vittna om. Än mindre utveckla nya databaser och funktioner. Ändå känns det som att man medvetet har valt att stoppa huvudet i sanden och hoppats på att går det, så går det. Först kom datainspektionen, sedan slutade det att fungera, och idag står man fortfarande med en plattform som inte tillhör de mest använda i världen, en portträttdatabas som det kommer bli svårt att få på banan igen och fortfarande stängda diskussiongrupper därför att ingen orkar ta itu med dem...
 
Ekonomin har diskuterats så mycket, att det tar vi inte ett varv till.  
 
Vad värre är väl att man samtidigt tappat taktpinnen i debatten. Man är inte längre en diskussionspartner för någon annan än möjligen Genline av de som tillhandahåller arkivmaterial till släktforskarna. Varför det är så vet jag inte, utan det är ett konstaterande. Det är allvarligt, för det kommer bli ett drygt jobb för en ny styrelse att börja etablera kontakter, få förtroende och kunna påverka.
 
Bernt Bergkvist
hejdukius papegojus

2008-03-18, 00:42
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är lätt att glömma hur det var förr i tiden, även för Ted Rosvall. Jag minns tydligt hur han själv i egen hög person ledde gatans parlament i stark motvind när han kandiderade till ordförande. Och det var på håret att han gått bet på den uppgiften... Sedan följde ett år då han satt rätt ensam som ordförande i en styrelse som i praktiken höll honom som en slags gisslan. Även då stödde han sig på gatans parlament och det förhatliga NOG.NU. Fast det är lätt att glömma polarna när man inte behöver dem längre...

2008-03-18, 07:50
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Oerhört tröttande att inte avgående förbundsordföranden kan hålla sin vendetta med några utvalda personer borta från veckobrev och dessutom måste dra in Förbundsforum i sammanhanget. Det räcker tydligen inte att ha fryst ute de mest oönskade, alla som framför minsta kritik på FF får nu leva med stämplar som hejdukar, papegojor och tyckare.  
 
Från att ha använt tyckare i klart negativa ordalag vänder han i nästa stycke fokus och beklagar sig över den dåliga aktiviteten på FF och önskar att fler än de redan etablerade skribenterna vågade sig på att tycka till! Och bli utmålad som hejduk och papegoja? Och dessutom betala för att bli förolämpad? Det kan ju vara några skäl till att dra sig för att skriva på FF!
 
Nej Ted, du hade gott kunnat svara Jörgen Tollesson direkt på nog.nu om du hade synpunkter på hans inlägg om dina epostäventyr. Så hade vi sluppit den här diskussionen på FF.

2008-03-18, 08:03
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ted skrev en gång att han tyckte det vore en fördel med radering efter tre månader på FF, så att saker man (han) skrev i affekt rensades bort efter hand. Nu kanske han önskar att det fanns samma funktion vad det gäller veckobreven...
 
Jag minns en debatt för några år sedan där Ted länge försvarade ett olämpligt ordval, och där jag med flera blev anklagade för bristande ordkunskap, men som resulterade i att det omdebatterade veckobrevet, som bland annat valts ut för tryck i Angeläget, drogs in.  
 
När någon lärt av sina misstag ser jag ingen anledning att orda om dem, men när de upprepas behövs de tyvärr påminnas om.

2008-03-18, 09:07
Svar #11

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Det är beklämmande att läsa veckobrevet med dessa påhopp på Jörgen Tollesson, hoppas bara att nästa förbundsordförande håller sig mera till verkligheten.
Håller med dig Anders (Berg) att Ted kunde svara Jörgen på nog.nu i stället för att raljera i veckobrevet.
Vidare så efterlyser Ted att fler än de redan etablerade skribenterna vågade sig på att tycka till, jag
saknar mest att de valda representanterna skulle skriva mer.
Allra mest då Crister som drog i gång en debatt i senaste tidningen.

2008-03-18, 11:14
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det är mycket tråkigt när man gjort reklam för släktforskning hela lördagen (Släktforskningens dag för den som ev. missat det) och får både journalister och nya släktforskare att ta med sig tidningar (inkl ShF), reklambroschyrer och länklistor med Rötter högt upp på listan, att den största nyheten på den första vardagen efteråt är ett nyhetsbrev där förbundsordföranden öser galla över medlemmar i de olika medlemsföreningarna (det är ju trots allt det som meningsmotståndarna är).
 
Vem får något positivt ut av detta och känner sig välkommen?
 
Hälsningar,
Eva

2008-03-18, 11:31
Svar #13

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag instämmer i att den mest högprioriterade upplysningen på ett Släktforskarförbunds forum = att meddela om släktforsknigens Dag (innan den redan varit)
 
Dessa veckobrev brukar alltid finnas med på sista sidan av Släkthistoriskt Forum och  
Jag skulle rekommendera redaktören att skippa den sidan denna gången. Det ger inte så väldigt mycket reklam för förbundet och släktforskningen.
Privata uppgörelser kan användas i emailen, nu när den fungerar igen och behöver inte basuneras ut för hela Sverige med omnejd.  
 
Eivor

2008-03-18, 11:48
Svar #14

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Tyvärr är det väl så att det är just precis så här vår avgående ordförande brukar göra. Detta är inget nytt så egentligen borde vi inte vara ett dugg förvånade, vi borde ha vant oss.

2008-03-18, 13:51
Svar #15

John Sidén

Ja, och det visste vi väl inte för åtta år sedan eller visste vi det? Jag visste det inte men ställde upp bakom Genealogiska Föreningens nominering av Ted Rosvall som kandidat till att bli förbundsordförande. På många sätt och i många sammanhang då och även senare har denna avskrädeshög av missunnsamhet, illvilja, hat och avundsjuka som jag tillhörde då och fortfarande till stor del sympatiserar med ställt upp bakom Ted Rosvall när det blåste hårt omkring honom. Jag vill också erinra om Jörgen Tollessons agerande när det handlade om Förbundet och Datainspektionen.  
Eva har rätt, även jag deltog i Släktforskarnas dag och kunde då möta flera som var intresserade av släktforskning. Igår satt jag några timmar med deltagarna i en studiegrupp som nyss börjat med släktforskning och fick ta del av deras erfarenheter och dela med mig av mina. Släktforskning är kul, spännande och intressant, släktforskningspolitik är bedrövligt, särskilt när den presenteras som i herr förbundsordförandens veckobrev igår.  
Kanske borde en ny förbundsordförande avkrävas löftena om att han/hon ska i första hand syssla med släktforskning, inte ge verbala knytnävsslag mot medlemmar i de till förbundet anslutna föreningarna samt, viktigast av allt, inte skriva några veckobrev.

2008-03-19, 14:59
Svar #16

Lotta Nordin

Eftersom jag inte är lika feg som förbundsordförande Ted så väljer jag att skriva här där han kan bemöta det jag skriver direkt på plats. Feg kallar jag honom för att han åtskilliga gånger, och nu igen i sitt senaste veckobrev, ger sig på och skriver ner någon/några på en plats där det inte går att bemöta. Istället blir man tvungen att bemöta hans oförskämda skriverier på ställen där det inte hör hemma.  
 
Så här skriver Ted i veckobrevet:      
”Anbytarforum är till för diskussioner om släktforskning och angränsande ämnen. Som framgår av inledningen här ovan är datorer, programvara, Internet och e-post numera A och O i släktforskning, varför den Tollessonska kritiken även denna gång faller platt.”
 
Det där med angränsande ämnen är intressant. Ted har många gånger framhållit att frågor rörande Sveriges Släktforskarförbund inte är ”angränsande ämnen” till släktforskning, och därför har frågor som rör detta raderats från Anbytarforum.
 
Att programvaror som släktforskarprogram är ett angränsande ämne, det håller jag fullständigt med om, även om många frågor rörande dessa borde ställas direkt på respektive programs hemsida eller till deras supportavdelning. Har man problem med att få Anbytarforum och Rötter att fungera i IE, Firefox och andra webläsare så kan det vara ett angränsande ämne som är berättigat att diskutera här. Men att övriga datorrelaterade frågor är ämnen som är angränsande till släktforskning kan jag inte ens i min vildaste fantasi begripa. Vad har problem med ett epostprogram med släktforskning att göra? Visserligen kan man råka ut för, som kanske hände i Teds fall, att någon släktforskarkollega får samma ebrev åtskilliga gånger p g a att det hamnat i fel ”korg”, men då händer ju å andra sidan samma sak med alla ebrev som man skickat, t ex till kommunen. Blir det då en kommunrelaterad fråga och ska man då ringa kommunen och fråga varför epostprogrammet inte fungerar som det ska? Nej, självklart inte!
 
Alltså, om nu förbundsledningen beslutat att Anbytarforum bara ska vara till för släktforskning och angränsande ämnen, så borde det vara just det. Men eftersom uppenbarligen ingen moderering sker överhuvudtaget (förutom eventuellt någon enstaka gång varannan månad) så får väl (åtminstone somliga, enligt hyckleriets regelbok) diskutera även orelaterade frågor i Anbytarforum. Men jag är övertygad om att om det varit Jörgen eller jag som ställt samma fråga i Anbytarforum skulle den blivit raderad omedelbart och dessutom skulle vi fått ett ebrev från den ständigt frånvarande anbytarvärden med hot om avstängning.
 
Den ”Tollessonska kritiken” faller alltså inte alls platt som Ted skriver. Den är i allra högsta grad berättigad.
 
Ska man sedan gå till det Ted skriver om ”nog.nu” (som endast är domännamnet) att det är en ”avskrädeshög av missunnsamhet, illvilja, hat och grälsjuka”, så får det naturligtvis stå för honom. Men, både NOG Nu och NOG:s Forum var mycket bra att ha när Ted kandiderade till ordförandeposten i förbundet år 2000. Jag vågar nog nästan påstå att Ted inte hade blivit vald om inte NOG Nu och NOG:s Forum hade funnits. Det var dock inte p g a att det var just Ted, utan p g a att dåvarande ledning och anställda inom förbundet vägrade att presentera båda kandidaterna inför stämman som Ted fick det utrymme han fick på NOG Nu och i NOG:s Forum. Att sedan flera av oss (i egenskap av medlemmar i till förbundet anslutna föreningar) stödde Ted istället för den andre kandidaten hade andra orsaker. Någon avskrädeshög är definitivt inte NOG:s Forum, det är ett forum som är öppet för alla och ett forum där yttrandefrihet råder. Alla åsikter är välkomna. Ingen munkavle läggs på någon, vilket verkar vara fallet inom förbundet, där inga styrelseledamöter tydligen vågar uttala sig, varken öppet eller via epost i frågor som är viktiga och rör alla medlemmar i föreningar anslutna till förbundet.
 
Lotta Nordin
som varken är missunnsam, illvillig, hatisk eller grälsjuk, men som nu troligen får detta inlägg raderat och blir avstängd trots att jag betalat min avgift för användarkontot (ej Rötters Vänner) som jag innehaft sedan 1999 samt är medlem i flera till förbundet anslutna föreningar

2008-03-19, 16:55
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ponera att jag fått kontakt med en släktforskare på AF som forskar i samma släkt som jag. Efter en del inlägg oss emellan lägger jag ut en del av ett släktträd där med uppmaningen: Är du intresserad av fler uppgifter ang. släkten han du mejla mig så ska du få lite mera uppgifter. Så sker också. Men jag får inte veta det via mejl utan på AF. För min Outlook Express har brakat ihop och personen har i inlägg meddelat att han inte kommer i kontakt med mig. Skulle det då vara fel av mig att ställa en fråga på AF för att om möjligt komma tillrätta med problemet för att kunna utbyta släktuppgifter med forskarkollegan som jag fann just på AF? Skulle det bryta mot reglerna för forumet? Det vore orimligt!  
 
Frågor som föranletts av tekniska problem som gör det svårt eller omöjligt att upprätthålla kontakt med kollegor som man träffat på AF, måste naturligtvis innefattas i begreppet angränsande ämnen. Att Ted får fel på sin e-post måste därför ge honom samma rätt som alla andra att ställa en fråga på AF för att kunna hålla kontakt - utan att han bryter mot reglerna för forumet.  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av legony den 19 mars, 2008)

2008-03-19, 17:29
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns en hel del man kan kritisera släktforskarförbundet för. Jag anser dessutom att det var olämpligt att skriva ett veckobrev om den kritik som haglade efter inlägget om Outlook. Men jag instämmer helt med Leif och andra skribenter (som även försökt få sin röst hörd på nog.nu) att frågor om vårt främsta arbetsredskap, datorn med tillhörande mjukvara kan ställas på AF. Själv har jag lärt mig mycket matnyttigt om datorer och program via AF och Proveniens, matnyttigt även för mitt jobb trots att jag där har tillgång till experter. Självklart ska vi kunna diskutera datorfrågor på AF, likaväl som vi diskuterar andra metodikfrågor.
 
Är då nog.nu så demokratiskt? Jag vill påstå att det inte är det. En skribent som försökte försvara Outlookfrågan blev omedelbart nedsablad å det grövsta. Yttrandefrihet råder på nog så länge man har samma åsikt som de tongivande deltagarna. Dvs ALLT som förbundet, ordföranden och andra förtroendevvalda gör är fel. En åsikt som framkommer redan på startsidan. Syndabockar utses och manglas obönhörligt i forumet. Vi ska komma ihåg att yttrandefrihet och demokrati är begrepp som bara existerar så länge som man respekterar andra människor och deras åsikter, även om de avviker från de egna.
 
Nu väntar jag bara på nästa påhopp.....

2008-03-19, 19:50
Svar #19

Lotta Nordin

I Anbytarforum är ”ämnet” Ordet är fritt om Släktforskning! stängt trots att  diskussionerna där är släktforskningsrelaterade. Märkligt!
 
Sedan kan man ju tycka att Ted borde lyda sitt eget råd. Jag citerar från Angeläget nr 2/07:
”Sedan måste tonläget bland de fria debattörerna (.) vara ett helt annat och ödmjukare än det nuvarande. Deras tankar och idéer kan i många fall vara både goda och nyttiga, men om de inte förpackas och presenteras på ett vänligt och socialt vedertaget sätt, blir de kontraproduktiva och nedbrytande.
Ett råd som kanske också andra borde ta till sig, särskilt de som ingår i Forumgruppen och alltså själva bör följa de regler som finns.
 
Lotta
som skrev detta utan vare sig av- eller påhopp, och som inte heller ägnar mig åt barnsliga anonyma inlägg någonstans, vilket somliga tycks ägna sig åt när dom inte vågar säga vad dom står för

2008-03-19, 20:11
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Som sagt var....
 
Åsikten att nog.nu inte är så demokratiskt som man vill påskina respekteras inte och diskuteras inte med respekt för andras åsikter. Vänligare än så kan jag inte uttrycka det.
 
Påminner starkt om den gång jag vägrades visum till Östtyskland eftersom jag råkade säga just Östtyskland på konsulatet, det skulle vara Tyska Demokratiska Republiken.

2008-03-19, 20:58
Svar #21

John Sidén

Chris,  
jag tycker, möjligen till skillnad från mina vänner Lotta och Jörgen, att det går mycket väl att skriva om datorer och problem med dessa i AF. I sak har jag inget emot att Ted skriver i AF om sina problem med Outlook Express om han tycker att han vill göra det. Jörgen tycker att Ted är inkonsekvent som skriver om detta i AF när andra, bland annat Jörgen själv, inte får skriva om sådant i AF som Jörgen och andra tycker har med släktforskning att göra. På ett typiskt välformulerat Tollessonskt sätt ger han Ted ett verbalt nålstick. Kanske borde inte Jörgen ha skrivit något alls. Så kan man tycka men nu skrev Jörgen något. Och herr förbundsordföranden valde att bemöta det Tollessonska nålsticket med ett väl genomtänkt och måttat slag med storsläggan. Som skrivs i ett sammanhang där det inte går att bemöta det som skrivits. Så brukar makthavare göra.  
Mårten Swärd har i NOGs forum (så heter det faktiskt och inget annat) gått i svaromål mot Jörgen. Vad ska Jörgen göra då? Inte svara Mårten eller? Naturligtvis kunde han välja att inte svara Mårten men nu valde han att argumentera för sin åsikt. Jag tycker inte att man kan kalla det Jörgen skrev en nedsabling å det grövsta. Det är också öppet att diskutera frågan vidare. Varken Lotta eller Jörgen ägnar sig åt den slags ideologiska likriktning som var förhärskande i den f d stat som på sin tid ville kallas Tyska Demokratiska Republiken. Eftersom jag har haft och fortfarande har släktingar i den delen av Tyskland vet jag något om hur det var där och att göra en sådan jämförelse som du Chris gör mellan NOGs forum och hur det var i forna DDR är absurt.  
Du Chris kan naturligtvis se det här inlägget av mig som ett påhopp eller en nedsabling men jag kan inte se det så. I vissa stycken tycker jag som du i den här frågan men i andra stycken tycker jag inte som du och det bör jag ha rätt att uttrycka, tycker åtminstone jag. Och jag bör ha rätt att tycka annorlunda än du och samtidigt slippa bli beskylld för påhopp och nedsablingar. Yttrandefrihet och demokrati som bara existerar så länge som man respekterar andra människors åsikter, även om de avviker från de egna, skriver du. Men om någon annan uttrycker åsikter som inte stämmer överens med ens egna och man kallar dessa åsikter för påhopp och nedsablingar så är det inte heller särskilt i linje med yttrandefriheten eller demokratin. Så tycker i alla fall jag.

2008-03-19, 21:13
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eftersom jag (åtminstone delvis) har blivit ett diskussionsföremål här, så gör jag härmed ett undantag från min självvalda exil från AF/FF.
 
- - - - - - - - - -
 
Mitt snart världsberömda inlägg (, den 12/3 kl. 11.53)  skrevs inte för att jag menar att man inte ska få ställa frågor om epost- och andra datorproblem i Anbytarforum. Anledningen var en helt annan - vilket torde stå helt klart för den som har läst inlägget innan man kommenterar det...
 
Förbundsledningen håller benhårt på att Anbytarforum ska vara ett renodlat släktforskningsforum. Orsaken till detta är naturligtvis att man vill få ett alibi för att få bort förbundsfrågorna (läs: kritik mot styrelsen) från offentlighetens ljus; Förbundets verksamhet kan nämligen inte med bästa vilja i världen sägas handla om släktforskning, för att använda förbundsordförandens egna ord.
 
Men samtidigt som förbundsfrågorna har förvisats från Anbytarforum, och den som ändå gör inlägg i sådana ämnen där t.o.m. riskerar avstängning, så tillåts alltså andra frågor som naturligtvis inte skulle platsa i ett renodlat släktforskningsforum, om man verkligen menade allvar med den målsättningen för forumet. Och t.o.m. ordföranden själv gör som synes inlägg i sådana diskussioner.
 
Detta är rent och skärt hyckleri - och det var detta hyckleri, och inte att epostproblem diskuteras i AF, som jag kritiserade i mitt inlägg. Hade man däremot öppet och ärligt sagt varför man inte vill ha förbundsfrågorna i AF - i stället för att låtsas som om Släktforskarförbundets verksamhet (till skillnad från datorproblem) inte har med släktforskning att göra - ja, då hade det inte funnits något hyckleri att kritisera. Svårare än så är det inte.
 
Och så var det dags för det påhopp som Chris väntar på (det heter ju så när man inte instämmer)...
 
Du menar att det var olämpligt att skriva veckobrevet, och det kan jag naturligtvis inte invända emot - men det är inte lika lätt att instämma när du säger att veckobrevet handlade om den kritik som haglade efter inlägget om Outlook.
 
Haglade? Jag skrev först ett inlägg. Därefter kom en annan skribent med (ironisk) kritik mot Ted. Och slutligen hade jag ytterligare en liten kort (likaså ironisk) kommentar. Tre inlägg alltså, innan veckobrevet skrevs. Var går gränsen för hur många inlägg som ska göras för att de ska kunna sägas hagla?
 
Vad beträffar den skribent som blev nedsablad å det grövsta, så kan följande konstateras:
 
· Hans inlägg var allt annat än en försynt och diplomatisk kommentar.
· Han bemöttes med sakargument.
· Han har i dag gjort ett nytt inlägg, där han bl.a. skriver:
Jag är inte sämre än att jag kan erkänna mina misstag och be om ursäkt, vilket jag nu också till viss del gör.
 
Jag har ägnat de senaste dagarna åt att försöka förstå mera i detalj vad som har hänt/inte hänt/skrivits under de senaste åren och därav är min bild av förbundsstyrelsen och ordföranden lite mera nyanserad och därmed förstår jag lite mer av vad du vill ha sagt med dina inlägg här.Och så här beskriver du, Chris, NOG:s Forum: Yttrandefrihet råder på nog så länge man har samma åsikt som de tongivande deltagarna. Dvs ALLT som förbundet, ordföranden och andra förtroendevvalda gör är fel. En åsikt som framkommer redan på startsidan.
 
Det som står på forumets startsida är emellertid följande: Här kan ni diskutera det som inte är tillåtet att diskutera där det egentligen borde diskuteras!
 
Och på förstasidan i avdelningen Sveriges Släktforskarförbund står: På grund av att förbundsfrågor, Rötter och Anbytarforum ej får diskuteras på Anbytarforum (trots att medlemmarna/användarna får diskuteras i andra media av förbundsledningen) så kan diskussionerna istället föras här.
 
Var och en kan själv jämföra det med din version av vad där står...
 
F.ö. är det en säregen syn på yttrandefrihet, att man saknar sådan i NOG:s Forum om man blir motsagd...
 
Om man ger sig in i en diskussion, så kan man inte räkna med att debatten därefter upphör; man får räkna med att den som inte delar ens uppfattning framför en avvikande mening. Att bli motsagd är alltså inte detsamma som att man har misslyckats när man har försökt att få sin röst hörd eller att ens rätt att ha en egen åsikt inte respekteras. Att bli motsagd är det naturliga i en debatt; om alla säger samma sak, så är det inte en diskussion eller debatt - det är allsång.
 
Chris, i stället för att komma med vulgärdemagogiska påhopp på dem vars åsikter du inte delar, så vore det klädsamt om du levde som du lär - och respekterar andra människor och deras åsikter, även om de avviker från dina egna! Och om du har synpunkter på NOG:s Forum (som forumet heter - inte nog.nu eller nog), så är det måhända snyggare att framföra dem där, i stället för att göra det i slutna diskussioner i Förbundsforum och Proveniens (vilket du har gjort ett antal gånger också innan du nu svarade på Lottas inlägg)...
 
Vad Teds veckobrev beträffar, så skulle jag kunna kalla dem för en avskrädeshög av missunnsamhet, illvilja, hat och grälsjuka. Men det ska jag inte göra, av två skäl. Dels vill jag inte sänka mig till herr ordförandens debattnivå; dels skulle det förmodligen anses som ett brott mot forumets ordningsregler att uttrycka sig så. Det är bara i ett veckobrevsreservat utan ordningsregler som man kan gå verbal bärsärkagång på det viset...  
 
Det jag har att säga om detta och tidigare alster av samma sort är sagt i NOG:s Forum (, den 18/3 kl. 00.37).
 
- - - - - - - - - -
 
Och därmed avslutar jag denna tillfälliga visit i Förbundsforum. Den som eventuellt vill fortsätta att diskutera det jag har skrivit i NOG:s Forum, är som sagt välkommen att göra det där.
 
(Meddelandet ändrat av jts den 20 mars, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-03-19, 22:34
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr gott folk, jag vidhåller min åsikt om att man inte kan respektera andras åsikter inom många organiserade släktforskningssammanhang. Att argumentera emot är en sak och det ska man kunna göra, men den ton som hålls är stundtals rejält otrevlig. Det ironiska i saken är att vi har i mångt och mycket samma grundläggande åsikter, men de viktiga sakfrågorna försvinner i gräl om och omtagningar av petitesser. Men...påhopp är när man får milslånga svar som inte argumenterar emot sakpåståenden utan broderar ut det man sagt till oigenkännlighet. Jag är tyvärr inte så bevandrad i manipulation, trots en livstid i universitetsvärlden, att jag kan bemöta dessa inlägg på samma sätt.
 
Det betydligt viktigare problemet rör inte min person eller mina tydligen felaktiga, alternativt på felaktigt sätt eller i fel forum framförda, åsikter utan det faktum att majoriteten av alla de släktforskningsintresserade jag möter på kurser eller i andra sammanhang inte kan tänka sig att på något sätt ha med släktforskarrörelsen att göra, en av de absolut viktigaste anledningarna till det är just att släktforskning är roligt men släktforskarpolitik ska man undvika. Man väljer att inte ställa frågor på AF eller att på andra sätt delta av rädsla för att bli uthängd på olika sätt. Det bådar inte gott för framtiden.  
 
Släktforskning är roligt så jag ska nog ägna mig åt det ett tag istället för föreningsverksamhet.

2008-03-19, 22:52
Svar #24

John Sidén

Släktforskning är roligt, diskutera med Chris Bingefors är meningslöst.

2008-03-19, 23:00
Svar #25

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det räcker med en liten vägförening på landet för att det skall stötas och blötas om  man skall ha ett gupp i vägen eller ej  
 
Med så många personer med olika bakgrund och från olika platser i landet,
blir det naturligtvis många åsikter och skilda värderingar.
Men för burdus framtoning som i veckobrevet nyss, är säkert skadligt för Förbundet.
Alla har rätt att surna till, men ta upp det direkt med motparten istället.
 
GLAD PÅSK ~~~~ EIVOR

2008-04-03, 19:09
Svar #26

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hallå...!! Haaaaaallllååååå.... *tystnad*
 
Haaaaaaaallllllåååååååååååå!!!!   *tystnad*
 
*en droppe faller mot betonggolvet...*
 
Är det nån hemma!!!?
 
(Fasiken, är inte det här förbundets nya fina fantastiska forum?)
 
Tydligen inte!  
 
(Meddelandet ändrat av jojje den 03 april, 2008)

2008-04-03, 21:10
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
De senaste 60 dagarna har det presterats 974 inlägg varav 33 från styrelseledamöter.
De senaste 30 dagarna har det presterats 316 inlägg varav 7 från styrelseledamöter.
De senaste 10 dagarna har det presterats 37  inlägg varav 0 från styrelseledamöter.
 
Inte går det uppåt inte!

2008-04-03, 22:27
Svar #28

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Sådana här diskussioner går väl i vågor. Just nu är vi i en vågdal. Lite s.k. bråkmakare skulle inte skada men de är ju inte här längre...

2008-04-04, 00:07
Svar #29

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Nämen hej grabbar, vad gör ni här? Jag har suttit och ropat här sedan i påsk... Trodde att förbundet flyttat IGEN!
Kul att ni kom! Jag kände mig så ensam...  
Ensamhet är inte bra för huvet...
Ska vi leka styrelse! Du är styrelsen och jag är medlem!
*tystnad*
Förstod du vad jag menade?
*tystnad*
Nämen, på allvar alltså...
*tystnad*
 Jahaaa, nu fattar jag!
Hahahahahahahahaha!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna