ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2008  (läst 2930 gånger)

2008-05-28, 20:38
läst 2930 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Visst är det så, men man kunde väntat sig att en nyhetstidning på nätet skulle skriva lite mer än att bara lägga ut en länk till Angeläget. Inte ett knyst om innehållet.

2008-05-28, 21:43
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Angeläget är förbundets officiella organ - riktad direkt till våra medlemmar, d.v.s. till de 162 medlemsföreningarna. Det får anses rimligt att dessa först av alla får ta del av förbundsnyheter, vare sig det nu handlar om nomineringar eller motionssvar, via den pappersversion som sänds ut per post. Därefter, d.v.s. ungefär samtidigt läggs Angeläget ut som PDF för allmänheten. Det kommer säkert nyhetspuffar om nomineringar och annat även på Rötters förstasida så småningom.
 
Ted

2008-05-28, 21:46
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det kanske kommer som en notis på Rötters förstasida dagen efter att nästa nummer av Släkthistoriskt Forum har kommit ut? På det viset släppte ju redaktören några då icke alltför färska nyheter i nättidningen efter förra numret av ShF...  
 
PS!
 
Teds inlägg kom medan jag skrev mitt...
 
Nu var ju inte frågan vem som ska få ta del av förbundsinformationen först. Angeläget är publicerad i Rötter; alla intresserade kan därmed ta del av innehållet, inte bara officiella föreningsrepresentanter.
 
Om något av innehållet omnämns på Rötters förstasida påverkar ju inte detta, utan är enbart en fråga om journalistik - hurvida något av Angelägets innehåll kan anses vara av allmänt intresse eller inte för Släktforskarsverige. Inte, är tydligen redaktörens bedömning - vilket ju måste vara uppmuntrande för såväl den sittande förbundsstyrelsen som de nominerade...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 28 maj, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-28, 23:20
Svar #3

Utloggad Björn Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-06-27, 21:58
    • Visa profil
Oj OJ!!
 
Vilka gnällspikar vi har. Har inte Anders något annat att sysselsätta sig med än kritik?
Björn Molin

2008-05-28, 23:59
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En fråga med lite mer allvar än föregående inlägg.
 
För en tid sedan annonserades det ut en ekonomitjänst på Förbundet.
Nu ser jag i Angeläget att kostnaden för köpt redovisningstjänst ligger kvar på en hög nivå och att antalet anställda i år minskar mot föregående år och att det sker en radikal minskning inför 2009.  
Har den utannonserade tjänsten tagits bort = aldrig tillsatts?
 
(Meddelandet ändrat av mats den 29 maj, 2008)

2008-05-29, 00:09
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Björn, det var mer en observation än kritik. Och så tyckte jag att nyheten passade bra att nämna här, eftersom inte alla läser vare sig HD eller Angeläget.
 
(för övrigt sysselsätter jag mig rätt ofta med att skriva i Anbytarforum också, till skillnad från somliga andra)

2008-05-29, 01:13
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag tackar Björn för det intressanta inlägget med alla dess tankeväckande synpunkter i sakfrågan - fjärran från all gnällig kritik...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-05-29, 07:15
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Mats, den utannonserade ekonomitjänsten har inte tillsatts. Det nya ekonomisystemet, eller rättare sagt den nya bokhandeln som nu kopplas till ekonomisystemet, väntas innebära sådana arbets- och tidsbesparingar att befintlig personal kommer att hinna med stora delar av de arbetsuppgifter som var tänkta för ekonomitjänsten. Kostnaderna för de köpta redovisningstjänsterna kommer också att på sikt minska, när fler och fler av rutinerna automatiseras och därmed kommer att kunna hanteras in-house.
 
Mvh
TED

2008-05-31, 21:25
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
När den nya bokhandeln införs så hinner nuvarande arbetsstyrka med mer, så att den annonserade tjänsten inte behövs. Tanken på ny bokhandel har funnits minst ett halvt år så resursreduceringen borde varit känd sedan länge, men bättre sent än aldrig :-)
 
 I Angeläget 1/2008 framgår att medeltal anställda sjunker under 2008 för att sedan sjunka drastiskt 2009. Om inte all reducering sker vid årsskiftet 2008/2009 så kommer antalet anställda att vara tre eller färre i slutet av 2009.
Jag förmodar att begreppet medeltal anställda avser heltidsekvivalenter.
 
Hur ska denna reducering slå på verksamheten, det syns inget i förslaget till verksamhetsplan som jag tolkar som neddragning och jag ser heller inget i budget 2009 som innebär att det köps mer tjänster än idag (för att kompensera tappet av egna resurser)
 
Hoppas att någon kan förklara hur det ska gå till, och har jag missuppfattat något så ser jag gärna att ett tillrättaläggande.

2008-06-01, 21:56
Svar #9

Utloggad Lars Sundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:36
    • Visa profil
Mats
 
Efter pensioneringar (2 st) och uppsägning (1 st) finns det 3 anställda kvar på förbundet. Avgångarna sker runt april 2009. Räknat i heltidsanställda är det då kvar 2,7. I budget har jag räknat med 4 heltider för hela året. Därtill kommer förbundkassören, som inte är inräknad i ovanstående, några dagar i veckan. Bokföringsbyrån är också kvar tills dess att vi kan klara oss utan densamma.I och med dessa personalminskningar anser jag att förbundets kostnader har minskats så långt det är möjligt.
 
Jag tror det kommer bli ett jobbigt år, men om allt klaffar kan det gå.
 
Ett sätt att klara det hela är att rationalisera verksamheten så långt det går, bl.a. med den nya bokhandeln som kommer bli direktkopplad mot bokföringen, kundreskontran, kortbetalningar och kreditupplysningsregister. Viktigt är även att bokhandeln kommer att finnas med engelsk text för att serva våra utländska besökare. På ytan kommer det inte att vara så stora förändringar men väl på insidan.
 
Ett annat sätt rationalisera verksamheten är att förenkla bokföring och betalninsrutiner för våra prenumerationsregister för ShF, årsboken samt RV/användarkonto. Vi tittar på detta.
 
Tyvärr ser vi också framför oss en negativ trend på förbundets intäkter. Vi tappar varje år många prenumeranter både på tidningen ShF och årsboken. Intäkterna i bokhandeln minskar genom att försäljningen av våra CD-skivor tunnas ut samtidigt som vi inte har några nya produkter förrän 2010.
 
 
mvh
Lars

2008-06-01, 23:00
Svar #10

Utloggad Björn Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-06-27, 21:58
    • Visa profil
Lars!
En stilla fundering och tips. Varför inte sända en påminnelse till tidigare prenumeranter som har missat betalningen. Själv saknade jag tidningen, och när jag efterlyste den så visade det sig att jag missat att betala på tidning och årsboken. Kommer att betala med det snaraste. Men det vore bra med en påminnelse för oss slarviga.
Hälsningar
Björn Molin

2008-06-02, 00:03
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tack Lars för din sammanställning.
 
Jag hade nästan trott att jag räknat fel, men det visade sig vara så få som jag befarat. Det blev alltså en uppsägning istället för nyrekrytering, det svänger fort.
 
Jag läser återigen Verksamhetsplanen för 2009, och ser inte att den kraftiga nerdragningen av resurser återspeglas i densamma.
 
Det ska satsas på nya projekt enligt planen, det ska satsas resurser på sälj och marknadsföring, kampanjer ska skapas och nya produkter ska tas fram till bokhandeln. Rötter med Anbytarforum, och alla databaser ska omarbetas och få en ny struktur. Swedish roots ska utvecklas.  
 
Detta är några av de nämnda satsningarna under 2009, och de ska utföras av 2,7 personer (jag förmodar att de som pensioneras och den som är uppsagd inte arbetar med dessa satsningar). En hel del av detta har varit på agendan de senaste åren, men inte genomförts med ett betydligt större antal anställda. Rötters ombyggnad har ju varit ett projekt sedan 2005, som ett exempel. Nu behöver ju inte allt göras med anställda, resurser kan köpas, men jag ser inte kostnaderna i budget 2009. Resurserna kan vara frivilliga, men då dras takten ner radikalt om arbetet ska utföras vid sidan av normalt förvärvsarbete.
 
Jag vill inte vara negativ, tvärtom, men jag är rädd för att Verksamhetsplan och den ekonomiska planen inte hänger ihop, och då vinner alltid ekonomin (eller också tar pengarna slut). En reviderad, realistisk, verksamhetsplan hoppas jag presenteras i Malmö, då gärna med en koppling till budgeten.

2008-06-02, 10:40
Svar #12

Utloggad Lars Sundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:36
    • Visa profil
Björn
 
En påminnelse till alla som kanske glömt att förnya sina prenumerationer kommer att gå ut inom kort med rubriken  Vi saknar dig. Alla som glömt är välkomna tillbaka.
 
mvh
Lars

2008-09-04, 18:35
Svar #13

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Kan det vara så att redaktören har lösenordsblockerat hela möjligheten att skriva på RÖTTER, så att ingen kan komma in och skriva där (vid sjukdom)?
Det var nästan en vecka sedan den nya styrelsen valdes, och jag anser att det hör till god ton att en ny styrelse presenterar sig och ger lite synpunkter på framtiden, i Förbundets egen nättidning.
 
Skall man köpa Helsingborgs dagblad för att läsa detta?
Det är mycket dåligt och ger inga större förhoppningar om öppenhet i framtiden.
 
Eivor

2008-09-04, 21:26
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2008-09-04, 21:26
Svar #15

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nja, snarare är det väl så att det ska bli så när den nya plattformen sjösätts.
Som det är nu så sker redigering i den egna datorn varefter sidorna laddas upp till Rötters server.
Det skulle alltså bli en himla röra om flera skulle börja ändra i samma filer.
Så tror jag att det fungerar även för stora Rötter, eftersom det är så för VärmlandsRötter där jag är redaktör.
 
Att jag sen tycker att det är himla dåligt att inget händer är en helt annan sak. Det borde definitivt finnas nån ersättare som kunde rycka in. Ted kan ju lägga in sina veckobrev mm, så helt omöjligt borde det ju inte vara.

2008-09-04, 21:46
Svar #16

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Ted lägger nog inte in fler veckobrev - men kanske kan vi hoppas på att få en kommentar i ett veckobrev från den nya förbundsordföranden denna vecka?

2008-09-04, 21:56
Svar #17

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ted skrev i veckobrevet den 25 augusti att det  skulle komma ett sista veckobrev veckan efter.
Har man intresse av att träda fram i den nya styrelsen, så finns det säkert  
vägar att gå. Jag tycker det är nonchalant av ex.vis den nya ordföranden att bara tiga still.
Efter uttalandet i artikeln, så skulle alla jobb på.
Hoppas att det gäller styrelsen också  
 
Eivor

2008-09-04, 23:52
Svar #18

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Den nya styrelsen kommer att presentera sig så småningom - den här veckan har gått åt till att ordna med alla akuta frågor med anledning av vår redaktör Crister Lindströms frånvaro. En liten organisation är mycket sårbar då den drabbas av, som i detta fall, akut sjukdom. Tack och lov fick Crister skyndsam intensivvård så att allt slutade lyckligt.  
Naturligtvis är inte lösenord etc. inlåst någonstans, men förbundet har ingen vice redaktör som kan träda in och ta över från den ena dagen till den andra. På vårt förbundskansli jobbar 3 personer på 2,75 tjänster - från april 2009 endast 2 pers. på 1,75 tjänst.
 
Ni som väntar på att Rötters första sida ska uppdateras måste tyvärr vänta en stund till.  
 
Eivor; jag kan försäkra dig att styrelsen inte ligger på latsidan. Det är oerhört mycket jobb som utförs och som inte alltid syns.
 
Jag kommer inte att skriva några Veckobrev på Rötter. Veckobreven upphör i och med att Ted Rosvall avslutar sitt engagemang i Förbundsstyrelsen. Men Ted har lovat ett sista Veckobrev den här veckan.

2008-09-05, 00:40
Svar #19

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Barbro och tack för din kommentar.
 
Jag tror inte att styrelsen ligger på latsidan och jag har tidigare skrivit att det var tråkigt med Cristers sjukdom och hoppas att han blir bra snart.
Men en liten blänkare efter årsmötet med ett  litet tal, hade varit trevligt. Så gör presidenter och nya direktörer ute i övriga världen (om man skall ta en liknelse)  
 
Hälsn. Eivor

2008-09-06, 22:50
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Alla de som idag tillhör medlemsföreningar och inte använder Förbundsforum har inte hört eller sett ett ord på förbundets nättidning eller i Förbundsnytt om Släktforskardagarna eller stämman. Inte ens en rad om att det kommer info senare.
 
Att lägga ut en rad eller två om det som  beskrivs ovan, bakom mer eller mindre lyckta dörrar, är inte svårt, det finns kompetens för det. Förmodar att det viljan som saknas, den öppenhet vi alla eftersträvar är kanske inte så viktig.

2008-09-06, 23:25
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag håller med, men bara i princip. Ingen kunde förutsätta den uppståndna situationen och det fanns uppenbarligen ingen beredskap för det heller. Därför kan man inte förvänta sig att någon ska bryta sig in i Rötter för att lägga ut information utan att veta hur...
Styrelsen måste dock dra lärdom av den aktuella situationen och snarast utarbeta en beredskapsplan för liknande situationer, så att de aldrig uppstår igen. Någon måste finnas jämte redaktören som kan rycka in i hans/hennes ställe och kunna lägga upp åtminstone en preliminär information på Rötter.
Sedan kan jag väl tycka att ni som gnäller och tjatar är lite för krävande! Skärp er för fasiken, ni är väl vuxna människor?! (Information har gått ut via ordförandelistan, så alla föreningar som är anslutna till den har info.)
 
(Meddelandet ändrat av jojje den 06 september, 2008)

2008-09-06, 23:46
Svar #22

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Gnäller och tjatar??
För att man ber om lite information efter årsstämman!
 
Det här är ett Förbundsforum, skall vi diskutera knyppling och vara snälla och rara....  
Då får man den styrelse man förtjänar.
 
Tack för mig och God Natt

2008-09-07, 00:00
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag kan inte hitta att det gått ut någon information om stämman på Ordförandelistan. Det som kom häromdagen var enbart en väldigt kortfattad redogörelse för det styrelsemöte, som hölls på torsdagen före stämman.  
 
Inte heller har det kommit någon information från det konstituerande styrelsemötet på söndagen, men det kommer väl, vi får väl leva ett tag till utan att veta vem som är 1:e och 2:e vice ordförande.

2008-09-07, 01:09
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man behöver inte bryta sig in i Rötter för att lägga ut information.
 
Ted kunde ju publicera sina veckobrev under redaktörens semester, så då borde han ju veta hur man gör, och delar säkert gärna med sig av den kunskapen till sin efterträdare - om hon frågar.
 
Dessutom har Förbundet en anställd, Carl, som garanterat också vet hur man publicerar material i Rötter. Så om styrelsen inte vill att Förbundets så kallade nättidning ska liggga i träda, så borde man kunna hitta en tillförordnad redaktör...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-09-07, 10:48
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Naturligtvis får man respektera sjukdom, men det är idag inget godtagbart skäl att säga att information finns på (den slutna) ordförandelistan. Då visar man en elitistisk inställning till föreningsmedlemmar som vill engagera sig i den organiserade släktforskarrörelsen. Man måste anpassa sig till dagens verklighet, de flesta av oss föreningsmedlemmar sitter inte i mysiga kaffemöten med våra föreningsledningar flera gånger i veckan. Vi finns långt borta men har valt att stödja en eller flera föreningar med våra medlemskap därför att vi vill stödja verksamheten. Jag tror, att man måste tänka om, den syn på föreningmedlemskap som ofta kommer fram är förlegad. Ska man kunna rekrytera tll föreningarna så måste man erbjuda andra vägar för information och där har förbundet ett stor roll.

2008-09-07, 11:55
Svar #26

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Utöver vår redaktör kan vår projektledare Anna-Lena Hultman publicera på Rötter. Anna-Lena har planerad semester och har inte varit i tjänst i veckan. Dvs. både sjukdom och semester har stökat till det för oss. Vi hade ingen beredskap för redaktörens sjukdom, man kan naturligtvis vara efterklok, men att någon ska bli så akut sjuk är det svårt att planera för.
Vi hoppas kunna lösa ett referat från både släktforskardagarna och stämman.

2008-09-07, 12:14
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bra att du följer med och att du svarar, Barbro

2008-09-07, 12:40
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ska kan publicera på Rötter tolkas som får publicera på Rötter?
 
Också Carl borde ju kunna publicera material i Rötter, när han bevisligen kan redigera innehållet i Bokhandeln...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 07 september, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-09-07, 12:57
Svar #29

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hur ett Förbund skall kunna skötas med knappt 2 tjänster från april, är för mig en gåta.
RÖTTER. Anbytarforum, porträttfynd, kansli och bokhandel m.m.
 
Blir det konsultuppdrag eller frivilliga krafter hädanefter?
Jag kan föreställa mig en överbelastning på de få som blir kvar och händer det dessa något, så är det verkligen kris.
 
Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna