ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2008  (läst 2773 gånger)

2008-02-13, 17:32
läst 2773 gånger

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Okej då - det må vara förlåtet - en CD mot ett helt lass med websidor då.

2008-02-13, 17:32
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och den tänkte jag investera i, Eva. Mervärde genom att den är i det formatet, registren är bra på nätet men vill man ha mer bekvämlighet får man betala. Det är också ett bra alternativ.

2008-02-13, 17:35
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Sedan får vi inte glömma att det fortfarande inte är alla som kan få bredband! Då är CD bra. Liksom när man måste köra mobilt sk bredband.

2008-02-13, 18:42
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Apropos databaser och register skulle det vara bra med en central söksida där man kan söka i alla register på en gång. Jfr hur Ancestry och World Vital Records fungerar. Man söker ex på ett namn och ser hur många träffar man fått på respektive register.
 
När det gäller centraliserade/decentraliserade forum etc fördrar jag om de ligger centralt lätt åtkomligt, men att kanske någon lokal förening kan moderera den del som de känner bäst. Den tekniska supporten skulle nog bäst ligga centralt då många små föreningar inte har de resurserna. De flesta släktforskare har inte anor i en liten del av landet, utan oftast på många olika ställen som täcks av allehanda föreningars domäner. Jag själv är mest intresserad av en församling, men om möjlighet fanns att lägga den informationen i ett centralt system skulle jag hellre göra det än bygga min egen sajt.
 
DIS som skulle kunna vara drivande i IT-frågor hör man inte mycket av. De flesta av dess medlemmar är förmodligen med i föreningen enbart för att kunna köpa DISGEN och ta hjälp av dess support. Är det någon som har framtidsvisioner?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-13, 19:17
Svar #4

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Jag prövade för några år sedan ett forum för Falbygdens Släktforskarförening, när jag var medlem i styrelsen, som var kopplat till föreningens e-postadress på Hotmail. Det var bara öppet för föreningsmedlemmar. Här fanns en forum där medlemmarna kunde ställa frågor i ett forum, såsom Anbytarforum, en chat och medlemmars e-postadresser.
 
Men kan inte säga att det var välbesökt.  Tyvärr har många en vänta och se mentalitet, dvs man vill själv inte hjälpa till att dra runt det hela och det var vad jag kände. Det brukar vara ett antal eldsjälar i en förening som drar runt verksamheten men när de ger upp så kan det vara tunt med folk som vill ta över.
 
Det är inte bara i släktforskarrörelsen som detta fenomen finns, det förekommer i hela föreningslivet. Kanske kan det vara en generationsfråga, vad vet jag.

2008-02-13, 19:24
Svar #5

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Carl !
 
Har jag förstått rätt så är registerprogrammet INTE är avsett för enskild forskare utan endast för medlemsföreningar.  
 
Hur skall en annan göra som håller på med diverse registerprojekt - skall jag fortsätta med Excel eller kan man hoppas på att nämnda registerprogram även släpps till oss som inte arbetar genom någon förening ?
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2008-02-13, 20:07
Svar #6

Carl Szabad

Stefan! Förbundet har satsat rätt mycket pengar på att ta fram det här programmet som är gratis för medlemsföreningarna. Jag föreslår att du kontaktar någon förening som du är aktiv i om du vill skapa en registerapplikation.

2008-02-13, 20:20
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag har också undrat lite över det där med att bara föreningar kan använda registerprogrammet. Då ska jag kontakta min förening, DIS.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-13, 20:23
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är svårt att hålla sig till rätt rubriker, eftersom frågorna glider in i varandra. Ekonomi, organisation, framtidsprojekt osv.
 
Här har vi kommit in lite på frågan om databaser och annat material bör publiceras på CD/DVD eller på nätet. Bägge vägarna har sina förespråkare, och sina för- och nackdelar. Jag tillhör dem som föredrar internet. Frågan är ganska viktig för framtiden vilken väg man bör satsa på. De flesta är nog överens att det bästa vore om man kunde erbjuda bägge vägarna (som JBGF gör), men det är en ekonomisk fråga också som kan göra att man måste välja.
 
Fördelar med CD/DVD
* kan tas med till arkiv och andra platser som kanske inte har uppkoppling till nätet
 
Fördelar med internet
* kan alltid hållas aktuellt
* möjliggör många olika betalalternativ beroende på användarens behov och önskemål
 
Nackdelar med CD/DVD
* statiskt, en ny CD måste ges ut om kompletterande material tillkommer
* problem med piratkopior och piratnedladdning som riskerar att minska eventuell vinst
* (personlig synpunkt) knöligt att hantera skivorna, fram och tillbaka i datorn (kan undvikas om materialet går att spara ner på hårddisken, men ställer då högre krav på diskutrymme hos användaren)
 
Chris nämner ovan att många inte har bredband som ett argument mot internetpublicering. Det håller jag inte riktigt med om. En sökning i en databas på nätet tar inte längre tid om man har modem än bredband. Rent allmänt är det också fler och fler som skaffar bredband eller ADSL osv.
 
Listan på för- och nackdelar kan säkert göras längre. Det här är vad jag spontant kommer att tänka på. Trenden tycker jag är att man går mot internetpublicering och ifrån CD-utgivning.

2008-02-13, 20:48
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ytterligare några argument:
 
Fördelar med internet
Som C-G är inne på så kan man ordna en central söksida där man kan söka i alla register på en gång, vilket är omöjligt med CD som bara kan användas en i taget. Det här ligger ju mig varmt om hjärtat! Personsökaren
 
Nackdelar med internet
* det är något mer komplicerat att sälja tillgång till en databas på nätet, jämfört med att bara pressa upp en CD, speciellt om det redan är framtaget ett presentationsprogram som går att använda. Här har jag ju tidigare i FF önskat mig en webbversion av detta presentationsprogram.

2008-02-13, 22:04
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nyköping-Oxelösunds Släktforskarförening håller på att konvertera sitt register över födda, vigda, döda åren 1680-1860 i alla de socknar som ingick i Nyköpings kommun fram till delningen 1992 (då Trosa och Gnesta bildade enga kommuner) från ett DOS-baserat program till förbundets presentationsprogram. Den nya CDn beräknas vara klar till föreningens årsmöte den 2 mars. Jag är förstås jätteglad för det, då jag har en mycket stor del av min fars anor (hittills funna) i just de socknarna.  
 
Föreningens hemsida: www.nosff.org.
 
Mvh
Ingegerd

2008-02-13, 23:00
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr har bredbandet faktiskt inte kommit till många delar av landet. En hel del sitter också i stugan på semestern och släktforskar och saknar då uppkoppling. Själva sökningen tar inte mer tid, men att ladda ner resultat tar mer tid och att vänta på sökning kostar, eftersom man betalar för uppkopplingstid och inte nedladdning. Bilder, tex digitalfotograferat material eller Genline ska man bara inte försöka, jag hade under många år mer än 1000 kr i månaden i teleräkning.
Sedan är det en smaksak, förutom de argument för CD som anges ovan. Därför tycker jag att JBGFs lösning är bra service.  
 
Nu fick vi också veta att Nyköpingsmaterialet kommer att vara mer tillgängligt. Man hoppas att alla som nu skapar register och annat också gör god reklam och erbjuder vettiga distributionskanaler, dvs att det är lätt att inhandla skivorna för de som inte bor i trakten. Det kan vara ett problem ibland.
 
Allt i hemsidesväg kräver kontinuerligt underhåll och uppdatering, annars blir det bara negativ reklam. Det har visat sig vara svårt ibland.

2008-02-13, 23:08
Svar #12

Carl Szabad

Det finns en annan teknisk fördel med databaser på CD också. Genom att sökindexen är fasta på en CD medan de är dynamiska i en webbaserad lösning blir komplicerade sökningar på CDn så mycket snabbare.

2008-02-13, 23:16
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Då har vi kanske förklaringen till att jag och andra upplever CD som så mycket enklare och lättare.
 
Sedan kan man ha intermittent bredband som jag har ikväll och ganska ofta beroende på vind, väder och gammal 30-talsluftledning genom kohagarna. Då blir man frusterad minst sagt över websökningar. Vanligt på landet, det är bara i större samhällen som det fungerar bra.

2008-02-14, 00:06
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En fördel med att lägga register på Internet som Excelfiler är att man då kan sprida dem gratis, utan nämnvärda kostnader. Jag upplever det som tämligen okomplicerat att spara ner ett register en gång via modem och sedan läsa det offline.
 
Vad det gäller centrala sökdatabaser så är det lätt hänt att vi lokalföreningar som gör jobbet inte syns så särskilt tydligt, och att man glömmer vem som skapat dem. Då en välfylld hemsida är ett effektivt sätt att dra medlemmar är det tråkigt om centrala register leder till att folk aldrig ser den. För det är i första hand i de lokala föreningarna man kan få folk att känna engagemang, om inte annat på grund av småskaligheten. Jag tror inte att den på pappret mest effektiva lösningen är den som ger bäst utdelning vad det gäller människor.
 
En lösning vore om det överst i varje sockendiskussion fanns en länk till eventuell lokalförenings hemsida.

2008-02-14, 00:18
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
De extra få sekunderna man får vänta med modemet och den extra millisekunden som sökningen på CD tjänar in uppvägs med marginal av den minut det tar att plocka fram CDn, ta ut skivan ur fodralet, öppna CD-läsaren, stoppa in CDn, vänta på att datorn ska känna av den, starta programmet, och vänta läääänge på att själva söksidan ska komma upp.  (speciellt SvBef1890 är väldigt trögstartad på min snabba dator med Vista).
 
Man måste se lite framåt också.

2008-02-14, 00:25
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Länk till föreningars hemsidor på varje landskap har vi diskuterat i Forumgruppen så det kanske kan bli av.
Man kan ladda in Cdn på hårddisken! Supersnabbt. Att köra från Cdn håller jag med om är seeegt. Dessutom måste man släpa med sig CDn.
 
Om man ska ha enportal eller liknande för olika register så ska den naturligtvis gå till föreningens hemsida. Äras den som äras bör.

2008-02-14, 01:05
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vilka CD kan installeras på hårddisken?

2008-02-14, 01:31
Svar #18

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, men vadå betala för uppkopplingstid och vadå ute i stuga och vadå på landet.
 
Jag har inga problem alls. Med min bärbara och mitt mobila nät kan jag sitta i skogen om jag vill utan problem (nåja kanske inte överallt men nästan) för det betalar jag 199 kronor i månaden oavsett hur mycket jag laddar upp eller ner eller hur länge jag sitter där.
 
För övrigt har jag erfarenhet av att surfa via parabol långt ute på landet utan problem. Mitt ADSL uppe i Boliden (snacka om mitt i skogen) fungerar också utmärkt till och med när det stormar.
 
Däremot har jag titt som tätt problem här i Stockholm.

2008-02-14, 01:34
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den här diskussionen är väl långt utanför förbundets organisation och borde flyttas till en mer teknisk avdelning. Var är moderatorerna någonstans?
 
Annars vore det väl på tiden att just diskutera förbundets organisation, tycker jag, efter all turbulens på ordförandelistan just i dagarna...

2008-02-14, 01:40
Svar #20

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jamen Jojje, hysch här vet man ju inte vad som sägs på ordförandelistan ju!
 
 
Lena

2008-02-14, 07:08
Svar #21

Carl Szabad

Jag är vicevärd tom helgen så Anna-Lena får stuva om här sen efter sitt huvud.
 
Anders! Alla CD kan installeras på hårddisken.

2008-02-14, 07:46
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Allt efter Bengt Isacssons inlägg 12 februari 2008 - 12:12 kan nog flyttas till Tips & idéer förslagsvis.
 
Carl, du menar att alla förbundets CD kan installeras på HD, antar jag. Bra, problemet är ju att de tar mycket plats på hårddisken, och det var inte att tänka på för mig på min förra PC, inte heller på den bärbara (där det vore mest behov enligt argumenten). Nu skulle det förstås gå på min nya stationära. Får fixa det så man slipper detta hattande med skivor.  Så om man för fram skogsargumentet mot internetlösningar måste man också ta fram hårddiskargumentet mot CD-lösningar. Bägge dock problem som kommer minska med tiden.
 
Kort sagt, internet är mycket mer flexibelt. Där kan man tillgängliggöra material allt från gratis som så många gör (tack Tjörn, JBGF, Blekinge båtsmansregister och många många fler) till alla varianter av betalning eller som medlemsförmån.

2008-02-14, 08:03
Svar #23

Carl Szabad

Anders! Jag känner bara till en enda CD i släktforskarvärlden som är skapad så att den inte går att installera på hårddisk, en sockengenealogi.

2008-02-14, 08:05
Svar #24

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Psst........ Lena
 
( hur informerar du dina medlemmar om vad som föredragit sig haver i förbundet? Eller har ni avkrävts tystnadsplikt?)
 

2008-02-14, 09:15
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Även om detta är fel tråd: Det finns CD som inte går att ladda ned, Ockelboskivan och Östersjöskivan är kopieringsskyddade så att man måste ha dem tillgängliga för att söka. Alla andra går bra, om man har plats. Nyare bärbara har uppåt 120 GB eller mer som hårddisk så då går det. Blir ett utmärkt litet bibiotek. Har du Vista så får man trixa med en del (se den diskussionen på AF).

2008-02-14, 10:09
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag har nämnt om en referensdatabas här tidigare och det är för att jag skulle vilja se en möjlighet, inte bara till samsökning av olika register, utan att man kan knyta ihop dom. Man skulle således kunna knyta bilder från porträttfynd till en referensperson, eller en avrättning i det registret, eller en emigrant i ett annat register, eller en post i Sv Bef 1900, eller en post i Sveriges Dödbok etc. Förutom detta kan man naturligtvis knyta andra typer av händelser (events) till denna referensperson. Sådana kopplingar fungerar inte med CD-skivor.
 
Jag tyckte det framskymtade i något tidigare inlägg en önskan att forska i grupp och jag antar att man då också vill lägga in resultatet på ett gemnensamt ställe. På sätt och vis forskar man redan gemensamt idag på AF då flera personer hjälper till med diverse trådar, men resultatet tas bara tillvara och sammanställs (lokalt) av den som ställde frågan. Jag skulle gärna önska att mer av den typ av grupparbete kunde göras via förbundets hemsida. Jag kan tänka mig att man ex samarbetar med att utreda särskilda släkter eller folk från en viss trakt. Det byggs idag många sådana sajter, av olika kvalitet, men med kommersiella intressen. Kan det vara något förbundet ska styra upp ... eller ska vi låta marknaden styra, eller kanske vänta och se vad mormonerna hittar på?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-14, 12:39
Svar #27

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Bengt, nejdå ingen tystnadsplikt och fanken vet om det skulle ha hjälp nrä det gäller mig.
 
Vi informerar våra medlemmar om allt som vi finner vara av vikt. Däremot inte smådispyter eller saker av mindre betydelse. Om det är frågor som direkt påverkar GF så lämnas en utförlig information. Men ibland kan det vara svårt att informera då en del medlemmar tycker man sagt för mycket, en del för lite, och en del t o m påstår att det inte är sant fast det finns på pränt.
 
Men med förlov sagt så tycker inte jag att det framkommer någon särskilt intressant eller informationsrik information via ordförandelistan. Eller rättare, det var så. Numera får vi rapporter från förbundets styrelsemöten men det är någon nytt sedan ett år tillbaks. Men även där är det sällan något som direkt berör GF.  
 
Mitt något skämtsamma inlägg ovan, som svar till Jojje, var en skämtsam kommentar till en kommentar jag fick på ordförandelista från honom. Och det förstå r jag att ingen annan kunde veta. Det hade samband med att förundsstyrelsen beslutat att bara en, och de ska vara ordföranden, skall få vara med på listan varför alla vice ordföranden raskt tagits bort. Min åsikt var att vicena också skulle får vara med, vilket jag okså argumenterade för.  
 
Detta resulterade  sedan i en sällan skådad debatt där ett flertal var för att bara ordföringarna skulle få vara med emedan jag, gör GFs del, hävdade vikten av att även viceordföranden fick tillgång till listan.
 
Men det fick också en annan effekt. Folk började diskutera förbundets vara eller inte vara. Det är nog den diskussionen/turbulensen Jojje tycker ska komma ut mer öppet.

2008-02-14, 13:18
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jaha, så nu gäller det inte längre att någon annan än ordförande får vara med (vilket det står i Angeläget 3, 2007) eller är det att reducera möjligheterna att ha med 2 personer så en kan vara på semester utan att svettas över att det kan komma något mail som måste beaktas inom kort tid :-)

2008-02-14, 13:25
Svar #29

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Lena!
 
Tack ock bock för förklaringen, tyvärr var jag inte på alerten när jag skrev inlägget ser jag, egentligen skulle jag inte ha adresserat inlägget till dig utan bara rent allmänt kasta ur mig ett bete som förhoppningsvis kunde leda till en diskussion om Släktforskar-rörelsens framtida informationsstrategi.
 
Förbund och föreningar fortsätter att leva med stadgar och arbetssätt som gällde redan när jag var ung i början på 1900-talet. En revidering av arbetssättet skulle gjorts redan för flera år sedan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna