ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2008  (läst 2867 gånger)

2008-03-02, 20:36
läst 2867 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag blir lite förvånad när jag läser Barbro's inlägg. I det material jag sett om de sociala nätverkssidorna så framgår mycket klart att det är de nischade sajterna som har framgång bland ungdomarna(vilka avsågs i uttalandet).
Varför då inte försöka suga upp de som har minsta intresse för släktforskning inom Anbytarforum (vilket då kräver avgiftsbefriat Anbytarforum)?
Varför ge upp en satsning av det slag som anbytarforum är, vilket verkar vara inom målbilden om jag tolkar Barbro's utspel rätt.
 
 Satsa på att få de som tidigare medverkat med kvalitetssvar att återkomma istället för att driva bort dem.
 
Det låter som vissa vill överlåta till andra att ta hand om släktforskningsintresset, vilket jag hoppas är ett missförstånd.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 03 mars, 2008)

2008-03-05, 08:38
Svar #1

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Barbro Stålheim
 
Eftersom du gav ett svar på min fråga om ”listan” skulle jag också vilja veta vilka i FS som har konto. Anledningen till att jag frågar är att det egentligen bara att det är du, Michael Lundholm, Anna-Lena Andersson och Ted Rosvall som har haft något att säga i Förbundets eget forum.
 
I mitt tycke är tystnaden från de i FS som inte haft något synpunkt mest besvärande för dem själva. De medlemmar som är intresserade av förbundsfrågor och t.o.m. har betalt sitt ”inträde” för att diskutera de här frågorna måste ju tycka att det är mycket konstigt att inte ens FS-ledamöter är intresserade av den verksamhet de är satta att förvalta.
 
Vidare skulle jag vilja ställa ett par frågor angående AF och FF till dig.
 
Att AF är avgiftsbelagt genom ett beslut (och senare mer eller mindre konfirmerat på Förbundets stämma) vet vi ju vid det här laget. Beslutet är ju fattat i stadgeenlig ordning och vi som medlemmar måste ju acceptera det. Jag har visserligen synpunkter på det eftersom jag tror att det beslutet är en felbedömning och kommer att fortsätta att argumentera för min ståndpunkt - vad den nu kan vara värd.
 
Därför vill jag fråga dig om vilka avvägningar du gjorde vid det beslutet om avgiftsbeläggning? (enligt de uppgifter jag har så avgjordes frågan i enighet)  
 
Vidare skulle jag vilja fråga dig om vilket ställningstagande du gjorde med anledning av FF:s konstruktion där det alltså krävs ”entréavgift”. Vad var det för avvägningar du gjorde där som ledde till ditt beslut?
 
Till sist bara ett klarläggande eftersom jag tolkade ditt svar på min fråga om ”listan” som att det inte finns någon sådan. Men när jag läser svaret så finner jag mycket riktigt att Tord Påhlman har rätt när han påpekar att du egentligen säger att det finns en lista.
 
Det är väl lika bra att du förenklar ditt svar till ett enkelt JA eller Nej om det finns en lista eller inte så slipper vi spekulationer.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 05 mars, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 05 mars, 2008)

2008-03-05, 10:51
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Av protokollet från förbundsstämman 2007 framgår att beslutet om avgiftsbeläggning togs innan val av styrelseledamöter förrättades. Barbro, som invaldes i styrelsen 2007, kan alltså inte ställas tills svars för ett beslutsförslag som en tidigare styrelse fattat. Om Barbro har del i stämmobeslutet, dvs om hon var ombud för någon förening, vet jag inte. Jag hade inte möjlighet att närvara vid släktforskardagarna förra året.
 
(Meddelandet ändrat av gerda den 05 mars, 2008)

2008-03-05, 11:05
Svar #3

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Ingegerd,
 
Det var bra att få reda på det - det visste jag inte om. Då är det bara mina andra frågor som återstår att få besvarade.  
 
Som jag har uppfattat det hela så har FS fattat beslut om avgiftbeläggningern helt själva (i enlighet med deras befogenheter) men att Falubygdens släktforskareförening skickade in en motion med förslag om att stämman skulle besluta ta bort avgiften.  
 
Förbundstämman beslutade sedan i enlighet med FS yttrande till motionen som gick ut på att man ville behålla avgiften.

2008-03-05, 22:56
Svar #4

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det finns ingen lista! Jag var inte heller ombud vid stämman i Halmstad.  
 
Efter stämman har styrelsen jobbat hårt för att minska kostnaderna och se över intäktssidan. Styrelsearbetet har varit koncenterat till detta. Förbundet har flera anställda och det handlar därför också om deras anställningstrygghet.  
Samtidigt har vi naturligtvis sett framåt; framtidsfrågorna kommer att debatteras på ordförandekonferensen i samband med årets släktforskardagar. Ordförandekonferensen ska inte förväxlas med stämman.
En av framtidsfrågorna är ett nytt Rötter; det arbetet inleds med en första möte på fredag morgon. De 100 kr som så många har funnit det värdefullt att betala för ett konto på Anbytarforum/Förbundsforum kommer att användas till Rötters utveckling - pengarna är inte öronmärkta, men jag är övertygad om att alla förstår att allt sådant här kostar. Det är nödvändigt med en ny plattform - Rötter kan inte utvecklas på den plattform som finns nu.
 
Jag vet att alla i styrelsen försöker följa med i det som skrivs här i Förbundsforum. Flera har också mycket frekventa kontakter med förbundets medlemsföreningar och får den vägen synpunkter och förslag på förbättringsåtgärder. I dessa årsmötestider är det flera av oss som deltar i årsmöten. Förbundsforum är därför inte den enda kanalen för styrelsen. Bara för att man inte deltar i själva debatten här behöver man inte vara ointresserad, det betyder inte heller att man inte lyssnar. Jag kan försäkra att det gör vi!

2008-03-06, 13:24
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det är ju skoj att få veta vad pengarna ska användas till (och det är inte AF/FF :-) )
 
Intressant är också att se att frågan om en ändring av Rötter nu gått från att ha varit anställning av en redaktör, för ett antal år sedan, och där förändringarna varit minimala till att bli en fråga om ny plattform.
 
Jag kan inte låta bli att fråga om styrelsen vet vad de vill åstadkomma med verksamheten eller om beslutet om ny teknisk plattform kommer att hanteras på samma sätt som bytet avseende Anbytarforum.
 
Det vanligaste felet vid alla ändringar är ju att det finns en övertro på att ny teknisk plattform medför bättre struktur och funktionalitet, när det oftast innebär ett dyrare och mer sofistikerat sätt att skapa än mer oordning, om det inte finns ett rejält tänk på vad som åstadskommas, och detta ska vara gjort innan beslut om plattform tas.
 
Oftast är besluten rörande ny plattform baserat på en övertro rörande teknik kombinerat med en tro att det hittillsvarande bristande underhållet ska lösa sig automatiskt.  Båda dessa uppfattningar kommer med all säkerhet att visa sig vara fel om inte proffesionell styrning (med därtill hörande kostnad) används från början.

2008-03-06, 15:17
Svar #6

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Barbro!
 
Tack det var välgörande med ett klart besked i frågan om ”listan” - jag började faktiskt undra om jag skulle behöva begära att revisorerna skulle göra en revision av förbundets agerande i den här frågan.
 
Det är också tacknämligt att få ett svar över huvudtaget från någon i förbundsstyrelsen. Så dagen har väl börjat bra kan man väl säga.
 
Om jag skulle tolka vad du säger så tror du att folk tycker att det är värdefullt att betala för ett konto till Förbundsforumet vill jag bara säga att då är du fel ute - jag har då ingen lust att betala en straffavgift för att yttra mig, det ingår redan i medlemskapet. Vad förbundsstyrelsen har gjort är att inrätta ett administrativt och ekonomiskt hinder för medlemmar att få uttala sig i angelägenheter som gäller deras medlemskap. Alltså en form av selektering - kalla gärna det censur - av möjligheterna för den enskilde medlemmen att delta aktivt i forumet.  
Eftersom Förbundsstyrelsen inte till någon del beaktat de föreningsdemokratiska spelregler som gäller här i landet är det något som är en stor black om foten för både dig själv och resten av förbundsstyrelsen (dock inte de som eventuellt har reserverat sig i frågan).  
 
Jag fick för några dagar sedan höra att personer som som trots att de är medlemmar i en förening inte släpps in på forumet för att de anses för besvärliga. Det är ju mumma för vilken journalist som helst kan jag tänka mig. I vanliga föreningar och förbund avsätts personer som håller på med sådant omgående. Men så är det också demokratiskt medvetna medlemmar i dem. Så det här förbundet har en bra bit till att vandra för att bli en rumsren del av svensk föreningsrörelse.
 
Det är mycket tal om Rötters ”plattform” men jag tror inte att ni som säger så egentligen vet vad ni pratar om - och inte heller några medlemmar och allra minst jag själv.  
 
Själv tolkar jag det som om ni menar att en ny hemsida behövs som också är integrerad på ett bättre sätt med de databaser som finns och idag och som är svårfunna. Visst kostar det lite pengar att göra om det på ett proffsigt sätt men den kostnaden är i så fall bara kaffepengar.
 
Om ni i stället menar att hela konkarongen ska bytas (hårdvara och mjukvara) och dessutom nya databaser läggas upp och integreras blir det ju självfallet en slant. I alla fall misstänker jag att i framtiden blir det så att jag som medlem kommer att få fortsätta att betala min kontingent till förbundet och att förbundet fortsätter att profitera på mig och alla andra medlemmar med ytterligare avgifter på material som borde vara fritt för oss.
 
Ett steg framåt är det ju om förbundsstyrelseledamöterna läser vad som skrivs men det minsta man kan begära av personer som sedan kommer att säga sig representera mig som medlem också deltar i debatt och diskussioner så att man får reda på var de står någonstans i olika frågor.  
 
Visst vet jag att förbundsstyrelseledamöter deltar på olika möten runt om i föreningarna eftersom det ingår i era uppgifter som förtroendevalda att visa att ni finns som levande personer. Men tyvärr har inte gemene man någon större nytta av det om de inte skulle gå på just det mötet.
 
Till sist:  
Vi som inte har någon förening att gå till för ett möte - hur föreslår du att vi ska få information om vad som försiggår på förbundet. Jag tänker exempelvis på oss som är medlemmar i DIS och inte i någon ytterligare förening?
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 06 mars, 2008)

2008-03-06, 16:49
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Innan man börjar med att utveckla RÖTTER, så kunde det vara bra om den nuvarande sidan uppdaterades lite mer ofta.
Där är inga större nyheter och mest länkar till veckobreven  
På Anbytarforums första sida har samma kyrkbild funnits länge.. Den kan väl bytas på några sekunder.
 
Den nuvarande strukturen på Anbytarforum kräver inga större resurser längre.
Det förekommer inte några anonyma inlägg eller påhopp, sedan registreringen.  
Förbundsforum är låst och de mest aktiva kritikerna tystade.
Nu behövs väl inte någon hjälp från Anbytarvärden mer än en gång i veckan högst.
Så kostnaden för AF/FF borde vara minimal.
 
Varför berättade inte styrelsen att pengarna skulle användas till en ny plattform??
 
Tiden när Peter Karlsson var anbytarvärd och det var livliga diskussioner, kan inte komma tillbaka,
men då var det inte ebb i kassan, så man kan säkert inte skylla på AF.
 
I de lokala föreningar jag är medlem i, får man en tidskrift med artiklar om olika släkter m.m.
Porto ingår.
Med en avgift på c:a 100:- räcker det till detta, 9:- till Förbundet och andra aktiviteter med lokaler etc. Vad får man för 100-lappen här? Skriva själv, leta svar och fråga någon gång. Dessutom konto med emailavisering (kan inte kosta så mycket)
Att dessutom Förbundsforum ingår i avgiften är att betala 2 gånger för samma sak .
 
Eivor

2008-03-06, 17:17
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
På Anbytarforums första sida har samma kyrkbild funnits länge.. Den kan väl bytas på några sekunder.
Det är tänkt att vara månadens bild och ska väl som sådan ligga cirka en månad, vilket den har gjort nu, idag.   Vilken bild föreslår du istället? Tar gärna en länk till en befintlig bild på AF.

2008-03-06, 17:33
Svar #9

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Jag tycker den har legat där i evigheter  
 
Är Du webbmaster för sidan, Daniel? Det har inte framkommit någonstans.
Jag kan inte länka ):
 
Eivor

2008-03-06, 18:14
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nja, det är bara så att det var jag som ändrade på sidan förra gången. Sedan kan man förmoda att både anbytarvärden och forumgruppen kan ha synpunkter eller förslag på vilka bilder som kommer dit.
 
Som sagt, konkreta förslag är aldrig fel. Det går ju att kopiera och klistra in namnet på en diskussion på AF där en vacker bild förekommer.

2008-03-06, 20:07
Svar #11

Anna-Lena Andersson

Vi har just nu passerat 2000 användare av Förbundsforum!
 
Mvh
Anna-Lena A

2008-03-06, 20:46
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2008-03-06, 20:47
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
2000 som kan skriva/läsa eller 2000 som har använt?

2008-03-06, 21:34
Svar #14

Anna-Lena Andersson

Sist jag tittade i mitten av februari fanns det drygt 130 aktiva i forumet, av dessa var det drygt 20 som lagt in över 20 inlägg.
 
Mvh
Anna-Lena A

2008-03-06, 23:19
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Om vi är 130 aktiva personer, så är det alltså 1.870 icke aktiva personer som skrivit något enstaka inlägg. Kan det verkligen stämma? Är det inte 2000 inlägg du menar, Anna-Lena?  
 
Jag lyckas inte komma upp till 2000 när jag räknar ihop antalet i kolumnen poster på forumets första-sida sen man väl kommit in här. Men jag börjar kanske bli trött i huvudet och ska undvika huvudräkning när midnatt närmar sig. Antalet poster, det är väl antalet skickade inlägg?? Eller har jag fattat uppåt väggarna galet?
 
Mvh
Ingegerd
 
(Meddelandet ändrat av gerda den 06 mars, 2008)

2008-03-07, 00:02
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anna-Lena måste mena 2000 registrerade användare inom gruppen Föreningsmedlem, som ger tillgång till Förbundsforum, men det är inte samma sak som 2000 användare av Förbundsforum!
 
Det är endast 23 användare som skrivit något inlägg under senaste sju dagarna i FF.
 

2008-03-07, 06:49
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anders, man kan vara användare av Förbundsforum genom att läsa där! Man behöver inte skriva.  
 
Det är som ett årsmöte, vi hade 84 deltagare men det var inte 84 som begärde ordet eller pratade. Det är inte alla vid ett fikabord som pratar heller, en del lyssnar och följer med för att kommentera det senare eller någon annanstans eller vill bara vara delaktiga utan pressen att yttra sig ...
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 07 mars, 2008)

2008-03-07, 08:28
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, visst är det så, Eva. Men för att kunna läsa Förbundsforum så måste det också skrivas något där! Störst ansvar där har de förbundsansvariga. Ted och andra gjorde lite ansatser i början att använda forumet för att informera och ta in synpunkter. En och annan fråga besvarades också. Men när det upphör och det som senaste veckan endast varit några kommentarer om bristen på inlägg, då dör forumet ut. Jag hoppas att man kommer att använda FF mer nu för att ta in synpunkter och tips när det nya Rötter ska dras igång. Till att börja med lite information om dagens möte i ämnet.

2008-03-07, 11:37
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Crister Lindströms ledare i Släkthistorisk Forum kunde läggas ut på nätet, den kunde vara underlag för mer diskussioner. Sedan efterlyser även jag fler inlägg från de ansvariga.

2008-03-08, 07:06
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anders, visst måste det även skrivas något under Förbundsforum för att användarna som vill läsa ska ha något att läsa. Det håller jag med dig om. Så aktivitet kunde vara högre, men det kan ju inte vara skrivkrav på användarna. Det har väl alltid varit färre skribenter än läsare.
 
Hälsningar,
Eva

2008-03-12, 14:49
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Barbro
Hoppas du har något att berätta från mötet om nya Rötter, vi väntar med spänning på att få höra lite grann om intentioner och ideer

2008-03-12, 23:18
Svar #22

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Jag/vi har faktiskt inte så mycket att berätta. Det var ett inledande möte som kommer att följas av flera. Inga beslut är tagna - först vid styrelsemötet i april kommer det eventuellt att finnas ett beslutsunderlag och en idéskiss på en ny hemsida. Allt är dessutom både en resurs/kompetens och en kostnadsfråga. Så som du själv har framhållit några gånger så ser baksidan på dagens Rötter ut som ett garnnystan - hur mycket av det som går att reda ut och flytta över till det nya är vi inte riktigt fullt på det klara med. Däremot har vi nog klart för oss vad som absolut måste fungera efter en överflyttning samt att det finns en önskelista över nya funktioner. Ett exempel skulle kunna vara att någon kommande cd publikation ersätts av inloggning/abonnemang via Rötter? Men som sagt - inga beslut finns ännu!

2008-03-13, 00:02
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tack Barbro
 
Jag hoppas att det finns resurser tillsatta med rätt kompetens i arbetet med skiss och beslutsunderlag, så utfallet blir bättre än med Af, där färger var viktigare än funktioner.
 
Begreppet hemsida kan betyda mycket, men med tanke på vad som finns och vad som bör finnas så hoppas jag det är en portal som menas, en riktig portal som kan hantera alla de behov som finns idag och som kommer att finnas i morgon. Jag ser också fram mot den plan på hur alla de databaser som finns ska hanteras i morgon, just nu är de flesta mycket kraftigt eftersatta vad gäller underhåll och vidmakthållande. Se bara på Porträttfynd där det finns felanmälningar som inte åtgärdats på flera år.
 
Det finns en del material framtaget, bland annat en bra sammanställning gjord av Kaj Andersson, som på ett bra sätt summerar användarnas funderingar kring olika behov. Dokumentet är befriande fritt från tekniska lösningar, det är behoven som måste styra.

2008-03-13, 01:05
Svar #24

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Mats, jag skulle säga precis tvärtom - när kassan är skral måste de tekniska lösningarna styra snarare än de upplevda behoven, annars blir det en jättestor, ljusblå önskelista, varpå följer total inaktivitet följt av total panik.
 
Jag hoppas alltså att man koncenterar sig på någonting jordnära som kan genomföras inom en snar framtid, istället för att drömma om nya plattformar som löser alla existerande och framtida problem.
 
Ett etappmål vore väl att överföra nuvarande Rötter, förutom databaserna, till något vanligt beprövat CMS och sedan ordna ett antal ideella redaktörer så att det händer något med innehållet. Databaserna är ett separat kapitel; lämpligen börjar man med det man måste göra ändå, alltså flytta databaserna till MySQL (en databasmotor) och anpassa php-skripten (alltså programmen som står för sökningen och presentationen av sökresultatet). Väl där kan man diskutera felrättning och mera funktioner. Det kanske man också kan åstadkomma på ideell bas, t ex med någon form av teknikgrupp som sköter underhållet av teknikdelen.

2008-03-13, 06:59
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Mycket kloka synpunkter från Daniel. Enkla tekniska lösningar och koncentration på innehållet, samt lättåtkomlighet. Hur många vackra, dyra sajter som är helt hopplösa att använda har man inte sett. Universitetets nya sajt är vacker, tekniskt komplicerad och dyr som stryk, men man kan inte hitta institutioner, kursplaner och scheman vilket är vad man ska använda den till.
 
Databaser som man kan abonnera på via Rötter är en bra idé men jag skulle också vilja se att man kan köpa dem på CD. Förbundets sökprogram är mycket bra men fungerar bara på CD, där sökvarianterna blir många fler.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 13 mars, 2008)

2008-03-13, 08:18
Svar #26

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag delar Daniels synpunkter ovan. Just så var min strategi våren 2004, och jag bedömde då att det skulle ta ett par år i anspråk innan allt var genomfört (samtidigt som arbetet med Rötter skulle rulla på som vanligt). Det tyckte styrelsen var en alldeles för lång tid, den ville hellre gå sina egna vägar (vilka de var är för mig fortfarande oklart).  
 
Nu ser vi i alla fall vart det ledde, till skogs på samma sätt som när det gäller förbundets ekonomi. Alltså: Följ Daniels råd. Då kommer Rötter åter upp på vägen och kan fortsätta att utvecklas efter fyra i princip förlorade år (Anbytarforum blev ju i alla fall till slut uppdaterat).  
 
Barbros tal om att Rötter skulle påminna om ett garnnystan är för övrigt inte sant. Har någon konsult lurat i er det, bör ni nog akta er för honom eller henne; antingen är vederbörande okunnig eller ute efter att hitta dyrare lösningar än nödvändigt. När jag lämnade som redaktör bestod Rötter tekniskt sett av tre delar: Nättidningen som är uppbyggd av vanliga statiska htmlsidor, manuellt hopsnickrade, vidare Anbytarforum som har Discus som grund och slutligen ett antal databaser (Forskarkatalogen, Porträttfynd etc) som driftas av PBS i Mariehamn. Så var i alla fall läget när jag lämnade av, och jag tvivlar på att några grundläggande förändringar skett sedan dess.
 
Däremot tror jag att styrelsen kan vara på rätt väg med tanken att ersätta de nuvarande cd-utgåvorna med betaldatabaser i Rötter. Det skulle förmodligen ge ett jämnare inflöde av intäkter, vilket skulle underlätta den ekonomiska planeringen och styrningen (skulle nog vara bra). Frågan är bara om det är möjligt att få samma intäkter den vägen som via cd-skivorna. Men där får man väl pröva sig fram.

2008-03-13, 08:39
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tror att vissa stora baskällor (typ Sveriges befolkning, Emibas) har fördelar för många av oss om de också finns på CD. Sökprogrammen och sökmöjligheterna, som jag nämnde, är en fördel, jag föredrar mina CD gentemot samma databaser på Svar eller Stockholms stadsarkiv just pga detta. Att man bara behöver betala en gång är en annan fördel, annars måste man ha årliga abonnemang. Man kan ha dem lätt åtkomliga och snabba på sin hårddisk, att använda även när dataförbindelsen fallerar. De fungerar på ställen där man kanske inte har sitt bredband, t ex sommarstugan där många har tid att forska.
 
Däremot så har ett attraktivt paket med källor ett värde, där kan också finnas scannade böcker, mer ovanliga källor etc. Sådant som är bra att ha ibland, men där man inte vill betala för ett antal CD.
 
Det viktiga är, att det är innehållet som räknas, inte tjusig design. Ju tjusigare desto svårare att använda brukar vara fallet. Att se till att innehållet uppgraderas, utökas och underhålls är den absolut viktigaste uppgiften.

2008-03-13, 09:27
Svar #28

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Inlägget flyttat till Släkthistoriskt forum
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 13 mars, 2008)

2008-03-13, 10:05
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tänk vad skönt med konstruktiv diskussion. Och samtidigt så ser jag hur användandet av ord kan misstolkas, beroende på vad vi lägger in i de olika begreppen.  Portaler levereras i min värld oftast genom att nyttja CMS-baserade lösningar, exempelvis Joomla eller Episerver. Men låt oss inte fastna i dessa trivialiteter.
 
Beträffande påståendet rörande garnnystan, så vidhåller jag det som sagts tidigare, att informationen (inte den tekniska delen)som idag finns på Rötter är ett enda garnnystan. Den struktur som kanske fanns en gång i tiden syns inte så mycket av utan det finns likartad information spridd på en mängd ställen och eftersom det inte framgår vilka delar som uppdateras, är det många gånger oklart vad som egenligen gäller.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna