ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2008  (läst 2999 gånger)

2008-02-14, 13:45
läst 2999 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Den ledarstilen är den nya innestilen inom många områden numera, även offentlig sektor som enligt lag ska fatta öppna beslut. Är man anställd så måste man finna sig i det annars har man inget jobb, därför fungerar det kortsiktigt, långsktigt sker en avsevärd produktionsnedsättning speciellt inom innovativa verksamheter. Men i föreningslivet undrar jag om den stilen inte är en viktig faktor bakom ointresset och svårigheterna att nå engagemang.

2008-02-14, 15:09
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Sanningen att säga, var jag inte alls skämtsam. Att bråka om att få vara två mottagare per förening i en orförandelista kan ju kanske vara adekvat om listan hade någon betydelse. Men i det aktuella fallet är det ju ingenting att bråka om.  
Ordförandelistan är ju ett stort skämt! Den har ju först och främst varit ett forum för Anbytarforums belackare, men i praktiken lyst med sin totala tystnad under långa perioder. På sistone har styrelsen lyckats prångla ut några få rapporter, men flera av dessa har ju också publicerats i Anbytarforum.
För min del kunde man gott lägga ner eländet. Det är bättre att satsa på ett Förbundsforum i stället, där man för en dialog med föreningarna och medlemmarna.

2008-02-14, 15:35
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad var motiveringen att porta alla vice ordföranden?

2008-02-14, 15:46
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, ursäkta jag frågar men vad är det Du kommenterar ovan. Du talar om Den ledarstilen, vilken då?

2008-02-14, 15:50
Svar #4

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Anders, motiveringen är något oklar men en motivering som uppgivits på listan är att vissa ordföranden beklagar sig över att det är andra än ordföranden som är med.

2008-02-14, 15:59
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lena
 
Den slutna, där beslut och ev diskussioner är förbehållna några få invigda. Det verkar som det är fallet här. Eller, med info från ditt senaste inägg, kanske osämja (maktkamp?) mellan ordf och vice ordf.

2008-02-14, 16:24
Svar #6

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
När jag hörde Lenas förklaring till uteslutningen av vice ordföranden på listan reagerade jag med magen och inte med de få celler jag har kvar däruppe.  
 
Förklaringen kanske är att det finns någon som brer ut sig lite för mycket - det är ju val till ordförande och en del poster i FS.
 
Jag får nog ta fram tärningarna och spela tji och tre för att kunna bestämma om jag ska skratta eller gråta.

2008-02-14, 16:37
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det känns ju tryggt för förbundets och släktforskarrörelsens framtid att de förtroendevalda ägnar sig åt viktiga frågor...
 
Man tycker som utomstående att det kanske i första hand är föreningen där missämjan råder som bör lösa sina interna problem snarare än att utesluta alla viceordföranden över en kam. Det låter som samma problemlösare som kom på idén att rensa Förbundsforum efter 24 timmar varit i farten igen.
 
Men ingenting förvånar längre.

2008-02-14, 17:06
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vissa tendenser inom SSf för mina tankar till Mugabes ledarstil i Zimbabwe... Vad det beror på, vet jag inte, men jag anar en stor tyst massa därute som är extremt konflikträdda och som gör allt för att tysta ner obekväma uppstickare som vågar ha en egen åsikt. Vi såg det tydligt under hösten 2004 då Kantstött Porslin plötsligt tystades, och senare då styrelsen fick panik och satte en stor hårt åtdragen munkavle på hela Anbytarforum. Hela beteendet vittnade om rädsla för konflikter, och när det sedan blev känt att samma styrelse suttit och fipplat bort den goda ekonomin, saknades det ett verkligt medlemsforum där föreningarna kunde diskutera den allvarliga situationen.
Så medlemmarna måste bestämma sig. Antingen tar vi tag i problemen och pratar om dem, eller så sticker vi huvudet i sanden och låtsas att det regnar. Gör vi det sistnämnda är det risk för att de föreningar som nu hotar att hoppa av från förbundet gör verklighet av sina hot.

2008-02-14, 17:16
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Bengt, tyvärr, fel förklaring. Mig veterligt så har ingen brett ut sig på listan alls, varken ordföranen eller vicen. Jag tror inte ens att det varit särskilt frekvent att någon viceordförande yttrat sig alls. I själva verket yttras det inte så mycket där.
 
Jag ställde faktiskt också frågan till lisan vilka som hade framfört önskemål om att ta bort viceordföranden. Men si inte en enda ordförande svarade eller på annat sätt tog på sig detta.
 
I själva verket tror jag inte att någon annan än jag ens knysstat om detta på listan. Jag framförde för säkert ett år sedan åsikten att det kunde inverka menling på deltagarnas önskan att öppet diskutera frågor  då förbundets personal hade tillgång till den.
 
Det jag då menade var anställda som var anställda och inget annat. Jag tänkte aldrig så långt som att det faktiskt finns anställda som också är både ordföranden och vice ordföranden i olika föreningar och i den egenskapen borde ha tillgång till listan. Kanske en något olycklig ihopblandning av roller. Men mitt förslag var inte menat att t ex ställa Anna-Lena Hultman, orförande, utanför listan.
 
Till sist måste jag säga att jag faktiskt inte tror att just mitt gamla förslag skulle ha sådan bäring i förbundsstyrelen. Nej, något annat ligger nog bakom.

2008-02-14, 17:41
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tror inte på något intrigmakeri från styrelsen, utan att det är rent byråkratiska orsaker till begränsningarna i listan. Alla vet ju numera att listan INTE är hemlig, utan att vi är ett antal ordföringar som inte gillar hemlighetsmakeri och därför inte accepterar munkavlar.
Den enkla förklaringen är nog att man vill begränsa antalet mottagare för att det blir krångligt att sköta en lista med alltför många deltagare. Släpper man på gränsdragningen är det risk för att Kreti och Pleti också vill vara med, och då vet man aldrig var det slutar.
Det är också en av anledningarna till att jag inte vill ha någon lista, utan att jag tycker att detta forum är fullt tillräckligt för kommunikationen i förbundet.

2008-02-14, 17:51
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Tillägg: Det har (från styrelse, m.fl.) alltid hävdats att Anbytarforum är ett slags gatans parlament och att det inte är representativt för medlemmarna eller medlemsföreningarna. Det håller jag inte med om!
Anbytarforum kan mycket väl jämföras med talarstolen på riksstämman. Den är fri att användas av alla delegater, men den stora majoriteten skulle aldrig äntra den av ren rädsla. Jag vill därmed hävda att talarstolen på stämman alltså är lika (lite) representativ som Anbytarforum, eftersom de allra flesta aldrig uttrycker sin åsikt i någon av tribunerna. Skulle man dessutom ta tid på talarna på stämman, skulle en ännu snedare fördelning visa sig.
Det odemokratiska i Anbytarforum är inte att medlemmarna inte uttrycker sig, utan att det är så få från styrelsen som uttrycker sig.
 
(Meddelandet ändrat av Jojje den 14 februari, 2008)

2008-02-14, 18:19
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Att lämna förbundet är en drastisk åtgärd. Vad är de huvudsakliga skälen till att det kommit på tal? Är det inte enklare att förnya styrelsen, eller är det den tysta massan som gör det svårt?

2008-02-14, 18:44
Svar #13

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
För mycket pladder är en av orsakerna som hävdas av två föreningar, lekstuga, pärmbärarförbund, flytta ut till provinsen i stället, upplös förbundet - börja om från början, bli en bra remissintans... För min del tycker jag att det verkar som att förtroendet har tagit slut på sina håll. Kanske är det förbundets kräftgång på sista tiden som orsakar en viss fientlighet till Stockholm.
En av orsakerna till att man är fly förbannade är att man sålde datorerna i datasalen med innehåll som hade konfiskerats av förbundet.  
Allvarligt talat, rör det sig om skitsaker. Förbundets åtgärder för att reparera ekonomin tröttar ut en del. Flytten från Sundbyberg är skämmigt. Förbundet har varit alldeles för kaxigt och tagit sig vatten över huvudet. Nu får man slinka iväg med svansen mellan benen, och det gör folk förbannade.
Frågan är naturligtvis om de själva hade suttit i styrelsen hade agerat annorlunda. Jag tror inte det. Men det är alltid lätt att sitta i baksätet och gnälla över hur illa föraren kör.

2008-02-14, 19:39
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nu är jag inte insatt i alla diskussioner utan har mest era referat att gå efter. Men....för att anknyta till ett tidigare inlägg: Släktforskarcentrum har väl beslutats av stämman, datasalar har beslutats av stämman etcetera. Föreningarna har också ett ansvar, det räcker inte att bara skälla på styrelsen. Det behöves en central organisation, även om den mest är virtuell, det är medlemsföreningarnas sak att se till att den tjänar deras intressen. Varför ifrågasattes inte de storvulna planerna?

2008-02-14, 21:53
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ett uttryck för föreningarnas missnöje, och bekräftelse på det Jojje säger, är senfärdigheten med att inleverera medlemslista till förbundet. Jag tror att ledningen lagt ut två eller tre påstötningar om detta på första sidan. Och vid sista (senaste?) påstötningen var det fortfarande 33 föreningar - om jag minns rätt - som inte hade inkommit med medlemslista.

2008-02-14, 22:06
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det är en ganska hög procentandel eftersom förbundet har cirka 161 anslutna medlemsorganisationer.

2008-02-14, 22:12
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jojje
Du skriver att förbundet konfiskerat innehåll och att detta fanns på datorerna.  
 
Var verkligen alla datorerna uppdaterade med information från de skivor som vissa föreningar skänkt. Jag trodde det var en skiva som förbundet fick, och då borde det bara finnas på en dator, för inte kopierades samma skiva till flera datorer.
 
Så kan det väl ändå inte få gå till, eller...

2008-02-14, 22:31
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Så här är det med datorerna som såldes:
 
Följande brev skickades 2008 10/2 från Tord Påhlman, vice ordf i SSGF:
 
Från Lars-Gunnar Carlsson, Borås Släktforskarförening har på
ordförandelistan framförts farhågor att av förbundet försålda datorer
levererats innehållande datbaser mm. Detta har i ett epostmeddelande
förnekats av en av förbundets anställda funktionärer. På de datorer som
inhandlats från förbundet av StorStockholms Genealogiska förening samt ett
par av dess medlemmar fanns dock, förutom förbundets egna skivor,
nedanstående installerat. Jag har i ett epostmeddelande till
förbundsordföranden frågat hur man tänkt hantera detta, men ännu ej erhållit
något nöjaktigt svar. Tord Påhlman vordf StorStockholms Genealogiska
Förening (SSGF).
 
Externa copyrightinnehavare (delvis):
 
Sveriges befolkning 1890 (Svar)
 
Sveriges befolkning 1900 (Svar)
 
Rosenbergs geografiska lexikon (Svar)
 
Emibas (Emigrantinstitutet)
 
Häradsekonomiska kartan (Lantmäteriet)
 
Externa copyrightinnehavare (helt):
 
Svenskt Biografiskt Lexikon
 
Emigranten 2001 (Göteborgs-Emigranten)
 
Emigranten Populär 2006 (Göteborgs-Emigranten)
 
Ministerialböcker Jämtlands län (Svar)
 
Paleografi (Svar)
 
Sjöfolk (Svar)
 
Bouppteckningsregister Jämtlands län (Svar)
 
Bouppteckningsregister Uppsala län (Svar)
 
Bouppteckningsregister Södermanlands län (Svar)
 
By- och gårdsregister Hallands län (Svar)
 
By- och gårdsregister Blekinge län (Svar)
 
Kungsholmen (Stockholms stadsarkiv)
 
Gamla Stan (Stockholms stadsarkiv)
 
Söder (Stockholms stadsarkiv)
 
Klara (Stockholms stadsarkiv)
 
Mantalsböcker 1800-1875 (Stockholms stadsarkiv)
 
Medlemsföreningar:
 
Ådalen99 (Svar och Ådalens släktforskarförening)
 
Smed 3 (Föreningen för smedsläktsforkning)
 
Bollebygds härad (Borås släktforskarförening)
 
Falbygdsrötter (Falbygdens släktforskarförening)
 
Begravda i Stockholm (StorStockholms Genealogiska Förening)
 
Plf 1 Norra länet (PLF)
 
Plf 2 Mellersta länet (PLF)
 
Plf 3 Södra länet (PLF)
 
Plf 4 Öland (PLF)

2008-02-14, 22:41
Svar #19

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Chris, det finns inga stämmobeslut på att inrätta ett släktforskarcentrum med datasalar. Föreningarna tillfrågades aldrig om den saken, utan allt gjordes på styrelsens eget bevåg.  
 
När Ted visade mig lokalerna i Sundbyberg kort innan hyreskontraktet undertecknades, frågade han mig om jag tyckte förbundet skulle hyra dem. Mitt svar tyckte jag blev det självklara: föreningarna först borde få ta ställning till ett så viktigt beslut. Det handlade om stora ekonomiska åtaganden över lång tid samtidigt som etableringen av ett släktforskarcentrum i Stockholmstrakten var en satsning som kunde vålla komplikationer i förhållande till medlemsföreningarna. Långväga föreningar kunde uppfatta satsningen som mindre givande för deras medlemmar, medan närliggande föreningar kunde tycka att de aktiviteter som anordnades i lokalerna konkurrerade med deras egen verksamhet. Men mig veterligen tillfrågades inte föreningarna på något sätt, inte ens genom en kontakt på den nu så aktuella ordförandelistan.
 
Det fanns faktiskt inte ens tillräckligt med pengar budgeterade för de nya lokalerna. Budgeten för 2004 upptar 450.000 för lokaler, men utfallet för året blev 850.000. En nätt överskridning på sådär 90 procent. Har föreningarna något ansvar är det väl av karaktären underlåtenhetssynd - att de inte med kraft påpekade för styrelsen att dylika soloåkningar inte tolererades.

2008-02-14, 22:45
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Och inga skivor följde med enligt den annons som fanns utsatt på Rötter.
Fanns allt detta på samtliga datorer som såldes?
 
De som då köpte gjorde ju ett kap, tänk att få allt detta för under ett par tusenlappar.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 14 februari, 2008)

2008-02-14, 23:34
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tycker att man ska vara måttfull när det gäller kritiken mot förbundets ekonomiska misstag. Vi får inte glömma att alla faktiskt stod upp och applåderade styrelsens beslut att flytta till Sundbyberg. Sedan får vi inte glömma bort att styrelsen inte hade den nödvändiga insynen i ekonomin under den viktigaste fasen av nedgången, och att detta inte framgick förrän efter sedan förbundskassören blivit sjuk och avlidit. Kompetensen hos de ekonomiskt ansvariga har varit minst sagt underdimensionerad, och förbundsstyrelsen har inte haft möjlighet att få bukt med problemen förrän för sent.
Styrelsen har dock fått ansvarsfrihet av samtliga stämmor, och då faller faktiskt ansvaret på medlemsorganisationerna - som uppenbarligen inte heller har haft någon särskilt stor koll på läget.
Så, kära vänner, varsågod, kasta den första stenen, ni som inte själva bär nån skuld!
För min del anser jag att det är viktigast att se till att lyfta förbundet ut ur krisen och se till att vi får lite vind i seglen. Inte att sitta och gnälla och klaga, och utse syndabockar till höger och vänster.
Kom med lite konstruktivitet för omväxlings skull!
 
(Jag tycker att det nya Anbytarforum med Förbundsforum faktiskt har lyft takhöjden inom SSf betydligt. Om inte några nya Mugabes börjar ropa på censur och nedklubbning av det fria ordet igen, så har vi nu alla möjligheter att vara med och lyfta hela kåken!)

2008-02-15, 00:11
Svar #22

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag missade kapet. Tänk att få alla dessa CD-skivor på köpet.
Tack Elisabeth för infon. Vad säger de som missade sina intäkter på dessa
skivor, som följde med som bonus. Nu har jag dock de flesta inköpta,
men ett visst kap hade jag nog gjort??
Det sägs att 33 föreningar inte har skickat in sina listor!
Kanske kommer de inte att kvarstå under förbundets paraply.
Alla dessa hyllrensningar, utsalo av datorer och kanske annat.
Vad blir det nästa som säljs? Vad blir bonusen då?
Jan-Christer

2008-02-15, 09:32
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
På en punkt skulle Förbundsstyrelsen lätt kunna visa lyhördhet, och därmed öka sitt förtroendekapital. Detta är genom att dra tillbaka beslutet om automatisk radering på detta forum efter 90 dagar. I ett läge då många uppfattar styrelsen (med rätt eller orätt) som benägen att sopa kritik under mattan, så skulle detta vara ett bra sätt att markera att konstruktiv kritik uppmuntras och ett sätt att uppmuntra dem som skriver konstruktiva inlägg här.
 
Sedan vad det gäller medlemsrapporter så råder det tyvärr i åtminstone Tjörns släktforskare, osäkerhet om inmailade medlemssiffror kommit fram. Detta i och med att det tyvärr saknats en rutin på kansliet att skicka någon slags mottagningskvitto på mail om detta. Jag tror att en sådan rutin skulle kunna ge ett positivt intryck om den infördes.

2008-02-15, 12:41
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Har det förekommit liknande brister i medlemsrapporteringen tidigare eller är det ett nytt fenomen?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-15, 12:50
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det har varit så i flera år, det är inget nytt. För övrigt var den senaste noteringen några dagar innan flyttstängningen ca 15 föreningar (tillagt: om jag minns rätt, viss reservation för det... men siffran sjönk i alla fall).
Förra året bad kansliet att få in det till ett senare datum, så då höll man inte på stadgedatum från förbundets sida.
 
Datumet för inrapportering flyttades från februari till januari vid stadgeändringen augusti 2005, så första året med 31 januari som sistadatum var 2006.
 
Så att se det som en form av protest tycker jag kanske är lite överdrift.
Hälsningar,
Eva
 
PS tillagt. Jag är den som redovisar för JBGF så jag har haft det ansvaret några år (förutom att jag även såg det från insidan två år). I år är väl för övrigt första året som det inte skickats ut en blankett om det till föreningarna, det har vi fått tidigare (och förra årets eller förrförra var en gammal version och ställde till en del förvirring, så det var väl lika bra det) - i år har det stått på Rötter och skickats ut på ordförandelistan.
 
(Meddelandet ändrat av edah den 15 februari, 2008)
 
 
(Meddelandet ändrat av edah den 15 februari, 2008)

2008-02-15, 12:52
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Eva för snabbt och välinformerat svar! Då verkar inte det vara någon protest, vilket jag anade!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 15 februari, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-15, 13:09
Svar #27

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag tror att det är dags att genomföra en grundläggande diskussion bland föreningarna och deras medlemmar. Politiska partier brukar ju göra så då man förlorat ett val. Förbundet kan ju inte förlora något val, bara trovärdigheten, det är idag allvarligt skadat så snabba ryck erfordras.
 
Så mitt förslag är helt enkelt att Förbundsstyrelsen (gärna efter Förbundsstämmobeslut) genomför en idédebatt där alla synpunkter bakas ihop till ett gemensamt framtidsdokument som Förbundet har att rätta sig efter.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 15 februari, 2008)

2008-02-15, 13:35
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Däremot finns det ju alltid anledning att väga för- och nackdelar för varje förening om nyttan att vara med i ett förbund.
 
Det borde ju överväga till det klart positiva att vara med, men självklart är det ju inte alltid!  
 
Särskilt inte om ekonomin skötts illa och utan kontroll.  
 
Att de frågor som ställts nonchalerats, tystats ner eller besvarats på ett missledande sätt har inte uppskattats av alla heller.
 
Nu gäller förstås som Jojje säger att vara konstruktiv inte bara för omväxlings (och ordväxlings! ) skull, utan för Förbundets framtid!
 
Men att analysera vad som har hänt och händer för att vända skutan på rätt köl och i hamn, och undvika att gå på grund och hamna i u-båtsläge, måste väl också anses vara konstruktivt!
 
Då ökar väl chansen att förslagen byggs på både erfarenhet och nytänkande.
 
Förhoppningsvis så sker också detta just nu och den närmsta tiden genom en fri och öppen debatt där alla frågor som finns får ställas och blir besvarade så bra det går. Då ökar förtroendet och möjligheterna till framgång.  
 
Problem kommer alltid att finnas och är till för att övervinnas!  
Motsättningar kommer alltid att förekomma och är till för att överbryggas! Tillsammans är vi starka!  
 
(Bengts inlägg med liknande tankar kom medan jag filade på en fortsättning på mitt tidigare!)
 
 
(Meddelandet ändrat av simson den 15 februari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av simson den 15 februari, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-15, 16:54
Svar #29

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jojje !
 
Styrelsen hade inte den nödvändiga insynen i ekonomin säger du. Det låter ju förskräckligt. Även om oväntade saker inträffar som sjukdom od så är det styrelsens sak att vara insatt i ekonomin.
 
Jag tycker att ju mer som kommer fram avseende de senaste åren på förbundet och för varje vecka som går så framstår de senaste årens styre mera som vanstyre av en inkompetent styrelese.
 
Jag hoppas att medlemsföreningarna skall rätta till detta under höstens stämma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna