ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010  (läst 3607 gånger)

2008-09-07, 15:59
läst 3607 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vem som sköter om Porträttfynd vet jag inte, men vad jag förstår så har det varit någon extrapersonal, som suttit med det helger och kvällar, ända sedan före semestern. Är det en frivillig kraft?
 
Jag skulle tycka att det vore trevligt om de frivilliga presenterades, för de gör ju faktiskt ett fantastiskt jobb. Varför ska bara de som får betalt för sina tjänster presenteras med bild och allt?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-07, 17:11
Svar #1

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Ann-Mari; det finns en frivillig kraft som sköter arbetet med Porträttfynd. Det gör den personen på ett alldeles utmärkt sätt. Men, och det är mycket viktigt för denna person, han/hon vill inte på något villkor framträda med namn. Inläggen under Porträttfynd blir lästa. Mail som kommer till kansliet om t ex ändringar för något fotografi förmedlas vidare. Ev. andra moderatorer, som vi på sikt ska försöka få fram, kommer inte heller att behöva framträda med namn om man inte vill. Huvudsaken måste ändå vara att det finns en funktionalitet - inte vem som gör vad.
 
Jörgen; det är så ledsamt att du nästan alltid ska vända på orden. Här handlar det inte om får - det handlar om kan. Dessutom har vi bara en skribent i förbundet, det är vår redaktör och det torde vara känt vid det här laget att han är sjuk.
 
Eivor; javisst kommer det att bli konsekvenser, bl.a. för kansliets öppettider. Men vilka de ev. konsekvenserna blir kommer vi tillbaka om först en bit in på 2009. Bokhandeln har i snitt 7-10 beställningar om dagen med en topp på måndagar. Behöver vi i framtiden göra stora utskick kommer vi att lösa det med frivilliga krafter eller skolungdom.
 
Chris; på ordförandekonferensen i Malmö framkom ett önskemål från föreningarna om att föreningarna vill ha information från förbundet via ordförandelistan först; dvs. innan samma information blir publicerad på Rötter. Det måste därför på sikt bli en viss fördröjning av informtion här i Förbundsforum och/eller på Rötter beroende på vilken information ska förmedlas.

2008-09-07, 18:24
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Barbro, det som verkligen är ledsamt är att om man alls får något svar från officiellt förbundshåll, så är det nästan alltid åtföljt av ett personangrepp - såväl från dig (detta är inte första gången) och din företrädare (åtskilliga gånger) som från olika funktionärer.
 
Alla kan se att jag bara ställde en fråga i mitt förra inlägg. Och svaret på den frågan är alltså, enligt dig,
 
· att den som ansvarar för uppdateringarna av Förbundets nätbokhandel inte kan göra det samma i Rötter;
 
· att den som har många artiklar i bland annat Släktforskarförbundets årsbok bakom sig, och senast har haft ansvaret för det omfattande arbetet med Elgenstierna-supplementet, inte räknas som skribent nog för att kunna bidra med nytt material i Rötter.
 
Då vet vi det.
 
(Meddelandet ändrat av jts den 07 september, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-09-07, 18:32
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det handlar nog om revirhävdande, en icke ovanlig företeelse på arbetsplatser

2008-09-07, 19:05
Svar #4

Lotta Nordin

Barbro, du skriver att vi har bara en skribent i förbundet, det är vår redaktör, och om jag förstår dig rätt, så kan alltså ingen annan skriva något om stämman och släktforskardagarna för publicering i Rötter.  
Då måste jag ställa samma fråga som Jörgen gjorde tidigare under rubriken Förbundsstämman: Hur ska Crister kunna skriva en rapport från stämman och släktforskardagarna när han inte själv var där?
En journalist och f d redaktör för Rötter fanns på plats i Malmö, Håkan Skogsjö, men han kanske också är ute i kylan. Dessutom hölls en redaktörskonferens så det bör väl ha funnits fler presumtiva skribenter att tillgå. Alla dessutom tillhörande förbundet.

2008-09-07, 20:34
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Barbro, en liten undran med anledning av information på ordförandelistan före Rötter.
 
Eftersom ingen information från stämman skickats ut på ordförandelistan än, ska vi då tolka att det inte finns någon som kan skriva ihop ett referat från stämman när redaktören inte är tillgänglig?
Ordförandelistan, som dessvärre inte når så många ordföranden enligt ett upprop för ett tag sedan, är ju bara en enkel maillista och där kan vem som helst, deltagare på listan alltså, publicera.
 
Det är alltså inte Rötter och dess funktionalitet som är stoppet? Eller ska vi tolka informationen på annat sätt?

2008-09-07, 21:55
Svar #6

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Vi har jobbat nästan hela veckan med att få fram material från Malmö. Det har nu ordnats på ett mycket bra sätt och ett referat kommer att läggas ut på Rötter i morgon när Anna-Lena börjar arbeta igen. Även i kommande Släkthistorikst Forum kommer det att komma reportage från Malmö. Förre styrelseledamoten Jan Nilsson har fotograferat alla utställare, invigning etc. så vi har mycket gott om fotografier från Malmö. Så det kommer ... bättre sent än aldrig!
 
Mats; ordförandelistan når 157 föreningar av 163. Det är sex föreningar som inte har någon mailadress.

2008-09-07, 22:16
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det är bra att Du kommenterar lite av vad som händer och sker, Barbro.
Det lär bli en tuff tid för de förbundsanställda framöver.
 
De som arbetar frivilligt här är värda mycket uppskattning och vill de inte visa sina namn så får man respektera det. Ännu finare när det arbetas i det tysta tycker jag.  
Skall bli intressant att läsa imorgon.
(vill helst inte gnälla och tjata)

2008-09-08, 08:39
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor, jag anser inte att detta är en person som jobbar i det tysta, utan det händer att jag kommunicerar med denna person, då jag vänder mig direkt till denne, då jag ibland kan ha önskemål om någon ändring.
 
Vill den personen vara anonym, så gärna för mig. Jag respekterar det. Har jag sagt något annat? Jag har bara tyckt att det skulle vara trevligare med ett namn, inte krävt.  
 
Den som jobbar extra med Porträttfynd, ska även få en ros av mig. Det fungerar perfekt!  
 
Att det skulle vara finare att arbeta i det tysta var inte snällt mot C-G Magnusson. En ros till dig C-G från mig
Ann-Mari Bäckman

2008-09-08, 10:45
Svar #9

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ann-Mari,
Nu läste jag detta.
Nu förstår jag inte Din reaktion alls??
Barbro skrev att de frivilliga inte ville framträda med namn och man skall respektera detta.
Att arbeta i det tysta menas att man inte vill framhäva sig och ha beröm utan gör något utan att vilja ha en massa beröm.  
Att C-G arbetar med porträttfynd vet nog alla och det är jättebra, men det finns säkert fler i bakgrunden.
Hälsningar Eivor

2008-09-08, 11:34
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag arbetar inte med Porträttfynd, enbart med Anbytarforum ;)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-08, 12:25
Svar #11

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det blir säkert bra med sorteringen av bilder C-G.
 
Att bli missförstådd är mitt liv det se....
 
Eivor

2008-09-08, 19:02
Svar #12

Carl Szabad

Jörgen! Jag har faktiskt blivit tillfrågad om hjälp med konton i Rötter under Cristers sjukdom, men sen hände det inte så mycket mer, förmodligen eftersom det visade sig krocka med min årliga älgjakt (en 17-taggare idag).
 
Fast semester har i och för sig inte hindrat mig från att jobba tidigare.

2008-11-25, 11:54
Svar #13

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
I senaste Angeläget ber Förbundet sina medlemmar (Föreningarna) att komma med förslag till medlemmar i Forumgruppen (sid. 18) och till moderatorer för Anbytarforum (sid. 16). Det är utmärkt att dessa sedan länge aviserade åtgärder nu tycks bli av.
 
Om någon av Rötters och Anbytarforms läsare vill föreslå någon bör man alltså gå via någon  av sina föreningar och be dess styrelse ta upp frågan och lägga ett förslag. Detta kan tyckas vara en onödig omväg, men är tydligen den metod man valt för att få väl underbyggda förslag.

2009-04-05, 18:53
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på! Nu tänker jag skriva av mig.
 
Hittade i och för sig två/tre rubriker den kanske passade in i (den får lov att flyttas om så behövs, solen skiner, så idag är jag glad).
 
Jag har sett att det frågas efter hur vi får in/når de unga in i forskningen, hur vi kan nå dessa! Min fråga blir: varför?? är det ett självändamål att släktforskningen överlever. Är det för att hålla dessa ifrån något (enligt oss) destruktivt, för att istället syssla med något konstuktivt, rolig och intressant (enligt oss). Är det för att våra föreningar skall överleva?
 
Allting förändras ju, och då även intressen. Skall vi då pracka på dessa våra intressen? Tittar man på snittåldern gällande forskare så är den ju över medelålder (ingen åldersrasism här, så förstå mig rätt, kunskap kommer med forskarår). Jag tror att den digitala eran (ex. Svar, Genline, Arkiv Digital olika databaser och då alla olika forum) har gjort det möjligt för släktforskningen att skjuta upp den kommande? nedgången, och då även fick de som inte har möjlighet att ta sig till de olika arkiven att börja forska (både yngre som äldre).
 
Sedan har vi dessa som inte kan släktforska i Sverige (kommna från andra länder). De kan vi ju inte räkna in som möjliga kandidater till föreningarna. Så risken är ju stor att de som kan dra nytta utav vårt fantastiska arv iform av våra arkiv blir färre även av denna anledning.
 
Skall vi då vänta in sotdöden? Nej det är inte det jag vill/säger. Men vi får nog börja ställa oss grundläggande frågor hur vi möter framtiden, om det är det vi vill?
 
En styrelse är nog bra för styrelsearbeten, men jag är i detta fallet övertygad att det i detta fallet behövs något mer för att möta framtiden med förtröstan! (vet ej vilka visionärer som sitter i styrelsen)
 
Mitt konkreta förslag är att det bildas en framtidsgrupp (annat namn?) som tittar just på dessa frågor och endast dessa. Självklart skall det ligga under förbundet och då rapportera förslag till styrelsen som antingen genomför förslag eller kan motivera avslag. Men styrelsen skall inte styra eller ha åsikter om framtidsgruppen, risken finna att kreativa förslag/människor då kvävs (ej riktat som kritik, visionärer behöver utrymme och frisk luft). I denna grupp skall det finnas människor som ser möjligheter i allt,och som inte har ordet nej i sin vokabulär, lite hårddraget. Jag anser att det räcker inte att förslag läggs fram av föreningar eller enskilda, det skulle bli lite mer sanktionerat med en specifik framtidsgrupp.
 
Om vi vill möta de yngre idag, så tror jag inte att vi kan möta dessa som man mötte de yngre förr. Genom att anpassa de till oss. Vi blir nog tvunga att möta dessa på deras egna villkor om vi skall nå en bredare uppslutning. Allt sker idag i en så rasande fart att det som gällde i förrgår är ute idag (i alla fall när det kommer till ytliga värden)
 
Självfallet så är det ju det vanliga som gäller när det kommer till forskningen och allt det som hör till där.
 
Jag har säkert glömnt något jag funderat på, men det kommer nog efterhand!
 
Så varsågoda, bedöm och bemöt!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-04-05, 22:47
Svar #15

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag tror att det ligger något i detta med åldersstrukturen. Jag tror att genomsnittsåldern för forskardebutanter är ganska hög. Sjäv drabbades jag av intresset ungefär vid 50. Jag trodde då att det var av en slump, som jag hamnade på en kurs, som en datorklubb på företaget ordnade. Kursen var urusel och programmet var det också, men jag har därefter varit helt fascinerad av forskningen.  
 
Jag tror nu inte att det var av en slump, som jag hamnade på kursen, och jag förstår inte varför jag inte alltid varit intresserad eller varför jag just då var öppen för impulsen. Men så är det ju med intressen och opinioner, ytterst resulterande i marknadsfenomen - man kan inte och behöver inte förstå dem.
 
Om det skulle ligga något i denna iakttagelse, så borde ju släktforskarrörelsen anpassa sig till den iakttagbara verkligheten och inte, oavsiktligt, hänge sig åt idealistiska strävanden, som inte ger lika mycket resultat.
 
Utmaningen skulle alltså vara: hur kan vi möta det latenta/nymornade intresset för denna verksamhet i de åldersgrupper som erfarenheten visat vara mest benägna att engagera sig ?
 
Detta är bara en reflexion, som naturligt anmälde sig vid läsandet av Patricks funderingar. Jag antar att styrelsen också gör sådana - hur de gör detta, har jag inga synpunkter på.
LOE

2009-04-06, 07:58
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag håller med, men samtidigt så tycker jag att det inte skadar att tänka på om man kan göra något annorlunda. Jag är till exempel fundersam till om det verkligen är lämpligt att som vissa föreningar ha sina aktiviteter dagtid vardagar. Och för egen del är det kul att springa på någon jämnårig ibland...

2009-04-07, 16:23
Svar #17

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Ja, jag var lite yngre när jag började. Blott 20 år jag var. Varför jag började är en annan femma.
 
Men jag tror släktforskarna måste ut och röra sig mer där de yngre vistas. Kanske dela ut små foldrar, ha en frågestund om släktforskning, kanske göra något i samband med sportlov och dylikt.
 
Kanske det behövs ett ungdomsförbund inom släktforskarrörelsen?
May the Force be with you.

2010-08-25, 11:47
Svar #18

Sten Magnusson

Det här med ungdomsförbund som Anna framför var en intressant tanke. Många förbund har ju en ungdomsavdelning som har skilda aktiviteter beroende på vilken organisation det gäller. I många fall är det ju så att ungdomsförbunden kanske har en övre åldersgräns vid ca 25 - 30 år och att det inte sedan i vuxenförbundet finns några aktiva medlemmar förrän från ca 50 och däröver.
 
Nu är det i och för sig lite annorlunda i Släktforskarförbundet eftersom enbart föreningar kan vara medlemmar och möjligheten till stödjande medlemsskap för enskilda togs bort för ca 8 år sedan.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-23, 12:47
Svar #19

Sten Magnusson

Uppenbarligen verkar det inte finnas något intresse av ens en debatt om ett ungdomsförbund, men det beror kanske på att det inte är så många ungdomar inom släktforskarrörelsen?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-23, 13:23
Svar #20

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Denna intressanta fråga har jag också funderat över. Jag var själv runt 14-15 år när jag började släktforska mer seriöst, och minns att jag blev ganska utstirrad när jag vandrade in på Landsarkivet som en liten knatte med ett block under armen. Jag trodde då att jag var ytterst ensam om att släktforska som så ung, och jag är väl kanske inte direkt gammal nu heller (23 år).  
 
Men finns det verkligen inte underlag för ett ungdomsförbund inom släktforskarrörelsen? Intresset växer ju hela tiden, och t.ex. Helsingborgs släktforskare- och bygdeförening rapporterade nyligen om att deras nybörjarkurser i princip är fullbokade, och att många av de nyblivna släktforskarna är just barn och tonåringar. Jag instämmer dock med Anna om att släktforskarna nog måste ut och röra sig mer där de yngre vistas, för att kunna locka en större skara.  
 
Å andra sidan kan man fråga sig vilken åldersgrupp ett ungdomsförbund skulle rikta sig emot. På Rötter kan man läsa om Släktforskarförbundets föregångare Genealogisk ungdom, som grundades 1977 av ett antal personer i 20-årsåldern. Dessa personer kanske inte direkt hade räknats som ungdomar i dag, men med ett sådant underlag kanske ett ungdomsförbund hade kunnat förverkligas? Men då uppstår en annan fråga; vart går åldersgränsen?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-11-23, 13:47
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag tror att det först måste finnas ett behov, ett behov av samverkan mellan ungdomsgrupper i befintliga eller nya föreningar, innan man börjar tala om förbund på regional eller riksnivå.  Att skapa intresse och också finnas tillgänglig för de som väcks måste lösas på lokal nivå, om vi talar om organisatoriska former.
 
Att det sedan kan komma initiativ från centralt håll är en sak, men det ska då vara efterfrågat från lokalt håll (och stött av lokala organisationer)

2010-11-23, 15:16
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
De politiska ungdomsförbunden verkar vara öppna för ganska åldrade personer, i alla fall är många runt 30. Att släktforskning inte är någon utpräglad ungdomssysselsättning visar min åldersenkät på Scangen:  
 
Släktforska nåt för pensionärer? Nja, jag är
 80 år [1 %] (8)
Totalt: 616 röster
 
http://scangen.se
 
(Meddelandet ändrat av zzz 2010-11-23 22:16)

2010-11-23, 16:36
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tror faktiskt att intresse finns! Jag har en del släktforskning i min undervisning, för att visa på livsöden, sociala förhållanden etc förr i tiden. Det finns alltid studenter som visar intresse och vill veta mer. En del har jag hjälpt att hitta sina anor. Det finns bara inte någon samlingsplats för de unga, de vågar sig inte in i de traditionella föreningarna, eller vill inte.
 
Varför inte en virtuell förening för unga, en samlingsplats på nätet driven av unga för unga.

2010-11-23, 17:08
Svar #24

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Vad är förtjänsten med ett ungdomsförbund, vill man slippa de äldre!?  
 
Inom politiken kan jag se en vits med ungdomsförbund (utöver att skolas för den politiska arenan) och det är att det där finns mer uttalade frågor som berör ungdomar. Men jag kan inte se samma skillnad inom släktforskarrörelsen. Vad är det som skall ske inom ett ungdomsförbund där som inte är av intresse för övriga släktforskare?
 
Något som jag tycker (som relativt ung släktforskare, nedre kvartilen) är väldigt stimulerande med släktforskningen är att man får ett gemensamt intresse som de äldre, vilket kanske inte är så vanligt.

2010-11-23, 17:21
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jovisst! Men det gäller att få in de yngre. Föreningsverksamhet är svårt överhuvudtaget idag, tom studentföreningarna känner av problemen med att få folk att komma. Med en icke-konkurrerande virtuell nätförening så kanske man kunde väcka intresset och på sikt rekrytera även till de vanliga föreningarna. En inkörsport alltså.

2010-11-23, 17:28
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
en samlingsplats ... hur många vet åldern på oss här på Anbytarforum? Är ung eller gammal ett hinder här? Varför är inte detta (eller för all del Förbundets Facebook-sida ....) en samlingsplats?
 
Jag var med i Genealogisk Ungdom men det hindrade inte att jag var med även i andra föreningar samtidigt. En av GU:s stora poänger var att de hade en bra tidning - Släkthistoriskt Forum (som på den tiden klart överträffande andra föreningars) - men jag kunde ju inte delta på några möten eftersom jag bodde alltför långt bort (detta var ju före Internet och jag var trots allt bara gymnasieelev och sedan student). Men åldersfixeringen vid fysiska möten eller vid arkivbesök är ju automatiskt borta på Anbytarforum ... eller?
 
Det sägs ju i rätt stor utsträckning att dagens unga inte är så föreningsinriktade, så att pådyvla dem en förening eller ett förbund är väl kanske inte rätt väg att få fler intresserade av släktforskningen (eller att bibehålla skolintresset för släktforskningen) ...  
 
hälsningar,
Eva

2010-11-23, 17:42
Svar #27

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har aldrig förstått varför man skall ha kvinnoförbund eller ungdomsförbund vare sig i politiken eller i släktforskning.
 
I arbetslivet finns ju alla åldrar och det är väl en fördel om de äldre med större erfarenhet kan lära de yngre och de unga kan också lära äldre släktforskare om bl.a. ny teknik, data m.m.
Eivor

2010-11-23, 17:56
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En virtuell förening är en bra idé, inte bara för ungdomar. Jag kan dock tänka mig att en sådan förening skulle locka fler yngre personer. Den åldersgruppen har redan en stor del av sina sociala kontakter via nätet. De flesta nuförtiden har sina rötter på många orter, och inte bara i Sverige, varför en förening ej bunden till en särskild ort kan vara bra. En fördel med att ha en förening är att det förmodligen är enda sättet att påverka förbundet, om man nu vill det. De som tror att det har nån betydelse vad som skrivs på AF kommer att bli grymt besvikna.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-11-24, 17:16
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Att starta en förening för att påverka förbundet är en väg, en annan väg att påverka är att gå med i någon av de 166 föreningar som redan utgör förbundet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna