ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008  (läst 2965 gånger)

2008-02-15, 17:06
läst 2965 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Även om också andra än styrelsen förmodligen har ett ansvar för att den nuvarande prekära situationen i förbundet har kunnat uppstå, kan detta knappast motivera att man bara går vidare utan reflektion.  
 
Jag tycker att Bengt och Stefan är inne på helt rätt spår. Det är nödvändigt att göra en analys av vad som hänt och försöka förstå varför det har kunnat ske och var ansvaret finns. Huvudsyftet ska förstås inte vara att peka ut syndare, utan att förändra förbundets sätt att styras och ledas i mer ändamålsenlig riktning. Det ska inte vara möjligt att det går flera år innan en allvarlig ekonomisk vanskötsel uppmärksammas och åtgärder vidtas.  
 
Vad som kan komma ut av en sådan analys är förstås omöjligt att sia om. Kanske att det behövs tydligare direktiv till revisorerna. Eller att förbundets årsredovisningar måste göras mer lättbegripliga. Eller att ansvarsfördelningen inom den verkställande ledningen måste förändras, så att styrelsen kan utkräva ansvar på tjänstemannanivå när verksamheten inte fungerar. Det finns helt säkert många stenar att vända på.  
 
Att låta bli att göra en analys och sedan diskutera olika åtgärder, vore bara ytterligare en allvarlig underlåtenhetssynd från medlemsföreningarnas sida. Det gäller att lära av misstagen.

2008-02-16, 10:09
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tanken är att en stämma (aktieägarna, delegater i en förening etc) ska balansera styrelsen så att inga överlöpningar sker. På samma sätt ska styrelsen balansera alltför orealistiska krav från stämman. Det har inte fungerat här, precis som det inte fungerat i många storföretag de senaste åren (Enron, Skandia m fl). Man kan nog lära en del av de analyser som gjorts i större sammanhang. I den kurs för styrelseledamöter som var obligatorisk i den förening jag var aktiv i i USA ingick mycket läromaterial från just de senaste årens företagsskandaler. Där kunde man också bli stämd på miljonbelopp om man inte skötte sig enligt god sed, därav styrelseutbildningen.
 
Föreningslivet har vissa speciella egenskaper som gör att man inte rakt av kan tillämpa företagskultur, där kan det också gå snett. Huvuduppgiften i ett företag är att maximera vinsten för aktieägarna, det är ju inte fallet i en förening. Populära åtgärder som att gasa sig ur krisen eller lägga ner stora delar av verksamheten för att låta den återuppstå i billigare länder är inte aktuella. Jag vet inte om vi har motsvarande god sed för ideella föreningar och deras styrelser i Sverige, men det borde finnas. Även stämmodelegater borde bli mer medvetna om sina skyldigheter så att de kan agera aktivt för förbundets bästa. Det innebär att det inte alltid är bara den egna föreningen som ska vara huvudfokus när beslut fattas. I Sverige har vi dessutom en kompiskultur som innebär att man aldrig kritiskt granskar förslag från styrelsen, det är vikigare att hålla sig väl med de ledande och ha en god stämning. Jag tror att mycket av problemen ligger här. Det har funnits för lite insikt och kritiskt tänkande runt konsekvenserna av långsiktiga åtaganden som lokalkontrakt och personalrekrytering. Har man funderat, så har man inte vågat upphäva sin röst, i rädslan för att förstöra den goda stämningen.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 16 februari, 2008)

2008-02-16, 11:36
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det talas ofta om ordförandelistan som kommunikationsmedlet för förbundet till föreningarna.
 
Kan någon upplysa hur många föreningar som är representerade på denna lista?

2008-02-16, 12:32
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Sistlidna tisdag 2008-02-12 kl 20.12 var 123 av drygt 160 möjliga föreningar representerade på ifrågavarande lista enligt dess moderator Anna-Lena Andersson.

2008-02-16, 13:12
Svar #4

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, många har protesterat mot både lokalbyte, personalrekrytering mm. Så det är inte det som är problemet. För att försvara Sverige något så tror jag vi är väsentligen mindre benägna till if you scratch my back.... och att hålla oss väl med de ledande än i USA, som Du refererar till. Snarare är de feghet som gjort att man avstått, dvs de som avstått. Man vill inte själv hamna i skottgluggen, tänk någon kan ju tycka på annat sätt än jag och dessutom ha mage att säga det högt när andra hör på. Å det vill man INTE.
 
Men som sagt, protester har inte saknats. Vad som saknats är nog snarare en styrelse som velat lyssna, som kört sitt eget race och tyckts sig vara förmer än andra. Speciellt andra föreningsrepresentanter.
 
Den nya styrelsen tycker jag dock visar helt andra takter. Vilket ger något litet hopp inför framtiden.

2008-02-16, 13:20
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Precis som du säger, Lena, så vågar man inte protestera så det hörs och syns. Det tillhör många ledningskulturer här, min erfarenhet är faktiskt att det är mer utbrett i Sverige. Det är ett litet land och det är alltför lätt att förlora position och mycket få möjligheter att återta den, helt enkelt för få alternativ som står till buds. Protesterna ska ju dessutom vara väl underbyggda med fakta och tas upp på just stämman. Vad jag förstår av inlägg här har detta inte skett i någon större omfattning. Sedan har naturligtvis syrelsen ett stort ansvar i att lyssna och tänka efter, samt att presentera ekonomi, budget, verksamhetsplan etc på ett klart och redigt sätt. Dessutom i god tid innan stämman så att analyser och diskussioner kan ske. Jag har skrivit förut att det är för mycket av projekt som är bra men som helt saknar täckning.

2008-02-16, 13:22
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tack Tord
Då vet vi att styvt 75% nås den vägen. Förhoppningsvis läses informationen, även om det på vissa uttalanden verkar som aktiviteten varierar kraftigt över tiden.
 
Jag förmodar att listan fungerar åt bägge håll, det måste ju vara intressant för styrelsen att kunna få snabb feedback på tagna beslut likväl som all den påverkan som föreningarna kan få på beslutsprocessen genom att få delta via listan.

2008-02-16, 13:46
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Beträffande stämman, så finns det en kultur i Sverige som, precis som många påpekat, går ut på att det är skämmigt att ifrågasätta eller vara motvalls.  
 
Ibland hörs det, från föreningsrepresentanter, uttryck som  vad ska andra tänka om oss , och då är det viktigare att visa enhet än att ta tag i de problem som upplevs.
 
Det är viktigt att understryka att föreningarna har ett ansvar, det går inte att överföra det på någon annan. Ett skrämmande exempel hämtar jag från rapporten från stämman 2007, refererat på Förbundsnytt:
  Vi har hört att revisorerna efter sin genomgång rekommenderat stämman att bevilja ansvarsfrihet. Vi bör lita på dem  
Det är varje representants ansvar att själv bedöma, att själv stå för sitt beslut, det går inte att göra en fråga om ansvarsfrihet till en fråga om man ska kunna lita på revisorerna eller inte.  
 
Det som är positivt idag är att det görs något av styrelsen, det vidtas åtgärder som minskar på utsattheten och utifrån sett så upplever jag att verkställare har fått visst svängrum. Att jag sedan tycker en del beslut är tokiga är en annan sak, den uppfattningen  lär det finnas så länge det finns mer än en medlem (inte förening) ansluten till förbundet :-)

2008-02-16, 15:46
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ingemar,
 
Saken är ett faktum. Styrelsen hyste ett stort förtroende till förbundskassören Kurt Modig, men man hade ingen riktig koll på den ekonomiska redovisningen. När han efter flera månaders svår sjukdom (under vilket ett par styrelseledamöter försökte få grepp om ekonomin) avled, visade det sig att förbundet tagit sig väldigt mycket vatten över huvudet. För många anställda, för dyra lokaler, för många ekonomiska åtaganden...
 
Jag satt i valberedningen vid tiden för Kurts sjukdom och död, och vårt arbete präglades av svårigheterna att arbeta med att plocka fram en efterträdare för honom, och samtidigt ta hänsyn till att vi faktiskt hade en förbundskassör som visserligen var sjuk men som faktiskt också kunde bli frisk. Jag kan tänka mig att också styrelsen var tvungna att ta sådana hänsyn, vilka möjligtvis också försinkade processen med att få ett ordentligt grepp om situationen.
 
Förbundsekonomin visade dessutom sig vara så komplicerad att Kurts efterträdare gick bet på att få ett riktigt grepp om den. Så det har verkligen krävts extraordinära resurser för att få ekonomin på rätt köl.
 
(Detta sagt med en utomståendes insyn. Det finns säkert de som har mycket större kunskap om vad som egentligen hände.)

2008-02-16, 17:25
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jojje, saken är den att även valberedningen hyste stort förtroende för Modig. Trots att man varnades av personer i närheten av Modig, som långt innan läkaren fick lov att ställa diagnos, förstått att något var mycket på tok, valde valdberedningen att föreslå Modig till omval år 2005.
 
Hade valberedningen varit mer lyhörd hade en hel del tokerier kunnat undvaras.
 
Övrig styrelse, liksom den del av stämman som röstade för, kan inte klandras då de självklart förutsatte att valberedning lämnat ett väl underbyggt samt för förbundets ekonomi gott förslag.
 
Skyll inte på Kurt, han var sjuk men visste det inte förens sent, skyll inte på ovetande nytillkomna styrelsemedlemmar, och skyll inte på dem som kommit efter.
 
De som borde agerat var valberdningen år 2005. Samt kanske den tillika varnade ordföranden.

2008-02-16, 17:36
Svar #10

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jojje, du får det nästan att låta som om den dåliga ekonomin berodde på att Kurt blev sjuk och att det var därför styrelsen inte hade koll på ekonomin. Det kan ju knappast vara något försvar för att man drivit föreningen med stora förluster flera år i sträck. När det sedan gäller Kurts insjuknande så finns det många bokföringsbyråer i stockholmstrakten som temporärt kunde hjälpt till att hålla bokföringen ajour som den skall vara. Jag har sett ditt försök till förklaring men det finns inget däri som kan ursäkta styrelsens handlande under de gångna åren.
 
Att sedan medlemsföreningarna gjort fel är en annan sak som jag också har påtalat här för några dagar sedan.

2008-02-16, 18:10
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Helt rätt Ingemar. Den dåliga ekonomin berodde nog inte alls på att Kurt blev sjuk utan snarare att Kurt alls blev kassör i kombination med andra ledamöters vidlyftiga planer.
 
Hade inte Kurt gått bort hade vi haft än större lokaler i Sundbyberg att ta hand om nu då det var på vippen att underteckna kontrakt för HELA planet, även bortom hissen. Hindrades endast av Kurts sjukdom.
 
MEN kan vi inte glömma det här nu. Se framåt och stötta de stackare som faktiskt idag försöker få någon form av rätsida på hela soppan.

2008-02-16, 18:12
Svar #12

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Fast å andra sidan..... nog måste väl i alla fall några andra i ledande ställning ha reagerat när det på stämmorna ibland kunde delas ut både två och tre olika versioner av bokslutet....

2008-02-16, 18:49
Svar #13

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Valberedningen har väl inget som helst ansvar för någonting, Lena. Valberedningen har till uppgift att föreslå nya kandidater till styrelse, m.m. varpå riksstämman ensam ansvarar för vad de invalda kandidaterna ställer till med! Valberedningen är endast till för att bereda nomineringarna och eventuellt leta fram lämpliga kandidaret när sådana saknas bland de nominerade. I och med stämmans val, vilket inte alls behöver följa valberedningens förslag, tar stämman ensam ansvar för vad som följer av valet.  
Vad jag minns så satt i alla fall inte du i valberedningen, och kan därmed inte veta vilken information vi hade eller inte hade.
Jag skyller inte på någon, faktiskt. Jag anser att det var en allmänt dålig koll på ekonomin (såväl från styrelse, förbundskassör, anställda, och många andra inblandade, bl.a. revisorerna - som inte sa ett skvatt), en viss övertro på ekonomin, samt ett antal människor som faktiskt inte gjorde vad de hade blivit anställda för att göra - eller var borta av olika orsaker och behövde ersättas av dyrare vikarier, m.m. (d.v.s. omständigheterna) som orsakade missflytet. Dessutom var det andra slags missflyt, som du så väl känner till - och som möjligen låg på det personliga planet, som orsakade missnöje, vantrivsel och annat som bidragit till det huvudsakliga missflytet.
En viktig orsak, anser jag, var att det saknades en ordentlig arbetsledning bland de anställda, och att det i stället var Kurt och Ted som ägnade sig åt detta uppepå sina uppdrag (inte utan viss konkurrens från andra håll i lokalerna, vad jag har förstått).
Men, som sagt, ingenting blir bättre av att försöka hitta vems fel det var att det gick snett. Fokuset måste riktas in på framtiden och det tror jag nog att både styrelse och andra gör nu. Den svåraste nöten blir dock att hitta en ersättare för Ted, som deklarerat att han inte ställer upp för omval.
 
(Jag kan inte avstå från att poängtera att det är lätt att vara efterklok, samt att den som sitter i ett glashus borde vara förståndig nog att hålla sig från att kasta sten...)
 
(Meddelandet ändrat av Jojje den 16 februari, 2008)

2008-02-16, 19:25
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Att försöka hitta syndabock ger inget, men vilken läxa har det lärts av detta?
 
Har styrelsen fått bättre koll, har stämmodeltagarna visat större intresse, har kassören bättre grepp, har revisorerna börjat bry sig, har de utanför börjat ifrågasätta, har det skaffats riktig arbetsledning, osv osv.
 
I de flesta fall ovan är jag böjd att svara ja, i några fall nej och naturligtvis även, vet inte än, framtiden får utvisa detta.
 
Men jag hoppas att den pågående diskussionen leder till större krav på stämman och dess deltagare, att kritiska röster inte tystas, och att det experiment som detta forum är förstärks, bland annat genom borttagande av betalningskravet avseende deltagande.

2008-02-16, 19:39
Svar #15

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag håller med Jojje Lintrup och Mats Ahlgren att det är dags att blicka framåt - lär av de misstag som gjorts.
 
En lärdom som jag dragit på den korta tid jag debatterat förbundsfrågor är att om ingen genomgripande diskussion bland medlemmarna i föreningarna förs om förbundets framtida arbetssätt så kommer det att gå fulllkomligt käpprätt upp i skogen igen.
 
Dessutom - väljs en ordförande och styrelse som mer eller mindre ignorerar den vanliga släktforskande amatören vilket jag upplever att man gjort och om förbundet tvingas fortsätta att vara ett maskerat rörelsedrivande företag finns inga motiv att ha förbundet kvar för de allra flesta föreningsmedlemmar.

2008-02-16, 21:00
Svar #16

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Det är trevligt att ni nu hejar på Jojje och Mats för att de säger att vi ska blicka framåt. Ber bara att få påpeka att även jag här ovan sa just precis det!MEN kan vi inte glömma det här nu. Se framåt och stötta de stackare som faktiskt idag försöker få någon form av rätsida på hela soppan.
 
Å Du Jojje, två saker.
 
1. Kan Du förklara vad Du menar med att någon som inte sitter i valberedningen inte kan veta vad valberedningen vet?????  
 
Menar Du att om Pelle säger till Kalle som är sammankallande i valberedningen att det snöar idag så kan Pelle inte veta att Kalle visste att någon sa att det snöade?!!??
 
Jag kan försäkra Dig att jag vet vad valberdningen visst,i vart fall om vi förutsätter att sammankallande vidarebefordrar vad som sagts till sin beredning.
 
2. Den konkurrens i lokalerna Du anspelar på kan här och nu intyga att den konkurrensen upphörde raskt 2005 då kokurrensen beslöt sig för att inte längre utsätta sig för skrämmande möten med vissa herrar vilka sedan påstod än det ena än det andra. Konkurrensen var därför så gott som aldrig där dagtid, utan satt på kvällstid sent och gjorde det som behövde göras, allt för att inte störa herrarna Modig och Rosvall. Det tror jag nog att t o m den som låtit Dig höra annat, kan intyga.
 
Men nu har det här övergått till något helt annat än förbundsfrågor varför jag tycker vi sätter streck!

2008-02-16, 21:50
Svar #17

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Visst noterade jag vad du skrev Lena - jag ber om ursäkt för att jag inte påpekade det. Jag har visserligen läst mellan raderna i inläggen här på forumet och tror mig kunna lägga ihop ett och annat om vad som förevarit. Men det är egentligen ointressant - utom möjligen för de som tror att det kan vara en ingång till olika poster som förtroendevald och sådana förtroendevalda betackar åtminstone jag mig för.
 
Jag har bestämt mig för att inte ta del i debatten om vad som gjorts eller inte gjorts för det blir mest en tävlan om vad var och en sade vid ett visst tillfälle.  
 
Allt som har sagts här pekar ju också på ett behov av att någon tar i med hårda nypor för att få både förbundet och medlemsföreningarna att rätta in sig i ledet. Och det blixtsnabbt.
 
Någon jävla ordning får det väl vara även i Släktforskarförbundet kan man ju säga om man vill travestera C H Hermansson.
 
För att få rätsida på hela smeten vill jag att den idédebatt jag föreslagit här ovan genomförs under detta år.

2008-02-17, 00:05
Svar #18

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Bengt, jag deltar gärna i och verkar för en idédebatt. Så heja på.

2008-02-17, 10:08
Svar #19

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Tack Lena - nu väntar jag bara på att någon som kommer att delta på stämman skriver en motion i frågan och samtidigt lägger några förslag på hur det ska genomföras och också är beredd att argumentera för den.  
 
Jag har ytterligare en organisationsfråga som jag tycker är viktig nu när det är lite turbulent bland föreningar och förbund.
 
Det är att FS bör allvarligt uppmana föreningarna att aktivt delta i FF nu när vi har fått ett forum för att diskutera de flesta frågor som dyker upp. Det kan väl kanske stöta på lite problem här och där eftersom föreningarna (eller den enskilde förtroendevalda) måste betala 100-lappen för att få ett konto. Men det är ju föreningarna som beslutat (stämmodeltagarna) att vi ska ha det så här.

2008-02-17, 19:44
Svar #20

Anna-Lena Andersson

Här nedan kommer en lista över de föreningar som i dagsläget inte nås av ordförandelistan. Har någon därute kontakt med ordföranden i någon av dessa föreningar kan ni ju alltid upplysa om att listan finns.
 
Ale Släktforskarförening
Botvidsbygdens Släktforskarförening
Dellenbygdens Släktforskarförening
DIS-Öst
Eksjöbygdens Släktforskarförening
Enecopia Släktforskarförening
Folkare Släktforskarförening
Forskarföreningen Släkt och Bygd (Bollnäs)
Färgelanda Släktforskarförening
Föreningen Dalfolk
Föreningen Orusts släktforskare
Föreningen Släktdata
Föreningen Strömstads Släktforskare
Gellivare släkt- och bygdeforskare
Habobygdens Släktforskarförening
Hallsbergs Släktforskarklubb
Hällefors Släktforskarklubb
Härjedalens Släktforskarförening
Inlands Släktforskare
Karlskoga-Degerfors Släktforskarklubb
Knäreds Forskarring & Hembygdsförening
Landskronabygdens Släktforskare
Lappmarkens Släkt- och Bygdeforskare
Lyckselebygdens släktforskarförening
Mellanskånes Släkt- och Hembygdsforskarförening
Nordanstigs Bygd- och Släktband forskarförening
Nordvärmlands Släktforskarförening
Norsjöbygdens Släktforskarförening
Ockelbo Släktforskarförening
Sala Släktforskarförening
Skånes Genealogiska Förbund
Sundals Släktforskare
Sällskapet Strömstierna
Sällskapet Vallonättlingar
Vimmerby-Hultsfreds Släktforskarförening
Västra Husby Genealogiska Förening
Västra Hälsinglands Forskarförening
Åsbo Släkt- och Folklivsforskare
Ängelholms Släkt- och Folklivsforskarförening
Österlens Släkt- och Folklivsforskarförening

2008-02-17, 20:21
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det vore märkligt om inte t ex DIS-Öst och Släktdatas ordförande hade epost. Kanske flertalet valt att inte vara med?

2008-02-17, 20:23
Svar #22

Ulla Bagge

Nog måste det väl finnas uppdaterade adresslistor på kansliet till medlemsföreningarnas ordföranden? Ska vi enskilda medlemmar vara skickebud?
Eller har jag missat nåt?

2008-02-17, 21:14
Svar #23

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Listan är nog fel, ett antal av de som finns på listan ovan finns på ordförandelistan. Ordföranden som enligt listan oven  inte ska finnas börjar höja rösten på ordförandelistan.
 
Det ordnar sig nog.

2008-02-25, 07:36
Svar #24

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Ordination: Skall läsas med glimten i ögat.
 
I natt jag drömde något som  
jag aldrig drömt förut,  
jag drömde det var frid i släktforskarleden
och alla bråk var slut.
Jag drömde om en jättesal,
där ordföranden satt på rad,
så skrev dom på ett konvolut  
och reste sig och sa:
 
Förbundet är nu vår gemensamma bas,
där vi samlar allt vårt material från AF till Disbyt och även Elgenstierna,
allt medlemsfolk har fri tillgång till denna jättelika databas,
som vi alla samlat ihop utan att spjärna,
 
Det finns inga delade meningar mer,
nu betalar vi glatt vår femtiolapp i medlemspeng
och ingen känner längre till  
det ordet kontofläng.
På gatorna gick folk omkring  
och drog från krog till krog,
och alla drack varandra till  
och dansade och log.
 
I natt jag drömde något som
jag aldrig drömt förut,
jag drömde det var frid på jord
och allt tjafs var slut.
 
Fritt efter min husgud Cornelis Vreejswijk.
 
PS
 
Femtiolappen är idag ena niokrona.
 
DS

2008-03-11, 20:22
Svar #25

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
De senaste dagarna har det pågått en intensiv debatt här i forumet under rubriken Släkthistoriskt forum angående redaktör Crister Lindströms artikel i tidningen med samma namn. Debatten rör både själva tidningen men också förbundets ekonomi och organisation. Jag hoppas att den organisatoriska debatten kan fortsätta här även om ämnena är svåra att separera.
 
Mvh
Anna-Lena A

2008-03-22, 13:00
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Hej
En liten petitess, som jag egentligen inte vet var jag ska placera, men värden får flytta inlägget om det upplevs ligga fel.
 
Jag ser att Förbundet rekryterar personal, genom arbetsförmedlingens platsbank. Jag tycker att detta borde ha uppmärksammats på nättidningen Rötter,kanske inte som en platsannons men varför inte en blänkare om att det sker, kan ju finnas intresserade släktforskare som är duktiga ekonomer.

2008-05-24, 12:21
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det har framkommit under en annan diskussion här att Michael Lundholm avgår vid höstens stämma, delvis pga. den tid som FS tvingats avsätta för spårsmål rörande AF/FF och den insinuanta ton som framskymtat hos vissa skribenter och som gjort att han tröttnat.
 
Jag tycker det är utomordentligt beklämmande och allvarligt att en sådan ytterst kompetent person väljer att lämnar FS, huvudsakligen (förmodligen) pga. debatten om och tonen på AF/FF. Jag hade hoppats på att Michael var påtänkt att efterträda Ted. Om det är någon, jämsides med Ted, som har deltagit i diskussioner med släktforskare här de senaste 2 åren så är det just - Michael Lundholm. Ingen skugga skall därför definitivt inte falla över honom! Michaels avgång måste därför mana alla oss som värnar svensk släktforskning till eftertanke och rannsakan:  
 
Är debattklimatet på AF och FF sådant att påtänkta ledamöter i Förbundsstyrelsen inte ställer upp och redan valda hoppar av därför att de inte vill (riskera att) hudflängas här? Om en outtalad obekväm känsla/rädsla sprider sig - är inte detta då ett hot mot demokratin i Förbundet? Vad ska vi göra åt det i så fall?
 
Det har otvivelaktigt funnits och finns brister på AF/FF som påtalats av flera skribenter - t ex den senfärdiga och bristfälliga modereringen/övervakningen av forumet - men det legitimerar inte ett debattklimat som skapar dålig stämning och stjälper förmågor. Då måste vi ändra oss genom att bli mer ödmjuka, sakliga och toleranta - mindre otåliga, kompromisslösa och krävande. Det ingår också i ett demokratiskt förhållningssätt som vi alla är skyldiga att upprätthålla.

2008-05-28, 17:56
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det blir tydligen Barbro Stålheim som kandiderar till ny ordförande. Som vanligt är det Helsingborgs Dagblad som är först med nyheterna! Före Rötters förstasida i alla fall.

2008-05-28, 18:23
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det står i Angeläget 1/08 som annonseras på Rötters förstasida.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Eftersom det ståre 17:02 på HD-notisen och Angeläget legat ute sedan lunchtid så är det väl Angeläget som har blivit läst  
 
(Meddelandet ändrat av edah den 28 maj, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna