ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2009  (läst 3101 gånger)

2008-04-24, 13:20
läst 3101 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Nej just det. Michael är i själva verket faktiskt redaktör för den jubileumsutgåva av Släkt och Hävd som just utkommer. Så visst finns det samarbete. Ett väldigt gott samarbete för övrigt.

2008-04-24, 14:40
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ja, det är klart, Anders, att genom att det bildas fler föreningar så ökar inkomsterna för förbundet. Så kan man ju också se på saken. Men i själva verket splittrar man ju upp resurserna, så att allt fler funktioner kräver allt fler funktionärer. Tänk bara vad man skulle ha kunnat ha för resurser om man kunnat samordna den enorma flora av dåliga och halvdåliga föreningstidskrifter, som totalt förmodligen kostar en förmögenhet att trycka, och gjorde något gemensamt för det. Hur skulle en tidskrift av den kalibern kunna se ut, med lokala inlagor om väsentligheter till varje förening.
Kanske en del av den tid som ägnas åt dubbla funktioner också skulle kunna ägnas åt att utveckla andra resurser, som det inte finns tid för idag.
Jag ifrågasätter det existerande systemet, och bollar med idéer om framtiden. Jag påstår inte att jag skulle sitta inne med lösningarna, men jag vill påtala att man måste tvinga sig att tänka i andra banor, om vi ska utvecklas vidare. Inte bara gå på i de gamla ullsockorna...
När förbundet en gång bildades var det för att skapa förutsättningar för en vidareutveckling. Kanske det är dags att ta nästa steg nu?

2008-04-25, 08:14
Svar #2

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Jojje - frågan är väl om det spelar någon större roll vad vi uttrycker på dessa sidor då endast två av förbundsstyrelsens ledamöter har deltagit med inlägg i denna tråd. Läser över huvud taget någon av de övriga det som händer på förbundsforum ....
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2008-04-25, 08:38
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag förstår inte helt resonemanget om att nya föreningar, som fångar upp människor med ett intresse för vad föreningen står för, splittrar resurserna. Om  det bara är de existerande föreningarna, som inte förmår attrahera nya medlemmar, som ska få finnas så dör rörelsen sotdöden. Det är ju föreningarna som, tillsammans med sina medlemmar, utgör basen i verksamheten. Förbundet finns ju bara så länge det finns intresserade och aktiva människor som bär upp föreningarna, som i sin tur bär upp förbundet. Det gäller att entuiasmera så många medlemmar som möjligt för att få fart på en rörelse som verkar ha tappat farten. Det går inte att tvinga någon in i en struktur som inte tilfredställer de behov som finns, och det går inte att beordra fram intresse, oavsett hur förbundet ser ut. Finns det inte intresse för förbundet, så finns det inte, och den senaste perioden där vissa av de som visar ett intresse antingen bemöts med tystnad eller utsätts för rallarsvingar av sällan skådad art gör ju inte saken bättre.

2008-04-25, 19:30
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Stefan, jag läser nästan allt som skrivs på detta forum, och så gör många av ledamöterna i förbundsstyrelsen.
 
TED

2008-04-25, 20:58
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ted, du och jag är de två i styrelsen som skrivit inlägg i denna tråd. Så Stefan var nog inte tveksam om huruvida du läste den. Den tveksamheten gällde de övriga i styrelsen.
//Michael Lundholm

2008-04-25, 21:33
Svar #6

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Ted !
 
Det är inte alla dagar man tycker det känns skönt att man har fel, men visst kändes det bra i detta fallet.  
 
Problemet blir då att styrelsen (ursäkta generaliseringen) sitter tyst och ingenting tycker - ja i alla fall inte skriver något här. Jag förstår mycket väl att man inte kan gå efter den som skriker högst och mest på ett forum som detta men borde vi inte kunna kräva av medlemmarna i förbundsstyrelsen att de är med i debatten, så att vi andra som inte är med och bestämmer i alla fall förstår att de är insatta i vad som skrivs här på förbundsforum ?  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2008-05-04, 00:18
Svar #7

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Chris har i många sammanhang gett en tydlig bild av vad som krävs för att modernisera släktforskarsverige. Lena Löfström har gett en bild av hur man kan se på förbund och föreningar, där Lena också hävdar kvalitet. Finns det inte en brännpunkt där nånstans, där genealogi kan möta de många intresserade släktforskarna?
 
Det måste finnas utrymme för båda uppfattningarna, bättre omhändertaget än av Släktforskarförbundet idag. I den här tråden läser jag också kritik mot DIS. Men DIS förefaller vara starkare än förbundet självt (tack och lov!), och borde givetvis få en roll som motsvarar föreningens styrkor. Glädjande med samarbetet mellan DIS och GF - tillsammans åstadkommer man det som förbundet inte lyckats med.
 
Det finns två alternativ. Renovering eller nybygge - dvs renovera Ssf eller bygg ett nytt förbund, efter nya principer. Där håller jag på Chris idé om att skapa ett förbund med möjlighet till enskilt medlemsskap. Ingen förening borde känna ett hot av detta, utan en möjlighet. Den nya kontaktvägen för släktforskarintresserade är via nätet, föreningen är ingen väg in. Men föreningen kan stå för kontinuiteten, många som får kontakter via en portal kommer också att bli medlemmar i en förening.
 
Sen vill jag återigen påminna om att vi hade en diskussion på AF för en tid sen, när det kom fram många bra förslag om hur man kan organisera en släktforskarportal eller ett modernt AF, byggt på delaktighet från många aktiva.
 
Mvh
/Kaj A.

2008-06-09, 08:34
Svar #8

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Nu när SSF har samarbete med Ancestry kanske de kunde pressa dem lite att göra Ancestry-site säkrare för användare. Jisses, har de ens sett term and condition och privacy.... vad det nu heter. Ancestry garanterar inte för ett dugg på sin site och skulle nåt hända med en forskares uppgifter tvår de sina händer.
Jag har råkat ut för att mitt träd som jag har på Ancetrsy har blivit kopierat OCH förvanskat. När de inte kunde klura ut vilken socken eller landskap det var hade de bara lagt till något annat. När jag försökte få hjälp, eftersom jag bara är registrerad medlem kan jag inte ta kontakt eller se vem/vilka dessa personer var, slog Ancestry ifrån sig och skyllde på att uppladdade träd hade de inte ansvar för. Men har de ansvar för att sprida falsk och påhittad forskning? Är inte kunders säkerhet/vilja någon prioritet? Kan man lita på NÅGOT av det som står i de olika databaserna på Ancestry? En forskarejag fick kntakt med trodde det var Ancestry självt som hade kopierat mitt träd och slagit ihop det med ett annat. Ancestry äger nämligen vad jag lagt in på mitt träd och kan sprida det hur de vill.
Kunde inte SSF vara en part i att hjälpa sina medlemmar/forskare mot samarbetsparners med tvivelaktiga metoder?
May the Force be with you.

2008-06-25, 01:51
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tyvärr har det kraftigt ökande stugsittandet medfört att vi inte längre träffar varandra. Vi klarar oss för det mesta med vår dator, våra CD-skivor och med alla våra abonnemang. Å andra sidan har vi ju Anbytarforum och andra liknande fora, där vi kan både fråga, svara och diskutera.
 
Så skriver Ted i sitt senaste veckobrev. Man kan ana en viss bitterhet mot stugsittandet, dvs att släktforskare inte längre är lika intresserade av det traditionella föreningslivet, när andra möjligheter som internet och CD-skivor har uppenbarats. Men Ted, du glömmer ju också att du medverkat till att lösningar Å andra sidan som Anbytarforum har påförts en ekonomisk tröskel, kanske i en känsla av att det var bättre förr, när släktforskarna kom på mötena...
 
Upp med hakan Ted, se möjligheterna istället (Yin och Yang, du vet)! Varför inte våga förändra föreningslivet efter vår tids förutsättningar? När jag pratar med min 24-åriga dotter om släktforskning, blir jag övertygad om att vår generations former för detta intresse är överspelade, stenålders s a s. Ted, se vilka möjligheter som finns, avgå inte som en grämd gubbe - jag tror inte att du egentligen är det!

2008-06-25, 09:33
Svar #10

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Gubbe - måhända, men grämd är jag förvisso icke. Jag tror inte att det behöver finnas en motsättning mellan traditionellt föreningsliv och de nya datorbaserade formerna för släktforskning. Jag är övertygad om att man behöver båda delarna, ett modernt dator- och Internetbaserat forskande, men också mänskliga kontakter I.R.L. där man i mötet med likasinnade lär och inspirerar varandra. F.n. tror jag att släktforskarna befinner sig på ett slags smekmånad med den nya tekniken. Berusade av den härliga tillgängligheten hinner man helt enkelt inte med föreningsbesök, forskarresor, föredrag o.s.v. Föreningarnas utmaning är nu att hitta sådana verksamhetsformer som lockar medlemmarna till att aktivt delta i projekten, gå på kurserna och tillsammans med andra förkovra sig och ha det trevligt...
 
TED

2008-06-25, 10:25
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Frågan kanske är just den: Vad ska vi ha föreningarna till?
 
Föreningarnas funktion och deras problem med att få nya aktiva medlemmar har diskuterats förut, men tål säkert ytterligare debatt. Det kanske är så, att många inte upplever att de får det stöd och den uppmuntran som Ted skriver om i dagens föreningsform?
En hel del föreningar fungerar säkert bra och många gör ett stort frivilligarbete. Men många är också anonyma och syns inte till. De attraherar uppenbarligen inte folk i någon större omfattning. Är det bara släktforskarnas fel eller måste föreningarna förändras? Kanske är det så att det inte finns behov av föreningar överallt?
 
Argument som tidigare framförts är att en stor del av släktforskarna inte bor på den ort de forskar om och då är besök på den lokala föreningen inte till mycket nytta. Det finns säkert ett behov av kurser, men det finns mycket få avancerade kurser vad jag kan se. På det sättet kunde man gå vidare i sin forskning. Människor idag har ett stort utbud av aktiviteter att välja mellan och allt mindre tid att ägna åt externa aktiviteter utanför hemmet. Det är därför släktforskning är så bra, man kan ägna sig åt det när man har tid sent på kvällen, i pauser eller när tvättmaskinen går. Har man ett jobb som innebär många kontakter kanske man inte vill engagera sig i en förening också. Det kan vara skönt att syssla med något i tystnad, för sig själv, med lite chat på något släktforskningssajt eller mailkontakt med en annan forskare vid behov av diskussion. En hobby fyller många funktioner - olika för varje individ.
 
Trditionellt föreningsliv är livsnerven för en del, medan det skrämmer bort många. Föreningar som vill överleva måste införa nya former och inriktningar på sin verksamhet. Så är det i övriga föreningssverige och så är det i släktforskarsverige.

2008-06-25, 13:55
Svar #12

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Chris myntar här ovan begreppet Avancerade kurser - och där tror jag nyckeln till framgång (och överlevnad) ligger för många föreningar. Det räcker inte att bara köra nybörjarkurser år efter år, även om det är en utmärkt plantskola för blivande föreningsmedlemmar. Man måste också kunna erbjuda dem som redan har forskat i flera år eller decennier något nytt och inspirerande. Här borde släktforskarrörelsen egentligen samarbete med Riksarkivet/Landsarkiven. Där finns stor kunskap och kompetens, inte minst när det gäller de mer udda källserierna och hur man söker i dem. Man skulle önska att arkiven i samarbete med lokala/regional släktforskarföreningar ville arrangera föreläsningsturnéer över hela vårt avlånga land, och berätta om och åskådligt demonstrera nyttan av brödmönstringsrullor, passjournaler, kontributionsskattelängder och barnavårdsnämndsprotokoll.
Bäst vore naturligtvis studiebesök/kurser på själva arkiven, men om inte berget...
 
Ted

2008-06-25, 18:41
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man kan bygga vidare på sådana aktiviteter med grupparbete i någon udda källserie. Det måste vara rejält attraktivt för att många ska komma. Man vet själv hur segt det är att ta sig iväg, trots att LA i Uppsala har mycket intressanta föredrag och ligger 500 m från mitt jobb så tar det emot framåt kvällen. Kankse fungerar helgträffar bättre? Studieförbunden har en del sådana kurser numera. Det är lättare att planera en helg än att binda sig för en bestämd dag en hel termin.
 
Mycket ska klaffa för att locka folk!

2008-06-28, 12:13
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det vore ju roligt om du kom någon gång, så jag och andra fick träffa dig i den så kallade verkligeten också!  
Jag går dock inte på alla möten heller. Det händer att jag har annat för mig eller helt enkelt glömmer!
Antalet medlemmar som kommer på mötena är nog ungefär lika som när det var färre medlemmar, men det är betydligt färre som besöker Uppsala Landsarkiv jämfört med tidigare, trots många förbättringar som gjort av arkivet och vår förening för oss släktforskare! Det är ju pga internet förstås.
 
Jag ledde en studiecirkel som övergick i en vänskapsgrupp som träffades i ca 20 terminer och flera av dem blev medlemmar i Föreningen för Släktforskare i Uppland, någon även i styrelsen!
 
Tyvärr är det väl så att de vanliga mötena blir oftast ett föredrag och några frågor, förutom fikat. Däremot på anbyterier och öppna hus av olika slag, då är det mer av givande och tagande i diskussionerna!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-06-28, 12:43
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har varit på väg flera gånger men så har det ändå inte blivit av.......Kanske är det för segt att sitta på jobbet i ett par timmar extra och vänta.
Men LA har jag varit på några gånger, tyvärr finns inte mina objekt i deras arkiv så ofta. Skulle gärna testa udda källor, men alla frågor kräver resa till annat arkiv. Typiskt tror jag för många, även om man har ett LA som granne så blir det fel

2008-09-25, 13:50
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Barbro,  var är du?
 
Stämmomiddagen i Malmö hade varit ett utmärkt tillfälle för Barbro Stålheim att hålla ett mindre tal och berätta litet om sina framtidsplaner som ny ordförande. Men så blev det inte av obekant orsak. Något kunde man läsa senare (1/9) i Roland Clasons artikel i Helsingborgs Dagblad, där hon bl.a. säger  
  ”Det behövs en förnyelse. Vi måste lära oss att lyssna på våra medlemmar. Allt kan inte bara rulla på i gamla hjulspår.”
  Och så fortsätter hon ”Jag är van att leda genom andra. Det gäller att lita på och ha förtroende för medarbetarna, ge dem frihet, men ändå ha koll. Det är ju ändå jag som är ytterst ansvarig och ser till så att “vi levererar.”
  ”Det viktigaste är att vi inom förbundet närmar oss medlemsföreningarna. Förbundet är till för medlemsföreningarna och vårt stora mål är att förbättra samarbetet och informationen. Därför ska vi bland annat ha två regionala träffar varje år.”
  Det låter ju bra med löften om större öppenhet, och ska bli intressant att se hur detta efterlevs.
”Vi ska satsa på marknadsföring. En person i styrelsen får i uppdrag att hålla i informationen av våra produkter ut mot föreningarna” säger Barbro Stålheim.
Och visst låter det ganska OK, men en programförklaring borde redan nu vara formulerad och utlagd på Rötter eller Ordförandelistan, vi är nog många som väntar på det. Att ta den i ShF först, betyder ännu mer väntetid, och i de allra flesta föreningarna har man tillgång till nätet och dess snabba nyhetsförmedling.

2008-09-25, 14:10
Svar #17

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Att inte höra av sig, det är aldrig bra. Det är detsamma som om att man inte finns.

2008-09-25, 21:13
Svar #18

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Jodå, jag finns. På stämmomiddagen var det inte aktuellt att hålla något tal eller att framträda. Vid de tillfällen förbundet har bytt ordförande har det hittills  varit så att den avgående ordföranden är ansvarig och håller i det som har planerats under släktforskardagarna från förbundshåll. Den nya ordföranden tillträder inte förrän efter släktforskardagarna. Så var det i år också och som bekant blev det en start med sjukdom och administrativa problem som måste lösas i kombination med att jag (som planerat) haft fullt upp på jobbet med ett stort mässarrangemang i Kista/Stockholm.
 
Under hösten kommer jag att fokusera på interna frågor i förbundet, rutiner, ansvarsområden, planering och personal m.m samt några föreningsbesök. Förbundet kommer att vara stängt en dag för arbetsplanering om någon vecka. Jag har också som mål att försöka få GU-fondens styrelse att sammanträda!  
 
Den nya styrelsen träffas inte förrän den 17-18 oktober. Tyvärr kunde det inte bli tidigare. Jag vill tillsammans med styrelsen forma de mål som vi ska jobba med. Verksamhetsplanen som finns i Angeläget är en programförklaring som kommer att brytas ned i handlingsplaner vid kommade styrelsemöte.
 
Vi har en stor ambition att vara öppnare, mer informativa och mer tillgängliga för våra medlemsföreningar. Vi kommer att informera om vad som händer i förbundet och jag hoppas, som jag sa i Malmö, att bristen på information inte ska stå högst upp på agendan vid nästa stämma.

2008-09-26, 21:41
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Barbro,  
 
det var ju bra att du hörde av dig och berättade litet om hur du tänkt dig tiden framöver, men kan du inte skicka ut texten på Ordförandelistan också?  
 
Det är ju bara ett fåtal av ordförandena som verkar besöka Förbundsforum, men information uppskattar alla.

2009-05-13, 23:00
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Blev lite förvånad när jag ser att Sveriges Släktforskarförbund inte är medlem i paraplyorganisationen  De Svenska Historiedagarna. I synnerhet som Personhistoriska samfundet är medlem.    
 
Jag vet inte om förbundet & FS tidigare har diskuterat detta och tagit något principbeslut mot medlemskap. Någon som vet hur det förhåller sig?  
 
Men jag tycker det finns all anledning att ansöka om medlemskap. Att tillhöra de företag och organisationer som värnar vår historia genom De Svenska Historiedagarna - för närvarande 28 st. - vore verkligen ett sätt att visa släktforskning som kulturfaktor, ideell folkrörelse och vetenskap som det står i stadgarnas § 2, punkt 3. Och det ligger även i linje med paragrafens fjärde och sista punkt, att samarbeta med inhemska och utländska organisationer.

2009-07-05, 20:53
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag hittar ingen bra rubrik, så om värden vill flytta detta så är det helt Ok.
Efter det att förbundet tog bort den försäkring som fanns tidigare så undrar jag om det finns någon förening som sett över sitt försäkringsskydd vid eventuell personskada i samband med aktivitet anordnad av föreningen.
 
Ser fram mot att få del av de erfarenheter som finns

2009-07-05, 23:46
Svar #22

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Mats, i vart fall en förening har alltid, även under förbundsförsäkringens tid, haft en sådan försäkring, GF. Alla besökare skall vara försäkrade i GFs lokaler.

2009-09-07, 17:32
Svar #23

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej!
 
Jag fick en förfrågan utav en medlem i Klv fria.... (alla vet nu hoppas jag): vad gör förbundet?, och vad gör den för mig?
 
Jag tyckte det var en enkel fråga att svara på, men jag bad att få återkomma med svar, för när jag tänkte efter så är den inte alls enkel. Jag kom i princip på drivandet av Rötter och projekt, men vilka är nu igång? om några? Det måste väl vara något annat också?
 
Så jag tyckte jag skickar upp den till högsta ort, för att få ett väl uttämmande svar så att inget missas när jag vidarebefodrar svaret.
 
Vänligen Patrick (som också är nyfiken på svaret)
Vänligen Patrick : )

2009-09-07, 19:29
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2009-09-07, 19:43
Svar #25

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Kungälvs fria släktforskare! Jag trodde alla gick in varje dag och kollade av läget
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-07, 19:52
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Förkortningen var inte omedelbart självklar för en utsocknes!

2009-09-08, 20:16
Svar #27

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Här kommer några saker som Förbundet hjälper föreningarna med:
 
Sammanhållande organistation
Rötter
Förbundsforum
Förbundskansli
Förmånliga avtal med Ancestry, SVAR, Arkiv Digital och Genline
Nationella cd-projekt som Sveriges Befolkning och Begravda i Sverige
Bokhandeln
Presentationsprogrammet
SLÄKThistoriskt Forum
Gratis broschyr och infomaterial i pdf
Årsboken
ANGELÄGET
Projektstöd
Arrangemangsstöd
Anbytarforum
Ordförandelistan
Samverkanspart med myndigheter och arkiv
 
Projekt som förbundet ock medlemsföreningarna gör tillsammans:
 
Namn åt de döda
Gravstensinventeringen
Emibas - Insamling av in- och utvandrare
Släktforskardagar
 
 
Mvh
Anna-Lena A

2009-09-09, 12:07
Svar #28

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tackar för redovisningen
 
Jag skall skicka detta vidare.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-10-07, 16:28
Svar #29

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kan det vara så att förbundet bort börja med sitt mål och sin mening i något liknande demokrati: nämligen  
 
att som folkrörelse 1) verka för att folkets historia inom området genealogi utvecklas, 2) bevaka och främja  
släktforskningens intressen genom att 3) värna om det släkthistoriska källmaterialet och dess tillgänglighet  
för forskning såväl kulturellt, som hobby likaväl som vetenskapligt, och inte minst internationellt
 
?/ StigLennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna